Adoptiehonden - de vooroordelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:07

En deze rottweiler x husky die destijds paarden aanviel was een groot probleem geweest voor een onervaren nieuwe eigenaar...
Daarnaast trok ze als een idioot aan de lijn, kon geen seconde alleen zijn, beet een kat dood en bijna een geit, poepte op de stoep, was bang voor stokken, rolstoelen, rollaters, verstandelijk gehandicapten (er zit een gvt bij ons in de buurt), bussen, dominante mensen en bezoek.

Gelukkig heb ik op zo'n moment een flinke dosis energie en geduld, had ik een perfecte voorbeeldhond in huis en wist ik een hele goede gedragstrainer. En het lukte me om bij justitie relevante informatie over haar achtergrond op te vragen, die het asiel mij weigerde te geven.

Mijn vriendin die mijn hond pas een jaar of twee kent (ze is nu 12) kan zich soms niet voorstellen hoe het geweest moet zijn. Mijn hond loopt nu overal los, negeert katten, kijkt nog wel naar paarden maar daar laat ze het bij.

Als je zelf niet al teveel van honden weet en je moet op de info van het asiel afgaan en je krijgt dit allemaal voor je kiezen, dan is het niet zo raar dat honden tig keer worden teruggebracht.

Nb. ze poept nog steeds op de stoep trouwens :D
(gelukkig bestaan er boterham zakjes)

Lisitano

Re: Adoptiehonden - de vooroordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:20

Respect hoor Nikass! Dat is een lastige kruising.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:27

En dan ook nog eens met zulk extreem gedrag..heftig. En dan vond ik onze hond al niet de makkelijkste, haha. (kruising husky/herder met lage bijtgrens, bezitsagressie, en hoge beschermingsdrang dus valt bij mij aan de lijn uit naar honden die hij bedreigend vindt)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:33

Maar ze is zooo geweldig, ik herinner me nog zo goed dat enthousiasme (sprong ter begroeting op mijn schouders) en de onstuitbare energie waar ze ineens wèl iets mee kon, omdat ze een paar uur per dag los mocht rennen in het bos. Hoe dankbaar is het een hond zo te zien opbloeien.
En het hielp dat ik net mijn instructeur 2 cursus had afgerond bij Gaus, en dat mijn instructeur mij wilde helpen om dit opgeleide projectiel een beetje in banen te leiden :D
Noodgedwongen moest ze zsm leren zoveel mogelijk los te lopen want ik kon bijna niet met haar aan de riem lopen, iets teveel power :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:46

Voor wie geïnteresseerd is: In het topic "welke hond past bij mij" staat op pg 91 een foto van haar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:52

Dani heb jij een foto van je hond? Lijkt mij op zich namelijk een mooie kruising en goede combinatie van karakters.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:59

Nikass schreef:
Voor wie geïnteresseerd is: In het topic "welke hond past bij mij" staat op pg 91 een foto van haar.

Wat een aparte verschijning zo. Grappig dat ze een Husky staart heeft. Mooi beestje en mooie leeftijd +:)+

Ik heb mijn hond van pup af aan omdat ik het fabeltje geloofde dat je als beginnend hondeneigenaar beter een pup kan nemen omdat je die kunt "vormen". Maar ik heb er mijn handen vol aan. In huis een lieverd maar daarbuiten..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 13:05

Wat een mooie hond! Hier staan wat foto's van de mijne: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=283307

Ik wilde vooral geen pup omdat ik geen geduld heb. :+ Dat gedoe met zindelijk maken, en al die mensen die 'm willen aaien waar je dan aardig tegen moet doen, en zo lang wachten voor je langere wandelingen kan maken..doe mij maar een herplaatser, haha. Het lijkt me alleen wel bijzonder dat je een hond helemaal ziet opgroeien en volwassen ziet worden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:06

Ik houd er niet van, al die honden uit verweggistan.
Wat betreft die teken zeker, ik heb zelf Lyme en daarbij co infecties die dus echt uit verweggistan komen, die komen hier oorspronkelijk dus niet voor.
Dan praat je echt over ver weg, niet frankrijk.
Hoe komen die hier vraag je je dan af?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:53

Lisitano, ik begrijp dat fabeltje ook nooit zo goed. Bij een volwassen hond weet je imo veel beter wat je krijgt. (tenzij je niet goed wordt geïnformeerd door het asiel ;) )
En bedankt voor de complimenten! Na twee knie operaties toen ze acht jaar was heeft ze lange tijd weinig willen lopen, maar vanaf haar tiende (ongeveer rond de komst van onze kleine druktemaker) had ze er toch weer heel veel zin in. Het is verbazingwekkend hoe goed ze het doet als je bedenkt dat één van de operaties ook nog eens niet goed is uitgevoerd. Van mij mag ze nog een tijdje meegaan *\o/*

Dani, wat een leukerd! En mooie foto's! :)

Moonfish13: dat is zeker wel een risico idd. Die giardia die de Bulgaar van mijn vriendin had is zowel besmettelijk voor honden als voor mensen. Hoe heb jij lyme opgelopen dan? Is dat duidelijk?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:32

Dani schreef:
Wat een mooie hond! Hier staan wat foto's van de mijne: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=283307

Ik wilde vooral geen pup omdat ik geen geduld heb. :+ Dat gedoe met zindelijk maken, en al die mensen die 'm willen aaien waar je dan aardig tegen moet doen, en zo lang wachten voor je langere wandelingen kan maken..doe mij maar een herplaatser, haha. Het lijkt me alleen wel bijzonder dat je een hond helemaal ziet opgroeien en volwassen ziet worden.

Dexter :D Nu zie ik wie jij bent :))

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:22

:D

Dat opbloeien vond ik met Dexter ook zó gaaf om te zien. Toen hij voor het eerst in een andere kamer dan waar ik was durfde te slapen, en toen hij ineens begon te spelen en ons nu zelfs regelmatig uitdaagt met trekspelletjes, toen hij steeds dichter tegen me aan kwam liggen op de bank en inmiddels standaard z'n kop op schoot legt..dat zijn echt mooie momenten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:30

Ik meng me niet graag in discussies maar wil wel kwijt dat ik 10 gelukkige jaren van mijn spanjaardje heb mogen genieten,ondanks haar leishmania is ze uiteindelijk ingeslapen omdat zij kanker had.
Ik zou het zo weer overdoen,ongeacht uit welk land.
Wel zou ik me beter informeren,die tijd was er weinig bekend over leishmania en heb het onderschat want mijn hond was er heel erg ziek van en moest met spoed een behandeling krijgen.
Desondanks zeker de moeite waard :-)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:45

Mijn hond komt uit Portugal
een angsthaas met veel dingen waaronder schaduwen, harde geluiden en vooral vreemde mannen
Het is mijn eerste eigen hond en een echte "hond" is het niet, qua gedrag :n
Ik vind het nu zelfs gek als er een vreemde hond naar mij toe komt en tegen me aanspringt
dat gedrag is iets wat mijn hond nooit zou doen richting een vreemde :n

Waarom we voor hem gegaan zijn?
Ik zocht een bepaald slag hond wat groot genoeg was om mee naar de paarden te kunnen
en klein genoeg was om overal mee naar toe te kunnen qua visite

Wekenlang iedere dag op dierenasiels.com gekeken of er wat bijzat

Via via kwam ik in aanmerking met de site van een stichting waar hij nu vandaan komt
en BAM
daar zat tie..
Of eigenlijk.. zijn zusje
Daar viel ik voor... Voor die foto van haar
Afspraak gemaakt en 2x wezen kijken
We kwamen daar de eerste binnen bij het opvanggezin en vielen we ipv voor het spontane zusje
voor het "angstige" broertje...
Niet meteen een keus gemaakt, maar nog een vervolgafspraak gemaakt om zeker te zijn van onze zaak

Ik zie verder geen nadelen aan een buitenlands hondje
afgezien van zijn angst voor sommige dingen
maar goed, dat zou met een iedere willekeurige asielhond uit NL wellicht ook kunnen zijn denk ik dan maar

Het is mijn vriendje, mijn maatje en mijn alles
en we helpen hem met alles waar maar nodig *zoals accupunctuur voor zijn angst

En nu, na bijna 3 jaar
hebben we voor andere mensen ook ineens *een hond ipv een angsthaas...

maar voor ons... is hij nooit anders geweest <3

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:07

moonfish13 schreef:
Ik houd er niet van, al die honden uit verweggistan.
Wat betreft die teken zeker, ik heb zelf Lyme en daarbij co infecties die dus echt uit verweggistan komen, die komen hier oorspronkelijk dus niet voor.
Dan praat je echt over ver weg, niet frankrijk.
Hoe komen die hier vraag je je dan af?

Tsja, mensen reizen he.
En wat is echt ver? Zuidfrankrijk niet maar noord Spanje wel? Of...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:40

Wil net zeggen, mensen vergeten altijd dat als iemand op vakantie gaat en de hond meeneemt al die ''enge'' ziektes ook door de hollandse huishond kunnen worden opgelopen. ;)

Het grootste probleem is en blijft dat mensen gaan voor de grote bruine ogen en vergeten wat research te doen. Er zijn net zo goed goede stichtingen als slechte asiels maar jammer genoeg wordt na één slechte ervaring alles maar meteen over een kam geschoren, terwijl het meestal een gevalletje ''eigen schuld dikke bult'' is.
Ik ging destijds eerst een stichting onderzoeken, en pas als deze goed uit de bus kwam de honden bekijken. Kon ik ook niet in de verleiding komen.

Volg nu cursus met mn Spaanse herplaatser en als ik daar zie hoe knullig de mensen met hun hond omgaan (gelukkig zitten ze op cursus denk ik dan maar :+ ) ben ik voorgoed genezen van de Nederlandse herplaatsers hoor. Op het uitlaatveld zie ik niet anders overigens, uitzonderingen daar gelaten...

Overigens zijn wij heel makkelijk met waar de hond vandaan komt. Hebben nu denk ik alles gehad; 2 honden van goede fokker, een -achteraf- broodfokhondje, een Spanjaard en een Nederlandse herplaatser (viavia gekregen). Die laatste is overigens serieus verpest door de vorige eigenaar die het beest jasjes aantrok en altijd haar zin gaf.

Ik ben de mensen ook wel tegen gekomen die met alle geweld een hondje wilden redden uit het buitenland en geloof me, daar krijg ik ook jeuk van. Dán kun je er net zo goed eentje uit NL halen. T is jammer, want door dat soort mensen ontstaat juist dit soort discussie. Het gros van de mensen echter heeft, net als ik en vele anderen in dit topic, gewoon gekozen voor een hond die ze aansprak en waar die vandaan kwam maakte geen moer uit.

Jammer, dat er onder hondenliefhebbers nog steeds geen respect kan zijn voor elkanders keuze.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:57

amyz schreef:
Wil net zeggen, mensen vergeten altijd dat als iemand op vakantie gaat en de hond meeneemt al die ''enge'' ziektes ook door de hollandse huishond kunnen worden opgelopen. ;)

Het grootste probleem is en blijft dat mensen gaan voor de grote bruine ogen en vergeten wat research te doen. Er zijn net zo goed goede stichtingen als slechte asiels maar jammer genoeg wordt na één slechte ervaring alles maar meteen over een kam geschoren, terwijl het meestal een gevalletje ''eigen schuld dikke bult'' is.
Ik ging destijds eerst een stichting onderzoeken, en pas als deze goed uit de bus kwam de honden bekijken. Kon ik ook niet in de verleiding komen.

Volg nu cursus met mn Spaanse herplaatser en als ik daar zie hoe knullig de mensen met hun hond omgaan (gelukkig zitten ze op cursus denk ik dan maar :+ ) ben ik voorgoed genezen van de Nederlandse herplaatsers hoor. Op het uitlaatveld zie ik niet anders overigens, uitzonderingen daar gelaten...

Overigens zijn wij heel makkelijk met waar de hond vandaan komt. Hebben nu denk ik alles gehad; 2 honden van goede fokker, een -achteraf- broodfokhondje, een Spanjaard en een Nederlandse herplaatser (viavia gekregen). Die laatste is overigens serieus verpest door de vorige eigenaar die het beest jasjes aantrok en altijd haar zin gaf.

Ik ben de mensen ook wel tegen gekomen die met alle geweld een hondje wilden redden uit het buitenland en geloof me, daar krijg ik ook jeuk van. Dán kun je er net zo goed eentje uit NL halen. T is jammer, want door dat soort mensen ontstaat juist dit soort discussie. Het gros van de mensen echter heeft, net als ik en vele anderen in dit topic, gewoon gekozen voor een hond die ze aansprak en waar die vandaan kwam maakte geen moer uit.

Jammer, dat er onder hondenliefhebbers nog steeds geen respect kan zijn voor elkanders keuze.

Sorry maar dikgedrukte snap ik niet helemaal. Mensen komen hier met serieuze argumenten waarom zij geen hond uit buiteland zouden halen, en ineens zijn we respectloos bezig? Als je zulke uitspraken doet, geef er dan ook voorbeelden bij.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:33

Het gaat 2 kanten op, dat ten eerste. Ik zie ook veel dat er wordt uitgehaald naar rashonden. Maar is het feit dat dit topic nr zoveel is met discussie over dit onderwerp (en kijk alleen al eens naar de op) niet onderbouwing genoeg?
Ik doel overigens beslist niet op alleen de reacties hier want die vallen idd reuze mee :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:34

Amyz, jouw laatste zin geldt natuurlijk voor alles. Zo zijn er mensen die het niet begrijpen dat je een stamboomhond neemt, of een broodfokpup, een herplaatser van MP, één uit het buitenland of één uit het asiel.

Ik was ook echt tegen honden uit het buitenland halen, maar mijn mening is ondertussen veranderd. Het maakt mij niet uit waar een hond vandaan komt (behalve een broodfokpup dan ;) ) als er maar goed over nagedacht is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:39

Dat laatste vooral :j

Daarom staat er ook 'voor elkanders keuze' en niet voor de keuze voor een buitenlander :D Ik ben van mening dat iedereen blij moet kunnen zijn met zn hond, waar die ook vandaan komt, zonder dat een ander daar giftig over doet en jammer genoeg maak ik dat echt vaak genoeg mee.
Idd zo lang het maar een bewuste keuze is...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 11:42

Ik vind dan ook nog wel dat een ander daar negatief over mag zijn, zolang ze dat maar onderbouwen met feiten en niet met onzin. Of dat nu gaat over 'buitenlandse hondjes zijn altijd bang en ziek' of 'rashonden zijn altijd ongezonde kneusjes.' Hou dan gewoon je mond. Als iemand met feiten komt ('je Franse Bulldog krijgt geen lucht en daarom vind ik dat je er verkeerd aan gedaan hebt'), dan kan je er in ieder geval nog een gesprek over voeren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:46

Daar heb je ook een goed punt, Dani. En als de andere met goede tegenargumenten komt moet er ook gewoon naar elkaar geluisterd worden. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, zolang je elkaar in hun waarde laat. Door onzin te verkopen wordt de mening niet bijgesteld of door steken onder water te geven.

EDIT: Amyz, dan las ik het verkeerd. Nu je het zegt staat het er inderdaad :+ :o?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 12-03-14 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:48

Ik heb ook een hond uit het buitenland. Was niet zo gepland. Mijn vriend wilde een kleine hond en ik een grote. Al twee jaar kwamen we daar niet uit. Iedere dag kijken op dierenasiels.com, tot we een foto van onze hond zagen die toen nog pup was. Alle twee over eens dat dit em moest worden.
Gebeld naar het asiel en bleek dat het asiel de pups van malta hadden laten overkomen.
Mijn vriend vond het geen probleem maar ik ging er wel met behoorlijk wat vragen kijken.
Ik heb het asiel t hemd van het lijf gevraagd over de pup, ziektes, entingen, wormenkuren, chip etc.
We hebben de hond drie weken op proef gehad en ik heb haar door mijn dierenarts helemaal na laten kijken. Ze had wormen, maar verder was er niets mis mee. Later in het eerste jaar heeft ze tot vijf keer toe giardia gehad.
Hond is heel erg lief, luistert goed, sociaal naar andere honden. Eenkennig naar andere mensen en snel nerveus/ angstig in sommige situaties. Heel zachtaardig en houdt niet van harde geluiden.
Mijn hond is nu drie jaar en ik zou haar niet meer kwijt willen, ondanks dat ik in het begin zo onzeker was over het gegeven buitenlandse hond.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:51

Maar dan is het ook een open discussie waarin je elkaar in de waarde laat.
Het is idd dat ongefundeerde roepen zonder open te staan voor argumenten waar ik op doel.

Laatst heel leuk gesprek gehad met de eigenaar van een staff, die hield zich afzijdig door de vooroordelen. Iedereen hield zn hond weg want oh jee een staff! Hartstikke lief beest bleek het uiteindelijk...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:29

Ik heb gewoon alles :D Een marktplaatshond, een buitenlandertje en een rashond. Een weetje.. Ze spreken alle 3 dezelfde taal. Het zijn alle 3 gewoon honden. Voor mij is de ene niet meer waard dan de ander. Papiertjes of niet, marktplaats of niet, buitenlander of niet. Ik ben zo egoïstisch gewoon te kiezen wat ik leuk vind. Ongeacht afkomst.