Opnieuw cavia's houden, wie helpt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:03

anneliesdj schreef:
Ik heb altijd begrepen dat konijnen beter buiten kunnen dan cavia's, zeker met koude temperaturen.
Maar ben zowieso van plan ze binnen te houden.

Cavia's kunnen echt prima buiten.http://dierenkliniekbuitenmere.nl/winter
Met name van cavia's wordt gedacht dat ze slecht tegen koude kunnen. Echter: cavia's komen oorspronkelijk uit het hooggebergte van de Andes en komen daar voor tot op 4000 meter. Cavia's hebben wel een hekel aan nattigheid. Konijnen komen ook in de poolstreken voor. Dus zowel voor konijnen als cavia's geldt: ja, ze kunnen de hele winter buiten blijven.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:50

anneliesdj schreef:
Mijn herinneringen zijn juist andersom, cavia's die wat makkelijker benaderbaar zijn en konijnen die alle kanten op vliegen. Konijnen zijn toch ook vluchtdieren.

Misschien eens langsgaan op een kinderboerderij ofzo voor je keuze toch eens nog eens te overdenken.
Konijnen zijn ook vluchtdieren, maar rennen meestal niet zo snel weg.

Hier rennen de kinderen gewoon tussen de konijnen door, oppakken mogen ze dan niet. Maar de konijnen blijven allemaal braaf zitten tijdens het aaien.

Ik vind persoonlijk een cavia erg fragiel. Als je hem verkeerd vastpakt of laat vallen breek hij zijn ruggetje en is het einde verhaal.

anneliesdj

Re: Opnieuw cavia's houden, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 09:50

Ik ben niet van plan ze te laten vallen hoor?! Lijkt me voor een konijn ook geen beste behandeling :+

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:06

Ik heb meerdere us teddy's zijn qua karakter echt leuke cavia's!
de vrouwtjes kunnen prima met elkaar opschieten, ik denk dat het ook wel lukt met twee mannentjes als je ze van jongs af aan bij elkaar zet of juist een wat oudere beer met een jonger beertje.

CK88

Re: Opnieuw cavia's houden, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:18

anneliesdj www.asielgoofy.nl in Oldenzaal hebben leuke cavia's zitten :D Ook nog te doen voor jou. Al mijn konijnen komen daar ook weg, echt super lieve mensen die het beste met de dieren voor hebben.
En als je 2 cavia's van daar adopteert is er weer ruimte om nieuwe cavia's op te vangen, dus het mes snijd aan veel kanten :j Doe je sowieso een goede daad!!

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:46

Ik houd al jarenlang cavia's, heb nu 2 Coronets (beide bij dezelfde fokster vandaan): één van bijna 10 maanden, en de andere is nu 9 weken. Superleuk stel! Hele lieve karakters. ''Popcornen'' iedere dag door de kooi met z'n tweeën en snuffelen elkaar wat af met veel geklets. Heel gezellig :D Ze zitten ook erg graag bij me op schoot: ze liggen dan dicht tegen elkaar aan en zitten echt van het gekriebel te genieten. Beide cavia's zijn vanaf een paar dagen oud iedere dag in de hand gehouden, gauw wegrennen voor gekke geluiden o.i.d. kennen die van mij niet. Zijn ze veels te nieuwsgierig voor :)