Hondenmythen ontkracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Re: Hondenmythen ontkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:30

Heel kort door de bocht zijn er ook gewoon honden waar een steekje los zit. Vaak is het gewenning, een gebrek in opvoeding of oid en soms zit er gewoon een steekje los. Dat is bij mensen en ook bij dieren....

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:30

Even een stipje. vind dit heel interessant ga zo alles door lezen.

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 13:31

Estera schreef:
Er zitten toch een paar gaten in je verhaal TS. Je stelt dat wolven en honden niet met elkaar te vergelijken zijn, maar vervolgens stel je ook dat de dominantietheorie niet op honden van toepassing is, omdat recentere studies onder wolven dit heeft tegengesproken. Verder spreek je over de oude studie met betrekking tot de dominantietheorie, waarbij allerlei verschillende wolven bij elkaar werden gezet, waardoor er veel gedragingen werden gezien die niet worden gezien in een stabiele roedel. Laat nu de gemiddelde huishond in Nederland ongeveer dagelijks geconfronteerd worden met allerlei verschillende honden die niet tot de eigen roedel horen, maar wacht, honden en wolven waren niet met elkaar te vergelijken.

Dit is overigens geen aanval TS! Ik vind het zeer interessant om alles te lezen en bij te leren, maar dan moet het wel kloppen en nu lijken er een paar hiaten in je verhaal te zitten ;) .

Ik krijg ook altijd zeer ernstig de kriebels van alle verschillende stromingen, waarbij ze allemaal vinden dat hun stroming en hun methode uiteraard de enige juiste is en behoort te zijn. Kortzichtigheid ten top, maar dat is mijn mening :D .

Ik loop inmiddels al een tijdje mee en heb bij mezelf al meerdere keren wat glazen huisjes in elkaar zien donderen (inclusief ego). Dacht ik het eindelijk te weten, komt er een hond in huis waarbij al mijn theorieën en bergen ervaring niet blijkt te werken.

Verder eens met Ridderschow dat het allemaal wat ingewikkelder in elkaar steekt en niet een zwart-wit verhaal is.

Met ontkracht bedoel ik: de oorspronkelijke reden van het ontstaan van de theorie is onderuitgehaald (vandaar uitleg over wolven), en daarnaast stapelen de bewijzen tégen de theorie zich op. Wat betreft het plaatsen in een onnatuurlijke omgeving wat onnatuurlijk gedrag kan triggeren: het prachtige van honden is dat zij zijn aangepast aan de mens en zijn maatschappij (de hond heet niet voor niets 'canis familiaris'.) Na duizenden jaren fokken zijn de hersenen van honden aangepast om samen te leven met de mens. Ze begrijpen menselijke emoties en zoeken bij probleemoplossing van nature menselijk oogcontact (wolven doen dit niet). Kortom: onze dagelijkse situaties zíjn de natuurlijk situaties voor onze gefokte honden.

Verder zeg ik ook niet dat het concept dominantie niet bestaat (het bestaat bij mensen ook), het bestaat alleen niet op de manier zoals de oude theorie pretendeert, het is geen natuurlijke drijfveer specifiek voor honden.
Ook hoor ik mensen zich afvragen waarom de methodes van CM dan (lijken!) te werken: het onderdrukt ongewenst gedrag. Oftewel, symptoombestrijding. CM lost de oorzaak niet op, maar onderdrukt gedrag door te intimideren, domineren en straffen. Wanneer Cesar Millan een hond 'calm and relaxed' noemt, is in feite aangeleerde hulpeloosheid te zien. http://www.hondenwijzer.com/aangeleerde ... sheid.html

Ik wou hier een link plaatsen waar CM een husky genaamd Shadow ophing (ja letterlijk in de lucht liet spartelen) aan een slipketting om zogenaamd zijn dominantie de kop in te drukken. Na een strijd voor zijn leven valt de husky neer, uitgeput en snakkend naar adem. CM noemt hem relaxed, maar hier is aangeleerde hulpeloosheid te zien. Wanneer ik het filmpje op youtube op zoek krijg ik dit: ''Deze video is niet langer beschikbaar vanwege een auteursrechtclaim door Cesar Millan, Inc.'' Doe zelf onderzoek en google ''Cesar Millan Shadow''
Laatst bijgewerkt door CanisVeka op 19-08-14 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:35

Dank u zeer TS.

Ik roep dit al jaren. Helaas ga ik wel met Kuggur mee wat het uitbannen van mythes betreft.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:36

En dat is het probleem met CM.. Mensen nemen dit voor mooi en goed aan want oh oh die hondjes reageren zooo goed op hem!! En wat mooi! Terwijl in feite de honden doodsbang voor hem zijn en een onnatuurlijke onderdadigheid aannemen tegen hem

@paloussaboy je hond heeft wel redenen gehad alleen die heb je niet gezien. Is geen verwijt!! Kan zoiets kleins zijn als te dicht erlangs gelopen wat je hond heeft opgevat als "ik heb toestemming hem te pakken". Soms is het ontzettend moeilijk te lezen en te begrijpen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:47

Het was gewoon een hele aparte hond :)
Waarvan ik de eerste 3 jaar niet heb meegemaakt dus daar zal wel iets gebeurt zijn.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:09

CanisVeka schreef:
Met ontkracht bedoel ik: de oorspronkelijke reden van het ontstaan van de theorie is onderuitgehaald (vandaar uitleg over wolven), en daarnaast stapelen de bewijzen tégen de theorie zich op. Wat betreft het plaatsen in een onnatuurlijke omgeving wat onnatuurlijk gedrag kan triggeren: het prachtige van honden is dat zij zijn aangepast aan de mens en zijn maatschappij (de hond heet niet voor niets 'canis familiaris'.) Na duizenden jaren fokken zijn de hersenen van honden aangepast om samen te leven met de mens. Ze begrijpen menselijke emoties en zoeken bij probleemoplossing van nature menselijk oogcontact (wolven doen dit niet). Kortom: onze dagelijkse situaties zíjn de natuurlijk situaties voor onze gefokte honden.

Verder zeg ik ook niet dat het concept dominantie niet bestaat (het bestaat bij mensen ook), het bestaat alleen niet op de manier zoals de oude theorie pretendeert, het is geen natuurlijke drijfveer specifiek voor honden.
Ook hoor ik mensen zich afvragen waarom de methodes van CM dan (lijken!) te werken: het onderdrukt ongewenst gedrag. Oftewel, symptoombestrijding. CM lost de oorzaak niet op, maar onderdrukt gedrag door te intimideren, domineren en straffen. Wanneer Cesar Millan een hond 'calm and relaxed' noemt, is in feite aangeleerde hulpeloosheid te zien. http://www.hondenwijzer.com/aangeleerde ... sheid.html

Ik wou hier een link plaatsen waar CM een husky genaamd Shadow ophing (ja letterlijk in de lucht liet spartelen) aan een slipketting om zogenaamd zijn dominantie de kop in te drukken. Na een strijd voor zijn leven valt de husky neer, uitgeput en snakkend naar adem. CM noemt hem relaxed, maar hier is aangeleerde hulpeloosheid te zien. Wanneer ik het filmpje op youtube op zoek krijg ik dit: ''Deze video is niet langer beschikbaar vanwege een auteursrechtclaim door Cesar Millan, Inc.'' Doe zelf onderzoek en google ''Cesar Millan Shadow''

Ja, ik kan lezen TS. Dit heb je namelijk al eerder benoemd. Maar jij haalt het verhaal van de wolven aan om vervolgens te benoemen dat ze niet met honden vergeleken kunnen worden. Dat is dus geen wetenschappelijke onderbouwing aangaande de dominantietheorie bij honden -:) . Niet dat ik die ter discussie stel, ik geef alleen aan dat er dus iets niet klopt ik jouw beredenering.

Niet jij alleen, maar ook anderen hier beweren dat CM alleen aan symptoombestrijding doet door intimideren, domineren en bestraffen en je haalt ook gelijk nog eens het meest slechte filmpje te voorschijn. Ik heb hem idd "slechte" dingen zien doen, maar ook zo veel goede en zeker niet met alleen maar intimideren, domineren en bestraffen. Overigens is dit MIJN mening en wat IK zie, maar ik verkondig het dan ook niet als de enige waarheid.
Sorry, maar hiermee neem je voor mij gelijk al je geloofwaardigheid weg. Er wordt dus toch weer gestuurd naar wat in jouw (en andermans) ogen DE beste methode is en dat is niet CM, want hij doet werkelijk alles fout. Daarmee dreigt deze discussie dus toch te verzanden in een welles-nietes verhaal.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe het volgens jou dan wel zou moeten. Want dat is wat hondeneigenaren dan graag willen horen: hoe ze iets wel aan moeten pakken.

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 14:21

@Estera: Hoe 'het' dan wel moet? Wat bedoel je met 'het'? Elke situatie is verschillend en voor verschillende vormen van gedragsproblematiek en verschillende oorzaken gebruik je een andere benadering. Deze benadering zal wel altijd liggen binnen de positieve reinforcement (operante conditionering), counter conditioneren (klassieke conditionering), desensitizatie en management. Ik kan je geen trainingsadvies geven als je me geen specifieke situatie schetst :)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:40

CanisVeka schreef:
@Estera: Hoe 'het' dan wel moet? Wat bedoel je met 'het'? Elke situatie is verschillend en voor verschillende vormen van gedragsproblematiek en verschillende oorzaken gebruik je een andere benadering. Deze benadering zal wel altijd liggen binnen de positieve reinforcement (operante conditionering), counter conditioneren (klassieke conditionering), desensitizatie en management. Ik kan je geen trainingsadvies geven als je me geen specifieke situatie schetst :)

Laten we de problemen even buiten de deur houden, want daarin ben ik het met je eens dat elke situatie aan specifieke benadering vraagt. Maar gewoon in het dagelijkse leven, de opvoeding en het in stand houden daarvan. Hoe dien je dan met je hond om te gaan? Want ik lees wel dat als eerste door de deur en niet op de bank etc. flauwekul is, want dit is gebaseerd op inmiddels een achterhaalde wetenschappelijke theorie, maar hoe moet het dan wel? Dat vraag ik me echt af.
Zo wil er bijvoorbeeld wel eens gezegd worden dat corrigeren niet nodig is, want dat kan anders opgelost worden door bijvoorbeeld te negeren of af te leiden. Ik vraag me dan altijd af wat deze mensen doen als ze hun hond knagend en gravend in hun bank aantreffen :+ .

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:51

CanisVeka schreef:
Dit is een veelgemaakte denkfout. Wanneer methodes juist worden uitgevoerd werken ze voor iedere hond.

Dit is idd tunnelvisie.
Iets waar je anderen van "beschuldigd".

Kennis zal blijven groeien.... zo weten we nu meer dan 50 jaar geleden.
maar als je 1 methode als "heilig" beschouwd zal je niet verder leren.
Wanneer je het over vastgeroest hebt, dan ben je er op deze manier zelf mee bezig.

Tegen een muur praten idd. Voor jou is er 1 waarheid - daar valt imo idd mee te praten. Jij wil luisteraars en jaknikkers.

Succes!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:51

Haha inderdaad.
Dat van de eerste door de deur etc heb ik me nooit aan gehouden, mijn honden onderling ook niet trouwens. Wel moet iedereen van de bank als ik dat eis...anders vliegen ze er uit...is mijn methode echt achterhaald ? Het is hier thans nooit een issue geweest, vingerknip en ze gaan er braafjes af om plaats te maken voor the almighty :=

Canisveka: Hoe ga je dan om met haantjesgedrag ? Dominantie is achterhaald dus moeten ze maar gewoon bij elkaar kunnen ? Hoe wil je dat gaan verkrijgen ? Negeren ? Rukje aan de lijband ?

Honden die onderling gaan vechten in huis terwijl ze al jaren samenleven ? Negeren en positief gedrag belonen ?

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 14:56

Estera schreef:
CanisVeka schreef:

Laten we de problemen even buiten de deur houden, want daarin ben ik het met je eens dat elke situatie aan specifieke benadering vraagt. Maar gewoon in het dagelijkse leven, de opvoeding en het in stand houden daarvan. Hoe dien je dan met je hond om te gaan? Want ik lees wel dat als eerste door de deur en niet op de bank etc. flauwekul is, want dit is gebaseerd op inmiddels een achterhaalde wetenschappelijke theorie, maar hoe moet het dan wel? Dat vraag ik me echt af.
Zo wil er bijvoorbeeld wel eens gezegd worden dat corrigeren niet nodig is, want dat kan anders opgelost worden door bijvoorbeeld te negeren of af te leiden. Ik vraag me dan altijd af wat deze mensen doen als ze hun hond knagend en gravend in hun bank aantreffen :+ .

Als ik je goed begrijp stel jij jezelf de volgende vraag? ''Als geen dominantie, wat dan wel?'' De focus ligt meer op het creëren van een vertrouwensband en communicatie. Het is samenwerken en als er iets mis gaat is het hoogstwaarschijnlijk miscommunicatie. In de volgende link van The Association of Professional Dog Trainers onder het kopje ''If not dominance, what do we use?'' kun je een uitgebreidere uitleg lezen op je vraag: https://apdt.com/docs/resources/dominan ... aining.pdf
Laatst bijgewerkt door CanisVeka op 19-08-14 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:57

Eén van de weinige topics die ik helemaal gelezen heb (elke post). In het begin was ik nog wel vol lof over het aandurven van het topic en inderdaad ook eens anders te kijken naar de opvoeding van honden, maar ik voel toch weer een algehele aanval op de heer Millan aankomen. Nu ben ik het ècht niet eens met al zijn methodes (met name zijn werk met de slipketting sta ik niet achter), maar hij heeft ook bijzonder goede dingen gedaan en daar wordt hier natuurlijk weer niet naar gekeken.

Eén specifiek geval (ik weet helaas niet meer hoe de betreffende hond heet en kan helaas ook op youtube het filmpje niet meer vinden) was van een bijzonder angstig asielhondje. Hij was doodsbang, wilde niet mee en als de deur open stond, vluchtte het dier zo snel mogelijk zijn hok uit. Kans op adoptie was nihil. Cesar heeft in alle rust deze hond geholpen en het dier is nu op een geweldige plek terecht gekomen. Dàt doet hij ook, alleen daar wordt hier helaas niet over gesproken.

Ik ben dus voorstander van het per hond aankijken. (De ene hond heeft gewoon meer leiding nodig dan de andere. De ene hond is meer relaxt dan de andere. En de ene hond is gewoon wat dominanter dan de andere en dat is echt niet meteen negatief.)

Ik vind het bijzonder jammer dat de ene trainer de andere zo de grond in wil trappen en om dat maar even zo goed mogelijk te doen, alleen negatieve voorbeelden erbij te pakken. Kijk ook eens naar het vele goede dat de man gedaan heeft.

Overigens ben ik zelf een enorme voorstander van samenwerken met mijn hond en niet "de baas" te willen zijn. Om die reden ben ik bij diverse hondentrainingen weggegaan. Ze waren voor mij veel te veel bezig met "baas spelen" over de hond en "dominant gedrag straffen". De baas willen zijn en leiding geven zijn twee hele verschillende dingen.

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 15:02

sneeuwpop schreef:
CanisVeka schreef:
Dit is een veelgemaakte denkfout. Wanneer methodes juist worden uitgevoerd werken ze voor iedere hond.

Dit is idd tunnelvisie.
Iets waar je anderen van "beschuldigd".

Kennis zal blijven groeien.... zo weten we nu meer dan 50 jaar geleden.
maar als je 1 methode als "heilig" beschouwd zal je niet verder leren.
Wanneer je het over vastgeroest hebt, dan ben je er op deze manier zelf mee bezig.

Tegen een muur praten idd. Voor jou is er 1 waarheid - daar valt imo idd mee te praten. Jij wil luisteraars en jaknikkers.

Succes!

Evidence-based trainers gebruiken absoluut niet maar één methode. Het is een heel scala aan methodes die worden ingezet en aangepast op de hond. Deze methodes zijn allen wetenschappelijk goed onderlegd en als het niet werkt bij een hond, is de methode niet goed uitgevoerd :) Je kunt niet ontkennen dat alle hersenen op dezelfde manier neurale verbindingen maken; het proces van leren. Ken je de leertheorie wel? Ooit van Pavlov en Skinner gehoord?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:13

CanisVeka schreef:
Als ik je goed begrijp stel jij jezelf de volgende vraag? ''Als geen dominantie, wat dan wel?'' De focus ligt meer op het creëren van een vertrouwensband en communicatie. Het is samenwerken en als er iets mis gaat is het hoogstwaarschijnlijk miscommunicatie. In de volgende link van The Association of Professional Dog Trainers onder het kopje ''If not dominance, what do we use?'' kun je een uitgebreidere uitleg lezen op je vraag: https://apdt.com/docs/resources/dominan ... aining.pdf

Nee, wij begrijpen elkaar niet. Je stelt dat de dominantietheorie achterhaald is en daarmee dus ook de "mythes" die hondeneigenaren al jaren uitvoeren, zoals als eerste door de deur, niet op de bank, ruk aan de riem, etc, etc. Ik stel simpel de vraag, als dit allemaal niet aan de orde is, hoe ga je dan wel om met je hond? Hoe leg je dat aan iemand uit die geen bal snapt van jouw theorieën, maar het wel in de praktijk uit moet voeren? Hoe kweek je dat vertrouwen dan? Hoe werkt dan de communicatie tussen mens en hond?

Wetenschap is belangrijk, maar moet ook in de praktijk uit te voeren zijn. Ik vraag dus de vertaling van wetenschappelijke studies naar de daadwerkelijke praktijk.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:26

CM is geen heilige , dat voorop, maar bepaalde dingen heb ik van hem onthouden en toen bij mijn 2 oude doeraks toegepast. .. nu is de een overleden en de toeval wilde het dat ik na 20 jaar honden die redelijk stabiel en zelfverzekerd waren, een Belgische herder van 3 kreeg waarvan zijn eerste anderhalf en zijn laatste 8 maanden bekend zijn. in dat stuk moet er iets gebeurt zijn wat uit die hond een angstig wrak gemaakt heeft. Gt's erbij gehad en zowat ( of ik vind alleen maar de verkeerde) met " oude" theorien... ben gewoon weer op mij zelf afgegaan en ook weer tips gepikt van CM ( die mij dan aanstonden) en van de oude en van de nieuwe. Resultaat: hond wordt rustiger en zelfverzekerder... Dus zwart/wit kan het niet zijn... de nieuwe ontdekkingen zullen over een paar jaar ook weer achterhaald worden...maar sommige oude ook nooit (zie de Pavlovsche)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:20

CanisVeka schreef:
Evidence-based trainers gebruiken absoluut niet maar één methode. Het is een heel scala aan methodes die worden ingezet en aangepast op de hond.

een scala aan methodes dan, maar volgens jou de manier en de rest is fout...

dan maakt dat alsnog tunnelvisie omdat je verder niet meer open staat voor mensen die er anders over denken.

En wetenschappelijk bewezen?! Laat me niet lachen. In Je Begin post Had Je Het Ook Over Verouderde wezetenschappelijk bewezen mythes. Ook de wetenschap gaat verder en zegt alleen wat over nu en dan nog zullen andere wetenschappers daaruit dingen kunnen weerleggen. Hangt gewoon van je onderzoek af. Hoe je onderzoek doet en met welke bedoeling want bijv ontkrachten van een stelling is ook wetenschap.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:31

mensen we kunnen allemaal wel beweren dat CM slecht is enz. maar vergeet niet dat hij werkt met honden die vaak totaal ontspoord zijn door de manier waarop ze behandeld zijn (door hun eigenaren of in het verleden o.id.) of niet behandeld zijn.
Hij werkt niet met doorsnee fikkie en dan zijn er zeker wel eens andere methodes nodig al zou ik die methodes ZELF nooit toepassen. Daarnaast zie ik ook wel dat het op dat moment dat het uitgezonden wordt allemaal wel werkt maar hoe is het op langer termijn??

Overigens ik ben totaal niet voor zijn methodes en ik zou ook niet met honden kunnen leven die zulke methodes nodig hebben. Ik zou een hond met dergelijke grote problemen nooit aanschaffen en als ik een hond zou hebben die zulke middelen nodig heeft dan zou die hond ruim op tijd herplaatst worden want dat zou ik die hond niet kunnen bieden ;)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:11

@diernfan: ben opzich wel eens... maar wat doe je als je ruimte en tijd hebt voor zo een arme wrak hebt en je weet als jij hem niet neemt dat ie een enkeltje hemel krijgt wat absoluut niet nodig is... ik hoorde alleen dat mijn hond "een beetje bang" was... dus het is wel leuk om rationeel te denken... maar ik kan het niet en heb dis voor een probleem geval gekozen. ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:03

Een slipketting geeft nou eenmaal snelle resultaten, een slipketting die vlak achter de oren langs, hoog en direct achter de kop van de hond zit is zeer effectief en wordt veelvuldig gebruikt door CM. Op de hondenschool waar ik vroeger les gaf deden we het ook bij lastige honden.
Ik kan me voorstellen dat CM geen jaar de tijd heeft om een hond bepaald gedrag af en aan te leren en dat hij voor zijn tv shows snelle resultaten nodig heeft.
Ik hoop ook dat hij na de show de baasjes verder begeleid dmv vriendelijkere technieken die ook op lange duur hun werkzaamheid blijven houden en dat hij ze niet met de slipketting/band zonder echte techniek, timing en inzicht in het diepe laat vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:33

Ik hoorde vanmiddag nog iets raars van een familielid die vanavond met de beginnerscursus begint bij de school waar ze ook al puppycursus heeft gedaan. Ze zocht een paar mooie halsbanden voor les. Ik vroeg of ze geen slipketting om moesten op die school.
Ze vertelde me dat ze daar nooit een slipketting om moesten, maar dat als een hond niet goed wilde luisteren die een prikketting om kreeg omdat een slipketting altijd achter de feiten aan liep en een prikketting wel op tijd de hond corrigeert.
8)7
Niet mijn keuze, zo'n school :\

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:36

Heel apart RS....

Bij mij op de HS ist heel simpel....het enige wat gebruikt mag worden is een gewone relatief brede halsband.

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:35

Estera schreef:
CanisVeka schreef:

Nee, wij begrijpen elkaar niet. Je stelt dat de dominantietheorie achterhaald is en daarmee dus ook de "mythes" die hondeneigenaren al jaren uitvoeren, zoals als eerste door de deur, niet op de bank, ruk aan de riem, etc, etc. Ik stel simpel de vraag, als dit allemaal niet aan de orde is, hoe ga je dan wel om met je hond? Hoe leg je dat aan iemand uit die geen bal snapt van jouw theorieën, maar het wel in de praktijk uit moet voeren? Hoe kweek je dat vertrouwen dan? Hoe werkt dan de communicatie tussen mens en hond?

Wetenschap is belangrijk, maar moet ook in de praktijk uit te voeren zijn. Ik vraag dus de vertaling van wetenschappelijke studies naar de daadwerkelijke praktijk.

Precies! Het antwoord op de vraag in de laatste alinea van Estera ben ik heel benieuwd naar!

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:44

Zo nou alles door gelezen en ik hang een beetje tussen de theorien in. ik ben zeker nog heel erg zoekend als het om het opvoeden van mijn ruim 2 jarige Jack Russel.
Maar vind het heel intressant om te lezen hoe iedereen het zelf doet.
Ik zou alleen idd ook graag horen hoe mensen dan vinden dat het moet/hoort zoals Estra ook vraagt.
Ik zou heel graag ook gedragstudies doen maar er een vinden is al een hele klus. Vind het zo mooi om te zien het gedrag van dieren.
Als het aan mij had gelegen had ik ook meer dan 1 hond gehad. Maar vriendlief heeft wat overtuiging nodig, de jack heeft me al 8 jaar gekost. AL staat hij er nu meer voor open. Maar met een eerste kindje opkomst (ben nu bijna 7 maanden) is het nu niet de beste tijd om aan wat nieuws te beginnen. Al hoop ik dat het niet heel lang duurt want mijn kleine "pupje" vind het toch wel erg fijn als er hondjes zijn om mee te spelen en te liggen slapen.

Repelsteeltje:
Citaat:
Ik vroeg of ze geen slipketting om moesten op die school.

tijdens de lessen?? dat vind ik al heel apart, laat staan de slipketting met haken. bah

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:37

Hmz ik wou hier lekker voor gaan zitten maar de laatste pagina laat me al weer sterk twijfelen....
Toevoegend.. Ik behandel mijn honden hoe ik ook behandeld wil worden, duidelijkheid consequent zijn, met heel veel liefde en positiviteit, straffen lost niks op.. Soms best lekker om je even uit te luchten hoor maar de oorzaak pak je er niet mee aan.