Wie is hier aansprakelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:18

Ik zou ook juridisch advies zoeken over de aansprakelijkheidsvraag. Het lijkt mij niet dat je aansprakelijk bent, de hond was immers veilig in zijn eigen tuin, maar wie ben ik. Maar het kan niet zo zijn dat de buurman zelf de eventueel verhaalbare schade bedenkt. Lijkt mij geen issue, indien de laatste pup uit het nest eigenlijk al verkocht is, is dat toch helemaal geen optie?! Mocht je vriend toch aansprakelijk blijken, dan kan er wel een andere vorm van schadevergoeding worden afgesproken. Tja, en wat je soms moet doen om de verhouding met de buurman goed te houden, kan ook gevoelsmatig zijn natuurlijk, dat ligt er aan wat je vriend zelf wil.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:19

Dat wisten wij toch ook niet? Daarom vraag ik het hier. Tuurlijk kunnen we altijd de verzekering inschakelen en noem maar op, als je het onderling kunt oplossen is het ook mooi. Wilden alleen maar weten in welk recht X stond en in welk recht de buurman stond. We wachten voor nu gewoon even af wat de buurman gaat doen als X besluit een pup uit het asiel te halen ipv een pup uit zijn nest. Mocht het uiteindelijk dan toch niet goed zijn, dan is dat maar zo. Dan schakelen wij inderdaad ook de verzekering in.

Nogmaals bedankt voor de antwoorden, het is nu een stuk duidelijker.

FloMax

Re: Wie is hier aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:21

MightyMike: Precies, de tegemoetkoming zou dan meer gevoelsmatig zijn. Waar het ons om ging is dat de buurman geen recht zou hebben om zomaar te gaan eisen, om t maar even zo te zeggen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:21

Vergeet niet dat als je aan zijn eisen tegemoetkomt je dan schuld bekent en dat betekent dat hij nog meer kan eisen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:22

FloMax schreef:
Dat wisten wij toch ook niet? Daarom vraag ik het hier. Tuurlijk kunnen we altijd de verzekering inschakelen en noem maar op, als je het onderling kunt oplossen is het ook mooi. Wilden alleen maar weten in welk recht X stond en in welk recht de buurman stond. We wachten voor nu gewoon even af wat de buurman gaat doen als X besluit een pup uit het asiel te halen ipv een pup uit zijn nest. Mocht het uiteindelijk dan toch niet goed zijn, dan is dat maar zo. Dan schakelen wij inderdaad ook de verzekering in.

De buurman kan x aansprakelijk stellen. In zon geval meld je dit aan je verzekering en die zoekt het verder uit. Niks meer niks minder. Zo lang de buurman x niet aansprakelijk heeft gesteld is er dus niks aan de hand. Inderdaad gewoon afwachten! Sowieso kan hij nooit een pup van jullie eisen.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:26

Ah kijk. We wachten het idd af en gaan niet in op eisen. Zeker niet als dat schuld bekent. We zien wel even wat de buurman gaat doen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:27

tess_84 schreef:
Anoeska schreef:
Naar mijn weten ben je ALTIJD (risico)aansprakelijk voor de dieren waarvoor jij de verantwoording draagt. Alleen de (hoogte van) de schadevergoeding hangt af van de situatie rond het voorval. Ik zou het dus heel raar vinden dat de politie zegt dat niet aansprakelijk bent voor je eigen dier.

Op privé terrein? Ik denk het niet hoor.
Anders is het als jouw hond ontsnapt en op straat een ander hondje dood bijt. Maar op privé terrein hoeven andere honden niet te komen, toch?

Risicoaansprakelijkheid staat los van schuld of verwijtbaarheid. Je bent als eigenaar van bv een hond/paard, maar ook als ouder van een kind, altijd aansprakelijk. De (hoogte) van de schadevergoeding kan afhankelijk zijn van de situatie.

Het is ook ingewikkelde materie, niet iedereen kan wettelijke aansprakelijkheid los zien van de verplichting om schade te vergoeden, dus maakt niet uit als je het zelf niet weet. Maar laat het dan ook over aan bv een verzekeraar (AVP)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:30

LZP >> BB

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:34

Anoeska, risicoaansprakelijkheid wil dan eigenlijk zeggen dat je verantwoordelijk bent voor je dier of kind? Dat begrijp ik natuurlijk helemaal.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:38

FloMax schreef:

Maar waarom zou je een pup uit het asiel halen? Dat zou ik als ik X was zeker niet zelf doen en gewoon de buren laten doen. Lijkt me dat hun ook gewoon een hondje willen dat bij hun past.
Als je de buren alsnog graag tegemoet wil komen dan kun je voorstellen de helft van die kosten te betalen. Maar verder dan dat zou ik echt niet gaan hoor.
Maar als je daarmee een hele hoop ellende en een knallende burenruzie kan voorkomen zou dit mijn keuze zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:38

FloMax schreef:
Ah kijk. We wachten het idd af en gaan niet in op eisen. Zeker niet als dat schuld bekent. We zien wel even wat de buurman gaat doen.

Das ook weer totale nonsens.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:44

Iris82 kun je misschien iets onderbouwender zijn want aan die laatste zin heb ik namelijk niets.

SAKKIA: Dat vind ik ook een goed idee ja. Dat ga ik even doorgeven.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:45

Iris82 schreef:
FloMax schreef:

Das ook weer totale nonsens.

waarom?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:51

officieel beken je geen schuld, door op een "eis" in te gaan. Maar gevoelsmatig kan dit wel zo aanvoelen door buurman. wat als nu de buurman na de pup nog meer gaat eisen, en X er dan niet meer op in gaat. dan KAN de buurman de ingewilligde eis gebruiken. door te melden dat X toch wel schuldig is/was. en dat X dat waarschijnlijk ook vond. anders was hij NOOIT accoord gegaan met de eerste eis.

Dus wanneer je onschuldig bent of denkt te zijn. Nooit op eisen in gaan. om bovenstaande te voorkomen.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:55

wendyenbram: Ja zo bekeek ik dat ook. Niet dat je dan officieel schuld bekent ofzo natuurlijk. Dat zou wel absurd zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:56

FloMax schreef:
Iris82 kun je misschien iets onderbouwender zijn want aan die laatste zin heb ik namelijk niets.

FloMax, ik voel mezelf net een defecte platenspeler.
Ik denk dat ik mezelf al wel een keer of 5 herhaald heb en op allerlei wijzen onderbouwd. :)

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 15:01

iris82: Ik voel me precies hetzelfde als jij. Ik denk namelijk dat ik ook wel een keer of 5 heb herhaald wat mijn vraag nu was en dat ik daar meerdere keren antwoord op heb gehad. Dus de laatste zin 'Dat het totale nonens is', heb ik weinig aan gehad, nietwaar?

Niet te vergeten dat de keuzes die gemaakt gaan worden de keuzes zijn van X en buurman.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:06

Het antwoord op je vraag is: Ja, buurman is (risico)aansprakelijk voor z'n eigen dier. Nee, het is op basis van deze informatie nog niet duidelijk in hoeverre hij schadevergoeding zou moeten uitkeren. Tip: vraag het aan iemand die er verstand van heeft (iemand met verstand van aansprakelijkheidsrecht of verzekeraar).

Als je een blindedarmontsteking hebt dan vraag je toch ook niet op bokt hoe je dat het beste medisch aan kan pakken. Waarom met andere dingen die ook gewoon complex kunnen zijn dan wel? Niet iedereen heeft verstand van juridische zaken, niet iedereen heeft verstand van verzekeringen en/of aansprakelijkheid.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:10

FM: Het ging mij om dat zinnetje: "Zeker niet als dat schuld bekent".

Dat is namelijk een foutieve aanname van een Bokker waar jij op reageert. Het klopt niet wat zij zegt want je bekent geen schuld door het geven van een bloemetje, pup of een doos eieren. Sowieso is schuld irrelevant in dit hele verhaal.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:12

Iris82 schreef:

Dat is namelijk een foutieve aanname van een Bokker waar jij op reageert. Het klopt niet wat zij zegt want je bekent geen schuld door het geven van een bloemetje, pup of een doos eieren. Sowieso is schuld irrelevant in dit hele verhaal.

er reageren hier wel meer mensen dus dan is het handig als je even quote

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 15:13

Anoeska; Zoals een aantal posts geleden al is aangegeven; Ik heb het Juridisch Loket al gesproken.
En er zitten zoveel mensen op Bokt met ervaring of die evt. Juridisch onderlegd zijn. Sinds Bokt bestaat worden deze vragen en andere vragen al gesteld, dus waarom zou dit vreemd zijn?
Ik heb dezelfde vragen inmiddels ook gesteld aan kennissen van vrienden die juridisch onderlegd zijn.

Ook heb ik al meerdere keren aangegeven het antwoord al gehad te hebben en hiervoor ben ik heel dankbaar, dus was het toch niet zo vreemd om deze vraag/vragen ook aan Bokt te stellen :)

Iris, heb ook al aangegeven dat ik het niet zag als officieel schuld bekennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:14

Liezel1 schreef:
Wat ik niet helemaal snap... die buurman doet dus géén aangifte, als hij een pup krijgt uit de hond die zojuist zijn hondje heeft doodgebeten?!
Dat is toch van de ratten besnuffeld!
Chantage eerste klas.... En buiten dat, als die buurman daadwerkelijk dacht dat de hond van X gevaarlijk zou zijn, zou hij aangifte doen no mather what. En zéker geen pup willen van een aggressieve reu.

Dit was ook mijn eerste gedachte..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:15

Als het juridisch loket letterlijk zegt dat je niet aansprakelijk bent voor de acties van je eigen hond, dan zou ik nog even verder zoeken naar experts :?

Dat het in deze situatie niet waarschijnlijk is dat er tot volledige schadevergoeding over gegaan hoeft te worden, dat zou eventueel kunnen, maar daar heb ik niet genoeg informatie voor om dat te kunnen beoordelen.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 21-08-14 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:15

Iris82 schreef:

Dat klopt helemaal, theoretisch gezien.
In de praktijk blijkt toch vaak dat mensen een tegemoetkoming (in welke vorm dan ook) vaak wel ervaren als een schuldbekentenis.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 15:17

dees_daan schreef:
Liezel1 schreef:
Wat ik niet helemaal snap... die buurman doet dus géén aangifte, als hij een pup krijgt uit de hond die zojuist zijn hondje heeft doodgebeten?!
Dat is toch van de ratten besnuffeld!
Chantage eerste klas.... En buiten dat, als die buurman daadwerkelijk dacht dat de hond van X gevaarlijk zou zijn, zou hij aangifte doen no mather what. En zéker geen pup willen van een aggressieve reu.

Dit was ook mijn eerste gedachte..

Dit dus. Ik vond dit ook wel zo raar, dat er bij mij een bel ging rinkelen. Dit is toch hartstikke raar?