hond eet slecht tot niks.. wat voeren??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: hond eet slecht tot niks.. wat voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:34

Meningen verschillen daarover anneliesdj en dat zal altijd zo blijven. elke hond doet het ergens anders goed op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:36

Nee dat is geen mening, Lotgering neemt het niet zo nauw met regels en hygiene, ze zijn al 3x gesloten door de WVA.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 15:52

callum schreef:
Ts hier spreek je jezelf tegen want in 1 van je vorige posts staat dat je ook al ongeveer 6 merken kvv geprobeerd hebt. Dat is een heleboel gewissel voor een pupje.

misschien dat je hem beter minder kan geven en dan vaker. Zodat hij sneller zijn bakje leeg heeft. En hem langzaam steeds een beetje meer geven. Misschien kan hij gewoon niet zoveel tegelijk eten omdat hij snel een vol gevoel heeft.

ja en qua voer wat hij wel zou eten wordt het heel erg lastig aangezien dit per hond zo verschilt. En als je dan van voer wisselt moet je het minstens 2 weken tot een maand geven om hem te laten wennen en zijn lijfje te laten wennen. Dit geldt ook voor de kvv.

maar ik denk dat je al een heel eind komt met kleinere porties en dan vaker per dag

Nee want tijdens dat ik Kvv probeerde kreeg hij dat savonds en de Royal in de ochtend..
zo dat hij in elk geval iets binnen kreeg..

Lotgering en smuldier heb ik al geprobeerd..

neemt hij 2 hapjes en laat de rest staan..
Het ligt ook niet aan een snel vol gevoel..
ik kan me namelijk niet voorstellen dat als hij vroeger 2x pd 5/8 kreeg en op at hij nu na 2tot 4 keer een hapje nemen vol zit...

Maar nogmaals tot hij weer wat beter eet blijft hij op royal eventueel met wat schapenvet.

En daarna ga ik rustig aan overstappen op Kvv

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:05

@japielover,
Kijk nu eens goed naar jou antwoorden.
Bij alles wat je hem gegeven hebt, eet hij niet of zeer slecht.
Royal canin eet hij wel.

In mijn optiek, is hij jou nu gewoon onwijs aan het uitproberen.
Tijdens mijn werk kom ik op bijna dagelijkse basis mensen tegen die roepen dat hun hond niet wil eten,
Als ik vraag naar het ras en/of de leeftijd zijn het altijd of jonge honden en/of honden van een klein ras.

Er wordt meerdere malen gevraagd naar een foto van de hond zoals hij nu is,
Dierenarts vind niets, oogt hij verder ziek, lusteloos etc?

Een hond kan meerdere dagen zonder eten, zonder dat dit voor de hond heel erg slecht is (zolang hij maar blijft drinken)
Op een gegeven ogenblik, als jij maar streng genoeg blijft, gaat ie eten.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:13

japielover schreef:
Van de bernse brokken weet ik niet..
Momenteel krijgt hij royal canin maar ook dit eet hij slecht.
Daarbij werd ik er op geantendeerd dat daar veel zout in zou zitten.
En daarbij vind ik het gewoon erg duur.
anderhalve kilo kost bij ons 16,05 euro.

en dan krijgt hij ook minimaal wat er aangeven staat soms zelfs meer omdat hij dat nodig had.
omdat hij er zo enorm veel van at hebben we iets anders geprobeerd dat was dus de bernse.
Hier waren we niet gelukkig mee dus is hij terug gegaan op de royal canine..
...
Wat mij vandaag opvalt is dat hij rillerig is, in de zin van koud hebben..
hij kruipt tegen onze verwarming aan en propt zich er onder..

RC eet hij wel, maar eigenlijk te duur. Minimaal, maar soms wel eens meer... Voor een pup IN DE GROEI die moeilijk eet en nu dus richting cachexie aan het gaan is?

Geef dat beestje alsjeblieft à volonté wat ie wel eet. Mogelijk moeilijk eetgedrag heb je nog een lifetime om daar een oplossing te vinden. Nu is ie in de groei en heeft ie juist alles nodig.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:24

Ik heb een ''pup'' van 10 maanden (teefje)
En een Bodeauxdog van 3,5 (reu)

Beide op RC staan...
Voor de pup ben ik 15\20 euro per maand kwijt (haal het in duitsland) (heeft voor veel voer allergie krabben slechte vacht ontstoken ogen enz)
en de reu zn 50\60 euro per maand

Een dier kost nu eenmaal geld dat weet je als je het dier aanschaft
Te duur is niets als je dieren hebt of aanschaft dan moet je geen dier nemen
(is overigens niet aanvallend bedoeld zoals het misschien klinkt)

ze doen het er perfect op en hebben ook wel eens dagen dat ze niet eten.
de reu tegenwoordig niet meer deed toen schapenvet er over en toen at hij wel beter

de pup zit nu in de fase ''als ik niet mn brokken eet gooit ze er wat over heen wat ik lekker vind''
Domste wat ik ooit heb kunnen doen
Ben dat nu niet meer aan het doen en als ze honger heeft eet ze vanzelf wel
Komt misschien op die leeftijd door wisselen volwassener worden (denk aan loops worden bij teven, en bij reutjes die teven gaan ruiken)

Net als wat iemand eerder al zei ''niet teveel aandacht aan schenken''
Zelfde als met kinderen
hier roept t consultatie bureau dat ze brood moet eten maar dat wilt ze niet
Niet te veel aandacht aan schenken ze gaan het vanzelf wel ''vragen''

Gewoon genoeg aanbieden (en altijd vers water) dan gaan ze het vanzelf wel eten, niet te druk om maken en vooral niets erover heen gooien.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 16:54

ik ben er wel een beetje klaar mee eigenlijk...

Ik heb nou al meerdere keren gezegd dat ik dus opzoek ben naar wat hij WEL eet..

hij krijgt royal maar ook dit eet hij moeilijk..

de ene zegt haal het weg, de ander zegt laat het staan..
Al staat het er de hele dag hij eet gewoon slecht tot niet..
Ik heb ook al aangeven dat er verder niks te merken is hij is fit,speelt, glanst etc

op dat ik minimaal voer..
Op de verpakking staat dat hij nu over de hele dag 125 grams moet.
dan is 1 2/8
hij kreeg dan zelfs anderhalf omdat hij dat nodig heeft..
hij krijgt dus echt wel genoeg aangeboden..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:03

anneliesdj schreef:
Sonja_vR schreef:
maar hormonen kunnen er ook mee te maken hebben hoor, hier loopt een hormonenbom rond die als er te veel loopse teven in de buurt zijn direct zijn eten laat staan...maar die laat daar ngo wel meer gedrag bij zien dan alleen slecht eten (zeuren , piepen , janken, kwijlen, onrustig, onbereikbaar op momenten)
de afgelopen twee maanden ongeveer gaat het super, ben benieuwd naar de komende maanden, de overburen hebben twee teven ie zitten er weer tegen aan, mijn schoonzusje haar hond ook,
maar daar tegen over staat, met oud en nieuw heeft hij bij vrienden in pension gezeten , daar waren er drie loops en daar heeft hij niet op gereageerd :?

Waarom laat je die dan niet castreren?

zit in de planning, komt van het jaar een teefje bij en dan gaat het landingsgestel er onder uit ;)
doe wel even pb ipv topic

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:24

Maar ts is hij echt zo mager dan?
Dan bedoel ik dat je alle ribben en ruggengraat ziet zitten.
Een hond die honger heeft gaat echt wel eten, en 2 of 3 dagen niet eten is niet zo'n ramp, hij krijgt vanzelf honger.
Brokken laten staan is zowieso geen goed idee, wat ik al zei; 's morgens en 's avonds een handvol aanbieden en na 10 minuten weghalen, verder geen aandacht aan geven, of hij nu wel of niet heeft gegeten. Rest van de dag niets geven en beter ook geen verschillende soorten brokken mengen want daar wordt hij juist kieskeurig van.
Hou dat maar eens 3 dagen vol, weet ik zeker dat hij wel gaat eten.

En hoeveel beweging geef je hem? Laat hem vooral lekker lopen, ravotten, desnoods naast de fiets. Als hij goed gelopen heeft en moe is, zal hij beter eten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:59

Ik zou er zelf voor kiezen om de brok ook een kwartier laten staan en dan weer weghalen. Niet gegeten of weinig gegeten, pech. Volgende etensbeurt weer opnieuw een kwartier aanbieden. Buddy heeft ook vroeger een tijdje slecht gegeten. Daarbij hebben we deze methode ook uitgevoerd. In 2 dagen at hij gewoon normaal zijn bak leeg en daarna heeft hij ook nooit meer moeilijk gedaan.
Ik heb het gevoel, zo uit je verhalen op te maken, dat hij er een beetje mee loopt te trutten. Zeker gezien de leeftijd is dat goed mogelijk.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:15

Ik zou zeker nooit gaan voor alleen maar vlees! Met brokken wordt het tandsteen onder controle gehouden en met vlees niet.. Wel is het goed om er af en toe een beetje erbij te doen want dan heb je minder kans op maagkanteling. Maar ik denk inderdaad dat je het even aan moet kijken en proberen wat al meerdere mensen hebben gezegd. Als ie nou echt een week niet meer gaat eten ofzo zou ik zeker naar iets anders kijken maar anders gewoon bak weghalen als hij het niet op eet!
Anders kun je misschien hier eens kijken staan er een hoop op een rijtje :)
http://uitgelatenhond.nl/hondenvoer
In het pension waar ik werkte voerden we altijd eukanuba en dat is sowieso erg goed voer!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:34

94ninitjuh94 schreef:
Ik zou zeker nooit gaan voor alleen maar vlees! Met brokken wordt het tandsteen onder controle gehouden en met vlees niet.. Wel is het goed om er af en toe een beetje erbij te doen want dan heb je minder kans op maagkanteling.

Vraag me af waar je dit vandaan hebt, is echt onzin.
Met het voeren van botten en het scheuren van stukken vlees en pens wordt tandsteen verwijdert, juist brokken werken niet of nauwelijks tegen tandsteen omdat het een plakdrab wordt.
Af en toe een beetje erbij doen helpt niet tegen maagtorsie's, volledig vlees wel tov geperste brokken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:24

94ninitjuh94 schreef:
Ik zou zeker nooit gaan voor alleen maar vlees! Met brokken wordt het tandsteen onder controle gehouden en met vlees niet.. Wel is het goed om er af en toe een beetje erbij te doen want dan heb je minder kans op maagkanteling. Maar ik denk inderdaad dat je het even aan moet kijken en proberen wat al meerdere mensen hebben gezegd. Als ie nou echt een week niet meer gaat eten ofzo zou ik zeker naar iets anders kijken maar anders gewoon bak weghalen als hij het niet op eet!
Anders kun je misschien hier eens kijken staan er een hoop op een rijtje :)
http://uitgelatenhond.nl/hondenvoer
In het pension waar ik werkte voerden we altijd eukanuba en dat is sowieso erg goed voer!

Het brokken verhaal wat je vertelt is sowieso onzin.
Voer is alleen goed als je hond het er goed op doet. In het verleden heb ik mijn Labradors Eukanuba gevoerd.. Na ongeveer een half jaar, werd de oudste, toen een jaar of 5, sloom en mager en lusterloos. Ik dacht dat ze ziek was, zo slecht zag ze eruit.
Overgegaan op een andere brok, en na twee weken was ze weer de oude... Ze had blijkbaar toch tekorten opgelopen...dus sowieso goed voer zou ik niet willen zeggen...

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:11

De dingen die ik verteld heb heb ik van een dierenarts en ben er zelf voor in opleiding dus neem aan dat ik mijn studie en dierenartsen daar best een beetje op kan vertrouwen....
En ik probeer TS alleen te helpen dus om me zo aan te gaan vallen vind ik totaal niet netjes!
Niet alle honden zijn natuurlijk hetzelfde maar de meeste honden doen het prima op eukanuba..
Ik bedoelde trouwens ook stukken vlees en geen geperst vlees.
Laatst bijgewerkt door Nikkivdnberg op 16-01-14 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:15

Je brengt het als waarheid terwijl het gewoon niet klopt.
Zoveel mensen zoveel meningen, ik ken dierenartsen die zweren bij vers vlees en dierenartsen die walgen van vers vlees, het is maar net wat je achtergrond is en welke praktijkervaring je hebt.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:17

Dan zal ik mijn mond wel houden want blijkbaar kraam ik onzin uit :)
Opleidingen zijn toch ook niks meer waard he en nieeemand te vertrouwen :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:18

Je moet niet vergeten dat jouw leraren ook gewoon mensen zijn, maar daar kom je in de toekomst vanzelf wel achter.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:21

anneliesdj schreef:
Je moet niet vergeten dat jouw leraren ook gewoon mensen zijn, maar daar kom je in de toekomst vanzelf wel achter.

Dat snap ik, ik beschouw ze ook niet als heiligen... Maar er zit zeker een hoop onderzoek achter de dingen die ze vertellen en ook praktijkervaring.. Maar goed dit wordt offtopic dus heel veel succes TS! Weet hoe frustrerend het is als je beestje niet wil eten :(:)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:35

Wat ik ondertussen gezien heb in praktijk en theorie (andere afdeling, dierwetenschappen) is dat brokken waar koolhydraten in zitten voor plak zorgen, en dat gaat er, mits de brok hard genoeg is, soms nog redelijk af. Blikvoer waar koolhydraten in zit, blijft wel vreselijk aan de tanden plakken omdat het eerst de koolhydraten af zet en daarna het er niet vanaf schraapt. In kvv zitten vaak geen of nauwelijks koolhydraten, daardoor is het niet nodig dat het er vanaf geschraapt wordt. Met barf is dit zelfs nog meer het geval, doordat daar ook nog botten bij gevoerd worden en dus ook het oude vuil van de tanden geschraapt wordt.

Kvv is dus geen blikvoer. En voor veel dierenartsen en lesstof is daar nog geen onderscheid in gemaakt waardoor het automatisch in de categorie blikvoer wordt geschoven en dan klopt jouw verhaal wel volledig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:36

Wat ik al zei, zoveel mensen zoveel meningen ;)
Er zijn ook nog genoeg dierenartsen die denken dat honden agressief worden van rauw vlees :P
Zo zijn er ook dierenarts die zeer afkeurend reageren als ik vertel dat wij honden uit het buitenland opvangen, er zijn ook dierenartsen die juist enthousiast reageren, mijn huidige dierenarts heeft zelf ook allochtone honden.

Maar dit is wel offtopic idd.
Brokken en vlees door elkaar heen voeren is niet best voor de spijsvertering, beter het een of het ander, dat is wel ontopic :P

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:50

Idd vlees en brokken samen of op dezelfde dag is af te raden ivm de vertering. Voor vkees is een andere zuurtegraad nodig in de maag dan voor brok. Als je dit samen voert krijgt de hond buikpijn en verteerd hij zijn voedsel niet

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:30

callum schreef:
Idd vlees en brokken samen of op dezelfde dag is af te raden ivm de vertering. Voor vkees is een andere zuurtegraad nodig in de maag dan voor brok. Als je dit samen voert krijgt de hond buikpijn en verteerd hij zijn voedsel niet

verkeerd gelezen, dus mijn vorige post is niet meer nuttig :)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:48

Ik voer Acana, wel 'duur' voer maar de honden zijn er debiel van.
Ik had een oppashondje die ook zo slecht at ( ook jong, klein....) maar lag aan de eigenaars, hondje kreeg wel allemaal gedroogde kip en andere lekkere tussendoortjes wat hij prefereerde boven zijn eten ( goh...)
maar goed, daar gaat het niet over. Het is moeilijk om een juiste voeding te vinden. Ik ga niet over op Barf omdat ik bang ben ze iets tekort te geven...
De Acana pacific doen ze hier een moord voor, vis en honden is in mijn ogen altijd een supertreffer, ik heb nu lamb okanagan apple, ik wissel in de 'smaken' voor ze per maand.

Duur of niet, het is behoud van mijn dieren ( hoop ik, helaas de een na de ander met kanker in moeten laten slapen :-( )en daar doe ik het voor...

Voor een klein hondje klinkt 125 gram brokken ook wel erg veel in de oren. De dalmatier, het lichtste hier tussen 22 en 25 kg, krijgt 2 ons per dag.... Mijn beer van een old english sheepdog reu krijgt zo'n 350/ 400 gram per dag... daar krijgen ze 's ochtends de helft van en met etenstijd rond 17.00 tweede helft... Kvv geef ik 2 x per week. Ze krijgen runderbotten om op te kauwen/ koeienmergjes vanuit slager/ supermarkt.

Hoe is de beweging van de hond? gaat hij lekker langer wandelen? Doe je spelletjes met hem?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:52

Is Acana ook een soort kvv dan? Dat voer je 2x er week, wat voer je er dan nog naast?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:03

callum schreef:

En ook dat is achterhaald....dan zouden mijn honden trouwens al jaren buikpijn moeten hebben