Te magere hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:25

wat een mooie hond!Ik kan het niet zo heel goed zien maar naar mijn idee lijkt ze goed?Niet te mager?

xLIESSSx

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 20:32

geerke, ik heb bewust foto's gepakt waarop het niet of niet duidelijk te zien is :)
Ik plaats niet graag foto's openbaar van een hond die (naar mijn inziens) te mager is. Zou niet graag negatieve commentaar ontvangen of iets dergelijk ;)
Er zitten in de reeks foto's wel afbeeldingen waarop het best duidelijk te zien is.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:36

Ik heb niet alles gelezen maar mijn hond heeft precies hetzelfde, is ook te mager en je kunt zijn ribben zien/voelen.
Het is ook een mechelseXduitse herder, dit heeft hij ook al van puppy af aan.
Hij heeft geen angst bij het eten maar eet gewoon niet meer op, maar als je hem wat tafelresten geeft zoals aardappels eet hij dit wel direct op.
Zelf denken wij dat het gekomen is doordat toen wij hem kregen als puppy zijnde hij wormen had, niks ernstig volgens de DA. Wij hebben ook verschillende soorten voer geprobeerd maar hij bleef dit ook houden.

Gewoon vaste tijdstippen eten geven, sommige honden zijn gewoon mager maar dat betekend in jouw en mijn geval zeker niet dat ze te weinig eten krijgen. Genoeg is voor een hond genoeg, dit kunnen ze makkelijk aangeven.

PS: misschien is deze hond wel gewent dat er altijd voer klaarstaat, dus zeg maar onbeperkt, dit is aangeleerd puppy gedrag dus wellicht kun je dit aan je neef vragen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:49

xLIESSSx schreef:
geerke, ik heb bewust foto's gepakt waarop het niet of niet duidelijk te zien is :)
Ik plaats niet graag foto's openbaar van een hond die (naar mijn inziens) te mager is. Zou niet graag negatieve commentaar ontvangen of iets dergelijk ;)
Er zitten in de reeks foto's wel afbeeldingen waarop het best duidelijk te zien is.

ik denk dat de mensen die op dit topic reageren wel begrijpen dat het niet om een dikke hond gaat. ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:52

Ziet er goed uit!
Leuk dat jullie zo genoten hebben, fijn om te horen :D
Drinkt ze wel genoeg?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:58

Wij hebben 3 honden, 2 hiervan zou je dood kunnen voeren, deze willen alleen maar eten.
De 3e eet echt heel moeilijk. Dit lossen we op door iets wat ze lekker vindt door haar eten te doen. Let wel op dat alsje hond alleen maar brokken gewend is, deze aan het begin makkelijk aan de diaree gaat van nieuw eten, dus begin met hele kleine beetjes. Het is handig om er iets doorheen te doen wat ze niet makkelijk tussen de normale brokken uit eten.
Dingen die wij afwisselend door de brokken doen zijn ; smeerworst, van die bakjes hondenvoer wat ook een beetje daarop lijkt of wat vla of melk. Zuivel is niet voor een hond bedoeld, maar in kleine mate kan dit geen kwaad. De honden die wij hebben gehad hebben allemaal wel eens wat melk of vla restjes gehad en onze honden zijn allemaal wel behoorlijk oud geworden.

Ik weet niet hoe de kwaliteit is van het macro voer. Al onze honden hebben altijd eukaneuba gehad en hierop deden ze het prima.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 11:56

@Geerke:
Als het op bokt aankomt denk ik vaak "better safe than sorry" :+

@Kaus:
Ja, drinken doet ze (meer dan) genoeg ! :j Moet haar drinkbak zo'n 4 keer per dag opnieuw opvullen, dus schat dat ze ongeveer 2 liter drinkt op een dag (uit haar drinkbak, buiten drinkt ze ook soms uit plassen of emmers met regenwater :roll: ). Lijkt op zich misschien veel, maar ze doet ook enorme inspanningen op de boerderij. Het houdt niet op met gewoon wat ronddartelen hoor := Op en af 2m hoge pakken hoog springen, achter een stok lopen, touwtrekken, rennen,... En vergeet natuurlijk niet het fabuleus mooi zijn <<)

@Anne:
As er mensen yoghurt door het hondeneten doen, dan denk ik dat een beetje melk ook geen kwaad kan :) Yoghurt is immers ook een zuivelproduct.
Misschien dat ik dan ook wel eens, voor de afwisseling, een scheutje warme melk over haar brokken doe :j Niet teveel natuurlijk, ik wil geen hond met extreme diarree...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:01

Tussen yoghurt en melk zit behoorlijk verschil. Als je dan melk wil doen, pak dan geitenmelk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:03

Of karnemelk. Maar je merkt vaak al snel of ze er tegenkunnen of niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:09

Ik vind eigenlijk ook dat je hond er prima uitziet TS.
Het is geloof ik al genoemd in dit topic, maar mensen zijn tegenwoordig erg gewend geworden aan (te) dikke honden. Een gezonde hond aan de slanke kant wordt al gauw als te mager beoordeeld.
Dus als je hond actief, gezond en vrolijk is zou ik me niet té druk maken over de hoeveelheid die ze eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:17

Koeienmelk zou ik haar niet geven hoor, als je melk wil geven geef haar dan idd geitenmelk.
Yoghurt is geen melk, dat kan je niet vergelijken, koeienmelk is een stuk vetter dan yoghurt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:26

geen melk geven hoor,dat fermenteerd binnen in de maag en daar krijgen ze echt last van in de zin van ''opzetten''.Yoghurt kan geen kwaad.Een eetlepel.Geen liter ;)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:46

Onze honden krijgen regelmatig een beetje melk/vla, ze vinden dit erg lekker en dit zijn over alle jaren heen minstens 20 honden geweest. Ik heb het niet over hele glazen, zelfs geen half glas, maar een scheutje. Wat voor ons 1 slok zou zijn.
Geen van de honden heeft hier ooit ook maar het kleinste beetje last van gekregen.
Sowieso krijgen onze honden best wat random dingen naast hun gewone brokken, ze glimmen altijd als spiegeltjes, complimenten bij de dierenarts en als ze een keer onderweg perongeluk wat eten zijn ze tenminste ook niet gelijk aan de diaree.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:00

Machie schreef:
Ik heb mijn honden alle 3 schraal. Ik hou niet van dikke honden. Daarbij sport ik met eentje intensief en die wil ik helemaal geen gram te zwaar hebben. Bij mijn honden zijn de ribben goed te voelen, net als de heupbotten. Verder zijn ze super energiek en hebben glanzende vachten. Gezond dus, in mijn ogen. Al vinden veel mensen in mn omgeving ze wat mager. Tsja... het straatbeeld laat dikkiedikzak honden zien...

Dit geldt ook voor mensen... Kuch...

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 18:05

De hond eet nog altijd niet wat ze eigenlijk zou moeten... Maar ze is wel al lichtjes bijgekomen :)
Ze eet amper brokken of nat voer, maar als er een pan of een bord op de grond staat, vliegt ze erop alsof ze nooit eten heeft gezien. Alles wat je haar van lekkers geeft, eet ze gulzig op. Brokken laat ze staan...
vla of melk bij de brokken helpt niet helaas... (geen rijstmelk en ook geen koemelk)
Yoghurt moet ik nog proberen.

Wat wel al ontzettend veel is verbeterd is haar angstig eten :) Ze staat nu normaal boven de voerbak en kijkt ook niet zo snel meer op als ze iets hoort (enkel nog bij harde geluiden, dan schrikt ze en kruipt ze angstig terug)

Denk wel dat ik ga overschakelen op KVV, indien hier iets in de buurt is dat dat verkoopt... Lijkt mij gewoon beter voor de hond en denk ook dat ze dat beter op zal eten.
Iemand hier tips over ??

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:32

Het is net wat je wil TS, je kunt alle kanten op.

Lotgering wordt vaak geadviseerd maar ik vind dit erg slecht vers vlees voer, goedkoop maar ik wil het mijn hond niet voeren. Ga je eens in lezen, er is veel verschil in vers vlees vloer, ook wat prijs betreft maar ook wat samenstelling betreft.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:04

Bassenqua schreef:

Lotgering wordt vaak geadviseerd maar ik vind dit erg slecht vers vlees voer, goedkoop maar ik wil het mijn hond niet voeren. Ga je eens in lezen, er is veel verschil in vers vlees vloer, ook wat prijs betreft maar ook wat samenstelling betreft.

Kan je ook uitleggen waarom je het zo slecht vind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:12

Als ik zo de foto's zie, zit ze volgens mij goed op gewicht. Heb zelf geen herder, maar wel een labrador. Krijg 9 van de 10 x commentaar dat hij veelste mager is. En enkele keer krijg ik complimenten dat k hem goed op gewicht hou.

Als hij rent, kun je net de laatste ribben zien. Maar hij is geen gram te mager. Dierenarts vind ook dat hij er keurig uit ziet. En vind hem zelf al mooi bespierd. Ik voer hem trouwens cavom.

http://i1046.photobucket.com/albums/b46 ... laz-12.jpg

Dus nu ben k wel benieuwd geworden na een stand foto van je herder. Wel een prachtige herder. Lijkt bijna sprekend op de herder van mijn moeders vriend.

naomipjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:41

Mijn Tervuurense herder is niet te dun maar hij is van zijn lang zal zn leven niet dik! Je kunt zn ribben niet tellen (teveel haar) maar hij eet niet goed wat bij veel van dat soort ras zo is. Ze eten alleen als de brokken op de grond liggen

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:34

Hoi Ts zou de hond angst voor de soort voerbak kunnen hebben?
Het rinkelen op de grond, het spiegelen van de bak...

Mijn honden eten alleen maar kvv.
Welke merken ik je kan aanraden:
- Darf eko vind ik 1 van de beste
- Tammenga
- Barf
- Naturis
- Carnibest

Al deze kvv hebben een natuurlijke calciumbron, namelijk bot.
Zorg dat je gemiddeld tenminste 5 diersoorten voert.
Om je hond aan te laten komen kies voor vettere diersoorten zoals eend, lam en geit.

Ik geef alle merken kvv door elkaar,
Zo hebben ze veel variatie en is kans op een overschot of tekort veel kleiner.
Let er uiteraard wel op hoe de drollen van je hond eruit zien na bepaalde merken kvv. Zo kom je er op den duur achter waar jou hond het het beste op doet.

1x per week heb je een vis dag!
Ik vind het merk Puur Vis heel erg goed.
Eerst moeten de meeste honden wennen aan vis, meng het dan met iets wat ze erg lekker vinden.
Mijn honden zijn ondertussen verslaafd aan vis :)

Daarbij kan je de hond rauwe eieren geven incl. schaal door zijn voer (1 ei per 5 kilo per week),
Wanneer je een ei kookt nooit met schaal geven!!! En als je ze een gekookt ei geeft, kook het zacht.

Ook kan je magere kwark geven dit is goed voor de darmflora en koudgeslingerde honing voor de weerstand.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 10:09

@doei
Bedankt voor al deze info !!
Ik zou bij lupa bestellen (deze leveren ook in BE), want ik heb daar toch best al veel positieve reacties op gelezen. Vind het alleen jammer dat je op die site zo weinig info vind...
Er staat een hele tabel met merken, maar nergens staat iets van uitleg bij over hoeveel je je hond best voert, waar het goed voor is, wat erin zit,... Dat vind ik als beginnende KVV wel een beetje jammer...

En wat geef jij aan je hond ?? Geit en lam door elkaar, of enkel 1 diersoort per maaltijd ??
Met rijst, zonder rijst ?

alvast bedankt ;)

En ze heeft geen schrik van de voerbak, want ik heb al in plastieken kommen gevoerd, in haar metalen voerbak, op een bord, in een houten bakje,... ze bleef angstig eten, alsof we het haar wilden gaan afpakken en zij het meteen zou afstaan.
Maar het voeren op een zo rustig mogelijke plek en de hond niet meer aanspreken, zacht praten op dat moment,... heeft al heel wat geholpen :)
Ze mag enkel niet bij het vuur staan, want daar heeft ze veel schrik van tijdens het eten.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:02

koenlover schreef:
Bassenqua schreef:

Kan je ook uitleggen waarom je het zo slecht vind?

Ja dat kan ik. Het vlees wordt half ontdooid afgeleverd wat de kwaliteit van het vlees niet bevorderd, sterker nog......het is half verrot, stinkt, is verkleurd en de honden eten het slecht en krijgen er dunne slijmerige ontlasting van. Daarbij is het verschrikkelijk vet, ga er maar eens met je handen doorheen en dan heb je een vreselijke vette laag op je handen die er alleen met heel heet water af gaat. Dit is mijn eigen persoonlijke ervaring met meerdere leveringen en verschillende honden.

Het schijnt dat Lotgering ook geen vast recept heeft en er in gooit wat hij heeft liggen en mensen die in Zaandam op de fabriek zijn wezen kijken zijn ernstig geschrokken van de vuiligheid daar.

Ik wil het niet meer voeren, pensionhonden die Lotgering eten krijgen van mij vlees wat ik aan de eigen hondenvoer, ik wil het de hondenniet meer voeren. :r

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:05

Ik voer Lotgering erbij, omdat mijn ene hond wel wat vet kan gebruiken. Nu voer ik niet de normale totaalversies, maar degene met wild geloof ik. En dan enkele dagen per week. (okee, en 's zomers bestel ik niet ivm ongekoeld transport). Maar ik heb nog nooit een half verrotte en stinkende partij gehad en ook niet dat de hond het niet eet en slechte ontlasting ervan krijgt. En het is een zeikerd qua eten. Maar goed, daarnaast krijgt ze een aantal betere merken.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:30

Mijn ervaring met lotgering is ook anders, maar wel vervelend dat het zo bij jullie is gegaan. Mijn hond doet het super op Lotgering (ook die variant met wild) en heb altijd mooie diepgevroren worsten geleverd gekregen. Het vette vind ik ook wel fijn omdat mijn hond erg makkelijk afvalt. Daarbij voeren wij wel af en toe ook rauw bot, extra pens of long. Ook een rauw eitje zo af en toe door het voer inderdaad. TS hoe is het nu met jouw hond?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:45

doei schreef:
Mijn honden eten alleen maar kvv.
Welke merken ik je kan aanraden:
- Darf eko vind ik 1 van de beste
- Tammenga
- Barf
- Naturis
- Carnibest

Al deze kvv hebben een natuurlijke calciumbron, namelijk bot.
Zorg dat je gemiddeld tenminste 5 diersoorten voert.
Om je hond aan te laten komen kies voor vettere diersoorten zoals eend, lam en geit.

Barf is geen merk kvv, maar een methode om zelf samen te stellen. Bedoel je geen Tinlo barf menu? Of is er een kvv merk dat barf heet? (dat is dan wel misleidend := )