Nikass schreef:CM werkt alleen maar met correcties. Wat je ziet is gedrukte honden die gehoorzamen uit angst.
CM zit onder de bijtwonden, hetgeen wil zeggen dat hij steeds het conflict aan gaat met honden. Ik ben van mening dat dat niet de juiste methode is. Ik hou van een ontspannen samenwerking met mijn hond op basis van vertrouwen, niet op basis van intimidatie.
ben ik slechts ten dele met je eens
CM heeft niet alle wijsheid in pacht, maar enkele stappen die hij doet zijn wel degelijk goed..
de honden gehoorzamen niet uit 'angst over het algemeen' anders zou zijn hele pack met de staart tussen de poten rondlopen.
Bijtwonden ja.
maar vergeet niet, hij probeert mensen te helpen met honden die afgeschreven worden.. het is soms laatste kans anders afmaken..
om ontspannen te kunnen werken met een hond moet een hond ook ontspannen zijn..
je geeft geen oplossing voor een situatie waarin een hond door het dolle is en rood ziet..
die hond kun je niet ontspannen benaderen, dat kost je je vingers.. hij respecteert je niet als baas of iemand die hem gaat helpen.. hij ziet dan overal een bedreiging in.
Dit soort honden moet je eerst zover krijgen dat ze open staan voor de mens. dat kan alleen maar door ze omlaag te brengen in emotie..
jij spreekt vooral over honden die al voor rede vatbaar zijn.. maar de vraag is, hoe krijg je een hond die doof en blind is voor alles om zich heen en rood ziet tot reden vatbaar.
rustig erbij zitten?? niet echt, want dan bewaard hij genoeg energie voor wanneer je dichterbij komt.
en hoelang wil je het dan rekken weken, maanden? moet een hond echt zolang de mentale pijn hebben van zijn eigen gedrag? Nee dan kun je hem beter op zijn zij drukken en die druk gelijk opheffen op het moment dat hij zich ontspant. Alleen daarbij loop je het riscio dat je gebeten wordt.. en hard ook.. en zo komt hij aan zijn bijtwonden.. omdat hij iets doet, wat menig mens niet aan durft.. om zo een hond sneller te kunnen helpen..
een gestreste hond heeft geen fijn leven, dat moet je zo snel mogelijk rechttrekken zodat een hond wel kan genieten van het hond zijn..
ik ben geen CM volger, nog MG volger, beiden hebben hun pluskanten maar zeker ook hun min kanten..
maar ik kan wel honden corrigeren en trainen.. maar als een eigenaar niet wil dat ik een red case zone uit zijn red moment haal, dan begin ik er niet aan.. ik wil wel veilig kunnen helpen en dat kan niet als ze doof en blind zijn.

.