Problemen 3 jarige hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:02

Ik vind het heel moeilijk. Zelf heb ik een roedel van 4 honden en de hond moet gewoon mee met de flow in mijn situatie. Daar leren ze al veel van.

Gaan jullie intussen al iets met hem doen dat hij zijn energie kwijt kan? Want een hond is vaak druk en neurotisch omdat hij zijn energie niet kwijt kan.

Maar in dit geval speelt ook een gebrek aan sociale ontwikkeling en totaal verkeerde omgang en daar mogen jullie nu de prijs voor betalen. Wat een ellendelingen waren die vorige eigenaars zeg!

ik denk niet dat je de hond kunt straffen omdat hij hopeloos onzeker is. Maar hij zal zijn plaats in jullie nabijheid moeten leren. Misschien eerst in de bench in de woonkamer, later deze open laten, maar niet bij jullie op de bank. WAnt als hij alleen zijn veiligheid ontleent in jullie nabijheid, en hij krijgt die kans, wordt hij nooit zekerder.

Pas op dat deze hond geen angstbijter wordt naar vreemden toe. Snel ingrijpen als je vervelend gedrag bij hem signaleert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:03

Ik ben het eens met dierenfan en essiesilly.

Maak hem mentaal moe ipv fysiek, dat kan ook buiten, lekker met hem aan de slag, belonen kan je ook met je hand onderlangs doen, dat is minder bedreigend.
Nieuwe dingen leren is leuk voor zowel de hond als voor de mens, er zijn ook leuke braintrainingsspelletjes te koop, misschien vind hij speuren leuk als hij zo gericht is op de dingen buiten?

Verder kan het likken en klappertanden door stress komen maar ook door geurtjes (loopse teven bijvoorbeeld)

Over het pension, ik heb wel gewerkt in een pension/ opvang waar regelmatig honden met gedragsproblemen kwamen en wat dierenfan al zegt, door de andere omgeving en andere prikkels kunnen ze daar best van opknappen, wij hebben meerdere keren gehad dat eigenaren zeiden dat de hond niet met andere honden kon of echt bang voor andere honden was, als wij een geschikte hond hadden zitten en het gedrag van de hond was bij ons goed (niet meteen uitvallen naar alles wat voorbij komt) dan zette we die samen. Zo hebben we meerdere honden gehad die in de 3 weken dat ze bij ons waren gezellig in een groepje liepen als ze buiten waren.
Natuurlijk moet de eigenaar daarna ook iets veranderen want anders ben je weer teug bij af maar het kan wel een eye-opener zijn.
Ook verlatingsangst kregen ze niet maar als de situatie thuis hetzelfde blijft da heb je binnen een week hetzelfde probleem denk ik.

O ja, dan ben ik het nog een beetje met Joolien eens, een hond voelt zich niet afgewezen als je niet reageert, uiteindelijk zal er toch iets moeten veranderen anders kom je niet verder, als dat betekend dat de hond een paar keer wat langer piept dan zou je je buren kunnen inlichten en even door kunnen pakken, hij heeft nu elke keer dat hij piept succes en dat zal toch een keer doorbroken moeten worden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:18

dit is een hond die niet geleerd heeft in het huishouden mee te draaien en heeft niet geleerd zich in datzelfde huishouden zichzelf te vermaken, daarbij is het een ras wat vanzichzelf zeer energiek en druk is wat op zich ook de nodige problemen oplevert, nogmaals zo'n hond afzonderen en in een kennel met een andere hond opsluiten om hem door die andere hond op te laten voeden gaat niet werken.

Deze hond moet een doel krijgen in zijn leven, een doel waarin ie zijn ding kan doen zijn driften kan uiten een doberman kan dat bv, door hem aan het werk te zetten op het veld, sporten, zijn zoekdriften aanspreken, zodat deze hond de geestelijke rust gaat krijgen, daarbij zodanig vermoeid gaat worden dat ie de helft van de tijd in huis aan het rusten zal zijn (zoals menig hond in huis dat bijna automatisch verplicht is aangeleerd, door bv normaal bench gebruik).

Op deze manier zal ook het "dwingen" van de baas om aandacht al grotendeels verdwijnen. De tijd dat de hond weer actief aanwezig is in huis kan opgelost worden door op die tijden de "grote" wandeling in te lassen, tijdens deze wandeling wat gehoorzaamheids dingetjes oefenen, simpele basis dingetjes die een pup normaal gesproken in de eerste opvoedings fase aangeleerd heeft (hij zat toen in de bench opgesloten dus heeft deze nooit of onvoldoende geleerd) het zitten en het leren geduld op te brengen tot het volgende commando gegeven wordt (veel dobers hebben daar moeite mee juist omdat ze zo graag willen)

Dit zijn allemaal dingen die je als baas uit zal moeten voeren en bereik je niet door je hond in een dierenpension/kennel te stoppen.

Waar ik dit op baseer? Op meer dan 20 jaar ervaring met honden werken, met de hond aan het werk en je brood verdienen, honden die zelf gefokt zijn en zelf getraind zijn, maar ook honden gevonden in asiels e.d. die door hun driften/genen/(geen of onvoldoende of verkeerde) opvoeding zoveel problemen gaven dat ze als huishond weg gedaan werden, deze hebben wij simpel door ze voornamelijk alleen maar aan het werk te zetten, hun driften aan te spreken veranderd in goede, opgevoede hondjes.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 21-02-14 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:18

Negeren is een kunst, je moet echt zo lang de hond negeren tot hij echt stopt met het piepen.
Doe je dat niet dan krijgt de hond toch wat hij wil = beloning en zal de volgende keer langer blijven piepen. Heb toevallig net een stukje over impulscontrole geschreven http://www.handleidinghond.nl/nieuws/impulscontrole-bij-honden/

Als je de riem pakt en de hond gaat piepen, riem terughangen en weglopen. Als hij stopt ga je terug, riem pakken, piepen, weer weglopen tot hij weer stil is, dit herhaal je net zo lang tot hij niet meer piept. En ja dat kan je best wel eens veel tijd gaan kosten.

Dat je hond een slechte start heeft gehad is nou eenmaal zo, doe je niks meer aan en moet je geen rol meer laten spelen, behandel hem met het gedrag wat hij nu vertoond, niet met wat hij vroeger heeft meegemaakt. Mijn honden waren 3 toen ze bij mij kwamen, na een jaar had ik ze echt wel op de rit, heb ze begeleidt met hun angsten en onzekerheden. Wel veel meegenomen, gedoseerd aan dingen laten wennen.

En maak hem geestelijk moe, train wat met hem tijdens het wandelen, doe speurspelletjes in huis, verstop zijn brokjes zodat hij ze moet zoeken. Denkwerk kost meer energie dan alleen bewegen, je hond is ook meer voldaan na de tijd. Het weglopen kan ook wel te maken hebben met het zoeken van een uitdaging. Doe samen leuke dingen onderweg, leer 'm over boomstammen lopen, slalom tussen bomen door terwijl hij volgt, verstop een balletje en laat hem zoeken, laat 'm wat apporteren en ook goed terugbrengen (voor je gaan zitten en afgeven) pas mogen vertrekken als jij het zegt enz.

vosjevos

Re: Problemen 3 jarige hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:50

Ik ben het met bovenstaande verhaal van Esther eens. Lekker werken met je hond. Verdiep je in spelletjes die goed passen bij het ras. Het werken versterk je band, bevestigd de commando's die nodig zijn tijdens het werk (bevordert de gehoorzaamheid) en het allerbelangrijkste, als de hond zijn werkje goed doet, is er gelegenheid tot belonen.
De hond voelt dat zijn natuurlijke gedrag gewaardeerd wordt en krijgt daar heel veel zelfvertrouwen van.

Het wegrennen leer je volgens mij af door te werken met de lange lijn (5 m. lang). Hij mag dan los met de lange lijn eraan. De hond goed in de gaten houden als je hem aanstalten ziet maken om ver van jullie weg te rennen, je voet op de lijn. Hierbij mag je niet te laat zijn, dan heeft de hond gewonnen. dus dit vergt de nodige aandacht, maar uiteindelijk levert dit wel op dat de hond doorheeft dat wegrennen geen zin heeft.

Maak je je nu minder zorgen over het ruiken/klapperen buiten, mijn hond doet het ook, dierenarts heeft ooit uitgelegd wat het was (zoals eerder omschreven intense geursensatie die de hond ervaart) Mijn hond doet het ook, ik vind het geen storend gedrag.

Tja en dan het janken s'ochtends. Ik sta zelf achter de aanpak van Jolien, of er aan wennen dat je elke ochtend om 6.15 opstaat om met de hond te wandelen.

Nu mijn hond ouder wordt meld hij zich zo nu en dan ook jankend in de nacht / vroege ochtend. Ik kies er dan toch voor om hem even te laten plassen en dan weer snel mijn bed in te duiken omdat ik het onprettiger zou vinden als hij binnen zou plassen.

Jouw hond is nog (relatief ) jong en ik kan me voorstellen dat het vooruitzicht om er de komende 10 jaar elke dag om 6.15 uur uit te moeten niet aantrekkelijk is. Afleren lijkt me niet onmogelijk maar kost een hoop tijd. (net als het wegrenprobleem en de lange lijn, dat is echt niet in een week opgelost,) maar al zou het je een aantal maanden kosten, dan heb je er nog wel jaren plezier van.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:38

Het probleem waar je nu hulp voor zoekt is toch het piepen 's ochtends?

Negeren zal bij deze hond minder goed werken, omdat dit de eerste 7 maanden al standaard gebeurd is vermoed ik zo. Schreeuwen/corrigeren zal ook niet helpen, vanwege dezelfde reden.
Wat je deze hond dus moet leren is wat hij wel kan doen ipv wat hij niet kan doen.

Probeer dus eens te bedenken wat je graag van de hond zou willen als de wekker gaat. En een hond kun je ook prima leren dat de trap aflopen niet het einde van de wereld is, je zou hem dus kunnen leren dat hij lekker bij jullie op de kamer komt als de wekker gaat.

En eigenlijk bij alles moet je de aanpak houden: wat wil ik dat je WEL doet? Pas als je dat consequent doet; ongewenst gedrag negeren, vervangende taak aanbieden + belonen, zullen correcties ook pas een beetje goed aankomen bij zo'n onzekere hond.
Dus klimt ie piepend bij je op schoot? Negeren en bedenk wat je wel graag zou willen.
Als dat bijvoorbeeld 'liggen' is, laat je de hond eerst liggen en kun je weer belonen.
(Althans mijn ervaring met een +50kg hond die het eerste 1,5 jaar van zijn leven in het asiel zat, geen prikkels gewend was en alleen vervelende ervaringen had)

vosjevos

Re: Problemen 3 jarige hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:17

Mee eens sassol, zelf niet aan gedacht, maar dit is de truc. Onze hond rende na de lange wandelingen door de drek en alles, bij thuiskomst als een dolle stier de huiskamer in. Om met zijn vuile poten op de bank te springen. We hebben dit vrij snel afgeleerd door de routine te doorbreken. Eerst voor de deur wachten, dan ik naar binnen, dan de hond. Ik eerst de woonkamer in dan hond, hond eerst zitten in de woonkamer en dan commando vrij. Door al dat appel was zijn dolle bui al lang voorbij en dacht hij er niet eens meer aan om op de bank te springen.