Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
toen stond daar alleen nog niet op dat ze een nestje gingen doen.
ik heb flink gezocht voor ik hier uit kwam, en er zijn op het moment niet zoveel nestjes die me echt aanspreken (al zijn er wel giga veel border nestjes de komende tijd). Maar goed, we staan nummer 1 en er zijn wel aardig pups geteld dus ik hoop dat dat gewoon goedkomt. Sassy schreef:Ik zou al blij zijn als het zou lukken met mijn teefje en ze had 3 pups, liever dat als een groot nest.
Eentje gaat er sowieso naar de reu-eigenaar, eentje blijft in ieder geval hier, en dan zou ik er des te minder in "vreemde handen" hoeven te geven.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor een pupkoper vervelend is als je er meermaals naast "grijpt".
Ik heb op mijn eerste (werklijn) border ook lang moeten wachten.
) , hij toont wel vrij flink puur door uitstraling en hoe hij zich draagt. TeSzZz schreef:Lijkt me idd heel moeilijk om pups in vreemde handen te geven. Ga je alleen met ISDS fokken?
), minder snel en lenig, en hebben minder werklust of iig vaak niet de drive en uithoudingsvermogen om bij de schapen te kunnen werken. Wil dus niet zeggen dat showborders niet willen werken, maar degenen die ik ken hebben wel echt een ander soort drive.Kuggur schreef:Sonja_vR schreef:Bij de rottweilers hoeft dat elkaar niet te bijten gelukkig, hoewel ik sommige fokkers van werkgerichte honden het uiterlijk wel heel erg negeren
Een fokker van werkhonden hoort het uiterlijk totaal te negeren.

zo denk ik dat Gizmo echt wel leuk zou kunnen werken (vader is isds, liep fulltime bij een grote kudde, is inmiddels verkocht), hij laat best leuke dingen zien, maar ik ben niet de handler die er alles uit kan halen.Sonja_vR schreef:bullshit Kuggur, functionaliteit gaat altijd voor uiterlijk, maar bij het ras van mijn keuze is er gelukkig een happy medium omdat het ras geen show en werklijnen scheiding kent qua uiterlijk. maar je in principe met iedere rottweiler IPO kan draaien (de 1 zal er wat beter in zijn dan de ander, maar dat zijn vooral karakter/drive issues geen bouwtechnische issues )
je hebt hooguit wat kachelhondenfokkers die vooral voor formaat en grove bouw gaan, maar dat is in mijn ogen al niet meer functioneel.
ik wil wel dat de honden wat body hebben, maar dat is was anders dan groot en zwaar gebouwd,
en het hobbymatig trainen, is in dit geval trainen voor examens en wedstrijden, maar nee, ik ben niet afhankelijk van de hond in de zin dat een herder zonder goede hond zijn werk niet kan uitvoeren , dus zal dat vast hobbymatig zijn, maar is dat dan direct minderwaardig, want zoals gewoonlijk druipt dat wel weer tussen de regels van je post af.
TeSzZz schreef:Toch vind ik jouw hond van t filmpje best wel anders gebouwd nog dan een showlijn Sassy. Hij is wel breed maar heeft niet dat lompe wat ik eerlijk gezegd veel showlijnen wel vind hebben.
Korthaar vond ik de eerste paar keer dat ik het zag ook niks, maar ik vind het inmiddels best leuk.
Dat jij niet voor deze combi zou kiezen wist ik al haha, maar dat zal ook met de lijnen te maken hebben gok ik, niet alleen met het kleurtje. Wij hebben trouwens ook niet op het kleurtje gekozen, vriend vindt het erg mooi maar ik ben net zo blij met mijn zwart witte. Maar gezondheid was wel iets wat ik belangrijk vond, en de ouders zijn beide hele fijne honden. Daarbij is Gizmo best pittig en dat klikt niet lekker met mijn vriend met aan het werk zetten, dus dat heeft ook meegespeeld. Het is namelijk de bedoeling dat hij gaat frisbeeen (of andere sport) met de pup. Ik heb Gizmo al grotendeels overgenomen met het frisbee omdat dat net ff lekkerder klikt.
Als ik heel veel mogelijkheid had om bij de schapen te komen, of zelfs trials zou lopen zou ik idd misschien naar andere lijnen hebben gekeken. Beide ouders hebben wel aanleg, maar wat ik eruit kan halen blijft toch de vraagzo denk ik dat Gizmo echt wel leuk zou kunnen werken (vader is isds, liep fulltime bij een grote kudde, is inmiddels verkocht), hij laat best leuke dingen zien, maar ik ben niet de handler die er alles uit kan halen.
Heb Killibrea Jake ff opgezocht trouwens. Hij is idd niet klassiek mooi, maar hij ziet er werkend wel heel gaaf uit! Ben benieuwd naar de pups, weet je al ongeveer wanneer je dat gaat doen?
Jacky en ook Easy zijn een verademing na zo een "echte hardcore werkhond" (die in huis btw de liefste ever is hoor)Kuggur schreef:Sonja_vR schreef:bullshit Kuggur, functionaliteit gaat altijd voor uiterlijk, maar bij het ras van mijn keuze is er gelukkig een happy medium omdat het ras geen show en werklijnen scheiding kent qua uiterlijk. maar je in principe met iedere rottweiler IPO kan draaien (de 1 zal er wat beter in zijn dan de ander, maar dat zijn vooral karakter/drive issues geen bouwtechnische issues )
je hebt hooguit wat kachelhondenfokkers die vooral voor formaat en grove bouw gaan, maar dat is in mijn ogen al niet meer functioneel.
ik wil wel dat de honden wat body hebben, maar dat is was anders dan groot en zwaar gebouwd,
en het hobbymatig trainen, is in dit geval trainen voor examens en wedstrijden, maar nee, ik ben niet afhankelijk van de hond in de zin dat een herder zonder goede hond zijn werk niet kan uitvoeren , dus zal dat vast hobbymatig zijn, maar is dat dan direct minderwaardig, want zoals gewoonlijk druipt dat wel weer tussen de regels van je post af.
Duidelijk een gevoelige snaar geraakt.
Nee ik zeg niet dat het hobbygebruik op zich minderwaardig is, dat is jouw interpretatie.
Ik geef aan dat je daardoor de "luxe" hebt dergelijke prioriteiten te stellen, en dat gaat ten koste van het ras. Het werkvermogen is dan gewoon minder belangrijk dan andere factoren (zoals oa het lintje van de keurmeester).
Als uiterlijk een factor is in de fok, dan heeft dat altijd een negatieve uitwerking op werkvermogen.
En ja dat geldt óók voor rottweilers. Die zijn het werkvermogen waar ze oorspronkelijk voor gefokt zijn (drijfwerk) al zo goed als verloren.
Wel, ik houd hier maar over op, "Zoals gewoonlijk" blijkt er geen begripskader voor deze problematiek onder conformatie fokkers. De "functie volgt vorm" waanideeen (je weet wel, die "functionele bouw" waar je mee schermt) schijnen onuitroeibaar te zijn (ondanks de wanproducten die hierdoor geproduceerd worden...).
Sonja_vR schreef:en tuurlijk heb je een voorkeur, maar als je die ook goed aan de kant kan zetten en de kwaliteiten van een dier kan zien zonder dat je ene kleur daar afbreuk aan laat doen , dan is het goed toch?

en de moeder heeft echt een super lief en knuffelig karakter (en haar vond ik ook erg mooi, maar de vader was de mooiste van alle poedels die ze had zitten)
Sassy schreef:Ach en weet je wat een trainer ooit tegen me zei: een goede hond is die waar JIJ mee werken kan en waar je een goed gevoel bij hebt.
Ik ben gestart met een heel moeilijke (en harde) hond, tegenwoordig weegt de trainbaarheid en het met je willen meewerken ook heel zwaar door bij de keuze voor een combi voor ons!
Wat heb ik aan een hond die de top kan halen als ik hem niet kan handlen?