hond aanlijnen !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:18

Het hangt van het losloopgebied af. Meestal is een losloopgebied 1 grasveld van de vele waar een aanlijngebod geldt, dan vind ik het daar lopen met een hond waar geen loslopende honden naar kunnen, uiterst onverstandig. Maar sommige bossen zijn grotendeels losloopgebied, daar verwacht ik dat de hond in ieder geval terug te roepen zijn. En nee, een foutje geeft niet. Maar chronische bananen zijn geen foutje, dat is niet opgevoed.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:24

Mizora schreef:
Het hangt van het losloopgebied af. Meestal is een losloopgebied 1 grasveld van de vele waar een aanlijngebod geldt, dan vind ik het daar lopen met een hond waar geen loslopende honden naar kunnen, uiterst onverstandig. Maar sommige bossen zijn grotendeels losloopgebied, daar verwacht ik dat de hond in ieder geval terug te roepen zijn. En nee, een foutje geeft niet. Maar chronische bananen zijn geen foutje, dat is niet opgevoed.

:j sommige buitengebieden zijn een groot loslooopgebied, dan ga je natuurlijk niet een half uur in de auto zitten voor een stuk met aanlijnplicht. Als er een 1 veldje in de stad is kom je daar niet met je aangelijnde hond.. Maar ook mensen met aangelijnde willen ook wel eens flinke wandeling maken, en dan kan het zijn dat je in een losloop gebied komt. Je kunt mensen met aangelijnde honden niet veroordelen tot woonwijken.

Nessah

Re: hond aanlijnen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:36

In een losloopgebied horen honden niet te lopen die niet met andere honden kunnen. Elke hond kan een moment afgeleid zijn, dus ook de goede opgevoede honden. Of je doet hem een muilkorf om, dat deed ik ook altijd in een losloopgebied ( met mijn vorige hond) :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:42

Mirranda schreef:
Als jou honden ook los lopen en er komt een andere hond op hen af, waarom lijn je ze dan aan?
De bedoeling is waarschijnlijk om te voorkomen dat jou honden de andere hond wat zouden aandoen, maar juist door ze aan te lijnen versterk je acuut het territoriumgedrag van je hond.

Beter is het de boel gewoon te laten gaan. Zelden komt zoiets tot een confrontatie. En zelfs als je hond zich zeer dominant en ogenschijnlijk agressief opstelt tegen de andere hond, dan zeker NIET je hond aanraken. Daarmee versterk je zijn positie namelijk en geef je juist aanleiding voor je hond om over te gaan tot een aanval.

Ik zou in zo'n geval de honden gewoon los laten en de andere kant oplopen.

Overigens ben ik het zeker met je eens voor wat betreft eigenaren die helemaal geen moeite nemen om hun hond bij zich te houden of terug te roepen hoor ;)

Maar bedenk dat we als eigenaren zelf vaak bepaald gedrag versterken bij onze honden, terwijl we juist denken goed te handelen.

En als die eigenaar zijn hond wil aanlijnen omdat hij het losloopgebied wil verlaten, moet die dan toch maar weer zijn hond loslaten om escalatie van een ontmoeting met een loslopende hond te voorkomen? Die situaties komen ook voor... ik wil niet gedwongen worden mijn hond weer los te laten en minutenlang een begroeting tussen 2 honden af te wachten omdat het anders vechten wordt. En dan komt de volgende loslopende hond er weer aan en kan ik nog langer wachten.
Kortom, op een gegeven moment zullen veel eigenaren toch een keer hun hond aan willen lijnen, vaak liggen losloopgebieden redelijk dicht bij verkeerswegen, ik bedoel maar.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:50

xSogno schreef:
En hoe moeten mensen weten dat jouw hond ook ECHT niks doet? Hoe vaak ik die wel niet gehoord heb... Trouwens hoe weet je dat die andere hond niks doet? Misschien wel een onzekere hond die bijt omdat jouw hond er zo op af komt stormen? Wat deed je hond dan los als i niet luistert? Als ik daar loop met de onzekere hond van de buren aangelijnd en jouw herder komt op me af stormen dan stuur ik hem weg, en als hij dan niet luisterde had ik dat fysiek gedaan. Beter dan dat die hond hem beet. Doe je hond gewoon niet los zolang ie niet luistert.

Eigenlijk is jouw berichtje een perfecte weerspiegeling van hoe de gemiddelde hondeneigenaar reageert ( niet op jouw persoonlijk bedoeld, slechts een voorbeeld)

De gemiddelde eigenaar is ontzettend wantrouwig ( niet altijd zonder reden, maar ze kunnen zich er meestal niet meer overheen zetten) Ze kijken niet meer naar de situatie en kennis schiet tekort. Mijn hond komt namelijk best heel vriendelijk aanrennen, behalve dat ie iets te hard gaat. Hij kwispelt met een lage staart en begint direct de bek van de andere hond te likken. Echter zien mensen dit niet want het is een herder en dan wordt al het hondengedrag 'gemist' want het is een herder! ( of een ander ' vals' ras)
Wat ik dan vervolgens als eigenaar nog zeg dat komt niet aan of wordt niet geloofd, en een eventuele sorry van mijn kant omdat ze wat lomp is (overigens alleen met aanrennen, daarna is het of leuk spelen, of ze loopt door als de hond er niet van gediend is) wordt niet geaccepteerd...

Dit is in een stadspark waar allerlei verschillende honden lopen...

Met aangelijnde honden en hun baasjes nooit problemen, ik lijn mijn hond netjes aan of houd 'm even vast aan zijn halsband.

Mijn hond heeft werkelijk nog nooit echt ruzie gehad, heb haar nog nooit horen grommen dus zo vals als iedereen denkt zal ze toch wel niet zijn ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:52

Het scheelt, direct aan de bek likken is geen onderdanig gedrag. Maar opdringerig gedrag met een onderdanig schijnlaagje. En er direct lomp naartoe rennen ook niet. Jouw hond is nu nog een jonge hond. Die heeft nog een laagje onderdanigheid erover zitten, maar eigenlijk toont hij nu al sturend gedrag. Dat zie jij niet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:55

@lien_87 : Vat het niet persoonlijk op.. Maar een hond die op een andere hond afrent en gaat likken oid is geen "stabiel" gedrag. Stabiele honden zullen nooit naar een andere hond gaan rennen. Mijn reu doet het ook hoor, rennen naar een andere hond.. Maar dat is ook een reden dat hij door een dominante hond gecorrigeerd word af en toe. Mijn teef is wel stabiel, die loopt rustig op een hond af die haar boeit, staart laag en snuffelt rustig. Laat haar kont ruiken en zij ruikt bij de ander en daarna loopt ze of weg, of wilt ze spelen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:02

Ook een vriendelijk op een andere hond afrennende hond kan vervelend zijn als je eigen hond een angstbijter is. Dan gaat het er niet om of ik kennis genoeg heb om te zien of jouw hond het goed bedoeld, maar of jij kennis genoeg hebt om te zien dat mijn jouw hond echt eng vind en wel eens zou kunnen bijten. Jij hebt het probleem dat mensen je herder veroordelen als gevaarlijk, ik heb het andersom een schattig uitziende maar gemeen bijtende poedel, dat gelooft men ook niet, mensen kijken namelijk niet door de schattige krullen heen.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:10

Ik beweer ook niet dat ie stabiel is hoor, maar vals zeker ook zeker niet... Dus gaan schoppen of dergelijke dingen is zeker niet nodig, als ik een onzekere hond die bijt een schop verkoop krijg ik ook de eigenaar achter me aan.

Overigens vind ik het niet erg als een andere hond naar die van mij snauwt, dan zal ie het wel verdiend hebben..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:37

lien_87 schreef:
xSogno schreef:
En hoe moeten mensen weten dat jouw hond ook ECHT niks doet? Hoe vaak ik die wel niet gehoord heb... Trouwens hoe weet je dat die andere hond niks doet? Misschien wel een onzekere hond die bijt omdat jouw hond er zo op af komt stormen? Wat deed je hond dan los als i niet luistert? Als ik daar loop met de onzekere hond van de buren aangelijnd en jouw herder komt op me af stormen dan stuur ik hem weg, en als hij dan niet luisterde had ik dat fysiek gedaan. Beter dan dat die hond hem beet. Doe je hond gewoon niet los zolang ie niet luistert.

Eigenlijk is jouw berichtje een perfecte weerspiegeling van hoe de gemiddelde hondeneigenaar reageert ( niet op jouw persoonlijk bedoeld, slechts een voorbeeld)

De gemiddelde eigenaar is ontzettend wantrouwig ( niet altijd zonder reden, maar ze kunnen zich er meestal niet meer overheen zetten) Ze kijken niet meer naar de situatie en kennis schiet tekort. Mijn hond komt namelijk best heel vriendelijk aanrennen, behalve dat ie iets te hard gaat. Hij kwispelt met een lage staart en begint direct de bek van de andere hond te likken. Echter zien mensen dit niet want het is een herder en dan wordt al het hondengedrag 'gemist' want het is een herder! ( of een ander ' vals' ras)
Wat ik dan vervolgens als eigenaar nog zeg dat komt niet aan of wordt niet geloofd, en een eventuele sorry van mijn kant omdat ze wat lomp is (overigens alleen met aanrennen, daarna is het of leuk spelen, of ze loopt door als de hond er niet van gediend is) wordt niet geaccepteerd...

Dit is in een stadspark waar allerlei verschillende honden lopen...

Met aangelijnde honden en hun baasjes nooit problemen, ik lijn mijn hond netjes aan of houd 'm even vast aan zijn halsband.

Mijn hond heeft werkelijk nog nooit echt ruzie gehad, heb haar nog nooit horen grommen dus zo vals als iedereen denkt zal ze toch wel niet zijn ;)

Er op afrennen kan voor een angstige hond al genoeg zijn om te bijten. En het is ook geen normaal sociaal gedrag. Aan de eigenaar van de angstige hond dan om zijn hond aan te lijnen.
Maar zoals ik zei als je bij aangelijnde honden je hond netjes bij je houdt is dat heel fijn. Maar als zo'n hond niet bij mijn aangelijnde hond weg blijft zal ik mijn hond (hypothetisch dan, heb er geen) beschermen, ook al dat betekent dat ik die van een ander een moet schoppen.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:13

Ik laat mijn hond(je) 9 van de 10 keer los lopen, en ja, óók in de woonwijk. Die van mij is altijd enthousiast om andere honden te zien en wil niks liever als spelen met andere honden. Maar zodra ik iemand anders zie lopen die zijn hond wél heeft aangelijnd roep ik die van mij meteen terug en doe hem ook aan de riem. Ik weet namelijk niet hoe die andere honden reageren en of ze uberhaupt wel willen spelen.

Als ik in een losloopgebied loop en zie iemand anders aankomen die zijn honden ook los laat lopen terwijl hij mij ziet aankomen laat ik die van mij ook los. Wel roep ik hem even bij me zodat hij niet als een losgeslagen hondje op de ander hond af rent. Moet zeggen, die van mij is wel heel erg makkelijk met andere honden. Als hij de andere hond niet leuk vind loopt hij er zo langs af. Dit doet hij echter maar bij twéé honden in de drukke hondenwijk waar we wonen en dat komt puur omdat de eigenaar van de honden ze niet fatsoenlijk heeft opgevoed.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:31

Tja, hond van mijn ouders komt niet altijd direct terug. Soms is ze ook stront eigenwijs en komt ze helemaal niet. Maar ze loopt ook niet weg en blijft altijd in de buurt. Ik vind een hond die nooit los kan rennen sneu, dus daarom ga ik juist naar losloopgebieden. Je weet dat je daar honden kunt verwachten die ook loslopen en naar je toe komen. Ik weet van die van ons dat ze enthousiast is, graag speelt en op andere honden afgaat en dat ik dit eigenlijk niet kan voorkomen. Krijgt ze een snauw dan heeft ze het ook al snel gezien en gaat verder. Wat dat betreft vertrouwen we erop dat onze hond de lichaamstaal van de andere hond goed leest en dat als die aangeeft niet te willen, dat ze luisterd en verder gaat, eigenlijk gebeurd dit ook altijd. Van onze kant werkt een "nee, kom op" vaak wel genoeg om te zeggen dat we niet willen dat ze blijft hangen, maar helemaal voorkomen dat ze gaat kijken lukt niet.

Zou ze beter moeten luisteren? Jazeker, maar het is de hond van mijn ouders en ik zie die 1 keer in de maand of zo. Dat is niet genoeg tijd voor mij om dat beest fatsoenlijk op te voeden. Het is verder een makkelijk beest en mijn ouders hebben de tijd, energie en eerlijk de discipline niet om dat beest beter op te voeden. En het zit er gewoon niet in, ze heeft een spanningsboog van 3 seconden.

Nogmaals, ik vind wel dat de situatie van de TS uit de openingspost te ver gaat en zou ik nooit laten gebeuren zo. Maar ik vind ook dat je niet moet zeuren als honden in een losloopgebied op jou aangelijnde hond afkomen. Als je dat risico niet wilt lopen, moet je daar niet komen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:43

ladylay schreef:
Nee, dat sowieso niet. Maar daarom gaf ik ook aan dat een loslopende hond sowieso moet kunnen luisteren. Anders hoor je je hond niet eens los te hebben ;)

Ach je hebt ook zat jonge honden die alles en iedereen nog leuker vinden dan naar de baas luisteren. Die mensen moeten toch ook oefenen? Ik doe er niet zo moeilijk over.
Mijn hond is ook eentje die nog wat enthousiast is bij andere honden dus ik zorg dat ik hem dan op tijd aan lijn. Lukt me ook niet altijd.
Ik had ook iemand kunnen zijn die gevraagd had of je even stil had kunnen staan. Als je dat niet doet, prima. Ik vind dat je als hondeneigenaren elkaar best kunt helpen als je ziet dat iemand er mee bezig is.
Ik loop in losloopgebieden ook vaak aangelijnd, hij kan niet op elk plaatsje of in elke situatie loslopen omdat hij jaagt en dus enthousiast op honden af rent. Als ik goed overzicht heb kan hij wel los.
Dus volgens jou mag ik niet in een losloopgebied komen met mijn hond?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:18

hanny_jelke schreef:
Nikass schreef:
Banny-Jelke dat is natuurlijk onzin. Je mag overal op de openbare weg met een aangelijnde hond lopen dus je kan hem echt wel ergens anders dan op het Losloopveldje uitlaten. Leuk voor die mensen die hun puppy's daar even samen laten spelen. Die moeten natuurlijk hun hond onder appel hebben en snel aanlijnen omdat jij daar zo nodig moet lopen. Dat vind ik pas asociaal.
En wat die kat betreft: heel vervelend, maar kan gebeuren. Katten mogen alles, inclusief vogeltjes vangen, en overal komen en er zijn er veel te veel van. Een hond ziet wel eens zijn kans schoon om er eentje op te jagen. Dat hoort niet, maar het is ook niet zo'n ramp. Als jij dan tegen mij zou schreeuwen dat ik mijn k*thond bij me moet houden dan zou ik zeggen hou jij lekker je k*tkat bij je. Het is de toon die de muziek maakt, want als ik niet verrot gescholden word ben ik de eerste die mijn excuses aanbiedt voor het gedrag van mijn hond. Maar na zo'n opmerking van jou doe ik dat echt niet meer.

hond heeft al vaker achter mijn kat in gejagen, die overigens in mijn voortuin lag te zonnen.

een hond over de stoep uitlaten mag altijd, maar dan heb je hier op tuinen na geen groen stroken, ja speeltuintjes, nou ik wil een hond niet in een speeltuin hebben, lekker smakelijk, hond pist er, kun je niet opruimen 5 tellen later zit er een kind op die plek te spelen.
en hoe zou jij het vinden als de honden uit je buurt je plantjes in je tuin dood pissen, want dat gebeurt door te veel urine, omdat hij niet naar het losloopveld mag van jou, omdat hij niet met anderen honden kan. en er verder nergeens een groenstrook is waar hij heen kan?

Nee je laat je hond niet uit in een speeltuin (sjonge jonge) overigens poepen katten gewoon in de zandbak hoor, maar dat terzijde :)
Je hebt wellicht een reu? Mijn honden tillen niet overal hun poot op tegen elk plantje in iemands tuin. Ik neem aan dat er ook nog wel ergens een boom staat in jouw straat of een struikje van de gemeente. Vreemde wijk anders :?
Hij mag overigens van mij wel naar het losloopveld, maar daar lopen nou eenmaal honden los. Honden die soms nog heel jong zijn en niet perfect luisteren en honden die überhaupt geen robot zijn dus wellicht 99 x wel luisteren en 1 keertje niet. Daar heb jij rekening mee te houden als jij daar met je verscheurende monster wil wandelen. Dan doe je hem maar een muilkorf om, weet je zeker dat er niets gebeurd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:23

Kwestie van hondenetiquette. Aanlijnen of in ieder geval bij je roepen als er een aangelijnde hond aankomt of als die hond bij zich geroepen wordt. Ook als beide honden loslopen even overleggen of ze mogen spelen of niet, niet zomaar laten denderen. (Bij honden die niet denderen is het makkelijker, dan zie je snel genoeg wat de andere hond of baas wil) Als iemand moeite doet om zijn of haar hond terug te roepen, ben ik de beroerdste niet. (tot ik je 100 keer tegen kom en het lukt je 100 keer niet, dan zeg ik er wat van) Maar in de OP wordt er ook geen moeite gedaan.

Ik loop met mijn hond in een losloopgebied om lekker samen te lopen. Niet om hem met andere honden te laten spelen. Ik schat zelf in of hij kennis mag maken of niet en hij wacht netjes tot ik zeg wat we gaan doen. Zowel hij als ik zitten niet te wachten op aanstormende honden, groot of klein. En ja, hij is pas net een jaar en heeft het ook geprobeerd. En toen is hij aan de lange lijn gegaan tot hij snapte dat het niet mocht. Dat het een jonge hond is, is geen excuus, je moet er wel aan werken en het niet gewoon laten gaan omdat hij jong is. Dus ja, sommige jonge honden zouden beter tijdelijk aan de lange lijn kunnen, terwijl andere het juist wel los kunnen oefenen. Elke hond kan een keer wegschieten, dus met een agressieve hond moet je er ook voor zorgen dat jouw hond een andere hond niks kan doen. Goedschiks of kwaadschiks

Lien_87. Jouw hond gedraagt zich niet netjes. Op een hond afrennen en meteen aan de bek likken is onbeschoft hondengedrag. Valse onderdanigheid en geen nette ontmoeting. Ik ben daar ook absoluut niet van gediend en dat heeft niks met het ras te maken. Jouw hond doet wel IETS, ze houdt geen rekening met de andere hond en dringt zich op. Dat kan goed gaan, maar er zijn ook zat honden die dat vreselijk vinden. En dan kan jij het niet erg vinden dat jouw hond een snauw uitdeelt, de andere eigenaar kan het wel vervelend vinden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:27

Citaat:
appiesjappie schreef:
Het gaat er niet om dat hij ze zal bijten. Maar ik weet dat hardlopers er een hekel hebben als honden los lopen omdat ze vaak mee gaan rennen. Als ik dat weet dan doe ik haar aan de lijn! Vind het prima als er een hond in de buurt komt maar hij moet niet gaan snuffelen. En er zijn nou eenmaal meer honden die er niet van houden. En dat heeft niet altijd met de opvoeding te maken. Soms komt het door een trauma of ligt het gewoon aan het karakter van het ras. Wat is nou de moeite om je hond even 2 tellen bij je te houden en even zo n hond voorbij te lopen? Maar ik heb al eens eerder zo n discussie op bokt gezien. En dat liep ook helemaal uit de hond. De mensen die hun hond niet aanlijnen willen zich niet aan passen en niet op hun hond letten. Maar als ze achter een ree of haas aan rennen of ze lopen zo met iemand mee en ze worden vermist of ze zijn gebeten door een andere hond. Hoor ik ze nog wel een keer weer

Ja weet je ik heb ook een hekel aan de groepen hardlopers bij mij in het bos die mij bij het passeren de berm in duwen omdat ze zo nodig met zijn allen naast elkaar moeten lopen. En die over mijn 12,5 jarige hond heen springen terwijl zij heel rustig (want ze kan niet meer zo hard) over het voetpad loopt waar zij ook zo nodig moeten hardlopen. Mijn honden gaan niet achter hardlopers aan, rennen niet mee en bijten niet, dus ik zou niet weten waarom ik ze zou moeten aanlijnen als er één langskomt.

Er zijn inderdaad honden die er niet van houden als een vreemde hond zomaar aan hem komt snuffelen. Mijn oudste hond is hier vaak ook niet van gediend. Een sociale hond kan dat echter op een hele normale manier aangeven zonder direct een hond te verscheuren. En honden die daar niet naar luisteren (helaas weer de opdringerige labrador) die stuur ik zelf wel bij mijn hond weg. Dat die mensen vervolgens nooit hun hond los mogen doen omdat stuiterballetje labrador wel es niet luistert slaat natuurlijk nergens op. Wordt die hond alleen maar irritanter van.

Het laatste stukje heb ik maar even vetgedrukt. Dus mensen die hun hond los hebben zijn per definitie asociaal volgens jou? De meeste loslopers die ik ken gedragen zich prima. Maar als ze ergens lopen te snuffelen waar jouw hond ook langskomt dan moet ik dus mijn hond roepen - terwijl die niet eens in jouw hond geinteresseerd is - omdat JIJ anders niet kunt passeren met je uitvallende hond. Lekker omgekeerde wereld 8)7
Mijn hond loopt ook niet met iemand mee of achter een ree aan (die hebben we hier niet eens) dus het lukt jou erg goed om alle loslopende honden over één kam te scheren maar je opmerking slaat kant nog wal.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 12-06-14 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:30

Loslopende honden die luisteren of niet op mijne afkomen daar heb ik geen rpoblemen mee, het gaat meer om de gevalletjes zoals de labrador die je beschrijft en laten we die hier nu net in grote hoeveelheden hebben

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:37

als je je hond los laat lopen dan moet je ervoor zorgen dat de hond luistert.

Indien een hond aangelijnd is, ga ik ervan uit dat die hond wellicht niet betrouwbaar is en zal ik mijn honden naast mij laten lopen bij het voorbij gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:39

Mizora schreef:
Voor eigenaren met grote honden is het makkelijk gezegd, sorry over het overlopen. Dan is er toch geen schade, want er wordt niet gebeten. Maar ondertussen is het resultaat dat mijn kleine hond tegenwoordig niet meer met andere honden mag spelen.

[b]Hij begint zodra het ook maar wat ruiger zou kunnen gaan alvast op afstand te piepen, omdat het wel degelijk voor hem schade oplevert. Het doet hem serieus pijn. En nu met de laatste keer zijn heup uit de kom schoot toen een grote hond op zijn poot sprong (en hem dus al pijn deed) en hij daarom wegschoot, zijn we er klaar mee. Als straks alle banden weer goed hersteld zijn mag hij met een select gezelschap van kleine honden spelen, maar alle grote honden zijn nu taboe geworden. Omdat ik er niet vanuit kan gaan, dat ze hem niet weer pijn zullen doen, of zijn voorbarige gepiep zullen accepteren. Want daarom zijn er ook al 2 honden op geklapt.

[/b]Daarnaast heb ik aan de lijn door loslopende honden een uitvalprobleem, al jaren. Want er is een in week tijd, 3x toen een hond op geklapt terwijl hij vast zat en de aanvaller los. Sindsdien valt hij zelf als eerste aan, hij heeft geleerd dat dit pijn voorkomt. Tegenwoordig kan ik de meeste honden passeren zonder dat hij uitvalt, mits er voldoende ruimte tussen zit. Ik vind mensen die hun hond los toch laten komen snuffelen dus uiterst irritant, want dan valt hij regelmatig toch wel uit. Ook als de hond het eerder ziet en op een meter afstand blijft. Ik hou hem wel hoor, echt geen probleem, het beest weegt 8.5kg. Maar het is voor hem weer een slechte ervaring.

Het principe is simpel, los is los, vast is vast. En vast is leidend. Er zijn echt honden waarbij het geen enkel probleem is om een vaste hond los te benaderen, maar voordat je het van die specifieke hond weet (we hebben bijv. een blind hondje in de buurt rondlopen), doe je het gewoon niet. Is voor iedereen fijner.

Dit is iets anders, dit heeft te maken met spel begeleiden. Mijn hond mag spelen zolang het spel gelijkwaardig is. Dat wil zeggen dat zij niet over de andere hond heenwalst en ook niet andersom. Anders roep ik mijn hond bij me en wordt er niet gespeeld. Heel vervelend dat dit jou is overkomen, maar ik had als ik jou was al na twee seconden ingegrepen en dan was jouw hond misschien niet zo bang geworden.
Dat kleine honden overigens geen grote honden bijten is een misvatting. Sterker nog, de keren dat mijn honden zijn gebeten was het door een kleine hond. Zo is mijn eerste hond (Lab X Staff) door een yorkshire terrier in haar neus gebeten. Je kon er zo een ringetje doorheen halen.

Vast is niet leidend. Verantwoord omgaan met elke individuele situatie en de individuele hond is leidend. En niet per definitie hebben grote honden en loslopers altijd overal schuld aan.
Overigens zou ik mij afvragen waarom er drie keer in één week een hond op jouw hond klapt, uit het niets, zonder dat jouw hond daar aanleiding toe gaf en zonder dat jij het zag aankomen. Dat is bijzonder wat mij betreft.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 12-06-14 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:41

Nikass schreef:
hanny_jelke schreef:

hond heeft al vaker achter mijn kat in gejagen, die overigens in mijn voortuin lag te zonnen.

een hond over de stoep uitlaten mag altijd, maar dan heb je hier op tuinen na geen groen stroken, ja speeltuintjes, nou ik wil een hond niet in een speeltuin hebben, lekker smakelijk, hond pist er, kun je niet opruimen 5 tellen later zit er een kind op die plek te spelen.
en hoe zou jij het vinden als de honden uit je buurt je plantjes in je tuin dood pissen, want dat gebeurt door te veel urine, omdat hij niet naar het losloopveld mag van jou, omdat hij niet met anderen honden kan. en er verder nergeens een groenstrook is waar hij heen kan?

Nee je laat je hond niet uit in een speeltuin (sjonge jonge) overigens poepen katten gewoon in de zandbak hoor, maar dat terzijde :)
Je hebt wellicht een reu? Mijn honden tillen niet overal hun poot op tegen elk plantje in iemands tuin. Ik neem aan dat er ook nog wel ergens een boom staat in jouw straat of een struikje van de gemeente. Vreemde wijk anders :?
Hij mag overigens van mij wel naar het losloopveld, maar daar lopen nou eenmaal honden los. Honden die soms nog heel jong zijn en niet perfect luisteren en honden die überhaupt geen robot zijn dus wellicht 99 x wel luisteren en 1 keertje niet. Daar heb jij rekening mee te houden als jij daar met je verscheurende monster wil wandelen. Dan doe je hem maar een muilkorf om, weet je zeker dat er niets gebeurd.

tuurlijk staan er bomen en her en der een struik, maar heey hij wil ook gras onder zijn voetjes voelen,
kan hij er wat aan doen dat zijn vorige eigenaar hem mishandelde en hoogstwaarschijnlijk ook als vecht hond heeft willen gebruiken, nee. valt hij zo uit het niets aan nee, maar ja als ze aan hem komen kan dat fout gaan, pups vind hij vaak juist wel heel leuk, en voor kleine honden is hij bang, maar honden van zijn formaat gaat niet goed, aan een muilkorf ga ik niet beginnen waarom niet, heel simpel, hij geeft dan wle singiaalen af te willen vechten, maar kan niks door die muilkorf, en anderen hond kan zich wel door zijn gebrom en gegrom aangevallen voelen en dan het gevecht aan gaan, dan kan hij zich niet verdedigen.

gelukkig schrijft de wet het ook niet voor zoals jullie allemaal roepen, de hond die los loopt is altijd fout.
een hond mag pas los waneer hij luisterd, en terug komt als hij geroepen wordt, daar is puppy curses voor, en dat je met zo een pup/jongen hond juist veel moet oefen is alle begrip voor. daar zou ik persoonlijk ook niet moeilijk over doen. ik roep enkel naar de eigenaar dat die van mij niet met anderen honden kan. dit is hier gelukkig ook meestal voldoende. op een soms nog jongen onstuimigen pup na, maar die vind meneer gelukkig leuk.

ik ga er ook altijd vanuit dat een hond met een reden vast loopt, of hij kan niet met anderen honden, of hij loopt weg.dus ga ik altijd van het eerste uit, maakt het voor iedereen fijner

als vraag op je antwoord, ja het gaat hier om een gecastereede reu.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:44

xSogno schreef:
Nou Nikass als er in de buurt losloopgebieden zijn kan iemand met een aangelijnde hond daar toch ook prima komen als men een klein beetje rekening houdt met elkaar? Ik vermeed die losloopgebieden als de pest omdat iedereen z'n hond maar losliet... Ook honden die niet luisterden en niet gesocialiseerde honden. Ik vind dat raar, het is nog steeds een hondengebied, er is geen losloopPLICHT... Beetje rekening houden met elkaar, dan kan iedereen er plezier van hebben. Je moet je hond pas loslaten als je hem goed onder appel hebt staan, en dan is het toch ook geen moeite om hem even bij je te roepen om de aangelijnde te passeren?

Je hond uitlaten in een speeltuintje is toch vies? Je laat kinderen toch niet in de pis spelen?

Ja een beetje rekening mee houden dat een hond van een paar maanden nog niet altijd zo goed luistert. En die zou dan niet los mogen en lekker socialiseren zodat het straks net zo'n uitvallend gevaar wordt zeker... :roll:

Ik weet niet hoor, lees ff goed... ik zeg nergens dat je een hond moet uitlaten in een speeltuintje? 8)7

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:49

hanny_jelke schreef:
gelukkig schrijft de wet het ook niet voor zoals jullie allemaal roepen, de hond die los loopt is altijd fout.

De hond die schade maakt, daarvan is de eigenaar schuldig. Niet de hond die losloopt, ik weet niet hoe je daarbij komt?

De verzekering gaat wel zeuren over los of vast, de wet niet. Die zeurt enkel over schade en eventuele uitzonderingen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:49

Mizora schreef:
Het scheelt, direct aan de bek likken is geen onderdanig gedrag. Maar opdringerig gedrag met een onderdanig schijnlaagje. En er direct lomp naartoe rennen ook niet. Jouw hond is nu nog een jonge hond. Die heeft nog een laagje onderdanigheid erover zitten, maar eigenlijk toont hij nu al sturend gedrag. Dat zie jij niet.

Nee hoor dat is geen opdringerig gedrag. Dat is gewoon een normale hondenmanier om vanuit onderdanigheid contact te maken. Een dominantere hond die dat niet wil zal de hond met een gepaste grom of snauw corrigeren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:57

MyWishMax schreef:
Lien_87. Jouw hond gedraagt zich niet netjes. Op een hond afrennen en meteen aan de bek likken is onbeschoft hondengedrag. Valse onderdanigheid en geen nette ontmoeting. Ik ben daar ook absoluut niet van gediend en dat heeft niks met het ras te maken. Jouw hond doet wel IETS, ze houdt geen rekening met de andere hond en dringt zich op. Dat kan goed gaan, maar er zijn ook zat honden die dat vreselijk vinden. En dan kan jij het niet erg vinden dat jouw hond een snauw uitdeelt, de andere eigenaar kan het wel vervelend vinden.

Sorry MWM, ik zit vaak met je op één lijn, maar hier ben ik het totaal niet mee eens. Dit is een prima ontmoeting volgens de hondenetiquette en jouw hond heeft alle mogelijkheden om de onderdanige hond te negeren of te corrigeren als hij geen contact wil. Dit kan in alle vriendelijkheid gebeuren. In een losloopgebied kun je verwachten dat vreemde honden contact maken met je hond. Als je de hond de hele tijd aan de voet moet laten lopen hoef je niet in een losloopgebied te gaan wandelen (mag wel van mij, maar verwacht het niet van een ander).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:00

friesiszwart schreef:
als je je hond los laat lopen dan moet je ervoor zorgen dat de hond luistert.

Indien een hond aangelijnd is, ga ik ervan uit dat die hond wellicht niet betrouwbaar is en zal ik mijn honden naast mij laten lopen bij het voorbij gaan.

Als je hond aan de lijn zit moet je ook zorgen dat die luistert :)
En hem niet vijf meter aan een flexie lijn laten uitvallen. En niet eindeloos naar andere honden laten tetteren (betreft vooral de kleine monstertjes) En poep opruimen, zou ook fijn zijn :)