Lekkernij training hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PineApple

Re: Lekkernij training hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:39

Ik weet niet of het al genoemd is, maar mijn lastige eter kon ik goed trainen met rookworst. Gewoon koude rookworst in kleine stukjes snijden. Werkte hier heel goed, was ook het enige wat werkte..kaas, brokjes, frolic, etc boeide hem helemaal niet.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:46

Ik vind het raar dat je geen speeltje gebruiken mag..

Overal waar wij trainen..
Met de jack bij de honden school maar ook of de KNVP club belonen we met een speeltje..
De hele kleintjes met brokjes en daarna met speeltjes..
en dat werkt super goed..

En anders zou ik idd proberen met zn eigen voer brokken

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:11

Maar als ik het goed begrijp is het probleemgedrag (geen contact te krijgen, blokkeren) op de cursus nu dus over, maar verplaatst naar de gewone wandelingen?
Is hij gehecht aan routine of zijn manier van doen zeg maar? Ik krijg er namelijk echt zo'n idee bij van:
Gehoorzamen doe je OF op cursus OF op wandeling, en-en kan niet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 07:57

Op cursus is het vanaf dag 1 geen probleem geweest. De eerste cursus-dag was het natuurlijk allemaal een beetje vreemd voor hem. Net zoals voor elke hond die er was. Nieuwe mensen, nieuwe honden, nieuwe omgeving, veel wat om hem heen gebeurde... Maar hij had zijn aandacht bij mij. Op cursus gaat het hartstikke goed.
Maar zodra ik op elke andere plek wil gaan oefenen, sluit hij zich voor alles af en reageert nergens meer op.

Boris een routine hond... niet echt eigenlijk.
We doen veel verschillende dingen met hem en hij gaat bijna overal mee naar toe. Hij weet zich ook goed aan te passen aan zijn omgeving.

De dingen die hij al kan, kan ik zonder problemen op elk andere terrein doen met hem. Zoals zitten bijvoorbeeld.
Ik heb Boris zelf nooit "af" geleerd. Gewoonweg omdat ik dat nooit gebruik. Op cursus moeten we dit nu leren.
Op cursus ben ik zover dat ik hem eerst met een snoepje naar beneden lok. Dit gaat goed. Dit gaat nu op elk terrein goed.
Maar het stapje verder gaat niet. Althans, op cursus gaat het aanleren wel. Maar zodra ik elders verder wil gaan oefenen blokkeert hij weer.

Dus de nieuwe dingen op elk ander terrein zijn dus een probleem.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:12

Misschien helpt het dan om ervoor te zorgen dat hij het op cursus en thuis beter kan, dan wat je van hem op ander terrein vraagt. Je daar als het ware een stapje terug doet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 17:28

Helaas. Ik ga stoppen met de cursus.

Op dit moment zit hij alleen nog maar te trillen. Het lijkt wel of hij bang is.
Hij rent weg als ik hem roep. Hij wilt niet meer met me mee naar buiten.

Ik weet niet meer wat ik ermee aan moet.
Het word van kwaad tot erger.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:33

Belangrijkste nu lijkt me dat je hem uit de angst krijgt. Een tijdje even geen/weinig commando's gebruiken en veel op lichaamstaal/handgebaren doen.

Als je een filmpje hebt van hoe hij binnenshuis en buitenshuis is wil ik wel meedenken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:34

Dit hebben wij ook gehad zoals ik al eerder zei. Eerst moet de spanning weg.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:48

Heb je oude topic ook even teruggelezen. Het voedselbelonen en brokken eten was ondertussen geen probleem meer voor de cursus?

Ook had je ergens geschreven dat je heel veel met hem ging trainen, niet meer met de 3 honden mee. Heb je misschien teveel getraind? Of teveel met alleen Boris gewandeld, ipv met de hele roedel?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:17

Ik vind het super dat je er eerlijk over heb nagedacht en deze keuze hebt gemaakt.

Zelf denk ik dat het nu slim is om een goede (tja wat is goed....?) hondenschool/gedragstherpeut te zoeken die in eerste instantie met jou en jou hond alleen wil trainen en daarna in een kleine groep wil begeleiden.

Ik weet niet of Wilhelminadorp voor jou te ver is? Anders weet ik iemand die echt super is.
Werkt met heel veel rust en niet gelijk met commando's (klinkt nu tegenstrijdig, maar eigenlijk snap ik het nu wel... Wat heb je aan een hond die kan zitten terwijl hij uitvalt naar andere honden?)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 07:21

Sassol schreef:
Heb je oude topic ook even teruggelezen. Het voedselbelonen en brokken eten was ondertussen geen probleem meer voor de cursus?

Ook had je ergens geschreven dat je heel veel met hem ging trainen, niet meer met de 3 honden mee. Heb je misschien teveel getraind? Of teveel met alleen Boris gewandeld, ipv met de hele roedel?

Op cursus zelf is het belonen met voer geen probleem. Op cursus zien we ook dat hij er plezier in heeft. Hij heeft zijn aandacht bij mij en leert snel.

Ik laat de honden 5 keer per dag gewoon uit. Dus echt voor het poepen en plassen. Daarnaast ga ik 1 keer (soms 2 keer) per dag óf naar het strand óf naar het bos.
3 van de gewone uitlaatbeurten doet mijn vriend. De andere 2 doe ik. Daarbij gaan ze alledrie tegelijk mee.
Naar het strand en/of bos is verschillend.

Onze oude teef is te oud. Die red het niet meer om zoveel/zo ver te lopen. Dus neem ik ze met zijn tweeen mee of alleen Boris.

Ik heb gemerkt dat als ik Boris mee naar buiten neem om te trainen, dat zijn hele gedrag al vanaf de deur anders is.
Neem ik hem mee om te wandelen (om tussendoor eens te trainen) gaat hij graag mee, maar blokkeert dus als ik iets van hem vraag.

nathalie_v schreef:
Ik vind het super dat je er eerlijk over heb nagedacht en deze keuze hebt gemaakt.

Zelf denk ik dat het nu slim is om een goede (tja wat is goed....?) hondenschool/gedragstherpeut te zoeken die in eerste instantie met jou en jou hond alleen wil trainen en daarna in een kleine groep wil begeleiden.

Ik weet niet of Wilhelminadorp voor jou te ver is? Anders weet ik iemand die echt super is.
Werkt met heel veel rust en niet gelijk met commando's (klinkt nu tegenstrijdig, maar eigenlijk snap ik het nu wel... Wat heb je aan een hond die kan zitten terwijl hij uitvalt naar andere honden?)

Gisteren had ik echt een baal-dag nadat ik Boris zo gezien heb. Ik ben er echt van geschrokken.
Het is zo'n vriendelijke, rustige, blije hond. Ik heb hem nog nooit zo meegemaakt als gisteren.

Ik heb er goed over nagedacht en ga vanavond gewoon met hem naar cursus.
Ik ga opnieuw overleggen. En ik wil toch de cursus af maken.
Desnoods oefen ik alleen op cursus zodat het leuk voor hem blijft en we nu niet op het verkeerde moment stoppen.

Vanochtend wilde hij in ieder geval weer graag mee naar buiten. :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 10:09

Gister avond hebben we weer cursus gehad. Zoals altijd ging dit goed.
Boris leert heel erg snel. En hij vind het leuk.

Vanochtend heb ik Boris meegenomen naar de paarden. Ik moest voeren, mesten, etc.
Heb hem wel even vast gezet want ik ben als de dood dat er wat met hem of met de paarden gebeurd als hij los loopt.
Dat vast zitten is voor Boris geen probleem. Hij vind het allemaal wel best.

Nadat ik klaar was met de paarden heb ik hem weer meegenomen. Even een stukje door de wei gelopen met hem en meteen aandachts-oefeningen gedaan. Tot mijn verbazing ging het hartstikke goed.

Ikzelf heb Boris de standaard dingen aangeleerd zoals zit, blijf, etc. Maar liggen heeft hij nooit hoeven doen en dit is dus nieuw voor ons bij de cursus.

Eerst naar beneden lokken met een snoepje. Volgens stap is naar beneden lokken zonder snoepje + commando "af". Weer de volgende stap is zelf rechtop blijven staan, het commando geven en daarna belonen.
We waren dus al zover dat ik hem naar beneden kon lokken met snoepje. De volgende stap voor ons is dus laten liggen zonder snoepje.

Potverdikkie. Hij is niet dom. Ik kan hem nu dus laten liggen zonder snoepje en ik kan rechtop blijven staan. Dus alleen met commando.

Ik heb de laatste dagen/weken heel erg nagedacht.
Waar kan het nou aan liggen? Wat is er aan de hand?

Ik denk dat ik het weet.
Boris moet eerst op zijn gemak zijn. Dan de aandachts-oefeningen. En dan kan ik dus alles met hem.

De laatste dagen was mijn instelling ook al negatief. "Het gaat toch niet lukken." "Hij doet het toch niet."
Dat is natuurlijk hartstikke fout geweest.

Net zoals paarden haarfijn jouw stemming aanvoelen, doen honden dat natuurlijk ook.

Kortom: Ik denk dat het aan mij heeft gelegen.
Ik moet met een positieve instelling beginnen. En echt beginnen met de aandachts-oefeningen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:42

Wat goed dat je daar zelf bewust van geworden bent! Vooral op een positieve manier verder blijven trainen, dat helpt ook om je eigen instelling positief te houden.

En mocht je nog een keer merken dat Boris vanaf de deur al niet helemaal lekker meeloopt, gewoon even omkeren, opnieuw beginnen en huppelend de voordeur uit gaan^^

Hopelijk gaat het de komende tijd goed met de hernieuwde instelling!