Hondenras kiezen voor gezin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelbrittx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:07

wij hebben nu een labradoodle in huis! en het is echt een ideale hond. hij luistert top, is wel wat eigenwijs, verhaart alleen in plukjes ( houdt zijn haren vooral vast), echt een gezins hond en is onwijs makkelijk zoet te houden, hij kan rustig zijn maar ook druk.

en ze zijn ook lachwekkend :+ teminste die van ons dan :+

voor mij later geen ander ras meer! :)

( heb ook nog eventueel fotos:) )
Laatst bijgewerkt door Babbelbrittx op 05-08-14 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:10

Voordat ik de reacties gelezen heb dacht ik direct aan de friese stabij. Ik niet alleen las ik daarna;-)

Heb zelf een stabij reu van twee jaar. Hij is vrij groot uitgevallen, komt bij hem uit de moederlijn. Hij is niet gecastreerd, maar heeft nog nooit gesprongen of zelfs maar geprobeerd. Hij mag dus heerlijk reu blijven. Zeker met zo'n grotere hond groeit hij dan gewoon mooier uit.
Enorm lieve hond, lief voor mens en dier. Gaat hier samen met katten, kippen en konijn. Is enorm slim en heb al diverse cursussen met hem gedaan. Truukjes zijn hem ook zo aan te leren, hij vindt het heerlijk actief bezig te zijn zowel mentaal als fysiek. Maak lange wandelingen met hem en langs kanaal, vaart of in het bos loopt hij los.
Hij vindt het net zo heerlijk om lekker thuis te liggen. Als de achter deur openstaat gaat hij net zo vaak binnen liggen.
Hij kan overal mee naartoe, bus en trein geen enkel probleem en blijft hij braaf bij me.Ook op een bomvol utrecht centraal bijvoorbeeld.
Erg lief voor kinderen, hij ligt met speelkwartier van de basisschool hier om de hoek ook wel eens tegen het hek terwijl zeven kleutertjes hem aaien, vindt hij heerlijk.

Ideale hond!

Ja hij is eigenwijs, maar ook leergierig dus tijd erin steken en je krijgt een schat van een hond. Ja hij blaft wel eens, maar goed niet veel. Alleen als bijvoorbeeld iemand tuinpad op loopt. En ja twee keer per jaar verhaard hij, maar ach doet mijn paard ook;-)
Persoonlijk liever een hond die qua karakter, leergierigheid, energie en amdere eigenschappen bij me past dan dat verharen en ecjt het valt reuze mee.

Idesle hond toch....als TS een foto wil kan hoor!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:10

Tigress schreef:
Welsh corgi lijkt me ook geen slimme zet. T'is dan wel een kleinere hond, maar dat is alleen het formaat. Voor de rest is het op en top herder :+

Dus? Een sheltie is ook een herdershond, is toch ook een optie? Herders zijn fantastische gezinshonden, precies wat ts wilt (:

Jammer om te horen van de markiesjes, wist niet dat ze blafferig waren, of is alleen jouw hond zo? Want daar heb ik namelijk tot nu toe nog niet van gehoord.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:13

Salsa schreef:
Wat zoeken we in een hond
- Goed met kinderen / geduldig
- Actief maar niet ala Border Collie
- Geen blaffer
- Geen mini maar ook niet te groot. Maatje Beagle is perfect
- Geen terriër en geen dog (heeft echt niet onze voorkeur ondanks alle lieve uitzonderingen)
- Mag best wat eigenwijs zijn oid maar moet in de basis gewoon luisteren.
- Moet los kunnen lopen
- Geen enorme verhaarder
- Sociaal naar andere honden en dieren

Meeste punten wat je hebt, heeft met opvoeding,beweging,en verzorging te maken.

Volgens mij is de ras,
Hollandse smoushond nog niet genoemd.
ook een kniehoge ras -maatje beagle- weinig vachtverzorging nodig, geen verhaarder.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:15

Dat is idd ook een goede mona2008!

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:16

Salsa schreef:
banditlove schreef:
Miss prazsky krysarik?

Deze is ons echt te klein. Net als een chi en een pintcher.
Krijg mijn man daarmee echt niet mee over straat :') En zelf ben ik er ook geen fan van.

Weet dat dit voor veel mensen slecht is om te zeggen maar het oog wil ook wat. Ik moet er wel 12 tot misschien wel 18 jaar tegenaan kijken :o

Zo'n ukkie stop je wel makkelijk in je (luier)tas :D En niemand die het door heeft als je daarmee de supermarkt in loopt. Maar een fatsoenlijk stuk lopen kan dan weer niet. Je struikelt er dan steeds over met een beetje pech....

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:23

Majabeestje schreef:
De Australische Labradoodle! Wij hebben er eentje ivm allergie en wát een fijne gezinshond..!
Hij past precies in ons plaatje van wat we graag willen van een hond. We hebben een middenmaatje, net een slag kleiner dan een labrador.
Rustig in huis, slim, makkelijk op te voeden, grappig en vooral super sociaal, mensgericht en gek op onze kinderen.
Als mijn dochter zich niet blij voelt (als je 6 bent zijn je ouders soms heel stom :D ) dan gaat ze heel dramatisch op de grond zitten en onze hond komt direct bij haar en ploft bij haar neer. Ze steekt dan haar neus in zijn vacht (superzacht!) en gaat heel overdreven met hem knuffelen. En heerlijk dat de hond het vindt, hij geeft dan echt even zo'n zucht van voldoening haha.
Er zit geen greintje kwaad in, het is dan echt een sulletje. Met de kinderen sowieso (ondanks dat ze heel goed weten wat wel en niet mag..) en hij is dol op ons. Als we met hem wandelen in het park (loopt dan los) en de kinderen fietsen een stuk vooruit, rent hij steeds tot halverwege hen en ons en kijkt dan van de een naar de ander. Komt weer naar ons rennen en ons hulpeloos aankijken van 'toe nou even, onze roedel valt uit elkaar..' :D
We hebben ook een Jack Russel en een Franse bulldog gehad. Leuke hondjes, maar ik vind deze hond qua karakter veel makkelijker in de omgang en veel meer een gezinshond. Je merkt echt dat hij op ons gericht is, de andere hondjes waren zelfstandiger ofzo en meer op andere dingen gefocust. Drukker, gefixeerd op een balletje, afstandelijker.. Weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar deze hond is echt heel anders.
Ik hou op, kan uren over hem praten.. :')

'Nadelen' van de AL:
-vachtverzorging (ik knip of scheer hem nu zelf, wil prima)
-ze zijn zo dol op mensen, onze hond is echt hyper blij als er visite komt. Doe hem dan altijd even achter het hekje, daarna is hij weer rustig.
-superslim. Onze hond moet bijvoorbeeld op zijn kussen liggen (snapte hij na 1x al) als we aan het eten zijn. Vindt ie niet leuk, dus kruipt hij als ik ga koken al in zijn bench in de hoop dat hij daar mag blijven liggen.. Je moet dus wel consequent zijn in de opvoeding anders verzint ie zelf wat.

Klinkt super! Ik heb zelf ook al als idee om met de hond na de puppycursus te gaan flyballen oid. Lijkt me erg leuk maar het moet geen must zijn.
Niet of nauwelijks verharen klinkt me als muziek in de oren :D

Ga me eens verdiepen in de mini of midi.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:24

saroanda schreef:
Salsa schreef:

Deze is ons echt te klein. Net als een chi en een pintcher.
Krijg mijn man daarmee echt niet mee over straat :') En zelf ben ik er ook geen fan van.

Weet dat dit voor veel mensen slecht is om te zeggen maar het oog wil ook wat. Ik moet er wel 12 tot misschien wel 18 jaar tegenaan kijken :o

Zo'n ukkie stop je wel makkelijk in je (luier)tas :D En niemand die het door heeft als je daarmee de supermarkt in loopt. Maar een fatsoenlijk stuk lopen kan dan weer niet. Je struikelt er dan steeds over met een beetje pech....

:D Jij snapt mij ;)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:25

Babbelbrittx schreef:
wij hebben nu een labradoodle in huis! en het is echt een ideale hond. hij luistert top, is wel wat eigenwijs, verhaart alleen in plukjes ( houdt zijn haren vooral vast), echt een gezins hond en is onwijs makkelijk zoet te houden, hij kan rustig zijn maar ook druk.

en ze zijn ook lachwekkend :+ teminste die van ons dan :+

voor mij later geen ander ras meer! :)

( heb ook nog eventueel fotos:) )

Graag foto´s!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:32

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:33

Hier nog 1 die moest denken aan een friese stabij bij jouw lijstje

Zelf ben ik opgegroeid met een friese stabij (genaamd staby :P... we konden het niet eens worden over de naam in het gezin lol).
Onze hond (ik spreek met name over onze hond en niet over het ras/karakteristieken, wij hebben maar 1 stabij gehad nl):
Actieve hond, altijd in voor een lange wandeling, spelletjes, lolletjes (en aangezien ik 11 was toen hij kwam heeft hij heel wat 'paardje' moeten spelen met sprongetjes ed, vond ie geweldig), ik ging er een aantal keer per week mee naar het dorp naast de fiets. Kon in huis wel een lekkere luilak zijn, 'moest' niet perse dagelijks 2 uur wandelen. Wandelen deden wij sowieso niet standaard, we woonden op een boerderij met een groot erf, wel deden we een aantal keer in de week lekker ravotten 'uitgaan' enz.
Leergierig, slim, eigenwijs, hield erg van zwemmen
Grootste nadeel: het was een rasontsnapper, klom over een 2 meter hoog hek heen (heras hekwerk) uit zijn ren (welke enorm was hoor, 4 meter bij 50 meter) om te kunnen ontsnappen om eens lekker de hort op te gaan, kwam uit zichzelf wel weer terug na een uurtje of 2.
Ook kwam het nog wel eens voor dat je een bal ver weg sloeg het weiland in (met een tennisracket, die werpstokken hadden ze 20 jaar geleden nog niet) en dat ze halverwege het weiland eens omkeek naar me, haar denkbeeldige middelvinger opstak, en er vandoor spurtte haar neus achterna.... Ondanks dat ze donders goed wist wat hierkomen was lol. Dit deed ze trouwens alleen op bekend terrein, niet op het strand/bos oid.
Ze was waaks maar niet in het extreme, sloeg alleen aan als er echt iets was (de deurbel gaat bijv), auto's die langskwamen (zelden) sloeg ze niet op aan, spitste ze alleen de oren bij wijze van spreken
Maar bovenal een schat van een hond.

Wij hadden trouwens een 'boerenstabij', geen idee of daar echt onderscheid in is oid, maar die van ons stond wat lager op de poten, wat breder gebouwd dan de showhonden zegmaar.

Drentse Patrijs noemde ik altijd het broertje van de stabij :P

PenP2014

Re: Hondenras kiezen voor gezin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:37

Als jij in staat bent om de hond voldoende fysieke en mentale uitdaging te bieden (dus niet 3 x 15 minuten lopen per dag) kan elke hond een fijne huishond zijn. Ook op een appartement. Van chihuahua tot rottweiler. Zou me dus niet blind staren op ras maar kijken wat je de hond te bieden hebt, en vervolgens wat je in een hond zoekt.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:37

Haha de Friese Stabij is er favoriet hier. Kan hem niet negeren en vind ook dat een erg leuke hond.

Mijn top drie in willekeurige volgorde waar ik me op ga richten is nu:

Labradoodle (mini of midi)
Welsh springer Spaniel
Friese Stabij (eventueel kruising met iets soortgelijks)

Eens ff kijken of hier onze potentiele nieuwe hond tussen zit.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:46

Top TS dat je zo goed vooronderzoek doet naar wat jij en je gezin leuk vinden, en wat ook in het gezin past!
Je vind vast een geschikte hond :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:48

ariannexrich schreef:
Wat denk je van een labrador? Of een rhodaisen ridgeback? Ik heb ook rhodaisen ridgeback gehad, die was superlief, ook voor kinderen heel erg rustig en was een superlief beestje. Succes naar je zoektocht naar een leuke hond.

ridgeback is zeer vriendelijk voor alles wat eigen is maar vraagt wel een zeer consequente opvoeding, het is toch een jachthond

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:51

ariannexrich schreef:
Wat denk je van een labrador? Of een rhodaisen ridgeback? Ik heb ook rhodaisen ridgeback gehad, die was superlief, ook voor kinderen heel erg rustig en was een superlief beestje. Succes naar je zoektocht naar een leuke hond.

TS wil een middelgrote hond. Wij hebben ook een RR en dat is echt een kasteel van een beest. Bovendien moeten die veel lopen om hun energie kwijt te kunnen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:51

Salsa schreef:
Gillbo schreef:
Duck toller
[ Afbeelding ]

Ja ze zijn geweldig heb ze vaak gezien. Prachtige honden. Maar volgens mij behoorlijk druk. Beetje vergelijkbaar als een Border collie toch?

Het zijn wel duidelijk meer werkhonden dan de andere retrievers. Overigens vind ik ze niet per definitie geschikt als gezinshond voor een gezin met kleine/jonge kinderen.

Een labradoodle ben ik zelf geen voorstander van. Daar word momenteel naar mijn mening te veel gefokt voor het geld en te weinig voor de verbetering van het ras. Ook door de erkende fokkers.

Een Friese Stabij is denk ik zeker een optie voor jullie maar houd hierbij wel goed in de gaten dat je hem zeer consequent en met rust opvoed. Anders zijn het al snel ongeleide projectielen.

Rassen die je eventueel nog in overweging zou kunnen nemen is een boerenfox (ook hiervoor geld consequent opvoeden) of een flatcoated retriever.

Edit: een ridgeback zou ik in jullie geval niet kiezen. Erg groot en lomp.

Babbelbrittx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:57

dit is onze labradoodle nu 16 maanden oud, en we zijn nu bezig met de 3de cursus, hierna wil ik behendigheid met hem gaan doen : :)
Afbeelding

Afbeelding

dit is trouwens de 'grote' versie van de labradoolde, hij komt een stukje boven me knieen uit :)

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:03

Engelse Springer Spaniel!

Hele kindvriendelijke honden, grootste sukkels die er zijn, maar wel actief en beschermend.

Qua karakter en uiterlijk verschillen ze weinig van de Welsh. Staan wat dat betreft eigenlijk gelijk. De Engelse mag vier kleuren hebben, donkerbruin, zwart, donkerbruin tan en zwart tan (tan = driekleur). Daar waar de Welsh alleen de vos-kleur hebben mag. De kleuren mogen gecombineerd zijn met wit en stippen in de kleur van de vacht.

Wij hebben twee Engelse Springers. Een jachttype en een showtype. Showtype is wat groter als dat jacht (is wat gedrongener), maar ook wel een beetje uit de kluiten gewassen als ik naar zijn (half)zusjes en broertjes kijk. Jachttype is dan weer wat meer gericht op de baas en pakt sneller dingen op qua leren (VB: agility, Pjot hoeft het maar één keer te doen en hij weet het, bij Bud duurt het eeuwen en is sneller afgeleid). Maar beide luisteren uitstekend en basis in karakter is hetzelfde.

Mocht je vragen hebben over de Springer (Welsh of Engels), mag je me alle vragen stellen.

Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:03