Reu wordt gek van loopse teven in de buurt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Reu wordt gek van loopse teven in de buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:53

Dat reuen er onzekerder van kunnen worden is zeker waar, ik denk alleen dat je dat al een groot deel met begeleiding kan verhelpen. Maar ik ken natuurlijk de reu van Essiesilly niet. Dus ik kan dat niet beoordelen.

I.m.o. zit er weinig verschil tussen chemische castratie en een gewone. Beide doen wat ze moeten doen, alleen is het een niet zo definitief.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:58

Ik zou ook nog even willen reageren. Mijn teef heeft snel last van schijnzwangerschap/schijndracht/schijnmoederschap en dit is met homeopatische druppels zeer goed te onderdrukken na de loopsheid. Ik geef het nu standaard na de loopsheid en geen schijndracht meer gehad sindsdien. Ik weet dat er ook zoiets voor hitsige reuen :P bestaat. Zou je even zelf research naar moeten doen, maar ik zou het zeker een kans geven. (O, en homeopatische druppels nooit op brood geven, ze moeten rechtstreeks in de mond en dan een halfuurtje voor of na de maaltijd; in een schone mond)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:00

Amandavd schreef:
Niet elke hond krijgt een minder mooie vacht, is ook maar net wat je er zelf aan onderhoudt.

Dat is dus niet zo. Sommige rassen (zoals golden retriever, toller, setter, heidewachtel, springer, etc) zijn zeer gevoelig voor een zogenoemde 'castratenvacht', daar zou je ook eens op moeten googlen. Dus dan kun je naar de trimmer gaan tot je een ons weegt, en die zal er ook vast het nodige onderhoud aan kunnen doen, een veel te dikke ontplofte wollaag blijven ze houden.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:20

Honden worden dik omdat hun schildklier langzamer gaat werken door de castratie. Feitelijk maak je een gezonde hond ziek.

Ondanks dat wij onze reu (kruising Leonberger/Mechel, 7 jaar) weinig voer gaven, werd hij megadik. Zijn kapotte knieën droegen ook niet bij aan de slanke lijn. Hij is geopereerd en op advies van Wilheminaoord (2e lijnskliniek) op dieetvoer gezet. Hij is probleemloos bijna 20 kg afgevallen met Royal Canin Satiety (heel hoog goed verteerbaar eiwit, laag vet, onze teef werd er een onvermoeibare raket van) en nu krijgen ze onderhoudsvoer Sterilised large van RC. Geen goedkoop voer, maar ik ben wel erg tevreden. Hij blijft mooi op gewicht, is energiek, speels en zit erg mooi en dik in zijn vacht. Daarnaast krijgt hij 1x per dag gluco (15 ml Dr. Horse) vanwege atrose en ook daar doet hij het prima op.

Hopelijk vind je een goede oplossing die past bij jullie hond.
Laatst bijgewerkt door Marion71 op 04-03-24 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:29

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar laatst op het hondenforum was er een discussie over wel of niet castreren en ik moet zeggen dat het wel goed is om alle ervaringen en meningen door te lezen, het helpt je wel bij het vormen van je eigen mening over castreren. Ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen, dus ik stuur je even een PB.

Ik heb geen ervaring met gecastreerde reuen, ik heb een teef en zij is sinds haar 1ste jaar gecastreerd (bijd e vorige eigenaar, ze was per ongeluk gedekt en zwanger van 13!!! puppy's, via keizersnede eruit gehaald omdat ze het anders niet zou redden). Ze is verder niet dik, ze vreet veel maar komt weinig tot amper aan eigenlijk. Maar ik heb dan een uitzonderlijk geval, dat blijkt. Ze is wel pittig naar andere honden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:41

Ik snap heel goed dat jullie hem niet eerder hebben laten castreren. Als het niet nodig is waarom zou je dan? Mensen die roepen dat alle honden standaard gecastreerd moeten worden ben ik het totaal niet mee eens.
Ook de opmerking "loopse teven heb je niet het hele jaar door" wat een fabel, hoe kom je erbij? Het hele jaar door ksn je loopse teven tegenkomen. Ik heb altijd ongecastreerde teven gehad en ik heb ze echt in elke maand van het jaar loops gehad.
Ik zou eerst verder kijken. Misschien kan Horm-One van Phytonics je helpen. Raadpleeg eens een deskundige (bijv holistisch dierenarts)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:42

Noek_Bronco schreef:
Wat jammer dat dat nog zo ingeburgerd zit dat castratie steeds het beste is. Want dat is het NIET. Castratie bij teven wel, maar niet voor reuen!

Ook zeker niet voor alle teven! Jammer dat dat er bij jou blijkbaar ingeburgerd zit...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:10

Castratie van teven ben ik zeker voorstander van. Het voorkomt niet alleen in veel gevallen baarmoederontstekingen, melkkliertumoren maar ook oeps nestjes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:39

NoName126 schreef:
O, en homeopatische druppels nooit op brood geven, ze moeten rechtstreeks in de mond en dan een halfuurtje voor of na de maaltijd; in een schone mond

Het maakt écht geen fluit uit hoe/wanneer je homeopatische drupels geeft.

Ze werken hoe dan ook niet...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:52

Wij hebben altijd reuen gehad en ze altijd al op jonge leeftijd laten castreren.
Ze zijn bij ons nooit sloom, lui, dik of wat dan ook.
Je bent daar zelf bij, als je het voeren afstemd op het feit dat ze castreerd zijn en ze actief houdt krijg je echt geen luie en dikke hond.
Reden dat wij ze altijd castreren is dat we er niet mee willen fokken en de honden dus dit gedrag niet door willen laten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:03

Amandavd schreef:
Castratie van teven ben ik zeker voorstander van. Het voorkomt niet alleen in veel gevallen baarmoederontstekingen, melkkliertumoren maar ook oeps nestjes.

Ik heb al 20 jaar ongecastreerde teven en die worden echt niet gedekt hoor. Dat wil ik nl niet en daar ben je dus zelf bij. Medisch gezien kan castratie bij teven voordelen hebben, maar ook nadelen. Het is dus niet zo'n simpele afweging.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:05

meggiemeg schreef:
Wij hebben altijd reuen gehad en ze altijd al op jonge leeftijd laten castreren.
Je bent daar zelf bij, als je het voeren afstemd op het feit dat ze castreerd zijn en ze actief houdt krijg je echt geen luie en dikke hond.
Reden dat wij ze altijd castreren is dat we er niet mee willen fokken en de honden dus dit gedrag niet door willen laten

Een oudere hond met artrose actief houden is niet altijd zo gemakkelijk en daar gaat het bij de hond van ts wel om. Daarnaast kan het zijn dat je hond ontzettend gaat vreten van straat (zoals fie van mij) wanneer je minder gaat voeren. Dat helpt ook niet echt om ze te laten afvallen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:06

Nikass schreef:
Amandavd schreef:

Ik heb al 20 jaar ongecastreerde teven en die worden echt niet gedekt hoor. Dat wil ik nl niet en daar ben je dus zelf bij. Medisch gezien kan castratie bij teven voordelen hebben, maar ook nadelen. Het is dus niet zo'n simpele afweging.

Het is wel een simpele afweging. De nadelen bij een castratie teef wegen lang niet op tegen de voordelen. Jij mag dan zo goed op je teef letten, ik ken er zat die of niet op letten, of die het geen ruk interesseert.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:43

Nikass schreef:
meggiemeg schreef:

Een oudere hond met artrose actief houden is niet altijd zo gemakkelijk en daar gaat het bij de hond van ts wel om. Daarnaast kan het zijn dat je hond ontzettend gaat vreten van straat (zoals fie van mij) wanneer je minder gaat voeren. Dat helpt ook niet echt om ze te laten afvallen.

Het is belangrijk dat je de hond gedoseerd beweging geeft en met artrose is dat alleen maar een pluspunt, daar geldt voor rust roest. Je kan het voer aanvullen met bijvoorbeeld sperziebonen, hebben ze toch een vol gevoel.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:50

Noek_Bronco schreef:
Wat jammer dat dat nog zo ingeburgerd zit dat castratie steeds het beste is. Want dat is het NIET. Castratie bij teven wel, maar niet voor reuen!

whoo... stop,... waar is dit op gebaseerd?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:17

Kuggur schreef:
NoName126 schreef:
O, en homeopatische druppels nooit op brood geven, ze moeten rechtstreeks in de mond en dan een halfuurtje voor of na de maaltijd; in een schone mond

Het maakt écht geen fluit uit hoe/wanneer je homeopatische drupels geeft.

Ze werken hoe dan ook niet...

Dat is dan jouw mening. Ik heb gezien dat het werkt bij mensen en dieren, dus laat op z'n minst ieder in z'n waarde. Pff..

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:19

yarrah schreef:
Noek_Bronco schreef:

whoo... stop,... waar is dit op gebaseerd?

Inderdaad. Ik las laatst een artikel (heel vervelend, maar kan het dus niet meer terug vinden... Het was iig Amerikaans) waarin ze golden retrievers hadden gevolgd. Degenen die gecastreerd waren hadden inderdaad procentueel veel minder kans op borsttumoren/bm-ontstekingen etc, maar wel een procentueel véél hogere kans op andere kankers en HD etc. Dat zijn dingen die míjn dierenarts er in ieder geval niet bij vertelt...

Edit: gevonden : http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0055937

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:27

HD heeft echt niks te maken met castreren. HD komt voort uit erfelijke aanleg, en verkeerde beweging/bespiering, en is dus naast dat je probeert te voorkomen een pup te nemen waarvan je weet dat ouders aanleg hebben of het zelfs hebben, je ook kijkt dat je hond de juiste bespiering krijgt.

Typisch dat ze een ras als de GR nemen. Door de vele inteelt en door fok komt in dat ras meer HD en kanker voor als bij andere rassen. Als ze de Berner Sennen hadden genomen waren ze ook op die uitslag uitgekomen dus sorry, zulke onzin onderzoeken zou ik als DA zijnde ook niet serieus nemen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:57

NoName126 schreef:
Inderdaad. Ik las laatst een artikel (heel vervelend, maar kan het dus niet meer terug vinden... Het was iig Amerikaans) waarin ze golden retrievers hadden gevolgd. Degenen die gecastreerd waren hadden inderdaad procentueel veel minder kans op borsttumoren/bm-ontstekingen etc, maar wel een procentueel véél hogere kans op andere kankers en HD etc. Dat zijn dingen die míjn dierenarts er in ieder geval niet bij vertelt...

Statistiek kan bedrieglijk zijn. Die "kans op andere kankers" mag procentueel veel hoger zijn, absoluut gezien zijn dit soort verhogingen meestal marginaal, omdat de kans op die andere kankers om te beginnen zo ontzettend klein is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:46

Tja Amanadavd of de nadelen van castratie bij teven niet opwegen tegen de voordelen is blijkbaar jouw mening. Dat wil niet zeggen dat iedereen er zo over denkt.

Kuggur: jammer dat je niet verder kunt kijken dan je neus lang is... alternatieve geneeswijzen kunnen soms tot verrassend goede resultaten leiden.

Meggiemeg: natuurlijk is het prima om een hond met artrose gedoseerde beweging te geven, maar of ie daarvan afvalt?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:48

Nikass schreef:
Tja Amanadavd of de nadelen van castratie bij teven niet opwegen tegen de voordelen is blijkbaar jouw mening. Dat wil niet zeggen dat iedereen er zo over denkt.

Kuggur: jammer dat je niet verder kunt kijken dan je neus lang is... alternatieve geneeswijzen kunnen soms tot verrassend goede resultaten leiden.

Meggiemeg: natuurlijk is het prima om een hond met artrose gedoseerde beweging te geven, maar of ie daarvan afvalt?

Dat is niet mijn mening, dat is een feit. Er zijn wel nadelen maar die komen zo incidenteel voor dat ze nauwelijks opwegen tegen de voordelen.

En je kan een hond met artrose niet volle bak aan de beweging zetten, dat is gewoon gemeen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:25

Heb nu al 4 reuen laten castreren en alle 4 geen overgewicht (gehad) gewoon een kwestie van goed voeren en goed beweging geven. Mijn honden hebben ook niet 1 van allen een slechte vacht er door gehad.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 03:11

Nikass schreef:

Het ging niet over alle alternatieve geneeswijzen, het ging over homeopathie. En dat is betoverd water.
En ik vind het jammer dat anno 2014 er nog steeds mensen rondlopen die in tovenarij geloven.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 05:56

Ik ben geen pro of anti castratie bij de reu maar wil even ingaan op het verhaal HD en castratie, het is algemeen bekend dat bij castratie reuen op jonge leeftijd (ook bij paarden) de groeischijven later sluiten, honden en paarden gaan langer de hoogte in ipv de breedte, HD komt dus niet door castratie maar doordat een hond later uitgegroeid is wel meer kans en langer kans erop door verkeerde bewegingen maken tijdens sport spel of wandeling.
Wat ik in de praktijk meemaak is dat een teef die niet gecastreerd is toch erg vaak mammatumoren krijgt of problemen met de baarmoeder, veel last van schijnzwanger worden en van dat soort ongemakken, bij teven ben ik daarom wel pro castratie, en dan liefst na de 1e loopsheid.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 06:18

Klopt tinkermuts. Heb nog een wetenschappelijk artikel liggen hierover. Laatst nog een thesis gemaakt over oa kruisbandproblemen bij honden en ook hief kwam het vaker voor bij gecastreerde dieren (reuen en teven), en dan weer meer bij teven dan bij reuen. Ik ben zeker niet tegen castratie en niet er spelen meerdere redenen een rol bij die orthopedische problemen, maar je moet altijd bedenken wanneer en waarom je het doet.