Katten binnen of buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Katten binnen houden of buiten

Binnen
157 (51%)
Buiten
148 (48%)

Totaal aantal stemmen: 305

elainelouise

Re: Katten binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 04:08

Mijn katten komen gewoon buiten, met een kattenluikje naar de garage zodat ze toch altijd binnen kunnen vertoeven mogen we niet thuis zijn. Daar staat een bank, speeltjes, eten en een kattenbak. Overigens komen ze gewoon lekker binnen (als ze willen :') ) als we thuis zijn.
ik snap het overigens ook prima dat mensen hun katten binnenhouden. Genoeg drukke buurten, dode katten of andere redenen om ze binnen te houden zover ik lees!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 04:49

Hier 3 binnenkatten.
Ik vind dat mijn katten niet voor overlast bij een ander mogen zorgen (drollen in de zandbak, volierevogeltjes die zich letterlijk doodschrikken, etc) en ik wil ook niet dat ze wat overkomt.
We wonen aan een redelijk drukke weg en er zijn ook genoeg verhalen van kattenhaters die loslopende katten wat aandoen. Ik zou het mezelf ook nooit vergeven als ze op straat een ongeluk zouden veroorzaken waarbij mensen iets oplopen.
ik heb er wel 3, zodat ze altijd met iemand kunnen spelen, en ze krijgen erg veel aandacht en afleiding. Ook genoeg aanpassingen in huis voor ze in de vorm van krabpalen, groot krabmeubel, mandjes, speeltjes, zitplekjes etc. Soms krijgen ze ook een krekel ofzo die ik heb voor de baardagamen, dan kunnen ze lekker jagen (hoewel ze het interessanter vinden om er met zijn drieen omheen te zitten loeren en slechts af en toe een poot uit te steken).
Twee van de drie zijn geboren op een boerderij, en 1 daarvan heeft ook zijn jonge jaren als buitenkat geleeft, maar ze talen er totaal niet naar. De balkondeur gaat regelmatig open, dan lopen ze een rondje, kijken 10 minuutjes naar de langsracende autos en dan komen ze alweer binnen. Ook aan een lijntje buiten doen we ze geen plezier mee.
Dus 3 zeer tevreden huiskatten hier, die echt niet zielig zijn.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 07:37

Ik heb ook een ras kat, voorheen ook gehad en no fiets way dat ik die buiten laat lopen.
Als er 5 euro op de grond ligt is t binnen 5 minuten in iemands zak beland. Wat denk je wat er gebeurt als je je kat hebt buiten lopen die boven de 500euro waard is? Die word gejat en in het buitenland doorverpatst.. En daarnaast wat ze allemaal wel niet kunnen oplopen? Wonden, aids etcetera? Dit moet je toch niet willen... Ik snap ook niet waarom mensen met raskatten een mooie ren buiten kunnen maken, en mensen met HTK katten heb ik dit nog never nooit zien doen? Waarom? Omdat ze ze minder waard vinden? Ik weet het niet hoor? Maar dit valt wel op?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 07:45

Mijn katten blijven ook binnen. Het zijn zwervers geweest, dus ze weten wel wat buiten is. Maar ze hebben de behoefte niet om naar buiten te gaan. En ook kunnen mijn katten niet met andere katten, ze raken al in de stress als er een kat voor het raam zit. En er wonen veel katten bij mij in de buurt.
Ze hebben bij mij 3 verdieping en 2 trappen waar Ze kunnen rennen en spelen. Mijn poes heeft een hartprobleem en die speelt en rent niet meer zoveel. Mijn kater heeft chronische bronchitis en kan zomaar op straat een hoestaanval krijgen. Hij gaat dan echt niet aan de kant als er een auto aan komt. En hij is geregeld op jacht naar insecten en spinnen, dus jachtinstinct is er ook. En ik ben van die insecten af :D
We hebben ook een gedragsdeskundige bij denk attent gehad ivm gedragsproblemen en zij heeft ook aangegeven dat het niet verstandig is om de katten naar buiten te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 07:54

Ik vind het echt irritant als katten in je tuin schijten of erger nog je vijver vernielen.
Ik wil mijn hond ook best buiten laten, denk dat ze het heerlijk vind, maar dat mag weer niet.
Wat mij betreft mag er ook best kattenbelasting ingevoerd worden voor de mensen die hun kat buiten laten om de bezittingen van een ander te vernielen.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 07:56

[***] schreef:
Ik vind het echt irritant als katten in je tuin schijten of erger nog je vijver vernielen.
Ik wil mijn hond ook best buiten laten, denk dat ze het heerlijk vind, maar dat mag weer niet.
Wat mij betreft mag er ook best kattenbelasting ingevoerd worden voor de mensen die hun kat buiten laten om de bezittingen van een ander te vernielen.

Tsja, maar dan krijg je vervolgens het gezeur met dat de 1 zijn kat binnen laat en de ander buiten, probeer maar te bewijzen dat de jouwe binnen zit?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:29

Tja, ik wil ook niet dat er mensen zomaar mijn huis binnenlopen, daarom doe ik de deur op slot. Als je niet wilt dat er een kat in jouw tuin komt moet je zorgen dat er geen kat in jouw tuin kan komen. Tenslotte kan je de wereld niet naar je zin veranderen, er blijven altijd mensen anders denken. Onze katten bij mij vroeger liepen ook altijd buiten en de zandbak waarin ik als kind speelde werd idd ook als kattenbak gebruikt, als wij iets opgroeven gooide we dat gewoon aan de kant, waren we als kind echt niet vies van. En we hebben daardoor ook zeker een behoorlijke weerstand opgebouwd.

Origineel houden mensen katten om ongedierte te bestrijden. Als je je kat muizen wil laten vangen is het niet handig om hem in huis of aan een lijntje te houden, dus liet men de kat vrij rondlopen. Een hond diende een ander doel, daardoor was het ook logisher om hem opgesloten te houden. Was toch lastig als je op jacht wilde en de honden eerst in de bossen moest gaan zoeken. Dus het is niet gek dat het voor veel mensen nog steeds de gewoonte is om een kat vrij buiten te laten en dat het voor de kat de natuur is om vrij buiten te lopen.
Overigens zijn onze kippen een tijd geleden doodgebeten door een bunzing, ik weet zeker dat als de siervogeltjes die zien dat ze ook sterven van de stress. En ik heb regelmatig van mensen gehoord dat hun vijver door een reiger leeg gevist werd. Moeten die dieren dan ook ergens binnen gehouden worden? Daarnaast denk ik dat er ook flink wat verwilderde katten rondlopen, die van niemand zijn. Wat moet je daar dan mee?

Overigens woon ik momenteel in een kamer van 30m2 incl keuken en badkamer, dus een erg klein leefoppervlak. Ik wilde niet alleen wonen dus heb een kat genomen. Fleur wordt 5 en voor ze bij mij kwam was ze zelden tot nooit buiten geweest. Ik woon bij een pensionstal aan het bos, we hebben wel wat buren verderop, maar vanuit mijn woning sta je eigenlijk direct in de wei met aangrenzend het bos. Dus Fleur mag bij mij lekker buiten lopen. In het begin vond ze dat wel heel gek en bleef heel dicht in de buurt, maar na een paar dagen ging ze echt op pad en vanaf dat moment kan ze uren in de bossen zwerven. Ze heeft ook al een paar keer een muis mee naar huis gebracht, de laatste heeft ze voor het eerst ook opgegeten, ze moet het allemaal nog een beetje leren. Maar ze geniet. Ze is vrolijk, actief, blij, haar vacht ziet er beter uit (dit heeft wrs ook met ander voer te maken maar ik heb ook het idee dat de vacht gezonder is oiv buitenlicht/lucht) en ze is gespierder geworden. Ik zou geen kat willen houden als ik ze niet de mogelijkheid zou kunnen geven om buiten te komen. Waar ik nu woon heb ik geen tuin, zou ik in een woonwijk wonen dan zou ik er wrs wel voor kiezen om mijn tuin af te zetten, ter bescherming van mijn kat, maar dat is ook afhankelijk van de woonsituatie daar. Zoals bij mijn ouders, daar is het een katrijke buurt, de meeste buren bij ons hebben katten die vrij rondlopen en vanwege de rustige ligging weinig kans op auto ongelukken. Ben het helemaal met ze eens om de katten lekker buiten te laten.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:32

Mijn kat mag naar buiten als hij wil, maar als ie buiten is en wij gaan weg dan blijft hij ook buiten, want we hebben geen kattenluik oid. We wonen tussen de koeien en onze buren de ene kant op wonen 3 of 4 km verder, dus die laat hij wel met rust haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:42

Amable schreef:
Tja, ik wil ook niet dat er mensen zomaar mijn huis binnenlopen, daarom doe ik de deur op slot. Als je niet wilt dat er een kat in jouw tuin komt moet je zorgen dat er geen kat in jouw tuin kan komen. Tenslotte kan je de wereld niet naar je zin veranderen, er blijven altijd mensen anders denken. Onze katten bij mij vroeger liepen ook altijd buiten en de zandbak waarin ik als kind speelde werd idd ook als kattenbak gebruikt, als wij iets opgroeven gooide we dat gewoon aan de kant, waren we als kind echt niet vies van. En we hebben daardoor ook zeker een behoorlijke weerstand opgebouwd.

Sorry? Mensen moeten dus geld uitgeven om hun tuinen anti kat te maken? Ik heb de perfecte oplossing om de tuin anti kat te maken, maar dan staat de wereld op zijn kop. Mijn honden reageren op straat namelijk niet op katten, maar in de tuin wel. Daar worden ze opgejaagd en ik durf niet te zeggen wat er gebeurd als ze ze te pakken krijgen. Dat zorgt ervoor dat ik eerst een ronde door de tuin moet doen voordat ik mijn eigen dieren naar buiten kan laten. En die ronde doe ik met een emmer water. Maar het is goed om te weten dat andere mensen maar moeten zorgen dat ze geen overlast ervaren. Dan hoeven we ook nooit meer topics te openen over blaffende honden, dat is ook de natuur.

Ik word er erg sacherijnig van dat mijn voortuin een algemene kattenbak is. En die kan ik niet veranderen, want daar mag geen schutting oid staan. Vorig jaar mocht ik gemiddeld 3 keer per week mijn planten opnieuw planten, omdat ze uitgegraven werden. 's Zomers worden we wakker gehouden door het gekrijs 's nachts, er zijn een aantal katten die honden aanvallen zelfs in onze eigen tuin.

Onze katten hebben een ren, we hebben altijd raskatten gehad, dus die durfden we niet los te laten lopen. Daarnaast zit er een drukke weg vlakbij. Ze kunnen dus in de ren, maar wel in de eigen tuin. Zo hebben anderen ook geen overlast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:45

Ik laat mijn katten zelf kiezen wat ze willen, binnen of buiten. Ik ben dan goed genoeg voor ze om de deur te openen :+

Buiten spoken ze alleen niet zoveel uit := gaan ze in de tuin liggen, lopen even naar de buren (hebben ook katten) en gaan daar in de tuin liggen. Heb ze wel eens in de gaten gehouden toen ik thuis was, ben strategisch voor het raam gaan zitten zodat ze mij niet zagen. Ze lopen wel eens om naar de achterkant, gaan ze daar aan de overkant van het water staan mauwen :+ en dan lopen ze weer terug naar de tuin. Spelen even met de buurkat en dan willen ze weer naar binnen _O- Nu wonen wij wel in een erg rustige buurt.

Ik moet zeggen dat als de buren er echt last van hadden gehad (en ik heb aangegeven dat dit onze katten zijn en dat ze vooral moeten komen als ze overlast veroorzaken, ben hiervoor heel wat huizen langsgegaan, of ze in ieder geval met water weg moeten jagen), ik mijn tuin wel dicht had gemaakt. Maar de enige buurman die echt niks met katten heeft die heeft gezegd zelf zijn tuin af te willen schermen voor katten, omdat hij praktisch de enige zonder katten is. Vind ik echt omgekeerde wereld hoor, heb dan ook aangeboden hem ermee te helpen / materiaal te kopen als hij dat wil. Helpen mocht wel, materiaal kopen wil hij niks van weten :oo heb maar gezegd dattie dan een keer moet komen eten dan maak ik wel een feestmaal :D :j

Als onze huidige katten niet meer leven komen er raskatten, dan ga ik de tuin wel afschermen, die hoeven van mij niet zo nodig helemaal los rond te lopen. Dan moet de buurvrouw haar kat af en toe maar in onze tuin brengen om te spelen :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:50

Ik heb 4 binnenkatten, gezien er 3 raskatten zijn. Ik heb dankzij mijn fijne buurtgenoten een tussendeur in mijn hal moeten plaatsen, omdat een van hun katten voor mijn voordeur zat te zeiken en mijn katten dit dus terug gingen doen op de deurmat..

Geen kat in mijn achtertuin trouwens, bij mooi weer gaan de katten mee naar buiten, maar ook als er een kat in de tuin zit mogen ze die wegjagen. Ideaal!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:58

MyWishMax schreef:
Amable schreef:

Sorry? Mensen moeten dus geld uitgeven om hun tuinen anti kat te maken? Ik heb de perfecte oplossing om de tuin anti kat te maken, maar dan staat de wereld op zijn kop. Mijn honden reageren op straat namelijk niet op katten, maar in de tuin wel. Daar worden ze opgejaagd en ik durf niet te zeggen wat er gebeurd als ze ze te pakken krijgen. Dat zorgt ervoor dat ik eerst een ronde door de tuin moet doen voordat ik mijn eigen dieren naar buiten kan laten. En die ronde doe ik met een emmer water. Maar het is goed om te weten dat andere mensen maar moeten zorgen dat ze geen overlast ervaren. Dan hoeven we ook nooit meer topics te openen over blaffende honden, dat is ook de natuur.

Het is natuurlijk heel vervelend, maar als je zeker wilt weten dat er geen katten in je tuin komen is dat toch echt de beste oplossing. En geld uit geven aan het veiligstellen van je eigendommen is heel normaal hoor. Ooit gekeken wat een goed brommer of fietsslot kost, een goed alarmsysteem voor je huis of bedrijfspand?
Het is natuurlijk tof als je met eigenaren van katten kan afspreken dat die hun katten bij houden, maar dan ben je nog niet van de evt. zwerfkatten af. Daarnaast, als er mensen tegendraads zijn en hun kat niet binnen willen houden dan kan je er natuurlijk de politie op af sturen, maar er is geen wet die voorschrijft dat katten binnen moeten blijven, juist niet. Dus ja, als jij zeker wilt weten dat er geen katten in je tuin komen dan moet je daar m.i. zelf voor zorgen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:04

Amable schreef:
Het is natuurlijk heel vervelend, maar als je zeker wilt weten dat er geen katten in je tuin komen is dat toch echt de beste oplossing. En geld uit geven aan het veiligstellen van je eigendommen is heel normaal hoor. Ooit gekeken wat een goed brommer of fietsslot kost, een goed alarmsysteem voor je huis of bedrijfspand?
Het is natuurlijk tof als je met eigenaren van katten kan afspreken dat die hun katten bij houden, maar dan ben je nog niet van de evt. zwerfkatten af. Daarnaast, als er mensen tegendraads zijn en hun kat niet binnen willen houden dan kan je er natuurlijk de politie op af sturen, maar er is geen wet die voorschrijft dat katten binnen moeten blijven, juist niet. Dus ja, als jij zeker wilt weten dat er geen katten in je tuin komen dan moet je daar m.i. zelf voor zorgen.

Mwah als ik er zelf voor moet zorgen dat de katten niet in mijn tuin komen, moet de eigenaar van die kat niet gaan huilebalken als deze de kat in 3 stukken terugkrijgt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:05

En wat kan die kat er dan aan doen? Waarom moet die er de dupe van worden?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:08

de kat kan er niks aan doen, mijn terriërs ook niet. De enige die er wat aan kan doen is de eigenaar

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:08

Ja, maar soms kan dat niet. Het is nogal makkelijk om de verantwoordelijkheid af te schuiven, he? Het is dat ik te gek ben om dieren, anders liet ik gewoon de honden los. Dat is voor de voortuin ook een goede oplossing om katten tegen te gaan. Maar dat vind ik zielig voor de katten van de lakse baasjes. En dan staat de wereld op zijn kop, terwijl de hond ook gewoon maar zijn instinct volgt.

Een kat is een dier, dat is dus wat anders als een mens die iets steelt. Een mens is zelf verantwoordelijk, bij een dier is de eigenaar verantwoordelijk. Ik geef geld uit om mijn eigendommen tegen mensen te beschermen, dat zouden de mensen met katten ook kunnen doen. Want bij mij in de tuin zouden ze gegrepen kunnen worden door een hond, maar dat is natuurlijk dan mijn schuld, want ik moet zorgen dat andermans dier niet in mijn tuin kan komen :+

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:10

Waarom zou jij je honden niet in je voortuin mogen doen?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:11

LuckyLuna schreef:
Net als paarden in dr wei horen.
Vogels moeten kunnen vliegen.
En katten buiten de boel op stelte te horen zetten.

Als iemand niet wil dat zijn kat de boel op stelte zet had ie geen kat moeten nemen.

Net als je voor een paard en een hond ruimte moet hebben, hebben katten dat ook nodig.

Leuke stelling.
Nu heb jij geen kat, maar jouw buren.
Dan heb jij nergens om gevraagd en toch zit je in de stront van een dier te graaien waar jij niet om gevraagd hebt. Omdat je buren vinden dat een kat "ruimte" hoort te hebben.

Als je een dier hebt, moet je er voor zorgen dat een ander er geen last van hebt.

Ik heb zelf twee katten, maar ik zorg ervoor dat mijn katten geen overlast bezorgen.
Ze mogen soms naar buiten, maar ik heb een stuk van mijn tuin afgezet, zodat ze er niet uit kunnen.
Verder hebben ze 3 verdiepingen huis om in te spelen en te rennen. Ruimte genoeg.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:13

Tja als je hond op straat schijt moet je het toch ook opruimen? Dan kijkt wel ineens iedereen raar als je het laat liggen. Ik laat het alleen liggen als hij in het gras poept...

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:14

Sissi87 schreef:
Ik heb ook een ras kat, voorheen ook gehad en no fiets way dat ik die buiten laat lopen.
Als er 5 euro op de grond ligt is t binnen 5 minuten in iemands zak beland. Wat denk je wat er gebeurt als je je kat hebt buiten lopen die boven de 500euro waard is? Die word gejat en in het buitenland doorverpatst.. En daarnaast wat ze allemaal wel niet kunnen oplopen? Wonden, aids etcetera? Dit moet je toch niet willen... Ik snap ook niet waarom mensen met raskatten een mooie ren buiten kunnen maken, en mensen met HTK katten heb ik dit nog never nooit zien doen? Waarom? Omdat ze ze minder waard vinden? Ik weet het niet hoor? Maar dit valt wel op?

en toch heb ik het voor mijn htk katten wel gedaan! En zo ook vrienden van ons
Dat jij ze niet kent wil niet zeggen dat ze niet bestaan

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:15

love_western schreef:
Boras schreef:
Mens en dier horen natuurlijk (letterlijk en figuurlijk) buiten te komen.
Helemaal een huisdier waarvan je zegt te houden.
Kan dat niet, dan moet je geen kat houden.
Dat een kat niet zou weten wat buiten is, vind ik een kulargument. Het dier zou genieten in zijn natuurlijke leefomgeving als hem dat niet vanaf het begin ontzegt was om welke reden dan ook.

Een paard hoort niet altijd binnen, een kat natuurlijk ook niet.
Kan dat niet, neem er dan geen.

Dus omdat iemand zijn katten graag los laat lopen. Moet ik mijn tuin er tegen beveiligen? Zodat ze niet aan mijn vissen komen en niet in mijn tuin schijten :+

Zal ik mijn hond dan eens in jou tuin laten schijten :D

Ja, jij moet je tuin aanpassen want jij vind het vervelend. ik Snap best de argumenten dat een kat niet los zou moeten lopen hoor. maar het gaat toch niet gebeuren dat mensen hun katten binnenhouden. dat kun je maar beter accepteren dan ruzie gaan maken over poep in de tuin.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:16

Sissi87 schreef:

HTK katten hier, en ze krijgen wanneer dit mogelijk is gelijk een grote ren! :D

MyWishMax

Sissi87 schreef:
Waarom zou jij je honden niet in je voortuin mogen doen?

Omdat ik dan eerst alle katten weg moet jagen, er zijn er een aantal die honden aanvallen en bij andere weet ik niet of de honden ze heel laten. En dat vind ik sneu, omdat een eigenaar te laks is. Wij zijn namelijk blijkbaar de centrale kattenbak qua voortuin. En het afzetten waar Amable het overheeft kan niet eens, want dat mag niet. ;)

NatasjavE

love_western schreef:
fransje23 schreef:
Mijn kat loopt gewoon los op straat en de vorige kat ook. Eigenlik nooit problemen mee gehad, geen klachten en ook geen nare ervaringen.
Komt misschien omdat ik gewoon in een goede buurt woon? In ieder geval een rustige wijk met veel kinderen en een weg die zeker niet uitnodigigd om hard te rijden.
Ook veel gemeentelijke groen waar de katten zich graag ophouden ipv in tuinen.

Nee meeste mensen klagen ook niet, omdat ze niet weten waar de kat vandaan komt.

Mijn buren zijn blij dat wij de katten binnenhouden. Ze hebben al erg veel last van kattenstront in hun tuin.

Iedereen bij mij in de buurt kent onze kat. Hij is een soort plaatselijke beroemdheid.

Hij heeft nu een beetje huisarrest...er zijn veel vogeltje in de weer in de tuin.

Mensen komen nu aan de deur of het wel goed gaat met Boris. Vinden het jammer dat ie niet langs komt.

Boris heeft de buurt ontdaan van een muizen en duiven probleem en vangt zelfs ratten.

Hij is erg mooi(Noorse Boskat) en super lief.

Hij poept overigens in het park achter ons huis.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:19

Patries90 schreef:
Sissi87 schreef:

en toch heb ik het voor mijn htk katten wel gedaan! En zo ook vrienden van ons
Dat jij ze niet kent wil niet zeggen dat ze niet bestaan

Als je beter leest, staat er dat IK dit nog nooit gezien hebt.