Welke kattenbakvulling?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:55

Iris82 schreef:
De kat komt morgen. :)

Ze is alleen niet recent ontvlooid en ontwormd.
Welke vlooiendruppels kan ik halen? En moet dat perse bij de DA?

Kwam de kat voorheen buiten? (ivm evt. wormen, kans is groter dat hij het heeft als hij een buitenkat was)

Ik zweer bij milbamax qua ontworming, wel wat duurder dan de dingen die je bij de dierenwinkel haalt maar het werkt goed, in tegenstelling tot mijn ervaring met 'slechtere' middelen. Is bij de dierenarts te krijgen of online bij medpets/dierapotheek enz (niet bij agradi/zooplus oid)
https://www.dierapotheker.nl/product/1323/Kat/Wormmiddelen/?gclid=CjwKEAjwgYKfBRDvgJeylem9xDUSJACjeQ7AJWGypIbVoiCeP1lc4CQSN1wfhOnIXw4Mn7csNpWYhBoC_z7w_wcB
(deze is redelijk goedkoop, echter zit je dan wel gelijk aan 5 tabletten vast)

edit: kun je evt. ook gelijk vlooienmiddel halen

Hoewel ik jarenlang frontline gebruikt heb, moet ik constateren dat deze zomer het bij mijn kat toch niet zo goed werkt als voorheen. Het werkt nog steeds prima tegen de teken (mijn reden om voor frontline te kiezen, andere middelen werken niet of niet goed tegen teken die we hier in de omgeving in veelvoud hebben). Maar helaas moest ik constateren dat mijn kat toch vlooien had, gelukkig nog geen grote hoeveelheid maar ze kan er niet goed tegen, dus heb nu een gestresste kat.
Ik lees even mee over vlooienbestrijdingsmiddel anders dan frontline dus.
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 05-08-14 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Re: Welke kattenbakvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 11:56

Ik ga vanmiddag wellicht nog ff naar de DA voor wat middeltjes.
Heb geen zin om een vlooienplaag in huis te halen. :=

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:59

Iris82 schreef:
Ik ga vanmiddag wellicht nog ff naar de DA voor wat middeltjes.
Heb geen zin om een vlooienplaag in huis te halen. :=

Haal voor de zekerheid ook gelijk een bus omgevingsspray, kan je maar alvast in de kast hebben voor het geval je er in het weekend tegenaan loopt :P

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:00

We gebruiken hier altijd advantage voor de katten en advantix voor de honden, en dat spul werkt super. Weert zelfs een heel groot gedeelte van de teken.
Iig geen frontline meenemen, daar zijn vlooien resistent voor en heb je alsnog een vlooienplaag in huis straks.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 12:03

Advantage moet ook via de DA toch?

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:04

Wij gebruiken ook biokat fresh. Dit klonterd en dat vind ik wel heel fijn, je kunt het er zo makkelijk uitscheppen, ook hebben we geen last van geurtjes. Hiervoor de catsan gehad, deze klonterde niet en dat vond ik vervelend. Moest ook veel vaker de bak verschonen omdat het snel begon te stinken.

Qua voer geven wij Hills brokken. Hier doet onze kat het goed op. En wij verkopen het in de praktijk dus voor mij ook een beetje gemakzucht.

Qua ontvlooiing zou ik is kijken naar broadline. Dit is een vrij nieuw middel. Het werkt tegen vlooien, teken en wormen. Dus je hebt dan alles in 1.
Ik weet niet hoe oud je katje is maar het mag pas vanaf een bepaald aantal weken gegeven worden. Let daar even op.

Ook zou je is naar comfortis kunnen kijken. Dit is een tablet. Werkt heel erg goed vooral als het dier ook al vlooien heeft.

Frontline zou ik ook niet zo snel voor kiezen. Je hoort steeds vaker klachten dat het niet meer werkt. Ter preventie kan het natuurlijk altijd gegeven worden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 12:06

De kat is 6 jaar oud.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:07

- Tigerino met babypoeder. Ga nu over naar Extreme Classic met babypoeder voor in mijn Litter Robot
- Catlovers Gold als brok
- Milbemax ter ontworming
- Stronghold tegen vlooien. Lees maar eens wat selectamine doet en alle andere stoffen en ontvlooispul allemaal niet!

Succes met de kat :)
Laatst bijgewerkt door Splash_ op 05-08-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:08

Iris82 schreef:
Advantage moet ook via de DA toch?

:n Kan ik hier bij de pet's place halen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:16

Hier komt alleen maar nog Cat's Best in de bakken! Zowel ik als de katten willen niets anders meer. We hebben er papierkorreltjes (stinkt), silica steentjes (stinkt), Catsan (stinkt en veel te duur voor wat het levert trouwens) er in gehad. Cat's best is het geld meer dan waard, klontert perfect, ruikt helemaal niet en is ook nog eens heel zuinig in gebrek omdat het strooisel bij regelmatig scheppen erg schoon blijft. Wij halen zo'n 3 à 4 keer per dag de poep en de plas er uit.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 12:30

Ohh, dat is wel vaak. Gooi je het dan met een schepje rechtstreeks in de vuilnisbak?
Of moet je het dan eigenlijk nog in een plastic zakje doen tegen de deur?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:33

Ik gebruik van die luierzakjes van de Action. 100 voor 89 cent ofzo :) kan je mooi dichtknopen met de hengsels.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:35

Keet schreef:
Ik gebruik van die luierzakjes van de Action. 100 voor 89 cent ofzo :) kan je mooi dichtknopen met de hengsels.

Oh goede tip, ik zit altijd met plastic tasjes en boterhamachtige zakjes (wel iets grotere maat en steviger lol) te klooien

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:46

Iris82 schreef:
Ohh, dat is wel vaak. Gooi je het dan met een schepje rechtstreeks in de vuilnisbak?
Of moet je het dan eigenlijk nog in een plastic zakje doen tegen de deur?

Wij hebben een Litter Locker, die we gebruiken met de gele zakjes van de Ikea, ipv de originele navulverpakkingen. Is vergelijkbaar met de Litter Champ van Zooplus.nl

Op deze manier komt het allemaal in een dichte zak onder een klepje, dus geen geurtjes. En die plastic zak gaat dan met onze wekelijkse vuilniszak mee.

Eigenlijk zou je iedere kattenbak minstens 3 keer per dag schoon moeten maken, hebben wij altijd gedaan, ook met de andere vullingen. Als je makkelijke katten hebt is het misschien niet nodig, maar onze rooie is echt heel snel vies van zijn bak als die niet schoon genoeg is en dan is het risico op 'ongelukjes' groot.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:50

Hier zijn we erg tevreden over Biocat(classic). Je hebt ze ook met een geurtje(Fresh), maar dat is meer voor ons prettig dan voor de kat.
Katten zijn over het algemeen zindelijk van zichzelf, dus als je kat buiten de bak zijn behoefte doet heb je of te weinig bakken, of je moet vaker verschonen.
Het makkelijkst en beste is om 1x per dag alle drollen en natte plekken(voordeel van die biocat is dat het aan elkaar klontert als het nat is en dus makkelijk schoonschept) eruit halen en 1x per week helemaal legen.

Uit ervaring weet ik dat met meerdere katten 3 bakken schoonscheppen niet te doen is op een dag dus wij hebben ervoor gekozen om 2 keer per week de bakken helemaal te legen en opnieuw te vullen.
Met één kat is het makkelijker bijhouden :)

Voer kun je in principe wel gewoon wisselen, hun darmen zijn een stuk minder gevoelig dan die van een hond bijv.
Wel zou ik kijken naar voer met weinig troep, kleurstoffen en granen, daar hebben ze toch niks aan ;)
Laatst bijgewerkt door Equisync op 05-08-14 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:51

Voor onze 5 katten gebruiken we ook catsan. We hebben echt alles al geprobeerd maar deze is het beste voor ons.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:55

Ik vraag mij toch af hoe werkende mensen 3-4 keer per dag de bak legen?

Ik leeg overigens mijn bakken 2x per week. Ze staan in een bijkeuken en er ligt een flinke laag grind in (voorheen Catsan, nu een rood/roze zak met een kat, weet de naam nooit) en het stinkt niet. Op de 2 bakken gaan 2 jeweetwel katers en 1 poes. Allemaal geen probleem. Voorheen leegde ik de bak elke dag en bij uitzondering 1x in de 2 dagen, maar zo gaat het ook prima. Ze houden wel netjes een plasbak en een poepbak. Ik voer royal canine indoor 27, al vanaf het begin. Ik heb dus ook geen ervaring met andere merken.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:57

LovingTweety schreef:

Ik leeg overigens mijn bakken 2x per week. Ze staan in een bijkeuken en er ligt een flinke laag grind in (voorheen Catsan, nu een rood/roze zak met een kat, weet de naam nooit) en het stinkt niet. Op de 2 bakken gaan 2 jeweetwel katers en 1 poes. Allemaal geen probleem. Voorheen leegde ik de bak elke dag en bij uitzondering 1x in de 2 dagen, maar zo gaat het ook prima. Ze houden wel netjes een plasbak en een poepbak. Ik voer royal canine indoor 27, al vanaf het begin. Ik heb dus ook geen ervaring met andere merken.

Ja inderdaad, moet er niet aan denken om 4 bakken(was er 1 vergeten :') ) 4x per dag leeg te moeten scheppen!?
Met drie katten in huis, 4 bakken en 4 mensen die hele dagen werken is dat gewoon een beetje onmogelijk :')
Wij legen de bakken 2 keer per week en ze stinken echt niet.
Een staat in de keuken, een in de woonkamer, eentje op de overloop en nog een op zolder, pff nee moet er niet aan denken dat zo vaak te moeten doen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:07

Haha, nee ik dus ook niet. Lekker bij t ontbijt, hihi.

2x per week helemaal leeg, even onder de tuinslang en dan kunnen ze er weer 3-4 dagen tegenaan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:21

LovingTweety schreef:

Ik werk 43 uur per week en toch haal ik het makkelijk. De eerste keer 's ochtends vroeg, nadat ik helemaal klaar ben, de tweede keer rond de middag als ik thuis kom in de middagpauze. 'S avonds om 18 u als doet mijn vriend het als hij thuis komt, en dan nog één keer voor het slapen gaan. =4 keer en dat bij twee bakken, nog geen minuut per bak met Cats best. (dat is zo mooi met vaak scheppen en klontervorming) Maar goed minder kan hier ook echt niet omdat de Rooie ons dan 'straft'...

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:55

Splash_ schreef:
- Tigerino met babypoeder. Ga nu over naar Extreme Classic met babypoeder voor in mijn Litter Robot
- Catlovers Gold als brok
- Milbemax ter ontworming
- Stronghold tegen vlooien. Lees maar eens wat selectamine doet en alle andere stoffen en ontvlooispul allemaal niet!

Succes met de kat :)

Ik heb precies het zelfde.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:14

Dat scheelt al, ik ben tussen de middag niet thuis. Gelukkig deert ze dat hier niet, ik zou het niet kunnen, respect hoor :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:59

En, is poes al een klein beetje gewend? :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 22:02

Nou... niet echt. Ze zit onder de bank.
In het begin liep ze nog een beetje rond en heeft wat gegeten. Ze is ook al 2 keer naar buiten geglipt. (Ik heb geen bijkeuken). Ik moet daar echt iets op verzinnen want de deur staat echt altijd open hier. Ik loop wel 10 keer per dag naar buiten en mn zoontje net zo goed.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 07:18

Oei, dat is wat minder fijn! Hoe ziet je buiten eruit? Is er een mogelijkheid om de tuin af te zetten? Dan hoef je ook niet bang te zijn dat ze misschien wel ontsnapt.