Kat in eigen huis aangevallen door hond buren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:11

Kleine hondjes worden vaak minder serieus opgevoed dan de grotere hond(per geval weer anders)
Hier in de wijk ook zo een klein ratje die alles en iedereen aanvalt.
Het is dat mijn Lab zo een softy is anders was de rat nu lunch geweest.....en terecht ook.
Ongeacht of je nou een grote - kleine of gemiddelde hond hebt....hond is en blijft hond en moet luisteren punt. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat niet iedereen een huisdier moet willen nemen

berdien85

Re: Kat in eigen huis aangevallen door hond buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:13

Inderdaad Quartel.. De discussie over een 'waas' vind ik niet eens relevant, ook al is het 'maar' een kat.. Het kan gewoon echt niet.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:18

Neon schreef:
Sterkte met de kat... en nee... die rekening zou ik niet delen, sterker nog ze kinden mijn gordijnen deur en alle andere spullenook vergoeden...

En emotionele schade?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:19

Ik snap wel wat er gezegd word. Er is wel degelijk een bepaalde groep dat vaak voor zo een honden gaat.
Gewoon om hun ruige uiterlijk, die lopen niet graag met een border terriër rond.
Zegt verder niks over de hond, een ruige hond is gewoon een hond zoals elk ander.
Wij hebben een border Terriër, door haar opvoeding super braaf. Maar het is een zeer angstige hond, als ze niet zo onder appel stond zou ze echt een onaangename hond geweest zijn.

Maar goed offtopic!

Hopelijk kom je er alsnog uit, ik vind je heel netjes dat je zo weinig vraag! Echt gek dat ze het lef hebben om de helft van de rekening te willen betalen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:19

sorry hoor, maar zou toch van de zotte zijn als de buren dit op hun verzekering kunnen verhalen. Hun hond volgt ts dr kat tot aan in ts dr huis aan toe en zelfs als een van de eigenaren erbij komt, is de hond (ondertussen honden zelfs want no 2 heeft zich ook al gemeld voor de jacht) nog niet onder controle te krijgen en krijgt het zelfs nog voor elkaar om de slaapkamer binnen te dringen.
Ze hebben duidelijk geen greintje overwicht over die honden dus luisteren kun je dan helemaal wel vergeten natuurlijk. Omgekeerde wereld hoor; baasjes te beroerd geweest om honden enigszins op te voeden (laat staan goed opvoeden) met als gevolg dat iemand anders zn dier schade oploopt en dan zouden ze het ook nog eens door een ander kunnen laten betalen?? 8)7 Geen wonder dat premies maar stijgen en stijgen.

Verder; ts ik zou ook voet bij stuk houden. Zijn ze nu helemaal besodemietert, hadden ze hun honden maar een beetje op moeten voeden...en anders zorgen dat ze gewoon onder geen beding los de tuin uit kunnen. Trouwens; ik vind 160 nog meevallen voor wat er allemaal met de kat is gedaan bij de DA. Ik wil jouw DA wel; veel goedkoper dan de mijne.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:20

Het is al een paar keer gezegd, maar inderdaad valt dit gewoon onder hun WA (die ze waarschijnlijk gewoon hebben), geen probleem om de rekening vergoed te krijgen. :) Dus echt onzin dat ze het bedrag te hoog vinden.
De verzekering doet hier niet moeilijk over. Dat wordt anders als het vaker gebeurt, natuurlijk. ;)

En w.b. de parallel met kinderen: dat slaat echt nergens op. Achter katten aangaan is iets heel anders en staat daar helemaal los van. De grootste kindervrienden kunnen achter een kat aan schieten, mijn hond ook (al zou die niet tot in de slaapkamer doorgaan denk ik :') ).

Emotionele schade wordt in Nederland niet gecompenseerd. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:22

Nina_rex schreef:
Emotionele schade wordt in Nederland niet gecompenseerd. :)

In de rechtzaak die ik heb bijgewoond, toch wel :) Maar weet niet of dat ook hierin geld.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:27

Emotionele schade wordt in bepaalde gevallen wel gecompenseerd (redelijk, niet a la Amerika). In dit geval echter niet.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:30

Jeetje zeg, wat een schrik voor jullie. Ook ik zou niet akkoord gaan met het betalen van de helft van de rekening. Ik zou gewoon nog eens in gesprek gaan en aangeven dat je simpelweg de hele rekening vergoed wil zien. Het is dan aan jezelf of je toestaat dat ze dat in termijnen doen of dat je de hele facuur in een keer vergoed wilt hebben. En in het uiterste geval kun je nog, als het je toch niet (meer) om het geld te doen is, ze de tip geven om het bedrag dan maar te investeren in een degelijke omheining.
Al zou ik daar niet te snel voor kiezen, voor hetzelfde denken ze, we proberen het gewoon en komen ze er nog mooi makkelijk voor weg ook.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:32

saarie schreef:
De kat heeft een paar weken bovenin de boekenkast (hij heeft daar een eigen vakje) gewoond. Kwam er alleen uit om naar de bak te gaan en voor eten en drinken. Wilde geen contact maken, maakte een zeer aangeslagen indruk. Na een week of drie kwam hij soms uit de kast om even bij je te zitten. Bij het kleinste geluid van buiten zat hij weer boven. Op de bovenverdieping heeft hij wel een maand niet durven komen, zeker in de slaapkamer waar hij eerst altijd bij ons op bed sliep. Dat doet hij nog steeds niet trouwens. Wel durft hij weer naar buiten en is weer zn vrolijke zelf.

Pff arm beest.. Vind het echt zo sneu!! ;(

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:35

Ik wil even een kleine nuance aanbrengen die ik nog niet eerder gezien hebt;

TS, je kan wel op hoge poten daar naar toe gaan en dingen eisen om te eindigen met dreigen (zoals sommige hier suggereren), maar het zijn wel je buren en je moet er nog een tijdje mee om gaan. Tenzij je gaat verhuizen.

Als ik jou was zou ik geen brief schrijven, geen advocaat sturen en zeker geen aangifte doen. Probeer eerst rustig het gesprek aan te gaan en te vragen waarom ze terugkrabbelen. Val ze niet aan, maar probeer een net gesprek te hebben.

En nee, ik keur niet goed wat er is gebeurd en ik had die hond een rotschop verkocht als ie niet luistert, maar zoals ik het nu hoor is het een incident. Het gebeurd niet dagelijks en menig hondenbezitter heeft wel eens meegemaakt dat hondlief je straal negeert. En vergeet ook het aandeel van de kat niet. ... Sommige katten (Ja ik heb het gezien) vinden het een leuk spel om vanaf een hoge schutting een hond uit te dagen. Helaas gaat dat niet altijd goed.

Probeer de sfeer goed te houden. Met dreigen en eisen zit je straks met een verziekte sfeer. Ik heb ook niet het idee dat de buren onwelwillend zijn, maar dat er iets is waarom ze nu terugkrabbelen.
Mocht het echt geen kant op gaan is er altijd nog tijd genoeg om met zwaarder geschut te komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:52

_San87_ schreef:
Emotionele schade wordt in bepaalde gevallen wel gecompenseerd (redelijk, niet a la Amerika). In dit geval echter niet.

Toch niet van een kat vrees ik.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:56

Tuurlijk; iedere hondenbezitter heeft wel eens incidenten gehad dat je hond je negeerde. Zo heb ik met mijn vorige hond ook eens midden in de nacht bij iemand in de achtertuin gestaan omdat mevrouw achter een kat aanging en ze in eerste instantie ook dr middelvinger opstak tegen mijn brul.
Maar die ging niet koste wat kost erachter aan. In haar geval was het godzijdank ook niet om te moorden, maar om te spelen. Maar ja leg dat een vreemde kat maar eens uit natuurlijk. + ze was nog jong (11 maanden) en in haar enthousiasme en jeugdigheid was zo'n kat natuurlijk veel leuker dan naar baasje luisteren.
Daar flink op getraind na dat incident en ze is nooit meer achter een kat aan geweest. Wel geprobeerd ofc, maar 1 'eh' of 'nee' was dan meer dan voldoende om dr bij me te houden.

De hond die ik nu heb is helaas heel, heel erg fel op katten. Echt moordlustig fel heb ik het idee, maar ga dat uiteraard niet uittesten door hem eens achter een vreemde kat aan te laten gaan. Die loopt dus ook nooit los met wandelen. Om die reden hebben we dan ook vrij snel onze hele tuin hermetisch afgesloten, zodat hij op zn minst superman moet zijn om er nog uit te komen. Ik wil het namelijk niet op mijn geweten hebben dat door mijn laksheid iemand anders zijn/haar dier wordt vermoord/toegetakeld.
Aan de riem gaat het gelukkig steeds beter wat betreft katten, maar de tuin is ZIJN domein en daar zal niemand (buiten ons mede roedelleden uiteraard) inkomen als hij er is. Als het aan hem ligt dan natuurlijk :+

En dat sommige katten er een sport van maken om honden uit te dagen, helaas ook ervaring mee. Woon in een nogal kattenrijke buurt en echt elke dag komt er een rode kater in de steeg langs die het blijkbaar erg grappig vind om Bailey pissed off te maken. Hij kan namelijk precies tussen de spleten van de planken doorkijken en gaat dan echt uitdagend naar mn hond lopen staren, liefst recht in de ogen. En waar kan meneer nu juist niet tegen? Wat meneer zelfs woedend maakt? Juist; een dier dat hem recht in de ogen gaat aanstaren. Maar goed; hij wordt altijd in het oog gehouden als hij in de tuin is (juist vanwege zijn iets te territoriale drang), dus dan doe ik de hond maar naar binnen(na een pittige verbale correctie), kat vind het niet leuk meer en sjokt door. Hond mag na 10 minuten weer naar buiten.
Ik wil namelijk niet dat andere mensen last hebben van woedend gesnauw en gegrauw dus er wordt altijd direct ingegrepen.
Kat blijft helaas iedere dag langskomen; de kleine sadist :+ Gelukkig is hij dan wel weer zo wijs om buiten de schutting te blijven.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:00

JessAndHope, wat betreft rustig in gesprek gaan ben ik het met je eens, maar de overburen hebben zelf aangegeven dat ze de rekening vergoeden en ze hebben überhaupt niets meer laten horen toen ze het bedrag vernamen, kennelijk in de hoop dat het over zou waaien.

En ja, katten kunnen zich heel uitdagend gedragen, dat doen onze katten ook wel eens, maar deze hond stond totaal niet onder appèl en volgde en beet de kat tot in het huis van de kat.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:01

Lijkt mij niet meer dan logisch dat hun de schade betalen. Zijn ze idd voor verzekerd.

Maar de kans dat ze dit ook bij kinderen doen, acht ik toch echt niet groot hoor. Ze jagen op katten omdat ze die als prooi zien. Als een kat vogels vangt, zijn we toch ook niet inene in paniek omdat we bang zijn dat hij de volgende keer een kinderwagen induikt om een babyvoetje op te eten?
Bij honden wordt dit vaak wel erg uit zijn vernand getrokken vind ik.

Wel lijkt hij met mij nuttig dat deze mensen hun tuin afzetten. 2 ongeleide projectielen in een woonwijk, is vast voor meerdere buren wat teveel van het goede.
En ik zou er zeker voor zorgen dat jou kat niet in hun tuin kan komen. Zou banketstaaf zijn als je hem dan alsnog een keer als bontvel terug krijgt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:01

Wat nu: het is toch wel veel geld, dus we willen delen. Niet jouw probleem, hun hond heeft het veroorzaakt dus ze lossen het maar op. Ze mogen blij zijn dat het maar 160 euro is na zo een aanval. En ze mogen blij zijn dat jij hun hond niet gesloopt hebt. Ik ben niet geweldadig tegenover dieren, maar als een hond mijn dier zo zou aanvallen en bezig zou blijven zou ik denk ik een waas voor mijn ogen krijgen en er gigantisch op inhakken met wat ik op dat moment ook maar te pakken zou krijgen om mijn beessie te redden.

Vind het echt heel aso dat ze zich nu proberen te drukken, als je het niet kan betalen stel dan op zijn minst voor om het in termijnen te betalen en toon belangstelling voor het slachtoffer.

Ik zou in 1e instantie met ze in gesprek proberen te gaan en als dat niet helpt alsnog aangifte doen. Waarschijnlijk zou ik dat al gedaan hebben toen ze na 2 weken niet betaald hadden. Niet vanwege het geld, maar puur uit principe. Maar ik kan me ook wel weer vinden in de post van JessAndHope: bedenk wel van tevoren wat wat je waard is, want je moet inderdaad nog een poos naast ze wonen. Dus daarom is vriendelijk proberen en als dat niet helpt grote maatregelen nemen.

sietske83 schreef:
Ik had ze ook het hele bedrag laten betalen. En echt geen cent minder.
Die hond had daar niet mogen zijn.

Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad. Mijn overbuurman nam iemand mee naar ons en die had een duitse herder bij ons op het terrein los lopen. (geen toestemming)
Die zag op den duur mijn kat thuis komen en die vloog achter mijn kat aan de schuur in.
Veel kabaal en gejank van beide kanten. Kat in shock en hond aangepakt door mijn kat en later door de eigenaar.
Ouders zijn direct met de kat naar de Da gegaan. En heeft 2 bezoeken aan de Da gebracht en moest 2 weken aan de antibiotica en pijnstilling.

Deze eigenaar van de hond heeft direct de Wa verzekering ingeschakeld en die hebben alles betaald.
De eigenaar is nog een paar keer langs geweest om te kijken hoe het met de kat is.

kijk zo hoort het! Netjes van de eigenaar van de hond

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:04

San87.
Waar het om gaat is dat ze niet onder appèl staan en dan zijn ze imo wel gevaarlijker voor kinderen!
Ze zijn niet opgevoed en maken hun eigen regels. Zelfs als de baas erbij is weten ze van geen ophouden... dat vind ik zorgelijk

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:16

Sorry, maar waarom heb je je kat niet gered?

Die factuur moet de buur gewoon betalen en als jij je er beter bij voelt zou ik die melding maken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:17

sneeuwpop schreef:
San87.
Waar het om gaat is dat ze niet onder appèl staan en dan zijn ze imo wel gevaarlijker voor kinderen!
Ze zijn niet opgevoed en maken hun eigen regels. Zelfs als de baas erbij is weten ze van geen ophouden... dat vind ik zorgelijk

Iedere hond die niet onder appèl staat is een mogelijk gevaar voor kinderen. Ik nuanceer enkel dat het niet automatisch zo is dat een kind ook meteen de sjaak is wanneer een hond achter een kat aangaat. Net als dat een kind niet meteen de sjaak is wanneer een kat een muis vangt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:18

Gigixponys schreef:
Sorry, maar waarom heb je je kat niet gered?

Die factuur moet de buur gewoon betalen en als jij je er beter bij voelt zou ik die melding maken.

Wat had ze moeten doen? Zichzelf op de hond werpen? Tussen kat en hond springen? Ze deed toch haar best het beest weg te trekken?

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:19

Een van die dingen ja, dat zou ik althans zeker gedaan hebben.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 13:21

Pardon? Waarom heb ik mijn kat niet gered? Waar denk je dat ik mee bezig was?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:22

Vorige keer stond ik tussen twee vechtende honden.
Wel een onschuldig gevecht (dus niet tot bloeden toe), en ik vond het uit elkaar halen echt niet zo simpel. Je bent in de eerste fase even versteld wat er aan de hand is, en ik denk dat het met een kat nog moeilijker is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:24

gigixponys, Wat een rare opmerking!? Weet je hoe snel kat en hond zijn?! En die kat is zo in paniek, die springt niet even rustig bij het vrouwtje in haar armen. Of blijft even stilstaan tot het vrouwtje er tussen kan gaan staan....
Ik zou me ook liever zelf laten bijten dan dat ik mijn beestjes zou laten bijten, maar je moet er maar wel net bij/tussen kunnen komen :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:25

Ik zou een gesprek met ze aangaan en aangeven dat je het hele bedrag van ze terug wil. Zijn toch hun honden, niet de jouwe...

Wat heb jij trouwens een goedkope dierenarts :oo