Smuldier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Smuldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:13

Als je belde met lotgering over de kwaliteit van het vlees zei hij zelf dat je het prima kon geven of het bedorven was of niet, alles wat terug kwam voert hij aan zijn eigen honden. Het maagzuur kan prima bedorven voedsel afbreken volgens hem....

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:24

Ik merk dat mijn hond om een of andere reden honger houdt van Smuldier... Ik voer van Smuldier 800 gram, maar ze heeft dan echt vreselijke honger en gaat op rooftocht in huis }:0 zodoende heeft ze al eens een hele doos hondenkoekjes opgegeten en rodi-worst met plastic er nog om :oo
Van lotgering krijgt ze 500 gram en daarmee blijft ze mooi op gewicht en heeft ze geen hongergevoel... Over het algemeen ben ik er wel tevreden over. 1x een krat gehad wat er minder smakelijk uitzag (pens) en het stapelt niet zo makkelijk als Smuldier, maar ja, de hond doet het hier kennelijk beter op

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:09

De lotgering is veel vetter dus het kan goed kloppen dat je daar minder van hoeft te voeren, hoor ik wel vaker.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 01:38

Ik heb veel Smuldier en ook Lotgering gevoerd en altijd naar tevredenheid. Vaak zit er wat teveel bot in KVV's voor mijn hond waardoor ze te harde ontlasting kreeg, bij Smuldier was dat altijd prima. Met name de paard-versie van Lotgering voerde ik graag, dat was echt mooi vlees.

Inmiddels heb ik een wat groter budget voor hondenvoer en krijgt ze hoofdzakelijk bijna elke smaak Naturis en Dinapet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 07:24

hier ook veel smuldier gevoert en lotgering. Echter smuldier moeten ze hier zeker ruim 800 gram van hebben om op gewicht te blijven. Lotgering werden ze veel te dik van terwijl ik op een gegeven moment nog geen 500 gram per dag voerde. Mijn honden bleven toen honger houden en werden echt te dik!

Nu krijgen ze de zogezegd 'betere' merken en merk toch wel dat dit juist is. Ook klopt het dat het duurder is haha maar ze eten nu naturis, darf, tinlo, AHV en nog een huismerk van een bedrijf en nog minder ontlasting, vlees is van hele nette kwaliteit en dit veranderd niet per rol of bakje. Ze krijgen nu 's ochtends 200 gram vlees en 's middags 500 gram.
overigens geef ik nog wel af en toe smuldier als ochtend portie.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:36

AHV is het niet voor mijn honden, worden ze graatmager van, dan moet ik meer dan dubbele porties voeren

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:41

ik merk ook dat mijn honden nog erge honger hebben, als de kids iets laten vallen vliegen ze er op af terwijl dat met brokken niet zo was

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:46

Ik voer negen honden met smuldier, ze doen het er perfect op. Kort geleden hebben we een sterk vermagerd hondje gekregen, zij krijgt ook smuldier en ze ziet er na een week al stukken beter uit.
Onze hond van ruim 60 kilo krijgt ongeveer een kilo per dag en ze is dan behoorlijk aan de maat.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:52

Hier ook smuldier, allerlei kvv gehad ahv beviel eerst heel goed werd later meer snot das goed vlees. We zijn over gestapt op lothering maar naar 2 x een halve krat met rottend vlees en geen vergoeding etc waren we het zat. Sindsdien krijgen ze smuldier er doen het er top op. Ik voer er barf en af en toe brok naast.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:00

ik voer nu ruim 10 jaar ahv,maar nooit kwaliteitsverschil gezien??

ik vind ahv nog steeds een fijne kvv :) ,ik heb hier ook eens natudog gehad ,ook een hele mooie kvv,maar voor mij iets te duur...

overigens heb ik geen problemen met honden die te dun blijven op smuldier of ahv :+ ,ze zitten hier redelijk ruim in het vlees en dan zijn hier echt honden van 50+ kilo die het doen met 400 gram smuldier op een dag...

kivo is ook een goedkopere kvv overigens,als mensen dat zoeken,daar hoor ik ook wel goede verhalen over,alleen hier lusten ze het niet ( net als lotgering...lusten ze ook niet)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:06

400gr per dag? Wow!
Onze Mum (30kg) krijgt 600gr per dag, Jip (8kg) krijgt 200gr per dag.

Het voeren van dieren gaat op het oog.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:11

Kivo was de eerste KVV die ik voerde vroeger. Mijn honden werden er branderig van, ws door grote gehalte kip.
Ik weet niet hoe dat nu is.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:12

400 is voor mijn honden echt te weinig
De dober is 46 kg krijgt 1 kg vlees
De staff is 22 kg krijgt 600 gr
De mechelaar is 25 kg krijgt 600 gr
de pincher is 8 kg krijgt 350 gr

Alle 4 heel actieve honden lopen bijna altijd buiten.

Ahv was hier niet meer te krijgen dus via kennissen besteld het was erg waterig en leek wel pap. Dit was 3 jaar terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:14

Wow 400 gram voor een grote hond?
Mijn kleintjes krijgen 100 gram per dag en zijn goed op gewicht, (zijn rond de 2 en 3 kg)
Mijn herder kreeg het laatste jaar 1200 gram per dag.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:16

Mijn hond is een kruising herder, maar heel passief (wordt volgens haar paspoort 17 jaar oud in mei). Die eet, slaapt, poept en knuffelt vooral.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:19

Billy,ik weet het verder niet hoor met kivo,heb het hier 1x gehad ,járen geleden en toen werd het heel slecht gegeten,dus dan haal ik het niet meer,maar ik ken wel mensen die van lotgering naar kivo overgestapt zijn en daar zeer tevreden over zijn..

en vroeger haalde we ahv gewoon aan de deur bij avh-breda zelf,nu halen we het bij een dealer of een dierenwinkel die allerlei kvv's verkoopt,en eigenlijk altijd een zeer stabiele kwaliteit gehad..

en nee hier kan ik echt de honden niet teveel geven,dan rollen ze echt om...en dan denk ik dat nog veel mensen mijn honden veel te vet vinden,maar minder wil ik ze echt niet geven,een volwassen rottweilereu is 400 gram al net aan,ze moeten nog wel íets hebben om op te leven..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:07

400g voor een reu van 50kg? Mijn hond weegt 26kg en krijgt 400g. Dan zou ik in jouw geval toch overwegen om ook wat vaker mager te voeren als je dat nog niet doet. 1,5% van het lichaamsgewicht is namelijk wel een beetje het minimum om toch voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.
Voor een reu van 50kg is dat dus 750g vlees.

Maar het verschilt natuurlijk ook wel per hond en hoeveel ze bewegen. Mijn hond komt niet zo snel aan en beweegt veel. Ook voer ik hem niet exclusief Smuldier. Hij krijgt ook wel eens Alaska en merendeel zijn ongemalen vlees dagen. Daarvan heeft hij 500g per dag nodig, omdat het minder vet is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:09

Hier heeft de één ook meer nodig dan de ander voor. Onze reu van 45 kilo krijgt ongeveer 600 gram en onze teef krijgt zelfs nog wat minder. Ik denk dat het per hond verschilt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:17

Het verschilt heel erg per hond. Mijn reu van 11 maanden en ongeveer 35 kilo krijgt 1000 gram (geen smuldier, tenzij ik geen voorraad meer heb) van Darf, Tinlo, Lotgering of Tammega. Mijn teef van bijna 5 jaar en 26 kilo krijgt zoveel als uitkomt. Zij doet het goed op 500 gram, maar we wisselen dagen van 100 gram af met 500 gram. (Zij komt nooit aan, zelfs niet op 2 kilo per dag. Niet extreem actief, helemaal gezond)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:14

dakkas wil bij jullie komen wonen :)) ,750 gram eten,haha dat zou die wel willen :D :D ,en lopen doen ze hier een uurtje of wat per dag,met veel rennen en spelen...

maar mijn oudje tino mag eten wat ie wil,al vreet ie 1,5 kilo per dag,die komt amper aan,maar goed,dat is dan ook wel weer de slechtste eter van het stel,dus ik mag al blij zijn als hij 800 gram over de hele dag wil eten.....

vlees van de slachter krijgen ze hier ook niet allemaal,omdat dat helemaal aanzet...of ze krijgen een stuk vlees wat heel klein is,maar zo dik dat ze er lang op moeten kauwen,dan eten ze heel weinig in grammen,maar zijn ze er wel lang mee bezig...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:37

kom ik aan met mijn hondje van 12 kilo op 400 gram per dag :=

maar 7 maanden, in de groei en mega actief en dus de hele dag mee op pad

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:43

jonge honden eten hier tussen de 1 en 1,5 kilo per dag,maar dakkas is een oudere ( 9,5) gecastreerde reu,en die is echt stevig genoeg met 400 gram smuldier per dag ( of ahv..)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:45

Onze hond (van 6 jaar) heeft ook een periode op 400gr smuldier gestaan. Hij moest wat wintervet krijgen. Uiteindelijk weer teruggezet naar 300gr totdat hij het niet meer at. En toen was hij zijn wintervet ook direct weer kwijt. Maar hij weegt 8.5kg en met 300gr bleef hij op gewicht.

Nu staat hij op renske en krijgt hij 266 gram (2/3e bakje) per dag, met daarbij nog 4-5 flinke eetlepels rijst. 1 bakje zou voor 15kg moeten zijn. Maar hij is niet dik te krijgen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:59

kimmie261 schreef:
dakkas wil bij jullie komen wonen :)) ,750 gram eten,haha dat zou die wel willen :D :D ,en lopen doen ze hier een uurtje of wat per dag,met veel rennen en spelen...

Haha, mijn hond krijgt af en toe zelfs 1,5 kilo als ik de hele dag weg moet (dagen erna dan wel minder). Een halve lamskop + spiervlees. Dus als dakkas jarig is... lamskoppen zijn DE hondentaarten :D (en niet duur)

Maar ik zie ook dat dakkas een stuk minder beweegt dan mijn hond. Dus als hij hier wilt wonen zal hij zo'n 1x/week toch ook 12km langs de fiets moeten rennen hoor! En ja eigenlijk bijna elke dag wel 2-3 uur buiten moeten lopen, af en toe een sprintje moeten nemen achter een haas/konijn aan, ganzen van het veld verjagen en regelmatig een stukje mee naast de fiets om boodschappen te doen.

Dus weet niet of dakkas het dan nog steeds ziet zitten :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:04

uhm,dakkas loopt een uurtje of WAT per dag,kan varieren ( zoals vandaag van 1,5 uur) tot zo'n 4 a 5 uur per dag,ligt eraan hoeveel we buiten zijn...

fietsen doe ik alleen niet,maar denk dat ie dat nog best leuk vind hoor,dakkas is niet zo moeilijk :D ,verder speelt hij elke dag flink met zijn bal en veel zwemmen,en spelen met de andere honden natuurlijk .. :j

en lamskoppen heeft ie ook al eens gehad ( en de rest van de andere honden ook...) :j erg lekker vonden ze dat...

dakkas overigens:
Afbeelding