Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
sallandval schreef:Tja, de hond op het filmpje laat (veel) stresssignalen zien, het grommen is daar maar één van (oren naar achteren, wegkijken, oogwit laten zien en lippen likken). Dit is duidelijk een onzekere hond die aangeeft dat ze het niet leuk vind wat je daar doet.
Waarom vinden jullie het eigenlijk nodig om het bot weg te pakken? Kan ze niet ergens een plekje krijgen waar ze gewoon lekker mag knagen zonder kans te lopen dat haar lekkers wordt afgepakt?
Duhelo schreef:Wat ik zie is dat de hond zich niet prettig voelt bij het feit dat je hem aait terwijl hij eigenlijk zou moeten kunnen eten.
Volgens mij is het geen gevaarlijk gedrag, en zal het ook zo niet uitdraaien, maar toont hij dit gedrag vooral uit onzekerheid omdat hij niet snapt wat zijn baas wil.
Hij ziet een lekker bot voor zich liggen, en zou dat maar al te graag gaan verorberen. Echter kom jij daartussen die hem persé wilt aaien. Hond heeft geleerd om uit respect naar jouw je niet weg te jagen, en ook niet te starten met eten. MAar dat bot ligt daar heel uitdagend te lachen naar hem. Daardoor wordt hij nerveus, en weet niet precies welke houding hij zich moet geven (hij fixeert zich op jouw, likt aan zijn lip, zou kunnen zijn dat hij begint te geeuwen ook.)
Op zich wend hij zijn hoofd af om aan te geven als je perse dat bot wil, je het wel kan nemen. Maar omdat je dat bot niet neemt (en jij dus niet duidelijk bent naar hem toe) wordt hij nerveus.
Het grommen is inderdaad niet echt dominant, volgens mij meer uit onzekerheid (jij bent geen duidelijke leider, hij weet niet wat hij er mee aan moet).
Een andere hond zal hem niet gaan pesten door te gaan aaien/likken terwijl hij eet. Ofwel zal die andere hond hem gerust laten in het voedermoment, ofwel zal hij er (dominant) naar toe gaan, zijn plaats claimen en het bot in een keer afpakken.
Gegarandeerd als jij terwijl hij eet, er in een keer op af loopt, 1 commando voor los geeft, en het bot gewoon in een beweging claimt, hij al dit nerveus gedrag niet zal tonen.
Citroen22 schreef:Ik pak het bot niet weg. Dat doen we wel met kleinere botten als wij weggaan en onze hond is alleen thuis. Voor de zekerheid, dat hij niet stik of het vast komt te zitten. En ook dan gromt ie even maar daarna is er niks aan de hand en gaat ie slapen of met bal spelen.
En dat oogwit valt op, klopt. Maar dat heeft hij vaak ook als er geen bot in het spel is. Als je hem roept en hij kijkt om zie je dat ook.
Ook heeft hij hier en daar wat wit haar en zijn pupil zijn ongelijk. Helemaal ras zuiver is die niet
Trouwens... als hij op de bank zit en ik of iemand anders komt er aan gaat hij er meteen van af. Dat hebben we hem zelf geleerd... echt dominant vind ik hem niet. We mogen hem overal aanraken.
Def schreef:Ik vind dat je in het filmpje ook niet fijn staat om te aaien.
Je hangt helemaal over de hond heen, wat hij ook niet fijn lijkt te vinden.
Voor mij lijkt dit meer ongemak en een stuk onzekerheid bij de hond, hij voelt zich in ieder geval niet prettig hierbij. Je ziet veel tekenen van stress.
Ik zou idd oppassen met kinderen in deze situatie. Ik zou er mijn hand niet voor in het vuur steken dat hij niet op een zeker moment bijt, al dan niet uit onzekerheid en stress.
Hij mag zeker aangeven dat hij iets niet prettig vind. Je moet zelf beslissen wat je hiermee wilt doen. Of trainen of met rust laten.
kimmie261 schreef:grommen mag hier,bijten niet...ze grommen maar een end weg hoor...vind dat is een communicatie middel van honden,om ze daar nu voor te gaan straffen
nl dat er NOOIT een reden is om je eten te verdedigen omdat je er altijd wat voor terug krijgt
nooit zomaar een hond aaien
.