Word het nu toch wel een beetje spuugzat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:29

pmarena ik ben het met je eens hoor, als het kan kun je beter doorlopen. Waar het om gaat is dat je het contact behoudt. Een hond die gaat fixeren ben je kwijt en leert ook niks meer.

Het omdraaien doe je dan ook niet met de gedachte 'oei oei'. En je draait ook weer terug. Je kijkt namelijk of je het contact van je hond nog kan krijgen. Niet? draai om. Heb je het contact weer? Draai weer om. En zo verder. Zo leer je de hond dus dat je contact houdt met het baasje als je een hond nadert. Ipv fixeren, uitvallen en een hoop stress.

Althans, dat is hoe ik de methode ken (die ik zelf zelden gebruikt heb).

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:15

pmarena schreef:
Zucht. Niemand heeft het ook over een beloning :)*

Als je goed zou lezen dan zou je zien dat ik zeg dat als er geen dreiging is, je wel die indruk gaat wekken door ineens je normale route aan te passen. Zoals je inderdaad ook zou (kunnen) doen als er wel degelijk dreiging is bij een echt serieus gevaarlijke hond.

Heeft geen ene fluit met belonen te maken.

Wanneer een hond onterecht bang is, en het baasje laat merken dat er niks aan de hond is door gewoon gezellig samen door te lopen, is dat mijns inziens beter dan een reactie van "oei-oei, we keren maar snel om" waarmee je aangeeft dat er inderdaad iets niet pluis is. Anders zou je immers wel doorlopen :)*

Ik snap het nog steeds niet...

Ik loop diverse routes en soms een compleet nieuwe route of ik kom erachter dat ik minder tijd heb en dan draai ik meteen om. Hoe wek ik dan een indruk bij een hond?
Ik denk zelf dat een hond nooit onterecht bang is, voor een hond is zijn angst echt: ongeacht wat het is of voor wie. De manier met doorlopen en doen alsof er niets aan de hand is werkt tot op zekere hoogte ja, zo doe ik het ook wel eens als mijn hond ergens bang voor is. Maar het werkt niet als je hond uitvalt of gaat fixeren: dan ben je je hond 'kwijt'.
Het omdraaien gebeurd ook niet op een 'oei-oei, we keren maar snel om' manier. Het is gewoon omdraaien, afstand vergroten en uiteindelijk oefen je net zo vaak tot je de afstand meer en meer kan verkleinen tot het probleem is opgelost.

amyz

Re: Word het nu toch wel een beetje spuugzat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:57

Hier een opvliegend yorkie maar geen haar op dr koppie die er aan denkt om uit te vallen als ik het lijntje vast houd ipv mn vader. Bij mij zijn de regels simpel; op straat aan een korte lijn naast lopen, geen getreuzel, geen gedonder en ik bepaal wat er gebeurt. Los op het veld zijn ze vrij om, binnen de grenzen, te doen waar ze zin in hebben.

Opvoeden dat hondje. Begint ze met kijken? Rukje aan de halsband. En corrigeer dat ook echt. Mn moeder heeft er een handje van om alles behalve daadwerkelijk grommen en uitvallen te tolereren want ze doet toch niks verkeerd? Maar fixeren is al verkeerd! Aandacht moet altijd bij jou zijn.
Hartstikke zielig dat ze het eng vindt maar daarom hoeft ze niet uit te vallen. Bovendien aan jou de taak om, als baas, duidelijk te maken dat er niks engs is.

Van een dag in Spanje krijgen ze geen gedragsproblemen. Van een slechte opvoeding wel.

Omdraaien en weglopen is al helemaal geen goed idee. Rustig benaderen en stoppen op de grens is op zich een prima methode maar zul je t beessie toch echt eerst de baas moeten zijn, anders ben je jezelf aan het conditioneren ipv de hond. Als je met die methode steeds terug moet omdat je te ver bent lees je je hond niet goed.

Hou het duidelijk en luchtig. Corrigeren waar nodig en er verder geen ding van maken. Laat alle aannames gewoon eens los en ga met je hond aan de slag. Niet zenuwachtig gaan doen, gewoon grenzen stellen. Van daaruit kun je eventuele angsten aanpakken.

pmarena

Re: Word het nu toch wel een beetje spuugzat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:16

Dat dus :j