Met een loopse teef in een losloopgebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 07:05

mij maakt het niet uit. De mijne hebben beiden geen ballen meer en spelen met alles en iedereen *\o/*

Met mijn vorige hond wel problemen mee gehad en niet eens in een losloopgebied want daar kwam ik nooit met hem omddat hij hond agressief was. Er kwam 1x een vrouw op me af met een mechel. Die van jou is toch een reu? Ik:Ja!
Zij: nou de mijne een teef dus laten we ze spelen. Ik nee, want de mijne kan NIET met andere honden. Geen probleem zegt ze, ze is toch harstikke loops dus dan gaat het goed. En zo liet ze haar hond gaan.........

En nee, het kwam niet goed en ja ik had die van mij aangelijnd en dus half laten stikken om te maken dat er geen gaten in de andere hond kwamen. Ongelofelijk dom mens!!!!!!!! Of ze moest willen dat ze gedekt werd? IN dat geval, ook die reu was geholpen :D

corine1981

Re: Met een loopse teef in een losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 08:12

Een losloopgebied zou ik zélf niet in willen met een loopse teef. Ze zou maar onbedoeld gedekt worden.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 08:24

Jessix schreef:
Aanlijnen en doorlopen is m.i. ook het beste. Zowel teefje als reu moeten elkaar gewoon kunnen passeren aan de riem, niets aan de hand.

Echter vind ik niet dat je alles maar goed moet vinden omdat het natuurlijk gedrag is. Als een hond jouw hond aanvalt, wat immers ook natuurlijk gedrag is, zou je het denk ik wel prettig vinden als de eigenaar ingrijpt en dan ook zo hard als nodig is. Een hond hoort naar zijn baasje te luisteren, onder alle omstandigheden. Of de eigenaar moet ingrijpen voordat de omstandigheden uit de hand lopen, aanlijnen dus.

Maar we hebben het hier over loopse teven in een losloopgebied, niet over honden die aanvallen. Honden die aanvallen is een heel ander verhaal, uiteraard hoor je als eigenaar ten alle tijde te voorkomen dat jouw hond een andere hond (dier of mens) wat aandoet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 08:30

Ik vermeid zeker het bos en andere populaire losloop gebieden als mijn teven loops zijn. Ik vind het een eigen risico als je daar gaat lopen en reuen komen op je af.. Natuurlijk komen ze op je af! Hoe kan het baasje nou van een afstand zien dat je teef hoog loops is?
Gelukkig woon ik in de polder en kan ik gerust los wandelen hier in de buurt maar zie ik (zelden) een andere hond is het links omkeert

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 08:38

Mijn reu is nog intact maar ik wil wel even uit de wereld helpen dat alleen intacte reuen dit gedrag vertonen. Ik ken genoeg gecastreerde reuen ken die er nog lustig op los rijden als ze de kans krijgen. Waarom ik mijn reu niet laat casteren, omdat ik niet in een gezonde hond zomaar ga laten snijden. Mijn reu is altijd in mijn zicht en in ergste geval zou hij eens kunnen proberen een teefje of ongecastreerde reu te bestijgen, dan ben ik er zo bij omdat te voorkomen. De enige reden wanneer ik hem zou laten castreren is als het medisch noodzakelijk is. Sorry maar ik heb geen zin om in een losloopgebied te pas en te onpas alsnog mijn hond te moet aanlijnen. Gelukkig komen we maar 1 of 2 keer in de week in een druk losloopgebied en de rest van de dagen lopen we lekker alleen in de omgeving bij de paarden, kunnen zowel mijn moeilijkere teef als mijn intacte reu lekker rennen en spelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 08:46

Mijn teefje is altijd woest interessant voor elke loslopende reu, ook vele reuen die gewoon geholpen zijn!, en toont haar loopsheid totaal niet. Ik merk pas dat ze loops is als ze niet wegrent voor de reuen of onderdanig plat op de grond gaat liggen omdat ze niet wil. Dus ik ga er gewoon mee wandelen en mensen moeten maar maken dat ze hun hond bij zich kunnen roepen hoor. Ik snap ook niet dat mensen zo tolerant staan tegenover het niet terug komen vanwege een teefje, als een jachthond oostindisch doof is vanwege een konijn is dat ook een sterk natuurlijke drang en dan heb je ineens een onopgevoede rothond :?
(nee, ik heb een Berner Sennen, die jaagt niet, gewoon ter vergelijking)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 08:55

Ik was dus ook helemaal alleen in dat losloopgebied anders was ze ook niet los geweest. Die reu heeft is er zeker kilometer vanaf mij vandoor gegaan naar ons toe. Dus t was echt ongelukkig. En zoals ik al zei loop ik al zo'n 15 jaar (met verschillende teven) overal en serieus nog nooit problemen gehad. Maar ach nu kan mij niks meer gebeuren en als ik die reu tegenkom weet ik zeker dat ie er weer boven op springt rn dan heeft ie toch n probleem..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 08:59

Ik begrijp de vergelijking niet....... maar bedoel je nu dat een reu geen intresse mag hebben in een teef, een jachthond niet mag jagen, een waakhond niet mag waken etc......

Eigenlijk mag een hond geen hond meer zijn.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:05

Paperboy schreef:
Ik begrijp de vergelijking niet....... maar bedoel je nu dat een reu geen intresse mag hebben in een teef, een jachthond niet mag jagen, een waakhond niet mag waken etc......

Eigenlijk mag een hond geen hond meer zijn.....

Ik bedoel dat mensen hier heel scheef in denken. Dat een reu wegrent richting een loopse teef en niet meer terugkomt is de normaalste zaak van de wereld, maar wanneer zeg een labrador verdwijnt richting konijn (ook natuurlijk en zelfbelonend gedrag) vinden mensen dat hij onopgevoed is (evenals idd waakhonden die gaan blaffen).

Voor mij geldt idd: een reu mag zijn interesse tonen maar moet wel terugkomen als je roept, een jachthond mag achter een konijn aan maar als de baas roept moet het spelletje uit zijn, een waakhond mag aanslaan maar als de baas aangeeft dat hij het gehoord heeft is de taak volbracht.

(en zolang dat nog niet getraind is hoort je hond aangelijnd in risicogebieden)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:11

Probleem met losloop gebieden blijft dat een klein aantal mensen denkt dat ze god zijn en dat heel de wereld zich aan hun aan moet passen. Als iedereen wat meer rekening met elkaar hield, zou het een stuk makkijket zijn.
Ik ben met mijn vorige angst agressieve hond (die zelf niks deed zolang ze met rust gelaten werd) een keer verdwaald en in een losloop gebied terecht gekomen. Nou, je had ze moeten horen als ik mensen vroeg om hun hond even bij te houden....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:12

Paperboy schreef:
Jessix schreef:
Aanlijnen en doorlopen is m.i. ook het beste. Zowel teefje als reu moeten elkaar gewoon kunnen passeren aan de riem, niets aan de hand.

Echter vind ik niet dat je alles maar goed moet vinden omdat het natuurlijk gedrag is. Als een hond jouw hond aanvalt, wat immers ook natuurlijk gedrag is, zou je het denk ik wel prettig vinden als de eigenaar ingrijpt en dan ook zo hard als nodig is. Een hond hoort naar zijn baasje te luisteren, onder alle omstandigheden. Of de eigenaar moet ingrijpen voordat de omstandigheden uit de hand lopen, aanlijnen dus.

Maar we hebben het hier over loopse teven in een losloopgebied, niet over honden die aanvallen. Honden die aanvallen is een heel ander verhaal, uiteraard hoor je als eigenaar ten alle tijde te voorkomen dat jouw hond een andere hond (dier of mens) wat aandoet.

Zoals ik al schreef het is inderdaad wel zo netjes om niet met je loopse teef op speelveldjes, hondenstrandjes etc. te komen. Het is ook niet slim omdat wel te doen.

Maar ik woon in een groot losloopgebied. Honden lopen hier altijd, overal los. Dat kan prima, mits ze gewoon luisteren of netjes aangelijnd worden indien dat even nodig is. Dat gebeurd ook eigenlijk altijd wel.

Verder ken ik een aantal uitlaatplekken met behoorlijk seksueel gefrustreerde reuen (soms ook gecastreerd), die je hond bespringen zelfs als ze niet loops is. Dit dominante en zeer ongewenste gedrag van rijen en honden tegen de grond blijven drukken is voor niemand leuk en ook dan vind ik dat je je hond gewoon moet corrigeren. Voor de teef is het bijna verkrachting. Niet goed lijkt mij en i.m.o. hoef je dit soort "natuurlijk gedrag" dan ook niet te accepteren. Deze plekken vermijd ik, net als veel andere mensen, maar het is toch jammer dat door een paar vervelende honden of eigenlijk eigenaren deze plekken nu niet meer voor iedereen toegankelijk zijn.

Vandaar mijn opmerking over natuurlijk gedrag.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:38

Paperboy schreef:
Mijn reu is nog intact maar ik wil wel even uit de wereld helpen dat alleen intacte reuen dit gedrag vertonen. Ik ken genoeg gecastreerde reuen ken die er nog lustig op los rijden als ze de kans krijgen. Waarom ik mijn reu niet laat casteren, omdat ik niet in een gezonde hond zomaar ga laten snijden. Mijn reu is altijd in mijn zicht en in ergste geval zou hij eens kunnen proberen een teefje of ongecastreerde reu te bestijgen, dan ben ik er zo bij omdat te voorkomen. De enige reden wanneer ik hem zou laten castreren is als het medisch noodzakelijk is. Sorry maar ik heb geen zin om in een losloopgebied te pas en te onpas alsnog mijn hond te moet aanlijnen. Gelukkig komen we maar 1 of 2 keer in de week in een druk losloopgebied en de rest van de dagen lopen we lekker alleen in de omgeving bij de paarden, kunnen zowel mijn moeilijkere teef als mijn intacte reu lekker rennen en spelen.

+:)+ +:)+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:42

he bah dat is zeker niet leuk jessix :( dat maakt voor mij dat ik daar dus al niet meer zou gaan wandelen, ik wandel voor mijn en mijn honden de rust en niet om mijn honden op de grond te laten drukken of te laten bespringen.. heel irritant :(

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:45

Tsja,makkelijk gedacht dat je een natuurlijke drift van een dier wel onderdrukt, dat is niet altijd te doen denk ik en ik zou er bij de doorsnee honden eigenaar van tegenwoordig al helemaal niet vanuit gaan...

Dus kun je toch het voor jezelf makkelijk maken? En het domweg niet opzoeken ?

Ik heb ook meegemaakt dat een reu eigenaar zijn hond niet onder controle had, ik liep netjes met m'n loopse teef aan de lijn, op een plek waar ze überhaupt niet los mochten.
Die man kwam achter zijn hond aanrennen en ik riep: tempo want die van mij is loops.
Hij reageerde gelijk met: sorry, schop hem er maar af.
Ik moest wel lachen en mijn teef was nog niet loops genoeg, want joeg de reu zelf weg, maar die man snapte het tenminste wel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:52

Eerlijk gezegd vind ik het een klein beetje omgekeerde wereld. Dus omdat een ander zijn hond niet onder controle heeft, mag jij ergens niet komen? Kijk, je loopse hond loslaten is weer een stap extra, maar zelfs dan, als ze netjes bij je blijft, waarom niet? Kan een reu niet luisteren? Dan hoort hij dus gewoon niet los.
Een losloopgebied is toch niet "ik laat mijn hond los en de rest zoekt het maar uit'?

En nee, je hoeft het op zich niet op te zoeken. Wij hebben hier maar 1 losloopplek in de buurt. Dan is de makkelijkste weg daar weg te blijven. Maar als het merendeel losloopgebied is, dan zocht de eigenaar van de niet luisterende reu het maar lekker uit.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:55

lalidan zo gaat het niet altijd in de praktijk.. als je in een losloop gebied loopt ga je er van uit dat honden met elkaar over weg kunnen (de meeste) en kunnen er ook echt wel honden op je af komen die kennis willen maken, als baasje van de reu dan niet weet dat je teef loops is kan de reu al binnen een paar sec er op zitten en vast zitten.. dat heeft niet alles met opvoeding te maken want het gaat dusdanig snel dat je er niet optijd bij kan zijn. dus ja ik vind het heel onverstandig dat je met je loopse teef dat soort risico s op gaat zoeken

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:57

Tja, in mijn ogen zit het toch echt anders in elkaar. Een losloopgebied betekend in mijn ogen nog steeds niet dat een hond maar vol op een andere hond mag stuiven, zéker niet als die andere hond aan de lijn zit. Dan hou je toch echt je eigen hond daar bij weg.

Zoals gezegd, als er echt maar 1 plek is of er een specifiek speelplekje is vind ik het anders, maar als het gewoon een groot wandelgebied is waar honden toevallig los mogen, dan voedt je je hond maar op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:00

essiesilly schreef:
als je in een losloop gebied loopt ga je er van uit dat honden met elkaar over weg kunnen (de meeste)

Daar ga ik dus sowieso al NIET vanuit. Ik wacht altijd met toestemming aan mijn hond om te gaan spelen tot de eigenaar er is en zegt dat hij akkoord is (en er dus bij is om evt. zijn hond weer aan te lijnen als blijkt dat het niet gaat). Is de baas er niet dan blijft mijn hond aan de voet tot hij er is.
Dat de eigenaar de hond los wil laten lopen en los kan laten lopen omdat hij onder appel staat wil niet per definitie zeggen dat de hond er ook op zit te wachten om met andere honden te spelen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:04

Ik vind:

Dat je met een aangelijnde hond niet naar een losloopgebied moet gaan als je je dan ergerd aan loslopende honden of anderen daar tot last bent.

Ik heb mijn honden meestal aangelijnd (en vind dat zelf prettig)........... ik loop dus ook alleen in gebieden waar dat verplicht is.
Daar loop ik het minste risico dat ik loslopende honden tref........ en als ik daar wel mee te maken krijg, mag ik daar iets van zeggen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:09

Urielle schreef:
essiesilly schreef:
als je in een losloop gebied loopt ga je er van uit dat honden met elkaar over weg kunnen (de meeste)

Daar ga ik dus sowieso al NIET vanuit. Ik wacht altijd met toestemming aan mijn hond om te gaan spelen tot de eigenaar er is en zegt dat hij akkoord is (en er dus bij is om evt. zijn hond weer aan te lijnen als blijkt dat het niet gaat). Is de baas er niet dan blijft mijn hond aan de voet tot hij er is.
Dat de eigenaar de hond los wil laten lopen en los kan laten lopen omdat hij onder appel staat wil niet per definitie zeggen dat de hond er ook op zit te wachten om met andere honden te spelen.

dat vind jij ja... ik roep ook altijd! mijn honden bij me als ik een andere hond zie, ik loop met 3 grote honden en dat kan voor mensen nogal eng over komen maar hoeveel mensen zijn er zoals jij en ik?... over het algemeen gaan mensen er van uit dat in een losloopgebied je gewoon met een gerust hart je hond los kan laten lopen en ook met andere honden mag spelen. en ik geef ze geen ongelijk

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:12

Ben het met je eens Essiesilly :j

Het mag immers al bijna nergens meer...... en als je dat niet wil, dan moet je daar niet naartoe gaan en dat zeg ik als ' niet-losloop-fan' ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:12

Nou Paintlinger, ik heb mijn hond niet aangelijnd maar die blijft wel aan de voet tot ik zeg dat ze gewoon vrij mag lopen. Ze is verder niemand tot last, staat netjes onder appel dus ik vind dat ik best in mijn recht sta om te klagen als andere mensen hun onopgevoede strontjoekel gewoon maar in de rondte laten stuiven. Eerst opvoeden, dan los, is de volgorde, en niet andersom.

(heb ook een hond die vrijwel doof, vrijwel blind EN oostindisch doof is en die blijft dus aan de lijn, ook al loopt hij los als een kuiken achter me aan. Ik kan hem niet terugroepen als hij wegloopt en die heeft dus niks te zoeken in een losloopgebied)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:15

Urielle, dat is keurig dat jouw hond dat zo netjes doet.
Ik vind dat mensen zoals jij dan ook prima in de 'aangelijnde' gebieden kunnen lopen..........maar er zijn maar weinig mensen die dat voor elkaar hebben.

Ik heb liever dat die mensen zich dan maar verenigen in de losloopgebieden ;) Dan kom ik daar niet hahaha
Ik kom dagelijks van die niet luisterende monsters tegen in het aanlijn-gebied............en daar heb ik ZO geen zin meer in!
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 25-01-14 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:15

essiesilly schreef:
over het algemeen gaan mensen er van uit dat in een losloopgebied je gewoon met een gerust hart je hond los kan laten lopen en ook met andere honden mag spelen. en ik geef ze geen ongelijk

Als je hond terugkomt als je roept is dat ook geen enkel probleem.
Maar afgezien van loopse teven en intacte reuen waar het topic overgaat kom je ook honden tegen die met alle honden samen kunnen BEHALVE een Duitse herder, of BEHALVE een Jack Russel, of BEHALVE een bruine labrador. En uiteraard zul je zien dat jij net met je herder, jack of lab loopt en die ene hond tegenkomt :+

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:18

Weetje......eigenlijk zouden mensen een cursus moeten volgen (en diploma moeten halen) VOOR ze een hond aanschaffen............

Want ik denk dat ongeveer 10% van alle eigenaren de ongeschreven regels kent.....

Ik probeer mijn klanten op de hondenschool dit dus wel mee te geven.