Hamsters?! HELP

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

Re: Hamsters?! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:17

Ik vraag me echt af waar al die negatieve ervaringen vandaan komen met hamsters..
Mijne is ook zindelijk. Heeft nog nooit op me geplast of gepoept idd gewoon goed aanleren met chinchilla zand waar hij zijn behoefte mag doen. Mijn rusje klimt trouwens ook graag maar niet in tralies. Ik heb stronken in zijn kooi waar hij lekker in kan gaan klimmen. Verder lijkt hij toch redelijk door te hebben hoe diep iets is. aangezien hij altijd kijkt voordat hij ergens af wil springen en hij bij hogere hoogtes niet springt en tot 10 cm wel ergens af springt.

Ts, heb je er nog verder over na gedacht?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 06:32

Mijn kinderen genieten ook wel van hun hamstertje hoor, alleen wordt hij uit zichzelf niet wakker overdag. Ze zijn enorm schattig om naar te kijken, wij hebben een rus en echt diepte ziet hij niet hoor. Klimt overal op, maar loopt ook zo overal weer plots af. Klimt graag, maar laat zich dus ook zo weer vallen. De meiden hebben er een ren voor en daar zetten ze hun speelgoed kasteel in, compleet met trap om te klimmen en schommel. Kunnen ze echt uren naar hem spelend kijken. Maar mochten ze kiezen, gingen ze toch voor hun cavia of konijn, vanwege het knuffelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:25

Mijn hamstertjes zagen ook echt geen diepte, er is er een keer een van de eettafel gesprongen en een van de elleboog van mijn broer (lange kerel).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:36

Ik mocht overigens mijn hamster niet wakker maken van mijn moeder, dat vond ze zielig en zei; 'ik ga jou toch ook niet voor de lol wekken omdat ik het leuk vind om naar je te kijken?' :')

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:48

Als je echt iets gezelligs zoekt is een vogeltje leuker om te hebben :j (imo iig)
hamsters zijn okee, maar ja ze doen niet zo veel. Voor mij was een hamster altijd alleen maar kooi schoonmaken en eten en drinken geven. meer niet. Durfde ze ook nooit echt op te pakken omdat die van ons mij een keer enorm hard heeft gebeten en toen ik hem dus los liet hij aan mn vinger bleef hangen en bleef doorbijten.. uiteindelijk was het een enorme bloedwond (ik was 8 ofzo,haha). Dus nee hamsters niks voor mij.
Ons vogeltje fluit gezellig, en rondvliegen deden we eerst niet, maar aangezien ik hem een paar dagen terug per ongeluk liet ontsnappen.. tsja. Hij vloog boven verwachting niet regelrecht en keihard tegen het raam aan, maar vloog een rondje door de woonkamer en landde vervolgens met een noodlanding op de grond omdat ie dood op was van dat kleine rondje :') Nu hebben we z'n kooi wel open maar hij komt er eigenlijk amper uit gewoon omdat het een angsthaas is.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:02

vuurneon schreef:
Ik mocht overigens mijn hamster niet wakker maken van mijn moeder, dat vond ze zielig en zei; 'ik ga jou toch ook niet voor de lol wekken omdat ik het leuk vind om naar je te kijken?' :')

Is ook wel waar. Wij hebben meerdere hamster gehad, maar wat kunnen die beesten chagrijnig zijn als je ze wakker maakt zeg! :')

Ik heb niet alle reacties doorgelezen (ergens op pagina 2 blijven hangen) maar wij hebben tegenwoordig gerbils. Vind ik persoonlijk een stuk leuker dan hamsters omdat ze actiever zijn en wel in koppels kunnen worden gehouden (en uit zichzelf een stuk socialer zijn want als je pech hebt zijn hamsters ronduit gemeen). Zijn verder net zo makkelijk als een hamster; af en toe verschonen (deze stinken nog minder overigens) en eten/drinken en ze zijn zielsgelukkig, ook als jij een periode weinig tijd voor ze hebt. In tegenstelling tot ratten, die veel meer aandacht nodig hebben. Maar het is maar net waar je van houdt natuurlijk ;)

Er werd geopperd dat Roborovski's samen kunnen en in principe gaat dat wel eens goed, maar houd er rekening mee dat ze altijd (ook na maanden samen te zitten) alsnog kunnen gaan vechten. En je dan ineens een extra hok nodig hebt binnen zeer korte tijd, anders heb je er geheid heel snel nog maar 1 :Y)

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:16

Ik verbaas me over al die negatieve reacties over hamsters! Ik heb al vanaf dat ik 5 jaar ben hamsters en ze waren stuk voor stuk lief en tam. Overigens moet je ze niet wakker maken overdag! Logisch dat ze dan sjaggie reageren toch? Zou ik ook doen als iemand mij midden in de nacht zou wakker schudden... Ik voer ze tegenwoordig altijd rond 9 uur 's avonds en dan wennen ze er goed aan om om deze tijd wakker te worden.
Mijn ervaring is dat rusjes en syrtjes het meest tam worden. Lekker veel aandacht geven, oppakken en veel uit de hand voeren doet wonderen. Rusjes zijn overdag zo nu en dan ook nog wakker, zodat je ze wat vaker ziet. Syrische hamsters kunnen daarentegen weer heerlijke bedelkonten worden die smeken of ze eruit mogen of wat lekkers kunnen krijgen. Beide soorten moeten wel alleen in een kooi wonen. Op volwassen leeftijd zijn ze niet zo sociaal naar elkaar.
Roborovski's heb ik ook gehad. Die kunnen in de meeste gevallen wel per 2 gehouden worden, maar zijn meer kijk diertjes omdat ze erg snel en schuw zijn.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:12

Robbies zijn heel leuk om te houden, en als je er genoeg energie en tijd in steekt kunnen ze best goed tam worden. Die van mij kon ik gewoon oppakken en klommen vanzelf op mijn hand. Maar als ik dan even een paar dagen geen aandacht had geschonken, dan was ik wel weer terug bij af... Dat was wel een nadeel.

Mijn robbies hadden ook besloten om te gaan vechten. Dan liet ik ze even een weekje rusten (apart) en koppelde ik ze weer aan elkaar en ging het weer 3-4 maanden goed... Om vervolgens weer te gaan vechten :+ dan begon het ritueeltje weer opnieuw. Geen flauw idee waarom ze dat nou steeds deden. Fokster zei dat dat soms wel gebeurd, maar weet niet meer de precieze reden.

Verder ook rusjes gehad, maar het is wel afhankelijk van het karakter wat je nou precies gaat treffen... De één is heel open en makkelijk, is regelmatig wakker en komt even bij je kijken als je bezig bent. Bij de ander moet je meer je best doen om hem tam te maken en aan je te laten wennen en wordt pas 's avonds laat wakker. Maar dat kan je natuurlijk niet van te voren weten. De meeste rusjes die ik heb gehad waren makkelijk tam te maken en regelmatig wakker (ook soms midden op de dag, dan maakte ik het deurtje open en gaf ik wat lekkers en ging 'ie weer slapen), een enkele keer waren ze niet echt tam te krijgen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:07

1 ruaje van de dierenwinkel gehaald. Was geen gezellig beestje. Daarna bijna 1 bij de ranzijn (tuincentrum). Vrieg gelukkig of ik hem zelf mocht pakken en hij hing gelijk in mijn vinger. (En ja, ik hield mijn hand stil en pakte hem niet van boven)
Nu 1 van een fokker en die is heel leuk en lief.
Net voor ik ga slapen altijd ff op schoot.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:13

Heb niet alles gelezen maar zag iets over ratjes staan. Ik heb ook ratjes gehad maar vond ze echt wel veel meer stinken en ook veel meer werk. Wel hele leuke beestjes. Ik heb nu muizen en dat vind ik ook leuk :-) Hamsters heel vroeger gehad en vond ik een beetje saai. Muizen zijn leuker :-)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:14

Ik heb ooit een keer een Rus gegeven..
Beestje beet alleen maar en had zelfmoordneigingen.
Hij klauterde tegen het plafond en liet zich dan vallen.
Maar ik heb geen ervaring met hamsters ofzo dus dit kan natuurlijk een uitzondering zijn geweest.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:41

Tja hamsters ik heb er niet zo veel mee ik heb gerbils
super leuk en lief en het mooie is ze stinken niet
ze drinken heel weinig, dus plassen ook weinig dus je ruikt ze bijna niet
Ik heb er 3 gaat super goed samen, ze spelen en slapen samen
bij mij zitten ze in een terrarium met deurtjes aan de voorkant, en ze hebben een bovenverdieping
ik heb er een loopwieltje in, maar dat snappen ze niet
verder krijgen ze af en toe een wc rolletje en een kartonnen doosje
waar ze samen aan gaan knagen zo leuk om te zien
en het voordeel ze slapen snachts, en zijn lekker actief met knagen o.a
super leuke dieren :)
dus denk er over na, zal er ff een foto bij doen, dan heb je een idee :)
Afbeelding
er zitten er 2 boven en 1 beneden succes met je keuze

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:44

Als je leven wil, zou ik ook voor gerbils gaan, die moeteb per twee. Groot aquarium/gerbilarium kopen, flink wat bodembedekking erin en kijken maar :D

Ik raad je aan, als je ze koopt, ze bij een (hobby)fokker de kopen, niet in een dierenwinkel.

Heb ook hamsters gehad, maar die komen er niet meer in sinds ik gerbils heb!
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 23-06-14 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:45

Ik heb 3 rusjes gehad. 2 daarvan waren echt schatjes die gewoon op mijn schoot in slaap konden vallen. De rus die ik nu heb is echter meer een kijkbeestje. Dus er zit ook wel verschil in qua karakter ja.

Maar ts, weet je nu al een beetje wat je wilt?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:24

Ja Ts, ik ben ook benieuwd wat je nu wil!

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:49

Zeeuwtje68 schreef:
Tja hamsters ik heb er niet zo veel mee ik heb gerbils
super leuk en lief en het mooie is ze stinken niet
ze drinken heel weinig, dus plassen ook weinig dus je ruikt ze bijna niet
Ik heb er 3 gaat super goed samen, ze spelen en slapen samen
bij mij zitten ze in een terrarium met deurtjes aan de voorkant, en ze hebben een bovenverdieping
ik heb er een loopwieltje in, maar dat snappen ze niet
verder krijgen ze af en toe een wc rolletje en een kartonnen doosje
waar ze samen aan gaan knagen zo leuk om te zien
en het voordeel ze slapen snachts, en zijn lekker actief met knagen o.a
super leuke dieren :)
dus denk er over na, zal er ff een foto bij doen, dan heb je een idee :)
[ Afbeelding ]
er zitten er 2 boven en 1 beneden succes met je keuze

Per 3 wordt echt afgeraden!
Kan met uitzondering goed gaan maar meestal tref je een keer een bloedbad aan..

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:51

De hamster die ik nu heb kijkt zo grappig als je hem wakker maakt, echt heel verbaasd haha. :')

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:56

Wij hebben ook een Russische dwerghamster. We zijn overdag aan het werk, maar vinden het wel gezellig om een diertje in huis te hebben. Hamsters hoeven niet perse saai te zijn. Onze Brutus loopt los in huis als we thuis zijn, zodra hij de deur hoort staat hij op z'n achterpootjes tegen de tralies te schooien om een meelwormpje. Zijn echt wel leuke, intelligente diertjes. Natuurlijk niet te vergelijken met een hond of kat, maar voor mensen die het druk hebben toch leuk om als huisdier te hebben.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:16

sneeuwpop schreef:
1 ruaje van de dierenwinkel gehaald. Was geen gezellig beestje. Daarna bijna 1 bij de ranzijn (tuincentrum). Vrieg gelukkig of ik hem zelf mocht pakken en hij hing gelijk in mijn vinger. (En ja, ik hield mijn hand stil en pakte hem niet van boven)
Nu 1 van een fokker en die is heel leuk en lief.
Net voor ik ga slapen altijd ff op schoot.

Dit heb ik vaker gehoord met allerlei knaagdieren.
Uit de dierenwinkel zijn ze meestal niet echt tam en er worden veel fouten gemaakt door dierenwinkels.
Wat je ook beslist als huisdier, misschien is het verstandig om een fokker op te zoeken die je van informatie kan voorzien en zijn/haar dieren van jongs af aan handtam heeft gemaakt :)

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 23:07

Iedereen bedankt voor het advies! Inmiddels wonen hier nu 2 rusjes in een terrarium van 80 cm breed en 30 cm diep. Het zijn twee broertjes van hetzelfde nest , 10 weekjes oud. Het zijn enorme boefjes, maar al redelijk handtam. Mocht het alsnog fout gaan, kan ik er altijd een scheidingswandje in zetten, en dankjewel ze nog verblijven van 40 cm breed, ruimte zat dus!

@zeeuwtje68 die verdieping is wel een heel leuk idee! Kijken of we zelf ook zoiets kunnen knutselen.

Iedereen alsnog bedankt voor de tips, hierdoor vind ik bokt nou zo leuk!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:19

Oke dit vind ik nou echt naïef.. waarom als iedereen zegt dat het solitaire dieren zijn dan toch 2 bij elkaar zetten? Ik kan je verzekeren dat dit fout gaat.. en als ze in een stukje van 40x30 komen te zitten hebben ze echt weinig ruimte. Dat is écht minimaal. Ik heb niet het idee dat je iets hebt gedaan met de info uit het topic. Maar goed, veel plezier met je nieuwe huisdiertjes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:36

karenwrmdm schreef:
Iedereen bedankt voor het advies! Inmiddels wonen hier nu 2 rusjes in een terrarium van 80 cm breed en 30 cm diep. Het zijn twee broertjes van hetzelfde nest , 10 weekjes oud. Het zijn enorme boefjes, maar al redelijk handtam. Mocht het alsnog fout gaan, kan ik er altijd een scheidingswandje in zetten, en dankjewel ze nog verblijven van 40 cm breed, ruimte zat dus!

@zeeuwtje68 die verdieping is wel een heel leuk idee! Kijken of we zelf ook zoiets kunnen knutselen.

Toch jammer dat je niets hebt gedaan met die tips.
Rusjes zijn solitaire dieren, als ze ouder worden maken ze elkaar af, waarom heb je er toch 2 genomen?
Als je er een wandje in zet zitten ze op een stukje van 40x30cm, kun jij ruim genoeg vinden, ik vind het zielig. Daarbij kom je er ws te laat achter dat ze niet meer met elkaar overweg kunnen.
Lijkt me het verstandigste er eentje terug te brengen.
(vind het overigens ook raar dat je er 2 hebt meegekregen)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:59

karenwrmdm schreef:

Ik zou als ik jou was er heel snel eentje terug brengen voor hij is opgegeten... het zijn voornamelijk nachtdieren, denk jij dat je erbij bent als ze elkaar aanvallen?
Als kind heb ik er in de eerste instantie ook 2 gehad (uit hetzelfde nest), ouders wisten niet beter en bij de dierenwinkel zeiden ze dat het wel kon. Dat kon dus duidelijk niet.
Daarna hebben we altijd gewoon 1 hamster gehad, het zijn en blijven solitaire dieren maar bij de dierenwinkel zal ik niet snel nog wat halen. Het is hier meerdere malen duidelijk gezegd dat je ze niet samen moet houden en dan koop je er toch 2... waarom?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:02

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 00:29

Ik snap jullie bezorgde reacties, en ik negeer de tips zeker niet! Gister is er nog een 2e terrarium bij gekocht van 60x30, dat mochten ze te weinig ruimte hebben, dat ze beide hun eigen verblijf krijgen. Ze staan op de slaapkamer, dus mocht het verkeerd gaan hoor ik het zeker wel (hele lichte slaper :+ ) alsnog begrijp mijn keuze alsjeblieft niet verkeerd! De halve familie heeft hamsters gehad, daar komen ze ook vandaan.