Aaien? Eerst vragen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:09

Goed idee :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 18:18

dierenfan schreef:
Groot en klein besteld. We zien wel!

Is met klittenband, want op een zo'n flap staan beide teksten zodat je hem ten alle tijden kunt omdraaien. Als je bijvoorbeeld aan het trainen bent. Gaat vast passen!

Post je een foto als je hem binnen hebt? :))

Anoniem

Re: Aaien? Eerst vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:21

En als een kind nog niet kan lezen...?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:32

Dan is er, als het goed is, een volwassene bij.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:33

Ow wel handig dit! Maar geeft ook weer gelijk zo stempel dat je hond gevaarlijk is. Onze is aan de lijn niet zo leuk maar los kan hij gewoon spelen.

Maar bij ons hebben de kinderen het snel afgeleerd liep x de poort uit en de kinderen kwamen al aangerend aaien!!! Toen sloeg hij aan (stond op het erf) en jah dat is dan best heeft als hij begint..

maar laat hem los, als er mensen aankomen lopende dan hou ik hem naast me en Let ik op hem veel beter dan als hij aan gelijnd is.

al vind hij het wel leuk als hij mee is op de fiets en hij is los en haal iemand in om dan hun aan de andere kant in te halen en dan paar speelse blaffen te geven alleen die mensen schrikken zich dan kapot dus waarschuw ik altijd nu maar haha

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:36

ik zou er nooit op zetten dat hij vriendelijk is, het andere vind ik wel een goede.

overigens heeft mijn zoontje van 2.5 jaar al op jonge leeftijd geleerd te vragen of hij mag aaien.

hij gaat dan naar de mensen met zijn vingertje omhoog 'aaien eerst vragen'.
soms vergeet hij het weleens en zeggen mensen aai maar hij doet niks. en dan vraag ik ze vriendelijk toch even te luisteren naar mijn zoontje want die moet dit eerst vragen. en nogmaals antwoord te geven als hij het heeft gevragen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 18:48

Robin_S schreef:

Een kind kan vrij snel kleur herkennen en als ouders lijkt me dat vrij makkelijk bij te brengen. Dat rood 'pas op!' betekent en groen 'oke' betekend. Dat leren ze zelfs al bij het stoplichtspel... en zo'n jonge kinderen lopen natuurlijk nooit alleen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:52

KimD dat vind ik geen goede oplossing als je het op kleur gaat zien. je kan namelijk vele banden/tuigjes in kleur laten maken. stel ik vind groen mooi en ik doe mijn valse hond dit aan dan zou ieder kind kunnen denken die dit geleerd heeft.. dat hij deze hond mag aaien wat dus totaal niet zo is.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:53

Delphi schreef:
Sirius_ schreef:
Waarom is het met een hulphond in opleiding een vanzelfsprekendheid, en met huishonden in training niet?

Naar andere huishonden (wel of niet in training) klikken of roepen ze ook niet. Wel zeggen ze van ''oh dat is een mooie hond'' of ''die hond lijkt veel op ...'' enz. Daar vind ik niets mis mee, dat is puur enthousiasme van mijn kinderen. Dat lijkt me ook niet dermate afleiden van een training.
Als dat voor een eigenaar al vervelend is, vind ik dat het aan de eigenaar is om zelf naar een afgelegen plek te gaan waar minder prikkels zijn voor de hond.
Wel kan ik me voorstellen dat het erg vervelend is dat er bewust veel geklikt wordt richting de hond of de hond steeds geroepen wordt (bij naam). Dan vind ik er ook niets mis mee om te vragen om daar mee te stoppen, omdat het afleid van de training.

Dat vind ik ook niet erg, ik heb het bewust over aandacht vragen of zelfs aandacht opeisen van de hond. Vorige week zijn we wezen wandelen bij Lage Vuursche, toen zijn we een tweejarig jochie tegen gekomen die onze pup om de hals wilde vallen. Daar doe je weinig aan. Dan vraag ik even de aandacht en laat ik hem netjes zitten, de ouder waarschuwen dat hij scherpe tandjes heeft, maar verder mag onze hond dan best aangehaald worden. Ik wil alleen voorkomen dat onze hond later, als hij groter is, zelf het initiatief neemt om bij jong en oud aandacht te halen.

Ik heb een ezydog converse tuigje gekocht. Klein maatje, niet al te duur, en ook hier kan zelf tekst op dus ik heb labels besteld met NIET AAIEN erop :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:56

Robin_S schreef:

rood schrikt wel af daarnaast bij kinderen gaat de betreffende hond sowieso vast want die vind hij niet eng maar springt in enthousiasme in de nek.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:11

Ik ga mijn honden geen tuigje omdoen met tekst. Ik ben er altijd bij als ze buiten lopen en als ik zie dat een kind of volwassene op mijn honden afloopt dan zeg ik er wat van. Het zijn overigens vaak volwassenen, kinderen vinden mijn honden toch vaak wel een beetje eng.
Volwassenen willen nog wel eens goed bedoeld op de rug kloppen. Mijn oudste hond die niet meer zo goed loopt is hier sowieso niet van gediend maar kan ook uit balans gebracht worden en dan omvallen. Ik ben dus superalert op alles wat in haar buurt komt. Ook eigenaren die hun doldrieste labrador aan zijn vijf meter flexlijn op haar af laten denderen om even te snuffelen. Gelukkig helpt mijn jonge zeer vriendelijke herder haar te beschermen door er tussen te gaan staan :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:20

dierenfan schreef:
Robin_S schreef:

rood schrikt wel af daarnaast bij kinderen gaat de betreffende hond sowieso vast want die vind hij niet eng maar springt in enthousiasme in de nek.

Rood is voor de meeste kinderen echt geen afschrikkende kleur, die houden juist van felle kleurtjes ;)

Ik zou het mijn kinderen nooit leren, die kleuren. Wat als een hond die een hekel aan kinderen heeft toevallig een universeel groen tuigje aan heeft? Een groen tuigje vind ik geen vrijbrief om omaar een hond te mogen aaien zonder te vragen.

Mijn kinderen hebben geleerd bij iedere hond, groot of klein, netjes aan de eigenaar te vragen of ze hem mogen aaien. Die manier vind ik veel veiliger.

Bij echte vervelende honden die ineens kunnen grommen, bijten of happen neem ik aan dat de baas zelf voorzorgsmaatregelen neemt en even oversteekt of omkeert i.p.v. passeren en er van uit gaan dat een rood tuig afschrikt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 19:22

StalNollie schreef:
KimD dat vind ik geen goede oplossing als je het op kleur gaat zien. je kan namelijk vele banden/tuigjes in kleur laten maken. stel ik vind groen mooi en ik doe mijn valse hond dit aan dan zou ieder kind kunnen denken die dit geleerd heeft.. dat hij deze hond mag aaien wat dus totaal niet zo is.

Tja, dat zo'n reactie ging komen had ik wel verwacht. Ik heb het hier niet over tuigen maar over die labels. Als jij een groen tuig mooi vind en hebt er een rood label op dan waarschuwt het alsnog. Daarbij loopt een valse hond normaal niet los en kun je een persoon op enkele meters afstand waarschuwen. Of nog beter muilkorf aan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:22

KimD schreef:
dierenfan schreef:
Groot en klein besteld. We zien wel!

Is met klittenband, want op een zo'n flap staan beide teksten zodat je hem ten alle tijden kunt omdraaien. Als je bijvoorbeeld aan het trainen bent. Gaat vast passen!

Post je een foto als je hem binnen hebt? :))

is goed!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:27

mijn hond is idd niet vals alleen bang en schiet in achteruit al grommend. Dat schrikt mensen erg af met een grote zwarte hond en krijg daar vaak commentaar op. Nu zijn mensen gewoon gewaarschuwd 'niet aaien' en doen ze het toch dan zien ze waarom niet. Mijn hond krijgt er niets van en doet verder ook niets en die mensen gaan snappen waarom het erop staat denk ik dan maar.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:47

Als je hond onder de "rode" categorie valt. Dan vermijdt toch zelf al plaatsen waar kinderen lopen....daarbij hou je je omgeving ook scherp in de gaten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:50

Hoezo? Die van mij vindt het leuk om overal naar mee te gaan, maar hij vindt kinderen nou eenmaal eng. Als ze rustig zijn en even naast hem zitten, kunnen ze hem best rustig! aaien, toch valt hij in de rode categorie want hij blaft en gromt als ze zomaar hem aaien. Daar schrikken de kinderen van, hij is geschrokken en beide hebben een verkeerde ervaring erbij. Maar gewoon tussen (veel) publiek lopen incl. kinderen is geen enkel probleem. Hij is pas dus met 4 en 5 mei mee geweest naar Wageningen, dat was gigantisch druk (ook op de dreijen, waar wij waren). Ik heb hem overigens niet meegenomen naar de podia, dat had voor hem echt niet leuk geweest.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:52

ThreeFingers schreef:
Als je hond onder de "rode" categorie valt. Dan vermijdt toch zelf al plaatsen waar kinderen lopen....daarbij hou je je omgeving ook scherp in de gaten.

Ik wel. Ik heb er eentje die enorm bang is voor kinderen en dat oplost met een grote bek. Ik bescherm mijn honden. We komen wel kinderen tegen maar ik zorg er wel voor dat ze niet naar mijn honden gaan.
Zulke riemen werken hier niet. ik heb 3 honden, eentje is niet perfect met andere reuen, de volgende niet met kinderen en de laatste kan met alles ;)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:58

Dierenfan, ik heb ook een treponti primo en daar past de kleine om het handvat, en zelf op het stuk daar voor.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:24

nathalie_v schreef:
Dierenfan, ik heb ook een treponti primo en daar past de kleine om het handvat, en zelf op het stuk daar voor.

Dat is idd nog veel beter dat stuk ervoor bedacht ik me gezien de aanlijn ring ;) anders is het steeds af doen als de hond vast gaat.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:25

Ja klopt helemaal!
Je kan hem zelf nog eventueel aan de zijkant doen. Maar dan moet de hond altijd aan de zelfde kant van jou lopen en geen lange vacht hebben ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:04

Mizora schreef:

Heb het toch al een keer zien gebeuren dat er op een terrasje een jong kind even onbewaakt rondliep, recht op een hond die onder tafel lag afging en een knap kreeg. Dus ik weet niet of je daar àltijd van kan uitgaan.

De beste methode lijkt mij nog steeds dat ouders het gewoon zo snel mogelijk aanleren hoe je met honden moet omgaan. Eigenlijk zouden ze het zelfs op school moeten aanleren, gewoon een hond mee naar de klas en uitleggen hoe hun lichaamstaal werkt.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:02

Er is een organisatie die zich daarmee bezig houdt, maar er zijn scholen die ivm hygiene en mogelijke allergieën er niet aan mee willen doen.volgens mij heet dat een snuffelcollege.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 06:10

ThreeFingers schreef:

Mijn hond valt onder de rode categorie om het mensen heel erg duidelijk te maken dat ze van hem af moeten blijven. Hij valt er niet onder omdat hij niet betrouwbaar is. Dat is hij namelijk 90% want tot nu toe kan ik heel goed voorspellen wat hij gaat doen en neiging tot bijten heeft hij nooit gehad. Ik vermijd dus geen enkele plaats. Sterker nog in de stad bijv. zal hij nooit terug deinzen voor mensen en ze gaan aanblaffen. Op een markt, braderie, intratuin kan jan en alleman hem aandacht geven en daar geniet hij enorm van. Echter in de polder, langs de zeedijk en in het bos moeten vreemden van hem af blijven daar vind hij niets aan vreemde, volwassen, mensen. Ook wel aangeleerd gedrag hoor gezien ik erg vaak alleen loop in afgelegen gebieden en ik dan dit gedrag erg kan waarderen. Ik heb dan ook geen moeite met het feit dat hij dit doet, wel moeite met mensen die lokken, gaan aaien en daarna roepen dat het een rot hond is terwijl ze het zelf uitlokken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 06:12

Robin_S schreef:
Mizora schreef:

Heb het toch al een keer zien gebeuren dat er op een terrasje een jong kind even onbewaakt rondliep, recht op een hond die onder tafel lag afging en een knap kreeg. Dus ik weet niet of je daar àltijd van kan uitgaan.

De beste methode lijkt mij nog steeds dat ouders het gewoon zo snel mogelijk aanleren hoe je met honden moet omgaan. Eigenlijk zouden ze het zelfs op school moeten aanleren, gewoon een hond mee naar de klas en uitleggen hoe hun lichaamstaal werkt.

Wij doen dat ook regelmatig en ja :D mijn rode categorie hond werkt daar zelfs aan mee met regelmaat. Gezien zijn grote enthousiasme en lompigheid doet hij dat alleen bij de wat oudere kinderen. Bij de jonge kinderen is hij degene die de kunstjes laat zien zoals apporteren, volgen, zitten op bevel, op zijn plaats gaan liggen enz. Groot feest is dat *\o/*