Honden en schapen samen --> Nee dus!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:44

Niet alleen Ijsland hoor, in Noorwegen doen ze het ook.

Wat ik niet begrijpt op de 1e 'bladzij' is dat mensen die reageren er het probleem van de schapenhouder van maken. De eigenaar van de hond heeft nl het probleem (geen opgevoede,onder apel staande hond) maar de schapenhouder moet van z'n weiland een soort onneembaar fort maken?!?!
Moet niet gekker worden.
Wij hebben vroeger ook schapen gehad en die stonden aan een recreatiegebied met een hele brede sloot. Dat was voor de honden geen obstakel. Gelukkig hielden de bewoners het goed in de gaten en werden we meteen gebeld als er wat loos was.

Ik hoop dat de schapen er weer bovenop komen.
En dat men 2x nadenkt om hun hond met de schapen te laten spelen. Zijn ze nu helemaal _-:(

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:49

Herders rassen zijn ook heel erg.Die hebben het in zich dat ze 'iets' met die kudde moeten,maar weten dus niet wat...

romyloverrr

Re: Honden en schapen samen --> Nee dus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:02

wij overwegen zelfs
om alpaca's te kopen.
die zijn zeer agressief naar honden
toe.
net goed !

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:03

Froukje1993 schreef:
Ik mag hopen dat je bij de boer bent geweest om dit te melden?

ja we hebben gebeld, we kennen de boer gelukkig. wij bellen ook altijd als er een opstekop ligt, of we draaien ze zelf om. Die was blij dat ik haar gewoon kon pakken, en dat er niets was met de schapen. Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat mensen hun honden jullie schapen in de sloot laten jagen en ze er dan zelf niet uithalen. Ik zou echt de sloot in gesprongen zijn als dat bij mij was gebeurt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 20:14

PocoGaucha schreef:
Froukje1993 schreef:
Ik mag hopen dat je bij de boer bent geweest om dit te melden?

ja we hebben gebeld, we kennen de boer gelukkig. wij bellen ook altijd als er een opstekop ligt, of we draaien ze zelf om. Die was blij dat ik haar gewoon kon pakken, en dat er niets was met de schapen. Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat mensen hun honden jullie schapen in de sloot laten jagen en ze er dan zelf niet uithalen. Ik zou echt de sloot in gesprongen zijn als dat bij mij was gebeurt.

+:)+ Gelukkig maar! :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:32

Dani schreef:
Ik liep laatst in een losloopgebied hier in de omgeving waar, om een hoekje, ook ineens een kudde schapen stond. Omheind, dat wel, maar een hond had daar makkelijk overheen kunnen springen als hij had gewild. Die van ons ging als een malle langs die omheining rennen, liet zich ook niet direct terugroepen. In tweede instantie kwam hij wel. Als er een schaap in paniek was geraakt, was dat mijn schuld geweest? Misschien wel. Maar het is losloopgebied, er stond nergens een waarschuwing, ze waren niet van veraf zichtbaar, en ik heb onze hond nog nooit in de buurt van schapen meegemaakt (en wist dus ook niet hoe hij ging reageren). Ja, dan kan ik het ook niet voorkomen hoor. Zorg dan voor bordjes of zo. Zo'n situatie vind ik ook onnadenkend van de schapenhouder, je wéét dat honden daar los (mogen) lopen en je weet ook dat niet elke hond perfect onder controle staat, zeker niet als er schapen zijn.

Geestmerambacht toevallig ??

Ik was ook verrast om daar ineens een kudde schapen tegen te komen... Gelukkig doen mijn honden schapen niets ( keken er niet naar om verder ) maar inderdaad stond niets aangegeven. En als je daar normaal loopt met je loslopende hond omdat er geen schapen lopen tsja... Kleine moeite om even bordjes neer te zetten dat er ineens schapen lopen :')

@ TS voor jou/jullie snap ik dat dit gewoon zeer vervelend is, dit moet gewoon niet gebeuren. Arme schaapjes en jullie zullen ook flink geschrokken zijn.

Enige wat mijn hond leuk vindt aan schapen is de schapenstront om doorheen te rollen als ze de kans krijgt :r

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:41

Thioro schreef:
Hoe komen ze erop 'spelen met schapen'. :roll:

Honden die er een spelletje van maken moet je idd eens bij een fikse ram od zetten. Leren ze wat respect hebben voor schapen.

Hier moet je trouwens maar hopen dat je hond niet dergelijke grapjes uithaalt.
Een boer heeft hier eens honden bij z'n kalfjes gehad (honden waren dus echt in de schuur gedrongen). Ook wat missende stukken kalf links en rechts.
Boer is het netjes gaan aangeven bij politie, die een procedure tot inbeslagname van de honden opstartten.
Boer is echter ook paar avonden gaan waken bij z'n kalfjes, met jachtgeweer.
Honden kwamen 2 dagen later terug. En toen was het over and out voor de honden. Politie heeft daar verder niets mee gedaan, behalve dat de eigenaar (was buur van boer) geen honden meer mocht houden .
Hoewel de kalfjes niet heel zwaargewond waren, zijn er toch een aantal bezweken door shock achteraf.

Schapenboeren zijn er niet veel meer hier, maar ook die waren niet echt vergevingsgezind voor jagende honden. Als de boer het niet zelf oploste, volgde er meestal wel een procedure tot inbeslagname en euthanasie.

Een hond hoort onder appel te staan. Kan dat niet los, dan maar aangelijnd.
Onze vorige hond wilde wel eens achter katten proberen jagen. Toch kon ik die overal laten loslopen, met een simpele 'NEE' ging ze niet achter de kat als ze er 1 in het vizier had. Was ze toch vertrokken voor ikzelf de kat gezien had dan kwam ze ook onmiddellijk terug als ik riep, verder dan een paar meter ging ze dus niet.
Die hond wist maar al te goed dat ze het niet moest wagen om niet te luisteren en dat het niet haar beste dag zou zijn als ik haar moest komen halen. Opvoeding heet dat.
Had ze niet zo goed geluisterd, zou ik haar ook niet los laten lopen.
Onze eigen katten heeft ze nooit iets gedaan. Die ene keer dat ze wilde jagen, kreeg ze een paar klauwen en nog op haar kop van ons ook.

Van andere hondeneigenaars wens ik dan ook opgevoede of anders aangelijnde honden te zien.
Soms kom je dan loslopende ongeleide projectielen tegen. 'maar hij wil alleen maar spelen', ja ik en mijn hond niet dus oprotten. En eigenaar kon evengoed een repliek krijgen als hij niet wilde begrijpen dat hij z'n hond moest bijhouden.

In landbouwgebieden is het altijd al zo geweest dat schapenjagende honden zonder meer afgemaakt werden. Daar deed níemand moeilijk over. Terecht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:59

Ik kom ook op een US gebaseerd bordercollie forum, de uitdrukking die ik daar langs zag komen in dit verband was "SSS", oftewel Shoot, Shovel, Silence. De eerste twee S-en spreken voor zich, de laatste is om gelazer met de eigenaren te voorkomen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:17

Je kunt Amerika niet vergelijken met Nederland. Iedereen heeft daar zowat een of meer wapens. In Wisconsin e.d. leven mensen van wat ze kunnen schieten. Een hond die hun kippen zou grijpen wordt meteen naar de eeuwige jachtvelden gestuurd.

Ik zie hier in het park waar ik woon Akita's en rottweilers die ook aan de (lange) lijn nauwelijks te houden zijn. Vinden de eigenaren wel stoer.

Deze honden kunnen ook niet los tenzij op een afgesloten uitlaatveldje.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:21

Ik geloof best dat als een hond eenmaal voor de jacht gaan, dit gedrag makkelijker terug komt na een voor de hond positieve ervaring op het gedrag, maar ik geloof ook dat met de juiste training zo'n hond echt wel tot de orde geroepen kan worden. Hoe dan ook desalniettemin; de eigenaar blijft. Maak je zijn hond af, dan komt die eigenaar de volgende keer wel weer met een andere hond, die ook niet is opgevoed tot een stabiel beest, want dat zou anders bij hond 1 wel zijn gedaan. Een beetje offtopic: Ik begrijp ook niet waarom vaak nieuwe hondenbezitters rassen kopen die snel (kunnen) switchen van gemoedstoestand en waarbij 'rode waas voor het oog' samengaat met een behoorlijke kaakkracht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:22

flicka schreef:
Ik zie hier in het park waar ik woon Akita's en rottweilers die ook aan de (lange) lijn nauwelijks te houden zijn. Vinden de eigenaren wel stoer.

Deze honden kunnen ook niet los tenzij op een afgesloten uitlaatveldje.

Jij vind eigenaars die hun grote krachtige honden zoals je zegt "nauwelijks kunnen houden" stoer...?
Ik heb daar persoonlijk een hele verzameling andere bijvoeglijke naamwoorden voor.

NB. En ik vergelijk Amerika niet met Nederland zoals je schijnt te menen, ik noemde het slechts als illustratie van dit onderwerp, net zoals hij eerdere voorbeeld uit het land waar ik woon, IJsland .

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:43

nog maar een keer lezen Kuggur

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:56

Snap niet dat mensen kunnen zeggen 'hond even met de schapen laten spelen', ik schaamde me dood. gelukkig loopt geen van beide van mijn honden achter schapen aan, ooit wel een keer een kwartier uitgescholden door een boer omdat hij dacht dat hij mijn hond vaker door het land had zien lopen, ten eerste liep hij netjes in mijn wei, ten tweede het was de eerste keer dat ik mn hond mee had, ten derde het is een jachthond en een schaap kan hem werkelijk waar gestolen worden (en stroomdraad al helemaal). ik weet wat ze kunnen aanrichten en zou ze zelfs niet los hebben in zo n gevallen.

Overigens heb ik ooit een keer last gehad van een loslopend schaap (diezelfde boer weer die gewoon zn omheining niet voor mekaar had), dier rende volle vaart op mn aanspanning af, waardoor mijn normaal bomprofe pony het niet meer had en met wagen en al tegen een boom aanklapte. Omgekeerd is ook niet fijn haha, dus zorg dat je wel stroom op hebt staan.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:14

Mijn zwager heeft ook regelmatig last van honden bij zijn schapen. Zijn land ligt naast cultureel erfgoed en er is een fietspad langs. Ieder jaar als het weer mooi weer wordt worden een aantal schapen verscheurd. Maakt niet uit hoe de afrastering wordt gemaakt... En hij hoort uiteraard nooit wat van hondeneigenaren. Ze zouden zichzelf dood moeten schamen! Wij hebben twee honden gehad en die stonden goed onder appel bij alle dieren. De laatste (aussie nota bene) ging zelfs onderdanig liggen voor de schapen. Ze vond ze namelijk wel gezellig :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:10

afschuwelijk he dat dit zo vaak gebeurd. Ik kan daar echt niet bij als hondenliefhebber. Mijn honden mogen los blijven lopen als de schapen aan de andere kant van de weide staan als we die moeten passeren. In alle andere gevallen gaan ze gewoon vast. het is idd zoals je schrijft. Mijn honden reageren totaal niet op schapen zo zijn ze ook opgevoed. Echter als een kudde schapen in paniek raakt en aan de wandel gaat dan is dat toch wel erg leuk. Aangelijnd zullen ze geen poging ondernemen er achteraan te gaan maar los durf ik niet te garanderen dus ze gaan vast. Zeker omdat de schapen hier in de buurt op grote velden staan en er dus behoorlijk wat afgelopen en gerent kan worden.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 10:22

Zunzuncito schreef:
Ik geloof best dat als een hond eenmaal voor de jacht gaan, dit gedrag makkelijker terug komt na een voor de hond positieve ervaring op het gedrag, maar ik geloof ook dat met de juiste training zo'n hond echt wel tot de orde geroepen kan worden. Hoe dan ook desalniettemin; de eigenaar blijft. Maak je zijn hond af, dan komt die eigenaar de volgende keer wel weer met een andere hond, die ook niet is opgevoed tot een stabiel beest, want dat zou anders bij hond 1 wel zijn gedaan. Een beetje offtopic: Ik begrijp ook niet waarom vaak nieuwe hondenbezitters rassen kopen die snel (kunnen) switchen van gemoedstoestand en waarbij 'rode waas voor het oog' samengaat met een behoorlijke kaakkracht.

Dat zal best. Maar zolang de hond bij de huidige baas blijft veranderd er dus ook niets.. De cirkel blijft gewoon rond lopen.

En als ze het verstand niet eens hebben om een ander rondje te lopen een dag later, is de hond IMO beter dood af.
Dan heeft hij iig het rust in zijn koppie die hij bij de baas niet kan krijgen..

Over het afmaken van honden in landbouwgebied... Ik woon toch echt niet in de stad oid. Maar het wordt je hier niet in dank afgenomen als je de hond zomaar afmaakt.. :n
Wat niet wegneemt dat als de hond er nog had gelopen, hij dood thuis gebracht zou worden maar goed.

Wat trouwens wel weer jammer is, is dat we net de agressieve ram eruit hadden gehaald omdat we niet veilig door het land konden lopen. Ik denk als die hondlief was tegen gekomen het nog wel eens heel anders had kunnen aflopen voor de hond.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:29

Ik heb wel eens gehoord dat een ezel bij de kudde schapen zetten heel goed helpt. Ezels zijn onverschrokken hoeders en ontzettend beschermend.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:41

Babsiej schreef:
Dani schreef:
Ik liep laatst in een losloopgebied hier in de omgeving waar, om een hoekje, ook ineens een kudde schapen stond. Omheind, dat wel, maar een hond had daar makkelijk overheen kunnen springen als hij had gewild. Die van ons ging als een malle langs die omheining rennen, liet zich ook niet direct terugroepen. In tweede instantie kwam hij wel. Als er een schaap in paniek was geraakt, was dat mijn schuld geweest? Misschien wel. Maar het is losloopgebied, er stond nergens een waarschuwing, ze waren niet van veraf zichtbaar, en ik heb onze hond nog nooit in de buurt van schapen meegemaakt (en wist dus ook niet hoe hij ging reageren). Ja, dan kan ik het ook niet voorkomen hoor. Zorg dan voor bordjes of zo. Zo'n situatie vind ik ook onnadenkend van de schapenhouder, je wéét dat honden daar los (mogen) lopen en je weet ook dat niet elke hond perfect onder controle staat, zeker niet als er schapen zijn.

Geestmerambacht toevallig ??

Ik was ook verrast om daar ineens een kudde schapen tegen te komen... Gelukkig doen mijn honden schapen niets ( keken er niet naar om verder ) maar inderdaad stond niets aangegeven. En als je daar normaal loopt met je loslopende hond omdat er geen schapen lopen tsja... Kleine moeite om even bordjes neer te zetten dat er ineens schapen lopen :')

Haha, ja, daar inderdaad.

Ik vind het overigens wel heel erg om te lezen dat er mensen zijn die hun hond doelbewust bij schapen laten 'om te spelen', daar begrijp ik echt niks van. :n Kan me goed voorstellen dat je daar woest van wordt als schapenhouder.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:46

dierenfan schreef:
afschuwelijk he dat dit zo vaak gebeurd. Ik kan daar echt niet bij als hondenliefhebber. Mijn honden mogen los blijven lopen als de schapen aan de andere kant van de weide staan als we die moeten passeren. In alle andere gevallen gaan ze gewoon vast. het is idd zoals je schrijft. Mijn honden reageren totaal niet op schapen zo zijn ze ook opgevoed. Echter als een kudde schapen in paniek raakt en aan de wandel gaat dan is dat toch wel erg leuk. Aangelijnd zullen ze geen poging ondernemen er achteraan te gaan maar los durf ik niet te garanderen dus ze gaan vast. Zeker omdat de schapen hier in de buurt op grote velden staan en er dus behoorlijk wat afgelopen en gerent kan worden.

En waar ik dus niet bij kan als schapenliefhebber dat het toch teveel is je honden even aan te lijnen naast de schapenweide. Je eigen bewering dat je honden"totaal" niet reageren wordt gevolgd door de opmerking dat dat niet geldt als de schapen rennen.... :roll:
Ceriadwen schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat een ezel bij de kudde schapen zetten heel goed helpt. Ezels zijn onverschrokken hoeders en ontzettend beschermend.

En dan leg je weer de verantwoordellijkheid voor het voorkomen van dergelijke schade bij de schapeneigenaar.
Daarbij is het gebruik van dergelijke methoden niet zo gemakkelijk als het lijkt, niet iedere ezel is geschikt (sommigen beschermen gewoon niet, anderen gaan zelf rotzooien met de schapen en dan ben je nog verder van huis), nog even afgezien van de extra tijd en geld die in zoiets moet worden gestoken.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:50

Kuggur schreef:
Ceriadwen schreef:

En dan leg je weer de verantwoordellijkheid voor het voorkomen van dergelijke schade bij de schapeneigenaar.
Daarbij is het gebruik van dergelijke methoden niet zo gemakkelijk als het lijkt, niet iedere ezel is geschikt (sommigen beschermen gewoon niet, anderen gaan zelf rotzooien met de schapen en dan ben je nog verder van huis), nog even afgezien van de extra tijd en geld die in zoiets moet worden gestoken.

Sorrie, maar ik leg helemaal geen verantwoordelijkheid voor het voorkomen van dergelijke schade bij de schapeneigenaar neer en al helemaal niet WEER. Hoe kom je erbij?

Ik zeg slechts dat ik wel eens gehoord heb over een ezel bij de kudde en dat dit dier de kudde beschermt tegen indringers? Het spijt mij vreselijk als ik in oplossingen denk, oplossingen die hondeneigenaren blijkbaar niet willen zoeken.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:04

Ik vind het vervelend dat mensen hun honden niet bij zich kunnen houden zelf hebben we een border collie die aan het drijven van schapen doet(en hij haalt bij ons de koeien voor het melken op) maar ook al doet ie de schapen niks en drijft ie alleen maar wij laten haar echt niet los op plekken waar schapen kunnen lopen, ook al luistert ze goed als het drijvers instinct naar boven komt gaat ze wel om de schapen heen! ze doet dus niks, maar er zijn ook schapen die geen honden kennen en die het wel al bedreiging zien.

Ik snap ook echt niet dat mensen hun honden niet bij zich houden. en er word hier naar de omheining gevraagd zag ik. wat maakt dat uit? de herder moet er voor zorgen dat zijn schaap in NORMALE omstandigheden tussen de omheining blijft en hoeft niet extra omheining te hebben omdat mensen hun hond niet willen opvoeden!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:09

Wellicht niet zo goed verwoord, als je dat er in wil lezen. Punt is dat jouw "oplossing" moet door de schapen eigenaren worden uitgevoerd en gefinancierd.
Weet je trouwens wat een goede beschermezel doet als hij het dier dat "zijn" kudde bedreigt te pakken krijgt...? Je kunt de resten van Fikkie dan van het weiland schrapen.

NB. Er zijn geen nieuwe "oplossing" nodig, die is er al; hond aanlijnen in de buurt van schapen of ander vee, punt.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 09-11-13 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:15

Kuggur schreef:
Wellicht niet zo goed verwoord, als je dat er in wil lezen. Punt is dat jouw "oplossing" moet door de schapen eigenaren worden uitgevoerd en gefinancierd.
Weet je trouwens wat een goede beschermezel doet als hij het dier dat "zijn" kudde bedreigt te pakken krijgt...? Je kunt de resten van Fikkie dan van het weiland schrapen.

en terecht toch?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:17

Je vind het terecht dat boeren/schapen houders dergelijke maatregelen zouden moeten nemen?
Zie de NB die ik onder mijn bovenstaande post heb gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:21

Ik heb het een paar jaar terug andersom gehad, had mijn hond (inmiddels overleden) net 2 weken en ik wist dus niet hoe hij op schapen zou reageren.
Lekker gewandeld en op de terugweg ontsnapte er een kudde schapen die de grasstroken kort hielden, schaapsherder was er niet, en de schapen renden ons voorbij, een aantal schapen kwamen heel brutaal bij ons kijken, en raakten mijn hond dus ook aan (kwam vast door zijn uiterlijk, langstock witte herder) hond bleef heel relaxt staan met een :\ blik maar hij liet het allemaal netjes gebeuren.
Voor mij was dat een goede test, ik wist dus op dat moment dat ik niet bang hoefde te zijn dat hij achter een groep aan zou gaan en hij liep dan ook gewoon los naast de weilanden.
Heb 1 keer een lammetje terug gezet tijdens een wandeling die aan de verkeerde kant van het gaas beland was, toen heb ik hem wel vast gedaan en iemand anders heeft hem vastgehouden buiten het weiland.
De schapen in dat bewuste weiland zijn wel vaker de pineut, er ligt een losloopgebied naast maar mensen snappen blijkbaar niet dat die schapen er niet staan om de jachttechnieken van de hond te testen..
Mijn huidige herder vind de schapen ontzettend interessant en die loopt dus ook niet los, ik denk dat hij ze eigenlijk best eng vind maar ga het risico niet nemen.

Ik hoor wel van mensen die een hond hebben die gefixeerd is op schapen dat ze hem even in een hok bij een schaap zetten die net gelammerd hebben, dan zijn ze zo beschermend dat de hond er flink van langs krijgt en nooit weer een schaap op zoekt en er met een boog omheen loopt.