Kitten stinkt enorm, welk voer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: Kitten stinkt enorm, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:28

Helaas. Als je een goeie dierenspeciaalzaak hebt kan je het vragen. En niet alle a merken zijn goed voor elk dier.
kijk idd naar het percentage vlees dat erin zit. Enliefst granenvrij.
Maar blijft echt lastig.

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:35

Mijn kitten haar ontlasting stonk ook enorm vreselijk, toen bleek ze een granenallergie te hebben.
Ik voer nu Porta 21 Grainfree (zooplus), en sindsdien gaat het heel goed.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:41

Ik heb altijd rc gebruikt

Wat ik al jaren doe.. er staan altijd brokjes om te eten dus bij mij kunnen ze eten naar behoefte en rond etenstijd krijgen ze hun "nat" voer.

Nooit geen problemen mee gehad en in de nacht slapen ze toch wel hoor, dat is hun en jouw ritme
Als ik eens een dag thuis ben zie ik de katten nooit... die liggen dan te slapen en zijn dan verbaasd dat het vrouwtje op de dag thuis is.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:47

jiperdepip schreef:
Dat hangbuikje is haar reserve , dat hoort bij het ras !!
al mijn Britjes hebben dit en geen van hen is te dik

Ik heb 3 Britten, waarvan 1 kitten van 7,5 maand oud. Ze hebben allemaal een hangbuikje. Dit hoort gewoon bij het ras en heeft niets met dik zijn te maken.

Whiskas is geen goed merk. Geef je alleen droge brokjes of ook natvoer? Ik geef mijn Britten rauw vlees en daarnaast Schesir en droge brokjes van Catlovers Gold, hier zitten geen granen in. Ik probeer zo veel mogelijk natuurlijk voer te geven en weinig tot geen granen/kleurstoffen e.d.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 15:49

Ik zal straks eens kijken naar granenvrij voer.

Is RC granenvrij? En hoe zit het met Purina One? En met het vleesgehalte? Purina One heb ik volgens mij ook wel al in de rekken zien staan, dus dat is ook wel een optie.

Vlees zit er volgens mij niet in RC hé?

Ik lees op het internet van RC:

Samenstelling:
gevogelte-eiwit (gedroogd), rijst, dierlijk vet, maïs, plantenproteïne-isolaat*, maïsglutenvoer dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), lignocellulose, gedroogde bietenpulp, mineralen, visolie, gist, sojaolie, ei gedroogd, fructo-oligosaccharide, gisthydrolysaat (rijk aan mannan-oligosaccharide tagetes-extract (rijk aan luteïne).
*L.I.P.: Uitgelezen, licht verteerbare proteïnen met hoge biologische waarde.

Toevoegingsmiddelen:
Voedingsfysiologische toevoegingsmiddelen:
vitamine A (20.700 IE/kg), vitamine D3 (740 IE/kg), E1 [ijzer] (41 mg/kg), E2 [jodium] (3 mg/kg), E4 [koper] (6 mg/kg), E5 [mangaan] (54 mg/kg], E6 [zink] (176 mg/kg), conserveringsmiddelen, anti-oxidanten.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:58

RC is absoluut niet granenvrij!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:59

Kijk even op http://www.zooplus.nl
Daar kun je de A merken (aanbevolen merken) bekijken, maar die zijn ook niet allemaal granenvrij zie ik.
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 24-01-14 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:59

Vind je rauw vlees vervelend om te voeren?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 16:05

Ik weet niet of ik dat vervelend vind om te voeren, heb het nog nooit gedaan :Y)
Het lijkt mij gewoon gemakkelijk zoals het nu is, gewoon wat brokjes in het bakje doen...

Rauw vlees, hoe moet ik dat dan zien? Echt vlees in de winkel kopen alsof het voor mezelf is? Of rauw vlees in de vorm van echt kattenvoer? (denk eraan, ik ben een echte leek! :o )

AnneOmie schreef:
RC is absoluut niet granenvrij!

Ok, dat is duidelijk :D
Dus als ik voor voer ga kijken, ervoor zorgen dat er geen gerst, haver, rijst, maïs enz in zit?
Waarom zijn granen niet zo goed trouwens?

In Purina One zitten blijkbaar ook granen als ik zo lees op het internet, dus dit is dan ook weer uitgesloten... :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:06

Rauw vlees moet poes ook maar net kunnen weg krijgen. Mijn BK krijgt dat niet weg met d'r ietwat platte gezichtje. Zij is meer van brokjes en kan prima granen hebben dus dat is geen probleem.

De natvoer mousse is al 'wild' genoeg voor haar :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:11

Rauw vlees heb je in verschillende vormen. Ik haal bijvoorbeeld zelf wel eens kippenhartjes bij de bioslager voor Olivier, maar je hebt ook een soort worsten, waar je het vlees uit kan knijpen als het ware. Die koop je bevroren en ik vind het zelf het fijnst om ze gewoon in plakken te snijden, de vriezer in te mikken en per portie te ontdooien. Je hebt ook kippennekken, eendagskuikens en andere ietwat lugubere vormen. Of bakjes vlees van smuldier bijvoorbeeld, dan geef je gewoon een paar schepjes per dag.

Olivier is een Pers en kan rauw wel eten maar hij heeft een chronische zeureigenschap, hij is een hele lastige eter en eet op het moment alleen Jumbo voer. Oh de ironie. Hij is overigens 19 en we hebben heel lang een eet-gevecht gehad maar ik heb het opgegeven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:12

Voertips genoeg zie ik wel.
Maar voor de kattenbak... Wij gebruiken van die steentjes. Pfff, silica achtig spul. Wat de drolletjes helemaal uitdroogt. Ideaal!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:13

Vers ben ik ook ene voorstander van, als ik bijvoorbeeld kip maak dan krijgen mijn katten gesneden kip. Of gekookte lever, of hartjes. Alleen het zijn allemaal mutsen want wat A lust, lust B niet, lust C niet :=

Dan is een brok die ze allemaal lusten wel écht heel handig en is vers een extraatje :j

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 16:16

@ Janine 1990: Ik heb ook enkel voertips nodig :Y)
Kattenbakkorrels heb ik, heel tevreden van die korrels! Ik heb de korrels van Cat's Best, kan ik zo in het toilet gooien dus heb ik ook geen afval. Toen poezel nog Royal Canin at hadden we ook geen last van stank...
Dus ik ben enkel op zoek naar voertips ;)

Jullie geven je kat dus ook gewoon rauwe kip die jullie voor jezelf in de winkel kopen?
Of is het 'rauw vlees' ook kattenvoer. Ik heb geen idee wat ik mij bij rauw vlees moet voorstellen... :D
Lieveli geeft een goede uitleg van welke soorten rauw vlees er zijn, maar hoort dat echt onder het kattenvoer of ligt dat in de supermarkt gewoon bij het vlees dat ik koop voor mezelf? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:17

Ik geef ze rauwe kip van de supermarkt :j altijd de stukken die ik zelf niet eet, dus met bloedvaatjes etc er in. :+ Vinden ze heerlijk :D

Vanavond eet ik of runderworst of gehakt, daar krijgen ze ook wat van. Eigenlijk alles behalve schaap en varken. Varken is niet goed voor ze, schaap weet ik niet maar dat vind ik zelf altijd te lekker _O-

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:19

Vers vlees voor de kat is te verkrijgen als KVV ofwel kompleet vers voer. Zoek eens op Smuldier, Carnibest of Tinlo

Is een rol en kan je in plakjes geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:19

Die rollen heb ik inderdaad ook geprobeerd, en allemaal weg kunnen doen. Die beesten van ons moeten dat echt niet := smuldier niet, carnibest niet, tinlo niet :=

Vind ik wel jammer, die rollen waren écht superhandig..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:20

Je hebt al veel adviezen gekregen. Whiskas stinkt inderdaad enorm als het weer uit je kat komt. Daarom voer ik het zéér beperkt (1 keer per week)

Mijn kitten (bijna 9 maanden) kreeg ook wat vetkwabjes onder haar buikje. Daarom ben ik een ander voer voor haar gaan zoeken en daar ben ik erg tevreden over. Het is een voer van Royal Canin. De precieze naam ben ik even kwijt maar die zoek ik straks thuis wel voor je op :)

Overigens voer ik 3 of 4 keer per dag, in porties dus. Als je het voer afweegt weet je zeker dat ze niet te weinig binnen krijgt, en als je het over een paar keer verdeelt (dus een paar maaltijden) heeft ze nooit lang een leeg maagje.
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-01-14 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 16:20

@ Jans: Ok goed om te weten dat dat mag!

En is er ook 'rauw vlees' in de vorm van kattenvoer of bedoelt iedereen hier vlees uit de supermarkt mee?

@ Douraque: KVV, is dat een merk? Van die 3 andere heb ik nog nooit gehoord, weet je of dat ook in België te krijgen is?

@ Koper: Van Royal Canin is er bij mijn weten maar 1 soort brokjes voor kittens, dat is namelijk die wat ik eerst gaf, voor kittens tot 12 maanden (een wit met roze zak)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:27

KVV is rauw kattenvoer. Dat is gemalen vlees in de juiste verhouding voor katten. Dat koop je in een soort worstjes die je dan laat ontdooien. Het is een soort gehakt zeg maar.

Je hebt verschillende merken. Carnibest (vind ik wat vet), Haaksbarf, Lotgering, Tinlo en nog wat andere merken.
Dit kun je niet in de supermarkt halen, maar vaak wel bij een dierenwinkel. Op de sites van de merken vind je verkooppunten. Maar Lotgering bezorgd bijvoorbeeld weer alleen maar thuis.

Als je toch makkelijk wil en brokjes wil voeren dan zou ik voor Acana, Applaws, Taste of the wild of Porta 24 gaan. Of iets soortgelijks. Deze kun je via internet bestellen: www.zooplus.nl. Hier staat ook een hele omschrijving en de samenstelling.

En ik weet niet waar je woont, maar ik heb nog Acana Wild Prairie staan voor noodgevallen en dan mag je gerust voor een week komen halen om te proberen :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:29

Jans schreef:
Die rollen heb ik inderdaad ook geprobeerd, en allemaal weg kunnen doen. Die beesten van ons moeten dat echt niet := smuldier niet, carnibest niet, tinlo niet :=

Hier hetzelfde... Snoetje eet dat ook niet. Heel jammer. Echt rauw gaat niet, en dit wilt ze niet.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 16:31

Ik ga zo dadelijk eens kijken in de dierenspeciaalzaak hier in de buurt. Liefst koop ik een voer dat in 1 van deze 2 winkels te verkrijgen is, dat is voor mij het gemakkelijkste.

Ik ga ook zeker eens kijken naar die KVV, weet niet of ze dat in België hebben.

Van die brokmerken die je opnoemt heb ik nog nooit gehoord, maar ik ga zeker eens kijken of ik dat hier kan vinden!

Ik woon trouwens in Genk (Belgisch Limburg)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:32

sander_lotte schreef:
@ Koper: Van Royal Canin is er bij mijn weten maar 1 soort brokjes voor kittens, dat is namelijk die wat ik eerst gaf, voor kittens tot 12 maanden (een wit met roze zak)

Klopt, het is ook geen kittenvoer. Juist omdat Maj (mijn kitten) een buikje kreeg werd dit voer mij aangeraden.

Het zijn wel kleine brokjes, dus dat is handig. Maar dan met minder "pokon" :P erin.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:34

vlees dat je koopt voor jezelf is 'rauw vlees' (maar geen varken geven lol) alleen een wat dure variant van kattevoer lol

Als je als leek geheel over wilt stappen op rauw vlees kun je beter KVV gaan voeren, KVV staat voor kompleet vers voer en wordt door verschillende producenten aangeboden. Dit omdat een kattedieet nogal nauw sluit, je moet gaan berekenen hoeveel spiervlees/bot/orgaanvlees etc ze nodig hebben om een gezond dieet (maaltijden dus) te kunnen aanbieden. KVV producenten doen die berekeningen voor je lol
Het is altijd ingevroren rauw/vers vlees en je ontdooit wat je nodig hebt

Enkele soorten zijn in de nederlandse supermarkt te vinden, waaronder smuldier en rodi of je deze ook in belgische supermarkten kunt vinden weet ik niet. Liggen in het diepvriesvak.
Daarnaast kun je bij dierspeciaalzaken en/of leveranciers soms een wat groter assortiment vinden, en zijn er ook online leveranciers die ingevroren thuisbezorgen.

Zelf vind ik dit wat lastig (vriezerruimte, op tijd moeten ontdooien enz), dus voer ik gewoon brokvoer, maar voer daarbij enkele keren per week wat vers, dit is dan geen onderdeel van haar dagelijkse menu maar een extraatje en hoef ik me daardoor dus ook niet druk te maken over verhoudingen etc.

Wat ik er bijgeef:
- kippehart/lever/maag ... haal ik bij de poelier op de markt à 3 euro per kilo, dus 60 ct voor 2 ons, en kan daar 3x een portie van geven
- eendagskuikens ... haal ik hier voor ong. 2 euro??? zitten 15 kuikens ofzo in een zak, zijn dan bevroren en moet je dus wel ontdooien (of de kat moet van eendeijs houden :P)
- runderhart, staat hier wel eens bij de supermarkten tussen het normele vlees (voor mensen dus), wel met een sticker 'diervoeding' erop, dat is de dure variant. Smuldier heeft ook runderhart/lamshart in de vriezer (zak met blokjes/stukjes) en die zijn iets van 1,50/1,60 voor 500 gr
- kipfilet/rundergehakt, als ik het zelf met koken gebruik krijgt de kat ook wat omdat ze zo lief kijkt lol, gewoon zo rauw en ongekruid natuurlijk

- smuldier compleet, in de supermarkt in het vriesvak, maar die haal ik niet voor mijn kat, want de compleet versie heeft pens (ben bang dat ze dat niet lust), en de niet compleet versie bevat danwel geen pens maar wel granen en dat geef ik liever niet. Daarnaast zou ik het hele blok moeten ontdooien om een klein stukje ervan te geven of mijn messen verkl*ten door ze als zaag te gebruiken lol

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:37

Jans schreef:

Die van mij eten dat ook niet :n Ik koop altijd vlees bij de supermarkt voor ze. Kipfilet, runderpoulet, tartaar, gehakt, runderhart en af en toe lever. Dit geef ik allemaal rauw. Mijn kitten van 7.5 maand eet het alleen niet. Mijn 2 volwassen Britten wel.