Welk huisdier in terrarium van 60 cm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:54

fohadie schreef:
_xDyan schreef:
Baardagamen! Zijn super mooi... alleen wel heel rustig...
[ Afbeelding ]

Edit:typo verbeterd en plaatje toegevoegd :)

Baardagamen in een bakje van 60cm? Beetje klein.. er worden hier wel meer tips gegeven over reptielen waar ik mijn vraagtekens bijzet of die mensen wel weten hoe groot zo'n beesie wordt?

Lees je sowieso eerst in als je echt aan een reptioel wilt beginnen! Dat je wel een beetje weet waar je aan begint en wat je kan verwachten.

Mocht je toch voor knaagdiertjes zoals kleurmuisjes gaan: ook dan is het natuurlijk handig om te lezen wat zij nodig hebben maar das iets makkelijker dan een reptiel zeg maar want daar gaat het nog al vaak fout.

Baardagaam is helemaal niet zo groot.. wij hadden er 2 in een 90x40 bak. Inmiddels is er 1 gestorven aan ouderdom, maar 1 zo'n beestje kan prima in een 60x40 bak...

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:02

Dwergmuizen zijn leuk, maar vreselijk lastig om het hok schoon te maken, en moet wekelijks gebeuren, want ze stinken! Die beesten zijn snel, wendbaar, eerste klas ontsnappers en onmogelijk tam te krijgen. Ik heb ze zelf ook gehad in een terrarium, 12 stuks. Uiteindelijk waren er nog 4 over, ze liepen flink, echt flink te vechten. Waren 3 mannetjes en de rest vrouwtjes, ruimte hadden ze zat.. Nooit meer die beesten voor mij. :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:03

Waren Afrikaanse dwergmuizen zeker? Die zie je vaker, die zijn echt heel erg klein. Europese dwergmuizen zijn ietsjes groter (nog steeds mini helemaal vergeleken met kleurmuizen). Afrikaanse zijn nachtactief dus die zie je overdag niet echt, ze zijn ook gevoeliger voor kou dus ze moeten wel in een warme kamer staan. Europese zijn dagactief dus die zie je meer en de temperatuur maakt niet zo uit. Zouden allebei in die bak kunnen, zijn erg leuke diertjes. Wel echt om naar te kijken want ze zijn veel te klein om er echt uit te halen maar het zijn geen angstige diertjes, juist heel nieuwsgierig.

Baardagaam in een 60 x 40 bak :x lees je eerst eens in voor je een dier koopt of foute adviezen geeft. 90 x 40 is al te klein voor 1. :n

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:04

1 baardagaam in een bak van 60 x 40 is echt te klein.
Die beesten kunnen een totale lengte krijgen van zo'n 55 centimeter, het zijn zeer actieve beestjes, dus moeten de pootjes kunnen strekken.
Ik heb voor mijn 3 jonge baardagamen een hok van 120 x 60 x 60. Maar nu ze groter beginnen te worden vind ik het veel te klein, dus ik ga binnenkort een hok van 160 x 60 x 60 voor ze maken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:08

_Ekenna schreef:
Dwergmuizen zijn leuk, maar vreselijk lastig om het hok schoon te maken, en moet wekelijks gebeuren, want ze stinken! Die beesten zijn snel, wendbaar, eerste klas ontsnappers en onmogelijk tam te krijgen. Ik heb ze zelf ook gehad in een terrarium, 12 stuks. Uiteindelijk waren er nog 4 over, ze liepen flink, echt flink te vechten. Waren 3 mannetjes en de rest vrouwtjes, ruimte hadden ze zat.. Nooit meer die beesten voor mij. :')

Europese of Afrikaanse? Hoe groot was je bak?

Gek dat je ze zo vaak moest verschonen want ze hebben geen echte geur zoals kleurmuizen (Europese iig)
Je moet ook niet meer mannen met vrouwen in een bak zetten dan is het logisch dat ze gaan vechten... Altijd zelfde geslacht bij elkaar of evt 1 man met een paar vrouwen. En natuurlijk niet teveel in een bak. Klinkt mij meer in de oren als verkeerde huisvesting.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:08

_Ekenna schreef:

Dan heb jij andere dwergmuizen gehad vermoed ik. Ik heb afrikaanse dwergmuisjes, een koppeltje dames en die vind ik niet stinken hoor :) zitten nu al anderhalve maand in hetzelfde hok met dezelfde bodembedekking en ik vind ze echt niet stinken :)
Tevens zijn het ook geen knuffeldiertjes, maar echte kijkdiertjes die je ook niet moet proberen tam te krijgen vind ik. Hok verschonen zal ook niet echt een probleem worden vermoed ik, gewoon een goed bakje pakken, muisjes en nest opscheppen bak verversen en weer terugzetten :)
Denk ook dat je gewoon een te grote groep gehad hebt, zeker als ze in een heel groot terrarium zitten kan ik me voorstellen dat er wat territoriumdrift bij komt kijken en ja dan gaan ze vechten :+

Edit: overigens zijn die van mij ook niet echt schuw, heel nieuwschierig. De katten en de muizen hebben regelmatig een staarwedstrijd :+
Laatst bijgewerkt door Suuskipje op 22-01-14 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:10

Waren Europese. Dat was een bak van 60 x 60 x 80 (l x b x h). Groot genoeg lijkt mij. Met meerdere voer en drinkplekken. Meer dan genoeg klim mogelijkheden. Hooi om nestjes te maken.. Daarnaast zouden 3 mannen met 9 vrouwtjes moeten kunnen.
Ik vond ze iig wel stinken. Maar dat komt misschien ook omdat ik ze op zand had. :-)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:22

Citaat:
Daarnaast zouden 3 mannen met 9 vrouwtjes moeten kunnen.

uuuhhhh, wat praten jullie nou over mannen met vrouwen in een terrarium te zetten?
Ze zijn met 4 weken geslachtsrijp. ze kunnen 7 nesten per jaar krijgen van maximaal 8 jongen.
Als je dan 9 vrouwtjes en 3 mannen zou hebben... 9 vrouwtjes + 7 nesten per jaar + plusminus 6 jongen per leg = 378 muizen in het jaar en dan heb ik het niet eens over alle dames van die 378 die na twee maanden alweer geslachtsrijp zijn...

Edit: Toch nog even uitgerekend, mochten de helft van de geboren muizen vrouw zijn dan heb je dus 189 dames, die dames zijn na 8 weken geslachtsrijp en die krijgen dus ook weer 7 keer per jaar rond de 6 rittens dan zit je al op 7938 muizen... hahaha :')
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 22-01-14 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:25

_Ekenna schreef:
Die beesten kunnen een totale lengte krijgen van zo'n 55 centimeter, het zijn zeer actieve beestjes, dus moeten de pootjes kunnen strekken.
Ik heb voor mijn 3 jonge baardagamen een hok van 120 x 60 x 60. Maar nu ze groter beginnen te worden vind ik het veel te klein, dus ik ga binnenkort een hok van 160 x 60 x 60 voor ze maken.

Wij hebben er totaal 4 gehad en zijn nooit groter geworden dan 30 cm :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:30

_xDyan schreef:
_Ekenna schreef:

Of je hebt de dwerg baardagaam gehad. Of ze zijn gewoon compleet vergroeid :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:33

_Ekenna schreef:
Waren Europese. Dat was een bak van 60 x 60 x 80 (l x b x h). Groot genoeg lijkt mij. Met meerdere voer en drinkplekken. Meer dan genoeg klim mogelijkheden. Hooi om nestjes te maken.. Daarnaast zouden 3 mannen met 9 vrouwtjes moeten kunnen.
Ik vond ze iig wel stinken. Maar dat komt misschien ook omdat ik ze op zand had. :-)

Kan dus niet. Meerdere mannen gaan vechten om de vrouwen. Een te grote bak kan voor extra territoriumdrift zorgen. Mannen en vrouwen gaan zich voortplanten = extra stress, vrouw gaat na de bevalling achter de man aan jagen want die wil weer dekken. Zo krijg je nog meer ruzies.

Zand geen ervaring mee maar dat absorbeert niet dus wss stonk het daarom. Ik fok ze heb er meer dan 20 in verschillende bakken en hoef nog niet 1x pm te verschonen met finacard als bodembedekking.

Heb mannen en vrouwen gescheiden, groepen van verschillende groottes en nooit gevechten.
Deze dieren zijn van nature meer solitair vandaar dat je niet zomaar een paar mannen en vrouwen bij elkaar kunt gooien.

Sorry voor mijn kortaf zinnen trouwens maar zit op mobiel :P

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:37

Fiffill schreef:
_Ekenna schreef:

Kan dus niet. Meerdere mannen gaan vechten om de vrouwen. Een te grote bak kan voor extra territoriumdrift zorgen. Mannen en vrouwen gaan zich voortplanten = extra stress, vrouw gaat na de bevalling achter de man aan jagen want die wil weer dekken. Zo krijg je nog meer ruzies.

Zand geen ervaring mee maar dat absorbeert niet dus wss stonk het daarom. Ik fok ze heb er meer dan 20 in verschillende bakken en hoef nog niet 1x pm te verschonen met finacard als bodembedekking.

Heb mannen en vrouwen gescheiden, groepen van verschillende groottes en nooit gevechten.
Deze dieren zijn van nature meer solitair vandaar dat je niet zomaar een paar mannen en vrouwen bij elkaar kunt gooien.

Sorry voor mijn kortaf zinnen trouwens maar zit op mobiel :P

Ik snap überhaupt niet dat iemand maar liefst twaalf muizen in een bak wil houden, maximum wat ik ooit gehad heb was zes dames. Dat ging prima maar ook daar rommelde het wel eens wat. Ook het samen houden van mannen en vrouwen snap ik niet, dan moet je toch om de haverklap baby's hebben?

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:53

love_western schreef:
_xDyan schreef:

Ik heb trouwens nog nooit baardagamen van 55 cm gezien.. dat is echt wel heel groot hoor...
Maarja ze passen zich ook wel aan aan de omgeving dus dan zal dat het wel geweest zijn. Al waren ze wel volwassen toen ze hier kwamen..

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 17:06

Fiffill schreef:
Zoek je een dier waar je echt iets mee kan of iets leuks om naar te kijken?

Zag dat het over muizen ging, ik fok Europese dwergmuizen, ontzettend leuke muisjes. Ze hebben een grijpstaart die ze gebruiken om mee te klimmen (normale muizen kunnen dit niet) en ze zijn dagactief dus je ziet ze veel. Het grootste voordeel vind ik nog wel dat ze niet stinken, normale kleurmuizen stinken ontzettend, die heb ik ook gehad en daar werd ik echt niet vrolijk van... deze ruik je niet, beide geslachten en je hoeft eigenlijk maar 1x in de maand/2 maanden (afhankelijk van je hok) te verschonen, ik vind het ideaal.

Europese dwergmuizen is dat wel geschikt voor een beginner andere knaagdieren wel gehad maar muizen nog nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:14

_xDyan schreef:
love_western schreef:

Ik heb trouwens nog nooit baardagamen van 55 cm gezien.. dat is echt wel heel groot hoor...
Maarja ze passen zich ook wel aan aan de omgeving dus dan zal dat het wel geweest zijn. Al waren ze wel volwassen toen ze hier kwamen..

Euhh ze passen zich niet aan hun ruimte. Geen enkel dier. Ze vergroeien alleen maar. Puur dierenmishandeling. Ga asjeblieft informatie opzoeken over baardagamen.

tessyke

Re: Welk huisdier in terrarium van 60 cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:18

oh je hebt veel leuke mogelijkheden met een 60x30x30.
Dat is een leuk bakje en je zal zeker iets naar je zin vinden om erin te zetten!
Hoe hoog komt de onderste glasplaat?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:25

Mijn Russische dwerg hamster zat in een deze maat bak. Ging prima, hij had ook een traliekooi maar hij klom nooit. Vond het goed kunnen hoor in 60x30. Maar wel een beetje plezier voor hem maken met huisjes en buizen enz. Nu zit hij in een terrarium van 100x50 met nog 2 verdiepingen van 25x25 cm. Groter is natuurlijk beter maar voor een dwerg kan het wel.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:41

Zo ik zit weer op de computer, typt toch wat makkelijker :=

Arrabel schreef:
Citaat:
Daarnaast zouden 3 mannen met 9 vrouwtjes moeten kunnen.

uuuhhhh, wat praten jullie nou over mannen met vrouwen in een terrarium te zetten?
Ze zijn met 4 weken geslachtsrijp. ze kunnen 7 nesten per jaar krijgen van maximaal 8 jongen.
Als je dan 9 vrouwtjes en 3 mannen zou hebben... 9 vrouwtjes + 7 nesten per jaar + plusminus 6 jongen per leg = 378 muizen in het jaar en dan heb ik het niet eens over alle dames van die 378 die na twee maanden alweer geslachtsrijp zijn...

Edit: Toch nog even uitgerekend, mochten de helft van de geboren muizen vrouw zijn dan heb je dus 189 dames, die dames zijn na 8 weken geslachtsrijp en die krijgen dus ook weer 7 keer per jaar rond de 6 rittens dan zit je al op 7938 muizen... hahaha :')

8 jongen is wel erg veel voor dwergmuizen, meestal zijn het nesten van 3-6. Ze zijn met 5/6 weken geslachtsrijp. Maar inderdaad, waar je mannen en vrouwen samen houdt krijg je jongen :+ Ligt ook wel aan de omstandigheden, als je stress hebt in de bak gaat het natuurlijk slechter en kunnen ze de jongen ook op gaan eten.

De vrouwen zijn erg goede moeders (en erg makkelijke moeders imo, heb nog nooit problemen gehad met opgegeten jongen oid en ik hanteer de kleintjes wel altijd om de geslachten te controleren en voor foto's) maar ze zijn erg fel naar andere muizen toe. Ze voeden de jongen alleen op, als de man nog in dezelfde bak zit zal die de vrouw weer willen dekken maar zij zal hem weg jagen. Dit geeft veel stress voor beide partijen (en mogelijk gewonden).

Zelf heb ik mijn mannen en vrouwen apart zitten, groepen zijn max 6 muizen groot (een enkele keer iets meer, grootste groepjes zijn meestal moeder + jongen en soms 2 verschillende nestjes die net van de moeder af zijn en tijdelijk samen zitten dus die worden toch weer uit elkaar gehaald). Vind een 3 of 4-tal altijd wel een mooi aantal voor een groepje.
Voornaamste redenen dat ik ze apart heb zitten is omdat ik geen inteelt wil, zelf wil beslissen wanneer ik nesten heb en ik wil de moeders in een aparte bak laten bevallen zonder stress.

@joann123 wat betreft het verzorgen, dat is heel erg simpel. Er staat wat meer info op mijn website. Het zijn wel echte kijkdiertjes dus als je iets wilt om te knuffelen zijn ze minder geschikt. Ze zijn heel erg actief en altijd bezig (wij noemen het muizen-tv want je hebt altijd wat te zien)
Overigens zijn ze imo best wel tam, het vangen kan nog wel eens lastig zijn maar eenmaal op de hand zijn het hele rustige diertjes, totaal niet zenuwachtig. Ook in de bak zelf zijn ze heel nieuwsgierig, hier komen ze altijd naar je toe rennen als je ervoor staat om te kijken wat je aan het doen bent en ze kunnen ook best leren om uit je hand te eten. Maar als je liever een muis hebt die je vast kunt houden kun je beter kleurmuizen nemen.

_xDyan misschien had je inderdaad dwergbaardagamen? Die worden ong 30 cm maar dan vind ik een bak van 60 ook al veel te klein. Geloof dat de minimale maat voor 1 dwerg 100 x 50 is.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:46

Haha... deze baardagamen hebben het echt alles behalve slecht :') ik denk niet dat dit dierenmishandeling is XD aanstellen is ook een vak ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:46

_xDyan schreef:
love_western schreef:

Hoe dan? Je weet dat evolutie eeuwen duurt?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:49

_xDyan schreef:
Haha... deze baardagamen hebben het echt alles behalve slecht :') ik denk niet dat dit dierenmishandeling is XD aanstellen is ook een vak ;)

Je inlezen voor je dieren neemt is ook een vak... het zou heel normaal moeten zijn, maar helaas is dat nog niet zo, blijkt maar weer. Een paard in een kleine stal kan niet maar dit kan wel?

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:13

:9
Fiffill schreef:
_xDyan schreef:

Je inlezen voor je dieren neemt is ook een vak... het zou heel normaal moeten zijn, maar helaas is dat nog niet zo, blijkt maar weer. Een paard in een kleine stal kan niet maar dit kan wel?

Nee, maar een paard is heel wat anders als een baardagaam. En geloof me, er is hier iemand die meer van deze beesten weet dan jullie ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:16

Een baardagaam vereist inderdaad meer kennis van zaken. En geloof me, een agaam kan zich lichamelijk niet aanpassen aan het formaat van het leefgebied, enkel kan het vergroeien. En dat is niet fraai.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:17

_xDyan schreef:
Nee, maar een paard is heel wat anders als een baardagaam. En geloof me, er is hier iemand die meer van deze beesten weet dan jullie ;)

Wie dan? Jij duidelijk niet. :D
Mijn Baardagamen, 2 vrouwtjes, 1 mannetje, waren op een leeftijd van 8 maanden zo'n 25 / 30 cm. Nu zijn ze 1,5 jaar en zijn ze daar dik over heen. Ik denk dat ze nu wel tegen de 50 cm aan zitten, t mannetje iig zeker weten wel. Maar ik heb even niet de mogelijkheid om ze te meten..
Die beestjes hebben gewoon flink wat ruimte nodig. En kunnen zich idd niet aanpassen.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:29

Mijn stiefvader is hier diegene die voor ze zorgt en er veel verstand van heeft. De beestjes zien er goed uit en hebben echt ruimte zat. Maar ik geloof nooit dat die dingen 55 cm zijn. Dan is het waarschijnlijk gee baardagaam.
Maar laten we stoppen. Jullie bereiken hier toch niks mee en dit is vreselijk off-topic.