Help! Mijn hond steelt eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:39

Dat omschakelen kan ik me wel voorstellen ja.

Het is ook niet bepaald een jack russel die je met een eettafel al overruled, jouw hond is zelf op eettafelhoogte kan ik me zo voorstellen :')

Ayasha
Blogger

Re: Help! Mijn hond steelt eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:41

Mwa een jack die z'n zinnen op iets gezet heeft, laat zich ook niet tegenhouden door iets triviaals als hoogte. _O- Maar deze heeft het inderdaad "ietsje" makkelijker zegma. :')

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:43

Het is dus een hond van nog geen jaar?
Dan is er zeker wat aan te doen! :D
Ga lekker oefenen en trainen. Eten mag alleen wanneer je het haar geeft.
Heeft ze er belangstelling voor wanneer je het bijv op tafel legt of kijkt ze er dan totaal niet naar om?
Leg het desnoods op de grond en kijk wat ze doet.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:45

Mijn retrievers doen alles voor eten.
Toch stelen ze geen eten.
Ik kan rustig een broodje op tafel zetten en even naar buiten lopen.
Broodje ligt er nog.

Kwestie van straffen en belonen op het goede moment.
En regels stellen. Honden mogen niet in de keuken. Tenzij ik er opdracht voor geef.
Als we eten moeten ze op hun plek.

Zelfs mijn cocker spaniels uit Spanje leerden we binnen 2 dagen uit de keuken te blijven.

Hond die eten uit je handen steelt, zou echt een probleem hebben.

Kat van mijn zoon is een ander verhaal. Die steelt cake als het hoog staat af te koelen.
Oplossing cake in een kastje laten afkoelen. Of kat maar buiten doen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:47

Ayasha schreef:
Mwa een jack die z'n zinnen op iets gezet heeft, laat zich ook niet tegenhouden door iets triviaals als hoogte. _O- Maar deze heeft het inderdaad "ietsje" makkelijker zegma. :')

Je gaat mij niet vertellen dat een jack van 30/40 cm hoog op een standaard hoogte eettafel weet te komen zonder hulpmiddelen (stoelen, kasten ed) in de buurt.

Dat ze hoog kunnen springen: klopt. Dan maar geen eten op het randje zetten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:48

Nou je mag die van mijn moeder eens komen halen. :D ding is 16 inmiddels en springt nog zo op tafel.. :+

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:51

Amaris schreef:
betadine schreef:
Voor degenen die beweren dat het echt bij alle honden af te leren valt... kom maar eens de mijne oppikken dan.
Ben wel benieuwd wat je verzint als je thuiskomt en je vuilbak is leeggeroofd of de vriezer staat open met alles er uit geplundert. Wat doe je dan hé ?
Ik neem hem bij zijn vel en sleep hem buiten waar hij dan paar uur blijft (hij haat alleen buiten zijn). Het maakt allemaal niets uit !
vroeger kon je je rug nog niet draaien of je bord was leeg zonder dat je het doorhad. Wij hebben hem toen enkele keren heel hard aangepakt en hem 3 dagen genegeerd. Denk je dat dit iets heeft uitgemaakt toen ? Wat toen heeft geholpen is overschakelen op vers vlees. Is hij een stuk rustiger van geworden wat eten betreft. Heel grappig hoor "is kwestie van opvoeden", precies of zijn tig manieren om een hond te corrigeren en de meesten die honden hebben te dom zijn om deze toe te passen ofzo...

Is mijn hond nu slecht opgevoed ? Goed kom dan tonen dat je het beter kan, want ik vind dat wel gemakkelijk gezegd, zeker als je een labrador hebt...die dieren staan bekend voor hun onderdanigheid en gemakkelijk karakter... Ook molossen zijn meestal een stuk gemakkelijker hierin dan herders of jack russels (uitzonderingen daar gelaten).

Met jouw manier van straffen... niet zo gek dat ie het niet afleert. Dat ligt in dit geval toch écht niet aan de hond!

Verder: zorg dat er geen eten te pakken is. Zet de prullenbak buiten, maak een slot op de vriezer. Of zorg dat ie er gewoon niet bij kan komen. (kinder)hekje?

En daarnaast, inderdaad: leer eens op het juiste moment straffen. IP cameraatje kost paar tientjes, ga in een andere kamer staan met een telefoon of tablet en je ziet zó op de camera wat de hond doet.

TS: ik zou maar eens beginnen met de brokken in afsluitbare tonnen te bewaren ipv in zakken.

En verder... ik vraag me wel af hoe moeilijk het kan zijn om eten buiten bereik van honden te houden? Of honden buiten bereik van eten?

Als je weet dat er eten van de tafel gejat wordt, dan zorg je toch gewoon dat je in de buurt blijft of dat je zorgt dat de hond niet bij de tafel in de buurt kan komen? Dan maar op de gang als iedereen zit te eten.

Hij doet het niet altijd hé.
Mijn manier van straffen is de enige die met hem werkt (niet op alles).
Mijn jack russeltje is gediend met een harde "nee". Daarmee is dan alles gezegd.
Beide honden kan ik worst voor hun neus leggen zonder dat ze het mogen aanraken...zo slecht zijn ze dus opgevoed...maar als ik er niet ben hhhmmmm....

Jullie zeggen dat negeren niet werkt... dan hebben jullie nog nooit een tjech gehad...dat is echt de ergste straf die je hen kunt geven. Na een tijdje negeren is hij even gehoorzaam als een mechelse herder (wat voor hen echt niet natuurlijk is), maar dit werkt dus maar tijdelijk, maar wordt door verschillende tjech eigenaars die ik ken toegepast en tevens geadviseerd door de fokster die maar liefst 20 jaar ervaring heeft in het fokken van dit ras. Een tjech begrijpt echt veel meer als de doornsee labrador. Dat valt niet te meten zoiets dat is op gevoel, iedere hond is anders, maar 1 ding is zeker, met een tjech moet je creatief zijn qua oplossingen want soms zijn de simpelste dingen een hel om af te leren.
Ik ga dagelijks 8 uur gaan werken zonder dat hij ook maar iets aanraakt (vriend is ook gaan werken) , maar owé als we in het weekend ergens heengaan zonder hem...dan doet hij het wel (ook al zijn we maar 2 uur weg).

op het juiste moment straffen ben ik mee eens, maar als je van huis bent wil ik wel eens weten hoe je dat lukt...hij gaat echt niet stoppen als hij mij door een luidspreker foei ga horen roepen.
+ als hij vroeger steelde en ik corrigeerde hem dan deed hij het bij de volgende aanbieding weer net opnieuw hoe hard ik hem ook aanpakte. Geboren opportunist...niets aan te doen....

Denk dat sommige bokkers best eens wat meer buiten mogen komen, niet alle honden zijn even gemakkelijk...daar moet je je bij neerleggen en de ene is hardleerser als de andere en de ene leert het nooit.

Je zegt mijn manier van straffen... Maar daarna zeg je alles wegzetten...is dat dan opvoeden ?
Ik ben akkoord met het wegzetten (of achter slot) maar is dat opvoeden ? Jezelf misschien ja qua orde en netheid :P

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:53

Ook al kun je haar misschien niet op het moment zelf corrigeren, dan maar achteraf. Mensen zeggen altijd dat een hond het dan niet meer weet... Maar elke keer als wij van huis gingen moest een rieten krans eraan geloven en werd door onze hond stukje voor stukje opgegeten. Wanneer we dan thuis kwamen en zagen dat hij het weer gedaan had kreeg hij als nog dan op z'n kop. Duidelijk met het voorwerp waar hij niet aan mocht komen. Hij heeft het daarna nog 1x gedaan, weer op z'n kop gekregen en blijft er nu gewoon netjes af.

Dus als je haar later betrapt zou ik haar alsnog gewoon flink op haar donder geven.

Misschien is het ook een idee om haar gewoon de hele dag brokken te geven, wij hebben de hele dag door gewoon een bak brokken in de gang staan naast de waterbak. Is de bak leeg dan vullen we hem weer. De honden eten gewoon wanneer ze willen of niet willen, als ze honger hebben kunnen ze gewoon wat pakken en gaan ze dus ook niet opzoek naar ander voedsel.

Edit: gedeelte over voer toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door iEmmaaa op 05-06-14 08:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:55

iEmmaaa schreef:
Ook al kun je haar misschien niet op het moment zelf corrigeren, dan maar achteraf. Mensen zeggen altijd dat een hond het dan niet meer weet... Maar elke keer als wij van huis gingen moest een rieten krans eraan geloven en werd door onze hond stukje voor stukje opgegeten. Wanneer we dan thuis kwamen en zagen dat hij het weer gedaan had kreeg hij als nog dan op z'n kop. Duidelijk met het voorwerp waar hij niet aan mocht komen. Hij heeft het daarna nog 1x gedaan, weer op z'n kop gekregen en blijft er nu gewoon netjes af.

Dus als je haar later betrapt zou ik haar alsnog gewoon flink op haar donder geven.

Mensen 'zeggen niet' dat een hond het niet meer weet dat is gewoon wetenschappelijk bewezen.

Kun je eigenwijs over doen maar dat gaat nergens over.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:56

Amaris schreef:
iEmmaaa schreef:

Mensen 'zeggen niet' dat een hond het niet meer weet dat is gewoon wetenschappelijk bewezen.

Kun je eigenwijs over doen maar dat gaat nergens over.

Het heeft bij onze hond toch duidelijk gewerkt, en ook in andere situaties dan deze.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:56

Door te straffen met het voorwerp zorg je hoogstens voor een negatieve associatie met het voorwerp waardoor ie het gaat ontwijken..

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:02

Ik probeer niet te straffen als het niet op het moment zelf is, maar soms ben ik zo kwaad als ik voor de tigste keer mijn gesneuvelde plant mag opvegen met potaarde door heel de keuken....

Ik zie het bij aankomst altijd aan hun koppie als ze iets mispeuterd hebben. Als er eentje een plasje ofzo heeft gedaan binnen of mijn plant gesneuveld, dan worden met staart tussen de poten begroet terwijl we niet straffen als er een plas of poep ongelukje gebeurd. Zijn allang blij dat ze zich doorgaans goed kunnen ophouden terwijl wij gaan werken zijn, maar ze zijn toch bang om gestraft te worden als ze iets mispeuterd hebben, maar dat wilt bij die 2 dus niet zeggen dat ze het niet opniuew gaan doen, het is sterker als hun, net als achetr een konijn te jagen die voor hen wegschiet...het blijven dieren hé, moesten ze allemaal perfect zijn en 100% gehoorzaam zou het ook maar saai zijn :P Dan had ik wel een ander ras gekozen.
Laatst bijgewerkt door betadine op 05-06-14 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:03

Ayasha schreef:
Door te straffen met het voorwerp zorg je hoogstens voor een negatieve associatie met het voorwerp waardoor ie het gaat ontwijken..

Dus blijft hij eraf...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:04

Ja maar niet omdat ie begrijpt dat het gedrag niet mag. Alleen omdat dat k*tvoorwerp 'm pijn gedaan heeft.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:05

Ayasha schreef:
Ja maar niet omdat ie begrijpt dat het gedrag niet mag. Alleen omdat dat k*tvoorwerp 'm pijn gedaan heeft.

Ik zeg niet dat ik hem er pijn mee doe, ik zou mijn honden nooit met een hard voorwerp slaan. Ik ben geen dierenbeul begrijp me goed. Maar je kunt wel een hond corrigeren door het voorwerp goed te laten zien terwijl je hem even in het nekvel vast pakt.
Ik zeg ook niet dat ik een expert ben, ik vertel alleen maar wat in mijn situatie gewerkt heeft om TS misschien wat verder te helpen ;).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:06

Maar er zit ook nogal een verschil tussen iets van een bord jatten als er niet opgelet wordt of in de schuur een zak koekjes opentrekken, waar dus geen baas in de buurt is. Het blijven toch twee verschillende dingen. Eten jatten waar de baas nog in de buurt is, van een bord bijvoorbeeld. Of eten jatten als er helemaal niemand in de buurt is. Dat eerste vind ik jatten, het tweede is gewoon eten pakken wat er toevallig staat. Het eerste zouden honden onderling ook niet van elkaar pikken, het tweede is gewoon instinct.

Alle verhalen van honden die pas eten als de baas een commando heeft gegeven, ja dat doen die van mij ook. Ik kan de voerbak voor hun neus neerzetten, weglopen, de tuin uit of zelfs vergeten dat ik iets moet zeggen en ze raken het niet aan. Laat ik mijn brood op tafel staan of op het aanrecht dan is er één die het absoluut niet aanraakt als ik weg ben. De andere pakt het wel als ik weg ben. Maar je gaat niet bij elk zakje hondenkoekjes, de vuilnisbak of verzin het maar het commando geven. Dus hoe wil je een vergelijking maken tussen dingen uit de kast trekken en voer dat door de eigenaar gegeven wordt? Je hebt honden die dan gewoon die dingen pakken, er is niemand die gezegd heeft dat het niet mag en het is gewoon natuurlijk. En je hebt honden die er niet om geven. Als je nooit een hond gehad hebt die zo is heb je makkelijk praten dat het aan de opvoeding ligt. Mijn schoonouders hebben ruim 10 honden gehad, er was er één die alle kasten, het aanrecht en vuilnisbakken leeg roofde. En toch hebben ze allemaal dezelfde opvoeding gehad. De honden bij mijn ouders hebben nooit gejat, ja één roofde de vuilnisbak leeg. En nu heb ik er één waarvoor ik toch moet opruimen. Of in ieder geval dingen van de tafels en het aanrecht moet halen, voordat ik wegga. Dezelfde opvoeding, maar hij is gewoon gefocust op eten. Hij zal het niet doen als ik in huis ben,ik zou hem nooit kunnen betrappen.

Waarom zou je je hond vreselijk willen corrigeren om iets wat gewoon natuurlijk is én veel makkelijker op te lossen is? Namelijk opruimen... Dat is nog veiliger ook.

En herders die moeilijker zijn om zoiets aan te leren, omdat ze minder onderdanig zijn en een minder makkelijker karakter hebben? Laat me niet lachen, het ligt echt niet aan het ras. Het gaat erom of een hond een halve kliko is qua eten en of die een beetje doorzettingsvermogen heeft. En de leeftijd van de hond van de TS, het is nog een jonge hond. Als ze nu alles consequent opruimt, kan het gewoon uitdoven.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:07

Betadine, ik en de rest van mijn familie hebben JAAAAAREN ervaring met herders. Herders zijn werkhonden, en hebben daar plezier in. Werken graag voor hun baas en zijn makkelijke honden om wat aan te leren. Vind het onzin dat je beweerd dat deze hond anders behandeld moet worden, want dat is niet zo. Er zit een verschil tussen herders en labradors, maar ook een labrador kan werk verrichten. Ze kunnen zelfs net als de herder als politiehond door het leven. Ook een labrador kan pittig zijn. Je zet de labrador neer als een makkelijke hond, maar dat is het niet. Een labrador heeft regels nodig. Heeft hij geen regels, is hij net zo onhandelbaar als een herder zonder regels. En enkele hond heeft een andere behandeling nodig dan welke andere hond dan ook. Het is maar net wat voor beeld je hebt bij een bepaald ras.

Nogmaals, negeren heeft totaal geen zin, want hij weet niet waarom je dit doet.
Sommige honden zijn hardleers, maar sommige mensen ook.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:10

Ik denk dat de manier van opvoeden niet zozeer per ras verschilt maar wel per hond. De ene hond zul je anders moeten aanpakken als de ander. Dat is met mensen net zo, de een leert op deze manier de andere weer op een andere manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:13

Pff qua opvoeding had ik liever een herder gehad dan een labrador. Die van mij heeft af en toe toch een plaat voor zijn kop.

En nee ik geef niet telkens commando dat hij van het voer moet afblijven. Maar alleen commando zodra hij iets mag eten. Helaas kan ik het voedsel niet de hele dag laten staan. Want we hebben 2 katten die dan op rooftocht gaan.

maudx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:15

Volgens mij vraagt de TS om manieren om haar hond het stelen van eten af te leren, en niet om discussies of andere boktleden elkaars manieren goed vinden en waarom deze wel of niet kunnen werken. Moet er meteen zo gekat worden als je het niet eens bent met iemands manier? Lijkt me niet.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:16

maudx7 schreef:
Volgens mij vraagt de TS om manieren om haar hond het stelen van eten af te leren, en niet om discussies of andere boktleden elkaars manieren goed vinden en waarom deze wel of niet kunnen werken. Moet er meteen zo gekat worden als je het niet eens bent met iemands manier? Lijkt me niet.

Helmaal mee eens

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:16

maudx7 schreef:

Nee hoor, maar advies moet dan wel goed advies zijn, en geen advies waar TS sws niets mee opschiet. :+

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:17

Met elk advies ben je een stapje verder toch? Je hoeft het niet toe te passen als je niet wilt. :Y)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:18

Bedoel het negeren. :Y) Daar schiet je niets mee op. Alleen bij mensen. :j

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:21

Ik bedoel dat sommige rassen hardleerser zijn als andere. Probeer een malamute los te laten lopen. Bij de ene lukt dat bij de andere niet, maar in het algemeen is dat bij hun toch een moeilijk punt.
Tjechen zijn geboren jatters, kind met koekje is hap koekje (heel voorzichtig) , maar toch weg met het koekje. Je mag dan nog zo streng zijn als je wil...volgende keer doet die het opnieuw...

Ik wil dan weten wat jullie doen...
situatie: bord op tafel met eten. Hond steelt het je hoort het geluid draait je om...
In mijn geval: FOEI!! en al dan niet een kneep in zijn vel en hem wegsturen.

Volgende dag dezelfde situatie: wat doe je dan ? Voor mijn part hetzelfde als de eerste keer, maar dan zelf nog een stukje harder.

Volgende keer weer hetzelfde en ga zo maar door... Ik straf dus omdat ik wel moet straffen, je kunt moeilijk gewoon gaan toelaten ,maar of ik straf of niet op welke manier dan ook, hij doet het opnieuw van zodra hij de kans ziet. ben wel benieuwd wat jullie dan in mijn plaats zouden doen.

Hem op vlees zetten heeft zijn jat-gedrag voor 95% opgelost. De overige 5% kan ik niet oplossen...enkel zo weinig mogelijk kansen bieden, maar wel moeilijk met eentje die alles openkrijgt.

Ik heb me hierbij neergelegd ondertussen, het is zijn karakter en ik verveel me nooit met die hond, hij vind wel altijd iets nieuws uit.

Heb overigens met hem hondenschool gedaan en ipo training. Ze hebben mij gewoon aan kant geschoven omdat niets hielp en dit op 2 verschillende plaatsen. Als alle honden braaf gingen zitten, lag hij lang uit te rollen, kennelijk verveeld. Een gedragstherapeut die ik ken had ook één genomen omdat hij ook zei "kwestie van opvoeden" raad eens waar die tjech na paar maanden zat: juist ja in het asiel. Kon het niet verkroppen dat de hond meer karakter had als hem -O-