Hond loopt mank / stijf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:49

geerke schreef:
Amandavd schreef:
Omdat een hond een keer mank loopt heeft hij niet meteen HD, ED, OCD en etc, of het nou een grote hond is of niet. Zeker een jonge hond kan behoorlijk lomp zijn. Vaak is een week rust en misschijn pijnstillers goed. Mensen moeten altijd meteen paniek zaaien.

TS is een goed idee om dadelijk even DA te bellen en het verhaal te doen.

dat is wel het eerste wat een dierenarts wil uitsluiten....na een weekje metacam niet beter,op de foto.

Ja maar TS heeft geen week gewacht. Mensen beginnen meteen te roepen wat ze denken zonder de hond eens een paar dagen rust en tijd te gunnen. Het zijn ook maar dieren en die bezeren zich wel eens, niet meteen de grootste gezondheidsproblemen roepen, zeker niet zonder navraag. Komt de hond van een fokker vandaan bijvoorbeeld?

Anoniem

Re: Hond loopt mank / stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:50

Ik heb wel een week gewacht, en wat rustiger aan gedaan. De hond komt gewoon bij iemand die 1 malig een nestje had, dus niet bij een echte fokker dus.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:51

Ik weet niet hoor, maar ik verstap me ook wel eens en loop dan een dagje niet lekker... ik zou niet meteen naar de da rennen tenzij het aanhoudt oid. Onze hond had dit wel vaker en bij hem bleken het groeipijnen te zijn, maar als het vaker voorkomt bij een lab moet je toch foto's etc gaan maken om elleboogdysplasie uit te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:03

Dus volgens jou zou ik niet moeten bellen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:06

Believe schreef:
Dus volgens jou zou ik niet moeten bellen?

Als ik het goed heb gelezen heeft de hond zich verstapt en liep hij daarna even stijf, een dag later was het weer goed? Dan zou ik niet bellen tenzij het weer terug komt uit het niets.

Maar je kunt wel bellen, ik denk dat ze daar ook zeggen dat je het even moet aanzien. Tenminste dat zou mijn dierenarts zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:09

Hij liep niet stijf maar mank, ik weet niet of hij zich verstapt had maar hij rende heel hard naar de schuur en daar is laminaat, hij was nat dus hij gleed uit, stond daarna weer op en rende verder.
3 uur daarna is hij gaan slapen en toen hij wakker werd liep hij mank, dag erna niks aan de hand.

Gister hem laten spelen op een bult met zand, blijkbaar te druk gedaan en uur daarna even gelegen en toen hij opstond weer kreupel. Vanochtend weer niks aan de hand.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:13

ik ook wel eens gewacht, zal wel onsteking zijn werd er gezegd door da, dus cortisone erin 3 weken wachten en dan weer kijken, soms liep ie goed en dan weer duidelijk mank, stijf niet snel op kunnen staan steeds moeilijker gaan zitten, nee hoor ontsteking dus weer spuit erin 3 wk wachten werden er 4 want waren naar spanje, terug naar da...tja dan maar kijk operatie want op de foto was weinig te zien.

dus hond onder zeil, en open, da kwam bijna met tranende ogen binnen, alles was verrot binnen in de knie, ws was knieband gerafeld geweest in begin, maar nu doorgesleten door het doorlopen, meniscus dus beschadigd (afgeschuurd door verkeer lopen zonder pees)... alles toch geprobeerd te herstellen. wat moet die hond hard zijn geweest voor zichzelf, liep gewoon trappen en sprong zo de jeep in steeds zonder moeite.... maar toch.. (da was geen onbekende was nico dijkshoorn, zeist dus een die wel wist hoe het zat die zich danig vergiste in de hardheid van een hond)

vandaar mijn eerste advies nog steeds handhavend LAAT een foto maken dan ben je van het gezeur af en weet je wat het is

was trouwens ook een verstapping in een kuiltje gestapt we zagen het gebeuren

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:15

Believe schreef:
Ik heb wel een week gewacht, en wat rustiger aan gedaan. De hond komt gewoon bij iemand die 1 malig een nestje had, dus niet bij een echte fokker dus.

Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde dat jij dit topic opent met hond loopt mank etc, en dat mensen meteen beginnen te roepen dat hij dit of dat kan hebben, zonder de hond de tijd te gunnen even te rusten.

Goed, dan is het risico iets groter tenzij die mensen foto's van de ouderdieren hebben laten maken?

In ieder geval, bel nou maar, ook voor je eigen gemoedsrust.

Speurneus jij hebt hebt het over drie weken, TS amper een week. Zit wel verschil in he.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:24

nee want als aan mij had gelegen had ik gelijk de eerste x foto's laten maken en meer onderzoek geeist omdat ie nog af en toe mank liep na terugkomen, ik heb me dus weg laten sturen door een DA en zelfs die maakte die fout

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:46

speurneusc schreef:
nee want als aan mij had gelegen had ik gelijk de eerste x foto's laten maken en meer onderzoek geeist omdat ie nog af en toe mank liep na terugkomen, ik heb me dus weg laten sturen door een DA en zelfs die maakte die fout

Volgens mij is het heel logisch om bij een eenmalig iets eerst aan te kijken en daarna pas vervolgstappen te nemen. In dit geval eerste diagnose: verstuikt door uitglijden (lijkt me het meest logische) behandeling: rust. Als blijkt dat rust niet helpt ga je verder kijken.

Als een dierenarts meteen foto's laat maken en weet ik wat niet meer en het blijkt gewoon een verstuiking zouden 9 van de 10 mensen ook zeggen: "de dierenarts draait me een poot uit".

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:05

Een hond van 8 maanden die mank loopt zou voor mij een reden zijn de dierenarts met spoed om raad te vragen.

Mijn dierenarts zou op dat moment sowieso een foto maken. En als dan blijkt dat dat het om slechts een verstuiking gaat... Dan zou ik zeer blij zijn en in geen geval de gedachte hebben dat "de dierenarts me een poot uitdraait!"

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:08

Kom op zeg. Het is een jonge labrador, die zijn van karakter enthousiast en soms lomp. In veel gevallen zal de DA eerst een week rust met pijnstilling doen, want het overgrote deel van dat soort gevallen heeft zich bij uitglijden of ruw spelen bezeerd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:10

Maar in die week ben je wel gaan trainen, of is dat met een andere hond?

Ik geef liever geen pijnstilling, omdat veel honden dat toch weer veel gaan doen, wat eigenlijk niet kan. Mijn jonge hond heeft ook wel een paar dagen mank gelopen, een dag of twee dagen en dan weer goed, om een paar weken later weer twee dagen mank te lopen. (in totaal 2 keer maar). Dat was steeds een week alleen aan de lijn, in huis in een afgezet stuk en veel hersenwerk. Maar hij is helemaal goed, had alleen last van groeipijn. Maar hij is wel op de foto geweest, voordat we gingen springen en meer belasten. Dus met 8 maanden en met 14 maanden opnieuw. (Okee, die laatste was officieel)
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 31-07-14 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:11

Amandavd schreef:
Kom op zeg. Het is een jonge labrador, die zijn van karakter enthousiast en soms lomp. In veel gevallen zal de DA eerst een week rust met pijnstilling doen, want het overgrote deel van dat soort gevallen heeft zich bij uitglijden of ruw spelen bezeerd.

Het betreft en een jonge labrador en een eenmalig nest. Dit is voor mij een dubbel risico, wat voor mij foto's zou rechtvaardigen!

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:12

Een hond van 8 maanden hoort nog niet kreupel te lopen, ook al is hij soms lomp.
Voor de zekerheid zou ik toch even langs de dierenarts gaan, weet je gelijk hoe hij eraan toe is.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:21

Ik zou zeggen: het kan twee kanten uitgaan: Iets aan de gewrichten, of een verrekking. Echter is iets aan de gewrichten niet iets wat je 'opeens' opvalt. Dat begint langzaam met stijfheid, moeilijk opstaan en breid zich uit tot de hond bijna niet meer kan lopen. Dus voor mij zou dit niet direct de alarmbellen laten rinkelen! Mijn hond was zelf echt een enorme aansteller, als ik half op zijn poot had gestaan wilde hij echt een halve dag zielig manken. Terwijl hij wel achter een kat aan kon rennen :+
En dat was een herdershond. Ook toen hij jong was deed hij dat.

Echter weet je dat je uit een ongeteste combinatie van een risico ras een verhoogde kans op afwijkingen aan de gewrichten hebt(HD/ED/Atrose oid). Ik zou dit dus sowieso laten testen, maar het liefste pas als hij uitgegroeid is, met 1,5 jaar bijvoorbeeld. Want anders kan het een vertekend beeld geven(vals negatief). Daarom zou het voor mij op dit moment geen zin hebben om foto's te laten maken. De dierenarts zal hetzelfde zeggen, dus je zal waarschijnlijk een week rust plus wat pijnstilling krijgen. Echter geeft pijnstilling een vertekend beeld: in dit geval wil je meteen uitsluiting. Als het iets chronisch is, zal de hond er al langer mee lopen en dus dit ook nog wel even kunnen uitzitten. Weekje rust: zo min mogelijk rennen en zo veel mogelijk zwemmen. Veel hersenwerk geven maar wel regelmatig gewoon uitgaan. Als het dan niet over is, of tenminste een stuk verbeterd, zou ik naar de DA gaan en staan op foto's van de ellebogen en de heupen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:26

DA zegt bij kreupelheid 1 wk pijnstilling en rustig aan doen, niet over dan foto's maken. Ik vind het twijfelachtig omdat je hem na een week wel iets extreems zwaars hebt laten doen, namelijk rennen in zwaar zand. Dus het kan nog wel iets van een blessure zijn. Maar goed het kan net zo goed iets anders zijn. Bij de meeste van de andere dingen kan het geen kwaad als je het nog een weekje aanziet, maar dan moet je geen gekke dingen met de hond doen.

@ Ciella. : ED heeft de beste kans op geen artrose op langere termijn bij een operatie voor 1 1/2 jaar. Dus het is wel handig om voor die tijd te kijken of een hond dat heeft.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:29

Nikka schreef:
DA zegt bij kreupelheid 1 wk pijnstilling en rustig aan doen, niet over dan foto's maken. Ik vind het twijfelachtig omdat je hem na een week wel iets extreems zwaars hebt laten doen, namelijk rennen in zwaar zand. Dus het kan nog wel iets van een blessure zijn. Maar goed het kan net zo goed iets anders zijn. Bij de meeste van de andere dingen kan het geen kwaad als je het nog een weekje aanziet, maar dan moet je geen gekke dingen met de hond doen.

@ Ciella. : ED heeft de beste kans op geen artrose op langere termijn bij een operatie voor 1 1/2 jaar. Dus het is wel handig om voor die tijd te kijken of een hond dat heeft.

Voor HD is het dan weer belangrijk dat de hond volgroeid is. Dus dan zou je in ieder geval het beste na het eerste levensjaar kunnen gaan. Goede aanvulling Nikka! Daar was ik namelijk niet van op de hoogte. Dus tussen het eerste levensjaar en 1,5 jaar.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:04

Rindin schreef:
Sjee, verbazingwekkend dat iedereen na een dag kreupelheid al denkt dat het dier artrose/dysplasie heeft! Het dier is 8 maanden en heeft zich verstapt bij het spelen. Dat kijk je toch even aan? Als het niet beter wordt, dan kun je toch altijd nog even naar de DA?

En idd, van een (acute) overbelasting heb je na het slapen vaak meer last dan wanneer je in beweging bent. Startstijfheid betekent niet per definitie artrose, hoor.

Klopt, al is dit wel DE leeftijdsperiode waarop de ergste groeistuipen verledentijd zijn en HD/ED naar boven komen.

Hoe is het ondertussen met de pup?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:09

Careano schreef:
Een hond van 8 maanden hoort nog niet kreupel te lopen, ook al is hij soms lomp.
Voor de zekerheid zou ik toch even langs de dierenarts gaan, weet je gelijk hoe hij eraan toe is.

Nee want honden verstappen zich nooit, verrekken nooit iets, nee, die horen absoluut niet mank te lopen van het ruige en lompe spelen. :? |o :roll:

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:43

Amandavd schreef:
Careano schreef:

Nee want honden verstappen zich nooit, verrekken nooit iets, nee, die horen absoluut niet mank te lopen van het ruige en lompe spelen. :? |o :roll:

Ik wist niet dat je gelijk boos werd.
Natuurlijk kan hij soms lomp doen, maar normaal doet dat even pijn, loopt hij misschien even mank en daarna is het weer goed. Als echt duidelijk is dat hij na rust opstaat en mank loopt en pijnlijk lijkt, lijkt me dat niet goed. Mank lopen á la, maar na slapen uit de mand mank opstaan is een ander verhaal.
Plus, het is een labrador en die staan bekend als een ras dat wel eens afwijkingen hebben aan gewrichten en locomotie.
Ik zeg nergens dat het spoed is en even rustig aan kan sowieso geen kwaad, maar als dit aan blijft houden zou ík in ieder geval wel even langs de dierenarts gaan om hem na te laten kijken.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:17

Onze hond had het ook op die leeftijd. Ik zag hem zichzelf gewoon verstappen. Eerst niks aan de hand, maar inderdaad na het slapen, liep hij mank. Er schiet dan echt van alles door je hoofd. Helemaal omdat het na een week rust weer terug was. Maar heb hem toen echt twee week rust gegeven. Poepen en plassen in de tuin. Nu heeft hij nergens last meer van, maar ben wel van plan om hem met een jaar te laten rontgenen op hd. Inderdaad ook om het uit te kunnen sluiten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 06:02

Careano schreef:
Amandavd schreef:

Ik wist niet dat je gelijk boos werd.
Natuurlijk kan hij soms lomp doen, maar normaal doet dat even pijn, loopt hij misschien even mank en daarna is het weer goed. Als echt duidelijk is dat hij na rust opstaat en mank loopt en pijnlijk lijkt, lijkt me dat niet goed. Mank lopen á la, maar na slapen uit de mand mank opstaan is een ander verhaal.
Plus, het is een labrador en die staan bekend als een ras dat wel eens afwijkingen hebben aan gewrichten en locomotie.
Ik zeg nergens dat het spoed is en even rustig aan kan sowieso geen kwaad, maar als dit aan blijft houden zou ík in ieder geval wel even langs de dierenarts gaan om hem na te laten kijken.

Nee dat is juist logisch dat hij dan meer pijnlijk is, zeker na het uitglijden verhaal. Als hij slaapt en ligt in bepaalde houding is er minder bloedstroming en raken de spieren stijf van de rust. Dat heb je als mens ook. Ik zeg niet dat de hond helemaal niks mankeert maar mensen moeten altijd paniek zaaien.

En jij zegt het anders maar iemand zei net met spoed naar de DA. nou op dat soort spoedgevallen zit geen enkele DA te wachten want het is geen spoed.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:32

Hoe is het nu met de hond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:57

Zijn mankheid is nog niet weer gekomen, maar Levi (mijn hond) heeft een infectie in zijn darmkanalen.
Heel erg aan de diarree en telkens na het eten alles uit braken. Gister bij DA geweest, heeft een injectie gehad en krijgt nu tabletjes voor zijn darmpjes, arme hond. :(
Voor de rest nog kip & rijst blijven voeren, en goed opletten.
Hij voelt zich al een stuk beter, maar eer gister was het echt helemaal mis, hij lag in een hoopje bij elkaar en reageerde op niks of niemand.. :(

Heeft in het begin ook heel erg last van zijn darmen en maag gehad, zitten hier dus al een tijdje mee te klooien.