Spannende week.. bevalling van ons geitje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:40

En dat is bij geiten ook zo of je nou zwanger bent of niet dus alles goed schoonmaken daarna , En geen open wondjes hebben die direct contact maken. Juist bij de bevalling komen die bacterien vrij.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:44

franka75 schreef:
Ik weet niet of je engels kan, maar op marestare kan je als je geluk hebt alvast een bevalling bekijken. Ik raad jullie aan de da te bellen als je denkt dat het begint. ze gaan rondjes lopen liggen staan er komt een witte blaas uit als het goed gaat en je moet twee pootjes zien anders zeker niet trekken, kan ook stuit dus eerst het hoofd. Als jullie weinig ervaring hebben laat de da komen. Kijk op internet een bevalling van geiten zodat je weet wat je te wachten staat. al je twee pootjes ziet kan je pas gaan trekken voorzichtig en later harder als er echt geperst word , tussendoor stoppen en wachten op de volgende ronde. Je kan het ook aan de natuur overlaten maar verlossen is wel fijner voor mamma. Maar alsjeblieft zorg ervoor dat je erbij bent ,maakt niet uit wie, anders kan het echt vervelend af lopen

En als je goed gelezen had is dit geitje dichtgenaaid en kan er dus helemaal geen vruchtblaas of pootjes uitkomen.
Dat is juist de reden waarom TS het zo spannend vind. Een gewone bevalling had geitje zelf namelijk wel overleefd als er niemand in de buurt was geweest. ;)

Oh, en helpen tijdens zwangerschap of met wondjes aan je handen. Wat denk je dat ik doe als er alleen 2 achterpootjes uitsteken en ik heb toevallig een wondje? Juist, mouw omhoog en zorgen dat het lam eruit komt. Nog nooit wat gebeurt en ik stond als 8 jarige al aan pootjes te trekken.
Nadien goed handen wassen, eventueel met betadine scrub(fijn spul!), en door met de dingen waar ik mee bezig was.

Hoe is het vannacht gegaan TS? :)

xkimmx

Re: Spannende week.. bevalling van ons geitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 09:13

Jeetje wat een reacties opeens! :D Vind het heel fijn al die tips! Dus voel je niet bezwaard, gooi maar op. :D

Pootjes zijn inderdaad niet direct te zien omdat ze 'dicht' genaaid is. Het word dan voelen of ik pootjes voel. Ik zal niet gelijk gaan trekken, eerst de strik los maken, de uitgang wat los masseren en dan eerst kijken of het haar zelf lukt. Dan kan ik altijd nog mee helpen. Ik heb hiervoor wel een bevalling toen zij zelf geboren werd gezien, die ging heel soepel. Maar zal op internet even kijken of ik ook filmpjes zie waar ze aan mee helpen.

Momenteel heb ik geen wondjes, dus dat komt goed uit. Ik zal bij de supermarkt maar even nieuwe betadine halen, die we thuis hebben is al jaren over datum dus dat risico durf ik niet te nemen.

Vannacht is mijn vader er een paar keer uit geweest en is vanochtend wezen kijken. Er was nog niks aan de hand. Ik vertelde hem van de tip dat we er ook op moeten letten of het roder is. Hij zei dat het wel roder is dan normaal. Ik ben vannacht niet thuis geweest maar zal zo in mijn werkpauze even gaan kijken en gelijk even foto maken voor jullie. Gister avond toen ik ging kijken sprong ze nog wel met haar voorpoten op de deuren enzo toen we gingen voeren.

We hebben niet echt een heel apart hok voor haar, maar we kunnen wel de moeder buiten laten of in het kippenhok er naast s'nachts eventueel. Is het denk je noodzakelijk dat ze gescheiden worden?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:22

Het kan zijn dat het geitje heel beschermend wordt en dan is het voor de rust van beide geiten wel fijn even een paar dagen apart te zitten. Of de moeder krijgt moeder gevoelens en wil de lammetjes afpakken, in dat geval is apart zetten ook wel fijn.

Maar je kunt het eerst gewoon aankijken wat er gebeurt, als het niet gaat zie je dat snel genoeg. :)

Ik wil even zeggen dat ik bet super vind dat je er zo mee bezig bent en ook wat doet met de tips. Helemaal top!! +:)+

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 09:30

Oke dan kijken we het even aan! Heb er wel zin in, leuk weer die kleine geitjes. Denk dat ik niet weg te slaan ben uit het hok straks, zal ze toch keer rust moeten geven :+ Wel jammer dat ze nu in januari gaat bevallen, in het voorjaar is veel leuker! Mijn vader had tegen een kennis met geiten van het voorjaar gezegd, gooi eens een keer die bok bij ons voor kleintjes. Nooit meer wat van gehoord, toen liep er in september opeens een heel leuk klein bokje bij. :+

Bedankt! :D Jij ook heel erg bedankt voor de tips! Waardeer ik ook! :j Heb al een hoop geleerd hier in dit topic, alles staat al klaar bij de achterdeur: handdoeken, een schaar, een (lege) emmer. Betadine moet nog komen, en ik hoorde dat je ook babyolie als glijmiddel kan gebruiken. Ik heb nog Zwitsal olie staan, kan dat ook?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:21

Bij ons zaten ouders en lammetjes gewoon samen. Alleen vlak voor en tijdens de bevalling hadden we ze apart. We hadden daarvoor vroeger geen apart hok, maar bouwden een hok van strobalen in de schuur, maar dan heb je wel een flinke schuur nodig.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 10:25

Ja dat kunnen we eventueel wel doen, het hok door midden scheiden. Het is ongeveer zo groot als een paardenstal, stond vroeger mijn paard in. Kan eventueel de achterste helft voor moeder met jongen gebruiken en dan de andere helft het onderdeurtje open laten zodat de andere geit in en uit kan lopen en toch een stukje stal heeft. Al ben ik wel bang dat het misschien wat koud word in de stal voor de kleintjes als de onderdeur open blijft, dus of dat nou zo'n goed idee is..

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:33

Babyolie zou ik niet doen, dan jij je nog beter gewoon bij de etos of kruidvat een fles glijmiddel halen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:37

Nee olie zou ik echt niet gebruiken. Als je toch betadine moet hebben zou ik een spray pakken. Maar als je Acederm of blauw tinctuur hebt staan is dat ook prima hoor hoeft niet perse betadine te zijn

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:39

aah heel erg veel succes ben zo erg benieuwd!|

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 11:01

Oke dan haal ik even bij de supermarkt pf drogist betadine en glijmiddel! :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:13

Wat je da heeft gezegd, een scheut zonnebloemolie, is ook gewoon prima hoor.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 11:42

Oh klopt dat noemde hij ook ja, dat hebben wij ook staan dus als dat ook gewoon kan is dat top!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:35

In elk geval geen zeep als glijmiddel gebruiken! Wat je eventueel van te voren nog op zou kunnen vallen, is dat de kling roder wordt, en groter. Wanneer het lijkt of de geit wil plassen, maar er niks komt, wees dan extra alert, ook als ze zich mocht gaan afzonderen. Soms komt het voor dat ze met de tong rond de mond gaan likken, niet altijd maar dit kan duiden op de naderende bevalling. Succes, en geniet van het jonge grut straks!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 13:43

Bedankt voor je bericht! Zeep zal ik niet gebruiken als glijmiddel :) Wat is de kling? :o Ben net wezen kijken, niet onrustig en het was niet rood, zoals mijn vader wel vond. Het was mooi schoon, kwam geen slijm o.i.d. uit. Nog geen bevalling dus..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:45

Je kunt van die hand sanitizer in een pompje halen, is echt super handig (als je geen handschoenen gebruikt of bij de hand hebt). Een kneepje op je handen, even wrijven en als het is opgedroogd (gaat ook heel snel) zijn je handen schoon :)
Het is een doorzichtige gel en wordt bijna overal verkocht. Pas wel op, als je stiekem toch een wondje hebt voel je dat wel :D

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 13:56

Ohja die heb ik ergens nog wel liggen ja! Handig. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:41

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 16:49

Oke dankjewel :) Ga zo weer kijken, zal ik meteen foto proberen te maken, kunnen jullie zelf oordelen over de kleur!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:00

Als je wilt wil ik hier ook wel even 2 foto's maken ter vergelijking voor je, 1 met een gewone kleur en 1 die bijna aan de beurt is. Misschien maakt dat het wat makkelijker!?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:25

Magrathea schreef:
Je kunt van die hand sanitizer in een pompje halen, is echt super handig (als je geen handschoenen gebruikt of bij de hand hebt). Een kneepje op je handen, even wrijven en als het is opgedroogd (gaat ook heel snel) zijn je handen schoon :)
Het is een doorzichtige gel en wordt bijna overal verkocht. Pas wel op, als je stiekem toch een wondje hebt voel je dat wel :D

Als je daarna in de geit gaat met je handen smeer je dat daar ook in, lekker als het bij jou op je handen al zeer doet aan een wondje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:30

Gewoon doen Froukje, geloof dat ts alle hulp wel kan gebruiken.
Ts als je weet hoe je geit zich normaal gedraagd, dan zie je het snel genoeg als ze begint.
Observeer haar gewoon voor een paar minuten, dat geeft het beste beeld. Rondjes lopen, schrapen, liggen, rollen, hijgen, zweten, aahankelijk worden of juist heel nukkig zijn en soms staan ze gewoon heel dom voor zich uit te kijken, het zijn allemaal tekenen.
Een van onze eerste merrie's liep een hele marathon voor ze beviel; blik op oneindig en sjouwen maar, kon je ervoor gaan staan, ze liep gewoon door. Andere werd heel klef en was niet van je af te slaan. 3e deed alsof er niets aan het handje was en als je uit het zicht ging werd ze weer onrustig (dan kun je het dus wel zien aan ademhalig ed).

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 17:44

Ja graag Froukje! :D Ik heb net foto gemaakt en het lijkt roder! Ook wat meer opgezwollen, hier onder foto's van vandaag en de onderste van eer gister. Ik merk nog geen raar gedrag. Ze is sowieso wel wat anders al heel de week, normaal heel eigenwijs overal doorheen beuken en nu heel knuffelig. Ze lag net volgens mijn vader, maar toen ik ging kijken stond ze gewoon en kwam ze weer knuffelen. Ze plaste net gewoon netjes. Wel leek het alsof haar buik wat gezakt was, ze was niet meer heel rond maar het hing meer zeg maar. Is dat ook een teken dat het snel gaat gebeuren? Ik kan mij verbeeld hebben maar leek echt zo !

Kunnen jullie de foto's zien? Edit: Even in linkjes, ze waren heel groot en is niet zo smakelijk zo rond etenstijd :D

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7450_n.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 0993_n.jpg
Laatst bijgewerkt door xkimmx op 06-02-14 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:47

Het is wel wat slijmerig en bloederig. Verliest ze dat de hele tijd? Het ziet er goed uit zo :j En een hele hangende buik kan een teken zijn dat het nu redelijk snel gaat komen (ik gok binnen 24 uur)

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 17:50

Het vloeit er niet heel erg uit, ik zag het niet echt, viel me pas op op de foto. Ze plaste 1 minuut later daarna en toen kwam er geen bloed o.i.d. mee!