Amaris schreef:Volgens mij mis je totaal de context van wat Cesar doet. Hij slaat honden niet om ze te straffen voor een bepaalde aktie.
Hij haalt ze uit een gemoedstoestand. Loopt een hond naast hem totaal te fixeren op een andere hond, dan port hij de hond uit die fixatie.
Dat is zo totaal iets anders dan een hond slaan omdat ie gefixeerd is.
Nu snap ik die tekst voor elke aflevering 'don't try this at home' want er zijn dus blijkbaar mensen die het totaal verkeerd intepreteren.
Dit is echt gewoon een beetje toveren met woorden hoor. Imo spreken de eerste en tweede zin elkaar compleet tegen. Hij geeft hem een por zodat hij ophoud met fixeren, maar het is niet zo dat ie de hond port omdat ie gefixeerd is, uhh
Bovendien waar hij ze nu ook voor corrigeert het blijft een correctie en dat is gewoon bewezen een minder effectieve motivator voor gedrag dan een beloning
. Bovendien dat laatste is ook meer mijn probleem met Cesar dan Cesar zelf, hij geeft een voorbeeld dat bij een heleboel mensen vervolgens anders word geinterpeteerd en sowieso slechter word uitgevoerd en dan word het dus wel gewoon ouderwets hondje porren en sjorren. 
. Maar wellicht zijn er nog meer senarios mogelijk behalve corrigeren of waterskieën op land zonder waterskies. Ik ken bijv ook mensen die hun hond (voordat hij op de andere hond fixeert natuurlijk) afleiden met een commando of een beloning, als dat werkt bij je hond is het op de langer termijn vaak ook makkelijker omdat steeds corrigeren bij het zien van een andere hond ook juist tot meer frustraties tov andere honden kan leiden waarbij steeds beloont worden vaak juist tot positievere asociaties met andere honden leidt
.
. Ik heb wel trainers in het echt gezien waar ik meer van onder de indruk was dan van Cesar omdat ze veel minder ingewikkeld doen en denken en toch gewoon het probleem oplossen. Zonder de metaliteit dat als je ergens op slaat het wel weer normaal doet