Alternatieven voor het oormerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:25

ponytjuh76 schreef:
Het gaat er mij ten eerste om dat ik 2 geitjes heb in een wei met allemaal andere dieren. Geen andere witte geiten. Allebei ook weer heel verschillende dieren dus zonder probleem van elkaar te kunnen onderscheiden. Mochten ze dan toch doodgaan dan kan ik altijd nog een oormerk laten knippen want dan krijgen ze er niks van mee en kunnen ze nog geïdentificeerd worden? Geen probleem.

Daarbij heb ik het ook over mijn ervaringen die niet zo goed zijn. Op de wei waar ze heen gaan zie ik ook geen uitgescheurde oortjes maar wanneer je aan de oormerkjes komt schikken ze meteen.

Ik vind het gewoon niet nodig. Is het misschien mogelijk dat ik een uitzondering krijg oid? Ik kan het oormerk in een halsband doen en ik heb totaal geen intenties om te sjoemelen, waarom zou ik? Zou ik hiermee niet naar iemand kunnen gaan die de controles uitvoert, of bijvoorbeeld naar de gemeente?

Daarbij moet ik toch even zeggen dat een gaatje schieten bij een mens toch wat anders is als een oormerk knippen bij een geit. De gaten voor de oormerken zijn erg groot en op deze leeftijd maakt dat de pijn er niet minder om. En een injectie is ook weer erg anders dan een stuk plastic door je oor geknipt krijgen. Ze hebben er dan iets zitten wat ze altijd blijven linken aan het knippen. Dit zijn dingen die niet te vergelijken zijn.

Sorry hoor, maar die geit denkt een week later echt niet meer dat dat ding in z'n oor zit en dat dat "oh zo'n pijn deed met knippen"
Dieren denken zo niet, die hebben dat besef niet..

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:26

ponytjuh76 schreef:
Het gaat er mij ten eerste om dat ik 2 geitjes heb in een wei met allemaal andere dieren. Geen andere witte geiten. Allebei ook weer heel verschillende dieren dus zonder probleem van elkaar te kunnen onderscheiden. Mochten ze dan toch doodgaan dan kan ik altijd nog een oormerk laten knippen want dan krijgen ze er niks van mee en kunnen ze nog geïdentificeerd worden? Geen probleem.

Daarbij heb ik het ook over mijn ervaringen die niet zo goed zijn. Op de wei waar ze heen gaan zie ik ook geen uitgescheurde oortjes maar wanneer je aan de oormerkjes komt schikken ze meteen.

Ik vind het gewoon niet nodig. Is het misschien mogelijk dat ik een uitzondering krijg oid? Ik kan het oormerk in een halsband doen en ik heb totaal geen intenties om te sjoemelen, waarom zou ik? Zou ik hiermee niet naar iemand kunnen gaan die de controles uitvoert, of bijvoorbeeld naar de gemeente?

Daarbij moet ik toch even zeggen dat een gaatje schieten bij een mens toch wat anders is als een oormerk knippen bij een geit. De gaten voor de oormerken zijn erg groot en op deze leeftijd maakt dat de pijn er niet minder om. En een injectie is ook weer erg anders dan een stuk plastic door je oor geknipt krijgen. Ze hebben er dan iets zitten wat ze altijd blijven linken aan het knippen. Dit zijn dingen die niet te vergelijken zijn.

Mag ik vragen wat jij doet als er weer q-koorts uit breekt en weet je ook wat de gevolgen zijn als mensen er achter komen dat je geiten niet gemerkt zijn?

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:30

carr_friesje schreef:
ponytjuh76 schreef:

Sorry hoor, maar die geit denkt een week later echt niet meer dat dat ding in z'n oor zit en dat dat "oh zo'n pijn deed met knippen"
Dieren denken zo niet, die hebben dat besef niet..

Daarom mag ik bij de dieren ook niet aan de oren komen.... Dat besef hebben ze niet pfft.. Misschien denken ze niet zo specifiek als wij maar een dier heeft wel degelijk een goed geheugen en onthoud meer dan jij denkt.
Als dieren echt niet zo snugger waren hadden we geen dieren met levenslange trauma's denk je niet? Dat zijn misschien extremere gevallen maar je gaat mij niet vertellen dat dieren te dom zijn om zoiets te onthouden. Nee :')

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:31

Elise_0o schreef:
Mag ik vragen wat jij doet als er weer q-koorts uit breekt en weet je ook wat de gevolgen zijn als mensen er achter komen dat je geiten niet gemerkt zijn?

Dan kan ik altijd nog beslissen om ze op dat moment te merken, toch?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:34

ponytjuh76 schreef:
Elise_0o schreef:

Dan kan ik altijd nog beslissen om ze op dat moment te merken, toch?

Ik ben bang van niet.. Aangezien je eerst een UBN nummer aan moet vragen (mits je hiervoor ook in aanmerking kan komen), daar gaan al ongeveer 4 weken overheen voordat zoiets is geregeld, daarna zal je je oormerken moeten bestellen, daar gaat ook nog een paar dagen overheen en dan moet je ze merken en aanmelden.
Ik denk dat je geiten dan inmiddels al geslacht zullen zijn.. Niet banketstaaf bedoelt..

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:37

Er zit toch echt en verschil ik jet houden van 2 of 200 geiten en andere dieren.

Voor de mensen die graag 2 als hobby willen zou een oplossing mogelijk moeten zijn.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:38

Elise_0o schreef:
Ik ben bang van niet.. Aangezien je eerst een UBN nummer aan moet vragen (mits je hiervoor ook in aanmerking kan komen), daar gaan al ongeveer 4 weken overheen voordat zoiets is geregeld, daarna zal je je oormerken moeten bestellen, daar gaat ook nog een paar dagen overheen en dan moet je ze merken en aanmelden.
Ik denk dat je geiten dan inmiddels al geslacht zullen zijn.. Niet banketstaaf bedoelt..

Ik heb van beide geiten gewoon de oormerken liggen. Daarbij heb ik alle papieren in orde en zijn ze ook geregistreerd. Ik heb alles in orde hoor dat is geen probleem, heb de oormerken en alles gewoon hier liggen maar ik heb gewoon een probleem met het knippen van die dingen..

De plek waar ze vandaan komen die man zei ook, mochten ze komen controleren kan je gewoon de oormerkjes laten zien. Je hebt ze maar ze zijn alleen niet geschoten. Kijken wat ze daarmee doen..

LuckyLuna schreef:
Er zit toch echt en verschil ik jet houden van 2 of 200 geiten en andere dieren.

Voor de mensen die graag 2 als hobby willen zou een oplossing mogelijk moeten zijn.

En dit bedoel ik dus, inderdaad.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:39

LuckyLuna schreef:

Maar die is er niet en dus zou ze gewoon een oormerk moeten ( laten) schieten.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:42

quera schreef:

Ik ben blijkbaar toch niet de eerste die zich hier niet bij neerlegt. En er zijn dus ook rechtzaken geweest met eigenaren van grotere bedrijven die (deels) gelijk hebben gekregen.. Zou dat van mij al helemaal goed moeten komen lijkt me.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:43

Zijn jouw geiten trouwens van voor 2005 of niet? Want dan volstaat alleen een tattoo nog. (zo heb ik er hier ook 2 lopen, die kunnen elk moment omvallen)

Mag ik je aanraden om zo snel mogelijk een rechtszaak te starten als je niet van plan bent om je geiten te gaan te merken? Wie weet win je wel en kun je op die manier iets betekenen voor de mensen die ook niet willen merken?

Zo niet, geef ze dan gewoon een oormerk, regels zijn er niet voor niets..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:44

ponytjuh76 schreef:
quera schreef:

Ik ben blijkbaar toch niet de eerste die zich hier niet bij neerlegt. En er zijn dus ook rechtzaken geweest met eigenaren van grotere bedrijven die (deels) gelijk hebben gekregen.. Zou dat van mij al helemaal goed moeten komen lijkt me.

En je weet dat rechtszaken geld kosten,veel geld.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:45

Ja dat snap ik, ben ook van plan om eerst even naar de gemeente te gaan om te kijken wat ik kan doen.

EDIT: Nee de grote is van vorig jaar februari en mijn tweede is van dit jaar februari.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:46

Goed dat je je er niet bij neerlegt TS! +:)+

Van argumenten als 'zo gaat het nou eenmaal' en er allemaal maar in berusten is de wereld nog nooit beter geworden. ;)

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:49

RedPassion schreef:
Goed dat je je er niet bij neerlegt TS! +:)+

Van argumenten als 'zo gaat het nou eenmaal' en er allemaal maar in berusten is de wereld nog nooit beter geworden. ;)

Dat vind ik ook. Slaat helemaal nergens op dit. Een paard is ook zowel een hobbydier als een productiedier en die heeft ook niet verplicht een geel flapje door zijn oor. Dit hoort ook aangepast te worden voor de hobbyisten met geitjes onder ons. Wat een onzin is het ook...

Elise_0o

Re: Alternatieven voor het oormerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:53

Ik wens je veel succes en zou ook graag op de hoogte gehouden worden van je vorderingen (en je eventuele rechtszaak)? Aangezien ik bang ben dat je je gewoon aan de wet moet houden, of het stiekem (net als al die andere) zal moeten doen.

http://www.levendehave.nl/kennisbank/ru ... -oormerken

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:59

Horen oormerken niet gewoon in een la?
Dat kunnen hobbymatige houders van schapen, koeien, runderen en varkens makkelijk zeggen. Zij hebben geen toeslagen te verliezen. En als hun dieren niet in de voedselketen terecht komen, mogen zij ook een chip gebruiken (zie wiki Identificatie en registratie van runderen). Als zij de identificatie met een paspoort hebben geregeld (verkrijgbaar bij de Nederlandse Belangenvereniging van Hobbydierhouders) en hun dieren hebben aangemeld bij het I&R-systeem, dan lopen ze weinig risico. Zij kunnen zich beroepen op diverse gerechtelijke uitspraken: wel strafbaar, geen straf.

Kan ik hieruit opmaken dat ik ook een paspoort aan kan vragen voor mijn dieren zodat ze niet gemerkt hoeven te worden? Ik heb inderdaad mijn merkjes in de la liggen hier, geen probleem.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:05

Nee, daaruit kun je opmerken dat als je alles geheim houd en stiekem doet je wel strafbaar bent, maar niet gestraft word, aangezien je geen bedrijf hebt en ze je zo geen boetes op kunnen leggen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:06

Ik zit zelf helemaal niet in de geiten, maar vind het ergens wel ironisch dat het brandmerken van paarden niet meer is toegestaan en het oormerken van bv. geiten verplicht is. :=

Ts, kun je PvdD niet contacten met je vraag / stelling? Misschien dat zei je verder kunnen helpen?

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 11:07

Ik heb iets gevonden!!

Alteratieven voor oormerken

De NBvH heeft zich steeds sterk gemaakt voor alternatieven voor het oormerk. Daarin zijn we wel een eind gekomen. Zo hebben wij ervoor gezorgd dat de maagbolus en chip door de Europese Unie zijn goedgekeurd als 2e identificatiemiddel. Toch moeten runderen, schapen en geiten nog steeds met minimaal 1 oormerk geïdentificeerd worden. Mensen die hun dieren gedurende hun hele leven op hun eigen erf houden, bieden wij de mogelijkheid aan om een paspoort te bestellen voor € 12,50,- via info@hobbydierhouder.nl. Het paspoort en een chip, samen met het ene oormerk dat niet is ingebracht en de registratie van het dier in de databank van het ministerie van Economische Zaken vormen dan de registratie en identificatie. Op deze wijze voldoet u niet aan de regelgeving, maar de Algemene Inspectiedienst (AID) accepteert dit vaak wel, mits u geen beroep doet op subsidies van het ministerie. Subsidie-ontvangers moeten namelijk steekproefsgewijs gecontroleerd worden.

Heb meteen even een mail gestuurd of dit een mogelijkheid is voor mij. Dan vraag ik wel paspoorten aan en worden ze beiden gechipt, dit vind ik veel minder traumatisch. De oormerkjes heb ik liggen dus kan ik zonder problemen tonen mocht het gecontroleerd worden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:08

De gemeente kan echt niks doen hoor, bespaar je die moeite. Het is landelijke wet- en regelgeving. Daar kun je als gemeente niks aan veranderen.

Als je echt iets wil veranderen, wordt dan lid van de Nederlandse Belangenverenging voor Hobbyhouders. Zij zijn ook bezig met alternatieven voor oormerken: http://www.hobbydierhouder.nl/nl/overig ... egistratie

Ik denk dat je meer kans op succes hebt als je je aansluit bij een belangenvereniging dan als je naar het gemeenteloket gaat, je geiten een kunstje laat doen en demonstreert dat ze niet graag aan hun oren worden aangeraakt om zo te bewijzen dat ze echt als hobbydier gehouden worden ;-).

In dit topic lees ik meerdere keren over chippen en waarom dat niet mag. Zoals al eerder gezegd, chippen, pootband en een maagbolus mag WEL. Alleen er moet minimaal één zichtbaar oormerk zijn. Dus je mag er ook voor kiezen één oormerk in te brengen en de ander op een alternatieve manier. Dat scheelt alweer de helft van het leed ;-)

Probleem is alleen dat er geen erkende leverancier is van chips en pootbanden in Nederland en dat om die reden het enige alternatief momenteel is om een maagbolus te combineren met één oormerk.

Het stukje wat je quote gaat overigens over runderen, niet over geiten. Als je controle krijgt, krijg je gewoon een boete.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:13

ponytjuh76 schreef:
Ik heb iets gevonden!!

Alteratieven voor oormerken

De NBvH heeft zich steeds sterk gemaakt voor alternatieven voor het oormerk. Daarin zijn we wel een eind gekomen. Zo hebben wij ervoor gezorgd dat de maagbolus en chip door de Europese Unie zijn goedgekeurd als 2e identificatiemiddel. Toch moeten runderen, schapen en geiten nog steeds met minimaal 1 oormerk geïdentificeerd worden. Mensen die hun dieren gedurende hun hele leven op hun eigen erf houden, bieden wij de mogelijkheid aan om een paspoort te bestellen voor € 12,50,- via info@hobbydierhouder.nl. Het paspoort en een chip, samen met het ene oormerk dat niet is ingebracht en de registratie van het dier in de databank van het ministerie van Economische Zaken vormen dan de registratie en identificatie. Op deze wijze voldoet u niet aan de regelgeving, maar de Algemene Inspectiedienst (AID) accepteert dit vaak wel, mits u geen beroep doet op subsidies van het ministerie. Subsidie-ontvangers moeten namelijk steekproefsgewijs gecontroleerd worden.

Heb meteen even een mail gestuurd of dit een mogelijkheid is voor mij. Dan vraag ik wel paspoorten aan en worden ze beiden gechipt, dit vind ik veel minder traumatisch. De oormerkjes heb ik liggen dus kan ik zonder problemen tonen mocht het gecontroleerd worden.

Prachtig dit, het begint ontzettend te lijken op het wiet beleid van Nederland, niet legaal, maar wel gedoogd...

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 11:15

De 2de quote gaat over runderen, geiten en schapen haha. Maar ik zou dus 1 oormerk, een paspoort én een chip moeten hebben dan?

Waarom niet gewoon de merkjes in de kast.. Godsamme.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 11:16

Elise_0o schreef:
Prachtig dit, het begint ontzettend te lijken op het wiet beleid van Nederland, niet legaal, maar wel gedoogd...

Ik vind en wet voor drugs net wat anders dan een wet voor wat hobbygeitjes die wel/niet gemerkt moeten worden.. Haha...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:21

Nogmaals TS, heb je überhaupt wel een UBN nummer?
Anders ben je sowieso al illegaal bezig, afgezien van het wel of niet merken.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 11:25

Froukje1993 schreef:
Nogmaals TS, heb je überhaupt wel een UBN nummer?
Anders ben je sowieso al illegaal bezig, afgezien van het wel of niet merken.

Als je het goed gevolgd hebt zie je dat ik een paar reacties terug heb uitgelegd dat alles in orde is. Heb het papierwerk in orde, ze zijn geregistreerd, ik heb een UBN nummer en heb de oormerken in mijn bezit.

Het enige probleem wat ik heb, nogmaals, is het knippen van die dingen .....