Doorrijden na aanrijden kat??!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:23

_San87_ schreef:
Je mag niet stoppen op de vluchtstrook voor een dier dat dood is. Sowieso is stoppen op de vluchtstrook gevaarlijk en doe je dat dus alleen in geval van nood. Een dier dat dood is, is geen geval van nood.

Wel als het dode dier vrij groot is en voor volgende weggebruikers een obstakel is wat leid tot uitwijkmanouvres etc.

Bovendien heeft ze auto in kwestie waaschijnlijk schade dus is stoppen sowieso wel handig.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:25

Ik zeg ook niet dat het de automobiliste zijn schuld was. dan moet je beter lezen. ik zei zelfs nog dat het mijn schuld was, want een hond hoort niet op de snelweg. ik weet wel dat hij had kunnen stoppen want ik heb mijn hond toch later gevonden. en In iedere situatie hoor je op de vluchtstrook te kunnen rijden. vooral bij een niet al te drukke hele brede snelweg, met 4 meter brede vluchtstrook.

toch wil je even je plasje doen over MIJN verhaal. nogmaals, ik heb geen zin om me te gaan verdedigen tegen iemand die het hele verhaal in twijfel trekt en allemaal dingen gaat verzinnen. ik had je ook al een PB gestuurd of je wil kappen met een discussie. ik ben erg reeel, ik weet dat het diegene zijn schuld niet is. maar stoppen kon WEL en bellen al helemaal. bovendien had hij ook schade, en dan rij je ook niet door.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:27

femo schreef:
Ok, dan heeft de politie vast en zeker gelogen! anyway, ik heb geen zin om hier over een discussie te voeren. ik wou het gewoon delen, omdat ik het in dit topic vond passen. maar ik krijg alleen maar gezeik van jullie, en het doet me teveel pijn om me te gaan verdedigen.

Het gaat er meer om dat je een onschuldig iemand de dood van jouw hond in de schoenen schuift (die idioot die aanreed en doorreed). Die persoon had niks kunnen doen. Niet op de snelweg. Levensgevaarlijk en het leven van een mens is belangrijker dan dat van jouw dode hond :), hoe hard dat voor jou ook mag zijn.

fransje23 schreef:
_San87_ schreef:
Je mag niet stoppen op de vluchtstrook voor een dier dat dood is. Sowieso is stoppen op de vluchtstrook gevaarlijk en doe je dat dus alleen in geval van nood. Een dier dat dood is, is geen geval van nood.

Wel als het dode dier vrij groot is en voor volgende weggebruikers een obstakel is wat leid tot uitwijkmanouvres etc.

Bovendien heeft ze auto in kwestie waaschijnlijk schade dus is stoppen sowieso wel handig.

Het is een husky, die volgens Femo voornamelijk op de vluchtstrook lag en daarnaast ook nog eens in stukken. Dus nee, stoppen was, van wat ik uit haar verhaal haal, geen noodzaak.

En of de auto schade heeft, is helemaal niet relevant. De persoon in de auto heeft ervoor gekozen niet te stoppen. Een hele begrijpelijke keuze.

femo

Re: Doorrijden na aanrijden kat??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:28

Politie dacht er anders over, maar die zal dus wel gelogen hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:29

Stonden nog wel dingen in waardoor ik absoluut geen zin heb om in te gaan op die PB. ;) Zulke PB's doe ik niet aan, als het fatsoenlijk kan, mag je nog eens proberen als je daar echt behoefte aan hebt maar ik heb eigenlijk na zin 1 al niet meer verder gelezen om hoe die begon. :')

Wellicht was de bestuurder zelf te overstuur (zeker als ie schade heeft, als het dan echt zo'n idioot zou zijn zou ie alleen al gestopt zijn voor zijn schade.). Jammer dat het zo is gelopen. Zoals ik al zei; ik hoop (en vermoed) dat de hond niet geleden heeft.

Annemiek80

Ik vind het heel pijnlijk voor je femo, je hond op die manier verliezen en (erger) op die manier te vinden...
maar...
ik ben het wel eens met niet stoppen langs de snelweg

Zoals ik in mijn post vannacht al gemeld had, ik heb ook een dier doodgereden op de snelweg, waarschijnlijk een vos, maar dat maakt niet uit, vos/kat/hond, met snelheden die op een snelweg gereden worden kun je er bijna vanuit gaan dat het dier dood is.
Tegen de tijd dat ik het me realiseerde was ik al een heel stuk verder en moest ik in een splitsecond beslissen terug te lopen over de vluchtstrook op zoek naar een dier.
Ik heb dus ook besloten door te rijden, en dit was 's nachts (met slecht weer), overdag met veel meer verkeer was de keuze makkelijker geweest om niet terug te lopen, de vluchtstrook is voor uiterste nood en geldt is (sorry maar helaas) niet voor dieren.
Hier in de regio gaat de dierenambu regelmatig onder politiebegeleiding als ze een dier langs de snelweg moeten oppikken.

Wel ben ik gestopt zodra er een betere mogelijkheid was, een benzinestation 1.5 km later, omdat ik zelf moest bijkomen van de schrik, om te kijken of mijn auto schade had (ja dus, 1500 euro schade, gelukkig ervoor verzekerd, bumper was kapot en door de radiator heen gegaan), en om de politie/dierenambu te bellen voor de vos/kat/hond

fransje23

En nu weer terug ontopic :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:34

Ik ben blij met mijn kattenren. Heb een aantal aangereden katten zien sterven, vreselijk...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:34

nogmaals, de politie heeft anders vermeld. namelijk dat je moet bekijken Per weg en per situatie. maar dat je zsm MOET stoppen. of dat idd een benzine station is, of de vluchtstrook. deze persoon had zeer veel schade, en misschien ook wel verwondingen. dan is het al helemaal gevaarlijk om door te rijden. ook omdat een hond erg groot is, en dat nog meer ongelukken kan veroorzaken. bovendien kun je gewoon ff bellen dat diegene een beest heeft aangereden, dat hij niet kon stoppen (wat niet helemaal waar is, maargoed) en dat de dierenambulande hem op moet halen.

en over dat pb, misschien kun je dan eens werken aan je reacties hier op bokt. je bent erg hard en kort door de bocht. als ik aangeef dat het erg pijnlijk is, kn het ook wel wat minder.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:35

Ik heb thank god nog nooit iets aangereden.
Behalve vogeltjes, het blijft me een raadsel waarom die àltijd vlak voor de auto willen overvliegen en dan liefst ter hoogte van de bumper.

Verder heb ik sterk de neiging om voor alles wat oversteekt te remmen, al kijk ik eerst wel of het mogelijk is.
Als er een dood dier midden op de weg ligt en ik kan stoppen dan leg ik het in de berm voor het tot moes hervormd wordt. Vossen en everzwijnen check ik wel eerst driedubbel of het dood is voor ik het aanraak, je wil geen ruzie met een gewond exemplaar. Dassen raak ik niet aan. Heb ooit 1 keer een levende das gezien, midden in de nacht. Ben toen gestopt om het dier over te laten waggelen (snel zijn ze niet). Verder zie je hier alleen maar dode (aangereden) dassen.
Is het dier al half moes dan probeer ik te vermijden dat ik er met de wielen over ga. Aangereden dieren worden hier verder door de gemeente verwijderd.
Het aanzicht van zo'n aangereden dier is nooit leuk.

Mijn eigen kat heb ik wel even moeten opvoeden. Die vond het grappig om aan te komen rennen of midden op de oprit te gaan liggen als ik aan kwam rijden. In het begin stopte ik dan, stapte uit, stuurde kat wandelen en reed verder. Maar kat werd er steeds baldadiger in en ik zou het mezelf nooit vergeven moest ik m'n eigen kat aanrijden.
Op een dag ben ik dus eens luid toeterend doorgereden (nee uiteraard heb ik hem niet aangereden, auto bolde aan 2km/u maar heb hem dus wel express de stuipen op het lijf gejaagd).
Kat heeft het begrepen, hij komt nog steeds aanrennen maar blijft nu wel uit de buurt van de auto.
*situatieschets: oprit is paar 100m lang, huis ligt letterlijk midden in de velden, die ene auto die er komt ben ik dus zelf*.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:37

Als ze door gereden is zal ze niet zoveel verwondingen gehad hebben. :) Misschien heeft ze wel gebeld.. Ach, je weet het niet. :) Jij ziet het verhaal vanuit jouw standpunt, wat logisch is gezien het pijn doet om een dier te verliezen. :) Maar je hebt niet alle feiten... :) Het is voorbij. Het is jammer voor de hond, voor jou, maar ook voor de bestuurder. In dit soort verhalen zijn er alleen maar verliezers. Daar doe je weinig aan verder.

En nee, dat ga ik niet doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:38

Een paar dagen geleden werd er nog een meerkoet doodgereden op een paar meter afstand van me. |( Ik wandelde met de hond langs die weg, drie meerkoeten zaten in de berm en willen oversteken op het moment dat er een auto aankomt. Ik zag het gebeuren, die man ook, maar er viel niks meer aan te redden. Ik hoorde het diertje uit elkaar spatten, zo naar. De andere twee waren gelukkig ongedeerd.

Die man stopte gelukkig, beestje was overduidelijk dood maar ik vond het ZO fijn dat hij dat deed. Hij kon er ook echt niks aan doen, maar het is toch wel heel fijn als mensen zich er dan om bekommeren. Een andere man die er ook liep met de hond heeft het beestje in de berm gelegd.

Zelf heb ik het gelukkig nog nooit gehad, wel een paar keer bijna. Ik rem/ontwijk ALTIJD. Kan me niet schelen of het wettelijk wel of niet mag, er zijn wel meer idiote en dieronvriendelijk wetten. Het is mijn eerste reactie en ik zou dat niet anders willen. Als ik wel een keer een dier aan zou rijden zou ik ook stoppen. Overigens stop ik ten tijde van een paddentrek bv. ook vaak om wat dieren die midden op de weg lopen over te zetten. Ik wil ze niet platrijden en dat ook een ander niet laten doen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:39

Thioro schreef:
Mijn eigen kat heb ik wel even moeten opvoeden. Die vond het grappig om aan te komen rennen of midden op de oprit te gaan liggen als ik aan kwam rijden. In het begin stopte ik dan, stapte uit, stuurde kat wandelen en reed verder. Maar kat werd er steeds baldadiger in en ik zou het mezelf nooit vergeven moest ik m'n eigen kat aanrijden.
Op een dag ben ik dus eens luid toeterend doorgereden (nee uiteraard heb ik hem niet aangereden, auto bolde aan 2km/u maar heb hem dus wel express de stuipen op het lijf gejaagd).
Kat heeft het begrepen, hij komt nog steeds aanrennen maar blijft nu wel uit de buurt van de auto.
*situatieschets: oprit is paar 100m lang, huis ligt letterlijk midden in de velden, die ene auto die er komt ben ik dus zelf*.

herkenbaar, ik had ook zo'n begroetende kat en het werkte belonend natuurlijk als je uitstapt om hem weg te jagen... negatieve aandacht is ook aandacht (plus dat ik me daarna dan weer schuldig voelde en hij weer een paar aaien over zijn bol kreeg), hij kwam uit de bosjes gestoven en was ook zeer benauwd mijn eigen kat dood te rijden op de oprit.
Jouw techniek heb ik toen ook toegepast, al heb ik wel mijn huisgenoten en buren gemeld dat ik de techniek ging toepassen een aantal dagen achtereen, anders zou ik scheve gezichten kunnen krijgen lol

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:41

RedPassion, jij ontwijkt of remt ook wanneer je daar anderen mee in gevaar brengt?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:42

als het goed is neemt iedereen nette afstand om mee te kunnen remmen hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:43

jij rijdt nog niet met de auto of zit niet vaak op de weg volgens mij he?
Enneh, geef het op met de PB's... :) "fatsoenlijk" is geen kotssmiley.

Tamaar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:46

Ik reed ook afgelopen weekend in de avond op een plattelands weggetje. Daar lag ook een net aangereden kat. Eerst dacht ik dat er iets van een lampje op de weg lag maar dat waren de ogen van het arme dier. Op het laatste moment zag ik dat het om een kat ging. Ben er zo overheen gereden dat hij onder mijn auto door kwam. Ik ben omgedraaid en terug gereden. Ondertussen waren er ook al wat fietsers gestopt. Maar het beestje was al zo ernstig verwond dat die door de klap denk ik meteen dood is gegaan.

Ik snap ook niet dat mensen door rijden. Je weet nooit of een dier nog leeft?
En dan kan je nog proberen iets te doen of om het dier op een zo goed mogelijke manier van zijn pijn af te komen.

Deze kat was in elk geval heeeeel ernstig gewond ;(

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:48

Ayasha schreef:
jij rijdt nog niet met de auto of zit niet vaak op de weg volgens mij he?
Enneh, geef het op met de PB's... :) "fatsoenlijk" is geen kotssmiley.

Nee, jij bent gelukkig wel erg fatsoenlijk. wel heel sluw en naar. gelukkig dat ik dus niet zo'n persoon ben.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:50

Pfff wat erg... Ik zou ook zelf zo overstuur zijn als ik iets aan zou rijden...
Een keer met een meeuw gehad, die dook onder mn auto door maar vloog er ook weer onder vandaan aan de achterkant. Heb tien minuten zitten shaken :=

Mn zus heeft een keer een paar jonge eendjes doodgereden... Zoo zielig. Was op een N weg. Met de trailer, paard op 3 benen ivm blessure (kwamen bij da vandaan)... Remmen was geen optie meer.. Snel de dierenambu gebeld, we vonden het zoo zielig :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:51

femo schreef:
als het goed is neemt iedereen nette afstand om mee te kunnen remmen hoor.

In een ideale wereld wel. Maar goed, in een ideale wereld stoppen we allemaal voor dieren, in een ideale wereld houden we onze dieren bij ons en kunnen we normaal met elkaar omgaan.

We leven niet in een ideale wereld.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:53

maar jullie zijn de gene die de hele tijd roepen dat het verboden is om te stoppen op de snelweg etc etc. en ik wil dus aangeven dat je het altijd per situatie moet bekijken. maar dat komt er bij jullie niet in. zeg ik eens hoe het zit als iedereen zich precies aan de regels houdt, draai je het weer om. ja daaag.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:55

nogmaals, je kunt niet altijd stoppen. je kunt niet altijd remmen. maar je kunt wel altijd bellen. ik heb aangegeven dat diegene op deze weg zeker later op de weg had kunnen stoppen. ook voor de eigen verwondingen. helemaal niks doen aan een aanrijding. mens of dier, is belachelijk.

ik heb eens een verhaal gehoord van een jongen, die schepte zijn moeder. (perongeluk) die was zo geschrokken da hij is doorgereden. dat is natuurlijk heel gek, maar daarna kom je bij zinnen, en ga je toch wel wat doen hoor..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:56

He, ik zit jou niet te PB'en. * haalt schouders op*

Tamaar: dat vind ik dan eigenlijk weer best moedig. Is toch een klik die je moet maken ook al weet je dat je het dier verlost...

San: juist :)

Had overigens afgelopen donderdag haast een jong hert tegen de auto. Ik kon gelukkig veilig uit wijken ( stoppen was geen optie, ze sprong naar de zijkant van de auto toe ter hoogte van mijn voorwiel) en hert wist ook nog net op tijd van koers te veranderen ( lenige dingen, die herten ) maar heb thuis ook nog vijf minuten moeten kalmeren! Schrok me rot! Maar goed, soms geven ze je dus ook weinig opties. Had ik een tegenligger gehad, had ik niet opzij gekunt en had ik het dier aangereden...

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:56

Onze lieve pup is helaas een paar maand terug ook doodgereden. (Zie profiel) En ook nog recht voor onze ogen het was vreselijk!

Het was schemerig en wij kwamen van stal en liepen naar ons huis toe (zelfde erf). Wij woonden daar helemaal afgelegen met af en toe een auto die voorbij kwam. Hele avond was het doodstil op de weg. Afijn wij liepen terug naar huis en de honden kunnen daar prima los op het erf mits ze goed luisteren. Wij stonden bij de opening van onze voordeur totdat er iets over de weg rende. Ik zeg nog tegen mijn moeder wat rent daar nou? En voor dat we het weten rent onze hond keihard naar de weg en zien we koplampen in het donker aankomen. Bam. Dat was het onze hond lag daar in een grote plas bloed. ;( Kronkelde nog wat en was dood... Ik heb huilend met de dierenarts gebeld waardoor zij ook moest huilen het was vreselijk.. Wat bleek nou er rende een andere hond over de weg waar onze hond achteraan was gegaan.. De man in de auto probeerde die hond te ontwijken maar reed die van ons dood..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:01

femo schreef:
maar jullie zijn de gene die de hele tijd roepen dat het verboden is om te stoppen op de snelweg etc etc. en ik wil dus aangeven dat je het altijd per situatie moet bekijken. maar dat komt er bij jullie niet in. zeg ik eens hoe het zit als iedereen zich precies aan de regels houdt, draai je het weer om. ja daaag.

Het is ook niet toegestaan om in de situatie die jij beschrijft te stoppen op de snelweg... Als er een dood paard ligt, ja dan stop je, er is geen veilige manier om daar langsheen te rijden. Je stopt niet omdat er aan de ene kant van de vluchtstrook een halve husky ligt en aan de andere kant de andere helft. Het spijt me zeer, maar dat is gewoon niet veilig.

Dat je stopt bij een benzinestation, ja, zeker. Daar ben ik het helemaal mee eens, en daar kun je bellen. En wellicht heeft die persoon dat ook gedaan ;). Weet jij het?