Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Estera schreef:Er zitten toch een paar gaten in je verhaal TS. Je stelt dat wolven en honden niet met elkaar te vergelijken zijn, maar vervolgens stel je ook dat de dominantietheorie niet op honden van toepassing is, omdat recentere studies onder wolven dit heeft tegengesproken. Verder spreek je over de oude studie met betrekking tot de dominantietheorie, waarbij allerlei verschillende wolven bij elkaar werden gezet, waardoor er veel gedragingen werden gezien die niet worden gezien in een stabiele roedel. Laat nu de gemiddelde huishond in Nederland ongeveer dagelijks geconfronteerd worden met allerlei verschillende honden die niet tot de eigen roedel horen, maar wacht, honden en wolven waren niet met elkaar te vergelijken.
Dit is overigens geen aanval TS! Ik vind het zeer interessant om alles te lezen en bij te leren, maar dan moet het wel kloppen en nu lijken er een paar hiaten in je verhaal te zitten.
Ik krijg ook altijd zeer ernstig de kriebels van alle verschillende stromingen, waarbij ze allemaal vinden dat hun stroming en hun methode uiteraard de enige juiste is en behoort te zijn. Kortzichtigheid ten top, maar dat is mijn mening.
Ik loop inmiddels al een tijdje mee en heb bij mezelf al meerdere keren wat glazen huisjes in elkaar zien donderen (inclusief ego). Dacht ik het eindelijk te weten, komt er een hond in huis waarbij al mijn theorieën en bergen ervaring niet blijkt te werken.
Verder eens met Ridderschow dat het allemaal wat ingewikkelder in elkaar steekt en niet een zwart-wit verhaal is.

CanisVeka schreef:Met ontkracht bedoel ik: de oorspronkelijke reden van het ontstaan van de theorie is onderuitgehaald (vandaar uitleg over wolven), en daarnaast stapelen de bewijzen tégen de theorie zich op. Wat betreft het plaatsen in een onnatuurlijke omgeving wat onnatuurlijk gedrag kan triggeren: het prachtige van honden is dat zij zijn aangepast aan de mens en zijn maatschappij (de hond heet niet voor niets 'canis familiaris'.) Na duizenden jaren fokken zijn de hersenen van honden aangepast om samen te leven met de mens. Ze begrijpen menselijke emoties en zoeken bij probleemoplossing van nature menselijk oogcontact (wolven doen dit niet). Kortom: onze dagelijkse situaties zíjn de natuurlijk situaties voor onze gefokte honden.
Verder zeg ik ook niet dat het concept dominantie niet bestaat (het bestaat bij mensen ook), het bestaat alleen niet op de manier zoals de oude theorie pretendeert, het is geen natuurlijke drijfveer specifiek voor honden.
Ook hoor ik mensen zich afvragen waarom de methodes van CM dan (lijken!) te werken: het onderdrukt ongewenst gedrag. Oftewel, symptoombestrijding. CM lost de oorzaak niet op, maar onderdrukt gedrag door te intimideren, domineren en straffen. Wanneer Cesar Millan een hond 'calm and relaxed' noemt, is in feite aangeleerde hulpeloosheid te zien. http://www.hondenwijzer.com/aangeleerde ... sheid.html
Ik wou hier een link plaatsen waar CM een husky genaamd Shadow ophing (ja letterlijk in de lucht liet spartelen) aan een slipketting om zogenaamd zijn dominantie de kop in te drukken. Na een strijd voor zijn leven valt de husky neer, uitgeput en snakkend naar adem. CM noemt hem relaxed, maar hier is aangeleerde hulpeloosheid te zien. Wanneer ik het filmpje op youtube op zoek krijg ik dit: ''Deze video is niet langer beschikbaar vanwege een auteursrechtclaim door Cesar Millan, Inc.'' Doe zelf onderzoek en google ''Cesar Millan Shadow''
. Niet dat ik die ter discussie stel, ik geef alleen aan dat er dus iets niet klopt ik jouw beredenering.
CanisVeka schreef:@Estera: Hoe 'het' dan wel moet? Wat bedoel je met 'het'? Elke situatie is verschillend en voor verschillende vormen van gedragsproblematiek en verschillende oorzaken gebruik je een andere benadering. Deze benadering zal wel altijd liggen binnen de positieve reinforcement (operante conditionering), counter conditioneren (klassieke conditionering), desensitizatie en management. Ik kan je geen trainingsadvies geven als je me geen specifieke situatie schetst
. CanisVeka schreef:Dit is een veelgemaakte denkfout. Wanneer methodes juist worden uitgevoerd werken ze voor iedere hond.
Estera schreef:CanisVeka schreef:@Estera: Hoe 'het' dan wel moet? Wat bedoel je met 'het'? Elke situatie is verschillend en voor verschillende vormen van gedragsproblematiek en verschillende oorzaken gebruik je een andere benadering. Deze benadering zal wel altijd liggen binnen de positieve reinforcement (operante conditionering), counter conditioneren (klassieke conditionering), desensitizatie en management. Ik kan je geen trainingsadvies geven als je me geen specifieke situatie schetst
Laten we de problemen even buiten de deur houden, want daarin ben ik het met je eens dat elke situatie aan specifieke benadering vraagt. Maar gewoon in het dagelijkse leven, de opvoeding en het in stand houden daarvan. Hoe dien je dan met je hond om te gaan? Want ik lees wel dat als eerste door de deur en niet op de bank etc. flauwekul is, want dit is gebaseerd op inmiddels een achterhaalde wetenschappelijke theorie, maar hoe moet het dan wel? Dat vraag ik me echt af.
Zo wil er bijvoorbeeld wel eens gezegd worden dat corrigeren niet nodig is, want dat kan anders opgelost worden door bijvoorbeeld te negeren of af te leiden. Ik vraag me dan altijd af wat deze mensen doen als ze hun hond knagend en gravend in hun bank aantreffen.
sneeuwpop schreef:CanisVeka schreef:Dit is een veelgemaakte denkfout. Wanneer methodes juist worden uitgevoerd werken ze voor iedere hond.
Dit is idd tunnelvisie.
Iets waar je anderen van "beschuldigd".
Kennis zal blijven groeien.... zo weten we nu meer dan 50 jaar geleden.
maar als je 1 methode als "heilig" beschouwd zal je niet verder leren.
Wanneer je het over vastgeroest hebt, dan ben je er op deze manier zelf mee bezig.
Tegen een muur praten idd. Voor jou is er 1 waarheid - daar valt imo idd mee te praten. Jij wil luisteraars en jaknikkers.
Succes!
Je kunt niet ontkennen dat alle hersenen op dezelfde manier neurale verbindingen maken; het proces van leren. Ken je de leertheorie wel? Ooit van Pavlov en Skinner gehoord? CanisVeka schreef:Als ik je goed begrijp stel jij jezelf de volgende vraag? ''Als geen dominantie, wat dan wel?'' De focus ligt meer op het creëren van een vertrouwensband en communicatie. Het is samenwerken en als er iets mis gaat is het hoogstwaarschijnlijk miscommunicatie. In de volgende link van The Association of Professional Dog Trainers onder het kopje ''If not dominance, what do we use?'' kun je een uitgebreidere uitleg lezen op je vraag: https://apdt.com/docs/resources/dominan ... aining.pdf
CanisVeka schreef:Evidence-based trainers gebruiken absoluut niet maar één methode. Het is een heel scala aan methodes die worden ingezet en aangepast op de hond.
Estera schreef:CanisVeka schreef:Als ik je goed begrijp stel jij jezelf de volgende vraag? ''Als geen dominantie, wat dan wel?'' De focus ligt meer op het creëren van een vertrouwensband en communicatie. Het is samenwerken en als er iets mis gaat is het hoogstwaarschijnlijk miscommunicatie. In de volgende link van The Association of Professional Dog Trainers onder het kopje ''If not dominance, what do we use?'' kun je een uitgebreidere uitleg lezen op je vraag: https://apdt.com/docs/resources/dominan ... aining.pdf
Nee, wij begrijpen elkaar niet. Je stelt dat de dominantietheorie achterhaald is en daarmee dus ook de "mythes" die hondeneigenaren al jaren uitvoeren, zoals als eerste door de deur, niet op de bank, ruk aan de riem, etc, etc. Ik stel simpel de vraag, als dit allemaal niet aan de orde is, hoe ga je dan wel om met je hond? Hoe leg je dat aan iemand uit die geen bal snapt van jouw theorieën, maar het wel in de praktijk uit moet voeren? Hoe kweek je dat vertrouwen dan? Hoe werkt dan de communicatie tussen mens en hond?
Wetenschap is belangrijk, maar moet ook in de praktijk uit te voeren zijn. Ik vraag dus de vertaling van wetenschappelijke studies naar de daadwerkelijke praktijk.
Citaat:Ik vroeg of ze geen slipketting om moesten op die school.