'Ieder dier verdient een tweede kans'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:54

Ragdollcat schreef:
Tegenwoordig zitten er heel veel van die pitbull achtigen in de nederlandse asielen en dat is helaas niet wat de meeste mensen zoeken (begrijp ik volkomen, want pitbull achtigen he).

Dus gaat men kijken naar de niet pitbull achtige buitenlandse honden, wat ik ook ergerlijk vind.

En die buitenlandse honden gaan ook vroeg of laat in de nederlandse asielen terechtkomen.

En zo blijft het probleem bestaan, dat er veel honden in asielen zitten die een lieve baasje zoeken.

Mensen willen vaak een ongecompliceerde hond. Losgeslagen stafford pubers zijn dat niet. En een ongecompliceerd hondje vinden via het asiel is tegenwoordig niet zo makkelijk meer, deze zijn al zo snel weg en de lastigere honden blijven hangen.

Waar vind je dan een ongecompliceerd hondje? Misschien via marktplaats, misschien via een buitenlandse stichting, misschien via het asiel. Het is nog best een opgave om een leuk hondje te vinden (en ik spreek uit ervaring...).

Je zin 'En die buitenlandse honden gaan ook vroeg of laat in de nederlandse asielen terechtkomen.', is zo. Zeker als mensen ineens problemen krijgen en door omstandigheden niet meer voor hun hond kunnen zorgen. Maar goed, dat heb je natuurlijk ook met mensen die een pup kopen en later door omstandigheden er niet meer voor kunnen zorgen. Of mensen die dus mee willen doen met de trend en dus een stafford moeten hebben, die ze achteraf niet kunnen handelen.
Heel leuk dat je de 'buitenlandse' honden over één kam scheert, maar waarom is dat zo veel erger dan al die mensen die ondoordacht staffords of andere type honden aanschaffen? En die vervolgens weer in het asiel belanden? Want nog steeds worden asiels overspoelt met dit type honden.

Je zin 'En zo blijft het probleem bestaan, dat er veel honden in asielen zitten die een lieve baasje zoeken.'. Welk probleem blijft ontstaan? En ja, veel honden zoeken een baasje, maar zoals ik al zei: ongecompliceerde hondjes vind je gewoon niet zo snel. De moeilijkere honden overrulen.

Wat ik mij wel afvraag, aan de mensen die zo fel zijn tegen buitenlandse honden, hoe zit het dan met een rashond die uit het buitenland komt? Dat is toch ook 'buitenlands'?

En, de oorzaak van al deze 'problemen' liggen allemaal bij dit: er zijn té veel honden, er wordt té veel gefokt (zowel broodfok, pretnesten als rashonden). Wie is er dan 'verantwoordelijk' voor dit probleem? Als je het heel zwart wit houdt, is dat IEDEREEN die honden fokt. Ook de pretnesten. En eigenlijk zijn de mensen die dus een tweedehandsje nemen, 'goed' bezig want ze nemen geen pup maar een volwassen hond, want daar zijn er nu eenmaal te veel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:15

Ik vind dat je vooral moet doen waar JIJ je prettig bij voelt.
En dan heb ik het over de persoon die weloverwogen een dier aanschaft.

De een gaat naar een ras fokker, de ander naar het asiel en weer een ander naar een buitenlands opvang centra.
Mits gezond van geest en lichaam verdient ieder dier een 2e kans, nieuwe start.
Ik had vroeger ook wel een probleem met buitenlandse opvang maar sinds ik mij daar meer in heb verdiept niet meer. Want ieder dier verdient een (2e) kans.
Daarnaast zijn de opvangcentra's die ik ken enorm veel bezig met voorlichting in de regio waar zij actief zijn. Door o.a. het plaatsen verdienen zij ook wat geld om zo weer dieren te kunnen helpen(medisch gezien, castereren en steriliseren).

Misschien leuk om eens op www.dierennood.nl te kijken .

Nessah

Re: 'Ieder dier verdient een tweede kans'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:55

Maar een hond, kan je niet vergelijken met een koe toch? Een hond kan ik makkelijk in mijn huis houden, een koe daar in tegen wordt een beetje moeilijk :') Dus ja, ik zou heus ook een koe willen helpen, maar daar heb ik de middelen niet voor.

Ik vind niet dat je elk dier moet redden, zeker wanneer zij geen waardig bestaan kunnen hebben. Maar ik vind het wel een mooi gebaar om een dier te helpen die in een asiel zit, maakt niet uit waar. Mijn beide honden komen uit een asiel. De ene uit Spanje, de ander uit België. Je kan niet alle honden van de wereld redden, maar wel de hele wereld van één hond.

Zo lang het dier een waardig bestaan kan hebben, vind ik het mooi als mensen er voor gaan. Ik eet gewoon vlees, dus ja er gaan gezonde dieren voor mij naar de slacht. Maar ik vind ( mijn mening) een koe anders dan een paard of hond. Met een paard of hond heb ik een emotionele band en met een koe niet. Ik vind dat als je kiest voor een bewust stuk vlees ( dus bijvoorbeeld van een slager die zijn eigen vee houdt en slacht) dat daar niks mis mee is. Ook een kat die op stal met een muis loopt, is niks mis mee. Ik zal zo'n muis nooit "redden", zou niet weten waarom. Een duif met een gebroken poot en vleugel breng ik naar de boer, niet om te redden maar om hem een handje te helpen naar de andere wereld.

Ik heb wel eens op tv dieren gezien waarbij beide achterpoten zijn weg gehaald en met een soort rolstoel lopen, persoonlijk zou ik dat dus niet doen. Niet alles moet je willen redden. Voor mij voorop staat toch wel de emotionele band, die heb ik alleen met bepaalde dieren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:22

En vooral de kwaliteit van leven die een dier nog rest. Een wild dier dat nog wel opgelapt kan worden en weer uitgezet is natuurlijk prima, ook al heb je er misschien geen emotionele band mee. Een rolstoel voor een hond zou ik ook niet doen omdat ik vind dat een hond daar niet volwaardig mee kan leven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 06:28

Nikass schreef:
Een rolstoel voor een hond zou ik ook niet doen omdat ik vind dat een hond daar niet volwaardig mee kan leven.

Ook niet als dit een tijdelijk hulpmiddel is in een revalidatieproces?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 07:02

Even vooraf, heb het topic niet doorgelezen, alleen de eerste pagina.

Ik denk dat het belangrijk is realistisch te zijn. Wat in de OP wordt genoemd is hetzelfde als afvragen waarom mensen wel muggen doodslaan, en niet hun kat bijvoorbeeld.

Een kat biedt ons genegenheid, aandacht, liefde en gezelschap. Een vlieg is echter een parasiet, je ondervindt geen voordeel -alleen een nadeel- aan zijn aanwezigheid. Het is logisch dat je dan zorgt dat de parasiet verdwijnt en de kat blijft. Het zijn beide dieren inderdaad, dus beide zijn ze in feite even veel waard omdat het beide leven is. Maar voor ons is het leven van de mug minder waard, logisch eigenlijk. Als je bijvoorbeeld een of andere worm in je hersenen hebt rondkruipen, dan denk je ook niet van: Oh, doe maar joh! Je leven is evenveel waard als de mijne.

Zo zijn er nog andere samenlevingsvormen die elk iets zeggen over onze relatie met dat betreffende dier. Een huisdier valt onder mutualisme: beide organismen hebben voordeel van de samenleving. Het dier krijgt veiligheid, aandacht en voer/water in de ruil voor genegenheid, aandacht, liefde en gezelschap. +/+ dus. Een dier wat gefokt wordt om uiteindelijk geconsumeerd te worden heeft totaal geen vrijheid, een vrij miserabel leven. Ondanks dat predatie niet onder symbiose valt, kan je het wel vergelijken om het even te versimpelen. Natuurlijk krijgen ze ook voer, maar dat is enkel en alleen zodat wij uiteindelijk meer vlees krijgen. +/- dus.

In deze vergelijking gaat het niet om het diersoort, maar het DOEL waar het dier voor wordt gehouden. Zo ken ik iemand die zijn koeien als hobby houdt. Die hebben het even goed als een willekeurig paard wat voor de sport of recreatie wordt gehouden. Als hij een 'rescue' kreeg aangeboden, zou hij die zeker ophalen.

Zo kunnen paarden ook gefokt worden voor hun vlees, maar ook voor recreatie en sport. Dit is bij zo'n beetje ieder veedier van toepassing. Bijvoorbeeld schapen op een kinderboerderij, schapen voor strookbegrazing. Etc. Etc.

Zolang er vraag is na een bepaalde diersoort voor de recreatie, en het dier is in staat dit nog goed te vervullen, zal het dier hiervoor gebruikt worden. Anders is het alleen nog maar nuttig voor de slacht. Je ziet bijvoorbeeld dat honden waarbij iets mis is met hun heup(Zware HD bijvoorbeeld) langer in leven worden gehouden dan paarden. Een hond kan langer zo rondlopen omdat hij niet belast wordt en nog zijn taak kan voldoen. Een paard kan echter niet meer belast en dus bereden worden. Sommige paarden die nog prima in de wei hadden kunnen staan voor de rest van hun leven, worden ingeslapen of naar de slacht gestuurd. Enkel en alleen omdat ze voor de recreatie voor ons geen nut meer hebben.

Als een hond dus met een rolstoel zijn rol kan vervullen, zal dit al snel worden overwogen. Dat honden overigens uit andere landen worden gehaald is weer een hele andere discussie. Maar feit blijft dat honden het in het buitenland veel slechter hebben dan hier. Bovendien zitten de asielen hier niet 'bomvol', zoals iedereen altijd zegt. Dat valt reuze mee! In het asiel waar ik werkte, en dat was de enige in een straal van 20 KM, was het asiel altijd maximaal voor de helft bezet. Nu zullen asielen in de randstad voller zitten, maar over het algemeen is er genoeg plaats. Als je in het buitenland een hond ziet die je aanspreekt, dan is het logisch dat je hem verkiest boven een hond die hier in het asiel zit.

Veel mensen maken het te gecompliceerd, uiteindelijk blijft het gewoon een kwestie van samenlevingsvormen en vraag en aanbod. Erg zakelijk voor een onderwerp waar we graag emotioneel over doen, maar meer zit er niet in eigenlijk. Toch vind ik dat de mens minder (vlees) moet consumeren. Simpel gezien is de aarde en zijn bronnen gewoon te 'klein' voor het aantal mensen op deze aarde. Het heeft dus geen zin om te stoppen met vlees te eten, omdat de mens nooit veganistisch zal worden. De mens moet eerst uitgedund worden. Daar mag je het niet eens mee zijn omdat het jezelf ook betreft, maar sinds 2005 zijn we al met te veel mensen op aarde. Ieder jaar verbruiken we 30% meer dan dat er jaarlijks bij komt. Uiteindelijk komen we in de problemen. De enige oplossing is het verlagen van het welvaartsniveau. Maar ik denk dat iedereen zelf ook wel weet dat de mens niet spontaan veranderd, en uiteindelijk is dat ook geen oplossing meer. Gelukkig is de natuur vindingrijk in het behouden van het evenwicht. Antibiotica werken steeds minder goed, steeds snellere manieren van reizen, steeds grote bevolkingsdichtheid, steeds slechtere hygiëne. Ik denk dat het binnenkort wel zichzelf gaat oplossen. En zo niet: de natuur past zich wel aan!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 08:54

Ja TS daar heb je een heel goed punt te pakken, het is iets waar ik ook regelmatig over na denk. Enerzijds worden dieren gefokt voor het vlees en worden al met jonge leeftijd geslacht en anderzijds moet je alles voor je dier over hebben en zeker ook helpen als het ziek is. Je laat immers niet een dier inslapen als het nog geholpen kan worden.... Omdat je er geen geld voor hebt, tja had je toch eerder moeten bedenken. Logische mening opzich maar staat toch haaks tegen de hele vleesindustrie en laat staan bio industrie.
Er zijn ook mensen die dat helemaal afkeuren en vegetarisch zijn, dan vind ik dat je pas echt recht tot spreken hebt als dat je mening is. Het blijft voor mij toch dubbel. Dieren die gedragsgestoord zijn verdienen immers een tweede kans? En die dieren dan die geboren worden om geslacht te worden die hebben geen enkele kans gehad... Die hebben nu eenmaal pech... dikke vette pech...
En toch vind ik het ook niet eerlijk als een hond een gedragsprobleem heeft die te laten afmaken wat vaak nog veroorzaakt is door mensen. Maar honden zijn niet zeldzaam, we hebben er zat, toch is elk individu er een en wie zijn wij het recht van leven van een dier te ontnemen? Het blijft dubbel, ik kom er niet uit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:05

Cassidy schreef:
Nikass schreef:
Een rolstoel voor een hond zou ik ook niet doen omdat ik vind dat een hond daar niet volwaardig mee kan leven.

Dat ligt aan de duur van het revalidatieproces vind ik.

Bijvoorbeeld mijn pony, een dier dat echt gewoon niet op stal kan staan. Ofja het kan best, maar ze wilt het niet. Zo een paard zou ik dus ook nooit op 2 of meer maanden boxrust zetten. Maar ik ken ook genoeg paarden die al 6 maanden per jaar op stal staan (winterperiode), die zou ik wel eerder op boxrust zetten mocht dat de enige manier zijn om te herstellen.

Ik laat mijn paarden liever slachten dan dat ik ze boxrust moet geven, een heftige operatie moet laten ondergaan of als ze niet pijnvrij kunnen leven. Hop weg ermee, heb ik niks aan, hebben zij niks aan. Word niemand beter van als een dier langer leeft. De enige die mijn dieren gaat missen als ze dood zijn ben ik zelf, dus ik zie niet in waarom anderen daar een mening over moeten hebben.

Honden die eens per ongeluk bijten hoeven in mijn ogen niet direct dood, hierbij gaat het wederom om de situatie.

Agressieve honden, boeit niet waardoor (opvoeding, 'karakter') mogen van mij gewoon een prik. Zoals gezegd zijn er genoeg honden op aarde, liever al het agressieve opruimen zodat de 'lieve en onschuldige' honden geholpen kunnen worden. Zie het nut niet van altijd alles redden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:14

Wanneer het dier een dierwaardig leven nog ergens(Dus niet per sé bij mij) kan leiden, is dat altijd de moeite waard. Wij kunnen ook met pijn leven, mijn moeder heeft 3 hernia's. Waarom zouden dieren dat niet kunnen? Als een paard iets aan zijn benen heeft is het natuurlijk voorbij, maar op andere plekken zie ik niet waarom hij niet verder zou kunnen leven. Ik vraag me wel eens af waarom er zoveel mensen worden gered. Er worden voor zo enorm veel ziektes oplossingen gezocht, terwijl we juist zo ziek zijn omdat te veel mensen worden 'gered'. Ziektes zijn vaak in meer of mindere mate erfelijk, waar ligt de grens bij de mens? En is 'ie er überhaupt wel? Ziektes zijn er niet voor niets, zwakke mensen worden zo geëlimineerd. Zo is de natuur nou eenmaal. Als je die ziektes bestrijd zal die ene ziekte misschien weg gaan, maar het ras zal zwakker worden. En ondertussen proberen we maar wereldhonger op te lossen, en een alternatief te vinden voor fossiele brandstoffen.

En wat is dan het verschil tussen een agressieve hond, of een hond die incidenteel agressief gedrag vertoont? De agressieve hond kan misschien gefrustreerd zijn omdat hij altijd alleen thuis is: niet zijn schuld. Bij een andere baas zou hij normaal en sociaal kunnen zijn. Een incidenteel agressieve hond kan misschien een tumor in zijn hersens hebben zonder dat zijn baas het weet. Je kan nooit oordelen op het gedrag wat geuit wordt, alleen de achterliggende reden. Maar dat is weer te veel werk om uit te zoeken bij veel individuele zaken. Dus dan wordt het moeilijk een lijn te trekken..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:19

Niet tot het oneindige en uiteraard naar het welzijn van het dier kijkend.
Maar ik zie het vergelijk niet dat het raar is om een dier te willen redden, maar wel vlees te eten.
Men gooit ook dagelijks weet ik het hoeveel voedsel weg, terwijl er zoveel mensen zijn die omkomen van de honger :P
Ja, als er een aangereden eend langs de weg ligt, stop ik om te kijken of er nog iets voor het dier te doen is. Ja, als er van de winter een egeltje langs de weg scharrelt, neem ik het mee en breng het naar de opvang. En ja, ik eet wel af en toe een schnitzel of kipfileetje. Baal ik ervan als deze dieren onder slechte omstandigheden gehouden worden, absoluut. Probeer er dan ook bij aanschaf op te letten en zal ook zeker nooit een kiloknaller kopen!!
En een tussenweg is altijd moeilijk, maar ik kan er juist moeite mee hebben als mensen te snel zeggen geef hem/haar maar een spuitje, want ik denk dat het niet dierwaardig is. Bij onze stal zit een bordercollie met 3 poten. Heb vaker discussies voorbij zien komen of zoiets wel of niet 'waardig' is. Hoeveel keer ik al langs de hond gereden was zonder dat ik door had dat hij wat miste..... Geloof er niets van dat het dier geen fijn leven heeft?! Ondertussen is hij al behoorlijk oud en grijs, maar als je hem mee ziet rennen als je voorbij komt rijden!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:39

Cassidy schreef:
Nikass schreef:

Dat weet ik niet, dat hangt van de tijdelijkheid af denk ik
Ik vind dat Cyella wel goed verwoord hoe genuanceerd dat soort dingen zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:59

Cassidy schreef:
Nikass schreef:

Een hond denkt niet als een mens.Een hond denkt niet...vorige week rende ik nog lekker en nu hangen er twee wielen aan mijn kont.
Wij vermenselijken dieren veel te veel.Wij gaan er van uit dat ze net zo denken als mensen.Dat doen ze niet.
Ik ben uiteraard tegen het laten lijden van een dier.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:13

geerke schreef:
Een hond denkt niet als een mens.Een hond denkt niet...vorige week rende ik nog lekker en nu hangen er twee wielen aan mijn kont.
Wij vermenselijken dieren veel te veel.Wij gaan er van uit dat ze net zo denken als mensen.Dat doen ze niet.
Ik ben uiteraard tegen het laten lijden van een dier.

Jij gaat er net zo goed vanuit dat ze niet denken zoals mensen. Ik heb zelf twee wetenschappelijke opleidingen gedaan (niet afgemaakt overigens :+ ), en misschien ben ik daardoor wel beïnvloed. Maar het is nooit, maar dan ook nooit bewezen hoe dieren denken. Als je al een aanname wilt maken, dan kan je beter aannemen dat dieren wél zo denken als mensen. Die kans is vele malen groter namelijk. Waarom zouden mensen anders denken dan dieren? Omdat ze slimmer zijn? Definieer slimmer? Welk uniek aspect maakt dat wij 'buiten' de dieren staan, zoals de mens zo arrogant altijd wilt denken. Ik denk dat het niet veel meer is dan een verhoogd inzicht, welvaart en het hebben van een duim. Bewust zijn en het verleden herinneren(De specifieke vereisten waarmee een hond dus hetzelfde zou kunnen 'voelen') kunnen honden overduidelijk wel. Dat weet iedere hondenbezitter. Mijn hond heeft 2 jaar lang nog trauma's gehad van zijn vorige eigenaren. Verleden herinneren dus(in combinatie met gewoonte). Als je een hond aanraakt reageert hij: hij is bewust van zijn lichaam.

Ik denk dat een hond dat wel degelijk merkt, bovendien weet je niet hoe(en tot hoever) een hond nadenkt hierover. Maar de kans is groot dat een hond echt wel zoiets heeft van: he! Waar zijn mijn poten gebleven? Natuurlijk zal hij er aan wennen, net zoals iemand in een rolstoel. Die gaat er ook niet meer constant bewust over nadenken.

Helaas denken nog veel mensen dat dieren niet bewust zijn, dat ze niet kunnen nadenken. Maar als ik in de ogen van mijn kat kijk, en hij kijkt mij terug aan, dan zie ik zijn pupillen zachtjes op en neer gaan. Ik zie een klein, bijdehand, intelligent wezentje. Hij kijkt precies zoals bijvoorbeeld mijn vriend, als hij me aankijkt en aan het denken is. Hij kijkt precies zoals ik dat zou doen. Dieren verschillen niet veel van ons, zo ver staan we niet van ze af... Dieren kunnen denken, voelen en bewust zijn, geen twijfel over mogelijk!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:17

ik geloof dat ik niet duidelijk was...het ging mij even over medische dingen,poot missen of rolstoel.
Een hond denkt niet,vorige week had ik mijn poot nog.Legt zich neer bij het feit dat hij er nu drie heeft.

Mensen zijn absoluut niet slimmer dan dieren.De mens is de enige die zijn leefomgeving kapot maakt.Dat heb ik een dier nog niet zien doen.

En ja,honden kunnen trauma's hebben,daar weet ik alles van.Raap al 25 jaar honden van de straat op of haal ze uit het asiel.Ook zeer beschadigde honden...door de mens.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:21

geerke schreef:
ik geloof dat ik niet duidelijk was...het ging mij even over medische dingen,poot missen of rolstoel.
Een hond denkt niet,vorige week had ik mijn poot nog.Legt zich neer bij het feit dat hij er nu drie heeft.

Mensen zijn absoluut niet slimmer dan dieren.De mens is de enige die zijn leefomgeving kapot maakt.Dat heb ik een dier nog niet zien doen.

En ja,honden kunnen trauma's hebben,daar weet ik alles van.Raap al 25 jaar honden van de straat op of haal ze uit het asiel.Ook zeer beschadigde honden...door de mens.

Dan zijn we het met elkaar eens (:

Even een foto opgezocht van mijn kat(kitten).

Afbeelding

Dan kan ik alleen zeggen, dieren zijn zoveel meer dan dat we ooit kunnen voorstellen. Ze verzieken deze planeet bijvoorbeeld inderdaad niet. Alleen de domste diersoort zou zijn eigen leefomgeving vernietigen :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:23

die oogjes <3

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:33

Ik zit momenteel met een ridgeback die incidenteel agressief is. Gelukkig tot nu toe niet naar mensen, maar wel naar andere dieren.

Ze heeft een keer een schaap gepakt, deze heeft het wel overleefd omdat ik er op tijd bij was.
Ze heef een keer een kleine chihuahua dood gebeten, hier was ik zelf niet bij.
Inmiddels heeft ze 2 katten doodgebeten.

Ook heeft ze periodes dat ze een van onze andere honden aanvalt.

Een kronkel in d'r kop? Waarschijnlijk wel, maar ik wijt het meeste aan een slechte socialisatie bij d'r eerste eigenaar, waar ik d'r vandaan heb.
Toen ik bij d'r ging kijken zat ze afgezonderd in een kennel buiten. Volgens de beste man omdat ik dan rustig kon kijken, maar aan de ligplekken was wel iets anders te zien. Ook vertelde hij dat ze altijd met controller tuig (zo'n ding om d'r kop) werd uitgelaten. Toen hij die liet zien, was deze bijna nieuw. Beetje vreemd als je hond al 4 is. Had dus ook wel m'n vraagtekens bij het uitlaten.

Eigenlijk kon ik het niet over m'n hart verkrijgen om d'r te laten zitten, heb d'r dus voor een proefperiode meegenomen. Ik moest wel meteen even afrekenen.
Na wat gepraat over veel vaag gedoe, waaronder de reden waarom ze geen stamboom had, kwam het er ineens op neer dat ik een proefperiode had van wel 2 dagen. (Aangezien ik van bovenin zuid Holland naar onderin Limburg moest rijden kwam dat dus op 1,5 dag) in deze dagen heb ik dus nauwelijks iets van de hond kunnen zien.
Maar uiteindelijk besloten dat ze toch mocht blijven. (Toen waren er ook nog geen problemen)
Bij sommige mensen was ze wel een beetje apart, extreem waaks als er een geluidje was buiten (dat heb je weleens in een woonwijk)

Zo begon het dus 4 jaar geleden.

Inmiddels dus wat dooie en gewonden verder, komt de beslissing om er een eind aan te maken er toch een beetje aan. Dit om nog meer schade te voorkomen.
Uitstellen heeft eigenlijk ook weinig zin, want het is een beetje wachten op de volgende kronkel.

Buiten de agressie om is het echt een super hond en voor zover ik weet gezond. Dit zijn dus ook de redenen die de uiteindelijke stap die ik moet zetten zo moeilijk maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:37

Cyella, Ik vind het ook altijd heel leuk om te zien hoe mijn herder heel andersoortige vriendjes heeft zoals bijvoorbeeld een klein gebleven boston terrier, een chi tzu x lhasa apso, een labradoodel, een husky enz. Honden vinden elkaar gewoon leuk of niet leuk, zonder dat uiterlijk daarbij een belangrijke rol speelt. (Okee ze is heel bang voorberghonden, wellicht om hun uiterlijk want ze hebben haar nog nooit iets gedaan, maar je begrijpt mijn punt wel :o )

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:38

Euh... muilkorfje om zodra ze de keukendeur uitloopt misschien? :\ Geen doden.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:44

Kuggur schreef:
Kom die opmerking steeds weer tegen hier op BB. Of het nu gaat om honden die een kind gegrepen hebben, jonge vogeltjes die in een kattenbek aan worden getroffen, driebenige eenogige geriatrische wrakken die uit Roemenie worden gesleept gaat; 'Ieder dier verdient een tweede kans'.

Behalve natuurlijk als het om varkens, kippen, runderen of schapen gaat. Die dieren verdienen helemaal geen kans, na een kort en ellendig bestaan het slachthuis in en even later op het bordje. Smullen maar.

Het kan natuurlijk zijn dat er hier op BB een ongewoon groot aandeel van de posters veganist is, maar ik waag het dat te betwijfelen. En dan is het toch een raar schizofrene instelling...

zou je niet zo respectloos willen doen over de roemeense honden!!!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:45

palousa_boy schreef:
Ik zit momenteel met een ridgeback die incidenteel agressief is. Gelukkig tot nu toe niet naar mensen, maar wel naar andere dieren.

Ze heeft een keer een schaap gepakt, deze heeft het wel overleefd omdat ik er op tijd bij was.

Een kronkel in d'r kop? Waarschijnlijk wel, maar ik wijt het meeste aan een slechte socialisatie bij d'r eerste eigenaar, waar ik d'r vandaan heb.
Toen ik bij d'r ging kijken zat ze afgezonderd in een kennel buiten. Volgens de beste man omdat ik dan rustig kon kijken, maar aan de ligplekken was wel iets anders te zien. Ook vertelde hij dat ze altijd met controller tuig (zo'n ding om d'r kop) werd uitgelaten. Toen hij die liet zien, was deze bijna nieuw. Beetje vreemd als je hond al 4 is. Had dus ook wel m'n vraagtekens bij het uitlaten.

Eigenlijk kon ik het niet over m'n hart verkrijgen om d'r te laten zitten, heb d'r dus voor een proefperiode meegenomen. Ik moest wel meteen even afrekenen.
Na wat gepraat over veel vaag gedoe, waaronder de reden waarom ze geen stamboom had, kwam het er ineens op neer dat ik een proefperiode had van wel 2 dagen. (Aangezien ik van bovenin zuid Holland naar onderin Limburg moest rijden kwam dat dus op 1,5 dag) in deze dagen heb ik dus nauwelijks iets van de hond kunnen zien.
Maar uiteindelijk besloten dat ze toch mocht blijven. (Toen waren er ook nog geen problemen)
Bij sommige mensen was ze wel een beetje apart, extreem waaks als er een geluidje was buiten (dat heb je weleens in een woonwijk)

Inmiddels dus wat dooie en gewonden verder, komt de beslissing om er een eind aan te maken er toch een beetje aan. Dit om nog meer schade te voorkomen.
Uitstellen heeft eigenlijk ook weinig zin, want het is een beetje wachten op de volgende kronkel.

Buiten de agressie om is het echt een super hond en voor zover ik weet gezond. Dit zijn dus ook de redenen die de uiteindelijke stap die ik moet zetten zo moeilijk maken.

Ik heb veel agressieve honden geholpen van hun gedragsproblemen, ben nog nooit (op een geval die al door de hele molen was gegaan) een geval tegengekomen die je echt kon opgeven. Heb je een gedragstherapeut al ingeschakeld? Ik heb (zoals je ziet xD) een kat in huis, anders had ik gezegd: breng hem maar een maandje bij mij! Als je wilt kan ik wel tips geven hoor (:

@Geerke, bedankt! Lief he <3

@Nikass, honden zijn veel vredelievender dan wij mensen! Wij maken er meteen oorlog van, honden die elkaar niet mogen(en los lopen... Niet onnatuurlijk aan de lijn) grommen hoogstens naar elkaar en lopen weer weg. Klaar! We moeten eens een voorbeeld aan de dieren nemen (:

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:46

palousa_boy schreef:

Klinkt meer als jachtgedrag wat jij beschrijft (een chihuahua is net een konijn)
Dit is moeilijk af te leren maar misschien kun je haar in buiten gebieden aan de lijn houden. En verder erg goed trainen op het hier komen. Ik zou haar niet laten inslapen. Een muilkorf kan ook altijd nog. Klinkt niet alsof de hond een kronkel heeft hoor.
Ik heb een Rottweiler x Husky 11 jaar geleden uit het asiel gehaald. Zij ging goed met honden maar alle andere dieren die bereid waren voor haar weg te rennen waren hun leven niet zeker: katten, paarden , geiten , kleine knaagdieren. Ik heb met deskundige hulp het gedrag onder controle kunnen krijgen maar deed haar nooit los bij schapen ed. Het is echt de beste hond dieje kunt hhebben en ze is nu al 12, 5 enik geniet nog elke dag van haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:02

Ik geloof niet dat honden zo denken als mensen, waarom niet? Omdat ze (gelukkig) hele andere prioriteiten hebben, een hond handelt uit instinct, die denkt niet goh.. Ik vind piet eigenlijk leuker dan klaas, dus als ik de kans krijg ben ik weg en ga ik naar klaas (bij wijze van)
Nee, mijn honden krijgen eten van mij, en voelen zich veilig bij mij en bij de roedel, dat is de reden dat ze blijven. (En het feit dat ze niet weten hoe ze de schuttingdeur open kunnen krijgen maar dat terzijde)
Honden kunnen niet nadenken zoals wij dat kunnen, wij denken als we vruchtbaar zijn niet 'oh ik ben vruchtbaar dus ik moet zien dat ik zwanger kan worden', mijn teven denken dat wel, die denken niet goh past het wel dat ik nu pups krijg? Is dat wel handig? Nee.. Die denken ik ben loops dus moet gedekt worden, punt.
Hetzelfde met eten, ligt er eten? Dan eten ze, mijn teef kwam met behoorlijk overgewicht omdat er bij de vorige eigenaar altijd eten stond, toch bleef ze door eten, en hier is het al eens gebeurd dat ze zoveel vlees in 1 keer opgevreten had dat ik naar de DA kon om haar te laten braken zo'n buikpijn had ze, de volgende dag zocht ze net zo hard weer om dat vlees..
De dingen die ze doen naast het natuurlijke gedrag is gewoon aangeleerd gedrag, daar zijn ze voor beloond dus proberen ze het nog een keer, dat betekend niet dat ze denken zoals wij dat doen, ze zijn gewoon zo slim om te weten dat ze daar een beloning voor kunnen krijgen.
Als ik hier tijdelijk een hond in huis heb gehad en die gaat weg dan doet ze dat ook niks, terwijl die hond wel meedraaide in de roedel en ze veel speelden, ze zijn er geen moment 'verdrietig' van..
Het enige wanneer ik wel merk dat ze er wat moeite mee hebben of dat ze de hond missen is als 1 van mijn eigen honden overlijd.
Honden zijn wat dat betreft heerlijk simpel in hun denken, gelukkig maar.. (Meestal dan)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:04

Nikass schreef:
Klinkt meer als jachtgedrag wat jij beschrijft (een chihuahua is net een konijn)
Dit is moeilijk af te leren maar misschien kun je haar in buiten gebieden aan de lijn houden. En verder erg goed trainen op het hier komen. Ik zou haar niet laten inslapen. Een muilkorf kan ook altijd nog. Klinkt niet alsof de hond een kronkel heeft hoor.
Ik heb een Rottweiler x Husky 11 jaar geleden uit het asiel gehaald. Zij ging goed met honden maar alle andere dieren die bereid waren voor haar weg te rennen waren hun leven niet zeker: katten, paarden , geiten , kleine knaagdieren. Ik heb met deskundige hulp het gedrag onder controle kunnen krijgen maar deed haar nooit los bij schapen ed. Het is echt de beste hond dieje kunt hhebben en ze is nu al 12, 5 enik geniet nog elke dag van haar!

Een chihuahua is idd net een konijn, maar als ze op het moment van passeren niets doet en dan als ze bijna thuis is nog snel ff terug loopt om die hond te pakken, dan heb ik andere ideeën dan jacht gedrag.

Ook het pakken van de honden hier gebeurt om niets.
Eerst liggen ze allemaal te slapen, dan staat ze op, loopt naar een van de andere honden (vaak dezelfde) en gaat vol in de aanval.

Trainen op "hier" dat gaat hem niet worden, dan sta ik een half uur hier te roepen, tegen die tijd is het kwaad al geschied.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:15

klinkt als een flinke draad los....een hond aanvallen die ligt te slapen?
Ik denk dat als het mijn hond was ik hem zou laten hemelen.Dit dier plaats je ook niet even ergens anders zonder gevaar.In dit geval ligt het echt aan de hond...zijn karakter/verleden...niet hoe jullie met hem omgaan denk ik.