Welk huisdier als student?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Re: Welk huisdier als student?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 10:11

Wat is een tjitjak?

Een vogel gaat hem dus niet meer worden. Denk dat die toch teveel lawaai maken... Een egel, met die nieuwe regels, de grote van de bak etc.. Ik zou het heel leuk vinden, maar ik ga me daar toch maar niet aan wagen.

Dan blijft een reptiel over.

Nu alleen kijken welke :D.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:20

Een vogel maakt inderdaad veel lawaai, zeker als je veel moet studeren. Als student had ik schildpadden, ik heb er twee in een grote bak, want ze hebben wel veel ruimte nodig, en in de zomer gaan ze in de vijver. Ik vond het leuk om ze er bij te hebben en je hebt er niet zo heel veel werk aan. In het weekend zaten ze enkel de zondag alleen, en dat ging altijd prima.

Ik heb ook mensen gekend die hadden een konijntje op hun kamer, maar dat lijkt mij minder handig met het schoonmaken van het hok enzo.

Succes met je keuze! :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:42

Zag dat mijn naam genoemd werd hier, ik heb inderdaad een witbuikegel.
Lees in je OP dat je een dier wilt dat naar mensen trekt en dan denk ik niet dat het iets is voor je. Ten eerste zijn het nachtdieren dus je zult ze overdag niet zien tenzij je ze wakker maakt (ze komen er in principe echt alleen uit als het compleet donker is) en ten tweede zijn ze heel zelfstandig, ze kunnen zeker goed tam worden, maar het is toch anders dan een rat oid.
Het hok dient inderdaad groot te zijn (100 cm is al erg klein aangezien het al snel vol staat en dan houdt je erg weinig ruimte over), verwarmd te worden en als de positieflijst doorgaat kun je ze straks niet meer kopen (na 1 juli) maar dieren die zijn aangeschaft voor die tijd mag je wel houden.

Zelf heb ik ook een kortstaartopossum en dat vind ik een geschikter dier als ik zo je eisen lees. Hebben op zich geen extreem groot terrarium nodig, voornamelijk in de hoogte aangezien het klimmers zijn dus dat bespaart ook weer ruimte. Ze poepen in één hoek van het hok daar zet je gewoon een bakje neer en dan haal je dat een paar keer per week leeg, het gehele hok hoef je minder vaak te verschonen.
Het moet wel verwarmd worden en het dieet moet je wel wat meer aan doen dan dat van een hamster oid - het zijn namelijk omnivoren dus ze eten (rauw) vlees, ei, groente en fruit, kattenvoer, levende insecten (diepvries) muizen etc.
Mocht er iemand anders voor moeten zorgen als jij weg bent moeten die natuurlijk wel bereid zijn dat soort dingen te voeren, ze hebben wel dagelijks verzorging nodig. En jij zelf moet het ook willen natuurlijk, gedroogde insecten zou ik niet aan beginnen dat heeft namelijk geen nut want daar zit weinig in qua voedingswaarde. Je kun beter levende insecten voeren en er voor zorgen dat ze voor het voeren goed gegeten hebben anders heb je er niks aan.

Ik vind het zelf fantastische dieren, ze lijken een beetje op ratten, zijn heel goed tam te krijgen maar ze leven langer. Kunnen zich echt hechten aan hun eigenaar, als ik het hok open doe komt ze al naar me toe rennen en klimt zo op m'n hand. Het zijn ook nachtdieren, maar als student zou dat wss niet zo erg zijn aangezien je overdag toch niet veel thuis bent. Bij mij komt ze er ook 's avonds al vrij vroeg uit als ik nog wakker ben (rond 9.00/9.30) en soms is ze overdag ook even wakker.

Enige nadeel is dat ze héél lastig te krijgen zijn.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:46

Ik heb een luipaardgekko, en vind het een fantastisch beest! Hij is wel meer om naar te kijken dan wat anders, maar hij vindt het ook leuk om rond te wandelen :) hij eet overigens wel levende krekels. Ik denk dat veel reptielen levend eten..

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:52

Fiffil, mag ik jou vragen waarom jij deze huisdieren hebt?
Ik snap nooit zo goed waarom mensen dieren in huis nemen die eigenlijk geen huisdieren zijn. Dat we de hond, de kat enz. tot ons huisdier hebben benoemd is eigenlijk al erg genoeg.. Waarom dan nog meer dieren?

Ben oprecht benieuwd naar jouw beweegredenen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:04

Een Baardagaam zou ik niet doen, reptielen over het algemeen zijn niet echt beesten die het nou zo ontzettend tof vinden om heen te reizen. Daarnaast is het verschil in warmte voor hun gewoon ook funest. Je moet je indenken dat het bij hun in het terrarium rond de 40+ graden is en bij jou in je slaapkamer/onderweg rond de 20, 21. Dat is even een klap van 20 graden := Als hij er uit wilt om bij ons te zitten, is het dan ook niet voor een hele lange tijd.

Baardagamen veranderen ook niet van kleur als ze boos zijn? Tenminste, die van ons niet :+ hij zet alleen z'n baard op, die wordt pikzwart. Dan moet hij je ook even echt niet.

Luipaardgekko's zijn leuk om naar te kijken, zeker in groepsverband. Ze eten wel levende dieren inderdaad. En krekels.. ja die eh.. krekelen .. :+ de heeelleee nacht. Wij zijn gestopt met het voeren van krekels aan ons baardje, zo ontzettend voedzaam zijn ze niet en we werden gek van het geluid. Zeker als er eentje ontsnapt en zich ergens verstopt. 8)7 we geven nu als hoofdvoer Dubia's (kakkerlakken dus) en sprinkhanen afwisselend met allerlei soorten wormen,rupsen etc.
Reptielen zijn sowieso gewoon wat meer kijkdieren dan knuffelaars. Uitzonderingen daargelaten. Baardagamen zijn over het algemeen wel socialer naar mensen toe.

Kleine toevoeging: als het reptiel alleen mee reist in die 2 weekjes dat jij naar je ouders gaat moet dat natuurlijk gewoon goed kunnen. zeker als het in de zomer lekker warm is en je bij je ouders een kant en klaaar terrarium hebt staan :j Die van ons gaat ook naar een vakantieadresje als we weg zijn.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:22

Ik heb ook baardagamen gehad en vond het eerlijk gezegd geen zak aan :=
Idd wat hierboven staat met het warmte verschil, uit het terrarium halen moet je niet te vaak en te lang doen. En het levend voeren stond me ook een beetje tegen, ik voerde eerst krekels, maar als er eentje ontsnapt of zich verstopt in de bak, word je er 's nachts echt knetter gek van :P En alleen op meelwormen kunnen ze niet leven, variatie is ook wel belangrijk. Baardagamen zijn makkelijke reptielen om te houden, maar in vergelijking tot een konijn ofzo, zijn ze toch moeilijker.
Denk eraan dat deze dieren ook best wat ruimte nodig hebben en dat je je voederdieren ook ergens in moet houden (krekels/sprinkhanen kun je niet bewaren in die kleine doosjes, dus heb je ook weer een curver bak oid voor nodig).

Als je echt een huisdier wilt zou ik voor iets aaibaars gaan ;)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:26

purple schreef:
Denk eraan dat deze dieren ook best wat ruimte nodig hebben en dat je je voederdieren ook ergens in moet houden (krekels/sprinkhanen kun je niet bewaren in die kleine doosjes, dus heb je ook weer een curver bak oid voor nodig).

Dit is zeker ook niet te onderschatten. Onze kakkerlakken kolonie heeft een ruime curver met eierdozen tot hun beschikking die ook nog eens verwarmd is. En nu onze Steve nog in zijn winterrust is hebben ze een heerlijk vakantie met lekker eten, want je voederdieren moet je ook voeren voor ze je reptiel in gaan! :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:46

@Kimbers: ik vraag me vooral af hoe je er bij komt dat het 'eigenlijk geen huisdieren zijn', dat is iets wat jij er van maakt. Wat maakt een dier een huisdier?
Er zijn veel mensen die een hond op een flatje houden of een paard 23/7 op stal, dat vind ik dan weer bijzonder. Ze mogen dan wel veel en veel langer gedomesticeerd zijn maar mijn keuze zou het niet zijn. Het gaat mij niet zozeer om het soort dier maar meer wat ik het dier te bieden heb.

De witbuikegel bijv. die als huisdier wordt gehouden bestaat niet echt in het wild, het is een hybride van 2 soorten uit Afrika, gefokt door de mens. Er zijn momenteel meer dan 90 kleurvarianten en verschillende patronen waaronder bont.
De kortstaartopossum werd al langere tijd gebruikt als laboratoriumdier en het zijn over het algemeen graag geziene gasten in hun thuisland (Zuid-Amerika) waar ze veel in huizen wonen, aangezien ze ongedierte eten (de Latijnse naam is ook niet voor niets Monodelphis domestica).

En ja, witbuikegels worden pas gehouden sinds eind jaren 70. Dat is niet lang. Maar de hamster is een algemeen geaccepteerd huisdier - is voor het eerst mee gefokt door onderzoekers in 1939. De python; 1960. Zo zijn er nog meer dieren die eigenlijk vrij recent pas gehouden worden.
Hoe lang duurt domesticatie nou eigenlijk? Er is een interessant onderzoek (& wikipedia artikel) gaande met silver foxes (een variant van de rode vos), het loopt sinds 1959 en is nog steeds gaande. Binnen 3 generaties was het agressieve gedrag aan het verdwijnen en na 8 generaties begonnen de jonge pups al uit zichzelf affectie te tonen naar mensen toe. De vossen bleken na slechts enkele generaties lichamelijke verschillen te krijgen met hun wilde soortgenoten (oa kortere benen, staart en snuit, andere vorm oren, andere kleuren).

Je kunt natuurlijk jezelf de vraag stellen: is het nodig om 'nieuwe' dieren de domesticeren? Moeten we dat willen? Het hele houden van huisdieren is al vreemd en egoïstisch ;) ongeacht de soort (met als uiterste toppunt natuurlijk het paardrijden). Iets wat ik zelf nooit zou houden is wildvang (wat je vrij veel bij bijv reptielen en vissen ziet) maar uiteindelijk heeft alles wilde voorouders. Alleen bij de een is dat duizenden jaren geleden en bij de ander is dat pas 50. En of dat uitmaakt of niet is vooral afhankelijk van hoe je er zelf over denkt.

Sicayes schreef:
purple schreef:

Dit is zeker ook niet te onderschatten. Onze kakkerlakken kolonie heeft een ruime curver met eierdozen tot hun beschikking die ook nog eens verwarmd is. En nu onze Steve nog in zijn winterrust is hebben ze een heerlijk vakantie met lekker eten, want je voederdieren moet je ook voeren voor ze je reptiel in gaan! :o

Goed punt idd :j
Zijn overigens ook krekels die geen geluid maken die van mij zijn altijd stil tenzij ik de verkeerde koop :+
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 20-01-14 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:48

Als je echt een knuffeltroetel beestje wil dan zal je daar ook dagelijks aandacht aan moeten besteden ben ik bang. Dan zou ik eerder ook voor een knager zoals een rat, konijn of cavia gaan (en dan bij degenen in groepsverband meerdere).

Qua kijkdieren zijn reptiele uiteraard goed, maar daar heb ik geen ervaring mee :)
Ikzelf heb 2 afrikaanse dwergmuisjes die zo rond schemertijd actief worden, maar ik weet dat Fiffil heeeeeele leuke europese dwergmuisjes fokt en die zijn wel dagactief. Dus als je liever een muizentv hebt bv dan is dat misschien ook nog wat.

Ikzelf heb al jaren syrische hamsters en die vind ik op zich gezellig. Ik heb eigenlijk altijd wel sulletjes gehad die het juist wel tof vonden als je ze wakker maakte om even gezellig te doen :D Ik zou dan wel een hamstertje van een fokker nemen, die zijn tammer omdat ze veel in handen komen. Ik weet wel een adresje waar veel lijnen van die van mij inzitten dus het sulletjes gen :+ hahaha.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:52

Aan knuffeltroeteldieren moet je idd aandacht besteden, anders vervreemden ze toch wel van je.
Wat betreft het lawaai maken van vogels, dat doen ze uiteraard, daar zijn het vogels voor :D Maar die van mij hebben 's ochtends een uurtje dat ze geluid maken en nadat ze los zijn geweest zitten ze heerlijk tevreden op stok. Vanochtend zaten ze gezellig naast me op de bank en nu alle drie tevreden op stok. Wanneer je er twee hebt maken ze al een stuk minder geluid omdat ze jou dan niet steeds roepen. Dan hebben ze elkaar om gezelschap te houden. Dit huis is niet super geisoleerd, maar de buren wisten in eerste instantie nieteens dat we valkjes hebben, nooit wat van gemerkt :+
Dus het kan wel en het geluid valt ook echt wel mee. Je moet alleen wel zorgen dat ze hun energie kwijt kunnen, anders gaan ze idd krijsen. Wanneer het echt de spuigaten uitloopt gaat er hier ook weleens een doek over de kooi zodat ze even kunnen afkoelen.
Maar over het algemeen zijn valkparkieten geen krijsers hoor. Zeker de vrouwtjes (popjes) maken bijna tot geen geluid. Dus dan zou je die kunnen overwegen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 20-01-14 11:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:53

Suuskipje schreef:
Als je echt een knuffeltroetel beestje wil dan zal je daar ook dagelijks aandacht aan moeten besteden ben ik bang. Dan zou ik eerder ook voor een knager zoals een rat, konijn of cavia gaan (en dan bij degenen in groepsverband meerdere).

Qua kijkdieren zijn reptiele uiteraard goed, maar daar heb ik geen ervaring mee :)
Ikzelf heb 2 afrikaanse dwergmuisjes die zo rond schemertijd actief worden, maar ik weet dat Fiffil heeeeeele leuke europese dwergmuisjes fokt en die zijn wel dagactief. Dus als je liever een muizentv hebt bv dan is dat misschien ook nog wat.

Ikzelf heb al jaren syrische hamsters en die vind ik op zich gezellig. Ik heb eigenlijk altijd wel sulletjes gehad die het juist wel tof vonden als je ze wakker maakte om even gezellig te doen :D Ik zou dan wel een hamstertje van een fokker nemen, die zijn tammer omdat ze veel in handen komen. Ik weet wel een adresje waar veel lijnen van die van mij inzitten dus het sulletjes gen :+ hahaha.

Ja die heb ik ook inderdaad, maar dacht dat TS meer een knuffeldiertje zocht :D Ze zijn wel echt ontzettend leuk als je iets zoekt om naar te kijken (en erg makkelijk in onderhoud. Bijkomend voordeel is dat ze niet stinken zoals normale kleurmuizen dat is voor mij wel echt een belangrijk punt :+ )

LumiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:08

ik lees nu een paar keer dat konijnen en cavia's genoemd worden, maar zouden die met de trein mee kunnen?
Als dat zo is zijn dat wel ideale huisdieren :) konijnen in ieder geval zijn lekker stil :+
zo erg stinken konijnen toch niet??

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:35

Ik denk dat veel dieren niet zo heel handig zijn om mee te nemen, met name dieren die extra verwarming nodig hebben dan... en konijnen zijn vaak nogal groot, dan kun je beter iets kleins hebben zoals ratten oid. Je zou dan natuurlijk ook 2 hokken moeten hebben. Konijnen hebben erg veel ruimte nodig dat lijkt me voor een student niet zo handig.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:37

Een tarantula dan? Als je moet reizen zit je dan gegarandeerd heerlijk alleen :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:58

Oow, dat vind ik geweldige beesten, tarantula's! Maar ook doodeng.

Ik ben er echt nog niet uit zeg... Zoveel opties. Zoveel wat hier wel geschikt voor is en daarvoor dan weer niet.

Ratten heb ik eerder gehad (ik heb eigenlijk alles wel aan knagers gehad), vond ik geweldige dieren. Ik had er uiteindelijk 15, in zo'n mega grote kooi van 2 meter hoog en anderhalve meter breed. Ze hadden een eigen kamer en alles. Prachtig was dat. Maar die zijn allemaal overleden/ingeslapen vanwege ziekte of ouderdom. Je hebt ze maar een jaar of twee. Hooguit twee en een half of drie. Maar oud worden ze niet. En daar had ik best veel moeite mee.

Reizen kunnen ze wel. Dat vonden twee van mijn eerste ratjes altijd geweldig! Mee in de trein in een reismandje en ondertussen er even uit en meekijken. Of stiekem mee naar hoorcollege, in mijn muts :').

Ik moet er dan wel meteen weer twee, dat is logisch. En ik heb toch liever een solitair dier denk ik.

Ik heb mannetjes en vrouwtjes ratten gehad, maar vooral mannetjes. Het zijn geen vieze dieren en het ruikt ook niet naar, maar ze hebben toch wel een soort geur, hoe vaak je die kooi ook verschoont. Ik nam de plateau's elke dag af en 1a2 x in de week verschoonde ik de hele kooi en toch bleven ze ruiken. Weet niet of ik mijn huisgenoten daar blij mee doe. Op mijn kamer is geen ruimte voor een grote rattenkooi, want die moeten ook niet een te kleine kooi hebben, dus dan staan ze in de woonkamer.

Vrouwtjes ruiken wel minder denk ik. Ik kan me dat niet zo goed herinneren. Is ook al weer een paar jaar terug..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:00

Jouw situatie is wel wat vergelijkbaar met de mijne, heb in mijn ouderlijk huis drie honden, maar helaas wilt mijn vriend geen hond. We hebben wel samen een kat, maar ik miste een beestje zoals een hond, eentje waar je eens lekker gek mee kan doen en kan spelen, beetje leven in huis en interactie. Hier is er dus een fretje gekomen :) Vind het net een mini-hondje. Ok, hij luistert niet zo slaafs als mijn honden ;) maar is dol op spelen en aandacht en heel mensgericht. Ook heeft hij snel geleerd om te komen op commando enzo. Qua reizen weet ik dat er fretjes zijn die er goed tegen kunnen, en fretten die er minder mee hebben.

'Nadeel' is wel dat ze veel aandacht en loslooptijd nodig hebben, minimum twee uur per dag maar hier staat de kooi eigenlijk altijd open. Ze zijn zindelijk (gaan op de kattenbak) maar kunnen wel enorm veel rommel maken :P Fretten hebben wel een heel duidelijke geur, moet je tegen kunnen ;) je kan er ook mee gaan wandelen zoals een hond (met het verschil dat je wel achter de fret aanwandelt ipv samen wandelt)

Ik ben alleszins blij met onze keuze :D Qua opvoeding was de puberperiode wel even streng zijn, maar we hebben in de opvang specifiek naar een beginnersfretje gezocht.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:03

Vogels blijven ontzettend leuk en zoals Cayenne zegt valt het 'lawaai' best mee.. mijn 2 grasparkieten hebben ook in de ochtend zodra ik het doek eraf haal even een "HALLOOOOO WERELD!" momentje. Daarna zitten ze de rest van de dag te brabbelen en te spelen. Geen keihard gekrijs. Vind het brabbelen wat het mannetje doet wel gezellig. Ze hebben bij mij dan ook wel gewoon de hele dag 'free flight' Oftewel ze mogen zelf kiezen of ze in de kooi of uit de kooi zijn en hebben voldoende afwisselende speeltjes :)

Zou zelf echter de volgende keer wel voor Valkjes gaan. Net wat meer 'vogel' :+

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 15:05

Fretjes zouden niet geschikt zijn in dit huis denk ik. Wij hebben ze vroeger ook gehad. Geweldige dieren. Gingen er ook altijd mee lopen en alles.. Maar de geur is er wel. Geen vieze geur, maar wel een typische geur. Dat zouden mijn huisgenoten niet accepteren :)

Ik zit nu te twijfelen tussen toch wel vogels... Of toch maar weer aan de ratjes.

Reptiel word het toch maar niet. Sowieso met reizen en ik wil iets meer interactie met het dier kunnen hebben dan vooral kijken :).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:07

Hoor van veel mensen dat zij hun fretten buiten houden door de geur. Ben zelf gezegend met een niet werkende neus, dus ruik zelfs niks als onze fret z'n anaalklieren leegt :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:08

Alle nadelen die jij noemt van ratten hebben opossums niet, maar dat moet je natuurlijk wel een leuk dier vinden :P

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:11

4j kamers gependeld met een cavia, gaat perfect :) Gewoon 2 kooien en een reismandje. Heerlijk om op de trein mee te zitten knuffelen <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:11

In het topic bijzondere huisdieren zit iemand die hamsterratten heeft, dat lijken me ook wel heel erg leuke huisdieren.

Maar heb je in zo'n studentenhuis genoeg tijd voor een huisdier? 't Is daar meestal toch nogal druk, mensen die hun vrienden uitnodigen enz, niet elk dier kan daar goed tegen :) Tenzij je ze op je kamer houdt natuurlijk (werd zelf vroeger wel gek van mijn kleurmuizen op mijn kamer 's nachts, kabaal! :D )

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 15:12

Fiffill: Ze lijken me zeker wel leuk, maar ik weet er niets vanaf :P. Zijn ze zomaar te verkrijgen dan?

Ze zijn dus solitair? Zijn er nog verschillen in mannetjes en vrouwtjes? En hoe groot moet de bak minimaal zijn?

@Solleke_Noah: Dit is niet echt een studentenhuis. We wonen in een normale wijk en zijn het enige huis met studenten. We wonen met max 4.. En het is een huis waar van te voren word aangegeven dat het 1) schoon moet worden gehouden (het is hier spik en span. Je kan van de vloer eten), want het huis staat nog altijd te koop en 2)dat er niet teveel gefeest kan worden, want we hebben buren van in de 60 en aan de andere kant 80 :D. Het is een heel rustig huis. Niet eens zozeer een studentenhuis, maar gewoon een gezinshuis waar vier twintigers normaal samenwonen en samen het huishouden voeren :).

Feestjes zijn er wel, paar keer per jaar, voor een verjaardag, kerst of oud&nieuw, maar dan gaan we eerst bij de buren langs om een tijd af te spreken waarna het stil moet worden etc :).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:41

Chinchilla's misschien een optie?