Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:10

Mijn hond is er heel angstig voor. Voorbeeldje; Ik heb een spelletje op mijn telefoon, Pou. Hiermee kan je met een balletje spelen. Dan hoor je tik tik tik tik. Mijn hond gaat als een razende piepen en ga heel dicht tegen ons aan liggen. Op oud en nieuw plaats hij in huis alles onder en rent hij de hele dag door het huis. We willen hem dan graag geruststellen, wat we maar niet doen. We doen alsof het heel normaal is, zo gaat onze hond mee in ons gedrag. Alsnog vind hij het heel erg eng...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:10

Mijn hond vind het geweldig :-). Soms wat teveel, maar met een mondelinge correctie gaat ze lekker op de bank liggen of ligt ze voor het raam.
Wij hebben nog nooit een hond gehad met vuurwerkangst. Als pup of jonge hond hebben we het geleerd om het te negeren.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:12

Niet :Y).
Eerste paar rotjes van het jaar willen ze nog wel aanslaan, maar dat negeren we of we geven aan dat het goed is en dan is het klaar.

Nicje87

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:20

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:24

Wij hebben sinds een maand een kat, ze mag dus gelukkig nog niet naar buiten. Ze vind het buiten ook dood eng. Dus dat proberen we voorzichtig met een tuigje.
Nu zijn er in onze buurt al paar knallen gehoord, de ene keer zit ze voor het raam en kijkt ze naar buiten (doet verder niks), de andere keer ligt ze op de bank te slapen en boeit haar die knallen niks. Dus eigenlijk geen probleem.
Dat is wel fijn, want met oud en nieuw zijn we paar straten verderop :)

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:47

Kat is praktisch doof dus die slaapt gewoon door. De hond vind het niet eng. Die is van pups af aan getraind tussen de pistoolschoten (herdervereniging) en sindsdien maakt hem die knallen niks meer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:34

Net de pup meegenomen naar carbid schieten. Eerste paar keer kromp hij wat in elkaar en daarna was het kwispelen en gek doen. En hij keek hij echt van wat ben ik toch geweldig.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:14

Sorry maar als een oudere hond het huis afbreekt vanwege vuurwerk en andere middelen zijn niet afdoende, dan krijgen ze van mij toch echt ventraqil (is hier niet aan de orde even voor de duidelijkheid)

En het artikel is van de hondenbescherming.... tja ik zeg verder niets en hou wijselijk mijn mond ;-)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:23

Mijn oudste hond had er geen problemen mee, tot er vuurwerk naar ons gegooid werd. Toen werd ze een beetje angstig. Jaar daarna ging vrij redelijk, tot ze vuurwerk tegen het raam gooiden waar zij lag te slapen. Halve huis onder geplast en sindsdien ligt ze bij de 1e knal onder de kerstboom en komt er amper onderuit. Ik moet haar al een tijdje aangelijnd in de tuin laten plassen, want naar buiten wil ze absoluut niet meer. Als ze los buiten loopt, wil ze door de ruit heen naar binnen bij een knal.

Dit jaar een pup erbij die nu 8 maanden is en er echt niks om geeft. Het grootste voordeel is dat hij mijn oudste hond onder de boom vandaan krijgt en een beetje geruststelt. Wij blijven dus thuis met O&N, er is niks dat haar een beetje kalmer maakt behalve mijn vriend en de andere hond.

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:30

Mijn labrador hond van 18 maanden vind het niet eng tijdens oud en nieuw
wel merk ik dat ze dan iets vaker contact zoekt.

Maar kijkt gerust naar buiten om te zien waar de knallen en het licht vandaan komt.
Ook met uitlaten gaat ze soms zitten als er een vuurpijl word afgestoken en kijkt ze de pijl helemaal achterna.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:37

Mijn 13 jarige hond is heel bang en angstig. Toch wel goed voor hem dat ie nu bijna doof is :(:).

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:41

Mijn bijna 14 jarige jack russel is er ook heel bang voor. Vroeger en recent cursussen gedaan, cd's en weet ik wat nog meer maar hij blijft het gewoon eng vinden. Sinds vorig jaar krijgt die dus pilletjes op aanraden van de dierenarts. Hij gaat ook altijd op mijn kamer omdat hij sowieso altijd op mijn kamer slaapt dus dan kan die eventueel ook nog ergens wegkruipen. Gordijnen laat ik wel open zodat hij het kan zien. Wandelen vind hij trouwens nu ook helemaal niks. :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:19

@nathalie, zelfs op de vetranquil zelf staat dat het niet bij vuurwerk gebruikt mag worden. Bij de paarden zelfs in enorme koeienletters. Is niks van de dierenbescherming, maar ook uit de fabrikant zelf :)

ktje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:34

2 honden een hond is er niet zo bang voor ze vind het niet fijn maar is er niet bang voor de andere is er wel behoorlijk bang voor die moeten we ook vasthouden met vuurwerk omdat ie anders wegloopt en mijn paard op de pensionstal die krijgt een half glaasje bier en daar is ze de avond ook wel zoet mee :)

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:19

Wij wonen naast een tunnel, waar vooral nu heel erg hard geknald word. Dan komt onze hond (Raffa, franse herder) weer trillend en hijgend naar een van ons toegerend. Arme hond, met oud&nieuw gaan we haar iets geven.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:57

Mijn hondje van acht maanden reageert er eigenlijk niet abnormaal op. Soms kijkt hij wel op, maar niet anders dan bij andere 'aparte' geluidjes.

Mijn vorige hond vond het spannend maar was OK als hij lekker bij me mocht zitten voor een goede ontspannende massage. Persoonlijk ben ik absoluut niet van het negeren van angst bij een hond (of ander dier), wij mensen moeten als vertrouwenspersoon een baken van veiligheid zijn onder alle omstandigheden. Ik laat mijn dieren dus wel merken dat ik hun angst zie en begrijp, maar ook dat ik niet bang ben, met als doel het goede voorbeeld te geven. Overmatig troosten of de dieren teveel aandacht geven kan natuurlijk averechts werken, maar in de steek laten/ het zelf laten uitzoeken getuigt in hun wereld niet van goed leiderschap/ zorg.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:35

Gisteravond wilde mijn vriend de hond uitlaten. Hij was niet weg of de hond stond alweer voor de deur en wilde met geen mogelijkheid meer mee.
Vanochtend wilde ik haar uitlaten. De route die we normaal lopen wilde ze niet. De andere kant op ging ze wel.. Ik dacht dat het allemaal wel meeviel, maar dus niet...

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:36

Nicje, die van mij rent al weg als hij de riem ziet... Het is duidelijk dat de mensen gisteren al vuurwerk hebben ingeslagen...

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:52

Onze herder gaat er achter aan :oo die vindt het prachtig!
Onze ridgeback vind het wel oke, trekt zich er niet veel van aan.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:19

Mijn antwoord op je vraag is ook : Niet !
Onze poes vind het zelfs wel leuk om naar te kijken.
Ze zijn hier al vol op aan het knallen, ook met siervuurwerk en mevrouw zit er op de vensterbank met een deskundige blik naar te kijken ! :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:52

Ik zat net even buiten met Kenny en het knallen is hier een stuk meer geworden, maar meneertje krulde zich lekker op in de tuin voor een dutje... prima! Overigens durf ik hem nu niet alleen in de tuin te laten.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:55

Onze hond rent blaffend rond als hij een knal hoort. Ik weet niet goed of hij dit doet uit angst of niet. Als we buiten lopen en hij hoort een knal doet hij weinig, dan kijkt hij om en meer niet.
Vind het zo sneu voor hem in deze tijden, een rustig slaapje zit er niet eens meer in :(:)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:02

Mijn hondje had afgelopen jaar haar eerste nieuwjaar, net na 12 uur toen het vuurwerk echt begon viel ze in slaap op de stoel. Nu ook, er word veel afgestoken hier, de eerste paar keer 'schrok' ze even maar nu kijkt ze niet op of om. Gisteren vond iemand het leuk om vuurwerk (waarschijnlijk illegaal) af te steken 5m van waar wij liepen met de hond. Ik zag de rook en wilde nog roepen: pas op! Maar toen knalde ie al, en echt hard! Wij schrokken er best hard van, maar hondlief liep vrolijk verder zonder enige schrikreactie. Top hond! Ook hebben we laatst een aantal grondbloemen afgestoken, en haar gewoon laten kijken, eerst vond ze het eng maar daarna bleef ze gewoon staan kijken :)) wij hebben geleerd dat je eigenlijk je hond geen aandacht moet geven als ze gaan janken (dus niet van: aaaah kom maar hier) zodra beginnen te blaffen/grommen wel meteen aanspreken. Dit heeft zo te zien goed geholpen :) (afgelopen nieuwjaar was ze trouwens met andere honden, die wel gingen janken) tophondje :D

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:06

ons hondje is heel bang voor vuurwerk dat komt omdat ze als pup naar buiten is gerent van blijschap en er is toen een duizend klapper voor haar neus afgestoken nu is ze super bang ( het word steeds iets minder maar ze is al 12.5 jaar en dat gaat er nooit meer uit) en ze durft nu al niet meer naar buiten door die stomme mensen die dat nu al afsteken ik vind het echt sneu :(

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:00

Dit word het eerste jaar voor onze kitten van 4 maanden.
Ben benieuwd hoe zij erop gaat reageren.
Ben zelf niet thuis moet heel de dag werken tot half 12.
Maar mijn vriend is vanaf 6 uur thuis.

Kan ik misschien iets doen dat ze minder bang is?