Oude cavia ernstig ziek, dierenarts zegt ouderdom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 19:52

SanneJas schreef:
eens met Urion.

arm beestje. :(

Ik snap echt niet dat mensen zo lang medische zorg aan hun (huis) dier uitstellen.
Jij kiest voor jou huisdier, ook in mindere tijden. Jou cavia heeft er niet voor gekozen om bij jou te zijn, en is wel helemaal afhankelijk van jou. Je weet toch voor je aan dieren begint dat ze ziek (kunnen) worden en dat het altijd veel geld kost.

Als ik ouders had die huisdieren kennelijk niet belangrijk genoeg vinden om gelijk medische zorg te bieden wanneer ze het nodig hebben, had ik geen huisdieren genomen en gewacht tot ik uit huis was.

maar goed, wat gebeurd is is gebeurd en ik hoop dat de jonkies nooit iets gaan manekeren bij jou.

Ben wel blij dat je uiteindelijk naar de dierenarts bent gegaan.
Je zal vast wel veel om je beestje geven, maar vind dit toch wel erg sneu voor het diertje. :(
Ik had het beestje uit zijn lijden verlost, als je nu nog niet weet wat er aan de hand is. (alleen dan weken eerder).

Dit begrijp ik niet helemaal. Rocky heeft inmiddels twee soorten medicatie, pijnstilling en antibioticum. De pijnstilling helpt tegen pijn, ook tegen de pijn van een tumor, mits dit het geval is. Het zal niet helpen de tumor te doen slenken. Op deze manier komt iedereen er achter wat er nu eigenlijk met Rocky aan de hand is, zonder dat zij hier lasten van ondervindt.

Ik heb inmiddels voor mijn huisdier gekozen. Het is gebeurd, en het is niet zo makkelijk als je denkt. Ouders hebben veel over je te zeggen, en wanneer je hun advies niet opvolgt wordt dat niet ten harte genomen. Uiteindelijk heb ik gezien dat het echt niet goed ging met Rocky, en laten we niet vergeten dat ze meteen nadat ze pijn had apart is gezet met vitaminewater, speciaal voer en weinig loopruimte. Er zijn dus wel meteen maatregelen genomen. Mijn ouders vonden dit voldoende, ook na een paar dagen. Ik niet.

kiimberley schreef:
Succes met dwangvoeding. Ik heb dit meerdere malen bij verschillende cavia's gedaan en ze leven allemaal nog. Na een tijdje vonden ze het zelfs lekker. Naast het dwangvoer wat je haalt bij de DA kan je een wortelhapje (babyhapje) bijvoeren. Zelf deed ik altijd mijn eigen voer (biks) in de mixer met water en voerde dat bij. Let wel: zeker wel 3 keer per dag aangezien ze eigenlijk heel de dag moeten kunnen eten.

Vooral niet opgeven, mijn ervaring leert dat hoelang het ook duurt, hier duurde het soms een paar weken, ze op een gegeven moment toch weer gaan eten.

Ik heb haar vandaag babyhapjes van Olvarit aangeboden, met peer. Ik weet dat te veel suikers niet goed zijn voor een cavia, maar laten we niet vergeten dat ze het spuitje voor de antibiotica inmiddels haat en dat ze absoluut niet heeft gegeten de afgelopen dag. Ik heb haar peer aangeboden in pureevorm omdat ik weet dat ze houdt van zoete fruiten, vandaar. Het heeft geholpen, ze vond het heerlijk. Ze heeft sowieso wel 20 gram van het prutje gehad, en dat vind ik een behoorlijk begin.

Ik ga haar haar senior-caviabrokken geweekt aanbieden, de eerste stap naar 'dwang'voeding is gezet, en ik hoop dat ze realiseert dat wanneer zij uit haar hokje komt, dat het dan voornamelijk is om gevoerd te worden, want uit haarzelf eet zij niet meer.

Het voer dat ik heb gekregen van de DA heeft veel vezels, dit heb ik ook aangegeven dat Rocky nodig heeft omdat ze dus geen hooi meer eet. En wanneer de darmen stilliggen kan ik mij niet voorstellen dat de antibiotica goed kunnen werken. Ik ga morgen hiermee beginnen, omdat ik anders denk dat het te druk is voor haar.

Aryana schreef:
Mensen niet zo doorzagen over het uitstellen van de DA, we weten het nu wel. Vind ts juist erg zorgzaam overkomen.

_/-\o_ Meer kan ik niet zeggen.

annepaardoes schreef:
SanneJas schreef:
maar goed, wat gebeurd is is gebeurd en ik hoop dat de jonkies nooit iets gaan manekeren bij jou.

Jonkies??? Heb ik wat gemist?

Rocky loopt normaal gesproken bij twee jonge cavia's :j Ik denk dat hiernaar gerefereerd wordt.

Maflinger_S

Re: Oude cavia ernstig ziek, dierenarts zegt ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:01

TS, je doet je best. Ik snap je helemaal hoor als je zegt dat je ouders de dienst uitmaken en dat je die moet volgen. Ik weet niet zoveel van cavia's maar een 7-jarige klinkt als behoorlijk oud (zeker omdat het seniorenvoer blijkbaar van 3-5 jaar is) dus je hebt haar blijkbaar lang goed verzorgd.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:02

Ik ben zelf gek op cavia's en heb er meerdere. Op 2 januari heb ik mijn vriendinnetje in moeten laten slapen, ze is bijna 7 jaar geworden. Ze kreeg oa een ontsteking bij haar kontje, verder at en dronk ze goed en leek ze happy. Al was ze wel wat afgevallen. Uit ervaring weet ik dat cavia's het niet snel laten merken als ze pijn hebben en zich niet goed voelen, want dat betekend hun dood. Ik ben ook bij de dierenarts geweest en kon nog een weg in slaan met oa ook antibiotica. Ik ben me toen af gaan vragen of ik dat dan voor mezelf doe, of voor m'n vriendinnetje. Ik heb dit ook aan de dierenarts gevraagd. 7 is een hele mooie leeftijd voor een cavia en ik denk dat je je af moet vragen of je je cavia hier gelukkig mee maakt...
Ik heb ervoor gekozen om haar in te laten slapen omdat ze een mooi leven had gehad en ik haar niet wilde laten lijden of iets dergelijks. Ze moest uiteindelijk 2 'laatste' prikken krijgen, omdat blijkbaar haar bloedsomloop niet meer goed was, waar ik verder niets van gemerkt hebt.
Het is goed dat je zo je best doet voor je cavia, maar blijf je altijd afvragen of je het voor jezelf doet of voor je cavia. Sterkte ermee!

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 22:53

Ik doe het voor mijn cavia, omdat ik weet dat hoe hard ze ook vecht tegen de antibiotica, zij nog lang niet klaar is op deze wereld. Haar gewicht, haar karakter en haar levenslust zijn ongelooflijk goed voor een zeven jarige. Als Rocky er niet goed uit had gezien bij de DA, en als ik hiervoor geen complimenten had ontvangen, dan had ik mij af kunnen vragen of zij niet mentaal 'oud' is. Aangezien dit niet het geval is, en de DA heeft gezegd dat ze 99 procent kans nog sterk genoeg zou zijn voor een eventuele narcose, heb ik besloten om voor de medicijnen te kiezen, en nog niet voor de dood.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:03

Nog even inhaken op een vorige opmerking hier dat je minstens 3x per dag moet dwangvoeren, maak daar maar minstens 1x per 2-3 uur van. Helemaal als je caafje zelf niets meer eet. Ook 's nachts dus.. heb je ook probiotica in huis? Dat kun je door de dwangvoer doen voor het stimuleren van de darmen. Veel succes en sterkte met je cavia.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:16

Bij bokt is het nooit goed. Ik zou ook niet naar de da mogen ik vind het knap van ts dat ze dit teminste allemaal doet

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:22

PlukenKrul schreef:
Nog even inhaken op een vorige opmerking hier dat je minstens 3x per dag moet dwangvoeren, maak daar maar minstens 1x per 2-3 uur van. Helemaal als je caafje zelf niets meer eet. Ook 's nachts dus.. heb je ook probiotica in huis? Dat kun je door de dwangvoer doen voor het stimuleren van de darmen. Veel succes en sterkte met je cavia.

Zeker weten! 3x op een dag is erg weinig. Een cavia is erop gebouwd om de hele dag door te eten. Vergelijk het met een paard, als die niet door blijft eten gaan de darmen 'stilliggen'. Daarom is onbeperkt hooi ook zo belangrijk :j
Onze cavia Lady is een flessencavia geweest en wij voerden haar om de 2 uur. Ze ging overal mee naartoe, aangezien we door moesten blijven voeren. Lady haar toestand was nog slechter dan jouw cavia, maar zij had gelukkig niks 'blijvends' zoals jouw cavia (waarschijnlijk) wel heeft. Lady was enorm ondervoed en miste de vitamientjes, het heeft twee weken geduurd voor ze überhaupt rond ging lopen.

Nu ik de foto's zo zie, zie ik het toch somber in. Je ziet wel iets verbetering, maar ik kan me niet voorstellen dat dit dierwaardig is voor het diertje. Persoonlijk had ik daarom ook (eerder) gekozen voor een spuitje. Het beestje is al 7, dat is een hele mooie leeftijd. De ene cavia heeft wat meer vechtlust dan de andere, maar soms moet je in het belang van de cavia kiezen.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:37

Rocky is éénmaal met dwang gevoerd, en daarna kon ik makkelijk concluderen dat zij weer zelf ging eten. Mijn vader heeft haar een dag lang, om het uur, het prutje van de DA aangeboden.

Rocky is binnen 5 dagen 15 gram zwaarder geworden, ik zie het daarom niet somber in. Ze eet weer en begint zelfs de moeilijkheden van haar kleine hokje te ondervinden. Rocky wil nog niet dood, en ik ben de enige die dat goed kan beseffen. Vandaar dat we lekker doorgaan met de antibiotica.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:41

Goed dat je de cavia de kans geeft om te herstellen +:)+

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 08:40

Super dat je cavia lijkt op te knappen.
Ga zo door.
Dat ze rustig zwaarder begint te worden is prima, een teken dat ze aan het herstellen is.

Ik hoop dat je nog een jaarje meer kan genieten van je caafje.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 08:47

Thincla schreef:
Bij bokt is het nooit goed. Ik zou ook niet naar de da mogen ik vind het knap van ts dat ze dit teminste allemaal doet

dan moet je geen huisdieren nemen.

Als jij ziek bent of je kunt niet meer lopen op je voet ga je toch ook naar de dokter?
of zeggen jou ouders dan ook, ach blijf maar in je bed liggen, komt vanzelf wel goed. we kijken over een maand wel verder....

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 08:57

Ik vind dat de TS goed haar best doet voor haar cavia's er zijn veel cavia's die niet zo goed worden verzorgd.
Ik schrik er alleen van dat iedereen zegt dat 7 oud is voor een cavia.De onze zijn altijd moeiteloos 10 en ouder geworden,heb ook niet beter geweten dat 10 de leeftijd was die een cavia ongeveer werd.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:24

even off-topic, maar een reactie op Sannejas: in landen waar geen geld is voor gezondheidszorg lopen mensen ook langer door met klachten of sterven zelfs aan ziektes waar hier in ons land wel wat aan te doen is. Het ligt wel even anders vind je niet? Als wij hier al onze kosten moesten betalen die ook daad werkelijk voor ons gemaakt zouden worden denken we misschien ook drie keer na voordat we naar en dokter gaan.
laten we het walletje bij het schuurtje laten ;)

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:30

mirim schreef:
even off-topic, maar een reactie op Sannejas: in landen waar geen geld is voor gezondheidszorg lopen mensen ook langer door met klachten of sterven zelfs aan ziektes waar hier in ons land wel wat aan te doen is. Het ligt wel even anders vind je niet? Als wij hier al onze kosten moesten betalen die ook daad werkelijk voor ons gemaakt zouden worden denken we misschien ook drie keer na voordat we naar en dokter gaan.
laten we het walletje bij het schuurtje laten ;)

tja maar wij wonen hier in Nederland, en mensen kiezen hier bewust voor een huisdier, dus moet je ook die kosten op je nemen als een diertje ziek wordt.

Maar goed, ik hou er nu over op, volgens mij is mijn punt wel duidelijk.
En helaas blijven er altijd mensen bestaan die wel een huisdieren willen, maar niet de (extra) kosten willen betalen. heel jammer.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:03

Wauw, je bent echt super voor je cavia!

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:44

Citaat:
tja maar wij wonen hier in Nederland, en mensen kiezen hier bewust voor een huisdier, dus moet je ook die kosten op je nemen als een diertje ziek wordt.

Maar goed, ik hou er nu over op, volgens mij is mijn punt wel duidelijk.
En helaas blijven er altijd mensen bestaan die wel een huisdieren willen, maar niet de (extra) kosten willen betalen. heel jammer.

Helemaal mee eens hoor Sannejas! Ik vind het ook elke keer weer moeilijk of niet te begrijpen dat ik dit soort topics/discussies zeer regelmatig tegen kom op notabene een forum waar enkel dierenliefhebbers :? zitten.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:52

Tja, en sommige van die dierenliefhebbers zijn minderjarig, hebben geen geld en wel dominante ouders die het niet nodig vinden met een ziek dier naar de dierenarts te gaan. Helaas pindakaas.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:05

beatje schreef:
Ik vind dat de TS goed haar best doet voor haar cavia's er zijn veel cavia's die niet zo goed worden verzorgd.
Ik schrik er alleen van dat iedereen zegt dat 7 oud is voor een cavia.De onze zijn altijd moeiteloos 10 en ouder geworden,heb ook niet beter geweten dat 10 de leeftijd was die een cavia ongeveer werd.

Jij hebt één van de uitzonderingen gehad, geloof me. Mijn eerste cavia is 9 jaar en 3 maanden geworden, ik dacht daarom ook dat ze zo oud werden!, maar de gemiddelde leeftijd is toch echt een jaar of 5/6. ;)

Een cavia die 7 jaar is, is dus echt een oudje :j

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:21

7 zie ik ook als een oudje :j
Gemiddeld wordt een cavia 5/6 jaar, ze kunnen ouder worden, dat blijkt. Maar vanaf de 5 kun je wel spreken van een senior.

De oudste cavia die ik tot dusver heb gehad, die leeft nu nog, deze zomer wordt ze 9. Maar ze kan ook wat ouder zijn, omdat ik niet meer weet hoe lang ik haar had voordat we zijn verhuist.
De andere wordt 6, maar waarschijnlijk haalt ze dit niet, ze heeft een tumor in haar buik. Ik heb een echo laten maken, maar ga er verder niet mee dokteren. Zolang als ze vrolijk is en goed eet, blijft ze, gaat de tumor klachten geven, dan laat ik haar inslapen.

Dus dat is ook een kwestie van geluk of pech. Goede zorgen zijn belangrijk, maar geven geen garanties.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:48

Heb 't niet helemaal gevolgd, maar de nagels zijn bijzonder lang, heb je deze al laten knippen?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 20:07

Hoi,

Klopt dat haar nagels aan de lange kant zijn, daar heb je volkomen gelijk in en ik begrijp ook dat je dat zegt. Nu ben ik zelf heel voorzichtig, ik kijk Rocky nu elke dag na en als ze het toelaat knip ik haar nageltjes een stukje korter. Normaal leg ik mijn cavia's op mijn schoot en dan op hun ruggetje, even aaien totdat ze lekker liggen en dan begin ik de pootjes te knippen, maar ik vind Rocky toch wel erg sneu, daarom probeer ik het staand te doen.

Ik heb vandaag de dierenarts gebeld, dit had ik hem beloofd en we gaan het anders aanpakken. Ik ga vanaf nu stoppen met de medicatie, en dat net zolang totdat ikzelf kan concluderen dat Rocky weer 'gezonde' eetlust heeft. Dit kan een halve dag zijn, maar ook twee dagen, maar DA vindt mij een slim meisje dus hij heeft bepaald dat ik dat zelf heel goed kan bepalen, dat zie ik maar weer als een compliment. *\o/*
Wanneer dit het geval is, ga ik alleen nog de Carprofen als medicatie toedienen, de ontstekingsremmers dus. De pijnstillers laten we even links liggen, en vrijdag bel ik hem weer met het resultaat van de nieuwe aanpak.

Rocky wordt weer haarzelf, namelijk, op het moment dat ik dit zit te schrijven heb ik haar op schoot, en ze piest me er helemaal :') onder, ze is altijd gesteld geweest op haar rust maar sinds ze ziek is valt ze dagelijks in slaap op mijn schoot. Normaal had ik dit leuk gevonden, maar dit is absoluut niet haar karakter dus eigenlijk ben ik opgelucht dat ik mijn schone broek nu in de was mag gooien, het betekent dat Rocky weer lekker in haar vel zit.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 21:09

:(:) Misschien heb ik iets te snel gejuicht. Tijdens/na het voeren van Rocky net (dwangvoer van de DA, olvarit perenhapje en komkommer) begon Rocky een rochelend geluid te maken. Ze heeft in de tussentijd 1maal geniest. Ze wrijft af en toe over haar koppie, alsof ze zichzelf wast. Misschien heeft ze te gulzig gegeten? Zou ik haar wat water moeten aanbieden uit een spuitje?

af en toe hoor je niks en dan ineens een soort van oe-oe op ritme van de ademhaling, dat wordt dan een rocheltje en dan is het een poosje een onderzoekend gepiep. het herhaalt zich. als ze dit geluid maakt voel ik geen rochelingen in haar longen, alsof het 'schuurt' snappen jullie?

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:50

Misschien verslikt? Indien dat rochelen of afwijkende ademhaling blijft zou ik je wel raden morgen even contact op te nemen met de dierenarts. Ten gevolge van verslikking kan er nl. een longonsteking onstaan. Aspiratiepneumonie noemen ze dat. Ook voorzichtig dus met water via het spuitje omdat je snel per ongeluk te veel spuit, ook dan kans op verslikking.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:04

IZEP schreef:
Misschien verslikt? Indien dat rochelen of afwijkende ademhaling blijft zou ik je wel raden morgen even contact op te nemen met de dierenarts. Ten gevolge van verslikking kan er nl. een longonsteking onstaan. Aspiratiepneumonie noemen ze dat. Ook voorzichtig dus met water via het spuitje omdat je snel per ongeluk te veel spuit, ook dan kans op verslikking.

Ik dacht zelf ook aan verslikking. Inmiddels is haar ademhaling normaal, en ze gaf ook aan niet meer op schoot te willen. Als ze morgenochtend nog/weer een onrustige ademhaling heeft bel ik de DA.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:27

Dat is altijd een risico met dwangvoeren.
Maar houd dit heel goed in de gaten want als het idd in haar longetjes is gekomen is de kans op een longontsteking redelijk groot.

Een cavia van 7 is idd al redelijk bejaard.
De 1e twee cavia's die wij hadden zijn 9 en 11 geworden.
Daarna er 2 die helaas maar net 1 jaar werden, maar de laatste 2 die zijn beide 7 geworden.