Brokken hond, welk merk!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:26

Kuggur schreef:
Cyella schreef:
Wilde eerst niet reageren, maar bij deze alsnog gereageerd. Vind het allereerst verbazend dat je zonder enige onderbouwing gewoon zegt dat het niet zo is. Over het algemeen hebben alle carnivoren geen beschikking over amylase in het speeksel, dus zonder er dieper op in te gaan wil ik wel eens weten waar je die kennis vandaan hebt? Want internet en verschillende biologie boeken geven me wel degelijk gelijk. Dus ik ben nieuwsgierig uit welk onderzoek dat dan uit gekomen is. En als jij je tanden niet poetst, zal je tandplak ook in tandsteen veranderen. Is niet echt een rare bewering dus lijkt mij :s

Jij bent degene die zonder onderbouwing onzin verpreidt. Want mijn bewering is waar en de jouwe niet, simpel.
Omdat je zelf blijkbaar te lui bent of incapabel de betreffende info zelf te vinden, deze link was de eerste google hit van "starch digestion dogs":
http://news.sciencemag.org/plants-anima ... estication
Vertelt je ook meteen waarom honden hier zoveel beter in zijn dan wolven (en dieet van wolven dus geen goed model is voor huishond voedering).

Interessant artikel! Ik heb zelf op amylase icm met carnivores gegoogeld, daarna nog icm met dogs. Dus je hoeft je meteen zo te reageren... Ik heb mijn bronnen vermeld(Namelijk internet en verschillende biologie boeken), dus het is niet alsof ik zomaar maar wat roep.

Ik denk zelf dat je het artikel niet goed gelezen hebt, of niet goed begrepen. Er staat dat een hond 5x zoveel zetmeel kan verteren als een wolf, wat logisch is omdat een hond zich aangepast heeft aan zijn leefomgeving. Net zoals -dit wordt even later ook genoemd- er onderling in mensen ook zo'n verschil te vinden is. Dat betekend ook niet meteen dat de een meteen zonder vlees kan leven, en de andere niet. Bovendien vind ik overal in het artikel verschillende namen die helemaal niks met het onderzoek te maken hebben. Verder wordt er ook genoemd dat de hond vooral op andere vlakken -genetisch- verschilt van de wolf, dus op dit vlak staat de hond juist relatief 'kortbij' de wolf.

Ook dit stukje:

" Axelsson thinks these results support the idea that wolves began to associate with humans who were beginning to settle down and farm. Waste dumps provided a ready source of food, albeit not meat, the usual diet. Thus early dogs that evolved more efficient starch digestion had an advantage, he notes. "

Is allang achterhaald, dus vraag me af of dit onderzoek wel goede bronnen gebruikt heeft. Er zijn namelijk al enorm veel resten gevonden van (vroege) honden die ouder zijn dan de eerste nederzettingen. Dus dit klopt al niet.

Ook staat er helemaal niks in over de relatieve waarde: hoeveel kopieën van dit gen zijn nodig voor een normale vertering(Dus tussen slecht en effectief in) van zetmeel. Hier kan ik ook niks van vinden op internet. De hond mag dan wel meer kopieën hebben van dit gen, en 5x zoveel kunnen verteren dan de wolf, maar 5x niks is nog steeds niks. Uit het artikel kan alleen als conclusie gehaald worden dat de hond dus RELATIEF GEZIEN beter zetmeel en plantaardig materiaal kan verteren dan de wolf, wat logisch is door aanpassing aan de mens. Snap dan ook niet hoe ze die laatste alinea kunnen onderbouwen:

"Robert Wayne, an evolutionary biologist who studies dogs at the University of California, Los Angeles, but was not involved with the work, is also pleased with the study. He says he gets contacted often by pet owners wondering if dogs, like wolves, should eat primarily meat. "This [study] suggests no, dogs are different from wolves and don't need a wolflike diet," he says. "They have coevolved with humans and their diet.""

Als je als mens bijvoorbeeld (ik zeg maar wat) 500 nodig hebt, en de hond heeft er 30, dan is het nog steeds niks...

Ik heb voor mijn studie enorm veel wetenschappelijke artikelen moeten lezen, en (helaas) worden er nog artikelen door commerciële doeleinden beïnvloed. Door de niet helemaal aansluitende conclusie is dit denk ik er een van. Dat kan je natuurlijk nooit met zekerheid zeggen, maar er zijn stukken die gewoon niet goed genoeg onderbouwd zijn. Het originele artikel is niet leesbaar, alleen de samenvatting. Dus ik denk dat je niet zomaar er vanuit mag gaan dat een hond opeens zetmeel kan verteren(Redelijker wijze, dus kleine hoeveelheden tellen natuurlijk niet mee..), of geen hoge gehaltes aan vlees meer nodig heeft. Dat is iets waar het artikel wel op doelt terwijl dit totaal niet aangetoond is. Er worden met getallen gegooid, maar er wordt niet gezegd wat voor een verband dat heeft. Ze kunnen alleen aantonen dat dit hoger is dan bij de wolf.

Waar je wel gelijk in hebt is dat een hond dus schijnbaar wel amylase kan maken, dan vraag ik me meteen af hoe dat bij andere carnivoren zit. Misschien dat ze daar beter eens tussen kunnen gaan vergelijken, iets voor een volgend onderzoek ;)

Ik denk dat je beter gewoon het barf principe kan aanhouden(qua verhoudingen), veel vlees, maar toch iets van (verteerbare) planten. En dat de hond zetmeel kan verteren, betekend ook niet meteen dat hij het nodig heeft, of dat het meteen beter voor hem is. Het is en blijft een carnivoor, en ondanks de aanpassingen aan zijn directe leefomgeving(de mens dus) moet een hond voornamelijk op vlees leven. Niet zoals in veel brokken, maar 20%!

Tillie20

Re: Brokken hond, welk merk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:30

Trouwens, honden kauwen nauwelijks op hun eten, dus ook al konden ze evenveel zetmeel omzetten als bijvoorbeeld de mens, dan was dat doordat ze niet kauwen op hun eten(alleen malen) ook al verwaarloosbaar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:46

Zucht, om je geheugen op te frissen, dit was jouw letterlijke bewering:

"Honden hebben dit enzym niet en kunnen zetmeel dus niet omzetten naar suiker. Dat is ook de reden dat honden granen niet kunnen 'gebruiken' en het puur als vulmiddel wordt gebruikt."

En dit is hoe je het ook wendt of keert gewoon onjuist. Honden hebben deze enzymen wél, en kunnen granen prima verteren. Het is dus geen "vulmiddel" maar een energiebron.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:53

Kuggur schreef:
Zucht, om je geheugen op te frissen, dit was jouw letterlijke bewering:

"Honden hebben dit enzym niet en kunnen zetmeel dus niet omzetten naar suiker. Dat is ook de reden dat honden granen niet kunnen 'gebruiken' en het puur als vulmiddel wordt gebruikt."

En dit is hoe je het ook wendt of keert gewoon onjuist. Honden hebben deze enzymen wél, en kunnen granen prima verteren. Het is dus geen "vulmiddel" maar een energiebron.

"Waar je wel gelijk in hebt is dat een hond dus schijnbaar wel amylase kan maken, dan vraag ik me meteen af hoe dat bij andere carnivoren zit. Misschien dat ze daar beter eens tussen kunnen gaan vergelijken, iets voor een volgend onderzoek ;)"

Staat in mijn post...
En uit het onderzoek komt helemaal niet dat honden zetmeel 'prima' kunnen verteren, maar goed _O-
Of het een echte energiebron kan zijn, is dus ook maar de vraag.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 21:59

Jeetje... Wat maak jij er een onvriendelijke discussie van kuggur, cyella zet er dingen neer waar ik ook daadwerkelijk wat aan heb....beetje jammer...

En dat ze er een klein beetje naast zat maakt toch niks uit? Ze heeft wel gelijk met het voeren het is gewoon beter om zonder granen te voeren, het is gewoon een nutteloze stof! Bedankt voor het uitzoeken Cyalla, interessant!!!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:14

Ik dacht al dat het aan mij lag, hahaha! Over het algemeen heeft geen een carnivoor amylase(of verwaarloosbaar zoals de wolf bijvoorbeeld) omdat een carnivoor voornamelijk op vlees en al deels verteerde plantaardige resten(uit de maag). Het feit dat de hond 5x zoveel amylase kan verteren dan de wolf, betekend dus nog alleen dat de hond zich aangepast heeft aan de mens op dat vlak. De conclusie wat gesteld wordt, maar niet bewezen wordt, is dat een hond niet per sé op vlees hoeft te leven. Terwijl nergens staat hoeveel daadwerkelijke energie de hond hier uit kan halen. Dat kan ook simpelweg niet bewezen worden: een hond kauwt niet op zijn eten, hij vermaalt hoogstens de botten of doet dat uit gewoonte ook bij zijn brokken. Kauwen zorgt voor oppervlakte vergroting: hoe meer je kauwt, hoe meer zetmeel er zal worden omgezet omdat meer oppervlakte bereikt kan worden. Aangezien een hond dus nauwelijks kauwt, zal er ook al enorm weinig omgezet worden, dat met het feit dat er helemaal niks staat over hoeveel er daadwerkelijk optimaal omgezet kan worden(bij een wolf is dat verwaarloosbaar, 5x verwaarloosbaar = iets minder verwaarloosbaar). Nou, laat ik het netjes zeggen: ik kan uit dat artikel totaal niet OBJECTIEF de conclusie trekken dat een hond dus zetmeel als energiebron kan nemen. En als dat wel kan, dan is het rendement zeer zeer laag, dus dan zou je enorm veel ervan moeten voeren voor hetzelfde aantal energie als een stuk vlees.

Zoals ik al zei: waar je gelijk in had is dat honden wel over amylase beschikken, maar dat betekend verder niks voor de rest van mijn beweringen. Die kloppen naar mijn inziens nog gewoon. Wel wil ik je graag bedanken voor het artikel, ik vind het fijn dat je me daar op gewezen hebt want ik heb er wel een hoop van geleerd. En het is leuk om zo'n artikel te analyseren. Doe het de volgende keer wel iets netter alsjeblieft :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:35

Ach, ik heb het tenminste geprobeerd.
Dit soort discussies blijven een oefening in frustratie. Ik zou inmiddels beter moeten weten.
Jullie je zin, honden produceren een veel grotere hoeveelheid amylase dan wolven...voor niets ( :o? ).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:45

Als je weet dat je niet normaal in discussie kunt gaan zou je idd beter moeten weten dan er toch op te reageren.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 22:46

Amen... Als je het anders brengt luisteren ook mensen tip voor de toekomst...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 01:18

Even terug komen op 'waarom voer je je hond én kvv én brok'.
Als ik mijn witte herder alleen op kvv zet gaat ze aan de dunne. Zij krijgt kvv en brok in 1 maaltijd omdat het een kieskeurige eter is. Kvv + brok en heet water slobbert ze zo weg terwijl ze enkel brok vaak laat staan.
Mijn sheltie eet òf kvv óf brok per maaltijd. Hij eet alles en zowel aan brok en kvv vind ik voor- en nadelen aan zitten, dus waarom niet 'best of both worlds'?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 05:16

CK88 schreef:
Wij krijgen eind Juli een 4e hands labrador die we overnemen van vrienden. Deze vrienden hebben de hond gered en heropgevoed, maar ze hebben geen tuin en net een kleintje die veel zorg nodig heeft vanwege allergieën.

Mijn vriend neemt de hond al een aantal maanden dagelijks mee naar de zaak, waar hij het super naar zijn zin heeft en al zijn energie kwijt kan in de vijver dichtbij, en de ruimte die hij heeft op het garage terrein, maar de huidige eigenaren vinden het eigenlijk eerlijker voor de hond dat hij maar helemaal bij ons blijft, omdat we een tuin hebben en de tijd, het beestje is echt een buitenhond.

Maar goed aangezien ik altijd het beste wil voor alle dieren wat ik heb ben ik me een beetje aan het verdiepen in voer. De hond krijgt nu brok van Kenner, en heeft regelmatig dunne ontlasting.

Volledig over op KVV of BARF kan niet vanwege ruimtegebrek in de vriezer, maar hoe ik het voedingspatroon nu wil laten verlopen is als volgt:

Hond is een labrador van 3 jaar oud, nog iets te dik (al heeel veel afgevallen sinds hij met mijn vriend mee gaat) en nu ongeveer 40 kg.

-Ochtend 7.30 100 gram brok
-Tussendoor een kauwstaaf, gewoon zo'n harde of een oor. Deze heeft hij zo op.
-Avond na het werk 18.00 100 gram brok
-Rond 22.00 na de laatste wandeling 100 gram brok gemengd met 200 gram DARF, met supplement erdoor op natuurlijke basis voor teken en vlooien. Soms een rauw ei, en wat zalmolie.

Is dit een goed patroon of teveel?

Daarbij nog mijn vraag welke brokken goed zijn, ik twijfel tussen deze soorten, die zijn prijstechnisch gezien goed, graanvrij en veel vlees:

http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... f_the_wild
Reviews zijn niet allemaal top, ook veel dunne ontlasting. 4,04 KG (bestel dan dubbelpakken van 2x 12/13 kg)

http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... g/nutrivet
Hier neig ik nog het meest na, goede prijs/kwaliteit 80% vlees. 3,95 KG

Deze lijkt mij ook prima:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... og/purizon
3,85 KG

En deze, hier kan ik niet zoveel info over vinden, maar is het goedkoopste:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... 97992#more

Wat zijn jullie ervaringen? Orijen en Acana zijn met ruim 5 euro de KG te duur.

Darf vind ik persoonlijk heel goed voer!
Als ik jou was zou ik maar 2 keer per dag voeren, de brok in de ochtend, en in de avond enkel Darf.
Wat hierboven ook al genoemd werd ivm andere vertering.

Brokkenmerk, je geeft het al aan orijen is te duur, i.m.o. wel de beste.
(Nu is dat ook wel achterlijk duur, ben het daarover wel met je eens)
Wat ik ook een goed merk vind met een prima prijs kwaliteit verhouding is Canex.

Ik kijk niet zo zeer naar prijs, maar hoe doen mijn honden het erop.
Over de jaren heen was Canex toch echt een van de soorten waar ook een allergiehond het hier het beste op deed. Ook nog eens een stuk goedkoper dan de door jou opgesomde soorten.
En geen chemische brol erin. Dat is voor mij een van de belangrijkste criteria...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 05:29

Oh ja, wat ik gewoon in de praktijk gemerkt heb door naar mijn honden te kijken, iedereen is altijd zo voor graanvrij voeren, juist mijn epilepsie hond heeft er baat bij als ie de dagen na een aanval wel graan gevoerd krijgt. In de vorm van pasta, rijst o.d.
Dat zijn voor hem snel opneembare koolhydraten, ik merk dat ie daar sneller wat meer energie uit kan halen als ie helemaal "op" is.
Of gekookte kip met rijst, ik geef dan in ieder geval iets waar ie snel wat energie van kan opdoen zonder dat zijn lijf daar nog hard voor werken moet om te verteren.
Of kwark/yoghurt met honing erbij, dat soort dingen.

Zal in de ogen van velen ook niet goed zijn, maar nogmaals, ik kijk naar mijn hond en zie waar hij het goed op doet. We bekijken dat per dag in dit geval.

Hij krijgt dus niet altijd hetzelfde voer als de rest. (Normaal gezien is dat hier barf)
Minder botwerk om te knagen. Eerder een goeie kvv (als darf bijv.)
Ik kijk bij hem echt naar licht verteerbaar en zo hoogwaardig mogelijk voer.
Dat kan dus soms orijen brok zijn, maar ook kwalitatief zo goed mogelijk vlees.
Moet er wel bijzeggen dat die hond ook naast de medicatie tegen epilepsie momenteel cortisone krijgt, en daar nog maagbeschermers bij. Is dus geen geval van standaard wat eten inkieperen.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 06:00

Wat goed van je dat jullie hem willen overnemen,

Mijn schoonouders hebben 4 honden, hebben gewoon een grote bak met voer dus ze kunnen zelf eten waneer ze willen en soms is het verschillende voer, dus maakt niet uit welk voer gewoon even proberen wat die lekker vindt, en 3 honden van mn schoonouders krijgen elke middag diner zonder brok en dat vinden ze heerlijk!

Edith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 07:34

ariannexrich schreef:

Mijn schoonouders hebben 4 honden, hebben gewoon een grote bak met voer dus ze kunnen zelf eten waneer ze willen en soms is het verschillende voer, dus maakt niet uit welk voer gewoon even proberen wat die lekker vindt, en 3 honden van mn schoonouders krijgen elke middag diner zonder brok en dat vinden ze heerlijk!

Dat lijkt me met een labrador niet z'on goed idee, dat zelfbediening.... :')

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 07:38

Edith schreef:
ariannexrich schreef:

Hoezo niet? Bijna elke hond heeft een volle bak met brok en kunnen zelf etwn waneer ze willen

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 07:41

Citaat:

Hoezo niet? Bijna elke hond heeft een volle bak met brok en kunnen zelf etwn waneer ze willen[/quote]

Dan is mijn labrador straks een 10 tonner, aangezien hij zijn bak altijd binnen 2 sec leeg heeft :P En hij is al iets te dik, dus nee, geen goed idee ;)

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 07:51

CK88 schreef:
Citaat:

Hoezo niet? Bijna elke hond heeft een volle bak met brok en kunnen zelf etwn waneer ze willen

Dan is mijn labrador straks een 10 tonner, aangezien hij zijn bak altijd binnen 2 sec leeg heeft :P En hij is al iets te dik, dus nee, geen goed idee ;)[/quote]

Haha nee dan niet doen want 10 ton past die straks niet meer door de deur _O-

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 07:56

Zelfbediening is inderdaad niet bij alle dieren aan te raden... Mijn katten krijgen vier keer per dag een portie, 3 keer brok (Prins) en 1 keer vis. De hele dag brok geeft denk ik erg dikke katten...

Sinds 2 weken heb ik een hondje :) Het is nog een pup, hij kreeg Kenner brok en ik geloof eerst ook nog een ander (goedkoop) merk. De Kenner gemengd met dat restje om diarree te voorkomen en als de Kenner bijna op is ga ik het mengen met wrs Prins brok. Nog even dubben of ik eerst nog voor de puppyvariant ga of meteen voor de adult versie. De pup, kleine kruising (Malteser/Havanezer) is nu 18 weken oud. Sowieso wil ik hem net als mijn katten 1 keer per dag wat anders geven, vers vlees. Gisteren heeft hij Smuldier gehad. Dit wil ik afwisselen met Carnibest, Energique e.d.

Door de brok nu een ieniemienie beetje Rodi worst, want anders wordt het amper gegeten... Hij poept wel ontzettend veel, hoop dat dit met een betere brok en 1 maal daags vers minder wordt :p

Heel veel succes met de hond! Fijn dat hij nu meer aandacht en beweging gaat krijgen. Ik ben benieuwd voor welk menu je gaat kiezen. Ik volg, altijd interessant om te lezen en ik ben me zelf ook aan het verdiepen in voeding voor mijn hondje. Maar ja, zoveel mensen, zoveel meningen hè?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:29

xSCWx schreef:
Als ik mijn witte herder alleen op kvv zet gaat ze aan de dunne. Zij krijgt kvv en brok in 1 maaltijd omdat het een kieskeurige eter is. Kvv + brok en heet water slobbert ze zo weg terwijl ze enkel brok vaak laat staan.
Mijn sheltie eet òf kvv óf brok per maaltijd. Hij eet alles en zowel aan brok en kvv vind ik voor- en nadelen aan zitten, dus waarom niet 'best of both worlds'?

Daar valt genoeg aan te doen met ander kvv, meer bot bijvoeren, minder orgaan enz.
Wat zijn volgens jou de voor en nadelen en vooral de motivatie om ze beide te voeren?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:47

Ik ben ook geen kvv fan. Iig niet voor mijn honden. Die doen het echt vele malen beter op brok. Wilde perse kvv. Ook echt gedaan 2 jaar geprobeerd en in die 2 jaar 4 merken gehad. Ik had een ratelend skelet loprn een met geen fut een doffe vacht en jeuk.
Dus soms is kvv schijnbaar niet haalbaar.
brok blijft ook moeilijk. Heb 1 jeuker dus is beetje zoeken nog wat we nu het beste kunnen doen. Momenteel is die stabiel dus jeeej.

begin idd met het voer wat je aanspreekt en kijk hoe je hond het erop doet

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:53

Ts, ik heb niet alles gelezen....
Maar hier wordt brok en vlees gegeven en geen enkel probleem ermee.
Nu een nest met pups en mams krijgt kilo vlees per dag en de rest brokken, gaat prima.

Om antwoord op je vraag te geven, wij voeren Canagan, een graanvrije brok met min 60% vlees. 2 teckels en flatcoated doen 6 weken op 12 kilo.
Mijn ene teckel die op alles wat we probeerde (vlees en brokken) gewoon niet afviel, begon op deze brokken ineens goed in de vacht te komen en zit eindelijk weer op normaal gewicht.
Als je meer wil weten, stuur maar pb

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:31

ik geef onze lab , droogvoer van Bosch met aardappel en vis ,
die hoef ik geen vlees te geven die is daar allergisch voor krijgt jeuk en bultjes als ik hem vlees geef ..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:29

anneliesdj schreef:
xSCWx schreef:

Daar valt genoeg aan te doen met ander kvv, meer bot bijvoeren, minder orgaan enz.
Wat zijn volgens jou de voor en nadelen en vooral de motivatie om ze beide te voeren?

Als je zelf bot bij moet voeren is het geen KVV meer maar barf. Ik geef juist kvv omdat het simpel uit de vriezer halen is en alles zit erin. Ik ben te bang voor tekorten/verkeerde verhoudingen bij zelf barf en ik weet niet waar ik de spullen moet halen én het moet betaalbaar blijven.
Ik geef vlees omdat ze het lekker vinden en het is een hond... brokken zijn gemaakt door gemak van de mens. En dat is ook de voornaamste reden dat ik brok geef, als ik kvv uit de vriezer vergeet te halen.
Mijn witte herder is een moeilijke eter en ook nog eens moeilijk op gewicht te houden. Met combi vlees en brok krijgt ze precies binnen wat ze nodig heeft. Heeft me 3.5jr gekost om het goede voerbeleid te vinden en dat is eindelijk gelukt.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:32

Onze shar-pei heeft erge darm problemen gehad. Veel geprobeert, van vlees, tot eukanuba en alles ertussen. Ze doet het nu al ruim een jaar erg goed op dognutrition brok. Erg fijn voer!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:55

xSCWx schreef:
Als je zelf bot bij moet voeren is het geen KVV meer maar barf. Ik geef juist kvv omdat het simpel uit de vriezer halen is en alles zit erin. Ik ben te bang voor tekorten/verkeerde verhoudingen bij zelf barf en ik weet niet waar ik de spullen moet halen én het moet betaalbaar blijven.
Ik geef vlees omdat ze het lekker vinden en het is een hond... brokken zijn gemaakt door gemak van de mens. En dat is ook de voornaamste reden dat ik brok geef, als ik kvv uit de vriezer vergeet te halen.
Mijn witte herder is een moeilijke eter en ook nog eens moeilijk op gewicht te houden. Met combi vlees en brok krijgt ze precies binnen wat ze nodig heeft. Heeft me 3.5jr gekost om het goede voerbeleid te vinden en dat is eindelijk gelukt.

Daarom kan ik me ook goed voorstellen dat mensen geen barf willen voeren, het is idd een gedoe. Maar barf is wel weer een stuk goedkoper dan kvv en honden die wat allergisch kunnen reageren doen het daar vaak goed op en op kvv minder.
Maar als je het beide voert en een gevoelige hond hebt, heb je dan geen last als je een dag kvv overslaat en de volgende dag juist minder brok voert?