Hond gromt als hij bot krijgt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:46

ík ben 1 grote geluksvogel ceriadwen :D :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:48

Ik ben absoluut geen expert, maar dit is mijn mening!
Als ik het (eerste) filmpje kijk, snap ik echt niet dat er doorgegaan wordt met aaien.....
De hond voelt zich heel duidelijk niet op haar gemak! (houding, ogen en tongelen) En als je dan ook aangeeft dat ze dan op haar rug gaat liggen! Ze weet zich echt totaal geen houding te geven.
Honden die uit angst bijten, zijn eigenlijk nog onvoorspelbaarder, dan agressie bijters..
Persoonlijk zou ik haar gewoon met rust laten op zo'n moment!
En ik zie niet dat wanneer je nu wel toestaat dat ze het bot houdt zonder te storen, problemen zou geven met wanneer ze ergens zelf een bot (gevaarlijk) vandaan haalt wat je wel af pakt, want ze weten echt het verschil wel tussen iets dat gegeven wordt, of iets dat ze zelf 'pikken'

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:50

Er zijn veel mensen die verstand van honden denken te hebben maar ondertussen wel geloven dat iedere hond die kwispelt blij is... het is maar net waar je verstand van hebt, een dierenarts weet dan wel alles van de medische kant van een hond maar ga hun maar eens vragen om lichaamstaal uit te leggen..zelfde met veel trainers, je kan misschien wel heel erg goed je hond van alles aan kunnen leren en nog geen lichaamstaal kunnen lezen..
Btw niet aanvallend bedoeld we weten hier niet van elkaar wie welke ervaring met honden heeft dus moeilijk om elkaar te beoordelen

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:54

Tja, de hond op het filmpje laat (veel) stresssignalen zien, het grommen is daar maar één van (oren naar achteren, wegkijken, oogwit laten zien en lippen likken). Dit is duidelijk een onzekere hond die aangeeft dat ze het niet leuk vind wat je daar doet.

Waarom vinden jullie het eigenlijk nodig om het bot weg te pakken? Kan ze niet ergens een plekje krijgen waar ze gewoon lekker mag knagen zonder kans te lopen dat haar lekkers wordt afgepakt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:03

Wat ik zie is dat de hond zich niet prettig voelt bij het feit dat je hem aait terwijl hij eigenlijk zou moeten kunnen eten.
Volgens mij is het geen gevaarlijk gedrag, en zal het ook zo niet uitdraaien, maar toont hij dit gedrag vooral uit onzekerheid omdat hij niet snapt wat zijn baas wil.
Hij ziet een lekker bot voor zich liggen, en zou dat maar al te graag gaan verorberen. Echter kom jij daartussen die hem persé wilt aaien. Hond heeft geleerd om uit respect naar jouw je niet weg te jagen, en ook niet te starten met eten. MAar dat bot ligt daar heel uitdagend te lachen naar hem. Daardoor wordt hij nerveus, en weet niet precies welke houding hij zich moet geven (hij fixeert zich op jouw, likt aan zijn lip, zou kunnen zijn dat hij begint te geeuwen ook.)
Op zich wend hij zijn hoofd af om aan te geven als je perse dat bot wil, je het wel kan nemen. Maar omdat je dat bot niet neemt (en jij dus niet duidelijk bent naar hem toe) wordt hij nerveus.

Het grommen is inderdaad niet echt dominant, volgens mij meer uit onzekerheid (jij bent geen duidelijke leider, hij weet niet wat hij er mee aan moet).

Een andere hond zal hem niet gaan pesten door te gaan aaien/likken terwijl hij eet. Ofwel zal die andere hond hem gerust laten in het voedermoment, ofwel zal hij er (dominant) naar toe gaan, zijn plaats claimen en het bot in een keer afpakken.
Gegarandeerd als jij terwijl hij eet, er in een keer op af loopt, 1 commando voor los geeft, en het bot gewoon in een beweging claimt, hij al dit nerveus gedrag niet zal tonen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 14:04

Ik pak het bot niet weg. Dat doen we wel met kleinere botten als wij weggaan en onze hond is alleen thuis. Voor de zekerheid, dat hij niet stik of het vast komt te zitten. En ook dan gromt ie even maar daarna is er niks aan de hand en gaat ie slapen of met bal spelen.

En dat oogwit valt op, klopt. Maar dat heeft hij vaak ook als er geen bot in het spel is. Als je hem roept en hij kijkt om zie je dat ook.

Ook heeft hij hier en daar wat wit haar en zijn pupil zijn ongelijk. Helemaal ras zuiver is die niet

Trouwens... als hij op de bank zit en ik of iemand anders komt er aan gaat hij er meteen van af. Dat hebben we hem zelf geleerd... echt dominant vind ik hem niet. We mogen hem overal aanraken.
Laatst bijgewerkt door IrishCold op 05-12-13 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:06

Onze hond ( bordeauxdog kruising bouvier) heeft er ook echt een hekel aan als zij een bot heeft en ik pak het af.
Ik laat haar wel altijd met rust, ze mag alleen haar bot hebben op haar eigen plaats,
Als ik het bot wil hebben, dan ga ik naar haar toe en pak het bot meteen af, ze vindt dat niet leuk, maar ze accepteert het wel.
Ik vind wel dat haar eigen plek ook echt Haar plek is en daar wordt ze met rust gelaten,met of zonder bot.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 14:07

Mee eens

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:08

sallandval schreef:
Tja, de hond op het filmpje laat (veel) stresssignalen zien, het grommen is daar maar één van (oren naar achteren, wegkijken, oogwit laten zien en lippen likken). Dit is duidelijk een onzekere hond die aangeeft dat ze het niet leuk vind wat je daar doet.

Waarom vinden jullie het eigenlijk nodig om het bot weg te pakken? Kan ze niet ergens een plekje krijgen waar ze gewoon lekker mag knagen zonder kans te lopen dat haar lekkers wordt afgepakt?

Precies! Niet iedere hond is hetzelfde, deze is gewoon onzeker. Straffen maakt in dit geval het gedrag alleen maar erger, dat heb ik in het begin ook geprobeerd. Mijn hond laat ik met rus als hij een bot heeft. Maar wel op haar eigen plaats. Ze mag niet de kamer in en daar een partijtje rond grommen, maar op haar eigen kussen word ze met rust gelaten. En jullie gaan voorbij aan het feit dat ze het bot wel af mag pakken! Ik mag het ook afpakken dus mocht het echt nodig zijn kan ik er bij, maar ik vind het niet nodig. Mijn hond was de kleinste uit het nest en heeft altijd moeten knokken voor haar eten daar komt dit gedrag vandaan

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:10

ook mee eens.

Als ik iets echt moet hebben wat de honden hebben dan pak ik het in een keer af en is er nooit een probleem behalve een hond die zich even behumbug voelt en 10 seconden later weer doorgaat met de dingen van de dag.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:14

Duhelo schreef:
Wat ik zie is dat de hond zich niet prettig voelt bij het feit dat je hem aait terwijl hij eigenlijk zou moeten kunnen eten.
Volgens mij is het geen gevaarlijk gedrag, en zal het ook zo niet uitdraaien, maar toont hij dit gedrag vooral uit onzekerheid omdat hij niet snapt wat zijn baas wil.
Hij ziet een lekker bot voor zich liggen, en zou dat maar al te graag gaan verorberen. Echter kom jij daartussen die hem persé wilt aaien. Hond heeft geleerd om uit respect naar jouw je niet weg te jagen, en ook niet te starten met eten. MAar dat bot ligt daar heel uitdagend te lachen naar hem. Daardoor wordt hij nerveus, en weet niet precies welke houding hij zich moet geven (hij fixeert zich op jouw, likt aan zijn lip, zou kunnen zijn dat hij begint te geeuwen ook.)
Op zich wend hij zijn hoofd af om aan te geven als je perse dat bot wil, je het wel kan nemen. Maar omdat je dat bot niet neemt (en jij dus niet duidelijk bent naar hem toe) wordt hij nerveus.

Het grommen is inderdaad niet echt dominant, volgens mij meer uit onzekerheid (jij bent geen duidelijke leider, hij weet niet wat hij er mee aan moet).

Een andere hond zal hem niet gaan pesten door te gaan aaien/likken terwijl hij eet. Ofwel zal die andere hond hem gerust laten in het voedermoment, ofwel zal hij er (dominant) naar toe gaan, zijn plaats claimen en het bot in een keer afpakken.
Gegarandeerd als jij terwijl hij eet, er in een keer op af loopt, 1 commando voor los geeft, en het bot gewoon in een beweging claimt, hij al dit nerveus gedrag niet zal tonen.

Goed verwoord :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:18

Citroen22 schreef:
Ik pak het bot niet weg. Dat doen we wel met kleinere botten als wij weggaan en onze hond is alleen thuis. Voor de zekerheid, dat hij niet stik of het vast komt te zitten. En ook dan gromt ie even maar daarna is er niks aan de hand en gaat ie slapen of met bal spelen.

En dat oogwit valt op, klopt. Maar dat heeft hij vaak ook als er geen bot in het spel is. Als je hem roept en hij kijkt om zie je dat ook.

Ook heeft hij hier en daar wat wit haar en zijn pupil zijn ongelijk. Helemaal ras zuiver is die niet

Trouwens... als hij op de bank zit en ik of iemand anders komt er aan gaat hij er meteen van af. Dat hebben we hem zelf geleerd... echt dominant vind ik hem niet. We mogen hem overal aanraken.

Deze hond is beslist niet dominant in deze situatie nee. Eerder het tegenovergestelde: gespannen, onzeker, onderdanig.

Het oogwit laten zien alleen kan meerdere redenen hebben inderdaad. Alleen laat de hond op het filmpje (op overspronggedrag zoals gapen en krabben na dan) zo'n beetje alle stress-signalen zien die er zijn!

Lees dit maar eens: http://www.hondenschoolkelly.nl/hondentaal.html

Dat wil niet zeggen dat je hond ooit zal bijten, maar er zijn wel degelijk (véél) signalen dat je hond gestresst is. Je zou voortaan als je in de buurt komt iets lekkers kunnen géven in plaats van wegpakken. En als het bot dan écht weg moet (ik denk dan; geef iets kleiners of iets dat hij sneller kan eten zodat niet weg hóeft te pakken als je weggaat, aangezien het zoveel stressoplevert) ruil het dan voor iets wat hij nog lekkerder vind. Dan leert de hond dat de mens geen enge en onredelijke voedselpikker is maar iemand waar je blij van wordt!

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:23

Def schreef:
Ik vind dat je in het filmpje ook niet fijn staat om te aaien.
Je hangt helemaal over de hond heen, wat hij ook niet fijn lijkt te vinden.
Voor mij lijkt dit meer ongemak en een stuk onzekerheid bij de hond, hij voelt zich in ieder geval niet prettig hierbij. Je ziet veel tekenen van stress.
Ik zou idd oppassen met kinderen in deze situatie. Ik zou er mijn hand niet voor in het vuur steken dat hij niet op een zeker moment bijt, al dan niet uit onzekerheid en stress.
Hij mag zeker aangeven dat hij iets niet prettig vind. Je moet zelf beslissen wat je hiermee wilt doen. Of trainen of met rust laten.

Hier ben ik het mee eens. Je ziet een hond die zich absoluut onprettig voelt bij de situatie. Om iets aan het gesprek toe te voegen wil ik graag mijn ervaring delen.

Ik heb een tollerteefje van 1,5. Een heel onderdanig, gauw onzeker hondje.
Als pup had ze enorme voedernijd en vrat haar eten op zonder te kauwen. Als wij in haar buurt kwamen, ging ze heel breed voor haar eten staan en soms gromde ze hierbij ook. Dit gedrag had ze bij de fokker geleerd. Die liet namelijk het hele nest (8) uit één bak eten.
Toen ze eens een dagje bij mn moeder was, en die haar bot even wilde wegpakken, hapte ze naar mijn moeder. Gek, zou je zeggen, van zo'n onzeker en onderdanig hondje.

Tot die tijd was ik namelijk ook van mening dat ik ten alle tijden bij haar eten moest kunnen komen, en dat zij dit niet mocht verdedigen. Toen ik literatuur las dat honden hun eten in de roedel nooit hoeven af te staan, etc. kwam bij mij het besef en heb ik mijn hond vanaf toen met rust gelaten.
Als zij eten/bot heeft, blijf ik uit haar buurt. Het schrokken en grommen verdween vanzelf. Ze wist namelijk dat ik niks kwam afpakken. Af en toe strooide ik wel nog eens een handje brokjes in haar bakje er bij als ze stond te eten (misschien eens in de maand), waardoor ze mijn hand bij haar voerbak ging associeren met extra voer.
Hierdoor kan ik in noodgevallen altijd bij haar voer komen. Maar nogmaals: als dit niet nodig is, doe ik dit dus ook niet! Haar voer is haar voer.
Ook als wij kinderen in huis hebben voorkomen wij zulk soort situaties. Als ze voor even komen, zorgen we dat er geen botten liggen, en als ze voor iets langer komen, leren wij direct dat ze de hond alleen mogen aaien als die naar hun toe komt. En niet aaien als ze aan het bot/voer bezig is, of als ze op haar eigen plek ligt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Laatst bijgewerkt door NoName126 op 05-12-13 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 14:35

Dat denk ik ook. Sallandval.

Bedankt voor je ervaring noname120

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:09

kimmie261 schreef:
grommen mag hier,bijten niet...ze grommen maar een end weg hoor...vind dat is een communicatie middel van honden,om ze daar nu voor te gaan straffen :n

Hier ook. Deed mijn herplaatser in het begin ook, maar door haar altijd met rust te laten als ze iets lekkers had, boeit het haar niet meer. Ze gromt dus niet meer en ik zou het af kunnen pakken als ik het zou willen. Alleen waarom zou ik dat doen?

Door er geen issue van te maken kan ik nu alles zelfs uit haar bek pakken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:32

Helemaal met jullie eens Kim en mwm.. Ik vind het zelfs gevaarlijk om grommen af te straffen!! Het enige wat de hond daar van leert is ik mag geen kalmerende signalen meer uitzenden nou dan ga ik toch meteen over op bijten. Een hond straffen voor zijn signalen vind ik dus not done.
Ook hier word geen eten afgepakt. Hooguit een keer ruilen omdat ik de een het verkeerde voer heb gegeven bijv. Mijn honden pakken ook nooit elkaars eten af. Een 6 jarige reu, 3 jarige teef en een 9 maanden oude teef en denk maar niet dat die eerste 2 eerst eten. Het is one big happy family zonder machtsstrijd hier in huis :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:00

Hond word niet gestraft omdat hij gromt bij mij, maar afgestraft omdat hij besluit van voet bij stuk te houden t.o.v. mij.

Hier kan dan ook het kleinste kind een bot van mijn hond afnemen...
Een kind van 2 jaar begrijpt heus niet dat hij dat allemaal niet mag doen en als mijn petekindje komt begrijpt die ook niet altijd evengoed wat mag en wat niet mag. Toch hoeft dit geen problemen te geven. Mijn honden komen mij dan ook duidelijk maken als ze rust nodig hebben en dan krijgen ze die ook, die eisen ze niet op een agressieve of onzekere manier op. Net hetzelfde als ik een been afpak die ze graag terugwillen, hoeven daarvoor echt niet agressief of onzeker over te zijn. Ze vragen het en ik besluit het al dan niet terug te geven. Meestal krijgen ze het gewoon terug tenzij het eentje is die ze niet van mij hebben gekregen.

Vind op zich het idee van een hond een rustig plekje te gunnen waar met rust wordt gelaten wel een goed idee, maar kinderen kunnen dit heel moeilijk respecteren en om ongevallen te vermijden leer ik ze liever aan van conflicten uit de weg te gaan. Met een wild vreemde zou ik het niet vertrouwen, maar als ik er bij ben moeten ze in dit soort situaties afdruipen.

Waarom ik zo streng ben hierop ?
Als kind meermaals door onze zo 'lieve' gezinshond gebeten. Voor de stomste dingen. Had graag gehad dat mijn ouders dat beest wat beter hadden opgevoed. Had dat dier ook een hoop miserie bespaart. Heeft uiteindelijk ook een ander kind in het aangezicht gebeten. Waarom ? nooit gecorrigeert geweest als hij dit soort gedrag liet zien en van het een komt het ander. Ik wacht NOOIT meer tot een hond bijt om in te grijpen, maar leer al van in het prille begin agressie af. Voor mij is voet bij stuk houden zoals in het filmpje van TS identiek hetzelfde van hoe mijn hond toen deed. Een tikkende bom...
Laatst bijgewerkt door betadine op 05-12-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:02

Nee hoor, dan had dat kind beter opgevoed moeten worden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:04

bij mij kan ook iedereen het eten afpakken.. maar dan wel op een andere manier geleerd ;) nl dat er NOOIT een reden is om je eten te verdedigen omdat je er altijd wat voor terug krijgt
ik heb liever dat kinderen wat beter worden opgevoed... waarom moet een hond het altijd ontgelden? regels zijn er om nageleefd te worden waarom daar o zo streng op zijn bij honden maar bij kinderen is het blijkbaar al te moeilijk om de hond met rust te laten op die ene plek??

overigens keur ik het niet goed dat een hond bijt, maar in veel gevallen is het niet de schuld van de hond, dat maakt men er van ;)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:05

in een ideale wereld mischien wel, maar ik kan moeilijk alle kinderen die we tegenkomen gaan heropvoeden.
Dat kind waaronder ik ook had kunnen vallen, had in haar ogen niets verkeerd gedaan. enkel aanstalten van het dier te wrijven op het verkeerde moment. Je kunt niet weten wat een schok mensen hier van overhouden en hoe erg het is om een kind met gezicht die volledig openlicht te moeten afvoeren.

Gemakkelijk oor om te roepen dat kinderen beter opgevoed moeten worden als je het lef niet hebt van een hond deftig op te voeden. Hopelijk gebeurt je nooit zoiets ergs want dat wens je niemand toe en had zo erg vermeden kunnen worden met de juiste opvoedin gvan de hond.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:10

haha nee heb idd geen lef om mijn honden op te voeden.. kijk maar uit ik loop met 3 grote zwarte monsters tegelijk over straat :P

dus alle kinderen die je tegenkomt hangen meteen om je hond heen?? als er een kind op mijn hond af komt zeg ik als eerste tegen dat kind heb je gevraagd of je hem mag aaien? (ook al weet ik dat mijn honden niks doen) als ze het netjes vragen mogen ze aaien, anders niet.. wat is daar raar aan? als ik een kind op straat tegen kom ga ik het toch ook niet meteen knuffelen ahhh lief kind zeg! :S

het had ook vermeden kunnen worden met de juiste educatie naar kind toe ;) nooit zomaar een hond aaien

nogmaals ik keur bijten van honden niet goed maar er is vaak een goede rede in de ogen van de hond

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:11

Ik heb altijd geleerd om een hond met rust te laten als die op zijn eigen plekje lag en helemaal als de hond wat lekkers had. Ik was 3 toen we de hond kregen en nooit gebeten, mijn ouders gaven me niet eens de kans om in de buurt van de hond te komen op zo'n moment.

En mijn hond is keurig opgevoed, bekende (kinderen en volwassenen) kunnen alles van haar afpakken, maar wel omdat we haar nooit gepest hebben met dingen afpakken. Als zij iets kreeg, dan mocht ze het houden en bleef ik uit de buurt. Zo is ze van hetzelfde beeld naar een ontspannen hond die gewoon alles laat vallen als je het vraagt gegaan.

De enige hond die echt flink beet als je iets wilde afpakken was de hond die op zijn lazer kreeg als hij gromde. Die leerde alleen maar dat grommen niet mocht en ging vol in de aanval. En ook bij die hond kon ik alles afpakken na een aantal maanden, omdat hij vertrouwen in mij had. Ik pakte niks af en als ik iets moest hebben kreeg hij iets anders.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:12

Ik denk daar duidelijk anders over.

Toen mijn kind gewaarschuwd werd door mijn kruising kreeg ze er van mij een draai om haar oren achteraan.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:12

Ik heb nu twee ridgeback's en kan alles afpakken maar doe dat nooit. Het bot is van hun en daar bemoei ik me niet mee.

Met kinderen worden zoveel fouten gemaakt, er is 1 les die kinderen direct geleerd moeten worden. De hond met rust laten, die komt vanzelf als hij zin heeft in een aai!

Ik zie geen "enge" dingen in het filmpje en zou de hond gewoon lekker met rust laten als hij zijn bot heeft. Vroeger hadden we ook een Rottweiler, heerlijk zo verbaal die was! Met spelen altijd grommen zowel met mens als dier, 13 jaar geworden en nooit een probleem geweest! Ik vond het altijd een clown, die kop en dan dat grommen, geweldig.

Mijn Ridgebackies grommen nooit, soms mis ik het wel :D.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:14

Paperboy schreef:
Mijn Ridgebackies grommen nooit, soms mis ik het wel :D.

Dagje twee Duitse Herders lenen? Soms zou ik die stembanden willen doorknippen :')