Hoe komen ze erop 'spelen met schapen'.
Honden die er een spelletje van maken moet je idd eens bij een fikse ram od zetten. Leren ze wat respect hebben voor schapen.
Hier moet je trouwens maar hopen dat je hond niet dergelijke grapjes uithaalt.
Een boer heeft hier eens honden bij z'n kalfjes gehad (honden waren dus echt in de schuur gedrongen). Ook wat missende stukken kalf links en rechts.
Boer is het netjes gaan aangeven bij politie, die een procedure tot inbeslagname van de honden opstartten.
Boer is echter ook paar avonden gaan waken bij z'n kalfjes, met jachtgeweer.
Honden kwamen 2 dagen later terug. En toen was het over and out voor de honden. Politie heeft daar verder niets mee gedaan, behalve dat de eigenaar (was buur van boer) geen honden meer mocht houden .
Hoewel de kalfjes niet heel zwaargewond waren, zijn er toch een aantal bezweken door shock achteraf.
Schapenboeren zijn er niet veel meer hier, maar ook die waren niet echt vergevingsgezind voor jagende honden. Als de boer het niet zelf oploste, volgde er meestal wel een procedure tot inbeslagname en euthanasie.
Een hond hoort onder appel te staan. Kan dat niet los, dan maar aangelijnd.
Onze vorige hond wilde wel eens achter katten proberen jagen. Toch kon ik die overal laten loslopen, met een simpele 'NEE' ging ze niet achter de kat als ze er 1 in het vizier had. Was ze toch vertrokken voor ikzelf de kat gezien had dan kwam ze ook onmiddellijk terug als ik riep, verder dan een paar meter ging ze dus niet.
Die hond wist maar al te goed dat ze het niet moest wagen om niet te luisteren en dat het niet haar beste dag zou zijn als ik haar moest komen halen. Opvoeding heet dat.
Had ze niet zo goed geluisterd, zou ik haar ook niet los laten lopen.
Onze eigen katten heeft ze nooit iets gedaan. Die ene keer dat ze wilde jagen, kreeg ze een paar klauwen en nog op haar kop van ons ook.
Van andere hondeneigenaars wens ik dan ook opgevoede of anders aangelijnde honden te zien.
Soms kom je dan loslopende ongeleide projectielen tegen. 'maar hij wil alleen maar spelen', ja ik en mijn hond niet dus oprotten. En eigenaar kon evengoed een repliek krijgen als hij niet wilde begrijpen dat hij z'n hond moest bijhouden.