Hond blijft maar krabben?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:57

Probeer eens vers vlees. Is echt niet duur, haal maar eens smuldier, ligt in de vriezer bij de supermarkt en kost zo'n 70 cent voor 400 gram. Ik weet niet hoeveel een labrador moet hebben, maar onze Cane Corso van 60 kilo krijgt 1,5 kilo per dag, dat zullen jullie niet nodig hebben, dus echt duur is het niet.
En geef hem alsjeblieft niet meer van jullie eten of andere snoepjes.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:01

Ik denk dat het belangrijkste is: stabiliteit en voer zonder granen. Zo min mogelijk met hem aan gaan 'klooien'. Als je een vlooienkam hebt, en eens goed in zijn vacht kijkt, kan je al bijna uitsluiten dat hij geen vlooien heeft. Dan hoef je hem ook niet onnodig zo'n chemisch middeltje te geven.

Blijf gewoon lang bij hetzelfde voer, zodat zijn lichaam eraan gewend is. Verder gewoon zo min mogelijk verstoringen, je kan hem een keer met tea tree wassen indien er misschien iets 'in' zijn vacht zit, maar meer ook niet. Geen extra's, zo min mogelijk stress. Wel gewoon mentaal blijven uitdagen ;)

EDIT: Smuldier kan je inderdaad proberen, maar wel de glutenvrije variant pakken he ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:06

Is goed, dankjewel! Ik dacht bij vers vlees echt aan die mini bakjes van César ofzo... dus toen dacht ik al... Okay daar gaat hij wel minimaal drie bakjes van nodig hebben haha.

Ik zal aan mijn ouders vragen of we dat kunnen proberen zodra zijn huidige brokken op zijn. Anders staan die hier ook maar wat voor spek en bonen... Of denken jullie dat we het ook wel zouden kunnen mixen totdat het op is? Dus een half bakje brokken en de helft van de hoeveelheid smuldier?

Ik heb het net met mijn ouders besproken, ze leken positief. Dus als ik nu gewoon zorg dat ik het smuldier dan maar koop, op mijn kosten, dan moet het lukken. Nu nog een oplossing zien te vinden voor het probleem met de lekkernijen van buitenaf...

hilly200

Re: Hond blijft maar krabben?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:20

Ik weet niet of dit al genoemd is maar haal een vlooien middel bij de dierenarts, die zijn vaak niet duurder of soms zelf goedkoper (!) dan de middelen in een dierenwinkel. Dierenartsen hebben ook tabletten voor ontvlooien. En ontwormen zou ik ook doen, dat moet eens in de 4 maand. Kost ook niks. En wormen hoef je niet te zien, die zitten goed in je hond en gaan er echt niet vrijwillig uit tenzij de hond overvol zit met wormen of ze dood zijn door een wormmiddel. Ook zou ik aanraden om een vlooien kam te halen en daarmee kammen, dat haar er af plukken letten op zwarte puntjes en deze nat maken. Kleurt het rood dan is het vlooienpoep.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:22

Okay dankjewel voor de tips, al denk ik dat ik eerst het voer uit ga proberen en dan pas de ontworming en ontvlooien, zoals eerder al genoemd. One thing at a time zodat ik zeker weet dat dat het was.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:23

Amandavd schreef:
De meeste mensen in dit topic zijn vast niet veranderd in 8 jaar tijd. Geen van jullie baan kwijtgeraakt of andere zaken? Als paraveterinair zijnde kan ik heel goed begrijpen dat situaties veranderen en mensen minder geld hebben. Dat is de economie van nu. Dat betekent echt niet dat mensen minder van hun dier houden.

Als ik mijn baan verloor, zou ik zelf op alles besparen voor mezelf, maar nooit op de voeding of verzorging van mijn dier. Die kan er immers niets aan doen dat jij je baan niet meer hebt. En als het echt niet meer ging, zocht ik een thuis voor hem bij mensen die hem wel kunnen betalen. Snap de reacties in dit topic dan ook helemaal, mijn haren gingen ook meer en meer rechtop staan na het lezen van de posts van TS. Als je zelfs het geld niet voor één bezoekje aan de dierenarts hebt, vind ik het absoluut tenenkrommend dat je dan wel een hond hebt.

En ik ga gewoon te voet met m'n hond naar de dierenarts. Heeft ze nog een lekker ommetje ook :)

Wat een kul trouwens dat dierenartsen altijd het duurste goedje aansmeren.. Ofwel heb je een hele slechte dierenarts.

Maar goed. Mijn advies is toch ook gewoon DA. Het beste dat je kan doen. Kan zijn dat die het niet helemaal zeker weet, maar vaak weet hij het ook wel. Anders bel je gewoon even? Misschien heeft hij een goede suggestie en dat kost je helemaal niets.
Overigens, als je nu verschillende dingen probeert, en het werkt allemaal niet was je uiteindelijk toch nog goedkoper uit met een keertje DA..

DewieDribbel schreef:
koetjeboe schreef:
Ik snap er helemaal geen bal van, wat wil je nou. als je echt wilt dat je hond jeuk vrij is doe je toch een beetje meer moeite. heb nu het idee dat alles maar een beetje half wordt gedaan en dat het zeker niet te veel mag kosten..............neem dan geen hond

Als het geld er niet is, dan kan zij er ook niks aan doen? Het is de hond van haar ouders. Daarbij kan je jeuk 9 van de 10 keer met kleine aanpassingen al veranderen. Doe even normaal zeg. 'Neem dan geen hond' dat klinkt heel gemeen hoor dus denk even na voordat je iets typt.

Gok dat koetjeboe hier net wel over nagedacht heeft en dat ze een dierenvriend is. Volgens mij is niet naar de dierenarts gaan veel gemener (voor de hond).
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 09-07-14 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:26

Het is ja ook niet alsof we helemaal niks doen, en de hond maar gek laten worden van de jeuk. Ik houd écht ontzettend veel van dat dier en wil hem absoluut niet kwijt. Ik vind het ook nogal grof om over iemands financiële keuzes te oordelen zonder te weten of het geld naar iets anders gaat. (Pb maar voor reden als je het per se wilt weten).

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:28

Snap dat ze niet genoeg geld heeft voor de dierenarts, ze is ook pas 16 he! Vind dat haar ouders hier verantwoordelijk voor zijn, dat zij probeert te helpen en haar eigen steentje wilt bijdragen is juist alleen positief! Omgedraaide wereld ;)

Dierenarts is zeker een betere oplossing, maar dat zit er nou eenmaal zo te lezen niet in.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:29

Het zit er in principe wel in, maar als het niet meteen een grote smak geld hoef te zijn en kleine veranderingen al verschil kunnen maken, dan dat veel liever! Want stel nou de DA heeft het mis, dan zijn we veel meer geld kwijt dan als wij het met iets kleins mis zouden hebben. Ook een stuk minder stress aangezien hij niet zo graag naar de DA gaat.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:41

ik zou eigenlijk gewoon eerst ontwormen en ontvlooien. Uiteindelijk goedkoper dan hypoallergeen voer en hoef je niet met de hond mee voor de dierenarts. Gewoon zelf heen gaan zij kunnen goed advies ook geven en aan de Bali is dat gewoon gratis :)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:43

Had nog een toevoeging gedaan, dit namelijk:
Overigens, als je nu verschillende dingen probeert, en het werkt allemaal niet was je uiteindelijk toch nog goedkoper uit met een keertje DA..

Ik verwacht ook niet dat een zestienjarige een hond betaalt. Maar ik las ergens dat ze schreef dat het haar hond was. Nou, als ik per se een hond wou, en m'n ouders wouden dit niet, zouden ze uiteindelijk ook gezegd hebben "prima, als je het zelf betaalt" en dan zouden ze ook verwachten dat ik de verantwoordelijkheid draag (geen idee of het hier zo is, enkel vermoeden op basis van de aanwezige informatie). Niettemin vind ik niet dat de volledige verantwoordelijkheid bij haar hoort te liggen. Maar de TS is in dit geval de enige persoon tot wie ik me kan richten, dus doe ik dat, in de hoop dat zij door en door beseft dat de DA de beste keuze is en uiteindelijk haar ouders hier ook van kan overtuigen.

En ivm ontwormen/ontvlooien.. Heb je ook nog andere dieren in huis? Anders die sowieso ook mee behandelen!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:48

Ik riep vroeger, toen mijn ouders de hond weg wouden doen wegens slecht gedrag, dat het ook mijn hond was en ik er wel voor zou zorgen dat hij zich gedraagt. Dit is uiteindelijk ook gelukt maar nu blijft het nog steeds een argument. "Het is (ook) jouw hond, weet je nog? Betaal jij het maar dan." Zoals al eerder gezegd, ik was toen een jaar of 8,9 dus riep ik dat nogal snel, niet wetende wat de kosten er ook van zouden zijn. Hij staat ook niet op mijn naam ofzo.

Ik heb geen andere dieren in huis, dus dat is geen probleem. Ik denk dat het dan wel makkelijker te zien was of het echt vlooien zijn of niet. Maar eigenlijk zouden wij mensen er dan ook jeuk van moeten hebben toch?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:57

Mijn dochter heeft ook zelf een hond, die is ook echt van haar. Kleinere kosten draagt ze zelf, voor grotere financiële uitgaven zijn wij er, als dat nodig mocht zijn. Ik vind dat je dat als ouder hoort te doen.
Een hond die ondraaglijke jeuk heeft, vind ik wel heel sneu eigenlijk, maar wellicht dat het juiste voer een hoop goed doet.
Ik weet niet wat jullie nu voeren, maar ik zou lekker over stappen. Heb je wel wat brokken over, maar het zal je hond zoveel goed doen, wat maakt een halve zak brokken dan nog uit?

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:59

Helaas moesten wij onze hond echt elke dag helemaal insmeren, niet leuk en zeker niet makkelijk, maar als je je hond hiermee helpt.

Ik hoop dat jullie er snel achter komen wat het is

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:59

Dat klopt wel ja, alleen zou ik niet weten hoeveel van dat smuldier hij zou moeten hebben... Of heeft iemand nog andere betere tips?

Mijn vader vraagt zich trouwens af wat er mis is met een beetje groente en vlees als kliekjes mee eten?

Miesje, maar volgens mij heeft jouw hond ook redelijk platte en korte haren, of ligt dat aan de foto? Die van ons heeft echt bijna een leeuwenkraag.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:09

Jeuk kan vanallerlei oorzaken hebben.
Wij kunnen het weten, want we hebben meer dan 1 jaar gezocht wat we tegen de jeuk konden doen van onze Bull-Terrier.
Zij was ca. 2 jaar toen ze zich begon te krabben.
Haar oksels en hals waren helemaal kaal (en nattig van het likken). Het leek wel hotspot op het laatst.
Die plekken moest ik maar met uierzalf insmeren van de DA.
Toen dat niet hielp moesten we maar eens ander voer proberen van de DA. Eerst kochten we hypoallergene brok Lam/Rijst bij de Boerenbond/Aveve, maar dat leek telkens maar heel even te werken en dan begon het weer. Toen bij de DA een zak brok gekregen. Ik geloof dat dat zakje € 30,00 kostte en daar deden we net 5 dagen mee :wow: .

Op aanraden van familie ben ik naar een andere DA gegaan met ervaring met Bull-Terriers en die heeft een bloedtest gedaan. Daar kwam uit: allergisch voor 4 soorten huisstofmijt.
We moesten een hypo-allergene mat voor haar kopen (via internet), vloeren dweilen met groene zeep (of met de stoomreiniger). Hondenkussen wassen met Neutral.
En we zijn met een hyposensibilisatiekuur begonnen.

Het heeft ons even veel geld aan de DA gekost ( ik meen € 150,00 voor de bloedtest en nog eens € 500 voor de hyposensibilisatiekuur) , maar we hebben daarna nog een 7,5 jaar van haar mogen genieten, terwijl we op het punt stonden om haar in te laten slapen.

We kwamen er achter dat het toch ook aan het voer lag, waarschijnlijk kon ze niet tegen gluten (granen, die in heel veel brokken als opvulmiddel zitten). Ook wij hebben zo'n opa die de hond telkens een koekje moet voeren, maar niet meer toen ik duidelijk heb uitgelegd dat de hond er niet tegen kan, er jeuk van krijgt en dat dat veel zieliger is. Dat hij de veroorzaker van de jeuk was als hij gewone mensenkoekjes bleef voeren. Dat we een hoop geld uitgaven om de hond beter te krijgen en dat het niet de bedoeling was dat een ander hem dan weer ziek maakte. Het heeft geholpen, al vond hij het niet leuk dat hij niks meer mocht geven. Ik had dus ook alleen lam/rijst koekjes of runderpens/oren voor haar.

Wij voerden uiteindelijk alleen nog maar vleesrollen van Carnibest Lam&Rijst, want op andere KVV deed ze het niet zo goed.

Dus tja, als je je hond echt wilt helpen, denk ik toch dat je naar de DA moet gaan.
Onze hond heeft tijdelijk op Prednizolon gestaan tegen de jeuk, omdat de kuur voor te hyposensibiliseren nog niet klaar was.
Helaas was onze Babe er na de kuur niet blijvend van af (wat soms wel het geval kan zijn). Ik moest dus jaarlijks voor zo'n € 150,00 aan kuur bijkopen. En dan spoot ik haar zelf in haar nek als ze zich weer begon te krabben, dan hoefde ik niet elke keer met haar naar de DA (ongeveer eens in de 3 maanden moest ik een spuit zetten).

En als jullie het niet kunnen betalen, probeer dan een betalingsregeling met de DA te treffen of misschien is er familie die jullie kan uithelpen.

Ik begrijp dat het moeilijk is om een dier waar je van houd weg te doen. Zoiets zou mij ook zeer zwaar vallen. Niemand kan voorspellen hoe zijn financiele toekomst er uit zal zien. Ik kan me dan ook helemaal niet vinden in de uitspraken die hier weer gedaan worden.
Ik wens je in elk geval veel succes met de hond.

Edit: Ook heeft de DA in het begin de hond behadeld tegen teken, vlooien en mijten...gewoon om er zeker van te zijn dat het daar niet aan lag.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:15

MorganeR schreef:
Dat klopt wel ja, alleen zou ik niet weten hoeveel van dat smuldier hij zou moeten hebben... Of heeft iemand nog andere betere tips?

Mijn vader vraagt zich trouwens af wat er mis is met een beetje groente en vlees als kliekjes mee eten?

Miesje, maar volgens mij heeft jouw hond ook redelijk platte en korte haren, of ligt dat aan de foto? Die van ons heeft echt bijna een leeuwenkraag.

Onze huidige BullTerrier voer ik Smuldier (zonder gluten) en die doet het daar ook heel goed op. Is inderdaad een stuk goedkoper dan ander KVV.

Ik meen dat je tussen de 20 en 30 gram per kilo lichaamsgewicht van de hond moet rekenen. Maar dan wel het gewicht wat normaal zou zijn, dus niet als de hond 5 kg te zwaar is, van zijn huidige gewicht uitgaan, maar van het gewicht wat hij een een gezonde situatie zou moeten krijgen.

Onze Bull_terrier weegt bijna 20 kg en krijgt per dag 6 ons vlees (1,5 bakje Smuldier), verdeelt over 2 voedingen.

Als ik zie dat ze te dik wordt voer ik een onsje minder, als ik zie dat ze te mager wordt (bij meer beweging in de zomer wil dat nog wel eens gebeuren) voer ik een onsje per dag meer.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:19

Wat je ook kunt proberen is Puur Jeuk. Flesje is rond de 20 euro, druppels doe je over het voer. Mijn kat heeft er veel baat bij, maar t is ook voor honden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 21:20

Dankjewel voor het verhaal, al schrik ik wel heel erg van de prijzen... Maarja, dat zal dan misschien toch echt wel moeten. Hopelijk is het iets kleins waar hij snel van af is zodat hij weer happy kan zijn. Ik moet morgen nog werken maar overmorgen ga ik een lang stuk met hem wandelen, puur om hem een beetje bezig te houden en als ik dit vaker doe, dat hij ook afvalt.
Gelukkig koopt mijn opa dan wel van die oren en gewoon 'goede' lekkernijen voor hem, maar het blijft te veel natuurlijk... En natuurlijk de frikadellen en frieten die hij stiekem krijgt... en de slagroom die mijn oom hem altijd voert. "Het is toch maar melk... Niks ergs voor een hond" is dan altijd zijn antwoord.

Dankjewel voor de soort rekensom! Al heb ik geen idee wat hij zou moeten wegen, aangezien het een kruising is... Die zal wel rond hetzelfde moeten zitten maar toch.

Princesj, waar krijg ik die?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:32

Hoeveel weegt hij nu? En hoeveel beweegt hij (in minuten per dag)? En hoe actief is hij dan met bewegen, is dat los of aan de riem en rent hij veel?

In principe zou ik beginnen met 1.5% van het lichaamsgewicht, en bij een hond die te zwaar is neigen naar de 1%. Dat komt dus voor een hond van 30kg uit op 400gr. Als hij te hard afvalt moet je meer gaan voeren, valt hij niet af, dan minder.

In principe moet een hond minimaal een uur per dag lopen over 3 wandelingen (mag 5-50-5 zijn, maar ook 20-20-20). Behalve als hij het medisch niet aan kan, eventueel moet het wel opgebouwd worden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:36

Je kunt hem normaal gesproken bij een DA altijd wegen.
Bij onze DA (in Elsloo) staat de weegschaal in de wachtkamer.
Ik zet haar altijd meteen erop als ik binnenloop.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:43

@Mizora:Dat is wel heel weinig, 400 gram voor 30 kg.
Die van ons krijgt nu al 5-6 ons per dag met 19-20 kg.
Onze vorige Bull Terrier (groter en grover type) woog 32-33 kg en at ca. 8 ons vlees per dag.
Pas toen ze gesteriliseerd was, kreeg ze nog maar 6 ons omdat ze anders te dik werd.

En te dik hebben wij ze zeker nooit laten worden. Ik wilde dat ik voor mijn eigen zo streng kon zijn :+ .
Wij voeren dus echt op het oog. Wij beginnen met de aanbevolen hoeveelheid van 20/30 gram per kg lichaamsgewicht en kijken dan of de hond afvalt of bijkomt en dan krijgt hij meer of minder.

Tegenwoordig heeft de DA in Beek ander KVV (voorheen kocht ik er de Carnibest). Ben even de naam kwijt van dit nieuwe voer, maar je zou er minder van hoeven te voeren omdat het beter wordt opgenomen (dus nog minder poep). Maar ik meen dat je nog altijd dan 15 gram per kili moest rekenen.
Met een hond van 30 kg zit je dan nog steeds op 450 gram. 400 gr is echt weinig.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 21:49

Hij beweegt zo'n 1,5 a 2 uur, maar de laatste tijd wat minder door het rotweer en omdat vhij gewoon wat langzamer is de laatste tijd. Ik wil zorgen dat ik vrijdag ongeveer 3 a 3,5 uur met m loop in totaal, of mee neem met joggen, en dan kijken of hij t aan kan.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:06

als hij zo'n dike warme kraag heeft dan moet je hem niet meenemen hardlopen met deze warmte, het advies is om boven de 15 graden ook niet meer te fietsen met je hond. Je moet ook een beetje rustig met hem opbouwen, je gaat zelf ook niet ineens een marathon rennen. Je kunt hem ook eens naar een trimster brengen om zijn vacht wat te laten uitdunnen, of kaal scheren. Dat laat ik bij mijn hond twee keer per jaar doen, dan sedeer ik hem wel want anders vreet ie de trimester op :x

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 22:08

Ja dat klopt, dus maar gewoon een lange rustige wandeling. Kaal scheren... ik weet het niet, ligt ook net aan het soort hond. Trimmen zou wel kunnen.