hoe vervoer jij je hond in de auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:13

kimmie261 schreef:
spatter schreef:
Het is inmiddels wel degelijk verplicht in Nederland om de hond vast te leggen, of in bench of aan de gordel vast!

Hoe moet ik mijn hond of kat in de auto vervoeren?
Er zijn geen specifieke regels vanuit de overheid voor het vervoer van een hond of kat in de auto. Wel is artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) van toepassing. Volgens dit artikel mag u uw huisdier niet vervoeren in de auto als dit tot gevaarlijke situaties of verkeershinder leidt of kan leiden.

bron:www.rijksoverheid.nl

staat toch nergens dat het verplicht is??

en een gordel doe ik echt nooit meer...1x gedaan,en de hond die altijd zo lief lekker lag te soezen op de achterbank draaide zichzelf klem in dat tuig,raakte in paniek,en begon te trekken,en te gillen,en tja,met een rottweiler die in alle macht probeert los te komen hebben we een noodstop moeten maken op de vluchtstrook...

echt levensgevraalijk...

Het enige wat ze kunnen zeggen door het artikel 5 wegenverkeerswet is dat je ervoor moet zorgen dat de hond niet bij je kan komen. Het is nogal een breed artikel, dus er kunnen verschillende dingen van gemaakt worden ;) Maar dan zou een rek al genoeg zijn.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:15

MyWishMax schreef:
Je moet ook een goede autokooi/bench hebben. Geen draadkooi bench of een goedkope autobench. De duurdere degelijke modellen hebben geen trailies, behalve in de deur.

Ja, maar die zie je zelden. Mensen hebben altijd zo'n goedkope bench achter in auto staan....

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:15

Met zijn 2en los in de achterbak. Gaat altijd goed :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:16

Ik zie toch enkel goede honden kenners in auto's. Maar ik zie ook vooral africhters met honden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:17

Carrotcake schreef:
MyWishMax schreef:
Je moet ook een goede autokooi/bench hebben. Geen draadkooi bench of een goedkope autobench. De duurdere degelijke modellen hebben geen trailies, behalve in de deur.

Ja, maar die zie je zelden. Mensen hebben altijd zo'n goedkope bench achter in auto staan....

Ik zie dus weer helemaal geen goedkope benches ;) Maar goed, dat ligt aan de sportwereld. Hier heeft iedereen die duurdere degelijke modellen (anders komt de hond er zonder aanrijding ook doorheen als hij/zij wil)

Seven

Re: hoe vervoer jij je hond in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:20

Dat is inderdaad het verschil mwm als wij als africhters geen stevige kooien hebben komen alle honden door de kooien bij de eerste stemdreiging. :=

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:21

Met de bora in gordels op de achterbank, de golf zitten ze los in de kofferbak en in de caddy in een bench.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:22

Wij hebben onze hond gewoon in de achterbak en dan met een hondenrek zodat hij niet óver de
achterbank naar voren kan komen.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:31

1 in de bench in de kofferbak.
Op de hoedenplank daarboven staat een kattendraagmand en een mandje. Daar kunnen we er 2 kwijt.
En dan nog 2 los op de achterbank tussen ons in.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:51

@MyWishMax,

Ja, bij de hondensport gebruiken ze die wel. Maar ik zie die draadkooien toch vaak. Op parkeerplaatsen bij het strand, bos of onderweg. Maar dat is misschien omdat ik weet wat het kan veroorzaken waardoor ik het sneller opmerk....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:56

heb een bench staan die altijd open is en een laadbak die helemaal ingericht is voor de honden (opel combo). Tussen stoelen en achterbak zit een ijzeren rek zodat ze gescheiden zijn van mij maar wel contact hebben met mij en ik met hun.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:09

Onze boxer in de kofferbak. Die heeft een matje erin en wij hebben zn schot er tussen zitten dat hij niet naar de banken voorin kan springen. Werkt goed. Maar in de zomer soms erg warm. We gaan nu voor de zomer van dat warmte werende folie doen op de ramen. De andere auto is de kofferbak hoog en hij wordt een dagje ouder;) Dus daar gaat hij via de achterbank in en uit:) En soms ligt hij op de achterbank met een zeil gespannen tussen de stoelen in om vuil en haar op de bekleding te voorkomen en schermt meteen stukje naar de voorstoel van de auto af.

Als onze jeep in de toekomst nog eens gaat rijden wordt het ook in de kofferbak en die is met rubber bekleed niet met stof;) Makkelijker bij te houden:) En matje er in die eruit kan om te wassen. Ook daar zit een schot tussen dat hij niet naar voren kan komen.

We hebben nu ook 2 kinderen;) En de auto heeft dus een enorme kofferbak:) Want alles moet mee:)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:30

Mijn hond is heel relaxed in de auto (we maken ook nogal wat kilometers al zijn hele leven) hij gaat gewoon liggen slapen.
Het is een flinke Australian Shepherd reu dus die schiet niet zo gemakkelijk ergens over of tussen. Hij moet van mij altijd meteen gaan liggen achter een van de stoelen en mag niet in het midden zitten waar hij naar voren kan schieten.

Tuigje vast heb ik in het begin geprobeerd, maar was echt geen succes. In de kofferbak van mijn station wagon schuift hij hier in berggebied met veel bochten de hele bak door en dat vind ik zielig.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:32

Achterbank, die luie donders van mij leggen zich neer en staan niet meer op tot we op bestemming zijn :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:39

In de achterbak, vind het heerlijk, lekker op zijn kleedje. Kijkt het liefst mee of doet een dutje.
We kunnen hem ook uren achterin laten liggen als we bijv. ergens heen gaan, geen probleem!
Hij word in een bench misselijk, hebben wij zelf nooit getest maar mijn ouders zijn niet van een bench, hij heeft bij zijn vorige eigenaar hier al altijd ingezeten en hij heeft nu eindelijk vrijheid.

Achterbank vind ik persoonlijk heel gevaarlijk/eng, wat als je hard moet remmen ergens voor, hond voorin of in het ergste geval, hond door de ruit, zou er niet aan moeten denken! Lekker veilig achterin.

Heb vroeger toen ik 9 was een logeerhond gehad en deze ging altijd in een speciale hondengordel, ook een mooie oplossing! :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:58

spatter schreef:
Het is inmiddels wel degelijk verplicht in Nederland om de hond vast te leggen, of in bench of aan de gordel vast!

Klopt niet.

Ik ben enige tijd terug voor controle aan de kant gezet door de politie. Ik had de hond bij me en heb meteen eens gevraagd hoe het nu precies zat qua vervoer van een hond in de auto en hij vertelde me dat er geen afspraken zijn over het vervoer, maar dat je wel te allen tijde moet zorgen dat je veilig de weg op gaat.
Een hond hoeft dus niet vast of in een bench.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:00

in een van de ingebouwde vaste kennels achterin :')

Soms hebben we meer honden bij en zitten de kennels vol, dan zit er een naast mij op de achterbank.

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:00

In de achterbak aan een riempje of gewoon op schoot of bij je voeten

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:01

Heb een kleintje, ze ligt altijd lekker op schoot.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:11

hier zit mijn kleintje in een klein tuigje vast in de gordel :j

annepaardoes

Re: hoe vervoer jij je hond in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:08

In de bench in de achterbak.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:18

http://www.hondenboxen.nl/p/producten/a ... -king/19/#

Ik heb een dergelijke box op maat in de Volvo laten maken. Lichtgewicht, ideaal als ze nat zijn en een stuk veiliger. Zeker als ik langer weg ben kan ik de klep open gooien en dan hebben ze altijd frisse lucht. Vind het ideaal.