Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:17

Reeën kunnen ook in shock raken en sterven door stress. Dat advies is er niet voor niets, gewoon de hond vast ;)

Een windhond jagen afleren kun je niet, in goede banen leiden misschien. Afleren niet, net als dat je een paard niet kunt afleren te vluchten. Het zit erin.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:23

Hele tijd geleden volgde ik regelmatig een of andere dierenredprogramma. Herinner mij nog een aflevering maar bij een reeënkalf was opgenomen bij de dierenbescherming, deze hebben ze later in die buurt neergelegd (waren úren overheen gegaan) moeders kwam gewoon terug. Dus zo'n moeder komt gewoon weer terug.

Onze hond blijft altijd op het pad en gaat niet verder dan zo'n 5 meter van ons vandaan. Dus of ik onze hond aanlijn of niet maakt voor de reeën niets uit, het is niet alsof onze hond er achter aan gaat stuiven :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 14:26

annebe schreef:
Te lang op de dierenambu gereden om ook te zien hoe het daadwerkelijk gaat, repelsteeltje benoemt het keurig...
Hier gaan de honden ook altijd los of ik noe met of zonder hond door de bossen loop, rennen gaan de reeen en herten toch wel.
Honden zijn 100% jagers (windhonden) maar doen niets door een fatsoenlijke opvoeding.

Jammer dat mensen boven de wet willen staan en aan een toch vriendelijk verzoek geen gehoor wensen te geven. Nee, men "weet" het zelfs beter .... :z nAlleen dierenliefhebber (?) van eigen dieren dus. Honden mogen gewoon niet los.... simpel zat....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:35

Honden zijn steeds minder en minder welkom in onze samenleving. Heb er nu 2, maar het worden geloof ik toch wel de laatse. Ze mogen echt zo goed als nergens meer los, maar ook om een huis te huren is het hier problematisch. Waar ik nu woon is de huishuur opgeslaan en ik ik vind niets anders, laat staan iets waar honden welkom zijn.

In Denemarken kom je zo goed als geen honden tegen op straat. De meeste mensen daar vinden het vrij abnormaal om met de hond buiten te komen. Te veel regels en te veel angst voor honden. We gaan net dezelfde weg op. Ik was in denemarken voor de world dog show. We liepen toen met 15 wolfhonden over straat en verschillende mensen spraken ons toen aan. Allemaal hadden ze honden maar geeneen die ermee ging wandelen. Echt triest

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:38

ik ga mijn hond echt niet aanlijnen. Hij luisterd beter los dan aangelijnd. Als hij aangelijnd is word die abnormaal druk. Bovendien lijkt het mij dat die beesten toch wel stress krijgen van alle mensen in het bos. of je hond nou los loopt of aan de lijn.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:41

Overal in de natuur zijn er dieren die elkaar opjagen, dat is de natuur. Volgens sommigen moeten honden aan de lijn, maar hoe zit het dan met de rest van die dieren.
Ik vind dat honden net als andere dieren recht hebben om af en toe los te lopen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:42

xGwennn_94 schreef:
ik ga mijn hond echt niet aanlijnen. Hij luisterd beter los dan aangelijnd. Als hij aangelijnd is word die abnormaal druk. Bovendien lijkt het mij dat die beesten toch wel stress krijgen van alle mensen in het bos. of je hond nou los loopt of aan de lijn.

Kwestie van opvoeden.

ikbencarmen schreef:
Overal in de natuur zijn er dieren die elkaar opjagen, dat is de natuur. Volgens sommigen moeten honden aan de lijn, maar hoe zit het dan met de rest van die dieren.
Ik vind dat honden net als andere dieren recht hebben om af en toe los te lopen.

Ja, op plekken waar niet uitdrukkelijk en specifiek gevraagd wordt om aan te lijnen, de zogenaamde losloop gebieden...

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:47

Dus met andere woorden? Mijn hond is niet goed opgevoed?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:50

Mensen in het bos is wel ietsje anders gezien die niet met blinkende tanden achter de herten aan rennen en ze aan hun tere nekje op de grond trekken.
Tuurlijk heeft de ene meer jachtinstinct dan de ander. Ik snap alleen niet dat honden altijd maar los moeten overal, ook al wordt er expliciet gevraagd/geboden dit niet te doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:48

Als ik zo'n bordje tegenkom, draai ik om en ga ik ergens anders wandelen. Ik ben namelijk veel te bang dat ze ook bang worden van aangelijnde honden en aangelijnd aan een korte lijn kunnen we overal.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:53

kitlover schreef:
heb je dan perse een riem nodig om een hond onder appel te houden?
en zoals ik al zij, beestje is speels omdat ze nog zo jong is en wilt met takjes en dergelijke spelen maar gaat nooit achter levende dingen aan (zelfs geen vliegen)

en in het bos waar ik loop hoeven ze niet aan de riem, ik ga niks voor niks naar bossen waar ze los mogen lopen het hele jaar (daar lopen ook zoveel mensen dat daar echt geen wild meer zit) soms gaan we naar andere bossen maar daar gaan ze wel gewoon vast.

Weet je wat het is: veel mensen zien je dan met een hond loslopen, en dan denken zij: "nou, dan mijn hond ook los" en voor je het weet laat iedereen zijn hond los lopen en daar zitten dan ook honden tussen die achter het wild aangaan...
-O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:05

xGwennn_94 schreef:

Als jij je hond niet eens kunt aanlijnen zonder dat hij achterlijk druk wordt, dan ja vind ik jouw hond niet goed opgevoed.

En ongetwijfeld kom jij nu met een heel verhaal waarom hij dat wel is, en dat ik ongelijk heb etc. Brand los.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:56

Jammer dat er toch altijd weer mensen zijn die vinden dat hun (volgens henzelf) goed opgevoede hond boven de wet staat en dus tòch los mag... ik krijg vaak de indruk dat die mensen zèlf niet goed zijn opgevoed. >;)

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:44

anneliesdj schreef:
M_Jacky schreef:
Als iedereen zich altijd aan alle regels zou houden die er zijn voorgeschreven wordt het hier een stuk minder leuk in Nederland, ook voor onze viervoeters. Zo zie ik het, en je mag het daar niet mee eens zijn. Zo lang je maar respect hebt voor je omgeving en geen onnodige onveilige situaties veroorzaakt.

Het is gewoon onzin om te zeggen dat je hond niet jaagt, want daar gaat het niet om.
Het gaat erom dat je hond op zo'n reekalf kan stuiten.
Daarbij gebruikt elke hond zijn neus en er zijn maar heel weinig honden die geen jachtinstinct hebben als er iets voor hun neus wegrent.
Dus al zou het kalf het overleven omdat het niet opgevreten wordt, dan nog is het de klos omdat mam hem verlaat.

En zoals ik al eerder zei; er zijn zoveel mensen die zeggen dat hun hond dat niet zal doen, maar ik geef je de kost hoeveel honden er niet even een egel, kalf, das, eekhoorn of wat dan ook te grazen nemen onder het wandelen, terwijl baasje nietsvermoedend verder loopt.

Op dat eerste stuk ga ik niet in, daar heb ik al eerder op gereageerd bij iemand die precies hetzelfde zei.
En dat tweede gedeelte, dat zal best eens voorkomen ja. Hoewel je dan wel een erg onoplettende baas bent als je dát niet in de gaten hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:08

Maartje1990 schreef:
Hele tijd geleden volgde ik regelmatig een of andere dierenredprogramma. Herinner mij nog een aflevering maar bij een reeënkalf was opgenomen bij de dierenbescherming, deze hebben ze later in die buurt neergelegd (waren úren overheen gegaan) moeders kwam gewoon terug. Dus zo'n moeder komt gewoon weer terug.

Dus als het één keer goed gaat, gaat het altijd goed.
Die mensen weten precies wat ze moeten doen, is heel wat anders als een ree die gestoord wordt door een loslopende hond.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:17

anneliesdj schreef:
Maartje1990 schreef:

Dus als het één keer goed gaat, gaat het altijd goed.
Die mensen weten precies wat ze moeten doen, is heel wat anders als een ree die gestoord wordt door een loslopende hond.

nee net als het feit als het één keer fout gaat niet altijd fout gaat... En geloof me maar dat de gemiddelde mens die bij de DB werkt totaal NIET weet wat ze moeten doen met herten(jongen). Immers zoveel cursus krijgen die niet hoor (ik heb hem in 10 jaar tijd nog nooit gehad van de DB en wij hebben toch echt wel een gebied met enorm veel herten).

Overigens gezien hoe enorm veel herten er hier in de buurt zitten hebben wij altijd maar erg weinig meldingen over hertenjongen (vorig jaar 2 gehad) en ook erg weinig over aangereden herten (misschien 8 op jaarbasis?)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:27

Ik word zo moe van zulke discussies. Honden mogen niks maar dat katten hele vogelnesten leegroven is weer volkomen normaal...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:48

Hier in het bos zijn 2 losloopgebieden, de rest van het bos niet... En wat doen die domme reeen, juist, gaan gewoon in het losloopgebied zitten.. Zo bang zijn ze schijnbaar dus niet van loslopende honden..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:55

Hier zijn geen losloopgebieden ;)
Mijn honden mogen gewoon het pad niet af. En de hond die wel eens jagen wil zit veel aan de lijn.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:43

Vjestagirl schreef:
xGwennn_94 schreef:

Als jij je hond niet eens kunt aanlijnen zonder dat hij achterlijk druk wordt, dan ja vind ik jouw hond niet goed opgevoed.

En ongetwijfeld kom jij nu met een heel verhaal waarom hij dat wel is, en dat ik ongelijk heb etc. Brand los.

lekker blijven dekken dan. Gek! heb bijna alles gehaald op mn hond. VZH Ipo 1 2 en 3 speurhon 1 en 2 ph1 en ph2. Dat heeft niets met opvoeden te maken maar puur aan hoe je hond is. en zn karakter kan je niet veranderen. maar weest gerust tegen zo iemand hoef ik mijn hond niet te verdedigen. Vind je erg hipokriet overkomen! zeer on respect vol iemand zn dier zo uitkafferen terwijl je niet weet hoe het beest verder is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:52

Die van mij gaan sowieso vast op het stuk waar ik nu loop, dat is een soort natuurgebied waar je buiten het broedseizoen om de honden los mag hebben, nu is het broedseizoen dus moeten ze aangelijnd blijven en dat doe ik ook.
Reeën lopen daar ook, zijn er maar 2 volgens mij maar ze zijn er wel. (Ik ben ze wel eens tegengekomen)
Ook in het bos zou ik ze aangelijnd houden, of ergens anders gaan lopen.
Wij hadden met de ambu wel regelmatig reeën, en soms op plekken waar ze normaal niet snel zouden komen dus ik vermoed dat het op die plekken wel kwam doordat ze opgejaagd werden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:53

Gwenn: ze kaffert je hond helemaal niet uit hoor. Jouw manier van reageren op vjestagirl vind ik eerder disrespectvol dan de hare :=

En aan de lijn trekken dan is hij dus aan de lijn niet goed opgevoed, kan die nog zoveel papiertjes hebben. Maar dat lijkt mij een hele andere discussie...

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:59

maartje ik stelde alleen een vraag. En je kan niet van een hond verwachten waar het in zijn aard ligt om druk te zijn keurig aan de lijn te laten lopen. Als jij ADHD zou hebben kunnen mensen niet verwachten dat je uren rustig en braaf stil zou zitten of mee loopt zonder een teken van drukte te laten merken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 00:12

Een drukke hond kun je ook wel leren zich rustiger te gedragen. En lijkt mij dat ze juist aan de lijn rustig moeten zijn.
Daarnaast zegt het succesvol zijn op cursus, training ed niet zoveel, ken genoeg honden die daar elke competitie winnen en thuis de hele tent afbreken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:12

xGwennn_94 schreef:
Vjestagirl schreef:

lekker blijven dekken dan. Gek! heb bijna alles gehaald op mn hond. VZH Ipo 1 2 en 3 speurhon 1 en 2 ph1 en ph2. Dat heeft niets met opvoeden te maken maar puur aan hoe je hond is. en zn karakter kan je niet veranderen. maar weest gerust tegen zo iemand hoef ik mijn hond niet te verdedigen. Vind je erg hipokriet overkomen! zeer on respect vol iemand zn dier zo uitkafferen terwijl je niet weet hoe het beest verder is!

Sorry, maar ik kaffer jou volgens mij niet uit. Ik noem jou geen gek, ik noem je niet hypocriet. Ik zeg alleen dat ik vind dat een hond die niet normaal rustig aan de lijn kan lopen niet goed opgevoed is. Dan kan hij weet ik het wat aan diploma's gehaald hebben, blijkbaar zit de basis er niet goed in.

xGwennn_94 schreef:
maartje ik stelde alleen een vraag. En je kan niet van een hond verwachten waar het in zijn aard ligt om druk te zijn keurig aan de lijn te laten lopen. Als jij ADHD zou hebben kunnen mensen niet verwachten dat je uren rustig en braaf stil zou zitten of mee loopt zonder een teken van drukte te laten merken.

Mijn paard is ook zo'n ADHD type. Gigantisch druk, vind alles leuk en spannend, weinig concentratie vermogen. Toen ik haar kreeg kon ze ook niet normaal aan een touwtje lopen, hing continue en probeerde me omver te trekken. Nu loopt ze zonder morren keurig rustig naast me mee. Als ik er vanuit gegaan was dat dat haar karakter nou eenmaal druk was en dat ze het nooit zou leren dan had ze het ook nooit geleerd.