Schapendrijven, als het zo toch moet ...bah!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Schapendrijven, als het zo toch moet ...bah!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:42

Persoonlijk zou ik dus niet met een meute honden gaan wandelen tussen koeien als de helft van de meute (3 onopgevoede versus 3 opgevoede) niet met de koeien weet om te gaan.
Zoals jij zegt: problemen kun je beter voorkomen.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:44

Dat een TT gebruikt wordt in een wedstrijd vind ik dom! Bij bepaalde trainingen ben ik voor. Mensen die zeggen dat je met geduld een hond ook alles kunnen leren willen zeker niet beschermd worden door een politiehond?!
Als je zonder teletac werkt bij sommige opleidingen zal een hond het vaak niet schoppen tot politiehond of pas als hij te oud is en dan willen ze hem niet meer. Met als gevolg dat er geen politiehonden meer zijn over een tijdje. Honden die in de sport zitten zitten vaak zo hoog in hun driften dat de pijn meevalt. Een klein schokje is vriendelijker dan aan de riem te gaan liggen trekken. Ik zie het al helemaal voor me dat als een hond niet loslaat na het stellen dat je er naartoe loopt en foei roept tegen de hond....

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:48

1 niet goed genoeg opgevoede versus 2 honden die op afstand gecorrigeerd kunnen worden (en ook al aan het werk zijn met de koeien, maar altijd met de halsbanden) en 3 honden die perfect weten wat ze moeten doen. Zou dus geen problemen moeten veroorzaken, 5 honden staan namelijk onder perfecte controle, mits de halsbanden het doen. Tot dan toe had de huishond nog nooit interesse getoond in de kalveren (die vlak naast het huis wonen) dus had geen problemen verwacht. Je kunt geen problemen voorkomen als je ze niet aan ziet komen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:32

Ok, er is een verschil tussen de normale huishond en honden met problemen/hoog in de drift gefokte werkhonden.
Bij een gewone, ongecompliceerde huishond zou ik ook niet zomaar een teletac gebruiken, maar bij de tweede categorie dus wel! Je maakt het voor jezelf en je omgeving veiliger en je maakt het voor de hond duidelijker.

- eigenaar met hond die zich losrukt en de drukke weg op rent
- hond die jachtdrift heeft
- hond die (in het buitenland :+ ) slangen aanvalt
- hond die tijdens het pakwerk wel HEEL erg fanatiek kan woren
EDIT: - of bij schapendrijven een hond die nog wel eens wil bijten of niet luisteren?
Dit zijn allemaal situaties waarbij een teletac gewoon voor extra veiligheid zorgt, en hoe wil je die situaties anders op een snelle manier oplossen?

Denk ook even na, wij kunnen het op onze huid proberen, maar wij hebben geen vacht en wij hebben wel zweetklieren. De zweetklieren zorgen voor extra geleiding van de stroom en de vacht zorgt voor minder geleiding, wat wij dus op standje 10 'vervelend' noemen (want ze zij dat het vervelend was, niet dat het pijn deed), zal de hond ervaren als een flinke kietel. Dat is namelijk het doel, het dier verassen, waardoor deze uit zijn gemoedstoestand komt en weer aanspreekbaar is, want DAT is waar die teletac voor gebruikt wordt! Niet tijdens gewone gehoorzaamheid, maar om ongewenst gedrag te doorbreken, door de hond uit zijn 'flow' te halen. En dit hoeft dus helemaal niet zeer te doen :)

Een teletac is dus GEEN strafmiddel, maar een HULPmiddel om je hond uit zijn gemoedstoestand te krijgen en zelf met stem commando's terug te roepen.
Laatst bijgewerkt door Molfre op 12-03-14 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:33

Moeten we misschien even eigen topic maken voor deze discussie??

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:54

Ik denk dat sommige rassen te ver doorgefokt worden in hun werklust. Zie vaak BC die bij alles wat beweegt proberen er achteraan te gaan en continu aan het fixeren zijn, hele hyper honden die zichzelf vreselijk in de weg zitten. Auto's, fietsen, joggers noem maar op, alles is een trigger om er achteraan te gaan. Ik heb zelf jachthonden en ja die jagen.....dit zijn honden die ook gefokt zijn om zelfstandig te jagen dus niet gefokt zijn op het apporteren. Dit is dus iets waar ik altijd rekening mee moet houden en soms zijn ze inderdaad weleens weg.. geen probleem omdat ik in veilige gebieden loop. Ze komen altijd netjes terug en gaan niet los waar ik weet dat er groot wild loopt reëen en zwijnen ect.

Honden die doorslaan in hun werklust zijn waarschijnlijk niet geschikt om mee te werken, als je ze alleen onder controle kan houden met een TT band is er toch iets niet goed.

Een vriendin van me doet jachttraining en speuren en daar gebeurd alles met geduld en beloning, dus ja je kunt prima met je hond werken zonder dit soort vreselijke middelen.

Een pup met zo'n band om vind ik al helemaal not done, met mensen die dat doen ga ik niet eens in discussie! Loop dan niet met zoveel honden los als je ze niet normaal onder controle kan houden.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:57

Welk ras heb je Paperboy? Zelfstandige jagers zijn lastig. Mijne gaat over hoge hekken heen als hij wild spot.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:03

Als je de discussie niet aan wilt gaan waarom maak je dan die opmerking :') Het zijn werkhonden, die lopen los, werken aan de lijn is onmogelijk, trainen zonder TT onhandig, gevaarlijk en verwarrend. Gaat overigens niet om een pup van 2 maanden uiteraard, maar om een pup/jonge hond in werktraining van een jaar/1,5.

Imo horen jachthonden en werkhonden niet als huishond gehouden te worden (zonder genoeg uitdaging), daar worden ze alleen maar ongelukkig van en dan gaan ze inderdaad dat soort gekke dingen doen. Dat noem ik niet te ver doorgefokt dat noem ik (eigenwijze/onwetende/luie) eigenaren die verkeerd bezig zijn.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:50

Lisitano, met het ras wat je hebt, had je kunnen weten dat die honden niet los kunnen lopen omdat ze zo zelfstandig zijn en jagers.

Colorado, ik zou nooit met zoveel honden tegelijk werken, dan raak je idd snel de controle kwijt, honden met max. 2 tegelijk trainen om te voorkomen dat het uit de hand gaat lopen of met meerdere personen. En training opbouwen voordat je op afstand gaat werken.

Met honden die hoog in de drift zitten kun je je afvragen of ze snappen waarvoor ze een stroomstoot krijgen. Honden die hoog in een drift/emotie zitten kunnen nl. niet leren, daarom is het nutteloos een erg agressieve of angstige hond te corrigeren, voordat ze in die emotie zitten moet je al zorgen dat ze daar niet terecht komen, dan leren ze iets.

Ik weet dat mijn honden kunnen gaan jagen, daarom loop ik op plekken met weinig wild, moeten ze op de paden blijven en gaan ze aan de lijn in risicogebieden. Als ik een TT zou gebruiken zouden ze uit angst wegrennen, dat heb ik meegemaakt toen ze eens per ongeluk tegen schrikdraad aanliepen, niet echt fijn met een autobaan in de buurt.. En ja mijn honden zijn huishonden, ik werk wel dagelijks met ze..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:57

Esther schreef:
Met honden die hoog in de drift zitten kun je je afvragen of ze snappen waarvoor ze een stroomstoot krijgen. Honden die hoog in een drift/emotie zitten kunnen nl. niet leren, daarom is het nutteloos een erg agressieve of angstige hond te corrigeren, voordat ze in die emotie zitten moet je al zorgen dat ze daar niet terecht komen, dan leren ze iets.

En dat is nu juist het punt van de teletac! Het is geen straf/correctie, het is een prikkel om te af te leiden van hun huidige gemoedstoestand, zodat je ze met je stem kan corrigeren (en bedenk! Een correctie is niet per definitie een straf :) )! Ideaal ook voor honden die bijvoorbeeld bang zijn voor een verheven stem.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:13

Esther, ik geef toe dat ik teveel in opvoedfabels heb geloofd. Echter ben ik niet dom en zet ik alles op alles om met mijn hond te genieten. Hij komt dan ook niets tekort maar toch zou ik hem graag meer willen bieden. Je klinkt nu nogal veroordelend en dat stoort me.
Dus omdat het een zelfstandig ras is met jachtdrift kan dit ras gewoon nooit los? Ik ken veel husky's die los lopen en met training kun je een hoop. Daarom probeer ik alles.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:43

Esther, aan minder honden heb je geen drol als je 1000 koeien of meer tegelijk wilt drijven. Training is opgebouwd voor er op afstand wordt gewerkt, uiteraard, en de halsband wordt alleen bij het werk met de koeien gebruikt wanneer de honden de halsband kennen en begrijpen. Daarbij waren er maar 2 honden in training, de rest deed dit al jaren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:39

Colorado schreef:
Je kunt geen problemen voorkomen als je ze niet aan ziet komen.

Het probleem dat jij beschrijft en dat tot gevolg had dat je een kalf verloor, was heel goed aan te zien komen.
Dat jij het niet voorzag vertelt ons hoogstens iets over jouw gebrek aan competentie.
Niet bepaald een sterk argument voor het gebruik van een teletac of aanverwante artikelen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:46

Als een lege batterij tot de dood van een kalf leidt, dan is er gewoon absoluut nog geen basisopvoeding. En honden die dergelijke basis missen, mogen gewoon nog niet in een meute rondlopen. Want dan werkt die meute alleen maar versterkend. Pas als iedere hond individueel perfect onder appèl staat, mag die individueel los lopen. Daarna ga je aan het werk met twee, drie, vier, vijf honden (eerst aan de lijn en dan los) en pas dan kan je een loslopende meute van 6 honden veilig los laten lopen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:56

Wow ik sta er van te kijken.
BCs staan toch wel bekend om hun wil te werken en te luisteren, snap niet dat zo'n band dan nodig is.
Zeker als je er wat energie in.steekt.

In heb zelf een BC, en die heeft ook een band om gehad die eerst piepte, trilde en dan.pas schok gaf.
Maar dat was voor de onzichtbare omheining. Meneer bleef niet op erf als wij er niet waren. Wonen pal aan een 120km (80, maar ze gebruiken m als snelweg) en veiligheid voor alles.
Een keer een.optater was genoeg.
Nu heeft ie m lang niet meer.

En zelfs met mn ongetrainde (in de zin van schapen drijven, hij staat perfect onder appèl)hond kan ik drijven.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:59

Sassy schreef:
Ongelofelijk, is er op de european nursery schapendrijven (voor jonge honden tot 3 jaar) toch een NL deelneemster betrapt op het gebruik van een e-collar. Tijdens de wedstrijd!!

Iemand waar ik tot gisteren respect voor had, dat ze op haar leeftijd nog honden kon trainen en zelfs uitbrengen op trials.
Wat is die voor mij (en vele anderen) van een voetstuk afgedonderd :(

Daar zal ik dus nooit meer iemand naar toe sturen om te trainen.
Jezus, als je dat nodig hebt, hoe wil je dan anderen les geven?

Waar gaat dat heen als mensen ten koste van hun hond maar roem en glorie willen vergaren..

Ook een belediging voor de organisatie, Serge en zijn vrouw hebben er zoveel moeite voor gedaan, de jury, de vrijwilligers.

Is gezien door verschillende opzetters (mensen die de schapen klaar zetten voor elke deelnemer), en de hond heeft blijkbaar een aantal keren een goeie oplawaai gehad, ocharm ;(

Wat een onkunde, als je meent dat je alle regelgeving kunt tarten en slechte training kunt verdoezelen met een teletak... |(

Heb je zelf ervaring met een stroomband? Zelf mee gewerkt?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 20:12

Nee, een paar pagina's terug kun je lezen dat ik zelf geen ervaring heb met een TT.
Ondanks dat ik van de 5 eigen honden die ik train aan de schapen ook een moeilijk exemplaar heb.
Ook die heb ik goed gekregen zonder gebruik van een TT.

Een hond aan schapen trainen is heel wat anders dan bij ipo o.d.
Hier moet je ook nog eens oppassen dat je het natuurlijke instinct / sheepsense van je hond niet kapot traint...en tot nog toe, van de goeie handlers die ik persoonlijk ken heeft ook niemand een TT gebruikt.

In de praktijk lijkt het dan zo te zijn dat de mensen die zelf minder getalenteerd zijn een TT gebruiken.
Of door heel erg ambitieuze mensen die een hond op een snelle manier iets willen leren?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:17

Sassy schreef:
kohtje schreef:
En die had ze om in de wedstrijd?

Ja, toen het bemerkt werd is ze ook gediskwalificeerd.

Jury heeft gecontroleerd en kreeg nb zelf nog een schok, net als de vrouw van Serge...

Dit bericht is wel erg ongeloofwaardig. Ze drukt heus niet op de knop als de jury aan het controleren is, dat zou wel erg dom zijn.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:21

Waarom dan oordelen over iets waar je niks vanaf weet?
Stemming makerij. ...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 20:25

ThreeFingers schreef:
Waarom dan oordelen over iets waar je niks vanaf weet?
Stemming makerij. ...

Jouw mening.
Half Nederland denkt er anders over, de mensen die in het wedstrijdwereldje zitten zijn allemaal geschokt dat dit gebeurd is.
Ze is er in ieder geval voor uit de wedstrijd getrokken en gediskwalificeerd.
Doet een jury niet voor niks.

Er staat heel duidelijk in de regelementen dat er geen enkel hulpmiddel is toegestaan.
Kun je verder van vinden wat je wil.

Heb jij zelf btw al eens een border collie aan de schapen getraind?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 20:28

F_Orumster schreef:
Dit bericht is wel erg ongeloofwaardig. Ze drukt heus niet op de knop als de jury aan het controleren is, dat zou wel erg dom zijn.

Tja, dat ze dom was is het bewijs al van geleverd...helaas.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:33

Nee ik heb nog nooit een border collie getraind.

Ik wil hier alleen mee aangeven dat je het gebruik van bv sporen en zwepen ook kunt misbruiken.
En als hier iemand een topic gaat openen dat er iemand met sporen heeft gereden en wat voor een schande dat is enz.
Je hebt GEEN ervaring met het gebruik ervan....oordeel dan niet!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 21:00

Dan heb je dus geen idee waar het hier om gaat.

En met dat verschil dat die sporen en zwepen (al naar gelang de klasse die je start) toegestaan zijn op wedstrijd, en start iemand toch met iets wat niet mag dan zal je daar ook op aangesproken worden.
Kun je nog ruzie gaan maken met de jury, maar dat verandert niks aan de regelementen!

Ik schreef eerder al dat het hier om 2 dingen gaat:

1) het trainen met TT (en daar kun je nog wel over discussiëren of ik hier naar jouw mening over mag oordelen)
2) het tegen de wedstrijd regelementen in gebruik maken van een hulpmiddel, dat mag nu niet en nooit niet op een trial en als je het toch doet volgt er diskwalificatie. Geen discussie over mogelijk!
Er is ook melding gedaan naar de BCCN en de isds, dus zullen die wel beslissen of er nog een sanctie of uitsluiting van verdere wedstrijden zal plaatsvinden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:05

ThreeFingers schreef:
Nee ik heb nog nooit een border collie getraind.

En dus geen schapendrijven, dus je hebt geen benul van het al of niet acceptabel zijn van de TT als hulpmiddel in deze dicipline (en dat is waar dit topic over gaat).
Edit; Ah, Sassy was me al voor.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 12-03-14 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:06

Oke daar heb je gelijk in! Het mag inderdaad niet op wedstrijden enz gebruikt worden.
Dus dat iemand daarop gediskwalificeerd word heb ik geen problemen mee. Ik heb ook niet alles doorgelezen en reageerde dan ook alleen op jou openings post.