Hond stopt niet met blaffen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:15

Nikass schreef:
CM werkt alleen maar met correcties. Wat je ziet is gedrukte honden die gehoorzamen uit angst.
CM zit onder de bijtwonden, hetgeen wil zeggen dat hij steeds het conflict aan gaat met honden. Ik ben van mening dat dat niet de juiste methode is. Ik hou van een ontspannen samenwerking met mijn hond op basis van vertrouwen, niet op basis van intimidatie.

ben ik slechts ten dele met je eens

CM heeft niet alle wijsheid in pacht, maar enkele stappen die hij doet zijn wel degelijk goed..

de honden gehoorzamen niet uit 'angst over het algemeen' anders zou zijn hele pack met de staart tussen de poten rondlopen.

Bijtwonden ja.
maar vergeet niet, hij probeert mensen te helpen met honden die afgeschreven worden.. het is soms laatste kans anders afmaken..

om ontspannen te kunnen werken met een hond moet een hond ook ontspannen zijn..

je geeft geen oplossing voor een situatie waarin een hond door het dolle is en rood ziet..
die hond kun je niet ontspannen benaderen, dat kost je je vingers.. hij respecteert je niet als baas of iemand die hem gaat helpen.. hij ziet dan overal een bedreiging in.

Dit soort honden moet je eerst zover krijgen dat ze open staan voor de mens. dat kan alleen maar door ze omlaag te brengen in emotie..

jij spreekt vooral over honden die al voor rede vatbaar zijn.. maar de vraag is, hoe krijg je een hond die doof en blind is voor alles om zich heen en rood ziet tot reden vatbaar.

rustig erbij zitten?? niet echt, want dan bewaard hij genoeg energie voor wanneer je dichterbij komt.

en hoelang wil je het dan rekken weken, maanden? moet een hond echt zolang de mentale pijn hebben van zijn eigen gedrag? Nee dan kun je hem beter op zijn zij drukken en die druk gelijk opheffen op het moment dat hij zich ontspant. Alleen daarbij loop je het riscio dat je gebeten wordt.. en hard ook.. en zo komt hij aan zijn bijtwonden.. omdat hij iets doet, wat menig mens niet aan durft.. om zo een hond sneller te kunnen helpen..

een gestreste hond heeft geen fijn leven, dat moet je zo snel mogelijk rechttrekken zodat een hond wel kan genieten van het hond zijn..

ik ben geen CM volger, nog MG volger, beiden hebben hun pluskanten maar zeker ook hun min kanten..

maar ik kan wel honden corrigeren en trainen.. maar als een eigenaar niet wil dat ik een red case zone uit zijn red moment haal, dan begin ik er niet aan.. ik wil wel veilig kunnen helpen en dat kan niet als ze doof en blind zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:17

Kaus schreef:
Met al die correcties die ik heb beschreven klink ik nu misschien als een bruut persoon maar je moet iets. We hebben dingen die ons verantwoord leek uitgeprobeerd totdat ik uit hopeloosheid dit topic heb geopend.
Correcties ben ik niet tegen, mits goed uitgevoerd. Probeert de hond mij te happen ('Nee! Lekker niet!' Reactie) dan krijgt ie een tik. Daarna Is het klaar. Hij Is nog jong en moet gewoon veel leren en ook afleren wat hij in Bulgarije heeft geleerd. Dat kan naar mijn idee niet allemaal met snoepjes en aaitjes.

Ik vind het balletje gooien wel een goed idee. Misschien gaat ie dan nog wel apporteren ook :')

Zo bedoelde ik het niet, als je dit naar aanleiding van mijn reacties plaatst.
Ik vond het alleen een beetje vreemd dat mensen hier naar CM gaan wijzen terwijl jou 'werkwijze' daar niks mee te maken heeft..

Ik hoop dat je het vast kan houden dat hij minder reageert en anders zou ik je echt aanraden om er een gedragstherapeut bij te halen, alle 'methodes' die je probeert en niet helpen kunnen heel verwarrend werken en daar kan het alleen maar erger door worden..

Kaus

Re: Hond stopt niet met blaffen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:23

Reactie was niet specifiek naar iemand gericht. Meer over dat correcties over het algemeen als niet goed worden gezien.
Ik zorg er zo veel mogelijk voor dat methodes gescheiden blijven. Ik probeer dus niet het ene na het andere uit. De genoemde methodes zijn in een periode van +- een half jaar.
Een GD zou ik sowieso graag willen. Mijn moeder ziet de ernst er niet zo van in.

Als er iemand binnen is gekomen en hij heeft gezucht of toont andere tekenen van opgeven of ontspanning dan mag hij even snuffelen. Daar is ie zo'n 10 seconde mee bezig en dan laat hij zich rustig op zijn rug aaien, mits je geen onverwachte bewegingen maakt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:24

Kaus schreef:
Correcties ben ik niet tegen, mits goed uitgevoerd. Probeert de hond mij te happen ('Nee! Lekker niet!' Reactie) dan krijgt ie een tik. Daarna Is het klaar. Hij Is nog jong en moet gewoon veel leren en ook afleren wat hij in Bulgarije heeft geleerd. Dat kan naar mijn idee niet allemaal met snoepjes en aaitjes.

Positieve training is iets heel anders dan lukraak 'snoepjes en aaitjes' uitdelen. Het kan heel goed zijn dat je met je correcties het gedrag in eerste instantie sterker hebt gemaakt
(criticism trap). Maar ach, een mens is nooit uitgeleerd.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:28

Kun je uitleggen hoe je het sterker zou kunnen maken?
Klinkt interessant namelijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:29

Sallandval: Belonen vóór dat het ongewenste gedrag zich voor doet. Daarvoor moet je weten waar de hond op aanslaat en de situatie in scène zetten als dat enigszins mogelijk is.
Maar het klopt wel watcElenaMm77 zegt dat ik dan in principe aan het leren ben om niet aan te slaan. Als je wilt dat hij wel aanslaat maar niet altijd, dat vind ik wel een lastige. Ook begrijp ik dat het lastig is als je hond vanuit zijn slaap direct door het lint gaat. Ik kan me haast niet voorstellen dat daar niet een moment van opbouw inzit. Dan zou ik in dat moment springen met een commando wat een opdracht is, dus bijvoorbeeld geef poot, om het gedrag te kunnen doorbreken en te kunnen belonen voor het poot geven (maakt niet uit wat voor opdracht het is als het maar iets is wat hij super makkelijk vindt en de beloning moet echt aantrekkelijk.zijn)

ElenaMM77 een hond die door het lint gaat -ik zou willen weten wat de reden daarvoor is en dat aanpakken- zal op neutraal terrein een instructeur die hem negeert niet aanvallen. Als jij MG aanhangt ken je denk ik ook de methode om dan het contact met de hond op te bouwen, stap voor stap, met beloning. Duurt langer ja, maar levert echt iets op en geen gevaarlijke situaties. Ik heb bij MG geholpen met testen van probleemhonden. Veel daarvan (die nog geen baas hebben) worden ingeslapen. Nooit fysiek geweld door de instructeurs, nooit bijtwonden.
Misschien is er stabiliteit bij de honden van CM, maar je kunt niet verwachten dat de gemiddelde hondeneigenaar zo'n gevecht met zijn hond kan en wil aangaan. Dus wat help je de baas ermee?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:36

Kaus schreef:
Kun je uitleggen hoe je het sterker zou kunnen maken?
Klinkt interessant namelijk.

Ik zal een voorbeeld noemen uit mijn praktijk. Mensen een hengst die tegen de staldeur trapte. Als hij dat deed volgde er altijd een reactie: mensen riepen "hey" of "zijn naam" of ze trapten terug. Voor de hengst allemaal bekrachtigend omdat hij met zijn getrap dus altijd een reactie kreeg en zo waarschijnlijk toch een gevoel van controle/ macht voelde. Het duurde even voordat het de mensen lukte om zichzelf te herprogrammeren om écht niets te doen (of weg te lopen) voordat het gedrag minder werd en later stopte.

Of neem nou de hond die tegen mensen op springt... hij hoeft maar met zijn poten van de grond te komen of mensen gaan van een saaie sta/zit stand in een leuke actie-stand "af, laag, blijf, nee" en gaan met de hond bezig (daar was het de hond nou juist om te doen). Vandaar dat ik mensen het 4 poten op de grond = click spel laat doen en plotseling springt de hond niet meer :)* .

Soms (of eigenlijk best vaak) denken mensen dat iets een straf is terwijl het een bekrachtiger is. Andersom denken mensen vaak dat iets een beloning is terwijl het dier het helemaal niet fijn vind. Daarom is in mijn boekje een straf pas een straf als het het gedrag doet afnemen, een beloning is pas een beloning als het het gedrag doet toenemen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:42

Kaus mocht je het idee hebben dat jouw hond soms doordraait vanuit zijn verleden (trauma) dan zou ik je Stella de Vries aanraden. Zij werkt als gedragsdeskundige in combinatie met holistische geneeswijzen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:54

Ah zo bedoel je. Negatieve aandacht.
Daar gaat het mijn hond niet om. Die geeft op dat moment echt niks meer om je, rent dwars door je heen...
Zelfs als ik hem tegen hou, voor hem ga staan of hem vastpak kijkt hij je niet eens aan.
Op dat moment ben je er niet voor hem.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:09

BrankaZ schreef:
Kaus schreef:
Zou je kunnen uitleggen waarom de fysieke correcties niet werken?
Stemcorrecties lijken ook niet te werken in dit geval, je kunt zo hard schreeuwen als je wilt of zo zacht fluisteren, maar hij stopt niet.

DewieDribbel, waarom denk je dat de schok wel werkt en de tik of de deksel niet? Lijkt mij hetzelfe effect hebben.

Zodra je opstaat blaft de hond weer verder. Een goede correctie heeft effect, dat heeft dit dus niet of maar tijdelijk. Verder lijkt mij niet dat je het zo wil oplossen? Het klinkt als (probleem)gedrag waarvoor je tot nu toe geen enkele passende correctie voor hebt gevonden. Ook de oorzaak lijk je niet te hebben ontdekt. Daarom mijn advies om hier een gedragstherapeut bij te halen.

Ik heb het idee dat de hond een soort adrenaline stoot krijgt of hoge spanning ervaart en daardoor door blijft blaffen en de commando niet meer 'hoort'. Net als dat je een uitvallende hond moeilijk kan corrigeren of laten luisteren omdat de spanning simpelweg te hoog is.

Ik denk dat je vooral moet blijven oefenen, desnoods dat er mensen langs komen om te oefenen. Eerst uitzoeken op welk punt je hond niet meer luistert, vanaf dat punt een stapje terug doen en verder oefenen. En vooral geduld.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:16

Kaus schreef:
Ah zo bedoel je. Negatieve aandacht.
Daar gaat het mijn hond niet om. Die geeft op dat moment echt niks meer om je, rent dwars door je heen...
Zelfs als ik hem tegen hou, voor hem ga staan of hem vastpak kijkt hij je niet eens aan.
Op dat moment ben je er niet voor hem.

Ja dat begreep ik inderdaad al. Ik vermoed dat het vertrouwen moet groeien, veel positief oefenen zodat het commando 'stil' prettig wordt voor de hond. Dit is niet iets dat je even kunt oplossen, maar lange adem werk.