Hoe lang kan een hond alleen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:54

love_western schreef:
Hier zit de hond gerust 8 uur alleen. Heeft een schuilplek en kan lekker buiten lopen. En heb een zeer energieke labrador. 'S ochtends laat ik hem een uur uit. Na school/stage weer een uur. Neem dan ook vaak een balletje mee. En 's avonds een grote ronde fietsen.

Train elke dag 20 minuutjes appèl. En straks starten met speuren. En voor de rest speel ik vaak tussen huiswerk door met hem. En wat erg vermoeiend voor hem is auto rijden. Aangezien hij dan veel prikkels binnen krijgt. Meneer zit graag naar buiten te kijken.

En als ik het nog niet druk genoeg heb. Mijn moeders hond heb ik ook on training. Ga ik ook elke dag heen om te oefenen en 2 x per week naar de ipo club.

Vroeger was het gewoon normaal. Snap niet waarom het tegenwoordig zielig is.

Dat noemt men voortschrijdend inzicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:58

Amaris schreef:
love_western schreef:
Hier zit de hond gerust 8 uur alleen. Heeft een schuilplek en kan lekker buiten lopen. En heb een zeer energieke labrador. 'S ochtends laat ik hem een uur uit. Na school/stage weer een uur. Neem dan ook vaak een balletje mee. En 's avonds een grote ronde fietsen.

Train elke dag 20 minuutjes appèl. En straks starten met speuren. En voor de rest speel ik vaak tussen huiswerk door met hem. En wat erg vermoeiend voor hem is auto rijden. Aangezien hij dan veel prikkels binnen krijgt. Meneer zit graag naar buiten te kijken.

En als ik het nog niet druk genoeg heb. Mijn moeders hond heb ik ook on training. Ga ik ook elke dag heen om te oefenen en 2 x per week naar de ipo club.

Vroeger was het gewoon normaal. Snap niet waarom het tegenwoordig zielig is.

Dat noemt men voortschrijdend inzicht.

Nou ik merk echt niet dat mijn hond ook maar iets te kort komt. Volgens de buren ligt ie hele dag beetje op de bank te slapen of alles in de gaten te houden. En vreemd volk laat ie niet achter thuis komen. Mijn lab is zeer waaks aangelegd.
Over 1.5 jaar komt er wel een maatje bij voor hem.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 12:02

Natuurlijk, geen hond is hetzelfde en als blijkt dat hond de hele dag door het huis stuitert ondanks lange wandelingen, is een hondenuitlaatservice natuurlijk wel een optie. En als blijkt dat de hond niet mee naar stal kan (of wil) wellicht ook. Ik wil er alleen niet per ce vanuit gaan. En als de hond behoefte heeft om eerst nog een uur te lopen voordat we naar stal gaan (ipv daarna) dan kan dat natuurlijk.

Maargoed, ook zat honden die zo'n wandeling met een groep honden vreselijk vinden. En ook zat honden (ja, ook de actievere rassen) die gewoon lekker liggen te pitten na een grote wandeling. Honden die na 4u hun plas niet meer kunnen ophouden. Daar valt altijd wel weer een mouw aan te passen.

Enne, ragdollcat, op welke post is reactie precies bedoeld? Ik vat het even niet. :+

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:13

Noukie123 schreef:
Onze honden zitten van 8u30 tot 16u in hun kooi als je er eten bij zet en water is het geen probleem heb je een tuin

Ik hoop dat dit sarcastisch bedoeld is?
Ik lees dat honden geen tijdsbesef hebben. Wij zijn net 9 dagen op vakantie geweest. Onze negen honden zijn thuis gebleven, mijn ouders wonen naast ons en hebben de honden verzorgd. Als wij eens een uurtje weg gaan en weer terug komen, zijn de honden best blij. Maar toen we na die negen dagen thuis kwamen..... alsof ze de loterij gewonnen hadden, zo uitzinnig waren ze. Dus ik denk echt wel dat honden verschil in tijd op merken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:15

Diablo schreef:
Noukie123 schreef:
Onze honden zitten van 8u30 tot 16u in hun kooi als je er eten bij zet en water is het geen probleem heb je een tuin

Ik hoop dat dit sarcastisch bedoeld is?
Ik lees dat honden geen tijdsbesef hebben. Wij zijn net 9 dagen op vakantie geweest. Onze negen honden zijn thuis gebleven, mijn ouders wonen naast ons en hebben de honden verzorgd. Als wij eens een uurtje weg gaan en weer terug komen, zijn de honden best blij. Maar toen we na die negen dagen thuis kwamen..... alsof ze de loterij gewonnen hadden, zo uitzinnig waren ze. Dus ik denk echt wel dat honden verschil in tijd op merken.

Ben bang van niet Diablo... ;(

Anoniem

Re: Hoe lang kan een hond alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:20

Toen die van ons overdag in de bench zat. Dan zat ie ook max 3 uur soms 4 uur alleen. Als pup zat ie nauwelijks alleen thuis.

Maar nu heeft ie zijn achtertuin vol met speelgoed liggen. Uitlaten laat ik niet door anderen. Aangezien hij minder goed naar die personen luisterd.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:27

Mijn oude (10 jaar) ridgeback is drie dagen in de week zo'n 8 uur alleen thuis, wel wordt zij tussen de middag door het buurmeisje uitgelaten. Mijn jonge Ridgeback van nu 1,5 gaat op deze dagen naar de oppas waar ze met een stuk of 5 andere honden is en lekker lang wordt uitgelaten, mijn oude hond is niet zo op haar gemak mer veel andere honden op vreemd terrein zonder haar baasjes, dus die is beter af thuis. Een jonge hond zou ik noot zo lang alleen laten voor 4 dagen in de week, daar zou ik echt een oplossing voor zoeken zoals een oppas of uitlaatservice waardoor ze een paar uurtjes van huis is.

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:36

Ik heb niet alle reacties gelezen en hoef ook niet mee te doen in de discussie, ik wil alleen TS mijn ervaringen en mening vertellen.

Wij hebben een asielhond van 5 jaar oud geadopteerd omdat we beiden studeerden en de hond enkele dag 2 tot 9 uur alleen moest zijn afhankelijk van schema. Voor een pup vind ik dit niet kunnen, ook niet als de pup al ouder is. Met onze hond is het ideaal, vooral omdat ik me nooit schuldig voel als we een dag weg zijn, wat ik met een jonge hond wel zou hebben. Vanaf dat hij een jaar of 6 is slaapt hij sowieso het grootste deel van de dag, ook als we erbij zijn.

Het uitlaatschema dat jij noemt is prima voor een hond >1 jaar. Daaronder is het sowieso niet goed om zoveel met je pupje in de groei te wandelen, beter vaker kleine beetjes.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:47

wij hebben overigens toen we beide nog fulltime werkte ook een pup genomen,zij ging overdags de hele dag naar de buurvrouw,en haalde we op als we thuis kwamen,dit hebben we gedaan tot ze een maand of 8 was,de buuf werd toen ernstig ziek en we hadden toen zelf vakantie ,in die vakantie vonden we het broertje van de jonge hond toevallig op internet,en die hebben we opgehaald ( we hadden dus toen 5 grote honden in een kleine eengezinswoning),die 2 verbleven als we weer aan het werk waren in de tuin + daar stond een kennel met hok in,de 2 argentijnen hadden een grote binnenkennel waar ze samen in zaten ( ja dat waren héle erge slopers vandaar de kennel,geen kooitje,maar echt een zeer ruime kennel) ,en de oude rottweiler lag gewoon beneden in de huiskamer,die sliep de hele dag wel lekker door...

we zijn toen een klein half jaartje later naar belgie verhuist waar ze de hele dag op de boerderij rond konden lopen én ik was de hele dag thuis...sindsdien hebben de honden eigenlijk nooit meer alleen gezeten..

maar om nu te zeggen dat die honden toen zielig waren,nee..zou het zo weer doen...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:26

Begrijp dat TS afhankelijk is van inkomen van een baan? Ook aan gedacht dat je zomaar je baan kunt verliezen en een andere baan zult krijgen? Een waardoor je 12 à 13 uur van huis bent?

En wat gebeurt er dan?
Ik vind dat je geen hond moet nemen als je de ruimte er niet voor hebt en of de financiën... voor de perioden van ongeveer 15 jaar....

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:32

Nou, lees me toch weer reacties 8)7

Ik denk dat een hond prima bij jou past. Een hond kan makkelijk van 8.30 tot 15.15 alleen zijn hoor. Als hij daarna goed wordt uitgelaten zie ik het probleem niet.
Ik zou zeggen neem een hond, je weet niet wat je mist.

Denk wel heel goed na of je een pup of volwassen hond wil aanschaffen. Het is niet allemaal zo makkelijk als dat het soms lijkt qua opvoeding en wat jij graag wil met je hond.

Succes

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:50

slimmerik schreef:
Begrijp dat TS afhankelijk is van inkomen van een baan? Ook aan gedacht dat je zomaar je baan kunt verliezen en een andere baan zult krijgen? Een waardoor je 12 à 13 uur van huis bent?

En wat gebeurt er dan?
Ik vind dat je geen hond moet nemen als je de ruimte er niet voor hebt en of de financiën... voor de perioden van ongeveer 15 jaar....

Ehm. Dus mensen die werken kunnen sowieso geen hond nemen? Je situatie kan toch altijd veranderen?
En daar pas je je dan toch weer op aan? Toen wij onze hond kregen was ik thuis, had alle tijd voor de pup. Wel hebben we hem direct geleerd alleen te blijven (hoewel het in principe maar korte tijden waren, als ik de oudste naar school bracht).
Inmiddels heb ik een baan en hebben we het zo opgelost dat mijn vader de hond 1x per week uitlaat en de hond 1x per week met de hondenuitlaatservice meegaat. Verder is een van ons thuis.
Je brengt je kinderen toch ook onder als je gaat werken? Hou je toch ook rekening mee?
Wat ik veel erger vind zijn mensen die niet werken maar wel (vaak meerdere) honden hebben en in de problemen komen als er een keer een flinke dierenartsrekening betaald moet worden wat vervolgens niet lukt. Gaan dan aan het werk;)

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:52

Als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal blauwe hoedjes op.

Ik vindt het ook prima kunnen ts.
Je wilt er absoluut tijd voor maken en dat is gewoon de insteek die je moet hebben voor een hond.
Onze hond (rottweiler ) wordt in de ochtend van 06.30 tot .7.00 uitgelaten en op maandag en donderdag wordt hij niet eerder uitgelaten dan om 16.30 uur.
Onder de middag doen onze kinderen wel de deur naar de tuin open maar mijnheer doet dan niets.
Dit is wel noodgedwongen zo gekomen, schoonvader werd ziek en kon hond niet meer uitlaten.
Ik kan ook niet mijn baan opzeggen en uitlaatservice is hij en niet geschikt voor en ik vindt ze schreeuwend duur.
Als je het allemaal goed opbouwt en er met je volle verstand mee bezig bent komt het helemaal goed.

Boyca gaat slapen om uiterlijk 22.30 uur en wordt dan om 06.30 uur pas weer uitgelaten.
Gaat de rest die hier zo tegen is een paar uur alleen ook in de nacht zo rond een uur of twee de hond nog even uitlaten dan ??
Wij hoeven er niet uit en hij slaapt echt heel alleen beneden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:03

Jemig zeg, alle heiligen komen in dit topic. Denk dat er heel veel mensen zijn die een hond hebben die echt wel een uur of 8 alleen is en die het heus niet slecht hebben.

Wij hebben altijd een hond gehad en er zijn periodes dat ze meerdere dagen in de week alleen thuis was van een uur of 8 in de ochtend tot een uur of 6 in de avond, dit dan drie dagen in de week. Beestje heeft het overleefd en alle andere dagen was er eigenlijk altijd iemand thuis, lekker lopen bij ons op de boerderij. Regelmatig lekker wandelen in het bos. Heeft een heerlijk hondenleven. Een hond slaapt daarbij zo'n 14 tot 16 uur per dag.

Ikzelf vind er dus niets mis mee als een hond een aantal dagen in de week een langere periode alleen thuis zit. Waarschijnlijk omdat ik zelf heb gezien dat onze hond echt wel een goed leven had ook al was ze een paar dagen in de week voor langere tijd alleen thuis.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:05

Ik denk dat het prima kan,
Je hebt naast je werk genoeg tijd voor de hond zo te horen.
Wij hebben zelf een friese stabij x australian kelpie en is 2 dagen in de week van 8:30 tot 18:00 alleen thuis
en ja, soms vind ik dit wel lang maar ik zorg dat hij in de ochtend goed zijn energie kwijt kan.
Als ik thuis kom ligt hij gewoon te slapen, ook wanneer ik wel thuis ben slaapt hij gewoon terwijl hij ook de tuin in kan.

We hebben hem dan ook op leeftijd van 4 gekregen, omdat ik wel wist dat de tijd voor een pup er niet was.
En niet omdat mijn hond nu niet genoeg aandacht krijgt, maar hem hoef ik niet meer de hele dag duidelijk te maken waar hij wel of niet mag plassen en of hij wel of niet aan de kasten mag kauwen.

Persoonlijk zou ik dus opzoek gaan naar een volwassen hond, die al gewend is om alleen thuis te kunnen zijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:10

slimmerik schreef:

En wat gebeurt er dan?

Kun je me vertellen hoe je in mijn portemonnee kan kijken? Ik vind dit nogal een belachelijke uitspraak en ronduit brutaal…

Ik ga mijn financiën niet op bokt zetten en die hoef ik ook tegenover niemand te verantwoorden maar ik kan je verzekeren dat die prima in orde zijn en dat ik niet 13u per dag aan het werk hoef als ik deze baan kwijt raak.

Daarbij, zou ik wel graag willen weten wat precies de reden is waarom men een hond niet kan combineren met werk? Want iedereen die heel hard roept dat het niet kan en dat het allemaal zo vreselijk zielig is, kunnen die dan uitleggen WAAROM het zielig is en WAT er dan niet kan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:17

_Nelleke_ schreef:
slimmerik schreef:

En wat gebeurt er dan?

Kun je me vertellen hoe je in mijn portemonnee kan kijken? Ik vind dit nogal een belachelijke uitspraak en ronduit brutaal…

Ik ga mijn financiën niet op bokt zetten en die hoef ik ook tegenover niemand te verantwoorden maar ik kan je verzekeren dat die prima in orde zijn en dat ik niet 13u per dag aan het werk hoef als ik deze baan kwijt raak.

Daarbij, zou ik wel graag willen weten wat precies de reden is waarom men een hond niet kan combineren met werk? Want iedereen die heel hard roept dat het niet kan en dat het allemaal zo vreselijk zielig is, kunnen die dan uitleggen WAAROM het zielig is en WAT er dan niet kan?

Ik denk dat diegene niet weten dat een hond prima voor langere tijd alleen kan zijn en toch een zeer goed leven kan hebben

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:19

Het zal geheel aan een hond liggen of zoiets wel of niet kan. (in mijn ogen dan!)
Wij hebben 2 honden, zelfde ras maar totaal anders in karakter.
De ene hond is veel rustiger, slaapt meer en is altijd bij mij in de buurt te vinden. Ben ik in mijn kantoor aan het werk is hij daar, ben ik buiten is hij daar ook. Onze andere hond is een doener, die is de hele dag door aktief en is overal op ons erf te vinden. Komt zo nu en dan kijken waar ik ben en ligt dan even bij me en is weer verdwenen. Dan kijkt hij vanaf een baal kuilgras uit over de weilanden en is de koeien van de buren aan het tellen om vervolgens 2 tellen later weer aan de andere kant van het huis bij het naar de weg te kijken wat er allemaal voorbij komt en dan staat hij weer voor het raam van mijn kantoor naar binnen te kijken om vervolgens weer naar binnen te sjezen en op kantoor weer er even bij te liggen. Ondanks dat hij heel zelfstandig is is het ook weer een hond die graag contact heeft met ons of met zijn vriendje.

Een hond alleen vind ik niet kunnen als ze langer alleen zijn, waarom niet? Het is toch een roedeldier!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:21

Ik vind werken en een hond prima te combineren. Zeker met een hondenuitlaatservice of een dagopvang.

Wat een goed leven is, is subjectief en ik denk dat dit het grootste probleem is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:23

Of het wel of niet kan dat laat ik nog maar even in het midden, daar ben ik zelf nog niet helemaal uit. Ik wil er best mee akkoord gaan dat het niet kan, als iemand me kan uitleggen wat er dan precies zo verschrikkelijk is. Ik bedoel, ik wil echt geen hond als het dier hier bij mij een onnodig vervelend leven tegemoet gaat. Ik wil alleen wel goed begrijpen hoe het dan precies werkt.

Dus, is 1x per dag weggaan voor langere periode inderdaad minder erg dan 5x per dag kort en waarom wel of niet? Waarom kan een hond 's nachts wel 8u alleen zonder plasrondje? Wat is dan het verschil met overdag?

Een paard is ook een kuddedier maar 95% van de Nederlandse paarden gaat 's nachts gewoon op stal, terwijl paarden nieteens slapen!! Wat is dan het verschil?

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:24

Kan inderdaad erg verschillen per ras/individu hoe lang ze alleen kunnen zijn en hoe het aangeleerd is. Ik heb twee honden en die zijn op maandag en vrijdag ook 7 a 8 uur alleen, uiteraard wordt er daarvoor en daarna wel veel mee gewandeld. Dinsdag tot donderdag zijn ze momenteel bij een hondenoppas omdat ik nu stage loop en dat is in een andere stad dus ik ben vrij lang van huis.

Ik vind jouw situatie prima kunnen. Ik zou wel opletten met rassen die heel veel energie hebben, met name de werklijnen vaak, dit kan wel problemen opleveren met lang alleen zijn. Wij hebben zelf windhonden en bijvoorbeeld flatcoated retrievers lijken mij ook geschikt, duck tollers heb ik niet zoveel ervaring mee verder maar dit lijkt me al een hond die wat meer energie heeft dan gemiddeld?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:25

nee joh er is niets verschrikkelijks aan...

er zijn altijd moraalridders die alles naar ieders mening fantastisch doen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:28

Tja, qua plassen bedenk ik me dan maar dat ik overdag ook graag meerdere keren naar de wc ga. 's Nachts daarentegen kan ik prima doorslapen zonder wc-bezoek. Overdag ben je actief, loop je, is je lijf wakker en eet en drink je. 's Nachts niet. Zelfde met mijn hond.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:29

_Nelleke_ schreef:
Of het wel of niet kan dat laat ik nog maar even in het midden, daar ben ik zelf nog niet helemaal uit. Ik wil er best mee akkoord gaan dat het niet kan, als iemand me kan uitleggen wat er dan precies zo verschrikkelijk is. Ik bedoel, ik wil echt geen hond als het dier hier bij mij een onnodig vervelend leven tegemoet gaat. Ik wil alleen wel goed begrijpen hoe het dan precies werkt.

Dus, is 1x per dag weggaan voor langere periode inderdaad minder erg dan 5x per dag kort en waarom wel of niet? Waarom kan een hond 's nachts wel 8u alleen zonder plasrondje? Wat is dan het verschil met overdag?

Een paard is ook een kuddedier maar 95% van de Nederlandse paarden gaat 's nachts gewoon op stal, terwijl paarden nieteens slapen!! Wat is dan het verschil?

9 van de 10 honden kan waarschijnlijk ook gewoon overdag wel zonder plasrondje zoals die van ons, maar waarschijnlijk vinden mensen dit zielig.

En ik wil nog even toevoegen dat je volgens mij beter een hond kan hebben als je niet altijd thuis bent dan dat je wel altijd thuis bent.
Zo hadden mijn ouders een malthezertje, mijn moeder werkte niet en was daardoor dus bijna altijd thuis ( op boodschappen bv na )
Nu m'n ouders uit elkaar zijn en de hond bij m'n moeder woont moet ze dus voor ALLES een oppas hebben.
Zo is ze vandaag naar de sauna en moet ik op haar hond passen..

Dat lijkt mij verschrikkelijk, dan heb ik liever een hond die misschien af en toe een uurtje te lang alleen thuis zit in de ogen van een ander.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:34

_Nelleke_ schreef:

Als ik kijk naar de honden hier slapen zij het grootste deel van de nacht en eten of drinken ze dan niet. Overdag zijn ze aktiever en drinken en eten ze wel met als gevolg dat ze er uit moeten.