baby eendje gevonden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:42

tja, gesloten…maar wat staat er achter vermeldt:
Het Vogelasiel is per 01-01-2010 gesloten. Voor info kunt U bellen met de Dierenbescherming Zuid-Oost tel: 040-2820207
en bij de links:
http://www.vogelopvang.com/vogelasielen.html

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 13:45

ik zal straks als ik thuis ben even bellen wat ik het beste kan doen :)

Kinke

Re: baby eendje gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:45

kijk even bij die links of er iets in jouw buurt zit

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 13:49

ja alleen eindhoven maar die is dus dicht..Daarom kan ik alleen voor info bellen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:57

Wat leuk TS, ik ga je volgen.
Ik heb 2 jaar geleden ook gebeld dat ik een eendje had gevonden.( dierenambulance)
Weet je wat die man zei: laat hem maar los want als ik hem kom halen voer ik hem aan de poes. :o
Ik snap goed TS dat je het niet vertrouwd, ik bel ook nooit meer.
Heb me lesje geleerd.
De buurvrouw en ik waren erg boos.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:58

Je zou voor info ook kunnen bellen met vogelklas karel schot in Rotterdam.
Deze doen alleen maar vogel opvang. Hebben ook heel veel jonge dieren groot gebracht en weer uitgezet in het wild.
Heb er stage gelopen een jaar of 8 geleden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:35

Kinke schreef:
tja, gesloten…maar wat staat er achter vermeldt:
Het Vogelasiel is per 01-01-2010 gesloten. Voor info kunt U bellen met de Dierenbescherming Zuid-Oost tel: 040-2820207
en bij de links:
http://www.vogelopvang.com/vogelasielen.html

die brengen ze naar zundert (breda grens belgie)

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:40

MD_Triumph schreef:
nja denk dat ik niet minder doe dan de vogelopvang, zorgen voor voedsel water en warmte.
Wanneer ze groot genoeg is laat ik haar gewoon in de tuin rond lopen en kijk ik of ze al zelf wil zwemmen in de sloot. Ze zal zelf wel eten gaan zoeken, dat is gewoon het instinct toch?
jaa zo'n warmtelamp heb ik niet.. en sowieso word ik toch wel wakker snachts om te kijken hoe het met haar gaat, kleine moeite om de kruik te vervangen :)
volgens mij had ze het trouwens niet koud, want daarna lag ze niet meer op de kruik maar in fleecedekentje

Je moet nu ook al water neerzetten waar het eendje in kan peddelen. Bijvoorbeeld een onderschaal voor een plantenpot. Niet wachten totdat ze volgens jou groot genoeg is. (Zo hebben wij eens een eend opgevangen, die door mensen zo gered was, die daardoor niet meer wist dat de veren moesten worden ingevet. Dus zonk als een baksteen, die is de rest van haar leven op land gebleven. Ging ook prima hoor, en af en toe met haar gat op een bord water. *D Veel plezier met je eendenbaby
Laatst bijgewerkt door Brilletje op 12-03-14 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:45

Ik heb zelf ook is een eendje gevonden (Pino :D )
Die was ook alleen, en zoals een andere bokker zegt "de moeder laat ze niet voor niets alleen" dat is wel zo maar het is niet zo dat het eendje dan perse wat mankeert.
De moeder legt haar eieren over een langere periode, het ei wat ze eerder heeft gelegd komt dus eerder uit dan het ei wat ze als laatste heeft gelegd.
Als het eerste ei uit komt wacht ze een bepaalde tijd en dan gaat ze zwemmen met de kinders, ook als nog niet alle eieren zijn uitgekomen.
Het kan dus voorkomen dat er nog pulletjes uit het ei komen terwijl de moeder met de broertjes en zusjes zijn vertrokken.
En dat er een kleine kans is dat het eendje het red is ook niet waar want ze zijn bikkelhard, ik had toen bij de dierenwinkel speciaal opfok voer gehaald dat je moet wellen in water.
Op een gegeven moment liet ik hem ook zwemmen in de badkuip.
Ik heb er toch voor gekozen om hem naderhand naar het vogelasiel te brengen (in Naarden) omdat het natuurlijk ook belangrijk is om op te groeien met andere eendjes.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:46

Eerlijk gezegd doen volgens mij de Dierenbescherming/vogelbescherming niet anders dan het nekje omdraaien... Het is nog vrij vroeg in het jaar dus er zijn nog niet veel soortgenootjes en ze gaan echt niet één eendje opvangen :n

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:48

BaileyMix schreef:
Eerlijk gezegd doen volgens mij de Dierenbescherming/vogelbescherming niet anders dan het nekje omdraaien... Het is nog vrij vroeg in het jaar dus er zijn nog niet veel soortgenootjes en ze gaan echt niet één eendje opvangen :n

:wow: De dierenbescherming / vogelbescherming??
Bedoel je vogelasielen?
"Eerlijk gezegd doen volgens mij" sorry hoor.. maar je uitspraak raakt kant nog wal!!
Ik heb zelf een tijdje in een vogelasiel gewerkt (in Naarden) en daar word van geen enkel gezonde vogel de nek omgedraaid!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:52

BaileyMix schreef:

Echt onzin, een gezonde vogel wordt echt niet aan zijn einde geholpen in de vogelopvang!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:53

Rustig rustig! Ik heb ook ooit een babyduifje opgevangen en toen kreeg ik dit ook te horen. Ze konden er gewoon niet veel mee omdat er verder geen baby duifjes waren en voor één zwak vogeltje gingen ze niet heen en weer rijden. Dat kan bij jouw opvang/asiel of hoe jij het dan ook graag noemt anders zijn geweest ;) Maar ik heb het anders ervaren en meerderen in dit topic geven dat ook aan.

Ik zeg het ook niet als een feit 'alle opvangen/asielen draaien de nek om' , ik zeg alleen dat dat mijn beeld nu daarvan is ook al zou het niet zo moeten zijn. Dat het vogelasiel in Naarden dat niet doet: Super, zouden velen een voorbeeld aan moeten nemen!

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 15:57

bedankt voor alle reacties weer!
ze heeft nu ook 2 bakjes, 1 kleine waar ze uit kan drinken( nog net in kan staan) en een reserve honden drink bakje met laagje water waar ze kan wassen als ze wil.. net nieuw voer neer gezet en ze lijkt nog wat voorzichtig met eten, heeft wel al iets gegeten en net ook even paar rondjes in bad gezwommen! nu staat ze in het zonnetje in de kooi met een fleecedekentje en een kruik :)

ik heb ook vaker gehoord dat dierenambulance weinig tot geen moeite doet in dit soort gevallen.. mijn nicht heeft het zelf toen ook meegemaakt. Maar denk wel dat ik nog naar vogel opvang bel of ze nog tips hebben of belangrijke info

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:01

Goed idee ja TS :j Schattig hoor zo'n klein ding!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:08

Arrabel schreef:
Ik heb zelf ook is een eendje gevonden (Pino :D )
Die was ook alleen, en zoals een andere bokker zegt "de moeder laat ze niet voor niets alleen" dat is wel zo maar het is niet zo dat het eendje dan perse wat mankeert.
De moeder legt haar eieren over een langere periode, het ei wat ze eerder heeft gelegd komt dus eerder uit dan het ei wat ze als laatste heeft gelegd.
Als het eerste ei uit komt wacht ze een bepaalde tijd en dan gaat ze zwemmen met de kinders, ook als nog niet alle eieren zijn uitgekomen.
Het kan dus voorkomen dat er nog pulletjes uit het ei komen terwijl de moeder met de broertjes en zusjes zijn vertrokken.
En dat er een kleine kans is dat het eendje het red is ook niet waar want ze zijn bikkelhard, ik had toen bij de dierenwinkel speciaal opfok voer gehaald dat je moet wellen in water.
Op een gegeven moment liet ik hem ook zwemmen in de badkuip.
Ik heb er toch voor gekozen om hem naderhand naar het vogelasiel te brengen (in Naarden) omdat het natuurlijk ook belangrijk is om op te groeien met andere eendjes.

Die in Naarden is ook erg netjes, daar hoor ik veel goede verhalen over en ben ik zelf ook een aantal keer geweest met of zonder vogeltjes.

Maar als ik van mensen van mijn school soms verhalen hoor... dan word ik er echt niet vrolijk van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:14

Zo lang TS er zelf voor kan zorgen en hem daarna gewoon in de tuin laat lopen (kan ie zelf kiezen of ie weg wilt) dan heeft ze toch gedaan wat ze kan doen? Als of de vogelopvang veel anders doet... Ja, soortgenoten. Er staan ook zo veel pony's alleen in de wei, die worden toch ook niet weggehaald door die ponyopvang?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:15

Doanique schreef:
Zo lang TS er zelf voor kan zorgen en hem daarna gewoon in de tuin laat lopen (kan ie zelf kiezen of ie weg wilt) dan heeft ze toch gedaan wat ze kan doen? Als of de vogelopvang veel anders doet... Ja, soortgenoten. Er staan ook zo veel pony's alleen in de wei, die worden toch ook niet weggehaald door die ponyopvang?

Wat een non-argument. :')

Dat iets gebeurd wilt nog niet zeggen dat dat een ideale situatie is.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:20

Het zou inderdaad kunnen om het eendje zelf op te voeden, maar denk niet dat hij dan nog ooit zelfstandig in de natuur kan leven.
Het eendje spreekt totaal de taal niet van de eenden maar mensen taal en je denkt dat het eendje ze wel eten vinden maar daar valt ook nog veel in te leren van de eenden moeder en van andere eenden.
Als je het eendje echt wilt houden zou je misschien kunnen proberen er voor te zorgen mocht iemand nog een eendje vinden dat die dan bij jouw word gebracht?
Alleen voor het slapen al hebben ze eigenlijk een soortgenoot nodig omdat ze zelf nog niet echt hun hoofdje lang omhoog kunnen houden die leggen ze daarom op het lichaam van een broertje of zusje en dat gaat in je eentje niet ;)

Een klasgenootje had ook een eendje gevonden, ze woonde samen met haar moeder in een flat en ze besloten het gele eenden pulletje te houden.
Ze hebben hem / haar heel erg lang gehad, alleen het vreemde was.. hij is zijn hele leven geel gebleven. :D
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 12-03-14 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:22

Zou een knuffel of een opgevouwen sok daarmee kunnen helpen Arrabel met dat hoofdje omhoog houden?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:23

:j ja zeker, het liefst met een warm water ballonetje erin.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:24

Nee ideaal is het niet, maar doodgaan van de honger en vermoeidheid omdat baby naar mama zoekt ook niet...

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 16:24

zullen we het gezellig houden hier :)?

ik doe inderdaad wat ik kan.. en nee het is niet de meest ideale situatie. De ideale situatie zou zijn dat het kleintje bij haar/zijn moeder zou zijn maar dat is niet helaas niet het geval. Dus probeer ik het beste te bieden wat ik kan zodat ze nog in ieder geval een kans krijgt

jaa ik ben aan het denken om wanneer ze groter is naar kinderboerderij hier in de buurt te brengen, de eigenaar ken ik en daar hebben ze meerdere vogels/water vogels. Daar hoeft ze dan niet zelfstandig eten te zoeken

ook wil ik wanneer ze meer gaat en beter kan zwemmen haar leren zoeken naar het eten. Ik verstop nu ook wat kleine ei stukjes in het kooitje om te zien of ze die zal zoeken. Komt vast goed :)

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 16:25