Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Maar als ik er dan aan denk hoe klein onze eerdere pups nog waren met 5 weken... om ze dan al van de moeder weg te halen, dat doe je gewoon niet als je een beetje gevoel en hersens hebt
.Prrrr schreef:Je hebt als co owner, ondanks de naam, dus volstrekt geen zeggenschap over de hond. Buiten de fokker om steriliseren kost je € 5.000,-, lijkt me dus ook geen oplossing.
Volgens het contract moet je de eigenaar (dus de fokker) zijn gang laten gaan. Als je aangeeft dat je het daar niet mee eens bent kan hij dat gewoon naast zich neerleggen. Wil je er wat aan doen, dan moet je het aan de kaak stellen - met als risico dat je de hond ook niet meer terugkrijgt.
Wat een ontzettend beroerde positie. Ik kan me vinden in het advies van sallandval: ga voor een eigen hond.
Kostolany schreef:Of hond niet terug brengen als ze pups komen chippen zodat ze bij bestuur door de mand valllen tijdens chippen?
SAKKIA schreef:Ik zou de eigenaar wijzen op het opgestelde contract wbt de zoogperiode, deze is namelijk niet voorbij. Stel voor dat je de hond pas komt halen als de wettelijke termijn van verkoop van de pups aangebroken is.
Daarnaast kun je aangeven dat het wettelijk verboden is de hond nu al weer op nieuw te laten dekken en dat je, mocht de fokker dit toch doorzetten, je genoodzaakt voelt dit bij de RvB e.d. aan te geven.
De kans sdat je dan de hond kwijtraakt is natuurlijk aanwezig, maar uiteindelijk heeft de fokker, op grond van het contract, geen geldige reden om de hond bij je weg te houden. Hij zal dan moeten bewijzen dat je de hond zorg e.d. ontneemt, wat volgens mij niet aan de orde is.
) en het gelaten voor wat het was. Zeker wanneer de hond er al zo slecht uit zag, dat is duidelijk geen fokker die bezig is met de verbetering van het ras.Leslie90 schreef:Hond daar laten en voor een ''eigen'' hond gaan vinden we ook moeilijk, waar komt ze dan weer terecht? Word ze wel goed verzorgd? Toen we haar in april gingen halen zat ze onder de korsten en rode huidplekken, onze dierenarts vertelde ons dat dat puur stress zou zijn, bij ons is dat helemaal over gegaan en kreeg ze een mooie gladde vacht. Ze zat toen we haar gingen ophalen bij vrienden van de fokker, omdat ze thuis bij de fokker niet meer met de andere honden overweg kon. Nu ligt ze apart in een kamer met de pups bij de fokker thuis. Of dit zo is weet ik ook niet, want ik wil heel graag een keer bij de pups en onze hond kijken, maar daar kreeg ik heel laat een reactie op: ''we kunnen wel een keer afspreken''.
.
secricible schreef:Persoonlijk zou ik vandaag of morgen nog contact opnemen met een advocaat en/of rechtsbijstand om het contract te laten controleren.
Daarnaast zou ik morgen contact opnemen met de raad van beheer en de situatie voorleggen, zonder namen of rassen te noemen, om te voorkomen dat de raad van beheer acties onderneemt waar jij niet blij mee bent. Alleen om te zien wat zij voor acties kunnen ondernemen. Gewoon eerlijk aangeven dat je nu nog geen namen kan noemen en dat je daar op terugkomt zodra je moederhond bij je hebt.
Met die informatie kun je verder gaan kijken hoe je dit aanpakt. Bijvoorbeeld moeder na de 4e week niet meer terugbrengen en op dat moment de raad van beheer inschakelen en/of de dierenpolitie. Maar dat alles zal afhangen van wat voor mogelijkheden je hebt binnen dit contract en in hoeverre de raad van beheer actie kan ondernemen.
Persoonlijk zou ik liever zien dat deze 2 puppies nu vanaf 4 weken hun moeder niet meer hebben. Heel heftig voor deze 2 pups, maar anders heb je kans dat je teef nogmaals als dekteef wordt gebruikt met alle ellende voor nog meer pups...
Heel veel sterkte ts, makkelijk is het niet.
koenlover schreef:dierenfan schreef:als het contact met de fokker toch al slecht is de hond met 4 weken ophalen als de fokker erop staat en daarna de dierenpolitie in lichten. Het is immers verboden en die gaan echt wel kijken. Echter dat moet je dan wel een dag later doen natuurlijk en niet een uur nadat je haar opgehaald heb.
Of heeft de fokker meerdere nesten liggen en legt ze de pups daar bij zodat niemand wat merkt? Ze zullen vast hopen dat ze sneller hersteld en dan idd weer 'vol laten proppen'
erg triest dat soort fokkers!!! Vandaar dat ik ook nooit een hond op zo'n wijze zal nemen omdat je dit helaas veel vaker hoort
Ik zou dat dus voor het welzijn van de pups wel direct nadat je haar over 2 weken hebt opgehaald doen. Hopelijk kunnen ze dan zo snel mogelijk actie ondernemen en mams met de pups herenigen.
Het is niet voor niks natuurlijk dat pups pas wettelijk gezien vanaf 7 weken weg mogen.