huisdier in het openbaar vervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:51

@LaraSilver: Ow, ik had die laatste post niet gezien. Niettemin, blijf ik bij wat ik zei. Kunnen de spoorweg mensen het dan wel met je eens zijn, het zijn de spoorweg mensen die er iets aan te horen doen en er iets van horen te zeggen, als ze honden op de stoel niet gewenst vinden.

Mijn hond zit ook altijd op de stoel als er ruimte is, met een kleedje. Geen conducteur die er naar kraait.. En als er iemand naast me zou willen zitten terwijl er één stoel verderop ook een plek vrij is, dan echt niet dat ik mijn hond van de stoel af haal. Vind dat gedrag zeer kleinzielig.

Is er weinig ruimte, dan heb ik mijn hond in eerste instantie al niet op de stoel zitten. Maar met ruimte, jawel hoor.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:55

Met een kleedje, geen probleem! Voeten op de bank zonder schoenen? Geen probleem! Schoenen op de bank met een kleedje/ jas/ etc. Geen probleem!

Als je daar over valt is het muggeziften. Maar een hond zomaar op de bank, zonder 'bescherming', schoenen op de bank etc. dat is imo gewoon ronduit asociaal.

Ik had die witte herder ook kunnen parkeren op de stoelen tegenover mij, en bij vertrek een prachtig harenkleed achter latend, maar beurk voor diegenen na de hond....

ZoZenn

Ah, ik heb je zin ff opnieuw gelezen LadyMadonna en nu snap ik je zinsconstructie. Ik schrijf zoiets nooit op die manier, vandaar dat ik 't verkeerd opvatte, je kan 't namelijk op 2 manieren opvatten zo :+

Mandje zal dan wel veranderd zijn, was 2 jaar geleden in ieder geval nog niet zo. Ik reis persoonlijk altijd met reismandje, veel handiger, maar elke buschauffeur die ik vraag zegt 't zelfde, mag gewoon. Misschien is het regio gebonden ofzo.

Het interesseert me persoonlijk niet echt of iemand z'n hond nu op de stoel heeft of niet, zolang er maar genoeg plek is. Het is geen wereldramp om een beetje modder van de stoel af te vegen, of het nu van een kind met een vieze broek of een hond met modderpoten is.

Relax, enjoy life, let others enjoy theirs :Y) .
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 08-06-14 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Ik vind het eerder sneu dat iemand de hond niet van de stoel willen halen als een mens er wil zitten. Hond kan wel op de grond liggen of op schoot van mij part. Maar kan je van een mens niet verwachten dat ie 'af' gaat op de grond. Ik kan bv echt niet tegen achteruit rijden (en niemand wil kotsende passagiers zien hoop ik :') ) dus als jouw hond toevallig op de andere stoel zit die wil vooruit kijkt, zal ik je toch vragen of ik er mag zitten. Heeft weinig met kleinzielig te maken natuurlijk.
(En als er echt meerdere vrije plekken zijn kiezen mensen toch al snel de lege plek immers ivp de gevulde plek met handtas of hond in tas)

Maar goed, zoals eerder gezegd; ik haat het openbaar vervoer :') kan de bus of trein ook weinig aan doen, maar ik vind het echt een straf :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-06-14 23:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:57

ZoZenn schreef:
Ah, ik heb je zin ff opnieuw gelezen en nu snap ik je zinsconstructie. Ik schrijf zoiets nooit op die manier, vandaar dat ik 't verkeerd opvatte, je kan 't namelijk op 2 manieren opvatten zo :+

Mandje zal dan wel veranderd zijn, was 2 jaar geleden in ieder geval nog niet zo. Ik reis persoonlijk altijd met reismandje, veel handiger, maar elke buschauffeur die ik vraag zegt 't zelfde, mag gewoon. Misschien is het regio gebonden ofzo.

Het interesseert me persoonlijk niet echt of iemand z'n hond nu op de stoel heeft of niet, zolang er maar genoeg plek is. Het is geen wereldramp om een beetje modder van de stoel af te vegen, of het nu van een kind met een vieze broek of een hond met modderpoten is.

Relax, enjoy life, let others enjoy theirs :Y) .

Ik woon in een ander land, het zal wel niet zo veel verschillen, maar wellicht de kleine dingen toch wel. Mijn geschreven Nederlands begint inderdaad af te takelen door enkel nog hobby matig gebruik ervan. ;)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:59

Ander land, die had ik over het hoofd gezien :+, zal in Nederland vast wel ietsje anders geregeld zijn dan :j. En ik had het over de zin van LadyMadonna, trouwens.

Ben het met Vuurneon eens, haat aan het openbaar vervoer, tram, bus, trein :7 .

rox_en_wilvy

Re: huisdier in het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 00:45

Oke voor de duidelijkheid:
Als je met de trein reist moet je in het bezit zijn van een geldig "vervoerbewijs" je wilt van tenslote van A naar B vervoert worden is dus geen plaats/zitbewijs geeft je dus geen recht op een zitplek, dus al helemaal niet voor een hond!
Voeten op de bank met of zonder krantje eronder mag niet! Boete kan €90; of €130; zijn net wat ik er van wil maken.
En als er plek is dan mogen mensen daar zitten ongeacht of er meerdere plekken vrij zijn, dus de hond en de voeten moeten dan plaats maken. En er zullen genoeg conducteurs zijn die het allemaal niet zo boeien, maar zoals hier boven beschreven is het wel. Overigens ben ik boa bij de NS en dit is een onderdeel van mn werk om ervoor te zorgen dat iedereen met een fijn gevoel reist met het OV.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 03:17

Kan wel zo zijn, maar ik ben er zowiezo niet van gecharmeerd als mensen 'gezellig' bij me komen zitten wanneer er complete bankblokken vrij zijn. :n
Mag diegene nog zoveel recht hebben om bij mij te komen zitten, dan verplaats ik wel.
Kijk, zit er in elk bankblok wel iemand dan maak ik gewoon plek en is het druk dan gaat mijn bagage en/of hond zoveel mogelijk op schoot/onder de bank.
Daarnaast hou ik gewoon zoveel mogelijk rekening met mijn medereizigers door stil te zijn in de stiltecoupé, mijn hond bij me te houden en me netjes te gedragen.
Dat mijn rust regelmatig verstoord wordt door gezinnetjes met kleine blèrkoters die persé in de stiltecoupé's willen zitten hoor je mij ook zelden over, idem voor de rotzooi overal in de treinen, de luidruchtige pubers met grote waffels etcetc.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 03:41

Dit is de reden dat mijn schoonzus amper met het ov gaat. Ze is zo allergisch voor honden en katten, dat als ze binnenstapt en er heeft ooit een hond gezeten in de bus en het is niet schoongemaakt dat ze niet mee kan.En dan is ze minder dan een halve minuut binnen.uitzondering op de regel.

Maar ikzelf vind dieren op stoelen goor. Tenzij je een stofzuiger bij je draagt om het haarloos achter te laten. Op schoot of op de grond

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 04:35

Ik laat mijn hond wel eens op de stoel naast mij.
Als er genoeg plek is en zij niemand in de weg zit en niet onder de modder zit.
Als het vol is dan moet ze op de grond.
Ik heb er nog nooit iemand over gehoord en vies zijn die stoelen al door alle zwervers die erop zaten of kinderen die erop snotteren en kwijlen en mensen met zweetkonten in de zomer.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 04:48

Ik vind beesten hartstikke leuk, maar liever niet in openbare gelegenheden voor mensen.
Daarmee bedoel ik dus bijvoorbeeld een kroeg, een restaurant en ik denk ook wel openbaar vervoer.

Ik snap dat sommige mensen niet anders kunnen, persoonlijk zou ik als ik geen auto en/of rijbewijs zou hebben ook niet aan een huisdier beginnen. Maargoed, dat is persoonlijk en daarom snap ik het best als mensen toch voor openbaar vervoer kiezen met hun huisdier :j. Maar dan absoluut op de grond. Het is een beest, geen pak suiker.
Voor openbaar vervoer denk ik vooral aan "overlast" zoals voor mensen die allergisch zijn. Ik had een ex die allergisch was voor katten, van een paar haren aan mijn kleding had hij het hele weekend last. Dus mensen kunnen van die paar haren die overblijven wel echt overlast ervaren.

Maargoed, ik heb geen allergieën of iets dergelijks en ik heb zelf vervoer, dus dit is wel meer "denken van" ipv eigen ervaring. Vind het openbaar vervoer uberhaupt helemaal niks, dus ben er toch nooit te vinden :D

Maar dan heb ik een vraag, want ik zie voornamelijk kleine formaatjes voorbij komen... Wat dan als ik met mijn 2 Rhodesian Ridgebacks een ritje ga maken met de bus of tram of trein? Weet zeker dat geen mens er meer in durft, ze kunnen nogal imposant overkomen :').

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 05:01

Ik had een valkparkiet die ik regelmatig meenam in de trein (wel in zijn eigen reisbench natuurlijk) en daar heb ik altijd leuke reacties op gehad. Vooral wanneer hij opeens in een afgeladen trein begon te miauwen (waardoor iedereen dacht dat ik een kat bij me had in dat piepkleine mandje :') ) en vervolgens keihard jingle bells zingen _O- Of naar mensen fluiten. Was altijd een hele attractie op Amsterdam Centraal :))

Maar op de vloer zetten deed ik echt niet. Veel te veel tocht en op zo'n bench gaan mensen snel per ongeluk staan. Dan neem ik hem liever op schoot en bij een half lege trein gewoon naast me met een deken over de bench zodat hij braaf ging slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 05:41

kimberly1995 schreef:
Leuk dat jij je hond daar mee naar toe wil nemen, maar heb jij wel eens nagedacht over wat jouw hond aan kan richten in welke winkel dan ook? Mensen die allergisch zijn voor jouw hond? Mensen die er bang voor zijn? Dat honden op sommige plaatsen niet welkom zijn, om wat voor reden dan ook? Ik zie het namelijk vanuit dat oogpunt.

Van mij hoeft het ook niet verboden te worden hoor Eskegirl. Ieder moet zelf weten wat hij/zij doet, dat is niet aan mij.

Mijn hond kwam niet in winkels.
Ik ging met de bus, dan liep ik door het centrum en ging hooguit met hem naar de dierenwinkel waar hij dus welkom was.
Ik ging toen nog naar een DA die ook in het centrum zat dus het was of de DA of de dierenwinkel als hij al ergens binnen kwam.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 07:54

ElineS schreef:
kimberly1995 schreef:
Ik ben ook een dierenmens, maar ik bekijk het vanaf alle kanten. Verdiep je ook eens in de andere kanten. Probeer je in te leven in andere mensen en in bepaalde situaties. Misschien krijg je daardoor ook wel andere perspectieven.

Verder deed je best alsof je beledigd was. Ik bepaal niet wat je moet doen. Sterker nog: mijn mening is alleen van invloed op mijn beesten.

Het geschreven woord. Maar nu ik het teruglees inderdaad. Dat was niet de bedoeling. Integendeel. Je hebt recht op je mening. De mening dat je dieren in het OV niets vind. Alleen ik begrijp niet waarom, want ik zie de last er niet van.

Ik bekijk het ook zeker wel van andere perspectieven en heb ook respect voor andermans visie.. En ik wil in dingen best tegemoet komen. De hond niet mee de winkels in, prima. De hond niet zomaar los, behalve op losloopvelden, natuurlijk. De hond stil, rustig en gehoorzaam, absoluut, anders zou ik haar niet meenemen. Iemand die er last van heeft, wil ik best even verplaatsen. Maar ik vind dat deze tegemoetkomingen ook van de andere kant moeten komen. Oftewel, accepteren dat er ergens dieren zullen zijn, in de treinen, in het winkelcentrum, in een restaurant etc.. Je kunt ze niet een volle 100% weren.

Daarom dat ik het met jouw opmerking, die in principe neerkomt op "Geen dieren in het OV, klaar," niet eens ben. Er zijn genoeg situaties waarin het niet anders kan dan een dier in het OV en mits de eigenaar geen overlast bezorgd, zie ik het probleem niet. Bang zijn of allergie is inderdaad vervelend, maar dit is een probleem bij jezelf en daar kan de hele wereld geen rekening mee houden. Ben je bang of heb je een allergie ga je zelf honden uit de weg. Jij weet immers zelf wat je wel acceptabel vind en wat niet. Een hondeneigenaar die rondloopt en tientallen mensen met de hond passeert kan niet ruiken wie bang is en wie allergisch en die dan uit de weg gaan. Dat zal de persoon toch echt zelf moeten doen.. En ook dat vind ik niet zo'n grote opgave, om even een paar meter verder te stappen.

Dus nee, ik zie niet waarom een dier in het OV of openbaar zoals een winkelcentrum, niet mag, want ik vind niet dat ze echt overlast veroorzaken. Mits ze braaf zijn. Een blaffende of grommende hond veroorzaakt wel overlast natuurlijk.

Hond in een restaurant vind ik al helemaal niet gepast..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:04

Dat ligt eraan wat voor restaurant. Als wij echt uit eten gaan blijft hond thuis.
Gaan wij wandelen in het bos en daarna ergens een uitsmijter eten, gaat hond mee

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:22

Het verschilt bij mij per keer :)

Trein: altijd bij de deuren bij de trap, daar zit ik niemand in het pad. Ik zit op de trap, en hij ligt op de grond.

Bus: met drukte op de grond. Hij op de grond, ik sta.
Als het een echt rustige bus is loop ik helemaal naar achteren, pak ik mijn badlaken (heb ik altijd mee voor hem, je weet maar nooit wanneer hij ineens een watertje ziet waar hij wel in kan :=) leg ik die op de stoel, en dan mag hij naast me liggen. Als ik geen badlaken bij me heb, of het badlaken is vies wegens een eerdere onverwachte zwempartij, dan jammer voor hem maar dan is het een ritje op de grond. Waarom ik hem wel met een badlaken doe is puur omdat hij dan geen viezigheid achterlaat, en rustiger ligt omdat hij naar buiten kan kijken.

Vriendin van me zette haar hond altijd zonder iets ertussen op de stoel. Kon me er nogal aan irriteren, want ookal was de bus druk, dan nog bleef het beest zitten -O- Mensen moesten staan omdat zij zonodig haar witte verharende hondje op de stoel wilde hebben. Lekker is dat dan als je een zwarte broek oid aan hebt en je moet met de bus en je gaat daar zitten...Daar is dus ook mijn keuze voor het badlaken gekomen :j

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:25

Mijn hond is niet erg klein en die gaat ook mee in de trein en bus. Die gaat eigenlijk overal mee heen waar ie mag komen. Die zit ook vaak genoeg met mij in een pashok bij de c en a!
Ik ga nergens naar binnen waar ze niet in mag maar waar het wel mag ga ik gerust naar binnen. Ik probeer rekening te houden met mensen. Als ik een bang iemand zie ga ik op een ander stoeltje en ik probeer de hond zo goed mogelijk neer te zetten om niemand in de weg te zitten.
Een chique restaurant daar komt ze niet, maar gewoon een cafeetje neem ik haar wel mee naar toe. Ik krijg eigenlijk altijd alleen maar leuke reacties.
Ik denk dan maar zo waar niet vermeld staat dar de hond niet in mag, daar is ze schijnbaar welkom. En zo niet hoor ik het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:33

Wat mij betreft mag een hond in het OV best op de grond, of op schoot, op de bank hoeft van mij niet zo nodig.
Aan de andere kant, vies vind ik het ook niet. Of nouja, treinen en bussen zijn tóch al vies. Als je alle snotterende, kaugumkauwende mensen die met schoenen op de bank een patatje mayo eten en ondertussen hun colaflesje laten openspuiten etc meerekenend, dan valt dat beetje zand van een hondenpoot me eigenlijk alles mee :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:55

Def schreef:
Mijn hond is niet erg klein en die gaat ook mee in de trein en bus. Die gaat eigenlijk overal mee heen waar ie mag komen. Die zit ook vaak genoeg met mij in een pashok bij de c en a!
I

Sorry, maar dat vind ik niet erg fris :o Ik zou er niet blij mee zijn wanneer er voor mij een hond in het pashokje heeft gezeten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:56

Ik vind het ook vies als iemand een luier verschoont in een pashokje... Gebeurt ook gewoon :j

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:00

Honden horen op de grond, punt.

Edit: maar ik snap wel dat je bang bent dat iemand op je chihuahua gaat staan :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:03

Yv_ schreef:
Ik vind beesten hartstikke leuk, maar liever niet in openbare gelegenheden voor mensen.
Daarmee bedoel ik dus bijvoorbeeld een kroeg, een restaurant en ik denk ook wel openbaar vervoer.

Ik snap dat sommige mensen niet anders kunnen, persoonlijk zou ik als ik geen auto en/of rijbewijs zou hebben ook niet aan een huisdier beginnen. Maargoed, dat is persoonlijk en daarom snap ik het best als mensen toch voor openbaar vervoer kiezen met hun huisdier :j. Maar dan absoluut op de grond. Het is een beest, geen pak suiker.
Voor openbaar vervoer denk ik vooral aan "overlast" zoals voor mensen die allergisch zijn. Ik had een ex die allergisch was voor katten, van een paar haren aan mijn kleding had hij het hele weekend last. Dus mensen kunnen van die paar haren die overblijven wel echt overlast ervaren.

Maargoed, ik heb geen allergieën of iets dergelijks en ik heb zelf vervoer, dus dit is wel meer "denken van" ipv eigen ervaring. Vind het openbaar vervoer uberhaupt helemaal niks, dus ben er toch nooit te vinden :D

Maar dan heb ik een vraag, want ik zie voornamelijk kleine formaatjes voorbij komen... Wat dan als ik met mijn 2 Rhodesian Ridgebacks een ritje ga maken met de bus of tram of trein? Weet zeker dat geen mens er meer in durft, ze kunnen nogal imposant overkomen :').

Maar je kan toch onmogelijk verwachten van de gehele mensheid dat ze zich aan gaan passen omdat jouw ex zo gevoelig was voor kattenharen? Dan kan hij haast nooit de deur uit volgens mij... Ik was toch wel medicatie gaan slikken als ik hem was.
En als jouw RR's netjes opgevoed zijn kan ik me haast niet voorstellen dat "niemand er meer in durft". Ik kende het ras niet, ik verwachtte minstens een Deense Dog of een Ierse wolfshond toen ik het googelde. Dat viel reuze mee :o

Overigens kan het prima zijn dat iemand normaal wel een auto heeft maar dat die in de garage is ofzo hè ;) Ook als ik hier naar het centrum zou gaan zou ik rustig m'n hond meenemen, helaas is parkeren daar echt een crime (of je moet nog een halfuur willen lopen) dus dat zou of de fiets of het OV worden :j het OV is heel goed voor de training van een hond tenslotte.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:05

Ik ben niet vies van honden, zou dus gerust dat pashokje in gaan, maar ik snap het niet. Wat heeft een hond er nu aan om in een pashokje te zitten?

Sowieso neem ik mijn hond niet mee in winkels. Met uitzondering van de dierenwinkel.
OK, 1 uitzondering toen ik mijn pup net een dag had en ze nog niet alleen kon blijven. Was wat vergeten in de supermarkt, dus hop: pup in m'n jas, niemand heeft d'r gezien ;)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:08

Ik reis vaak met een hond en katten in het openbaar vervoer (geef les in Dierverzorging en moet soms eigen 'materiaal' meenemen :+ ). Maar het komt niet in me op om deze óóit op de bank naast me te plaatsen. Wel eens op schoot, maar verder gewoon op de grond. Wel zo fatsoenlijk :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:12

Floemii schreef:
Persoonlijk vind ik dat een dier of het nu druk of niet druk is in het ov op de grond hoort.
Wat het diertje thuis mag, vind ik geen reden om in het openbaar ook te doen.

Weet jij veel of een dier thuis wel of niet op de bank mag?

De doodenkele keer dat mijn huisdieren met de trein mee gaan zet ik ze op het tafeltje voor het raam (in zo'n vierzitsding) of op de stoel naast mij. Uiteraard wel in reismandje.