Over op vers vlees, wie kan mij adviseren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:54

Bassenqua schreef:
Er zijn meer biologische kvv's hoor ;) Dinapet, ropadog eko, carnibest eko, bandit etc.. ;)

Ik bestel nu vlees bij Degomeat/ best4dogs, deze twee sites zijn van dezelfde eigenaar. Bij best4dogs bestel je per 100 kg waardoor de kg prijs flink naar beneden gaat, kom nu uit op een 1,80 a 2,00 de kilo, afhankelijk welk soort je neemt. Bij hun zijn denk ik alleen de wild smaken biologisch. Ik voer overigens wel 5 verschillende soorten smaken om het compleet te krijgen maar dat geldt voor elke kvv.

Wil uiteindelijk over gaan naar barfen, Turqua vind dat zalig, ze krijgt nu weleens een makreeltje of zalmkarkas tussendoor, haar lijf reageert er goed op en ze vind het geweldig om daar mee bezig te zijn.

Maar eigenlijk is Darf geen kvv maar een nrv, zit best verschil tussen die twee.

weet je wel wat nrv is?.... Darf eco is wel degelijk een kvv, kantenklaar vers voer dus ;)

ik vind kippenpoten niet te hard maar idd wel om mee te beginnen. daarnaast geef ik nooit kalkoen poten en nekken, niet alleen knetter hard maar ook splintert het flink

dierenfan

Re: Over op vers vlees, wie kan mij adviseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:02

NRV is toch complete dieren (dood uiteraard) voeren? Barf is stukken van dieren voeren (nieren, hart, lever in het geheel bijv. of stuk karkas, een nek, een kop enz.) en kvv is gemalen al dan niet complete voeding.

Hier ook ooit een keer lamskoppen gehad. Mijn honden vonden het geweldig om te eten en waren uren bezig. Echter ze stonken zo verschrikkelijk na het eten van zo'n kop dat ik het niet meer geef...... Dat is wel echt knaagwerk. Nu al lange tijd voor het gemak kvv gevoerd maar besloten weer te gaan barfen naast de kvv. Heb een hond die niet kan barfen vanwege zijn slechte gebit (kauwt niet goed en slikt grote stukken in) en dan is het snel makkelijk om ze beiden maar kvv te voeren en gedroogde snacks te geven om te knagen (de ene het echte knaagwerk en de andere dus bijv. een stukje gedroogde pens)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:08

nrv is idd zoveel mogelijk prooidieren geheel voeren met huid en haar :P ik heb t een paar keer geprobeerd met konijn maar vind t helemaal niks. als je niet een heel prooidier voert liggen de percentages van het samenstellen ook "anders" (berekenen met kaal bot) en voeren geen groentes etc (overigens zit dat al in de magen vd prooidieren)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:31

NRV = natuurlijk rauw voeren.
Dwz zoveel mogelijk prooidieren voeren.

Barf en NRV, is beide een menu zelf samenstellen. Niet gemalen gewoon hele stukken.
KVV = Kantenklaar Vers Vlees. Dit is gemalen en veelal compleet te krijgen.

Het voordeel van barf en NRV is dat je precies weet wat je geeft en ook de hoeveelheid/percentage's overal van.

Het voordeel van Barf en NRV is dat de honden , katten langer een voldaan gevoel hebben. Ze zijn lekker bezig met knagen en doen. tevens ook nog eens goed voor hun gebit. Ook wel natuurlijke tandenpoetsers genoemd.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 22:27

Hmm, ik ga toch maar voor KVV, ik krijg helemaal de kriebels bij de gedachte dat mijn hond straks een konijn opvreet.. :o

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:43

Daar kan ik dus heel hypocriet ook niet tegen. Heb één keer een kippenvleugel gegeven en het gekraak van de botjes, brrrrr. Ik word er panisch van. Dus lekker gemalen. Ze vinden het heerlijk en ik ben rustig.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 22:44

Haha ben ik niet de enige gelukkig! :')

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:29

haha nou een heel konijn vind ik ook niks hoor, maar barfen vind ik geweldig, gewoon hertenribben, runderspiervlees en konijnenniertjes (bijv!) ;) bij elkaar voegen en lekker laten knagen zonder dat een heel beest je aan zit te loeren :P

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:33

essiesilly schreef:
Bassenqua schreef:
Er zijn meer biologische kvv's hoor ;) Dinapet, ropadog eko, carnibest eko, bandit etc.. ;)

Ik bestel nu vlees bij Degomeat/ best4dogs, deze twee sites zijn van dezelfde eigenaar. Bij best4dogs bestel je per 100 kg waardoor de kg prijs flink naar beneden gaat, kom nu uit op een 1,80 a 2,00 de kilo, afhankelijk welk soort je neemt. Bij hun zijn denk ik alleen de wild smaken biologisch. Ik voer overigens wel 5 verschillende soorten smaken om het compleet te krijgen maar dat geldt voor elke kvv.

Wil uiteindelijk over gaan naar barfen, Turqua vind dat zalig, ze krijgt nu weleens een makreeltje of zalmkarkas tussendoor, haar lijf reageert er goed op en ze vind het geweldig om daar mee bezig te zijn.

Maar eigenlijk is Darf geen kvv maar een nrv, zit best verschil tussen die twee.

weet je wel wat nrv is?.... Darf eco is wel degelijk een kvv, kantenklaar vers voer dus ;)

Of ik weet wat NRV is ? ik voer het zelf dus lijkt me wel.

NRV is vlees/organen en bot gemalen en in verhoudingen dat de hond alles binnen krijgt, zoals bijv DARF

KVV is vers gemalen vlees met toevoegingen als groente/rijst en bijv een premix aan vitamines zoals bijv Carnibest

BARF is zelf een menu samenstellen en voer je geen gemalen vlees maar complete stukken vlees/organen/bot
Ga ik door voor de koelkast?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:43

In de ah heb je vlees van rodi en eigen merk, hoe denken jullie daar over?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:57

nee daar ga je niet voor door, ik zou me nog even iets beter verdiepen als ik jou was ;) ...
het is nu al een paar keer uitgelegd hierboven...

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:08

Rodi ben ik niet zo fan van.
Mijn honden gingen er van aan de dunne.
Het zijn ook een soort hamburgers daardoor vind ik het niet op vers vlees lijken.
Maar dat is hetzelfde met duck en daar hoor ik wel goede dingen over.
AH huismerk ken ik niet dus daar kan ik niks over zeggen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:08

Prridieren compleet met vacht en al heb ik ook nog nooit gegeven hoor, en ga dat ook niet doen.
Barfen, daar riep ook altijd van "dat ga ik nooit doen"! Uiteindelijk eens een kippenekje en langzaam aan steeds verder gegaan.
Maar dingen als een lams kop etc heb ik ook nooit gegeven hoor. Voor mij zitten daar grenzen aan.

Maar kijk ook eens op herby vers, die hebben ook complete kvv's tegenwoordig.

Rodi eten ze hier graag, ik heb juist slechte ervaringen met Duck. 3 van mijn honden en de 3 van mijn moeder gingen er heel vaak van spugen.

LLHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:13

briitje schreef:
Sinds wanneer heb een hond granen nodig? Mijn hond krijgt totaal geen granen. (brokken zonder granen) en savonds worsten van degomeat. Hij doet het hier prima op. Na mijn weten is granen vaak ook de boosdoener bij allergieën. Dus dat ze het perse nodig hebben, is geloof ik niet helemaal waar. Maar dit kan ik ook mis hebben. :+

Klopt hoor Briitje een hond heeft helemaal niks aan graan en ze zijn er ook vaak allergisch voor zoals 1 van mijn honden.

Mijn honden krijgen een volledig zelf samengesteld menu van vleesbot, spiervlees, orgaan en een groenteprutje. Ze doen het er uitstekend op en zijn ook mooi gelijkmatig opgegroeid.

Op dit forum valt heel veel te lezen en te leren over zelf samenstellen (Barf) en kvv http://www.barfplaats.nl

LLHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:23

C_arola schreef:
Misschien naïef gedacht maar als het compleet is dan zit alles er toch in wat een dier nodig heeft en zou je niet af hoeven te wisselen?

Als een kvv compleet is dan zit er een premix (synthetische vitaminen en mineralen) in waardoor het compleet is en je dus niet perse af hoeft te wisselen. Als je voor een kvv kiest die niet compleet is dus zonder kunstmatige toevoegen moet je ervoor zorgen dat je aan 4 a 5 (liefst meer) verschillende diersoorten komt om er voor te zorgen dat je hond alles wat hij nodig heeft binnen krijgt

Kyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:32

Wilawander schreef:
kan ook rastypisch zijn hoor. heb vooral met Duitse herders te maken en daar zie ik het veel. En geef puppenkopers dan ook het advies het eerste jaar geen vers te geven. Met de brok die wij geven groeien ze heel gelijkmatig op en tot nu toe was dat zo bij alle 4 honden en ook allemaal goed op de heupen en ellebogen en dat was met de vers honden toch wel alles. niet dat ze kapot zijn maar je ziet wel degelijk de sporen dat ze niet mooi opgegroeid zijn. Ben zelf een brokken mens maar heb niks tegen vers maar wel in het eerste jaar.

Ik zie dat hier toch anders

Puppen bij ons op de club en die op brok staan groeien veel harder dan onze pups die alleen maar Kivo ( KVV) krijgen

Zie het nu voor de derde keer , en dat met 2 dagen tot 2 weken leeftijdsverschil
De brokkenpups groeiden veel harder en hadden bijna allemaal last van groeipijn
Terwijl die van ons veel gelijkmatigder opgroeiden en nergens last van hadden

En zelfs als ze volwassen zijn zie je t nog
Die met 2 dagen leeftijdsverschil zijn nu 28 maanden

De brokkenhonden zijn al klaar met het in de breedte gaan , die van mij nog lang niet

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:55

Mijn Ridgeback staat vanaf 8 weken op KVV maar hij groeide enorm snel hoor, ruim 2 kilo per week. Hij is nu 9 maanden en weegt al 41 kilo en is bijna 70cm. Wel heel gelijkmatig zonder problemen, maar dat langzamer groeien lees ik overal maar gaat bij de mijne toch echt niet op! Mijn vroegere brokken Ridgeback's groeide ook anderhalf tot twee kilo per week...... Maar verder is vooral voor mijn oudere teefje ook alleen maar voordelen met het voeren van KVV geen buikpijn of rommelende darmen meer sinds ze op vlees staat, en beiden hebben altijd goede ontlasting.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:38

LLHorses schreef:
C_arola schreef:
Misschien naïef gedacht maar als het compleet is dan zit alles er toch in wat een dier nodig heeft en zou je niet af hoeven te wisselen?

Als een kvv compleet is dan zit er een premix (synthetische vitaminen en mineralen) in waardoor het compleet is en je dus niet perse af hoeft te wisselen. Als je voor een kvv kiest die niet compleet is dus zonder kunstmatige toevoegen moet je ervoor zorgen dat je aan 4 a 5 (liefst meer) verschillende diersoorten komt om er voor te zorgen dat je hond alles wat hij nodig heeft binnen krijgt

Een complete kvv kan ook compleet zijn door de samenstelling zonder toevoegen van een pre-mix, bijvoorbeeld Tammenga of Darf.
Van smuldier weet ik dat daar een pre-mix aan toegevoegd wordt, daar is niet veel mis mee.

Als je enkelvoudige vleesmixen voert moet je zorgen dat je gedurende twee weken minimaal drie diersoorten voert.
Ter afwisseling kun je kippennekken of vleugeltjes voeren, voor beginnende honden kun je de botten vast verkleinen door er een paar meppen met een hamer op te geven.
Mijn honden krijgen eens per week een zalmkarkas of zalmkop, vinden ze ook erg lekker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:57

Bassenqua schreef:
essiesilly schreef:

Of ik weet wat NRV is ? ik voer het zelf dus lijkt me wel.

NRV is vlees/organen en bot gemalen en in verhoudingen dat de hond alles binnen krijgt, zoals bijv DARF

KVV is vers gemalen vlees met toevoegingen als groente/rijst en bijv een premix aan vitamines zoals bijv Carnibest

BARF is zelf een menu samenstellen en voer je geen gemalen vlees maar complete stukken vlees/organen/bot
Ga ik door voor de koelkast?

KVV is niet meer dan Kant en Klaar Vers...
daar zit dus niet per definitie iets van graan of premix in, iedere rol gemalen vlees in correcte verhouding vlees, bot, orgaan is gewoon een KVV , dus ook Darf is net als smuldier een KVV...

NRV is niet meer dan het prooidiermodel zoveel als mogelijk benaderen.
dit is dus normaal gezien prooidieren voeren , maar als KVV kun je door middel van de ingrediënten die verhoudingen zo veel mogelijk zien te benaderen, Darf is dan nog steeds gewoon een KVV, maar naar prooidiermodel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:01

Paperboy, ik zie ook niet zozeer langzamere groei, maar wel een veel gelijkmatigere groei,
ons wafje is ook geen moment uit model geweest en die weeg nu net geen 50 kg
de rest van de honden op de club waar ik puppy en basis heb gedaan zijn continu uit model geweest, overbouwd, voorhand te hoog, algehele slungeligheid en idd ook groeipijnen bij de grotere dieren ,
die van ons is ook op vers afgespeend,

carnibest vond ie maar niks, paar andere merken getest, dat ging allemaal wel, maar uiteindelijk toch eens kipvrij gaan voeren en sindsdien gaat het super
hij eet nu een dik jaar alleen lotgering (de kipvrije varianten) en doet het er super op...
hel;aas nu al ene paar weken wat minder, maar goed...iets met loopse teven in de buurt :roll:

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:03

Maakt het uit of je prooidier of ander vlees geeft? Volgens mij heeft Darf ook een variant met koe ed.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:50

Darf heeft verschillende 'smaken' de Darf natuur kvv, Darf actief en Darf wild kun je als compleet voer zien, daar zitten verschillende diersoorten in verwerkt.
De andere 'smaken' zijn niet compleet en moet je dus nog andere diersoorten bijvoeren in een periode van ca. 2 weken.

Kvv kun je gewoon altijd voeren, daar hoef je geen prooidieren ofzo bij te voeren.
Voor de afwisseling geef ik mijn honden zalmkarkas of kippennekken bij.
Ook krijgen ze enkelvoudige mixen zoals pens, eend, kip ed.
Hoofdvoer is de Darf natuur, verder krijgen ze enkelvoudige mixen van Tammenga, dat is het vlees wat ik verkoop als verkooppunt voor Darf en Tammenga, dus daar moeten ze het maar mee doen. :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:53

Bedankt voor de informatie! Het bijvoeren voor 2 weken wist ik niet, dit is me ook niet verteld op de verkooppunt..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:57

neuh, maakt niks uit naar mijn idee,
hier krijgt ie de wildmix met rund, paard, rund/lam, rund/vis, puur lam, puur eend, lam/eend
1 keer in de week penslap.

maar doordat het dus een KVV zonder premix is voer ik wel een aantal verschillende diersoorten(5) maar daar zou ik met de wildmix al aan komen.

als je met premix voert(calcium , vit/min) dat is dat op zich niet direct nodig en zou je maar 1 diersoort kunnen voeren en nog goed zitten qua vit/min etc

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:59

Kyar schreef:
Wilawander schreef:
kan ook rastypisch zijn hoor. heb vooral met Duitse herders te maken en daar zie ik het veel. En geef puppenkopers dan ook het advies het eerste jaar geen vers te geven. Met de brok die wij geven groeien ze heel gelijkmatig op en tot nu toe was dat zo bij alle 4 honden en ook allemaal goed op de heupen en ellebogen en dat was met de vers honden toch wel alles. niet dat ze kapot zijn maar je ziet wel degelijk de sporen dat ze niet mooi opgegroeid zijn. Ben zelf een brokken mens maar heb niks tegen vers maar wel in het eerste jaar.

Ik zie dat hier toch anders

Puppen bij ons op de club en die op brok staan groeien veel harder dan onze pups die alleen maar Kivo ( KVV) krijgen

Zie het nu voor de derde keer , en dat met 2 dagen tot 2 weken leeftijdsverschil
De brokkenpups groeiden veel harder en hadden bijna allemaal last van groeipijn
Terwijl die van ons veel gelijkmatigder opgroeiden en nergens last van hadden

En zelfs als ze volwassen zijn zie je t nog
Die met 2 dagen leeftijdsverschil zijn nu 28 maanden

De brokkenhonden zijn al klaar met het in de breedte gaan , die van mij nog lang niet

Hier totaal niet met brokken. Mooi gelijkmatig, mijn reu van 2 jaar is ook nog niet klaar in de breedte. Groeipijnen ook nog nooit gehad. En dat zie ik met de versvoeders om me heen zeer veel helaas. Ook de dierenartsen hier zijn er niet zo positief over. Maar zoals ik al zei. Heb het zelf nooit gevoerd.