Cavalier king Charles spaniël

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:31

Citaat:
on topic.
De Cavalier is wel echt 1 van de rassen die bovenaan de lijst staat van honden met veel erfelijke afwijkingen. In het welzijn van dit ras, zou wat mij betreft het fokken met dit ras, per direct verboden mogen worden, er zijn echt uitzonderingen te vinden die wel gezond zijn, maar het overgrote deel is gewoon echt niet gezond en ondervindt dagelijks problemen met de gezondheid!

Dat is wel lekker zwart wit en totaal niet onderbouwd of onderzocht. Vind het nogal wat om dat zomaar even te zeggen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:43

Celiien, waar zie jij mensen het over de king charles spaniël hebben? Het topic heet cavalier king charles spaniël en als ik terug lees heeft iedereen het over cavaliers..

Ts, het is belangrijk dat de ouder dieren gescand zijn op syringomyelia en hierbij een gradatie a of c hebben. Indien het een c is, vraag dan naar wanneer de mri scan gemaakt is en of er verder iets op te zien was.
Als de honden niet gescand zijn of een andere gradatie dan a of c hebben, NIET doen!!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:08

belle_boef schreef:
Citaat:
on topic.
De Cavalier is wel echt 1 van de rassen die bovenaan de lijst staat van honden met veel erfelijke afwijkingen. In het welzijn van dit ras, zou wat mij betreft het fokken met dit ras, per direct verboden mogen worden, er zijn echt uitzonderingen te vinden die wel gezond zijn, maar het overgrote deel is gewoon echt niet gezond en ondervindt dagelijks problemen met de gezondheid!

Dat is wel lekker zwart wit en totaal niet onderbouwd of onderzocht. Vind het nogal wat om dat zomaar even te zeggen.

dit is mijn mening na aanleiding van de ellende die ik heb gezien, na aanleiding van lezingen die ik oa tijdens de fokkerstour heb gevolgd. zo mag van mij ook de engelse bulldog per direct een verbod op in de huidige wijze waarop er mee gefokt word.

anderen hoeven mijn mening niet te delen hoor ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:43

Nimfee schreef:
kohtje schreef:
Sorry maar ik denk dat ik toch wel 30 Cavaliers hier heb gehad maar wat Nimfee beschrijft ken ik er geen een. Hier had ik sportieve honden waar ik vanalles mee deed.

Dat vinden mensen met b.v. engelse bulldoggen ook. Niets mis mee toch, allemaal hartstikke gezond.

Ik heb iets meer ervaring dan jij. Ben zelf gestopt met fokken omdat ik niet meer genoeg voor het ras kon doen. Er gaat heel veel tijd en geld in het onderzoek zitten.
Op het laatst zijn mijn oudere honden alsnog getest zodat mensen die nakomelingen hebben weten of er vrije honden voor zitten.

Mossje_bobb

Re: Cavalier king Charles spaniël

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:26

Misschien een domme vraag. Zijn de cavalier king charles spaniels in amerika ook doorgefokt? Hebben ze daar ook veel afwijkingen?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:39

ik heb een cavalier king charles spaniel gehad. wat een heerlijke hondjes. super karakter ik was dol op onze ongezonde monster.

ongezond dat was die van ons wel... elk jaar zaten we wel met spoed bij de dierenarts. dure hond in aanschaf dure hond in onderhoud.
oor problemen l, oog problemen, gebitsproblemen, allergien, hart problemen en als enige niet standaard cavalier kwaal cusing.
leuke honden maar ik zal er nooit meer 1 kopen. voor mij een hond die niet meer op deze manier gefokt moet worden.

ik ken trouwens nog heel wat cavaliers en allemaal hebben ze die kwalen sommige komen bij 'goede' fokkers weg sommige bij hobby fokkers.

in mijn ogen is het een ongezond ras. leuke, nee geweldige, honden qua karakter. maar in een fout lijf

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 21:40

blokje hoe bedoel je duur in onderhoud ze krijgen toch wat elke hond krijgt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:45

ik bedoel dierenarts kosten, oor en tanden spullen (snel tandproblemen en oor problemen) 4x per jaar trimmen, dieet voer vanwegen allergieen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:46

het zijn echt leuke hondjes hoor. als ze gezonder zouden zijn zou ik er graag nog 1 willen. heb echt genoten van onze cavalier.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:48

blokje schreef:
ik bedoel dierenarts kosten, oor en tanden spullen (snel tandproblemen en oor problemen) 4x per jaar trimmen, dieet voer vanwegen allergieen.

4x trimmen is normaal niet nodig. Allergieën heeft niets met het ras te maken. (geholpen?)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:59

nope volle man.

2x per jaar werd hij volledig geplukt etc.
en 2x per jaar voetjes, oren etc. onze had een mooie vacht geen bos krullen.
oren hielden wij kort en lieten we plukken om erge oorproblemen voor te zijn.

ogen en neus is hij aan geopereerd (knik in traanbuizen en haartjes op het oog lid)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:02

ik heb nu een dogo canario en die vraagt zoveel minder verzorging. ideal :P
al vond ik het borstelen, wassen en knippen van mijn CKC heerlijk werk.
hier in de straat loopt er 1 met klitten etc heb al aangeboden dat ze best 1x per week gebracht mag worden.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:03

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 08:37

Bedankt voor het uitleggen voor de onderhoudskosten

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:57

Ik heb zelf een Cavalier, ze zijn zeer lief.
Mijne is totaal niet ziek, de dierenarts kijkt hem regelmatig na.
Al kan je natuurlijk niet alles precies weten..
Ze zijn heel leergierig, snel, hebben veel jachtinstinct, echt kroelhondjes en ook heel eigenwijs.
Dat laatste vooral.
Als je niet oplet rent mijne zo weg haha!
Wel altijd naar de zelfde plek, das mooi.
Eigenlijk zijn het qua gedrag net Shetlanders :')

Maar ze zijn super lief!
Oja en ze houden van likken :j

Dit is mijn Mozart:

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-DZLJQ7HH.jpg (even in linkje omdat foto te groot is)

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:13

hier ook een zeer tevreden cavalier eigenaar. Mijn meisje is 3 jaar en ook helemaal doorgelicht.
Gelukkig de iets minder CKCS bouw, dus wat groter hoofd, bijna geen bologen en spitsere snuit. voor mij ideaal daardoor heeft ze (tot nu toe) geen gezondheidsproblemen en is alles inwendig ook helemaal goed (nagekeken en gescand). Maar net als bij mensen geeft dat geen enkele garantie voor een lang en gezond leven.

Qua karakter zijn het idd super lieve en knuffelige honden. Kan me geen fijneren hond bedenken.

Ga mee in de beschrijving van LoveShettys, soort van shetlanders in hondenvariant :D
dit is mijn zoey
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CLUOAHGC-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-66R7CJBG-D.jpg

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 16:27

Wat een schatjes ik heb vandaag nog op internet gekeken heb misschien een goede fokker gevonden

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:38

Welke fokker heb je gevonden? Mag ook via PB. Ik zou sowieso kohtje even een pb sturen als je bij een fokker langs wil gaan, zij kent ook behoorlijk wat fokkers!

Ik ken er ook een aantal persoonlijk van shows en bij 2 heb ik pups gekocht. Ben dus erg benieuwd welke je gevonden hebt :)

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 16:41

Je heb pb

Lola25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:48

Wij hebben ook een Cavalier, een ontzettend lief beestje.
Ik geloof niet dat ze hoofdpijn heeft, ze is altijd heel vrolijk, heeftaltijd zin om te spelen en is volledig gezond verklaard door de dierenarts. Ook is haar snuit spits, ze kijkt niet heel scheel zoals je vaak hoort. Ze kan ook goed alleen thuis zijn, heel hard rennen maar ook gewoon rustig slapen als je dat wilt :) Onze volgende hond zou zo weer een Caaf worden :D
Laatst bijgewerkt door Lola25 op 20-03-25 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:49

leun schreef:
hier ook een zeer tevreden cavalier eigenaar. Mijn meisje is 3 jaar en ook helemaal doorgelicht.
Gelukkig de iets minder CKCS bouw, dus wat groter hoofd, bijna geen bologen en spitsere snuit. voor mij ideaal daardoor heeft ze (tot nu toe) geen gezondheidsproblemen en is alles inwendig ook helemaal goed (nagekeken en gescand). Maar net als bij mensen geeft dat geen enkele garantie voor een lang en gezond leven.

Qua karakter zijn het idd super lieve en knuffelige honden. Kan me geen fijneren hond bedenken.

Ga mee in de beschrijving van LoveShettys, soort van shetlanders in hondenvariant :D
dit is mijn zoey

Bedoel je door de Mri ?

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 16:54

Lola25 schreef:
Wij hebben ook een Cavaliergenaamd Lola, een ontzettend lief beestje.
Ik geloof niet dat ze hoofdpijn heeft, ze is altijd heel vrolijk, heeftaltijd zin om te spelen en is volledig gezond verklaard door de dierenarts. Ook is haar snuit spits, ze kijkt niet heel scheel zoals je vaak hoort. Ze kan ook goed alleen thuis zijn, heel hard rennen maar ook gewoon rustig slapen als je dat wilt :) Onze volgende hond zou zo weer een Caaf worden :D

Dat is mooi hoe oud is je cavalier als ik vragen mag

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:57

kohtje schreef:
leun schreef:

dit is mijn zoey

Bedoel je door de Mri ?

Lijkt me niet... Heeft ie wel een stamboom? :)

en kohtje, het is toch zo dat de Vlaamse fokvereniging minder zware eisen stelt dan de Nederlandse wat betreft testen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:32

Volgens mij hoeft daar nog niets. Ik zal eens kijken.
Nee dus, alleen dna om ouders te bewijzen.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:31

LOLLYYwood schreef:
Tinkergekj, alle honden met platliggende oren hebben snel last van de oren, maar zo lang je zelf vaak genoeg de oren uitkuist met speciaal product is er niks aan de hand (ik neem aan dat je oorontstekingen bedoelt?)

Het waren niet zo zeer ontstekingen, er bleven veel haren van die oren in het oorsmeer kleven. Dat jeukt ontzettend en dus bleef Paco maar krabben, zo erg dat hij het open krabte.