Toch wel spannend.. Van de zomer een BC pup erbij! Geboren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Toch wel spannend.. Van de zomer een BC pup erbij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:39

ik zou idd ook alvast wat inventariseren , wat is er nog meer gedekt etc

wij hadden met Eyck geluk dat de fokker een pupkoper afgezegd had omdat ze er gewoon geen goed gevoel bij hadden , maar eigenlijk was het hele nest vergeven en nam ik contact met ze op over eventuele toekomstige nestjes.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:44

Ik heb al rondgekeken en in nl of belgie is er maar zeer weinig.... moet dus echt nog wachten tot eind juni.... dan worden de pups geboren die eind augustus weg kunnen......

nog maar 4 weken wachten....

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 20:55

Fijn dat show en werk elkaar niet uitsluit bij een rottweiler Sonja. Ik blijf het ontzettend zonde vinden dat het bij borders zo ver uit elkaar ligt. Niet dat ik shows zou willen lopen, maar het is een heel groot verschil binnen hetzelfde ras. In nederland hoef je via de rasvereniging gelukkig alleen een functioneel exterieur keuring te doen en geen shows. In Belgie en Duitsland moet dat wel, maar veel werklijnen worden de ring uit gelachen zo ongeveer.
En temperament is best lastig idd, wel willen werken, niet over the top. Ik hoop dat er voor jullie een leuke dame bij zit iig!

Seni, ik kende haar idd ook al van het bc forum :) toen stond daar alleen nog niet op dat ze een nestje gingen doen.
Is bodhi alweer bijna 2,5 joh? Dat gaat snel! Ik had in mijn hoofd dat ze best wel wat jonger was dan Gizmo, die is volgende maand 2,5

Joyce lijkt me best rot idd als je 2maal net mis pakt, heeft je vriendin uiteindelijk wel ergens een pup kunnen krijgen?
En gefeliciteerd alvast met jullie pup! Wanneer ga je kijken?

Ik duim voor je arabella. Ik zou idd doen wat joyce zegt, wie weet wat je tegen komt. Zit je heel erg vast aan augustus?

Wij hebben dus geen backup plan, er moet gewoon een teefje bij zitten :') ik heb flink gezocht voor ik hier uit kwam, en er zijn op het moment niet zoveel nestjes die me echt aanspreken (al zijn er wel giga veel border nestjes de komende tijd). Maar goed, we staan nummer 1 en er zijn wel aardig pups geteld dus ik hoop dat dat gewoon goedkomt.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 20:56

Sassy schreef:
Ik zou al blij zijn als het zou lukken met mijn teefje en ze had 3 pups, liever dat als een groot nest.
Eentje gaat er sowieso naar de reu-eigenaar, eentje blijft in ieder geval hier, en dan zou ik er des te minder in "vreemde handen" hoeven te geven.

Maar ik kan me voorstellen dat het voor een pupkoper vervelend is als je er meermaals naast "grijpt".
Ik heb op mijn eerste (werklijn) border ook lang moeten wachten.

Lijkt me idd heel moeilijk om pups in vreemde handen te geven. Ga je alleen met ISDS fokken?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:07

ik vind het ook altijd erg apart dat een show en werklijn qua uiterlijk zo ver uit elkaar liggen, ik bedoel, een werkhonden ras moet wat mij betreft ten alle tijden functionaliteit en gezondheid als prioriteit hebben bij de fokkers(lijf en leden en zeer zeker het koppie) , nu zit er wel een stukje uiterlijk bij, althans, ik merk dat ik wel een werkgerichte hond wil, maar! het moet wel een rottweiler blijven, dus geen halve dober qua uiterlijk
maar ik wil dus ook pertinent geen kalf van ene hond , dat is gewoon te belastend in het werk , springen en landen met 65 kg is gewoon niet tof voor de gewrichten , iets wat ik in de praktijk nog wel eens voorbij zie komen, dat zijn honden dat het je pijn doet als je ze ziet landen na de sprong over de haag(1 meter hoog)
onze smurf weegt dan ook maar krap 43 kg(ferrari model zeg maar :P ) , hij toont wel vrij flink puur door uitstraling en hoe hij zich draagt.
vermoed wel dat de teef wat flinker gaat worden trouwens, moeders is ene hondje met redelijk wat body en papa is geen mini

wat zijn nu echt de grote verschillen tussen BC werkhond en showhond?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:09

TeSzZz schreef:
Lijkt me idd heel moeilijk om pups in vreemde handen te geven. Ga je alleen met ISDS fokken?

Yup...zitten in België hé :D
Bovendien wil diegene waar de reu van is (ook) de hele rompslomp met show voor foktoelating niet doorlopen.
We hadden al vraag naar een pup vanuit Tsjechië, diegene wilde graag wel een dubbele registratie erbij. Maar dat vond ik nogal ver weg om een pup naar toe te verkopen.
Op zo een afstand rij je niet even snel erheen als er iets niet goed gaat.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:23

Jip, jammer genoeg zit ik aan eind augustus vast. Het zou vanaf half augustus kunnen, maar dan pakken mijn ouders de pup de 1e week overdag al en eigenlijk wil ik dat niet. Vanuit mij werk is het verschuiven van mijn vakantie moeilijk.

het is dus maar afwachten.... ze is in elke geval drachtig, nu is er nog 3 x 50% kans dat er 1 een teef is ... eind juni zal ik het weten....

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 21:46

Ben niet nieuwsgierig hoor, maar welke reu ga je gebruiken? Als je dat al bekend wil maken natuurlijk haha. Ik snap ook echt het hele nut van de foktoelating in belgie niet zoals het nu is, iig niet bij borders.
Tsjechie is idd een eind weg. Maar ook wel weer leuk om te weten dat ze daar helemaal een pup van jouw teef willen :j

Sonja, heb hier op bokt wel eens foto's van je ferrari model gezien, maar hij toont idd wel flink!
Het verschil bij borders is op veel dingen te zien. Sowieso hebben showlijn borders vaak veel meer bone, zijn vierkanter gebouwd en zijn ook over het algemeen wel zwaarder. Ze hebben veel meer en ook langere vacht, de kop is anders (breder, en ik geloof dat ze het de stop noemen op de neus? Die is meer aanwezig). Ze zijn imo (en hier moet ik voorzichtig zijn, voor ik mensen met showborders zwaar beledig ;)), minder snel en lenig, en hebben minder werklust of iig vaak niet de drive en uithoudingsvermogen om bij de schapen te kunnen werken. Wil dus niet zeggen dat showborders niet willen werken, maar degenen die ik ken hebben wel echt een ander soort drive.
Bij werklijn is er heel veel variatie in uiterlijk. Kleiner, groter, kortharig, langharig, meer of minder wit, oren die alle kanten op gaan. Het grootste punt is een bouw die functioneel is met het drijven, en dat kan natuurlijk een hoop zijn. En aanleg is natuurlijk een groot onderdeel van met welke honden er gefokt wordt.

Ff als voorbeeld
Showlijn:
http://www.willowtree-jetadore.com/#!un ... /image1dml

Werklijn
https://www.flickr.com/photos/voteforbear/7405986398/

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... tside.html

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:37

Sonja_vR schreef:
Bij de rottweilers hoeft dat elkaar niet te bijten gelukkig, hoewel ik sommige fokkers van werkgerichte honden het uiterlijk wel heel erg negeren

Een fokker van werkhonden hoort het uiterlijk totaal te negeren.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:49

We hebben gekozen voor Killibrae Jake.
Ik heb ook niet naar mooi gekeken, wel naar een gezonde, sterke en functioneel goed gebouwde hond.
En heb die reu vanaf dat ie een maand of 10 oud was van heel dichtbij kunnen volgen, nooit ziek zwak misselijk of mank. Gewoon ijzersterk!
En daarnaast een super fijn karakter, trainbaar ook. Liep al redelijk snel in de open klasse.
Cool in de kop, en toch sterk genoeg om schapen vooruit te krijgen.
Een geweldige hond....maar mooi zou ik hem niet meteen noemen.
Hij wordt wel mooi als ie aan de schapen werkt.

Eentje uit lijnen van Derek Scrimgeour (Killibrea) en ConMcGarry (Ballyglas)

Vind dat ie goed past bij mijn teefje, zowel wat werken betreft als ook de bouw.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:33

Kuggur schreef:
Sonja_vR schreef:
Bij de rottweilers hoeft dat elkaar niet te bijten gelukkig, hoewel ik sommige fokkers van werkgerichte honden het uiterlijk wel heel erg negeren

Een fokker van werkhonden hoort het uiterlijk totaal te negeren.

dat kan best zijn Kuggur, maar ik wil wel dat mijn honden op een rottweiler lijken en niet op een te zwaar gebouwde doberman :+
anders had ik wel voor een dober gegaan ipv een rottweiler .
en mocht ik willen fokken via de rasvereniging zal ik toch minimaal twee ZG-tjes moeten halen op show,
daar naast is werkhond BC en werkhond ook totaal niet te vergelijken
zeker als ik lees dat show en werkhond zo ver uit elkaar ligt binnen het ras , bij de rottweilers is dit veel minder/niet het geval
daar ligt dat gewoon op 1 hoop, in principe kun je bouwtechnisch met iedere willekeurige rottweiler werken , tis alleen de vraag of de drive er in zit , dta kun je dan weer gruwelijk beïnvloeden met kiezen wat je op wat zet , maar probleem is wel dat je er van uit moet gaan dat de nakomelingen grotendeels kachelhondje worden en geen werkhondje... dus moeten het wel combi's zijn die de drive wel hebben , maar waar het werken optioneel is en niet noodzakelijk. ... (bij die van ons is het niet optioneel, zonder werken word ie heel vervelend/frusty)
dus al met al , is het gewoon niet te vergelijken.

ik kies trouwens alleen voor honden met functionele bouw, maar het moet me ook gewoon gevoelsmatig aanspreken , onze kerel is heel functioneel gebouwd, helaas wel ene knik in zijn staart en een roze bek, dus voor de fok niet geschikt .

TeszZz: is idd wel een flink verschil , show heeft ook vaak heel wat meer vacht geloof ik , ontzettend onpraktisch in het werk lijkt me?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:46

Veel woorden om te vertellen dat je uiterlijk belangrijker vind dan funcionaliteit.
En die keuze is uiteraard aan jou. Ik neem aan dat het 'werk' in jouw geval hobbymatige training is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:01

bullshit Kuggur, functionaliteit gaat altijd voor uiterlijk, maar bij het ras van mijn keuze is er gelukkig een happy medium omdat het ras geen show en werklijnen scheiding kent qua uiterlijk. maar je in principe met iedere rottweiler IPO kan draaien (de 1 zal er wat beter in zijn dan de ander, maar dat zijn vooral karakter/drive issues geen bouwtechnische issues )
je hebt hooguit wat kachelhondenfokkers die vooral voor formaat en grove bouw gaan, maar dat is in mijn ogen al niet meer functioneel.
ik wil wel dat de honden wat body hebben, maar dat is was anders dan groot en zwaar gebouwd,

en het hobbymatig trainen, is in dit geval trainen voor examens en wedstrijden, maar nee, ik ben niet afhankelijk van de hond in de zin dat een herder zonder goede hond zijn werk niet kan uitvoeren , dus zal dat vast hobbymatig zijn, maar is dat dan direct minderwaardig, want zoals gewoonlijk druipt dat wel weer tussen de regels van je post af.

ik zit qua ras en werken met de hond gewoon in de luxe positie dat ik niet tegen een lelijke hond aan hoef te kijken , die wel uitermate geschikt is voor het werk , maar dat een hond die geschikt is voor het werk, ook gewoon een mooi beest kan zijn (in mijn ogen)
niet functioneel gebouwde honden kan ik geen fluit mee, dus die komen er ook niet in want zodra ze niet functioneel gebouwd zijn , komen eventuele gebreken al vrij snel om de bocht bij dit type hond.

en als ik ga kijken naar de werkhonden om mij heen , vind ik de meeste absoluut wel mooi, dus wie weet , vind ik functionaliteit wel het toppunt van mooi , en dan spreek ik over kampioenen show + werk, dus gelukkig is het wel degelijk te combineren zonder afbreuk te doen aan 1 van beide zaken, alleszins bij de rottweiler dan toch.
en vind ik bij de BC het gros van de werkende honden ook mooier dan het gros van de showhonden...
dus uiterlijk en mooi, het is allemaal subjectief , je hoeft me dus niets in de schoenen te schuiven.

maar dit is een discussie die hier helemaal niet thuis hoort , zeker omdat dit een vrij gezellig topic is, maar gezellig kan eigenlijk niet in een discussie met jou over dit soort zaken en het is zonde om dit topic daarmee om zeep te helpen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:46

"Mooi" is inderdaad hoe je er tegenaan kijkt, een relatief begrip, ik vind werklijnen doorgaans wel mooi, en iemand anders vind daar niks aan.
Prima, zolang iedereen voor datgene kiest wat ie zelf wil, toch?
Mijn korthaarteefje vind ik zelf prachtig, terwijl iemand die showlijn gewoon is daar wellicht niks aan vindt, mag toch? En wat werk betreft inderdaad ook praktisch de kortharen.

Sonja: verschil in werk- en showlijn zit hem niet altijd alleen in de vachtlengte of bouw, als ik je mijn laatste aanwinst laat zien denk jij dat het showlijn is :)
Terwijl die gefokt is door Colin Gordon in Wales, een van de beste werklijnfokkers die er zijn.

Aan het uiterlijk zie je dat niet meteen.
Kijk maar: https://www.youtube.com/watch?v=283B6Ps7Mu4
Hij is breed gebouwd, veel bone, redelijk wat haar, ok, wel een tricolor en staande oren, dat zou de werklijnen erachter kunnen verraden.
Maar het essentiële verschil met een showlijn (en nogmaals, dat zie je bij deze hond er niet meteen aan af) is dat ie wel gruwelijk snel kan zijn waar het nodig is.
Heel cool in de kop is ie ook...Ik vind de werklijnen vaak stabieler.

En op grote afstanden of moeilijke dingen zou je met een showlijn in de problemen kunnen komen, als die niet snel genoeg is. Vaak missen die door de bouw de speed.
En ja, ook dat is belangrijk.
Ik vertrek morgen naar de Loire-Frankrijk, daar gaan we weer een aantal dagen meewerken aan een kudde van 600 schapen, die lammeren die daarbij lopen hebben eigen ideetjes...believe me.
Dan heb je dus wel een snelle hond nodig die over grote afstanden kan en goed afblokken kan.

Kijk, ik vind bruin niet geweldig, maar Jacky's opa Craig (die met T. Lambe int.ch.champion was) is ook een bruine tricolor. Moest dat ooit uit een nest van haar komen (en ja dat zou zo maar kunnen!), nu ja, mooi vind ik het niet, maar ik kan ermee leven als de hond gezond is en goed werkt.
En uiteraard een fijn karakter heeft. Is ie niet meer of minder door.
Dat is met wat ik bedoel vind ik niet mooi...
Ik zou dus niet snel (vrijwillig) kiezen voor een combi als TS, maar het wordt toch haar maatje voor (hopelijk) de komende 15 jaar. Wie ben ik dan om daarover te oordelen?

Als ik ging kijken naar in mijn ogen "echt mooi" dan keek ik enkel naar de zwart-wit klassiek getekende border, en laat me daar nu net maar een exemplaar van hebben haha...al de rest is anders lol.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:50

Hmmmm heb geen verstand van werklijnen etc....

over borders gesproken, over een uur of 4 komt er 1 logrren hier *\%/*

haha eerst maar eens verder opruimen.... ben bezig het balkon te poetsen en pupveilig te maken (alle giftige planten weg, goed schrobben, spinnen weg etc haha )

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 13:07

Toch vind ik jouw hond van t filmpje best wel anders gebouwd nog dan een showlijn Sassy. Hij is wel breed maar heeft niet dat lompe wat ik eerlijk gezegd veel showlijnen wel vind hebben.
Korthaar vond ik de eerste paar keer dat ik het zag ook niks, maar ik vind het inmiddels best leuk.

Dat jij niet voor deze combi zou kiezen wist ik al haha, maar dat zal ook met de lijnen te maken hebben gok ik, niet alleen met het kleurtje. Wij hebben trouwens ook niet op het kleurtje gekozen, vriend vindt het erg mooi maar ik ben net zo blij met mijn zwart witte. Maar gezondheid was wel iets wat ik belangrijk vond, en de ouders zijn beide hele fijne honden. Daarbij is Gizmo best pittig en dat klikt niet lekker met mijn vriend met aan het werk zetten, dus dat heeft ook meegespeeld. Het is namelijk de bedoeling dat hij gaat frisbeeen (of andere sport) met de pup. Ik heb Gizmo al grotendeels overgenomen met het frisbee omdat dat net ff lekkerder klikt.

Als ik heel veel mogelijkheid had om bij de schapen te komen, of zelfs trials zou lopen zou ik idd misschien naar andere lijnen hebben gekeken. Beide ouders hebben wel aanleg, maar wat ik eruit kan halen blijft toch de vraag :) zo denk ik dat Gizmo echt wel leuk zou kunnen werken (vader is isds, liep fulltime bij een grote kudde, is inmiddels verkocht), hij laat best leuke dingen zien, maar ik ben niet de handler die er alles uit kan halen.

Heb Killibrea Jake ff opgezocht trouwens. Hij is idd niet klassiek mooi, maar hij ziet er werkend wel heel gaaf uit! Ben benieuwd naar de pups, weet je al ongeveer wanneer je dat gaat doen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:22

Sonja_vR schreef:
bullshit Kuggur, functionaliteit gaat altijd voor uiterlijk, maar bij het ras van mijn keuze is er gelukkig een happy medium omdat het ras geen show en werklijnen scheiding kent qua uiterlijk. maar je in principe met iedere rottweiler IPO kan draaien (de 1 zal er wat beter in zijn dan de ander, maar dat zijn vooral karakter/drive issues geen bouwtechnische issues )
je hebt hooguit wat kachelhondenfokkers die vooral voor formaat en grove bouw gaan, maar dat is in mijn ogen al niet meer functioneel.
ik wil wel dat de honden wat body hebben, maar dat is was anders dan groot en zwaar gebouwd,

en het hobbymatig trainen, is in dit geval trainen voor examens en wedstrijden, maar nee, ik ben niet afhankelijk van de hond in de zin dat een herder zonder goede hond zijn werk niet kan uitvoeren , dus zal dat vast hobbymatig zijn, maar is dat dan direct minderwaardig, want zoals gewoonlijk druipt dat wel weer tussen de regels van je post af.

Duidelijk een gevoelige snaar geraakt.

Nee ik zeg niet dat het hobbygebruik op zich minderwaardig is, dat is jouw interpretatie.

Ik geef aan dat je daardoor de "luxe" hebt dergelijke prioriteiten te stellen, en dat gaat ten koste van het ras. Het werkvermogen is dan gewoon minder belangrijk dan andere factoren (zoals oa het lintje van de keurmeester).

Als uiterlijk een factor is in de fok, dan heeft dat altijd een negatieve uitwerking op werkvermogen.
En ja dat geldt óók voor rottweilers. Die zijn het werkvermogen waar ze oorspronkelijk voor gefokt zijn (drijfwerk) al zo goed als verloren.

Wel, ik houd hier maar over op, "Zoals gewoonlijk" blijkt er geen begripskader voor deze problematiek onder conformatie fokkers. De "functie volgt vorm" waanideeen (je weet wel, die "functionele bouw" waar je mee schermt) schijnen onuitroeibaar te zijn (ondanks de wanproducten die hierdoor geproduceerd worden...).

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:36

TeSzZz schreef:
Toch vind ik jouw hond van t filmpje best wel anders gebouwd nog dan een showlijn Sassy. Hij is wel breed maar heeft niet dat lompe wat ik eerlijk gezegd veel showlijnen wel vind hebben.
Korthaar vond ik de eerste paar keer dat ik het zag ook niks, maar ik vind het inmiddels best leuk.

Dat jij niet voor deze combi zou kiezen wist ik al haha, maar dat zal ook met de lijnen te maken hebben gok ik, niet alleen met het kleurtje. Wij hebben trouwens ook niet op het kleurtje gekozen, vriend vindt het erg mooi maar ik ben net zo blij met mijn zwart witte. Maar gezondheid was wel iets wat ik belangrijk vond, en de ouders zijn beide hele fijne honden. Daarbij is Gizmo best pittig en dat klikt niet lekker met mijn vriend met aan het werk zetten, dus dat heeft ook meegespeeld. Het is namelijk de bedoeling dat hij gaat frisbeeen (of andere sport) met de pup. Ik heb Gizmo al grotendeels overgenomen met het frisbee omdat dat net ff lekkerder klikt.

Als ik heel veel mogelijkheid had om bij de schapen te komen, of zelfs trials zou lopen zou ik idd misschien naar andere lijnen hebben gekeken. Beide ouders hebben wel aanleg, maar wat ik eruit kan halen blijft toch de vraag :) zo denk ik dat Gizmo echt wel leuk zou kunnen werken (vader is isds, liep fulltime bij een grote kudde, is inmiddels verkocht), hij laat best leuke dingen zien, maar ik ben niet de handler die er alles uit kan halen.

Heb Killibrea Jake ff opgezocht trouwens. Hij is idd niet klassiek mooi, maar hij ziet er werkend wel heel gaaf uit! Ben benieuwd naar de pups, weet je al ongeveer wanneer je dat gaat doen?

Oh ik heb ook wel moeten wennen aan het korthaar ;)
Planning was eigenlijk dekking in juli, maar denkelijk schuift dat op naar januari komend jaar, aangezien voor Jake nog een aantal wedstrijden in de UK op de planning staan, waarschijnlijk net in die tijd.

Ach en weet je wat een trainer ooit tegen me zei: een goede hond is die waar JIJ mee werken kan en waar je een goed gevoel bij hebt.
Ik ben gestart met een heel moeilijke (en harde) hond, tegenwoordig weegt de trainbaarheid en het met je willen meewerken ook heel zwaar door bij de keuze voor een combi voor ons!
Wat heb ik aan een hond die de top kan halen als ik hem niet kan handlen?

We hebben er dus serieus ooit over nagedacht een van ons honden af te geven, zeker nadat ik in een week een aantal keren de vraag kreeg of ik hem niet verkocht.
Goeie hond, die had de top wellicht wel kunnen halen in het schapendrijven...maar zeker niet met mij, daar ben ik een te slechte handler voor. En indertijd ook te onervaren.
We werken tegenwoordig best goed samen, maar dat heeft bloed zweet en tranen gekost.

Als het iets gemakkelijker gaat vind ik dat ook niet erg :D Jacky en ook Easy zijn een verademing na zo een "echte hardcore werkhond" (die in huis btw de liefste ever is hoor)

Ik begrijp dus heel goed wat je bedoelt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:30

Kuggur schreef:
Sonja_vR schreef:

Duidelijk een gevoelige snaar geraakt.

Nee ik zeg niet dat het hobbygebruik op zich minderwaardig is, dat is jouw interpretatie.

Ik geef aan dat je daardoor de "luxe" hebt dergelijke prioriteiten te stellen, en dat gaat ten koste van het ras. Het werkvermogen is dan gewoon minder belangrijk dan andere factoren (zoals oa het lintje van de keurmeester).

Als uiterlijk een factor is in de fok, dan heeft dat altijd een negatieve uitwerking op werkvermogen.
En ja dat geldt óók voor rottweilers. Die zijn het werkvermogen waar ze oorspronkelijk voor gefokt zijn (drijfwerk) al zo goed als verloren.

Wel, ik houd hier maar over op, "Zoals gewoonlijk" blijkt er geen begripskader voor deze problematiek onder conformatie fokkers. De "functie volgt vorm" waanideeen (je weet wel, die "functionele bouw" waar je mee schermt) schijnen onuitroeibaar te zijn (ondanks de wanproducten die hierdoor geproduceerd worden...).

meer dat ik over het algemeen in sneltreinvaart heel moe raak van discussies met jou Kuggur, niets te maken met de info en kennis die je bezit , maar puur de wijze waarop je het brengt.zoals het woord werk al tussen aanhalingstekens zetten bijvoorveeld
geen idee of uiterlijk het werken in de weg zit, ik denk bij mijn ras dat dit niet het geval is
ik durf namelijk te zeggen dat ik een bloedmooie hond heb , die qua werk maar 1 handicap heeft ...dat zijn zijn baasjes die nog niet zo ervaren zijn :+
had hij een ervaren geleider gehad, had nu op weg geweest naar minstens IPO 2 ipv dat wij nog eens met VZH komen aankakken
qua uiterlijk wel twee handicapjes, roze bek die zwart had moeten zijn en een krulstaart die recht had moeten zijn

uiterlijk hoeft geen enkele negatieve werking op het het werkvermogen te hebben , 1 voorbeeld heb ik hier in huis rond stuiteren, andere voorbeelden zie ik wekelijks meermaals op de club, waaronder 1 hond die op het WK show afgelopen april 4de is geplaatst, door keurmeesters die internationaal keuren bij het ras meermaals gebruikt word voor de fok omdat hij kwa bouw en karakter gewoon geweldig is en dan heeft hij ook nog het NK IPO gewonnen , dus stellen dat uiterlijk per definitie slecht is om mee te nemen is bullshit bij dit ras, het ligt er gewoon aan waar in het rijtje je hem weg zet als prio.
en wat je definitie van een goed uiterlijk is
jij lijkt te denken dat ik met uiterlijk een knap hondje volgens showpikkies bedoel
ik bedoel met uiterlijk een hond die functioneel gebouwd is (schoonheid hangt bij mij vast aan een functioneel lijf , een goed gevormde kop die de hond qua ademhaling en bijten niet in de weg zit en voldoende body om de lucht, spieren etc te kunnen herbergen die nodig is voor het werk en net imposant genoeg om indruk te maken
het moet gewoon wel een rottweiler blijven , maar nogmaals, bij mijn ras is er eigenlijk geen verschil tussen show en werklijnen qua bouw, een rottweiler is ten alle tijden een werkhond,
daarom is een BC en een rottweiler qua fok en prio's niet te vergelijken.
simpele feit is ook gewoon, ik MOET minstens twee ZGtjes op show halen om uberhaupt via het stamboek met ze te fokken , alleen ligt de ras standaard gewoon in lijn met het doel van werken.

Sassy, bedoelde ook niet dat haar nu echt een
verschil tussen de twee stromingen is, maar ik zag de foto van de showhond en zag een vacht die ik eigenlijk best veel bij niet werkende BC's tegen kom,
die van het filmpje vind ik trouwens een gaaf dier, die straalt een drive uit en hoe hij over het veld/om de dieren gaat (ik heb totaal geen kaas gegeten van schapendrijven, maar puur naar beweging en uitstraling gekeken)
en tuurlijk heb je een voorkeur, maar als je die ook goed aan de kant kan zetten en de kwaliteiten van een dier kan zien zonder dat je ene kleur daar afbreuk aan laat doen , dan is het goed toch?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:57

Sonja_vR schreef:
en tuurlijk heb je een voorkeur, maar als je die ook goed aan de kant kan zetten en de kwaliteiten van een dier kan zien zonder dat je ene kleur daar afbreuk aan laat doen , dan is het goed toch?

Precies dat bedoel ik ook.

Ik ben heel blij met Easy, vind het een geweldige hond.
En dat voor een herplaatser _/-\o_

Op dit filmpje was ie net een week of 3 bij ons, de eerste 10 dagen hier keek ie niet eens naar de schapen, of rende van de wei af.
Typerend voor een hond die wellicht eens heel hard aangepakt is, verkeerd getraind was of niet bij de juiste baas zat.
Heel kort voor dit filmpje wist ie niet eens wat lie down of linksom was.
Nu is Gordon Watt (die hier de werktest voor foktoelating in DE afnam) ook wel een van de tophandlers. Die weet met zijn lichaamshouding precies wat te doen om de hond de richting op te laten gaan die hij wil.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:08

Net terug van de fokker :)
Super lieve honden en in het echt klikte het net zo goed als via de mail.
En de vader vind ik kwa uiterlijk echt geweldig <3 en de moeder heeft echt een super lief en knuffelig karakter (en haar vond ik ook erg mooi, maar de vader was de mooiste van alle poedels die ze had zitten)

alle testresultaten gezien en dat zag er prima uit :)
En de hele tijd met de moeder, de oma en de opa (van vaders kant)geknuffeld , de vader hield een beetje afstand, maar ging wel knuffelen bij de eigenaresse.

Er zijn 3 vruchtjes gevonden bij de teef en ze heeft onder 2 echoapparaten gelegen (die 2e omdat de eigenaresse een foto wildd maken voor mij).
De fokker zegt dat er 2 teven en 1 reu in zitten en dat ze meestal gelijk heeft.... haha we zullen zien. Dat zou echt super zijn :p

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 12:33

Sassy schreef:
Ach en weet je wat een trainer ooit tegen me zei: een goede hond is die waar JIJ mee werken kan en waar je een goed gevoel bij hebt.
Ik ben gestart met een heel moeilijke (en harde) hond, tegenwoordig weegt de trainbaarheid en het met je willen meewerken ook heel zwaar door bij de keuze voor een combi voor ons!
Wat heb ik aan een hond die de top kan halen als ik hem niet kan handlen?

Dat is ook zeker zo hoor, het werkt beide kanten op. Andere mensen vinden juist een moeilijkere harde hond fijn en hebben weer niks met een zachtere of rustigere hond.
Ik denk iig dat dit voor ons een goede match is, en ook naast Gizmo verstandig is.

Lijkt me ook heel lastig in jullie geval hoe je verder gaat met zo'n hond. Idd verkopen, of bij je houden en accepteren hoe het in elkaar zit en daarmee verder werken. Geen idee wat ik zou doen.
Super dat Easy het zo snel oppikt trouwens sinds hij bij jullie zit.

Arabella, hoe is het met je logeetje?
Super dat het zo klikt met de fokker. Ik hoop dat ze gelijk heeft over de pups :j

Sonja, ben het met je eens over voorkeur maar dat ook aan de kant kunnen zetten voor andere kwaliteiten. Kleur of een bepaald uiterlijk staat niet bovenaan, maar als je dat terug kan vinden in een pup waar alle andere kwaliteiten ook in zitten is dat wel leuk meegenomen. Kan me best voorstellen dat je iig daar op zoekt.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 17:21

Weer eens een update :)
Van het weekend Bailey gezien en ze heeft het al behoorlijk zwaar. Ze heeft een flinke buik, heeft weinig zin om actieve dingen te doen (sleept een beetje achter de rest aan met wandelingen) en is geobsedeerd door eten haha.
De fokker heeft maandag voor het eerst de pupjes echt duidelijk gevoeld, lijkt me zo ontzettend gaaf!

Nog zo'n anderhalve week en dan hopen we dat de pupjes er zijn. Het aftellen is echt begonnen voor ons :j

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 18:01

Spannend hé...bij deze temperaturen moet het denk ik zwaar zijn voor de teef.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:42

Oh gossie, dat is nog maar heeel even, spannend!! Heb je Gizmo al voorbereid? :D