boer met jachtvergunning wil hond doodschieten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:47

Als het was geweest waar ik woon had hij het ook nog zonder pardon mogen doen. := Maar ik snap de boer best, en anderzijds is het een pup, die luisteren nog niet altijd even perfect en kunnen momenten van oncontroleerbare nieuwsgierigheid en enthousiasme hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:48

Lara_Silver schreef:
Als het was geweest waar ik woon had hij het ook nog zonder pardon mogen doen. := Maar ik snap de boer best, en anderzijds is het een pup, die luisteren nog niet altijd even perfect en kunnen momenten van oncontroleerbare nieuwsgierigheid en enthousiasme hebben.

Dan houd je ze aan de lijn, prima te bedwingen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:48

Welnee, die man schoot gewoon uit z'n slof (en niet uit zijn geweer ;) )

Durf het zelf ook wel te roepen naar zo'n asociale hondenbaas, hoor !

Gewoon de volgende keer netjes met de hond aangelijnd langslopen en vriendelijk groeten, niks aan de hand.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:49

8nnemiek schreef:
Het gaat om de agressie van die man. Iemand die dreigt mijn dieren dood te schieten daar zou ik ook bang voor zijn. Ik zou daar ook niet meer langs durven. Iemand die zo agressief reageert, dat gaat hem echt niet alleen om de koeien. Dat zal van zichzelf al een heel agressief persoon zijn. Ik ken dat soort mensen wel. Wij werden als kind al gewaarschuwd om bij bepaalde boerderijen niet in de buurt te komen..

En dat hoeft ook niet eens persée, dat die man altijd agressief is. Voor hetzelfde geld is het al hond nummer zoveel die hij die dag op zijn land tussen de koeien aantreft en heeft hij de voorgaande keren zelf een grote bek gehad terwijl hij zelf netjes bleef of heeft hij andere narigheid gehad. Ook de meest vredelievende mensen hebben een breekpunt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:49

8nnemiek schreef:
Het gaat om de agressie van die man. Iemand die dreigt mijn dieren dood te schieten daar zou ik ook bang voor zijn. Ik zou daar ook niet meer langs durven. Iemand die zo agressief reageert, dat gaat hem echt niet alleen om de koeien. Dat zal van zichzelf al een heel agressief persoon zijn. Ik ken dat soort mensen wel. Wij werden als kind al gewaarschuwd om bij bepaalde boerderijen niet in de buurt te komen..

Ik vind het te kort door de bocht om te zeggen dat het hem niet om de koeien gaat. Wie weet is hij afgelopen jaren wel meerdere koeien kwijt geraakt aan zulke grapjes en heeft het hem bakken met geld gekost. Aangezien mensen tegenwoordig hun eigen plan trekken en je op een nette manier zulke situaties niet meer kan oplossen, kan ik best begrijpen dat hij wanhopig word.
En ik gok zo dat jouw reactie precies is wat deze man wil bereiken: dat je bang wordt en die verrekte hond dus aan de lijn houd of nog beter: helemaal weg blijft.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:55

Waarom zat die pup niet aangelijnd?
Vergelijk het eens met een hond die blaffend en happend achter je paard aan komt, dat vind jij toch ook niet fijn?
Ik vind het gewoon asociaal, als je niet zeker weet of je je hond bij kunt houden als hij los loopt moet je hem gewoon aangelijnd houden buitengebied of niet er kan altijd iemand zijn die er last van heeft..
Hier zijn ook een aantal van die types die het niet nodig vinden om hun hond aan te lijnen echt vreselijk vervelend want er zitten er bij die overal achteraan gaan en ze gaan gewoon in andermans land gaan zitten poepen en denk maar niet dat die baasjes het opruimen :n

To the point, ik snap die boer dus maar al te goed en deze manier zal wel het meest effectief zijn :+ Ik denk niet dat hij hem echt af zal schieten..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:55

Als de overlast van die honden echt zó erg is dat je zo agressief moet worden, dan kan zo'n boer veel beter gewoon een schriklint op honden-hoogte spannen langs de weg zoals ze hier in de buurt ook overal doen. Kost je hooguit een paar honderd euro en je bent van alle overlast af.. Vandaar dat ik me niet kan voorstellen dat die honden de enige ergernis van die boer zijn.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:58

De reactie van die boer is dan misschien wel heftig maar ook effectief. Desbetreffende hond krijgt de kans niet meer om in die weide te komen. Exact wat de boer wilde bereiken dus.
Dat het dan wat grof overkomt, sja.

Hier zijn de boeren er heel simpel in. 1 keer zullen ze reageren zoals deze boer. 2de keer heb je geen hond meer, die schieten weldegelijk. En niet komen huilen dat het puppygedrag was of 'anders doet hij het nooit', hebben ze geen boodschap aan.

Honden van wandelaars en buren hebben niks te zoeken bij vee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:59

8nnemiek schreef:
Als de overlast van die honden echt zó erg is dat je zo agressief moet worden, dan kan zo'n boer veel beter gewoon een schriklint op honden-hoogte spannen langs de weg zoals ze hier in de buurt ook overal doen. Kost je hooguit een paar honderd euro en je bent van alle overlast af.. Vandaar dat ik me niet kan voorstellen dat die honden de enige ergernis van die boer zijn.

Moet hij dus extra kosten doen omdat een ander zijn beest niet bij houdt? Kom op zeg/

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:59

Tsja, voor hetzelfde geld is de DA net weg omdat hij een koe of kalf is verloren door een hond in de wei. En dan zie je er weer 1..... Mensen horen hun honden gewoon bij te houden en niet op andermans terrein te laten lopen. Waarom zou die boer geld moeten uitgeven omdat andere mensen geen verantwoording kunnen nemen?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:00

Hooguit een paar honderd euro?
Ben je wel lekker?
Laat mensen hun eigen verantwoording nemen, hond aangelijnd houden.
Die beesten hebben niks in andermans weiland te zoeken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:01

8nnemiek schreef:

Een paar honderd euro ?
Denk wel iets meer als je behoorlijk wat hectares hebt om af te zetten, maar het is toch van de zotte dat hij moet investeren om de onopgevoede beesten van al even onopgevoede mensen buiten te houden :?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:03

Idd, en ga jij lint kopen voor bijvoorbeeld onze ruim 100 hectare dan? Een deel is sowieso niet omheind, aangezien we dat maaien en niet laten begrazen. Daar hebben we overigens wel bordjes staan, en voor de ingang spannen we een enkel lint. Daar hebben de meeste mensen dus geen boodschap aan.Ook ons maïsland is niet omheind. Dat zien mensen soms ook als uitnodiging om erdoor te lopen trouwens. Wat niet van jou is blijf je van af/uit. Zo simpel is het.

Als mensen vragen of ze even mogen uitrusten in de wei (wonen naast toeristische route) kan dat best, maar een beetje fatsoen is wel op zijn plaats. Net als kinderen die heel graag een maïskolf willen, dat mag best als ze het vragen.

Ik ga toch ook niet met de hond door alle tuinen die hier niet omheind zijn met de hond? Vindt het ronduit asociaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:04

har166 schreef:
Ayasha schreef:
dat er omheining staat is volgens mij voldoende om aan te geven dat het iemands terrein is.

Waar lees jij dat de wei omheind was? Als de hond de omheining doorglipt dan is het de fout van de eigenaar van de hond. Als de weide niet omheind is dmv een hek dan is het terrein niet duidelijk genoeg afgebakend.

Dan nog mag een hond niet op het open veld opjagen.
Dat is verboden bij de wet!

Citaat:
Loslopende honden
Mogen honden die loslopen gewoon in het veld wild opjagen?
In artikel 16, lid 3 van de Ff-wet staat dat een ieder verplicht is te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt. Het gaat hier niet alleen over honden maar ook bijvoorbeeld over katten en roofvogels.

http://wbesusterengraetheide.nl/?page_id=6246

Ayasha
Blogger

Draad is hier 50 euro per 200m. Reken maar eens uit op een paar hectares + extra stroom + de plusjes en het werk gezien veel koeienweides met prikdraad zijn.

Gewoon je verantwoordelijkheid voor jouw beest nemen is voor iedereen makkelijker.

caroline_max

har166; als er koeien in de wei liepen mag je wel aannemen dat de wei omheind is toch?

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:07

Ik geef de boer groot gelijk. Als een (puppy)hond achter mijn paarden aan gaat word ik ook boos. Ik woonde eerst tussen de akkerboeren en die zeiden dat als een hond achter de hazen aan gaat, stropen, de boer deze mag afschieten. Al doen ze dat niet natuurlijk.
Hondenstront is inderdaad erg slecht voor koeien.

Buiten dit allemaal ga je een pup toch niet aanleren dat het leuk is om achter de koeien aan te gaan. Want hij doet ze niks.... ja ja!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:12

Ayasha schreef:
Lara_Silver schreef:

Haha dan probeer ik eens een genuanceerde reactie te plaatsen. Genuanceerder dan mijn gewoonlijke reacties (katten houd je binnen, honden onder appèl en paarden alleen met zadel en hoofstel naar buiten) en dan word ik direct op de vingers getikt. Hilarisch! :))
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 29-04-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:13

Volgens mij ben je in Nederland altijd strafbaar als je hond losloopt, tenzij het uitdrukkelijk is aangegeven dat het mag..

Daarnaast, het kan zijn dat het speelsheid was van de pup, maar wat nu als 1 van de koeien uit speelsheid achter de pup aan was gegaan en hondje had doodgetrapt...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:14

Lara_Silver schreef:
Ayasha schreef:

Haha dan probeer ik eens een genuanceerde reactie te plaatsen. Genuanceerder dan mijn gewoonlijke reacties (katten houd je binnen, honden onder appèl en paarden alleen met zadel en hoofstel naar buiten) en dan word ik direct op de vingers getikt. Hilarisch! :))

wb overlast van andermans dieren ben ik niet genuanceerd. Sowieso al niet maar dan nog minder. :')

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:16

Ayasha schreef:
aangifte gaat ze niet ver mee komen, is haar woord tegen het zijne. :) Bovendien staan er op dierenmishandeling al amper straffen laat staan op "dreiging van". :)

Mwa, niet helemaal waar. Mijn ouders hebben 30 jaar geleden aangifte gedaan tegen de jager die hun kat had doodgeschoten. De politie weigerde in de eerste instantie mee te werken aan die aangifte, maar mijn vader heeft zn poot stijf gehouden en uiteindelijk heeft de jager een voorwaardelijke celstraf en een flinke geldboete gekregen. Het was destijds het eerste geval van 'doodgeschoten huisdier' dat tot een veroordeling leidde in Nederland, maar het kan dus wél (je moet alleen wel volhardend zijn).

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:17

Er is al veel gezegd, maar voor een volgende keer:

Geef je vriendin de tip om een lange lijn te kopen voor haar hond. Kunnen ze redelijk vrij en zelfstandig lopen, maar als ze in een speelse bui een weiland op wil schieten, dan trek je de pup zo terug aan de lijn.
(en dan investeer dan liever in een goede die je makkelijk schoon kan maken en niet helemaal smerig wordt van het slepen over de grond. Ik had eerder 1 van katoen, maar dat vond ik niet wat)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:20

Luckystory schreef:
Tja, hier gebeurt het wel echt hoor dat boeren honden afschieten die te vaak hun beesten komen lastig vallen. Dikke kans dat die boer niet alleen dreigt...
Daar doe je niks aan. Als de eigenaren niet in de buurt zijn, laten ze hen wel verdwijnen.
En anders gooien ze het er wel op dat hun vee aangevallen werd. (Terecht trouwens)
En bewijs dan maar eens het tegendeel.

Dit mag je vast niet zeggen, maar ik vind het niet eens zo heel vreemd dat ze ze echt doodschieten. Is natuurlijk sneu voor de hond en wettelijk verboden maar je zegt het zelf al, honden die vaker hun beesten komen lastig vallen - dan is het baasje blijkbaar te eigenwijs en te asociaal, tsja moet je je hond maar aanlijnen...
Ik zou het zelf niet doen, iemands hond doodschieten maar ik kan me goed voorstellen dat je het op een gegeven moment écht zat bent.

8nnemiek schreef:

Grapje zeker...... :') Iemand moet dus even een paar honderd euro gaan neertellen omdat honden van anderen overlast bezorgen - die daar niet eens mogen komen!

Vind ik zo mogelijk nog erger dan al dat gezeik over katten in andermans tuin (die hoor je imo ook gewoon bij je te houden)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:24

8nnemiek schreef:

lekker kort door de bocht kom jij even schrikdraad sponseren en het gelijk neerzetten?
en wat is hond hoogte? kleine hondjes vliegen er onderdoor en de grote gaan er wel overheen.. en hoe gaan de koeien drinken dan?
en honden eigenaar hoort gewoon zijn hond uit het land te houden!
Laatst bijgewerkt door IvankBacardi op 29-04-14 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:25

8nnemiek schreef:

meen je dat nu werkelijk? :roll: Hij moet kosten maken omdat een ander zijn verantwoording niet neemt voor zijn dier? Zou toch te gek voor woorden zijn.