kraaiende haan in woonwijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:14

Die buurman moet er juist rekening mee houden dat zijn dier overlast in de buurt veroorzaakt, niet andersom! Zou te gek worden zeg.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:15

Ja want ik heb zelf ook een hond en ik weet hoeveel je van zom beest kan houden. Bovendien is dat blaffen te verhelpen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:16

naomi_g1998 schreef:
Ja want ik heb zelf ook een hond en ik weet hoeveel je van zom beest kan houden. Bovendien is dat blaffen te verhelpen.

Nee, dat kan niet. Jouw buren kunnen dat blaffen niet verhelpen, om wat voor reden dan ook. Dan blijf jij je dus voor de komende jaren ergeren aan die blaffende hond?

Sorry, ik niet. Uiteindelijk ga ik klagen bij de woningbouw of politie, en ik ga wel zorgen dat ik geen overlast meer heb van jouw dier...

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:16

GamblersCup schreef:
Die buurman moet er juist rekening mee houden dat zijn dier overlast in de buurt veroorzaakt, niet andersom! Zou te gek worden zeg.

Ik was nog niet helemaal klaar met typen maar telefoon doet raar. Doelde er eigenlijk meer op dat zodra mensen ergens een band mee hebben, en mensen daar dan over gaan klagen, er vaak vervelende situaties ontstaan. Dus als je het een beetje tactisch aanpakt, je meer kans hebt dat hij wat aan die haan gaat doen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:17

Wel. Met gedragstherapie, oefenen, elektrische halsband en er zullen nog wel meer opties zijn. Ik ga niet iemand zijn dier afnemen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:19

naomi_g1998 schreef:
Wel. Met gedragstherapie, oefenen, elektrische halsband en er zullen nog wel meer opties zijn. Ik ga niet iemand zijn dier afnemen.

Nee, jouw buren kunnen dat niet. Maakt niet uit waarom niet, maar je buren kunnen dat niet. Is geen onwil, kan gewoon niet. Dat beest blijft de komende paar jaar beginnen met blaffen bij zonsopkomst en gaat daar de hele dag mee door. In de achtertuin.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:21

Nou, geloof me, ik ben een grote dierenvriend maar die hond van de buren, die al meer dan een jaar overlast veroorzaakt mag wat mij betreft morgen dood neervallen. Overlast is niet gewoon "vervelend" of een beetje "irritant", dat gaat veel verder. En er aan wennen? Nee, dat werkt niet. Ik kan me dus een béétje voorstellen hoe vervelend een haan kan zijn, die elke dag (ochtend) weer herrie maakt.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 12-12-13 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Niet iedereen kan daarvoor kiezen Naomi
Edit: Oh, daar kom je zelf nog wel achter als je over een paar jaar op jezelf gaat.

Ik heb hier ook een huis verderop die het erg leuk vind om een haan te hebben. Woon heir nu 2 jaar maar het went niet hoor. Ik word er gelukkig niet wakker van, want dan was ik naar hem toegestapt. Maar elke dag om 4.45 begint het weer. Nu ben ik dan meestal al wakker ivm mn werk, maar word schijtsjaggo als ik rustig een bakkie zit te doen en dat gekraai begint weer.
En er zitten nog een stuk of 5 huizen tussen, kun je nagaan als je er bijna naast woont (hij heeft vrijstaand huis). Is op een doorgaande weg naar het dorp, niet echt een woonwijk te noemen.
De eigenaar is toevallig de oom van een vriend van me, heb het aan die vriend weleens door laten schemeren, maar die zei al dat ik me erbij neer moet leggen, dat hij echt zn haan niet weg doet. Nouja, de hoop is nu dat de levensverwachting niet meer al te lang is :').

Anoniem

Wat nou als iemand een hele opslag paardenspullen heeft, en de huizen wat ouder dus als iemand een flinke geur in huis heeft, ruik je dat in een bepaalde kamer. Maarja, de buren hebben nou eenmaal een paardenhobby, dus die spullen, al dan niet ruikend naar paarden (of voor de buren hun belevenis misschien wel meuren naar paarden, daar is ook niet iedereen van gecharmeerd) liggen daar groots opgeslagen en je ruikt het gewoon flink (kan goed hoor ,kattenzeik ruik je bijv. ook echt wel flink, ook al is het van de buren).
Kan iemand dan eisen dat je je huis anders in gaan richten ofzo? Zou een mooie zijn, dan kan ik ook tegen de feestzaal gaan vertellen dan dat ze maar feestjes voor doven en slechthorenden moeten gaan geven omdat ik ze vervelend vind? :')

Kom op zeg.. baas in eigen huis. Als je niet tegen andere mensen kunt, moet je ergens anders gaan wonen waar je zo min mogelijk tegen komt...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:23

chelle-dora, zo werkt dat dus niet in Nederland. Daar zijn regels en wetten voor en overlast mag NIET.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:23

Maar ze heeft het toch aangekaart bij de gemeente, en deze hebben toch gezegd dat de haan mag blijven? :')

Maar zou mooi zijn.. Als ik mijn buren dan niet aardig vind, dan bel ik op dat ik last heb van hun continue genies en dan wat, dan worden ze hun huis uit gezet? :+ Omdat ik dat als overlast zie?

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:27

Gewoon opnieuw naar de gemeente gaan en desnoods met handtekeningen! Die man weet dat hij in een woonwijk woont, hij mag dan ook wel rekening houden met andere mensen. Anders moet hij maar op de hei gaan wonen vind ik persoonlijk. Het moet niet zo zijn dat meerdere mensen zich irriteren aan één persoon. Je kan er wel aan leren wennen, tuurlijk. Maar hij zou het ook niet fijn vinden als jouw honden (bijvoorbeeld) de hele dag door lopen te blaffen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:27

chelle_dora schreef:
Wat nou als iemand een hele opslag paardenspullen heeft, en de huizen wat ouder dus als iemand een flinke geur in huis heeft, ruik je dat in een bepaalde kamer. Maarja, de buren hebben nou eenmaal een paardenhobby, dus die spullen, al dan niet ruikend naar paarden (of voor de buren hun belevenis misschien wel meuren naar paarden, daar is ook niet iedereen van gecharmeerd) liggen daar groots opgeslagen en je ruikt het gewoon flink (kan goed hoor ,kattenzeik ruik je bijv. ook echt wel flink, ook al is het van de buren).
Kan iemand dan eisen dat je je huis anders in gaan richten ofzo? Zou een mooie zijn, dan kan ik ook tegen de feestzaal gaan vertellen dan dat ze maar feestjes voor doven en slechthorenden moeten gaan geven omdat ik ze vervelend vind? :')

Kom op zeg.. baas in eigen huis. Als je niet tegen andere mensen kunt, moet je ergens anders gaan wonen waar je zo min mogelijk tegen komt...

Nee, je kunt ze niet verplichten hun huis anders in te richten. Je kunt wel eisen dat ze geen overlast meer veroorzaken. Iemand mag wat mij betreft alle katten houden die ze willen, maar als ze daarmee stankoverlast veroorzaken, ja, dan trek ik aan de bel.

Het is aan JOU om te zorgen dat jouw manier van wonen geen overlast veroorzaakt (redelijkerwijs). Of dat nou betekend dat je je muur beter moet isoleren omdat je van happy hardcore houdt op volume 500, dat je je paardenspullen moet wassen voordat je ze opbergt, je huis 10x per dag moet dweilen omdat de katten er zeiken of je de haan z'n snavel moet ducttapen zal mij een r*tzorg wezen, maar ik wil geen last hebben van jou.

Ik heb ook zo'n leuke buurman. Geeft gemiddeld 2x per week een feestje. Muziek lekker hard aan, gezellig met z'n allen op het balkon gaan staan roken (trekt zo lekker bij mij naar binnen) en praten/schreeuwen. De andere dagen heeft hij eigenlijk altijd een vriend of vriendin over de vloer. Lekker roken en kletsen op het balkon, luid volume, tot diep in de nacht.
Er zit een grens aan wat ik daarvan wil pikken. Een keer een feestje: prima, gezellig. Vrienden over de vloer: moet je doen! Maar als ik er bijna iedere dag wakker van lig, als ik jou continue door de muren heen hoor, als ik altijd in jouw rooklucht zit, ja dan zeg ik er wat van. En als je een beetje hardleers bent (zoals de buurman) dan ga ik op een gegeven moment naar de woningbouwvereniging om te klagen. Of ik bel de politie als je me weer midden in de nacht wakker houdt...

Anoniem

Re: kraaiende haan in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:28

maarja, wanneer is het overlast? Als je toevallig een zeikbuur heeft die helemaal niks van je accepteert of tolereert, moet je dan in een donker gat gaan wonen omdat je buurvrouw een vervelende trut is?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:30

Vjestagirl schreef:
naomi_g1998 schreef:

Nee, jouw buren kunnen dat niet. Maakt niet uit waarom niet, maar je buren kunnen dat niet. Is geen onwil, kan gewoon niet. Dat beest blijft de komende paar jaar beginnen met blaffen bij zonsopkomst en gaat daar de hele dag mee door. In de achtertuin.
Wat zou een reden zijn om dat niet te kunnen? Laat mensen gewoon leven zoals hun dat willen of ga op een hele grote berg wonen waar niemand is. Tuurlijk mag je geen last van andere hebben maar een haantje is geen enorme overlast. TS heeft er zelf voor gekozen om in een wijk te gaan wonen + een niet perfect geïsoleerd huis. Moet mijn hond dan ook maar ingeslapen worden omdat hij blaft als hij een andere hond tegen komt of als hij iets verdachts hoort? Jeetje zeg, laten we alle dieren op de hele wereld maar gelijk slachten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:31

Dat kun je vast laten stellen, allemaal onafhankelijk gemeten. Zowel geur (gaat op deeltjes in de lucht), als geluid (DB meten) als licht kun je allemaal meten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:34

naomi_g1998 schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat zou een reden zijn om dat niet te kunnen? Laat mensen gewoon leven zoals hun dat willen of ga op een hele grote berg wonen waar niemand is. Tuurlijk mag je geen last van andere hebben maar een haantje is geen enorme overlast. TS heeft er zelf voor gekozen om in een wijk te gaan wonen + een niet perfect geïsoleerd huis. Moet mijn hond dan ook maar ingeslapen worden omdat hij blaft als hij een andere hond tegen komt of als hij iets verdachts hoort? Jeetje zeg, laten we alle dieren op de hele wereld maar gelijk slachten.

Omdat een haan dat ook niet kan. En er zijn ook vast wel honden die je niet af kunt leren om te blaffen.

Je kunt niet altijd leven zoals je wilt leven, hoe jammer dat ook is, je hebt rekening te houden met de mensen om je heen. Je draait geen happy hardcore om 3 uur 's nachts op vol volume. Je houdt niet iedere avond een feest in de achtertuin. Je begint geen mesthoop in je achtertuin.

Ja de TS heeft ervoor gekozen in een wijk te gaan wonen, maar die buurman met de haan ook. Daar heeft de TS rekening mee te houden (niet zeuren dat de buren de trap op en af lopen en dat je de auto verderop in de straat hoort starten), maar de buurman ook (geen beesten in de tuin die vanaf 's morgens vroeg herrie maken).

JIJ vindt dat er ergere dingen zijn dan een haantje. De TS niet, die heeft er last van.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:36

naomi_g1998 schreef:

Overdrijven is ook een vak :')

Zoals eerder gezegd: niet iedereen heeft de KEUS om in een vrijstaand huis te wonen.
En gedragstherapie bij een haan? Zie je m al aankomen op puppycursus :')?

Ben het in grote delen met Vjestagirl eens, maar idd, wánneer is het overlast? Ik ga dagelijks op tijd naar bed omdat mijn wekker rond 4 uur gaat. Ik heb weleens last van het licht van de buren ja. Maar zij zullen wellicht ook weleens last hebben van mijn wekker als ik m niet gelijk hoor. Dus ja, het is wel van 2 kanten bekijken.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:39

hardcore om drie uur 's nachts is totaal iets anders dan die haan. Je kan je ook gewoon omdraaien en verder slapen. Bovendien is het echt wel zo dat dat went én dat als je er op let je het hoort ja. Je kan er ook gewoon niet op letten want dan hoor je het al niet meer. Ik ben hier omringd door weilanden met schapen, koeien, paarden en veel mensen hier hebben ook hanen en kippen. Ik word er ook wel eens wakker van maar wat is nou het enorme probleem? Omdraaien en verder slapen en klaar! Een oude man zijn haantje daarvoor afnemen vind ik gewoon asociaal. Hij heeft al geprobeerd hem in een donker hok te doen, wat kan hij nog meer proberen?

yv, dat ging niet over de haan. ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:41

Ja, dat vind JIJ. Is het voor jou nou echt onmogelijk om je in te denken in mensen die niet meer onder de vleugeltjes van welvarende papa en mama wonen?????
Jij bent gewend met hanen en kippen en koeien en weet ik veel wat voor gekke plattelandsbeesten je nog meer hebt. Jij kan waarschijnlijk neit slapen als er een tram voor je neus rijdt in de nacht...
Zo heeft ieder zn ding. Voor een stadsmens IS een haan niet zomaar een dof geluidje...

Nu ben ik trouwens geen stadsmens, maar ook geen plattelandsmens. Maar om even een voorbeeld voor je te scheppen, zodat je misschien ergens een greintje van respect ook voor anderen op kunt brengen..
Iedereen hoort zn bijdrage te leveren dat het voor iedereen fijn wonen is. En als die haan overlast brengt voor meerdere mensen, JA dan moet die haan maar weg of moet meneer met zijn haan verhuizen. Als meerdere mensen klagen is het geen kwestie van één "zeikbuur".
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 12-12-13 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:44

Je hoeft ze niet te lezen hé. :) Bovendien ben ik hanen en al die beesten ook niet gewend hoor, woon hier sinds de zomervakantie dus toen maakte dat beest ook al hartstikke vroeg geluiden. Vervelend ja maar snap echt niet dat je er zo'n probleem van kan maken en dat je het dan zelf niet durft te vertellen aan je die man. Ik kan me echt wel indenken in haar situatie hoor en respect heeft hier niks mee te maken.

Maar ik heb hier totaal geen zin meer in, nu word mijn leeftijd er weer bij gehaald want ik woon toch bij mammie en stiefpappie. Ja als je 15 bent weet je niks, mag je geen mening hebben etc hé. Is altijd hier op bokt. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:47

naomi_g1998 schreef:
yv, dat ging niet over de haan. ;). Een oude man zijn haantje daarvoor afnemen vind ik gewoon asociaal. Hij heeft al geprobeerd hem in een donker hok te doen, wat kan hij nog meer proberen?

Maar het idee erachter was wel de haan. Als er een hond was die aan 1 stuk door blafte dan zouden mensen ook verwachten dat de buurman het beest op een gegeven moment wegdeed, als hij al het redelijke geprobeerd had en het beest stopte niet met blaffen.

Naomi_g1998 schreef:
hardcore om drie uur 's nachts is totaal iets anders dan die haan. Je kan je ook gewoon omdraaien en verder slapen.

Nee dat is het dus niet. De buurman vindt een haan met het krieken van de dag compleet acceptabel, ik vind happy hardcore om 3 uur 's nachts compleet acceptabel.

Naomi_g1998 schreef:
Bovendien is het echt wel zo dat dat went én dat als je er op let je het hoort ja. Je kan er ook gewoon niet op letten want dan hoor je het al niet meer. Ik ben hier omringd door weilanden met schapen, koeien, paarden en veel mensen hier hebben ook hanen en kippen. Ik word er ook wel eens wakker van maar wat is nou het enorme probleem? Omdraaien en verder slapen en klaar!

Mijn ouders wonen al jaren naast zo'n klerebeest, en nee het went niet. 's winters is het te doen, maar 's zomers worden ze om 4 uur 's morgens wakker. De eigenaar niet nee, die slaapt aan de achterkant van het huis, en dat pokkebeest zit aan de voorkant. Laat de voorkant van zijn huis nou grenzen aan de zijkant van ons huis, waar mijn ouders dus slapen. Wennen? Ze worden er nog steeds wakker van.

Diezelfde eigenaar zet ook zijn pratende papegaai in de voortuin 'voor de frisse lucht'. Dat beest doet de hele godganse dag computerspelgeluidjes na. Word je ook helemaal gek van. Maar dat zijn 'natuur geluiden' volgens hem... Maar hij wil hem niet bij zichzelf in de achtertuin zetten.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:53

Vjestagirl schreef:
Lusitana schreef:
Ik vind het heel erg dat er mensen zijn die zich ergeren aan geluiden van boerderij dieren. Hoe ver sta je dan wel niet van de natuur?
De mijne kraait om 5 uur en dan wordt ik wakker, maar ik draai me weer om en hij denk ik ook, want daarna kraait hij niet meer, tenzij toevallig overdag een keer die van de buren hoort.

Ik denk dat mensen zich niet zouden ergeren aan boerderij dieren, wals ze op een boerderij zouden wonen. Je kiest er natuurlijk wel bewust voor om in een woonwijk te wonen, en dan verwacht je ook woonwijk geluiden, geen boerderij geluiden.

ha...dat dacht je maar. Hier in de buurt in Drenthe is een poos geleden een hele heisa geweest...westerlingen uit de stad hadden hier een huis gekocht en ze kwamen voor de rust....en ze wilden niet dat er tractors met mest voor hun huis langsreden..wat dat stonk en maakte herrie, en zij waren hier komen wonen voor de rust...nou, ik zou zeggen..gauw oprotten naar je uitlaatgassen dan. Maar goed, wat ik me wel afvraag...ik lees steeds als reden dat je er last van hebt, omdat een haan in jouw ogen niet in een woonwijk hoort....vind ik eerlijk gezegd kul, want het is niet aan jou te bepalen wat wel en niet hoort..dat bepaalt ieder voor zich...dat je er last van hebt is een 2e. Dat moet niet zo zijn natuurlijk, maar kraait hij echt de hele dag door? Of lijkt dat maar zo...mensen kunnen elkaar ook vreselijk opjutten, er steeds met elkaar over praten, en ergernissen uitspreken, waardoor je met zijn allen gaat geloven dat de haan die in werkelijkheid mss een uurtje kraait per dag, de hele dag door herrie maakt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:53

@Naomi: Je mag van mij best een mening hebben. Maar dan moet je je ook kunnen inleven in andere mensen en dát doe je niet. Je zegt dat je het aso vindt om "een oude man zijn haantje af te nemen" en dat "je het probleem niet snapt". Nee, jij woont in een vrijstaand huis, maar zoals eerder gezegd heeft niet iedereen daar de keus of mogelijkheid toe. Denk dat anders de meeste mensen daar wel voor gekozen zouden hebben, denk je ook niet?

Ik snap dat het niet letterlijk over de haan ging met die blafband en alles. Mijn reactie was sarcastisch.
Want inderdaad heb je voor hondengeblaf een heleboel oplossingen. Maar het gaat hier om een HAAN en een hoop oplossingen die er voor honden zijn, zijn er niet voor hanen.

Meerdere mensen in die wijk zijn het erover eens dat het beest overlast kraait. Dus er moet een oplossing komen. Punt. En dat kan zijn als in lekker kippetje voor in de oven, of stembanden door of verhuizen of weet ik veel wat.. één persoon die iets als overlast ervaart, kan inderdaad duiden op een slechte band of communicatie en dergelijke. Meerder mensen in een wijk kan daar niet onder vallen. Dus in dit geval moet de meneer inderdaad voor een oplossing zorgen.

Harcore of kippengeluid 's nachts is imo geen verschil. Het is beiden herrie en zodra het overlast wordt (oftewel als het met regelmaat voorkomt) meot er een oplossing komen.

Nimfee

Re: kraaiende haan in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:00

Tja, mensen vinden het bizar dat ik geen last heb van de kerkklok, ik woon zo'n beetje naast de kerk. En dat ding gaat elk kwartier af overdag, 's nachts één keer in het uur. Dingen wennen. Ook overigens blaffende honden gehad toen ik nog op kamers had. Had ik ook helemaal geen last van. Huilende kinderen naast het huis, hoorde ik ook 's ochtends vroeg maar daar had ik ook geen last van. Ik zit me steeds meer te bedenken dat we heel veel 'overlast' zouden moeten hebben (gehad), maar ik zou niet weten waarom ik er over zou moeten klagen.

Het is wel een beetje leven en laten leven... Ik heb wel sterk het idee dat mensen tegenwoordig niets meer kunnen hebben en denken overal recht op te hebben. En overal druk om maken, wat helemaal niet nodig is en onnodige frustraties oplevert.