De hondenliefhebber, de eeuwige underdog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:52

xSogno schreef:
Tsja en ik moet de eerste hondeneigrnaar die vindt dat zijn hond overlast nog tegenkomen. Hier op bokt toch ook? Allemaal netjes opgevoed en iedereen ruimt de poep op waar het moet blabla. Wie bepaald wat overlast is? Want als ik niks om wild geeft en mijn hond stoort een reeenjong vind ik dat geen overlast. Of ik merk het geeneens.
Of ik haal me in m'n hoofd dan mijn hond aaaaltijd luistert maar rent toch achter die kudde schapen aan, oeps. Nee lijn ze dan allemaal maar aan, veel makkelijker.

Dat er weinig mensen zijn die vinden dat hun eigen hond overlast veroorzaakt, dat is toch logisch? Als iemands hond overlast veroorzaakt dan zal die eigenaar daar normaal gesproken gewoon wat aan doen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.. maar ik weet dat mijn hond 'overlast' veroorzaakt als ze los loopt, dus ik heb haar altijd aangelijnd. Het gros van de mensen kunnen prima inschatten wat overlast inhoudt hoor. Er zijn alleen hier en daar een paar aso's die dat niets interesseert.
Ik ben werkelijk waar nog nooit een loslopende hond tegen gekomen die echt overlast veroorzaakt *afkloppen* ..maar de waakhonden en keffers die dag en nacht blaffen, dat vind ík dan weer overlast. Dat ben ik in het topic nog niet tegengekomen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-06-14 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:53

xSogno schreef:
Tsja en ik moet de eerste hondeneigrnaar die vindt dat zijn hond overlast nog tegenkomen. Hier op bokt toch ook? Allemaal netjes opgevoed en iedereen ruimt de poep op waar het moet blabla. Wie bepaald wat overlast is? Want als ik niks om wild geeft en mijn hond stoort een reeenjong vind ik dat geen overlast. Of ik merk het geeneens.
Of ik haal me in m'n hoofd dan mijn hond aaaaltijd luistert maar rent toch achter die kudde schapen aan, oeps. Nee lijn ze dan allemaal maar aan, veel makkelijker.

Nee, mijn andere hond kan en zal 100% voor overlast zorgen. :j Ik ben de 1e die dat toegeeft. ;) Die loopt alleen op een industriegebied 'los', (slepende lange lijn) nooit in een bos of iets dergelijks. Aangelijnd lopen we niet door het dorp, we zoeken altijd plekken waar niemand komt. Ik zorg dus aan alle kanten dat niemand last van haar heeft, geen mens, geen andere hond en ook geen wild. Dat is mijn zaak namelijk. Ik heb haar in huis genomen met alle gedragsproblemen en dus moet ik ervoor zorgen dat die overlast niet veroorzaakt wordt.

In het voorjaar (broedseizoen) houd ik mijn ene hond die normaal losloopt ook vast. Hij jaagt niet, gaat niet van het pad af, maar dat weet het wild inderdaad niet. Bange mensen weten niet dat mijn hond geen interesse in vreemde mensen heeft, maar daarom lijn ik hem aan en loop ergens anders heen. Fietsers weten niet dat mijn hond op afstand af kan en blijft liggen, dus daar ga ik altijd naast staan en houd hem vast. Mensen met kleine hondjes weten niet dat hij geen interesse in vreemde honden heeft, dus lijn ik hem aan en laat hun passeren en stap zelf een ander pad in of flink opzij. Ja, dat kan betekenen dat ik 1000 keer zou aanlijnen op een wandeling, maar ik wil absoluut niet het vooroordeel over mijn ras en over de hondeneigenaar bevestigen.

Er is qua honden niks geregeld in het gebied waar ik kom, de gemeente weet het zelf ook niet. Ik ga er vanuit dat het geen losloopgebied is en dat ik dus een regel overtreed. Maar zelfs als het wél een losloopgebied zou zijn, dan zou ik me precies hetzelfde gedragen. Ik loop er ook alleen op rustige tijden en niet met zulk mooi weer. In het jaar dat ik er loop, ben ik tijdens het wandelen 4 mensen tegengekomen. En een aantal keer een fietser op het doorgaande pad. Twee keer ben ik omgedraaid omdat er veel fietsen stonden en het dus 'druk' was.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:53

Dani schreef:
Waar schrijf ik dat de eigenaar dat naar eigen inzicht moet beoordelen? Mij lijkt dat het wel of niet veroorzaken van overlast prima kan worden bepaald door dezelfde mensen die nu moeten controleren of een hond wel of niet aangelijnd is. En die nu niet kunnen ingrijpen als ze een aangelijnde hond zien die wél overlast veroorzaakt. Want ja, het baasje houdt zich toch zo keurig aan de regeltjes? Overigens kom jij dan duidelijk verkeerde hondenbaasjes tegen want ik ken er toch genoeg die hun hond heel goed in de gaten houden en zorgen dat niemand er last van heeft; en die ook rustig toegeven op welke punten hun opvoeding wellicht (nog) tekort schiet.

Maar goed, ik denk dat het een eindeloze discussie wordt want jij ziet graag dat mensen zonder nadenken strikt elke regel opvolgen en ik zie liever dat mensen de intentie van de regel naleven, ongeacht of ze de feitelijke regels daarbij overtreden (al moeten ze dan uiteraard niet gaan zeuren over boetes, want dat risico neem je nog altijd zelf).

Maar dan moet je misschien eens afvragen waar al die regeltjes voor zijn. Die bestaan er niet voor niks, niet om hondenbezitters te pesten, die zijn er om goede redenen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:57

8nnemiek schreef:
xSogno schreef:

Dat er weinig mensen zijn die vinden dat hun eigen hond overlast veroorzaakt, dat is toch logisch? Als iemands hond overlast veroorzaakt dan zal die eigenaar daar normaal gesproken gewoon wat aan doen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.. maar ik weet dat mijn hond 'overlast' veroorzaakt als ze los loopt, dus ik heb haar altijd aangelijnd. Het gros van de mensen kunnen prima inschatten wat overlast inhoudt hoor. Er zijn alleen hier en daar een paar aso's die dat niets interesseert.
Ik ben werkelijk waar nog nooit een loslopende hond tegen gekomen die echt overlast veroorzaakt *afkloppen* ..maar de waakhonden en keffers die dag en nacht blaffen, dat vind ík dan weer overlast. Dat ben ik in het topic nog niet tegengekomen.

Zo normaal gesproken is dat dus blijkbaar niet. Overal waar ik kom hondenpoep op voetbalveldjes, als ik de hond van familie wel eens uitlaat van die kleine rotkeffertjes die los lopen en mijn aangelijnde hond aanvallen... Op het strand al meerdere keren honden achter me aan gehad te paard (loslopende honden passeer ik altijd in stap).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:59

xSogno schreef:
Dani schreef:
Waar schrijf ik dat de eigenaar dat naar eigen inzicht moet beoordelen? Mij lijkt dat het wel of niet veroorzaken van overlast prima kan worden bepaald door dezelfde mensen die nu moeten controleren of een hond wel of niet aangelijnd is. En die nu niet kunnen ingrijpen als ze een aangelijnde hond zien die wél overlast veroorzaakt. Want ja, het baasje houdt zich toch zo keurig aan de regeltjes? Overigens kom jij dan duidelijk verkeerde hondenbaasjes tegen want ik ken er toch genoeg die hun hond heel goed in de gaten houden en zorgen dat niemand er last van heeft; en die ook rustig toegeven op welke punten hun opvoeding wellicht (nog) tekort schiet.

Maar goed, ik denk dat het een eindeloze discussie wordt want jij ziet graag dat mensen zonder nadenken strikt elke regel opvolgen en ik zie liever dat mensen de intentie van de regel naleven, ongeacht of ze de feitelijke regels daarbij overtreden (al moeten ze dan uiteraard niet gaan zeuren over boetes, want dat risico neem je nog altijd zelf).

Maar dan moet je misschien eens afvragen waar al die regeltjes voor zijn. Die bestaan er niet voor niks, niet om hondenbezitters te pesten, die zijn er om goede redenen.

Die zijn er omdat er inderdaad mensen van mening zijn dat hun schatje nooit wat doet en als ze ergens los mogen lopen er niet meer op de hond gelet hoeft te worden. Helemaal met je eens. Maar ze zijn er ook, omdat niemand meer iets van een ander kan hebben. Hier in de buurt heeft elke groep een eigen pad, wat er alleen maar voor zorgt dat het een hoop gedoe wordt op plekken waar die paden kruisen. Vroeger liep en fietste alles door elkaar en was er niks aan de hand. Maar dat 'ga je goddelijke gang maar' is wel de reden waarom ik niet naar een speciaal losloopgebied ga. (hier in de buurt dan he? hier zijn het minibosjes waar je over de hopen stront en hoofden kan lopen als het zonnetje schijnt)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:03

xSogno schreef:
Zo normaal gesproken is dat dus blijkbaar niet. Overal waar ik kom hondenpoep op voetbalveldjes, als ik de hond van familie wel eens uitlaat van die kleine rotkeffertjes die los lopen en mijn aangelijnde hond aanvallen... Op het strand al meerdere keren honden achter me aan gehad te paard (loslopende honden passeer ik altijd in stap).

Ik zou bijna zeggen, je woont in een heel erg verkeerde buurt, of je bent enorm aan het overdrijven, maar ik kan me er echt helemaal niks bij voorstellen! Hier gebeurt dat echt nooit. In het dorp zijn een aantal speelveldjes, die zijn helemaal schoon.. ik heb nooit problemen met loslopende honden, allemaal brave rustige honden die niemand kwaad doen.. en te paard roepen alle mensen hun honden altijd netjes bij zich :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:05

Maar waarom ga jij er vanuit dat een aangelijnde hond per definitie minder of geen overlast veroorzaakt? Goed, hij kan niet wegrennen en serieus gaan jagen. Maar hij kan wel door de struiken banjeren, op het pad poepen, tegen mensen opspringen, kindjes omver rennen, andere honden aanvallen, naar paardenbenen happen, enzovoorts. En andersom kan een loslopende hond heel rustig bij de baas blijven zonder dat iemand er last van heeft.

xSogno schreef:

Lees je mijn posts eigenlijk wel? Ik schrijf steeds dat het mij juist gaat om waar de regeltjes voor zijn, om de intentie dus. En dat ik liever mensen zie die zich dat afvragen en dáár rekening mee houden dan iemand die stom de regels opvolgt en verder niet nadenkt. En dan dus met hun stuiterlabrador aan de 10-meter-flex gaan lopen terwijl hij tegen mensen op botst en het wild verjaagt. Dan houden ze zich weliswaar aan de regels, ze vragen zich niet af waar de regel voor dient, namelijk het voorkomen van overlast. En ik ben het met je eens dat ik bij dat soort mensen desalniettemin liever zie dat de hond aangelijnd is omdat het verplicht is dan dat zo'n onopgevoed kreng ook nog eens losloopt, maar om iemand die een keurig opgevoede hond los laat lopen 'asociaal' te noemen..dat zien wij dan toch echt anders.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:11

Dani schreef:
Maar waarom ga jij er vanuit dat een aangelijnde hond per definitie minder of geen overlast veroorzaakt? Goed, hij kan niet wegrennen en serieus gaan jagen. Maar hij kan wel door de struiken banjeren, op het pad poepen, tegen mensen opspringen, kindjes omver rennen, andere honden aanvallen, naar paardenbenen happen, enzovoorts. En andersom kan een loslopende hond heel rustig bij de baas blijven zonder dat iemand er last van heeft.

xSogno schreef:

Lees je mijn posts eigenlijk wel? Ik schrijf steeds dat het mij juist gaat om waar de regeltjes voor zijn, om de intentie dus. En dat ik liever mensen zie die zich dat afvragen en dáár rekening mee houden dan iemand die stom de regels opvolgt en verder niet nadenkt. En dan dus met hun stuiterlabrador aan de 10-meter-flex gaan lopen terwijl hij tegen mensen op botst en het wild verjaagt. Dan houden ze zich weliswaar aan de regels, ze vragen zich niet af waar de regel voor dient, namelijk het voorkomen van overlast. En ik ben het met je eens dat ik bij dat soort mensen desalniettemin liever zie dat de hond aangelijnd is omdat het verplicht is dan dat zo'n onopgevoed kreng ook nog eens losloopt, maar om iemand die een keurig opgevoede hond los laat lopen 'asociaal' te noemen..dat zien wij dan toch echt anders.

Een intentie kan door iedereen anders uitgelegd worden. Terwijl het mag niet gewoon zo veel simpeler is. En dat is toch echt voor het gros van de mensen nodig. Iedereen heeft een andere gedachte bij overlast, terwijl niet loslaten zoveel makkelijker is.
Aanlijnen kan in veel situaties die ik tegenkom echt helpen. Die honden kunnen niet meer achter mijn paard aan (dan ie het aan mij om met gepaste afstand te passeren) hetzelfde als met een aanvallende hond aan een lijn, daar kan ik op anticiperen door bijvoorbeeld over te steken. Als die hond los is gaat dat niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:13

Er is hier een groot losloopgebied (en dat begint al bijna naast de deur) en zelfs in het natuurgebied. En toch presteren veel hondenbezitters hun hond al lekker in de straat los te laten en klagen dat ze hondenbelasting moeten betalen en dat ze er niets voor terug krijgen... Hier moeten ze niet zeiken, want hondenbezitters hebben het hier hartstikke goed. Ik baal er zelf enorm van dat het hele natuurgebied ook losloopgebied is, want er loopt 1 pad dus je komt elkaar tegen (en dan ben je blij dat er een eigenaar is die de hond wel fatsoenlijk heeft opgevoed ipv roept van een afstand; hij doet écht niets hoor! :+ ) en het is ook niet voor alle dieren bevorderlijk die daar leven. Want veel honden schieten zo de bosjes in -O-

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:17

Ik vind ook echt niet dat elke hondenbezitter zijn hond maar gewoon los moet kunnen gooien. Ik ben ook geen tegenstander van een aanlijnplicht an sich - zoals ik al schreef, ik zie het liefst helemaal geen onopgevoede klierende honden maar als ze er dan tóch zijn, dan liever aangelijnd. Alleen vind ik er niks asociaals aan als een enkeling zijn keurig opgevoede, brave hond los laat lopen. Ik begrijp gewoon oprecht het probleem niet omdat 'het mag niet' voor mij geen argument is als de hond op geen enkele wijze overlast veroorzaakt. Net als dat ik dus ook oprecht niet snap waarom ik voor een rood voetgangerslicht zou moeten wachten als er verder geen verkeer is. Niemand heeft er immers last van, dus waarom zou ik wachten? Overigens zal je me niet horen zeuren als ik dan een boete krijg, dat risico neem ik immers zelf.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:18

8nnemiek schreef:
xSogno schreef:

Ik zou bijna zeggen, je woont in een heel erg verkeerde buurt, of je bent enorm aan het overdrijven, maar ik kan me er echt helemaal niks bij voorstellen! Hier gebeurt dat echt nooit. In het dorp zijn een aantal speelveldjes, die zijn helemaal schoon.. ik heb nooit problemen met loslopende honden, allemaal brave rustige honden die niemand kwaad doen.. en te paard roepen alle mensen hun honden altijd netjes bij zich :)

Ik geloof het meteen, hier is het namelijk ook zo. Niks overdreven, maar loslopende honden in de wijk, of met aan de andere kant van de lijn een jong kind. Daar zijn allebei mijn honden al de dupe van geweest. Dat is dus wel de reden waarom de ene hond niet in de wijk loopt en de andere hond regelmatig mee gaat naar dat natuurgebied ipv een losloopgebied.

Maar ik snap niet waarom mijn hond de gehele tijd aan de lijn moet, als ik er al voor zorg dat al die dingen niet gebeuren. Met de andere hond kan ik daar niet voor zorgen, dus die zit vast en komt niet eens in dat gebied.

Anoniem

Re: De hondenliefhebber, de eeuwige underdog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:24

Ik ben er van overtuigd dat ik juist een hele vervelende hond krijg, als hij continu aan de lijn moet. Want nu rent hij 2 x daags een uur lang door de bossen heen en weer. Een tempo die ik niet bij kan houden. En 's avonds lopen we meestal maar een half uurtje.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:29

MyWishMax schreef:
Ik geloof het meteen, hier is het namelijk ook zo. Niks overdreven, maar loslopende honden in de wijk, of met aan de andere kant van de lijn een jong kind. Daar zijn allebei mijn honden al de dupe van geweest. Dat is dus wel de reden waarom de ene hond niet in de wijk loopt en de andere hond regelmatig mee gaat naar dat natuurgebied ipv een losloopgebied.

Echt? Jeetje, dan woon ik ook wel heel prettig. De honden die loslopen in de wijk zijn allemaal uitzonderlijk braaf en de honden die agressief zijn staan ook bijna allemaal heel goed onder appèl. En de meesten lopen gewoon aangelijnd en zijn hartstikke braaf. Ik heb eigenlijk nog nooit iets vervelends zien gebeuren.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:52

Dani schreef:
Ik vind ook echt niet dat elke hondenbezitter zijn hond maar gewoon los moet kunnen gooien. Ik ben ook geen tegenstander van een aanlijnplicht an sich - zoals ik al schreef, ik zie het liefst helemaal geen onopgevoede klierende honden maar als ze er dan tóch zijn, dan liever aangelijnd. Alleen vind ik er niks asociaals aan als een enkeling zijn keurig opgevoede, brave hond los laat lopen. Ik begrijp gewoon oprecht het probleem niet omdat 'het mag niet' voor mij geen argument is als de hond op geen enkele wijze overlast veroorzaakt. Net als dat ik dus ook oprecht niet snap waarom ik voor een rood voetgangerslicht zou moeten wachten als er verder geen verkeer is. Niemand heeft er immers last van, dus waarom zou ik wachten? Overigens zal je me niet horen zeuren als ik dan een boete krijg, dat risico neem ik immers zelf.

Je hebt er toch ook geen last van om te wachten? En als je zo graag wilt dat je hond losloopt dan kun je toch daarbij in de buurt gaan wonen? Of specifiek naar dat losloopgebied gaan. Ik ben ook zeker niet voor algemene aanlijnplicht maar als je als wandelaar/ hondenbezitter dan wel ruiter dan weet ik het wat voor persoon dan ook expres kiest om je in een gebied te bevinden wat geen losloopgebied is met aanlijnplicht en je komt daar honden tegen die niet aangelijnd zijn is dat toch ronduit asosociaal? Jij weet toch niet waarom die mensen daar zijn? Als ik ervoor kies om specifiek ergens heen te gaan met aanlijnplicht zou het heel fijn zijn als de hondenbezitter dit accepteert, opgevoede hond of niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:03

Even een stukje van de website van de overheid:
Citaat:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Hondenspeelplaats: Door het college aangewezen gebieden, waar honden los mogen lopen, maar wél een opruimplicht geldt, met uitzondering voor hulphonden.

Losloopgebied: Door het college aangewezen gebieden, waar honden los mogen lopen en waar géén opruimplicht geldt.

Verbodsgebied: Alle kinderspeelplaatsen, zandbakken of speelweides en door het college als zodanig aangewezen gebieden, zijn verboden voor honden, met uitzondering van hulphonden.
Artikel 2. Aanlijnplicht

1. Binnen de bebouwde kom moeten honden altijd aan de lijn, tenzij het een hulphond betreft.
2.Buiten de bebouwde kom is aanlijnen niet verplicht, tenzij het een verharde weg of een openbare plaats (zoals bv. een sportpark, recreatieterrein e.d. in gemeentelijk beheer) betreft.
3.Zowel binnen als buiten de bebouwde kom kan het college gebieden aanwijzen waar de aanlijnplicht niet c.q. wel geldt.

Artikel 3. Opruimplicht

1. De opruimplicht houdt in, dat de eigenaar of houder van de hond verplicht is de uitwerpselen van de hond direct op te ruimen.
2.Binnen de bebouwde kom geldt deze regel altijd, met uitzondering van een hulphond.
3.Buiten de bebouwde kom geldt deze regel niet, tenzij het een verharde weg of een openbaar plaats (zoals bv. een sportpark, recreatieterrein e.d. in gemeentelijk) betreft.
4.Zowel binnen als buiten de bebouwde kom kan het college gebieden aanwijzen waar de opruimplicht niet c.q. wel geldt.

Dus in principe, zodra je buiten de bebouwde kom bent, mag de hond los, en mag die overal poepen behalve op de weg. En dan ben je dus gewoon heel sociaal bezig, want je houdt je netjes aan de regels, toch? :Y)
Dus grote kans dat veel van die drollen waar jij elke dag met je paard weer in trapt, xSogno, er nog legaal liggen ook :+

xSogno

Re: De hondenliefhebber, de eeuwige underdog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:07

Met mijn paard nog wel? !
Heb je mij horen klagen over poep in buitengebieden? Nee. Wel over het voetbalveldje van de buurtkinderen en onopgevoede honden die achter ons komen jakkeren waar een aanlijnplicht geldt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:10

Dat zei je zelf, ja:
xSogno schreef:
Waarom voel je je steeds zo aangesproken? Het gaat er gewoon om dat bijna iedere eigenaar er van overtuigd is dat zijn hond een uitzondering is en de eigenaar zelf ook een uitzondering beweerd te zijn, en als ik dan naar buiten ga sta ik wel steeds in de kak of mijn paard wordt aangevlogen (doet ie normaal nooooit).

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:12

Als ik naar buiten ga.. Dan bedoel ik letterlijk de deur uit. Ik woon gewoon in een woonwijk met opruimplicht in de parkjes.
Een hondenbezitter hoeft van mij in een buitengebied buiten de paden niet perse die poep op te ruimen. Siert ze erg als ze het wel doen, overigens. Maar het niet doen zou vind ik niet gelijk asociaal hoor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:14

Helemaal eens met dit stuk. Ik betaal veel honden belasting. Loslopen mogen ze op een paar postzegeltjes in het park of kleine stroken naast de drukke wegen.
In de buurt is 1 mooi losloopgedeelte en daar is het toegestaan om te barbecuen. Jawel... Met andere woorden, alles ligt vol met vleesbotjes en je hond moet echt perfect luisteren als hij niet even gaat buurten bij de vleesafdeling.
Er is dus door de barbecuers al geklaagd, zou me niks verbazen als we dat losloopgebied ook gaan verliezen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:36

misschien toch ook wel een stukje eigen schuld..
Ik ben een ontzettende hondenfan, maar heb meestal de pest aan hondeneigenaren. Die hebben een beetje het motto: ik hou van honden dus hou jij er okk maar van te hebben (even overdreven gezegd)Wij hebben wel mooie veldjes in de wijk maar ze krijgen het nog voor elkaar om een drol voor onze deur te leggen. Ik kan het niet uitstaan dat ze eeuwig in de duinen de honden laten jagen op de konijnen terwijl het aanlijngebied is. en dat ze als fikkie ongevraagd tegen me opspringt zeggen: hij doet niets hoor!! Nee, maar hij kwijlt me wel onder..
Er zijn echt veel hondenbezitters die gewoon niet zien dat ze hinderlijk bezig zijn voor een ander. Ik ben dol op honden, maar hoef die van een ander gewoon niet op schoot.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:43

xSogno schreef:
Je hebt er toch ook geen last van om te wachten? En als je zo graag wilt dat je hond losloopt dan kun je toch daarbij in de buurt gaan wonen? Of specifiek naar dat losloopgebied gaan. Ik ben ook zeker niet voor algemene aanlijnplicht maar als je als wandelaar/ hondenbezitter dan wel ruiter dan weet ik het wat voor persoon dan ook expres kiest om je in een gebied te bevinden wat geen losloopgebied is met aanlijnplicht en je komt daar honden tegen die niet aangelijnd zijn is dat toch ronduit asosociaal? Jij weet toch niet waarom die mensen daar zijn? Als ik ervoor kies om specifiek ergens heen te gaan met aanlijnplicht zou het heel fijn zijn als de hondenbezitter dit accepteert, opgevoede hond of niet.

Ik heb er wel last van want dan moet ik wachten. :') Ik ben ongeduldig, ik loop graag gewoon door. Wat betreft het vetgedrukte stukje: ik kom persoonlijk liever een brave loslopende hond tegen die bij de baas blijft dan een aangelijnde klier die tegen me opspringt. Jij hebt dat liever andersom, begrijp ik? Want daar hebben we het over hè, of ik althans, over de brave loslopende honden. Dáár zie ik geen probleem in. Of zie ik iets over het hoofd, een reden waarom die loslopende hond die bij de baas blijft voor iemand toch een probleem kan zijn? Dan hoor ik het graag, kan ik iets van leren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:45

xSogno schreef:
Met mijn paard nog wel? !
Heb je mij horen klagen over poep in buitengebieden? Nee. Wel over het voetbalveldje van de buurtkinderen en onopgevoede honden die achter ons komen jakkeren waar een aanlijnplicht geldt.

Nee, dat was ik :D

Maar ik woon dan ook heerlijk in het buitengebied, aan een rustig doodlopend wegje waar in feite alleen ik iets te zoeken heb, namelijk mijn huis.
Maar meerdere mensen vinden het een heerlijk plekje om 's avonds te staan om te vrijen, of om te picknicken of de hond uit te laten en in tegenstelling tot hetgeen ik van huis heb meegekregen: "Laat niet als dank voor het aangenaam verpozen, de eigenaar van het land met de schillen en de dozen" , worden wij met grote regelmaat getrakteerd op gebruikte condooms, sigarettenpeuken, afval in alle vormen en dan uiteraard de hier zo vaak beschreven hondenpoep.

Heerlijk als je ook eens gebruik wilt maken van je eigen bermpje om even met een pony te lopen ...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:49

Ik heb liever dat als iemand zich in een bepaald gebied bevindt waar regels gelden dan men zich hier aan houdt. Een aangelijnde klier aan een lijn kun je omheen lopen, dat is nou net het fijne aan die lijn.
Moet iemand een reden hebben om een voorkeur te hebben tot iets dat gewoon bij de regels hoort prettiger te vinden? Misschien heb je die klier aan de lijn net uit het asiel gehaald of ben je een opvanggezin en flipt die hond bij loslopende honden en loop diegene daarom in een aanlijngebied. Of een kindje dat loslopende honden doodeng vindt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:51

Dani schreef:
xSogno schreef:

Ik heb er wel last van want dan moet ik wachten. :') Ik ben ongeduldig, ik loop graag gewoon door. Wat betreft het vetgedrukte stukje: ik kom persoonlijk liever een brave loslopende hond tegen die bij de baas blijft dan een aangelijnde klier die tegen me opspringt. Jij hebt dat liever andersom, begrijp ik? Want daar hebben we het over hè, of ik althans, over de brave loslopende honden. Dáár zie ik geen probleem in. Of zie ik iets over het hoofd, een reden waarom die loslopende hond die bij de baas blijft voor iemand toch een probleem kan zijn? Dan hoor ik het graag, kan ik iets van leren.

Ik zie van een afstand niet hoe opgevoed jou hond is. Mijn hond is doodsbang voor andere honden, kan ook uitvallen. Ik kies dus aanlijngebieden uit en als ik dan een loslopende hond zie krijg ik het al warm.
Als ik goed kan autorijden mag ik ook niet ineens 160 op de snelweg. Bovendien, wie bepaalt? Jij zet jezelf blijkbaar boven andere hondeneigenaren als je vind dat jij boven de wet uiteteekt.
Als je in een aanlijngebied loopt hoort je hond gewoon aangelijnd, basta.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:00

xSogno schreef:
Wat een gemekker zeg.... Zijn allemaal dingen die he weet voor je aan een hond begint en blijkbaar is het je dan toch waard.
Echt een kijk ons sielughe hondenbezitters stuk. We wonen nu eenmaal op een dichtbevolkt land waar geen ruimte is voor enorm veel bossen en losloopgebieden.
Ik heb nog nooit last gehad van een kat of kattenstront. Van aso hondeneigenaren des te meer.

Ik moet het toch echt hiermee eens zijn.
Heel vervelend dat er misschien niet zoveel losloopgebied is bij je in de buurt, maar daar let je toch op voor je een hond neemt? Okee, als het beleid is veranderd is dat een ander verhaal, maar dan nog, dat is jammer maar daar moet je dan iets aan proberen te doen ipv erover bloggen...

Bij m'n schoonfamilie in de buurt is ook weinig losloopgebied, dus lopen de honden altijd aangelijnd in de buurt en mijn schoonmoeder gaat een paar keer per week met de honden in de auto naar het strand of het bos. Verder doet ze met allebei wekelijks een cursus. Heb haar nog nooit horen klagen...

Vind het trouwens een beetje gek om hier over katten te beginnen, dan kun je ook wel over paardenbelasting beginnen, of kippenbelasting (kunnen zorgen voor geluidsoverlast), of of of... Het gaat hier dacht ik over honden :)

Een topic over een aanlijnplicht is er een tijdje terug al geweest. Vreselijk vervelend inderdaad, je hebt je gewoon te houden aan de regels van het gebied, hoe braaf je hond ook is, en wat de rest ook doet (dat zou wel heel raar zijn trouwens :oo het feit dat er mensen zijn die bij bosjes stelen uit winkels wil toch niet zeggen dat ik dat ook mag doen?)