Kat volledig buiten houden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:12

Bij mijn vader hebben we 4 buitenkatten.
Deze leven hun hele leven al buiten en weten niet beter.
Naar binnen durven ze niet en altijd als je thuis komt, komt er wel één gezellig aanlopen.
Bij mijn moeder hebben we 3 binnenkatten. (1 van onszelf en 2 van andere)
Die van onszelf hebben we eigenlijk als binnen en buitenpoes.
Maar hij komt alleen binnen als je hem zelf oppakt en binnen zet.
Dan staat hij wel binnen de kortste keren bij de deur te zeuren totdat je de deur open doet en hij naar buiten kan.
Een perfect voorbeeld van een binnenpoes, die het het liefste dag en nacht in een mandje lig onder een afdakje buiten.
Katten kunnen dus prima buiten leven :j
En je kan er zeker van genieten!
Wel zou ik er niet eentje nemen, maar twee zodat ze wel samen zijn!

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:16

Is het geen optie om een kamer katvrij te houden, en daar je moeder te ontvangen als ze komt?

blokje

Re: Kat volledig buiten houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 20:20

en met verjaardagen? kan ze niet er bij zitten.
onze woonkamer en keuken zijn 1. we hebben geen groot huis.
geen aparte ruimtes.

we hebben wel een bijkeuken. maar het lijkt me dat haren dwalen dus ben bang dat ze dan toch er op reageer.
hou ziels veel van me mams komt geen kat tussen ;) :P

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:21

Gewoon lekker buiten TS, kan prima :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:31

Ik zal zeker de optie asielkat overwegen... Asielen zitten hartstikke vol met buitenkatten die prima bij jou in de schuur zouden kunnen wonen. Schattige kittens zoals die van je familie vinden waarschijnlijk toch wel een plekje, volwassen katten moeilijker.

Bovendien zit je dan niet met 2 kittens die net van de moeder wegkomen, die kan je niet zomaar in een schuur neerzetten en ze het laten uitzoeken bij wijze van.

Verder zal het niet mijn keuze zijn, maar dat is puur omdat het me niet gezellig lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:31

Nog even een dingetje, je hebt kattenrassen waar mensen niet allergisch voor zijn, moet je even zoeken welke. En als je ze een eigen kattenkamer geeft en alleen in de woonkamer laat wanneer jij er bent zal het ook al een hoop schelen met haar en vervuiling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:34

_Rianne_ schreef:
Is het geen optie om een kamer katvrij te houden, en daar je moeder te ontvangen als ze komt?

Of moeder in de schuur te ontvangen ipv de katten :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:35

Hey blok :D

Alles goed?

Hier hebben we ook twee katten die absoluut niet binnen in huis mogen. Wij hebben een boerderij en ze lopen hier heerlijk rond, luieren in de tuin en komen bij ons liggen als we buiten zitten.
Ze hebben een schuur van 80 x 20 tot hun beschikking. In deze schuur is er een oude paardenbox die open staat en waar stro in ligt. De vervoersbox met fleecedekentje staat er ook nog, net als hun eten en drinken.
De katten zien er prima uit en voelt zich zo te zien heerlijk. Ze worden dagelijks aangehaald, al zijn het sowieso geen katten die bij je op schoot willen en opgetild willen worden.

Onze vorig kat hebben wij gekregen van mijn nichtje. Nadat zij verhuist zijn hielden ze haar 24/7 binnen, omdat ze steeds terug liep naar zijn oude huis. Vanaf die tijd viel zij regelmatig de kinderen aan. Om die reden is zij daar weg gemoeten.
Het was dus wel een gok, omdat ze hier juist 24/7 buiten zou komen. Na aankomst heb ik haar in de schuur gedaan met een tuigje zodat ze niet weg zou lopen. Helaas had ik het tuigje te los gedaan en was de kat binnen no-time weg.
Ik was bang dat ze weg gelopen zou zijn, maar de volgende ochtend zag ik haar buiten lopen. Ik kon haar makkelijk pakken en heb haar zonder tuigje binnen gezet met het idee: als ze nu weer weet hoe ze naar buiten moet kan ze in ieder geval ook de weg naar binnen zoeken.
Sindsdien is ze nooit meer weggegaan.
De kat had de tijd van d'r leven! Toen wij eenmaal kinderen kregen bleef ze hier ook erg lief voor. De kinderen hebben haar veel aangehaald en ze heeft nooit iets gedaan tegen de kindjes.
Helaas is ze van ouderdom gestorven. Maar ik weet zeker dat deze kat gelukkiger was buiten huis op de boerderij dan veel/continue binnen.

Het risico dat ze hier doodgereden worden is nihil aangezien wij achteraf wonen en er niet zo veel verkeer langs komt. Ook hebben ze veel land en erf om op te lopen en te jagen.
Als je wel langs een drukke weg woont zou ik er goed over na denken. Maar op zich kan een kat zeer prima buiten leven als ze 24/7 toegang hebben tot een beschut plekje met wat stro of een dekentje bijv.
Sterker nog ... ik weet zeker dat veel katten dit leven fijner zouden vinden dan continue binnen!

Overigens hebben wij ook gekeken voor een asielkat, maar hier zou ik €50,00 moeten betalen voor de kat en dat vond ik veel geld. Onze eerste kat gratis gekregen en ook deze hebben we gratis op kunnen halen via MP.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 30-04-14 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:40

Joolien schreef:
Wat heb jij er voor lol aan als de katten in de schuur leven en niet in huis komen vraag ik mij af? :P

Goede vraag, maar het antwoord is ontzettend veel lol.
Hier buiten katten. De grijs witte is overal waar wij ook zijn, springt op de picknick tafel voor aandacht, gaat mee het land in samen met de honden. Als ik stallen aan het mesten ben heb ik altijd een gesprek met ze. Ze zijn alleen de eerste 2 weken binnen geweest voor hun orrientatie en om goed door de handen te komen, beide uit een boerderij nest. Daarna, lekke buiten en kunnen overal komen waar ze willen.
Tuurlijk sneeken ze nog wel eens naar binnen, ach even op schoot en weer er uit.

Dus mijn antwoord, gewoon doen. Geen last v kattenhaar in huis.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:46

Joolien schreef:
Wat heb jij er voor lol aan als de katten in de schuur leven en niet in huis komen vraag ik mij af? :P

Veel plezier en geen zooi :D Ze begroeten ons als we buiten zijn. Ze komen bij ons liggen als wij buiten zitten. En ze vangen hier goed muizen.
En zo vind ik het prima, ik vind katten leuk om buiten te zien spelen en naast ons te zien liggen maar niet op schoot of op de bank. Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken dat ik kattenbakken moet verschonen, ze overal op klimmen en er haren op de bank zitten. Of erger nog ... dat ze meubelen als krabpaal zouden gebruiken.
Hier kunnen ze lekker kat zijn en hun gang gaan en hun behoeften doen ze netjes in het land.

Ik begrijp dat er mensen zijn die juist graag hun katten veel bij zich willen hebben en op schoot, maar mijn ding is het niet. Maar van buitenkatten kun je wel degelijk veel plezier hebben hoor!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 21:16

hoi delphi, hier gaat alles goed ;)

leuke verhalen.
binnen en buiten kat verhalen. veel positieve verhalen van buiten kat eigenaren leuk om te lezen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:17

Niet een idee om eens te kijken voor siberische boskatten? Die zijn enigszins allergeen, in de zin van dat dit ras het eiwit dat de meeste allergieën voor dieren veroorzaakt in mindere mate aanmaakt dan andere katten.

Ik ken meerdere mensen die vréselijk allergisch zijn voor katten, maar met deze katten gaat het prima :)

Misschien n idee om je moeder anders een mee te nemen naar een cattery bijv, om te kijken hoe ze daar op reageert.

Mijn vader is ook ontzettend allergisch, de buurkat was echter n kruising siberische boskat en daar had hij totaal geen problemen mee.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 21:20

ik vind die raskatten vreselijk duur. die houd je al snel in huis en afgeschermde tuin. vind het persoonlijk niets om een kat volledig binnen te houden

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:21

Niet.om het een of ander, maar hou er rekening mee dat wanneer je raskatten neemt, die vaker net wat aantrekkelijker zijn om gestolen te worden.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:23

Bianca41 schreef:
_Rianne_ schreef:

Of moeder in de schuur te ontvangen ipv de katten :D

hahaha kijk. jij snapt het!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:32

blokje schreef:
en met verjaardagen? kan ze niet er bij zitten.
onze woonkamer en keuken zijn 1. we hebben geen groot huis.
geen aparte ruimtes.

we hebben wel een bijkeuken. maar het lijkt me dat haren dwalen dus ben bang dat ze dan toch er op reageer.
hou ziels veel van me mams komt geen kat tussen ;) :P

Snap ik helemaal. Het is je moeder.

Ik zou me ook aan passen aan mijn ouders dat ze gewoon altijd kunnen komen.
Ik hou ook zielsveel van ze.

Maar als het gaat om de overige vistite gaat dan blijven ze maar weg als ze er niet tegen kunnen hahaha.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:39

Mist schreef:
ik vang al jaren katten op die juist heel hun leven buiten hebben geleefd, en die (soms) nog nooit een mens hebben aangeraakt. Ik heb katten die voor 1/3 verbrandt zijn geweest, katten met aids, katten wiens nek geen haren hebben omdat ze in een val hebben gezeten ;( katten (kitten) die voor mijn neus op een 4baansweg uit de auto gepleurd werden -:(- en ja, raar maar waar, deze katten slapen elke nacht bij mij op bed, die zijn zo ubergelukkig dat ze binnen zitten.
En dan wil jij bewust kittens nemen die willens en wetens buiten moeten wonen....dat is voor mij als echte kattenliefhebber heel moeilijk te begrijpen. Zoals ik eerder al zei, neem dan een paar katten die echt niet te herplaatsen zijn (hoewel ik elke kat tot nu toe tam heb gekregen, maar helaas heb ik ook een max)

Hoe kan ik ze dan opvangen ? juist omdat katten geen robots zijn en ook hun kwaaltjes kunnen ontwikkelen, nierziektes, aids door het veelvuldig in gevecht gaan met andere katten. Velen komen bij mij terwijl ze met een vangbak gevangen zijn (iemand belt dan dat er een "vieze"zwerfkat rondloopt-tja, ook katten die van puur natuur kunnen genieten worden blijkbaar ziek), nog nooit in huis geweest, en...zeker het eerste jaar met geen bezemsteel het huis uit te krijgen zijn. Kan mijn deuren openzetten, maar mijn rasechte "zwervers" krijg je echt niet buiten. Als ik hier de reacties lees dan zouden mijn zwervers op het moment dat de deur op een kier staat wegrennen en hooguit terugkomen voor een bakje brokjes... dit klopt dus echt niet in mijn 20+ jaar ervaring met katten opvangen.

Ze zijn voor mij 100% tam, en sommigen zijn nu ook voor vrienden van mij tam.

Ik lees net dat jullie een hond hebben ? erg bijzonder dat je moeder niet allergisch is voor de hond dan!

Jij vind het gek dat katten die buiten van het verkeer een trauma hebben, een val in het bos, een gevecht in een tuin, een ... whatever waar graag binnen zitten?

Logisch, de katten waar jij het over hebt zijn getraumatiseerd voor dingen die ze buiten kennen, wat vreemd dat ze niet naar buiten gaan.

TS, gezonde, onbeschadigde katten zijn graag buiten. ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:41

Dat geldt niet voor alle katten. Iedere kat is anders. Ook gezonde onbeschadigde katten zijn soms liever binnen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:46

Daar geef ik je gelijk, maar een kitten van een buitenkat is over het algemeen wat 'wilder'. Weet hier de reden niet van, maar bij alle katten die mijn moeder heeft gehad (toch makkelijk over de 60, kittens niet meegeteld) waren de 'jongen' die als kitten buiten gevonden zijn geworden ver buiten woonwijken (doorgaans van 'wilde katten' dus) echte buiten katten. Vinden smoezen wel leuk, maar moeten echt veel naar buiten tot op oudere leeftijd.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 21:50

kittens zijn idd geboren (als) buitenkat.

raskatten vind ik geweldig noorse boskat vinden wij echt prachtig.
maar die laat je niet rond wandelen dan ben je ze kwijt.

de kittens zijn bruin zwart gevlekt en een beetje wit.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:56

Bekenden van me hielden 1 kat volledig buiten, en die is daardoor dus ziek geworden en doodgegaan volgens de dierenarts: het voer werd 's winters te koud en die kat kon daar door een darmprobleem niet tegen. (Dat die kat zulke gevoelige darmen had was bij die mensen niet bekend.)

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:58

Overigens vind ik het wel een verschil of je een kat buitenhoudt op een erf of in een woonwijk. In het buitengebied heb je al snel minder last van elkaars katten. Als je in een rijtjeshuis woont met een tuin als postzegel vind ik het geen goed idee. Katten blijven doorgaans niet op een klein stukje grond en je moet je dan afvragen of je buren geen last krijgen van je katten die alleen een schuur tot hun beschikking hebben.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:03

Ik kan geen kwartier in een huis zitten met gewone katten maar reageer niet op mijn heilige birmaan... Dus een langharige is zeker het overwegen waard.

Verder moet iedereen stoppen met katten vermenselijken, in een schuur kan prima. Zo hebben wij er 12 op stal lopen, beesten hebben een super leven :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:10

Kan prima hoor. :j
Zolang het dier maar een droog plekje heeft om te schuilen/slapen.
Mijn eigen kat liep ook dag en nacht buiten. Hij slijt nu z'n oude dag veelal slapend op de bank door. :D

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:13

Mijn moeder is ook allergisch voor katten, en die van ons woont dus ook buiten en in de schuur.
Zolang hij maar een bedje heeft en een dak boven zijn koppie. :)